جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 خودرویی چینی است که مدتی ست آزمایشهای آن در ایران آغاز شده و به زودی فروش آن نیز آغاز خواهد شد. سایپانیوز در حالی از این خودرو با نشان و برند سایپا نام برده که اشارهای به سازنده اصلی آن یعنی زوتای (zotye) نشده است.
زوتای شرکت تازه کاری است که در سال ۲۰۰۵ در شهر ژجیانگ چین تأسیس شده است و خودروهای مختلف خود را بر اساس پلتفرمهای قدیمی فیات و لانچیا و با طراحی کپی شده از سایر خودروها و موتورهای میتسوبیشی میسازد.
Z300 محصولی ست چهار درب که در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و بر اساس نسل دوم تویوتا Allion طراحی شده است. بنابراین طراحی خارجی و داخلی نسبتا مطلوبی دارد. موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT این خودرو ۱۲۲ اسب بخار نیرو تولید میکند. یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته تیپترونیک نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است. البته مدلهای با گیربکس پنج سرعته دستی و قدرت ۱۱۳ اسب بخار نیز تولید میشوند. یک مدل توربوی ۱۵۰ اسبی هم از همین موتور توسط این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. زوتای Z300 از ۵۹ هزار تا ۷۲ هزار یوان قیمت دارد. ارزانترین مدل اتوماتیک، ۶۵ هزار یوان است و قیمت مدلهای توربو نیز از ۷۰ هزار یوآن آغاز میشود.- موتور: Mitsubishi 4A92 MIVEC 1.6L (1590cc) L4 16V
- قدرت: ۱۲۰ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ در دقیقه
- گشتاور: ۱۵۱ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ در دقیقه
- گیربکس: ۴ سرعته خودکار
- تعلیق: جلو مک فرسون استروت؛ عقب تورشن بیم
- حداکثر سرعت» ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: ۶.۷ لیتر
- ظرفیت مخزن سوخت: ۵۵ لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو ۴
ابعاد (میلیمتر):
- طول: ۴۵۶۵
- عرض: ۱۷۶۶
- ارتفاع: ۱۴۸۶
- فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲۷۰۰
- وزن: ۱۳۲۵ کیلوگرم
- ظرفیت صندوق بار: ۴۵۷ لیتر
REZA . JUST TOYOTA
۲۰ آبان ۱۳۹۳داخلش خوبه ولی بیرونش …………….
احمد موحد
۲۲ آبان ۱۳۹۳من فقط نظرمو میگم.
روی کاغذ مطابقت کنیم :
از دو ماشینی که الان نظرات مثبت در موردش میبینیم، یعنی جک و جیلی ،جک رو با این خودرو.
موتور هردو میتسوبیشی،
وزن سنگینتر زوتای در مقابل جک تا وقتی قابل اغماصه که به گشتاور اون توجه نشه. متاسفانه همه چسبیدیم به اسب بخار و صحبت از شتاب میکنیم ولی عزیزان، اگه دقت کنیم متوجه میشیم که شتاب ثانویه به اسب بخار ربط داره و با این اوصاف بعید بنظر میاد که خودرویی مورد پسند شتاب دوستان باشه(یعنی هن تشریف دارند)
گریبگس هر دو ۴ سرعته هست با این تفاوت که تکمه حرکت روی برف و شتابگیری اسپرت ذو، جک نداره که با گریبگس هوشمند (ظاهرا)و کنترل فشار بر پدال، نیازی به اونا نیست.
مانیتور و تشکیلاتش هم دو ملیون قیمت حث اکثر پوست پرشه.دیگه میمومه چرخهای خنده دار.کوچولوی زوتای که چقدر به هیکلش میاد و..
تو خود حدیث مفصل بخون از این قیمت.
با مدیر سایپای شهرمان که حرف میزدم، احساس کردم گاهی نیاز به انجام تستهای روانپزشکی لازمه چون منو خیلی ببو و خودشو آقا حساب میکرد.
خودمو خیلی مشتاق نشون دادم، حتما پیش خودش فکر کرد، اینم یه خل دیگه توی کمند
احمد موحد
۲۴ آبان ۱۳۹۳البته ببخشید، هم انشا بدی داشتم و هم قاطی پاطی نوشتم ولی بهر حال پول از خودتون میخواهید بخرید، خوب بخرید. برا ی بعضی این سی چل تومان پول نیست ولی آخه وقتی به ریش تراشیده شما و نتراشیده من کارمند دره دهاتی میخندند خدا رو.خوش میاد
farhad
۲۵ آبان ۱۳۹۳دوستان به نظر شما این ماشین که قرار بوده 1ماه پیش تحویل بدن اما حالا که پیگیرشدیم میگن تهران فعلا پلاک نمیکنه حقیقت داره یا نه؟؟
پینار
۲۷ آبان ۱۳۹۳با سلام دوستان هرکسی در مورد خودروهای ایرانی و چینی سوال داره بنده درخدمتش هستم فقط به خاطر رضای خدا.
محمد
۹ مهر ۱۳۹۵لیفان بهتره یا همین زوتای ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
آرین
۵ فروردین ۱۳۹۴فقط JAC J5
Z300 و J5 در چین هم قیمت هستند. دم شرکت کرمان موتور گرم که با سود منطقی ماشین زیبایی همچون J5 رو داره با قیمت خیلی مناسب و خیلی پایین تر از سایپا تحویل مردم میده.
جالبه که در مقایسه فنی هم J5 یه سر و گردن از Z300 بالا تره، از قدرت موتور گرفته تا سایز تایرهاش.
فقط میونم بگم اشتباه مطلقه که آدم پول اضافه بده و بجای J5 این Z300 رو بخره!!!!!
من یه J5 دنده ای 1500 دارم و کاملا راضی ام. چندان از مگان کم نداره.
عزیزان موفق باشید.
افشین
۸ فروردین ۱۳۹۴سلام
انشالا گذرتون به نمایندگی j5نخوره که واسه قطعات یدکی سرگردون بشین
باتشکر
افشین
علی
۱۲ تیر ۱۳۹۴هیچی نشده کلی قیمتش کشید پایین!
حدود 20 میلیون کاهش قیمت در عر چند ماه نشون میده که سایپا تا چه گوشی مردم رو میبره
البته یه چیزه دیگر رو هم اثبات میکنه
اگر جیزیو نخریم میاد پایین …
hamid
۱۱ مرداد ۱۳۹۴خوبی این ماشین نسبت به چینی های هم رده خودش در ایران اینکه قطعاتشو سایپا تامین می کند
hale
۲۶ بهمن ۱۳۹۴من یه پراید کم مصرف یورو 4 دارم.
که اینه هاش برقی شیشه هاش برقی و دارای مه شکن جلو و چراغهای مه شکن جلو
و از همه مهمترایربک ترمز abs,وتک دیفرانسیل باهاش تصادف کنم با یک میلیون میشه جمعش کرد.
لاستیک ها درجه 3 چین نیست و فالکن ژاپن هست.
چون ایران خودروییها و سایپا خودروییها تا حالا ماشین با این همه آپشن کیفیت نفرختن حاضرم برا تولیدش باهاشون همکاری کنم به شرطی که قرار داد پژوه رو که با فرانسوی ها بستن با من ببندن…
قیمت مقطوع 72500000
تولید این خودرو باهاشون همکاری کم
رضا
۳ فروردین ۱۳۹۵سلام دوستان من.
طبیعتا هر ماشینی مزایا و معایب داره.
و هر شخصی هم سلیقه و توان مالی خاص خودش رو داره.
در مورد J5 درسته که موتور ۱۸۰۰ سی سی هستش ولی گیربکس اتوماتش ضعیفه در شتاب. همچنین از لحاظ بدنه هم خیلی ضعیفه.
۴۰۵ داشتم … عوض کردم و J5 گرفتم. از لحاظ امکانات و سر و صدای داخل اتاق، طبیعتا J5 بهتر بود. (مقایسه ی همسانی نیست، ولی چون خودم داشتم دارم مقایسه میکنم) این در حالیه که وقتی سوار هیوندا آوانته (یک دوست) شدم و اوتوماتیک بود و رانندگی کردم تازه متوجه شدم چقدر گیربکس اتومات J5 ضعیف و تنبله. (عرض کردم که الزاما مقایسه ی همسانی نیست و این موارد صرف اطلاع دوستان است)
در مورد Z300 یا همون S300 باید بگم که درسته که موتورش حجم کمتری نسبت به J5 داره ولی از لحاظ عملکرد برای این ماشین. کم نمیاره.
شما باید Z300 و J5 رو در کنار هم و با چشم ببینید.
از لحاظ بزرگی بدنه و فضا دار بودن داخل. و زیبایی اتاق و چراغهای جلو و عقب و داشبورد Z300 بهتره…
از طرفی چون سایپا این ماشین رو وارد کرده. خب در کل کشور از نمایندگی های سایپا میشه خدمات دریافت کرد. (البته با کمبودهایی) که در هر صورت دارای خدمات بهتر نسبت به J5 است.
نکته ی دیگری که برای دوستان باید عرض کنم اینه که این روزها خودروسازهای دنیا مثل قدیم الزاما حجم موتور رو بالا نمی برن تا نشانه ی قدرت ماشین باشه…
بلکه دارن عملکرد رو بهبود می بخشن.
دقت کنید که وزن Z300 سنگین تر از J5 هست ولی موتورش کم حجم تر و در نتیجه مصرف کمتر… ولی حجم و فضای اتاق و صندوق بیشتر (برای اونهایی که ماشین خانوادگی نیاز دارن)
الان قیمت دست دوم این ماشین بین ۴۵ تا ۶۰ تومنه
در نهایت باید بگم که
ما ایرانی ها با چین و برند چینی مشکل داریم. و خودم هم اینطوری هستم. ماشین رو از دوستم خریدم ولی بعد از چند مدت فروختم.
الان با توجه به ۵۰ تا ۶۰ تومن بودجه ای که دارم و میخوام ماشین بخرم
که دنا و پارس و زانتیا نباشه…
اتومات باشه. اتاقش بزرگ نرم و خانوادگی باشه. ظاهرش هم متوسط رو به خوب باشه…
و مدلش هم بالای ۲۰۱۲ باشه (یعنی بیش از ۳ – ۴ سال کار نکرده باشه که تو خرج بیفتم- البته ماشین خارجی دیگه بعد از ۴ یا ۵ سال رو به خرج می ره)
حالا….
اگر امکاناتی مثل تهویه اتومات و مانیتور و صندلی برقی و تنظیمات روی فرمان و کروز کنترل و دوربین عقب هم داشته باشه که چه بهتر.
اونجاست که دل بر خلاف عقل رو به ماشین های چینی میره…
هر چند که کلمه ی چین رو این ماشینها. … موجب دل زدگی میشه…
ولی نباید همه رو هم بی کیفیت در نظر بگیریم.
خلاصه اینکه…
Z300 در جمع بندی کلی از J5 بهتره
ظاهر. مصرف. حجم . ظرفیت اتاق. و خدمات پس از فروش سایپا.
البته Z300 کروز و صندلی گرمکن نداره.
من تحقیق کردم و رفتم این ماشین رو سوار شدم. ازش خوشم اومد…
بعد از J5 نمی خواستم چینی بخرم. اما از این ماشین خوشم اومده
ولی چون چینی هستش همچنان تعلل میکنم.
رفتم سراغ تویوتا کرولا و سراتو و آوانته
ولی متاسفانه با پولی که من دارم اگه بخوام از این ماشینها بخرم باید دست دوم کار کرده که الان دیگه تو خرج افتاده بگیرم.
و منم حوصله دایما تعمیرگاه رفتن ندارم. ضمن اینکه امکاناتی رو در ماشین انتظار دارم که اینها ندارن.
هر جوری حساب کردم…. دیدم باید حداقل ۱۰۰ تومن پول داشته باشم. برای انتظاراتی که از ماشین دارم.
الان ام گراند رو که با قیمت ۵۵ تومن در ایران شروع به فروش کرد شده ۱۳۰ تومن…
و البته از این ماشین به اروپا هم صادر شده و جا افتاده
ولی چون نام ماشین چینی رو یدک میکشه…. نسبت بهش خوشبین نیستیم.
ضمن اینکه فراموش نشود
قدرت خودرو سازی چین ضعیف است و موتور و گیربکس ماشین های ژاپنی و آلمانی و فرانسوی رو با پلت فرم اونها رو خریداری کرده و با تولید اتاق با کمی ظاهر متغیر، و داشبورد متفاوت ،
موتور و گیربکس ها رو روی این اتاق ها گذاشته و تولید میکنند.
هر چند که به مرور سعی میکنند تولیدات قطعات مرتبط با اون ماشین رو خودشون تولید کنن تا سود بیشتری ببرند ولی باز هم مجبور ند موتور و گیربکس اتومات رو از شرکت اصلی خریداری و روی اتاق خود ساخته با پلت فرم خارجی مونتاژ کنند.
شرکتهای خودرو سازی آلمانی فرانسوی و ژاپنی هم، خودرو های ضعیف و کم فروش خود رو (البته نه همیشه) به این نوع شرکتهای چینی واگذار میکنند با حق تغییر برند.
حالا هرقدر قطعات یک ماشین تغییر یافته باشد و ساخت چین باشد طبیعتا خودرو بی کیفیت تر است.
مثل mvm و ماشین سنگین های چینی… که کلی حادثه آفریدند.
اما شرکت zotye چین که از سال ۲۰۰۸ پایه گذاری شده و قدرت خودرو سازی مستقل ندارد. همچنان به نحوی مشغول مونتاژ و تغییر برند ماشینهای فرانسوی و ژاپنی است.
ابتدا عرض کردم که در این نوع مونتاژ (تولید) قطعات فرعی توسط خود آنها ساخته میشود ولی قطعات اصلی عینا وارد و مونتاژ میشود.
با توجه به سابقه و نوع فعالیت شرکت مذبور فکر میکنم که خرید نوع وارداتی Z300 بهتر باشد و کیفیت قطعات موتوری و فنی و داخل اتاق بهتر است. و عمر بیشتری دارند.
در عوض این روزها ماشین چینی بسترن B50 با ظاهری شیک و به روز ساخت (شرکت) کارخانه FAW چین در ایران عرضه میشود.
این شرکت که یکی از قدیمی ترین سازنده های خودرو در چین است دارای خط تولید کامیون و سواری در انواع مختلف است. و خیلی از موارد رو خودش تولید میکنه.
سواری بسترن بعد از گذشت یک یا دوسال از عمر و کارکرد خود…. دچار سر و صدای اتاق و داشبورد و ستونها جانبی و شلختگی میشود. Mvmهم همین مشکل رو دارد. صدای زیر بندی و اتاق بعد از دو سال از استفاده، اذیت میکند.
چون قطعات آن بی کیفیت چینی است.
میخوام بگم از ماشین چینی باندازه ماشین چینی انتظار داشته باشید و ماشین چینی رو فقط با ماشین چینی مقایسه کنید.
موفق باشید.
راستی. یادم رفت بگم که…. اگه پول بیشتری داشتم قطعا بطرف ماشین های چینی نمی رفتم.
با پولی هم که دارم با امکانات مد نظرم هیچی نمی تونم بخرم. اگر کمی خواسته ها و انتظارات خودم رو پایین بیارم باز هم همون ماشین های دست دوم خارجی تو خرج افتاده یا ماشین تولید داخل نو باید بگیرم.
عبدالوهاب سپاهی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵باسلام
من ی مدت 5 ماهه است که آریو دستی خریدم به اذعان دوستانی که کرولا 2008 دارند رانندگی وهندلینگ در حد همونه یکم موتورش ضعیفه ولی واقعا باید بگم ی های کپی از خود تویوتا الیون است تمام قطعات جانبی تویوتا روی این کاملا ست شده هستند از فیلترروغن فیلتر هواکش لنت دیسک ترمز رادیاتور فن موتور درکل باید بگم نمونه دستی این ماشیم محشره واقعا محشره