شرکت تاتا موتورز طی مراسمی در دهلی نو و در آستانه نمایشگاه خودروی ۲۰۱۴ دهلی نو خودروی تاتا زست را معرفی کرد. با داشتن ابعادی به طول ۳۹۹۵ میلی متر، عرض ۱۶۹۵ میلی متر و ارتفاع ۱۵۷۰ میلی متر و فاصلهی بین دو محور ۲۴۷۰ میلی متر، این خودروی سدان کامپکت وزنی معادل ۱۱۰۶ کیلو گرم دارد.
این خودرو که توسط استودیوهای طراحی این شرکت در شهرهای پونا، کاونتری و تورین طراحی شده است، همراه با دو نوع موتور عرضه میشود، موتور جدید Revotron چهار سیلندر ۱.۲ لیتری توربو (۸۳ اسب بخار نیرو در ۵۰۰۰ دور در دقیقه، ۱۴۰ نیوتن بر متر گشتاور بین ۱۷۵۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه) یا موتور Quadrajet 1.3 لیتری دیزلی (۸۸ اسب بخار نیرو در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، ۲۰۰ نیوتن بر متر گشتاور بین ۱۷۵۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه).
شرکت تاتا اعلام کرده است که مدل دیزلی مجهز به یک گیربکس جدید ۵ دندهی اتوماتیک از نوع F-Tronic خواهد بود. بدین ترتیب این اولین خودرویی است که در کلاس خود مجهز به گیربکس اتوماتیک میباشد، همچنین تاتا زست ارزانترین خودروی دیزلی اتوماتیک در هندوستان خواهد بود.
خودرو جلو پنجرهای جدید همراه با خطی موسوم به خط بشریت دارد (خطی که در زیر جلو پنجره بوده و به چراغها متصل میشود). چراغهای LED در کنار چراغهای مه شکن وجود دارند، در حالی که چراغهای اصلی نیز دارای لامپهای LED میباشند. رینگهای خودرو از نوع آلیاژی و ۱۶ اینچی است.
در داخل خودرو، تجهیزات و امکاناتی مانند سیستم سرگرمی جدید Herman همراه با یک صفحه نمایش لمسی ۵ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری قابل استفاده با گوشی هوشمند، سیستم تشخیص صدا، اتصال به شبکههای اجتماعی و کنترلهای آب و هوایی داخلی وجود دارد. تاتا زست به سیستم فرمان برقی حساس به سرعت نیز مجهز میباشد.
از نظر تجهیزات امنیتی، خودرو دارای ABS، سیستم پایداری سر پیچ و ایربگ های دو گانه میباشد. سیستم تعلیق مستقل با استرات های دو میله ای MacPherson و دیسکهای ترمز خنک شونده در جلو و سیستم تعلیق مستقل با استرات های سه میله ای MacPherson به همراه ترمزهای Drum در محور عقب خودرو قرار گرفتهاند. میلههای تثبیت کننده (استابلایزر) در هر دو طرف خودرو وجود دارند.
تاتا زست از یک نسخهی بروز رسانی شدهی پلتفرم X1 استفاده میکند، که زیربنای خودروی هاچ بک ویستا و مدل سدان مانزا میباشد. طول زیر چهار متر آن امکان بهره مندی آن از مزایای خودروهای کوچک در هندوستان را فراهم میکند. یک نسخهی هاچ بک به نام تاتا بولت نیز در کنار این خودرو رو نمایی شد.
زیگما
۱۷ بهمن ۱۳۹۲نگاه کنید داخلشو چقدر مواد با کیفیتی به کار برده.واقعا جالبه.از هندی ها خوشم میاد کارشون رو بلدن مثل چینی ها نیستن که خرکی کار کنن. درود بر هند
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
قابل توجه شرکت های ایرانی
حداقل از هند یاد بگیرید
گاری ندید دسته مردم
البته بعد از 35 سال فعالیت حتی واشرم
نتونستید تولید کنید
حتی لیاقت ناسزا رو هم ندارید
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
ایا می دانستید
شرط اصلی ازدواج تو هند اینه که مرد دستشویی داشته باشه تو خونشون؟
2 میلیارد نفر تو دنیا از نداشتن دستشویی در رنج هستن
قابل توجه مسوولین
اونوقت با این شرایطشون ماشین میسازن
شما از ساختنه پیچ هم عاجزید
غمگین
۱۸ بهمن ۱۳۹۲دم هندی ها گرم که با برنامه ریزی درست بخشی از جگوارو خریدن وهم تاتامترزو هر روز گسترش میدن !اما خودروسازای ما حاضر نیستن محصولات به روز برندهای داغونی مثل سوزوکی و پژو رو منتاژ کنند ویا حداقل بخش عمده سهام سوزوکی رو بخرند در این صورت چون سوزوکی در هیچ بازاری موفقیت خوبی نداشته بازار ایران تنها بازاری که سوزوکی می تونه بایه قیمت گذاری حساب شده ماشین های به روزش رو تو بازار ایران پرکنه که حداقل ازلگن های ایرانی خیلی بهتره….
SALAR
۱۷ بهمن ۱۳۹۲بازم به هندی ها از ما خیلی جلو ترن .
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱۷ بهمن ۱۳۹۲مشخص نیست دقیقا میخواستن تو چه کلاسی باشه! موتورش هم فکر نمیکنم خیلی پاسخگو باشه! ولی در کل نسبت به بعضی چینی ها،میشه گفت بدنیست!
carbonado aventador
۱۷ بهمن ۱۳۹۲خیلی عالی کار کردند ، درونش واقعا زیباست و موتورش هم در کل خوبه!!!!!محمد حسین
فرزاد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲یه ذره سبیه تیبای خودمون هست!چیه بابا این
k1
۱۷ بهمن ۱۳۹۲از تیبا خوشگلتره ولی پلت فرمش از روی جک j3 چینی به امانت گرفته شده
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۲تیبا ما اگه یه داشبورد مثل این روش بود و دوگانه سوز و اتوماتیک بود یه خورده هم ایران خودرو فیس لیفت میکرد خداوکیلی حرف نداشت :D ولی چه بسا در این کشور ماشین برا راحتی و اسایش من و تو ساخته نشده…
Ehsan
۱۷ بهمن ۱۳۹۲شعار خودرو ساز های داخلی : مردم ایران نباید ماشین ارزان سوار شوند حتی اگر آن ماشین آشغال باشد
saied
۱۷ بهمن ۱۳۹۲یعنی با شنیدن این خبرها خوب بعضی از مسولامون از خجالت خود کشی نمیکنن :)
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲تاتا فقط بدرد بازار هند می خوره ماشینهای یکبار مصرف تولید می کنه.
بهرنگ
۱۸ بهمن ۱۳۹۲اما پراید بدرد بازارهای جهانی می خوره و نسل های متمادی می توان از این خودروی بی نظیر بهره برد!!!!
فواد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲پدال مگه اینجا سایت ماشین نیست؟ این ابوطیاره چیه گذاشتی؟ شبیه اینارو تو مملکت خودمون خیلی میبینیم لاقل بذار دلمون به دیدن ماشینای دیگه تو سایت خوش باشه بابا. ضد حال نزن
carbonado aventador
۱۷ بهمن ۱۳۹۲این مطلبو می کذاره تا سواد ما بالاتر بره و فکرمون نسبت به دنیای بیرون باز بشه!!!!!!
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
با سبده کالا مردم رو تحقیر کردن و مسخره صد تا سایت اینترنتی و شبکه ماهواره ای
البته بعضیا این وسط 2 روز صف وایستاده بودن برایه سبد
نه کالا
و
وقتی دیدن سبد نیست و کالا تو پلاستیکه عصبانی شدن و شروع کردن به اعتراض
:-D:-)
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
میدونم مطالب مرتبط
نگفتم
پوزش می طلبم
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۲یعنی این انقدر داقونه که با پراید و 405 مقایسه میکنی ؟!؟!
رضا مکانیک
۱۷ بهمن ۱۳۹۲از سایپا وایران خودروی آشغال بهتره
PEUGEOT
۱۷ بهمن ۱۳۹۲اسم سیگار گذاشتن روش”zest”
M.M
۱۷ بهمن ۱۳۹۲چین..هند…هه واسه خودمون متاسفم
بیژن
۱۷ بهمن ۱۳۹۲اقای عزیزی که گفتند این چه خودرویی این یک خودرو کوچک کم مصرف شهری که ایران خودرو وسایپا تا به حال نتونستند مثل این درست کنند طراحی داخلی برای یک ماشین تواین سطح عالیه وهمچنین امکاناتش طراحی ظاهری قابل قبولی داره وتناسباتش رعایت شده مسلما باقیمت پایینی که داره رقیبی سرسخت برای محصولات هم رده هیوندای وکیا میباشد
فواد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲جااااااان؟؟؟؟؟؟؟ هیوندای؟ کیا؟ تاتا؟ خیلی مقایسه همسانی بود
مهسا فقط آلمان و ایتالیا
۱۷ بهمن ۱۳۹۲بنظر من ایران در حال حاضر جهان چهارمه نه سوم
بهرنگ
۱۸ بهمن ۱۳۹۲که در این جهان فقط خودمون هستیم هیچکسی هم راه نمیدیم!
arsham
۱۷ بهمن ۱۳۹۲نگاه کنید هند چی میسازه بعد ایران چی میسازه.سمند دیزل140میلیون!!! خودروسازهای ایرانی نمیتونن یه ماشینو طراحی داخلی کنن چه برسه به اینکه بتونن ماشین دیزلی وهیبریدی و…بسازن
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲به نظر شما قدرتش یه کم، کم نیست؟؟ تازه محصول هندی ها اصلا قابل اعتماد نیستند… کیفیتشان در حد صفره. به درد نمی خورن البته شاید در آینده ای نزدیک رو به جلو پیشرفت کنند…
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲پدال قبلا یه کنایه ای مقاله ای چیزی مینوشتی واسه این لگن سازای داخلی الان چرا ساکت شدی؟؟گذاشتن عکسو اطلاعات ماشینای خارجی فقط داره حرصمونو در میاره…بخدا چند سال پول جمع کردم یه ماشین خارجی بخرم ولی الان فقط باید بشینم و حرص بخورم که چرا تو ایران به دنیا اومدم تو کشوری که هیچ کدوم از بالایی ها به فکر مردم نیستن و مجلس پر رو هم اومده 5 درصد دیگه گذاشته رو واردات د اخه لامصب فکر مارو هم بکن..روانی شدم بقران اینقد شب تا صبح تو آگهی ها دنبال یه دسته دوم خارجی گشتم نبود که نبود همه مدل پایین 2007 یا2008گیرم پولمو دادم خریدم خو میشه یه ماشین بالای 100 ملیونی خرجشو از کجا بیارم قبلا سانتافه صفر68 تومن بود میخریدی بعدش خرج یه ماشین 68ملیونی رو میدادی الان اگه بتونم دسته دومشم بخرم باز خرجشو نمیتونم بدم…بابا بخدا دیوانه شدیم از دست این دولت و مملکت
غمگین
۱۸ بهمن ۱۳۹۲اقا محمد بد بختی مارو ببین که ما نمی تونیم الان با 68 میلیون یه مگان 2000 صفر بخریم یا باید بسترن B50 گروه بهمن بخریم یا همین سایپا s300 چینی تازه اگه بزارن همین قیمت بیاد!!!!
این هم اگهی چند تا بسترن B50
http://www.bama.ir/car/besturn/B50
sina ghk
۱۸ بهمن ۱۳۹۲آیا میدانستید رییس شرکت تاتا موتورز از(خانواده) بازمانده های زرتشتی ایرانی در هند هستند؟
jawad
۱۸ بهمن ۱۳۹۲تاتا موتور روی خط پیشرفت افتاده قبلا فقط برای بازار داخلی یک سری ماشینهای از رده خارج ولی ارزان قیمت تولید میکرد با ورود کمپانیهای خارجی به هند رقابت شدت گرفت دیگر هندیها فقط ماشین ارزان نمیخوان بلکه در عین ارزانی بایستی مشخصاتی جهانی داشته باشه مثل مصرف پایین طراحی بروز کیفیت مناسب برعکس ایران که با حمایت همه جانبه از تولید ملی صنعت خودرو را درمسیر پسرفت قرار دادن و هر سال دریغ از پارسال
Masoud AMG
۱۸ بهمن ۱۳۹۲من یه علاقه خاصی به شرکت های نو پا دارم که می خوان هر جوری شده خودشون رومعرفی کنن ولی بازم دم تاتا گرم که راه درستو داره میره.
meysam
۲۸ اسفند ۱۳۹۲درود به شرفشون. حداقل اینقدر غیرت دارن که خودشون دارن از ریشه خودروسازی رو یاد میگیرن، نه مثل این چینیا از راه کپی کاری. هم چین و هم هند دارن پیشرفت میکنن اما من هند رو بیشتر قبول دارم و آینده هم برای هنده فقط خیلی بی سروصدا داره میره جلو. حکایت این شعر معروفه که میگه( رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود) هند داره آهسته میره ولی میره و در آینده چین از سر زبونا میافته و هند جاشو میگیره. هندیا پیش خودشون میگن، فعلا دور، درو چینیاست عیب نداره بزار برن ولی قرار نیست همیشه اینجور بمونه.
کورش
۹ دی ۱۳۹۴بابا ما چرا خودمون را با چین وهند وگشورهای گدا گرسنه مقایسه میکنینم ما ایرانی هستیم با شش هزار سال قدمت ما باید با گشورهای غول دنیا رقابت کنینم مثل امریکا انگلستان المان ایتالیا وهمین ژاپن خودمان تمام مغزهای خوب دنیا در کارخانهای ماشین سازی ردی از بچهای ایران دارد ولی ایران میتواند هماند انان باشد ولی متاسفانه ***
iman
۵ خرداد ۱۳۹۵وقتی خودرو ساز ها هر خودروی آشغالی رو با هر قیمت بدن بیرون، مردم می خرن،چرا باید ماشین خوب بسازن؟؟؟؟؟