سرانجام پس از مدتها انتظار و انتشار تیزرها و تصاویر غیررسمی فراوان، دوج رسماً شیطان آتشین خود چلنجر دیمن را با حضور وین دیزل ستارهٔ سری فیلمهای سریع و خشن در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرد. هرچند این نسخهٔ جدید بر اساس مدل چلنجر هلکت ساخته شده اما دیمن دستخوش مجموعهٔ جامعی از تغییرات شده است و دوج ادعا میکند که این هیولا سریعترین شتاب صفرتاصد را در بین خودروهای تولیدی دنیا داشته و همچنین سریعترین خودروی بازار در طی مسافت یکچهارم مایل یا ۴۰۰ متر است.
نیروی این ماسل کار خارقالعاده توسط همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخار هلکت تأمین میشود اما با ایجاد تغییراتی در این موتور حالا قدرتش به رقم فوقالعادهٔ ۸۴۰ اسب بخار رسیده است. این افزایش قدرت به لطف استفاده از یک سوپرشارژر بزرگتر ۲.۷ لیتری (بجای نمونهٔ ۲.۴ لیتری هلکت) به دست آمده که فشار بوست آن از ۱۱.۶ به ۱۴.۵ psi افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، در این موتور از پیستونها و سوپاپهای جدید به همراه پمپ سوخت دومرحلهای استفاده شده است. ارتقائات دیگر پیشرانه در دیمن نیز شامل تقویت شاتونها، افزایش ردلاین از ۶۲۰۰ به ۶۵۰۰ rpm و افزایش ورود هوا از طریق ترکیب سه ورودی میشود. این ورودیها عبارتاند از دریچه روی کاپوت، چراغ جلوی سمت راننده و ورودیهای پایینی درون سپر.
این ارتقاء و افزایش توان موجب ارائه عملکرد واقعاً فوقالعادهای در یک خط مستقیم شده است بهگونهای که چلنجر دیمن ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۹.۶۵ ثانیه با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت طی میکند. همچنین نام چلنجر دیمن بهعنوان نخستین خودروی تولیدی دنیا که در هنگام شتاب گیری چرخهای جلوی آن از زمین بلند میشود در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. علاوه بر این این ماشین در هنگامی شتاب گیری ۱.۸ جی نیرو وارد میکند که بازهم بیشتر از هر خودروی تولیدی حال حاضر دنیا است.
اما ویژگیهای منحصربهفرد و خیره کنند دیمن به اینجا ختم نمیشود. چلنجر دیمن اولین خودروی تولیدی خیابانی و قانونی است که میتواند بدون نیاز به بنزین اکتان بالا حداکثر عملکرد خود را ارائه کند. سوخت معمولی که از سوی کارخانه برای این ماشین توصیه شده است بنزین با اکتان ۹۱ است. همانند هلکت، دیمن هم دارای دو سوئیچ است که یکی قدرت را روی ۵۰۰ اسب بخار و دومی بر روی ۸۰۸ اسب بخار محدود میکند. سپس از طریق یک ماجول کنترلی میتوان کل ۸۴۰ اسب بخار را آزاد کرد. این نیروی ویرانگر از طریق نسخه بروز شده همان گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تورکفلایت انتقال پیدا میکند.
این گیربکس دارای یک مبدل گشتاور جدید است که همانند درگسترها با سیستم TransBrake در ارتباط است. این سیستم در هنگام قرارگیری خودرو در محل شروع مسابقات درگ، پیش از استارت مسابقه برای ثابت نگهداشتن خودرو در محل بدون نیاز به استفاده از ترمز پایی، شفت خروجی گیربکس را قفل کرده و برای یک لانچ یا شروع حرکت عالی، دور موتور را به ۲۳۵۰ rpm افزایش میدهد. علاوه بر این به لطف استفاده از لاستیکهای رادیال خیابانی قانونی Nitto مخصوص درگ، نیروی لانچ دیمن ۴۰ درصد بیشتر از هلکت شده است.
همانطور که پیشازاین مشخص شده بود، دیمن بیش از ۹۰ کیلوگرم سبکتر از هلکت است که این کاهش وزن از طریق حذف صندلیهای عقب و سرنشین جلو، حذف ۱۶ بلندگو، استفاده از میلهٔ توخالی برای آنتی رول، استفاده از کالیپرهای ترمز آلومینیومی سبکوزن و حذف بخشی از سیمکشیها به دست آمده است. البته کسانی که خواهان صندلیهای سرنشین جلو و عقب هستند میتوانند هرکدام را با پرداخت یک دلار سفارش دهند.
سرپرست خودروهای سواری فیات-کرایسلر در آمریکای شمالی آقای «Tim Kuniskis» در مورد چلنجر دیمن گفته است:
«هدف ما از ساخت دیمن ارائهٔ خودرویی با لوگوی دوج است که کسانی فراتر از علاقهمندان و طرفداران وفادار ما را به خود جذب کند. برای این کار، ما رکوردهایی را به ثبت رساندهایم که هرگز پیشازاین ثبت نشده بودند. این خودرو قادر به انجام کارهایی بیش از آنچه در گذشته انجام دادهایم است. کارهایی حتی فراتر از هلکت افسانهای. نتیجهٔ تلاشهای ما ارائهٔ خودرویی با ۸۴۰ اسب بخار قدرت و زمان درگ ۹ ثانیه است که هیچ ماسل کاری تاکنون چنین ویژگیهایی نداشته است».
تولید دوج چلنجر دیمن در تابستان امسال در تنها ۳ هزار دستگاه برای ایالاتمتحده و ۳۰۰ دستگاه برای کانادا آغاز خواهد شد. قیمت این اسطورهٔ آمریکایی هنوز اعلام نشده است.
[دانلود ویدئو]با پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷ در پدال همراه شما هستیم
Mori Ca.
۲۴ فروردین ۱۳۹۶اینو اگه میتونید ببینید.. خیلی جمله های سنگینی توشه وقتی داره ماشینو معرفی می کنه…
https://youtu.be/3vD6A6NxySQ
میگه ما با هیچ ماشینی قصد رقابت نداشتیم ، چون ما چیزی می سازیم که بقیه نمی سازن ( خدایی تو سگمنت خودش تنهاس) ولی آخرش خیلی رکوردارو جابجا می کنن
saeed-m
۲۴ فروردین ۱۳۹۶یا خدا!!!
زد ترکوند اخرش عجب غول بی شاخ و دمی شده
SRT VIPER
۲۴ فروردین ۱۳۹۶تو یکی از قسمتای گرند تور هموند با هلکت قرمزش حسابی حرث کلارسون رو با استون قهوه ایش(با خنده) و روز رویس جیمز می رو دراوورده بود
خدا بخیر کنه هموند با این چه فیلمی سر اون دو تا پیاده کنه
آرش
۱۳ مهر ۱۳۹۶منتظرشیم امید وارم خوب حالشونو بگیره
taha malek
۱۹ اسفند ۱۳۹۹رولز رویس?
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۶من تا قبل از منطقه آزاد شدن خوزستان عاشق ماشینای آلمانی بودم، ولی از سال 2013 که کاماروRS خریدم فهمیدم آمریکایی یعنی چی.
باید آمریکایی سوار شی تا بفهمی یه عمر تو ایران فکر میکردیم ماشین سوار میشیم.
The R
۲۴ فروردین ۱۳۹۶با این تو خط مستقیم باید رفت شکار بقیه ماشین ها
به قیافش هم میخوره
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۶منم اهواز هستم منتها برعکس شما وقتی سوار کامارو و موستانگ حداقل نسل قبلشون میشم تفاوت کیفی با جنسیس نمیبینم بینشون چلنجر و چارجر نسل قبل که میشه گفت کیفیت تاسف باری داشت و متریال کابینش چیزی فراتر از پراید و ۲۰۶ نبود اما تو نسل های جدید بهتر شدن
حسین M
۲۴ فروردین ۱۳۹۶فقط آمریکاییا و آمریکایی دوستان از یه درگستر خوششون میاد
عشقشون اینه که موقع درگ چرخای جلو از زمین بلند میشه
خدایا آمریکاییا رو شفا نده بهشون بخندیم
البت تو بحث خودرو
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۴ فروردین ۱۳۹۶حسین جان درسته این خودرو تمرکزش روی شتاب و درگ بوده ولی فراتر از یه خودروی درگستر هس.
كوروش
۲۴ فروردین ۱۳۹۶کم کم دارن یه تکونی می خورند بلاخره از خواب زمستانی بیدار شدند رقابت اینده قطعا جذاب خواهد شد
کارال
۲۴ فروردین ۱۳۹۶? آقا فک کنم کمتر هایپر کاری پیدا بشه ک تو درگ 400 متر بتونه رقابت کنه با این غول .
Abbas us.c
۲۴ فروردین ۱۳۹۶اگر متنو با دقت بخونی نوشته سریعترین خودرو تو 400متر
Abbas us.c
۲۴ فروردین ۱۳۹۶این تقدیم به اون دسته از افرادی که میگن امریکاییا نمیتونن عین آلمانیا ماشین بسازن.
آرش
۱۳ مهر ۱۳۹۶من از اون دسته افرادیم که معتقدم امریکا نمیتونه مثل المان ماشین بسازه چون امریکا ماشینای خیلی بهتری میسازه
احمد
۱۴ آذر ۱۳۹۶همیشه همین بوده. بالاخره یه روز ما هم تو خیابونهای ایران شاهد نمایشگاههای فروش جنرال موتورز و فورد و کرایسلر و … برندهای امریکایی خواهیم بود.
خسرو
۲۴ فروردین ۱۳۹۶این واقعا این شکلیه یا داره مسخره بازی در میاره خخخ ..
کارل شلبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۶زبانم در وصفش نمیچرخه دیگه از یه ماسل کار چی میخواین؟ تمام انتظارات از یه ماسل کار برا ورده شد
ASA
۲۴ فروردین ۱۳۹۶این ماشین دهن خیلیا رو بست!
همونایی که دارن دیس میدن الان :)
آریا
۲۴ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز دیمن بیشتر مثل یه ماسل کار با تیونینگ سنگینه تا نمونه کارخانه ای.
اینو بدونین که هیچ جاده ای همیشه مستقیم نیست نه تو اتوبان و نه مخصوصا تو پیست آخرش به یه پیچ میرسی.
رکوردش توی پیست کجاس؟؟؟ با این حتی نمیشه پیچید.
وایپر ACR رکورد دار 13 پیست جهانه که ساخته ی همین دوجه ولی دیمن هیچ افتخاری نداره به نظر من.
دیمن فقط یه درگستره.
ASA
۲۵ فروردین ۱۳۹۶آیا گفتن که این ماشین پیسته؟؟؟
آیا گفتن که این ماشین رو برای جاده طراحی کردن؟؟
فکر کنم متوجه نشدین که این ماشین فقط مال درگه و منم همینش رو دوست دارم
silver
۲۵ فروردین ۱۳۹۶آقای asa،صفحه قبل جواب کامنتتو دادم متاسفانه منتشر نشد
میشه تعریفتو از مهندسی دقیق بگی همه در جریان باشیم؟ با چی میخوای مهندسی المانو با خاک یکسان کنی؟؟؟؟
در ارزشمند بودن اعداد و ارقامی که دوج با این ماشین زده هیچ شکی نیست ، ولی این ماشین یه نسخه ارتقا یافته از چلنجر هست که تمرکز روی نحوه انتقال قدرت و وزنش بوده و تونستن چنین اعداد و ارقامی ازش بیرون بکشن این خیلی مهندسی دقیقی نیست ولی قابل احترامه. چون آین ماشین فقط تو مسابقات درگ درخشانه نه جای دیگه
یه مثال مهندسی دقیق آمریکایی میزنم که بعدا نگی آمریکا رو کوبید!
فورد gt جدید رو ببین ، هم ایرودینامیک داره ، هم بازده موتور مناسبه ، هم توی مسیر های پر پیچ و خم خوب عمل میکنه
تمام توانایی هاش و طراحی مهندسان(ایرودینامیک ، موتور و گیربکس ،لانچر و سیستم های ثبات و پایداری ) باهم هماهنگ کار میکنن تا ماشین بیشترین بازدهی رو داشته باشه و توی شرایط مختلف بهترین عملکرد رو بده
مکلارن هم همینطور
فراری هم همین طور
پورشه هم همینطور
بوگاتی هم همینطور
حالا اینکه چشم دیدن آلمان رو نداری اون بحثش سواست و اگر بریم تو جزییات جو کامنتا آشفته میشه .
فقط لطف کن یه کم مطالعه تو بیشتر کن که سطح کامنتات بره بالاتر….
آریا
۲۵ فروردین ۱۳۹۶silver کاملا باهات موافقم
مثلا وایپر ACR رکورد دار 13 پیست معروفه ولی این فقط یه درگستره.
ASA
۲۵ فروردین ۱۳۹۶کامنت ثبت شد و پاسخ مهندسی دقیقتون رو دادم
silver
۲۵ فروردین ۱۳۹۶اره خیییلی دقیق بود روحیه ام عوض شد
خخخخخخخخخ
پاسخ دادم،اگر منتشر بشه و دوباره به مشکل نخوره
کارل شلبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۶این نشان میده دوج درسش و پس داد حالا نوبت دواعجوبه ی دیگه است که خودت میدونید منظورم به کدوم اعجوبه هاست تا درسشون رو مثل دوج پس بدن ??
کارل شلبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۶حالا همه باهم برای قهرمانی دوج یه دست و یه جیغ و یه هوررررررراااا
فيصل.
۲۴ فروردین ۱۳۹۶تک چرخم برات میزنه. همه رو هم له میکنی باش
moein
۲۴ فروردین ۱۳۹۶بعد از یه ماموریت سخت دوباره برگشتم
به نظر شما میتونم این ماشینو برا خودم وارد قطر کنم
javadm4
۲۵ فروردین ۱۳۹۶چه صدای معرکه ای داره
Saied
۲۵ فروردین ۱۳۹۶فکر کن با این تو ترافیک گیر کنی. دهن ماشین سرویس میشه. مهندسین امریکایی ها بعضا کار هایی انجام میدن که ادم میمونه چی بگه. مثلا اینکه جلویه ماشین بلند بشه چه مزیتی داره، عوضه هندلینگ خوب.
حسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۶در تعریف از این غول همین بس که نزدیک به 90 تا کامنت دربارش گذاشتین…
راضیم ازتون…
veneno
۲۵ فروردین ۱۳۹۶سلام دوستان یه سوال داشتم رکورد 918 تو مسیر چهارصد متر چند ثانیه هست
silver
۲۵ فروردین ۱۳۹۶پدال جان از دیروز تا حالا دو بار کامنت گذاشتم ولی هیچ کدوم منتشر نمیشه ، حتی در انتظار تایید هم نیست ،مشکل از کجاست؟
یاسر
۲۵ فروردین ۱۳۹۶مسیر مستقیم که همجا نیست مهم اینه درهمه شرایط این قدرت رو بشه استفاده کرد
احمد (کرج)
۲۶ فروردین ۱۳۹۶عاشق نعره موتور ماشین های امریکایی ام. اصالت و قدرت. حیف که ماشین های آمریکایی تو ایران نمایندگی ندارن. حیف. والا معلوم میشد با توجه به قیمت معمولا خوب و ارزونتر ماشین های آمریکایی نسبت به همتراز های پر ادعای اروپایی چند درصد مردم امریکن سوار میشون. تصور کنید چهارراهی رو که پشت چراغ یه کوروت استینگری یه کامارو SS و یه موستانگ شلبی و این هیولا چلنجر دیمون با هم استارت کنن. صدای موتورا به عرش کبریایی میره و خدا میگه دمت گرم.
محمد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶هی میگن این عملکردش فلانه
بابا این خیابونیه
لاته …
این ماشین واسه خیابونی بودش قابل احترامه واسه فیس قدیمیش که تغییر نمیدن
چارجر1968
۱۴ مرداد ۱۳۹۶خدایی دارم خواب میبینم چلنجر وای عاشقشم دیمن رو ساخت که دیگه هیچی چارجر سال۶۸میلادی رو ببینید از اون زمان هم سرعت و هم قدرت رو از موتور ۴۲۶HEMI که شروع کرد دیگه موتور همی گذاشت ماشین های مگنوم هیچ وقت پیش این جوجه کوچولو های المانی .فرانسوی . ایتالیایی.ژاپنی کم نمیارن دمتون گرم هی نگین تازه دارن تکون میخورن تازه دارن تکون میخورن تکون خیلی وقت پیش خوردن سال ۶۷که دیگه داشتن بر شکست میشدن به بعد لطفا به ماسل های امریکایی توهین نکنین
tohid
۷ شهریور ۱۳۹۶فقط یع کلمع جنون کاری ندارم میپیچه یا نمیپیچه همینکه مثل یه گانگستره عشقه نمیشه مقایسه کرد امریکا ینی ماسل کار المان ینی تکنولوژی بریتانیا لوکس ایتالیا فرانسه سرعت ژاپن اس یو وی بیخود اینارو قاطی نکنین لطفا
علی
۶ آذر ۱۳۹۶عجب ماشین لات قلچماق و خاصی ?
SRT
۵ تیر ۱۴۰۱کاش میشد برگشت ب همین دوران.