پس از خارج شدن از غرفه مدیران خودرو تصمیم گرفتم قبل از اینکه نمایشگاه خیلی شلوغ شود خودم را به غرفه سایپا برسانم و ببینم که سایپا برای این نمایشگاه چه در چنته دارد. پس از کنار غرفههای دیگر گذشتم و خودم را به سالن اختصاصی سایپا رساندم.
بر روی سکوی جلوی سالن سایپا تعدادی از محصولات سایپا چیده شده بودند. به سمت این خودروها حرکت کردم و دیدم که اولین آنها یک ساینای سفید رنگ است که دورتادور آن طناب کشیدهاند که کسی به آن نزدیک نشود! گذشته از اینکه هنوز بعد از یک سال از حضور این خودرو در خیابان، نتوانستهام علت وجودی چنین خودرویی با این ظاهر عجیب و کیفیت پایین را درک کنم، طناب کشیدن به دور خودرویی که نه گرانقیمت است، نه خیلی جدید است و نه خودروی خاصی است از آن کارهایی است که فقط از سایپا برمیآید!
اما امسال سایپا یک غافلگیری بزرگ برای بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد داشت و بخش مهمی از اخبار نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود. اخبار سایپا به قدری مهم و زیاد بود که باعث شده بود نبودن بسیاری دیگر از برندها در نمایشگاه خودروی مشهد به چشم نیاید و توجهات زیادی به سمت سالن سایپا جلب شود.
همگان میدانیم که پس از برجام، سایپا مذاکرات زیادی را با کمپانی فرانسوی سیتروئن انجام داده بود و همین چند هفته قبل دو طرف توانسته بودند در این زمینه به توافق نهایی برسند. در این راستا توافق شده است که شرکتی با سرمایهگذاری مشترک سایپا و سیتروئن تشکیل شده و عملیات تولید و واردات خودروهای جدید سیتروئن در ایران را انجام دهد.
اولین اثرات از این شرکت جدید را در غرفه سایپا در نمایشگاه بینالمللی خودروی مشهد میتوانستیم مشاهده کنیم. سایپا سالن خود در این نمایشگاه را به چند قسمت تقسیم کرده بود که اولین و مهمترین قسمت، محصولات شرکت مشترک سایپا و سیتروئن بود. سایر قسمتها به ترتیب، سایر محصولات سایپا، محصولات پارسخودرو، زامیاد و محصولات سایپادیزل بودند و قطعهسازان و سایر شرکتهای وابسته سایپا نیز در طول سالن غرفههایی برپا کرده بودند.
در این نمایشگاه با حضور مدیرعامل سایپا و سایر مقامات ارشد از چهار محصول جدید سیتروئن با نامهای C4L، C3 XR، C4 AirCross و C6 رونمایی شد. سیتروئن C4L نسخه سدان و افزایش طول یافته هاچبک C4 است که در سگمنت C قرار میگیرد و قرار است که بهزودی و بهصورت مونتاژ شده وارد ایران شود. قیمت این خودرو در حدود ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود و از موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره میبرد.
سیتروئن C3 XR یک کراس اور است که توسط سیتروئن برای بازار چین طراحی شده است. این کراس اور از موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره میبرد و در داخل کشور مونتاژ خواهد شد. قیمت این خودرو در بازه ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قرار خواهد گرفت و احتمالاً یکی دو سال دیگر میتوانیم این خودرو را در خیابانها ببینیم.
سیتروئن C4 AirCross یک شاسیبلند از سیتروئن است که بر پایه میتسوبیشی ASX ساخته شده است. با این وجود از نظر نمای بیرونی کاملاً با ASX متفاوت است و سبک طراحی سیتروئن در این خودرو بهخوبی رعایت شده است. این شاسیبلند از همان موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی ASX بهره میبرد و برای انتقال قدرت از CVT استفاده میکند. قیمت این خودرو در بازه ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان خواهد بود و بهصورت مونتاژ شده وارد کشورمان خواهد شد.
در نهایت سیتروئن C6 لوکسترین و مجللترین خودروی سیتروئن است که ظاهری موقر و کابین بسیار لوکسی دارد و از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ استفاده میکند. این خودرو در حال حاضر برای بازار چین ساخته شده است و با قیمتی در بازه ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان بهصورت مونتاژ شده وارد کشور ما خواهد شد. در مطلب دیگری به طور مفصل به بررسی خودروهای جدید سیتروئن که در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمدند پرداختهایم، پس وارد جزئیات نمیشویم و به سراغ ادامه گزارشمان از نمایشگاه خودروی مشهد میرویم.
بعد از محصولات سیتروئن، محصولات چانگان قرار داشتند. در میان این محصولات، سه خودروی جدید از این برند چینی به چشم میخورد. اولین آنها چانگان CS 75، یک شاسیبلند از چانگان بود که قرار است وارد رقابت شاسیبلندهای چینی زیر صد میلیون تومان شود.
این خودرو از یک موتور ۱۸۰۰ سیسی توربوشارژ بهره میبرد که توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور در بازه دور موتور ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. این گشتاور توسط یک جعبهدنده ۶ سرعته که از محصولات کمپانی ژاپنی آیسین میباشد، به چرخهای جلوی این شاسیبلند ۱۶۶۵ کیلوگرمی منتقل میشود.
مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر و بیشینه سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی میباشد. از نظر ایمنی چانگان CS75 مجهز به ۶ کیسه هوا و سیستمهای ABS, EBD, ESP, TSC, HBA میباشد.
چانگان CS75 دو سایز از چانگان CS35 که هماکنون در سایپا تولید میشود بزرگتر است و ظاهر آن مدرنتر و با ابهتتر از CS35 میباشد. در نمای بیرونی خودرو نوشته انگلیسی چانگان بر روی جلوپنجره و چراغهای جلو که پسزمینه آبیرنگ دارند ظاهری جذاب به این خودرو بخشیدهاند. در داخل خودرو جنس متریال به کار رفته مشابه همان متریالی است که در CS35 و Eado نیز به کار رفته بود. صندلیها و ادوات چرمی مشکیرنگ این خودرو با دوخت قرمز تزئین شدهاند و داشبورد نیز از طراحی خوب و بهروزی سود میبرد.
در نمایشگاه یک مدل سفید رنگ از آریو موجود بود که قبلاً به آن اشاره کردیم؛ اما در داخل سالن نسخه تاکسی آریو قرار داشت که چند ماهی است که برای طرح تعویض تاکسیهای فرسوده پیشنهاد شده است و تعدادی از آنها هم برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شدهاند.
در غرفه سایپا یک کیا سراتو هم موجود بود که به دلیل مدتهای طولانی حضورش در بازار، صحبت چندانی نمیتوانیم در مورد آن داشته باشیم. در نهایت یک دستگاه سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت هم در نمایشگاه حاضر بود که در مورد آن یکی هم اصلاً توضیحی نداریم!
کمی آنطرف تر بخش مربوط به خودروهای پارسخودرو بود که اولین چیزی که در آن به چشم میخورد، محصولات کمپانی چینی برلیانس بود که شامل مدل H330 و یک نسخه معمولی و یک نسخه اسپرت از مدل H320 با تودوزی و داشبورد قرمزرنگ، خروجی اگزوز دوبل، باربند و … میشدند. آخرین محصول برلیانس نیز نسخه چینی مینیبوس تویوتا Hiace با نام Brilliance Jinbei Hiase بود که در نمایشگاه سال گذشته هم حضور داشت.
اما فجایع زامیاد به همینجا ختم نمیشود! کمی آنطرفتر یک وانت عجیبوغریب دیگر هم حضور داشت که احتمالاً تاکنون حدس زدهاید که باید از همان کشور دوست به کشورمان آمده باشد! راستش تا قبل از دیدن این محصول جدید فکر میکردم که پراید وانت بدترین وانتی است که تاکنون دیدهام، اما این وانت جدید تصورات من را تا حد زیادی تغییر داد!
این وانت درکا (Dorka) نام دارد و از محصولات کمپانی چینی دانگ فنگ است و نام اصلی آن Dongfeng Sokon K01 میباشد. این وانت عرض کم و طول زیادی دارد و درنتیجه بسیار بدشکل و بد ظاهر است. در طراحی آن هیچگونه اصول زیبایی شناسانهای به کار نرفته است و بسیار عقبمانده به نظر میآید؛ اما بدتر از همه مشخصات فنی این وانت است. وانت درکا یک موتور ۱.۳ لیتری بنزینی دارد که حداکثر قدرت تولیدی آن تنها ۸۳ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن ۱۰۲ نیوتنمتر میباشد. این قدرت اندک توسط یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی به چرخهای عقب خودرو منتقل میگردد. حداکثر ظرفیت بار این وانت ۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است و با توجه به وزن حدوداً ۹۰۰ کیلوگرمی خود خودرو، این موتور ۱.۳ لیتری باید در حالت بار کامل بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند!
سوناتای هیبریدی از نظر جلوپنجره، ورودی هوا، طراحی سپر، رینگها و برخی از جزئیات بدنه با سوناتای معمولی تفاوت دارد. همچنین در کنار بدنه آن نوشته “Blue Drive” به چشم میخورد. همانطور که قبلاً هم ذکر شد، هیچگونه مشخصات فنی یا قیمتی در اطراف این خودرو به چشم نمیخورد و کسی هم در آن اطراف نبود که بشود در مورد این خودرو از وی سؤال کرد. پس نمیتوانیم در مورد مشخصات آن بیشتر از این اطلاعرسانی کنیم و این سوناتای هیبریدی بهعنوان یک علامت سؤال از نمایشگاه خودروی امسال در ذهن من باقی ماند.
ادامه دارد…
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مرداد ۱۳۹۵تواینجا بهترین سوناتا هیبریدی
Noble
۲۸ مرداد ۱۳۹۵تنها ارزش این نمایشگاه دیدن همون یک سوناتای هیبریدی بود.
بقیش فقط وقت تلف کردنه.
حالم از دیدن این همه ماشینای چینی و ایرانی بهم خورد.
fooad
۲۸ مرداد ۱۳۹۵دستاتون رو بیارید بالا همگی:
سیتروئن توروخدا زودتر بیا تا از شر چینی ها راحت بشیم. پژو توهم زود بیا درسته مثل دو سه دهه ی پیش نیستی ولی باز خیلی شرف داری به چینی ها.
سیاوش
۳۱ مرداد ۱۳۹۵آخی… بنده خدا اینا همشون چینی هستن. فرانسه کجا بود خخخخخخ
one:1
۲۸ مرداد ۱۳۹۵بابا جان این نمایشگاه فقط تبلیغه
دم در زده نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد
کیا و وولو و نیسان نداره (دم در نوشته داره)
نرید که نمی ارزه
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مرداد ۱۳۹۵بین المللی کجا بوده
ASTON MARTIN
۲۸ مرداد ۱۳۹۵بند آخراون وصفی که از سوناتا دادی واقعا غمنگیز بود.باید نشست گریست به حال این وضعیت
***
آرش
۲۸ مرداد ۱۳۹۵یکی میگفت خودرو جدید بیاد قیمتا میاد پایین
بیا اینم خودرو جدید
سیتروئن های عقب افتاده ۷۰ تا ۲۲۰ تومن
تازه زباله های پژو هنوز نیومدن که قیمتاشینو ببینی
اینم از برداشته شدن تحریم ها اینم از خودرو جدید
خوش بگذره
M
۲۸ مرداد ۱۳۹۵” ….رنو اجازه تولید ساندرو را با رنگهای جدید از جمله همین آبی و رنگ قرمز را به سایپا داده است.”
واسه خودم متاسفم که یک ایرانی هستم….
احسان
۲۸ مرداد ۱۳۹۵اون ساینا خیلی مسخرست با اون قیمت مسخرهترش
mgh321
۲۸ مرداد ۱۳۹۵به شدت حالم ریخت به هم… خوب شد عکس سوناتا آخر بود..یکمی بهتر شدم…!!!
REVENTоN ?
۲۸ مرداد ۱۳۹۵بنظرم باید اسم نمایشگاه رو عوض میکردن میذاشتن
توالت های پرتابل :|
رامین
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ضمن تشکر از شرکت سایپا بابت رونق بازار دوستان چینی تشکر و قدردانی میشود!!!
Ali.usa
۲۹ مرداد ۱۳۹۵بعد میگن چینی نخرید خوب به کیفیت محصولات چیتی برسید باشه نمیخریم
آرین
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ممنون از متن و نقد آقای علیرضا رحیقی و تشکر بابت قلم شیرینشون.
Majid
۲۹ مرداد ۱۳۹۵دیدن اون سوناتاتوى اون همه اشغال وطنى وچینى حالم رو یکم بهترکرداماباتصوراین که چقدرمظلومانه رهاشده بوده دلم گرفت
امین
۲۹ مرداد ۱۳۹۵این بود حمایت از تولید ملی؟
این بود اون هدفی که ۳۰ سال بخاطرش مرزهای کشور بسته بودن و تعرفه های بی منطق برقراربود؟
این بود چشم انداز صنعت خودرو؟
این بود جواب حمایت همه جانبه ملت و دولت؟
اگه میخواستین مردم رو به سوار شدن ماشین خارجی کنین(از نوع چینی!!!!) خب از همون اول میزاشتین هرکی هرچی دلش میخواد بخره.
فقط میتونم بگم ***
ضمنا هر وقت ساینا رو تو خیابون میبینم عرق شرم بر پیشونیم میشینه
Sajjad Ahmadi
۲۹ مرداد ۱۳۹۵دست خودم نیست
محصولات سایپا رو که میبینم قلبم درد میگیره!
وحید
۲۹ مرداد ۱۳۹۵مطمئن باشید راه نجات ما از خود ما مردمه…فک کنین اگه همونایی رو که میرن ساینا میخرن رو به مسخره بگیریم و یکسر سرکوفت بزنیم این دید منفی تو جامعه به وجود میاد و کسی سمت اونجور ماشینا نمیره…ساینا واقعا اوج فاجعس ولی واقعا نمیفهمم چرا بعضیا میرن میخرنش؟؟؟؟؟
Developer
۳۰ مرداد ۱۳۹۵با احترام به شما دوست عزیز ، اما از دید روانشناسی و جامعه شناسی حرف شما با حرف نعمت زاده که گفت هر کی از ماشینای ما نخره ضد انقلابه ، عملا هیچ تفاوتی نداره! اینکه سلیقه یا کمبود نقدینگی و یا ناآگاهی طرف باعث شده بره پراید و پژو و ساینا بخره دلیل نمیشه شما بخواین به باد تمسخر بگیرینش و بهش سرکوفت بزنین! خود شما اگه نهایتا 25 میلیون پول داشتین و ماشین لازم داشتین به جز سمند و پراید و تیبا و امثال اینا چی میخواستین بخرین ؟واقعا این جمله (هر ایرانی یک دیکتاتور!) در مورد اکثر مردممون صدق میکنه…
milad
۲۹ مرداد ۱۳۹۵بهتره بگیم نمایشگاه خودرو های چینی
امین
۱۰ شهریور ۱۳۹۵یه چیزی که توجه منو جلب کرده تو این سه چهارسال طراحی و تولید سریعتره فیسلیفت های خودروساز های وطنیه
دابوردای جدید سمندها و تولید دنا و دنای فیس لیفت و توربو و سورن توربو و سایپا ساینا و تیبا و تیبا هاچ بک که همگی طی 3 4 سال اتفاق افتاده ولی، قبلا یه تغییر داشبورد ساده 3سال طول میکشید
یعنی رو غلتک افتادن آیا ؟!