در ادامه گزارشهای اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد با اندکی تأخیر به سراغ دومین خودروساز کشور یعنی شرکت ایرانی تولید اتومبیل یا همان سایپا میرویم. سایپا همانند سال گذشته، بزرگترین و شلوغترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و تعداد زیادی از محصولات خود را به همراه زیرمجموعههایش، یعنی پارسخودرو، زامیاد و سایپادیزل به این نمایشگاه آورده بود.
پس باید خود را برای طولانیترین گزارش از این سری گزارشها آماده کنید. البته محصولات سایپا همگی قابل پیشبینی بودند و سایپا غافلگیری بزرگی برای این نمایشگاه نداشت. درواقع سایپا در سال گذشته و در همین نمایشگاه مشهد با رونمایی همزمان از چندین مدل برلیانس و چانگان و به همراه ساینا، آنقدر گردوخاک به پا کرد که میتواند با همان محصولات در چند نمایشگاه دیگر هم شرکت کند و از آنها بهعنوان خودروهای جدید نام ببرد! لازم به توضیح است که واحد آپشن سایپا جهت نمایش محصولاتش آنها را بر روی خودروها نصب کرده بود و به همین دلیل برخی از خودروهایی که در تصاویر مشاهده میکنید متفاوت با حالت استاندارد هستند.
ساینا بر روی پلت فرم تیبا ساخته شده و همین نکته به ما میگوید که نباید انتظار زیادی در مورد ظاهر آن داشته باشیم. با این وجود اگر با سطح توقعی که به پایینترین حد خود رسیده به نماهای مختلف آن نگاه کنیم زوایای قابل قبولی از آن را مشاهده خواهیم کرد. هرچند که به عقیده نگارنده میتوان دو ایراد از طراحی ساینا گرفت. اول اینکه نمای جلو و عقب خودرو هماهنگی چندانی ندارند و دوم اینکه این طراحی بیشتر مناسب خودرویی در کلاس بزرگتر از سایناست و چندان سنخیتی با کاربرد و اهداف ساینا ندارد.
در داخل خودرو هم وضع چندان خوب نیست. هرچند که ما هیچ توقعی از ساینا درزمینهٔ جنس متریال و طراحی چشمنواز نداشتیم، اما طراحی داخلی ساینا ما را ناامیدتر از قبل کرد. در داخل خودرو همه چیز از پلاستیک خشک تشکیل شده بود و به نظر میرسید که هیچ چیز نرم و راحتی در این خودرو وجود ندارد! همچنین ما از طراحان سایپا توقع بیشتری درزمینهٔ طراحی داشبورد داشتیم.
ساینا دارای دو ایربگ و سیستمهای ترمز ABS و EBD میباشد. همچنین ترمزهای جلو آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب آن نیز از نوع دیسکی هستند. از امکانات رفاهی ساینا میتوان به شیشه بالابرهای برقی جلو، صفحه نمایشگر، نمایش دمای محیط بیرون و کلید مجهز به ریموت اشاره کرد. همچنین ساینا دارای یک تیپ لوکس است که علاوه بر امکانات فوق، از سنسور پارک عقب، قابلیت تنظیم برقی آینهها، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بهره میبرد.
ساینا قرار است که بهزودی و با قیمت ۲۷ میلیون تومان وارد بازار شود. با توجه به این قیمت، برخی ساینا را جایگزین پژو ۴۰۵ میدانند. البته این نظر نمیتواند چندان درست باشد، چرا که این دو خودرو نه در یک کلاس قرار میگیرند، نه از قدرت و قابلیتهای فنی برابر بهره میبرند، نه کاربری یکسان دارند و نه توسط یک شرکت عرضه میشوند. بنده شخصاً پژو ۴۰۵ قدیمی و پرمصرف را با تمام مشکلات و مصائبش نسبت به ساینا ارجح میدانم و معتقدم که بسیار بهتر میبود اگر ساینا بهعنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان وارد بازار میشد.
پس از ساینا به سراغ یک محصول کاملاً ایرانی دیگر میرویم. خودرویی که آمده است تا جایگزین مهمترین عنصر حملونقل شهری و روستایی و همچنین قدیمیترین خودروی در حال مونتاژ کشور یعنی وانت نیسان آبی گردد. وانت نیسان که آنقدر قدمت دارد که میتوان آن را پدر خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ دانست، به دلیل قیمت پایین و قابلیت حمل بار بیشتر نسبت به سایر وانتهایی که میتوان با قیمت آن خریداری کرد، خودرویی بسیار محبوب درزمینهٔ حمل بار در کشور ماست. اما پس از سالها حضور یکنواخت در این عرصه، زامیاد سعی کرد که نسخه فیسلیفت شده آن با نام وانت شوکا را وارد بازار کند تا کمی تنوع دران بخش از بازار ایجاد کند. با این وجود شوکا به دلیل این که هیچ تفاوت قابلتوجهی با وانت نیسان نداشت که بتواند اختلاف قیمتش با آن را توجیه کند، دچار شکست در بازار شد و زامیاد به فکر جایگزینی برای آن افتاد. این جایگزین که پادرا نام دارد، همان خودرویی است که قصد معرفی آن در این قسمت را داریم.
پادرا یک فیسلیفت از وانت نیسان محسوب میشود که از نظر ظاهر، فنی و امکانات تغییراتی در آن اعمال شده است. شاید یکی از مهمترین تغییرات این باشد که پادرا دارای رنگهایی غیر از رنگ آبی میباشد و در نمایشگاه رنگهای مشکی و سفید آن به معرض دید عموم قرار گرفته بودند. پادرا در نمای عقب تفاوت چندانی با وانت نیسان ندارد. در نمای بغل تغییرات در کمترین سطح است و شاید مهمترین تغییر در این بخش تغییر دستگیره در انحنای جلوی خودرو میباشد. اما در نمای جلو تغییرات بشری را شاهد هستیم. تغییر در چراغها، سپر، جلوپنجره، قوس کاپوت و … از جمله این تغییرات هستند.
در داخل کابین خودرو تغییرات نسبت به وانت نیسان بسیار زیاد است. البته قطعاً نمیتوان این خودرو را با خودروهای روز دنیا مقایسه کرد. اما تغییرات انجام شده بسیار مثبت بوده است. داشبورد و کنسول وسط در پادرا به کلی نسبت به وانت نیسان تغییر پیدا کرده و خودرو مجهز به پخش CD و کولر شده است. همچنین این خودرو مجهز به ترمز ABS، شیشه بالابر برقی و قابلیت تنظیم برقی آینهها شده است. در داخل نمونه نمایشگاهی داشبورد خودرو با طرح چوب تزئین شده بود که نمیدانیم آیا نمونههایی که به دست مصرفکننده میرسند نیز همینگونه خواهند بود و یا اینکه داشبورد آنها تکرنگ خواهد بود.
تازه میخواستیم از تغییرات پادرا نسبت به وانت نیسان تعریف کنیم که فرمان خودرو را در دست گرفتیم و متوجه خلاصی کامل فرمان شدیم! این عیب که در وانت نیسانها هم شایع بوده به نظر به پادرا هم به ارث رسیده است. وجود این عیب آنهم در نمونه صفر و نمایشگاهی کمی ما را در مورد این خودرو دلسرد کرد. علاوه بر این، با مشاهده فواصل زیاد بین بخشهای پلاستیکی داشبورد، تصمیم گرفتیم که دیگر در مورد طراحی آن صحبتی نکنیم!
پادرا از همان موتور ۲۴۰۰ سیسی بنزینی وانت نیسان بهره میبرد که توسط زامیاد بهینه شده و در نتیجه این بهینهسازی، ۵ اسببخار از قدرت و ۱۵ نیوتنمتر از گشتاور آن کاسته شده و این بیشینه گشتاور در دور موتوری بالاتر از قبل به دست میآید. بنابراین پادرا توانایی تولید ۹۵ اسببخار قدرت در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه را دارد. البته خبر خوب این است که این خودرو بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهینه شده است و در نتیجه آلایندگی بسیار کمتری نسبت به وانت نیسانها خواهد داشت.
پس از اینکه از این دو خودروی جذاب وطنی مستفیض شدیم، نوبت به بخش اصلی نمایشگاه یا همان خودروهای چینی میرسد! در نمایشگاه سال گذشته سایپا ثابت کرد که عزم جدی برای ورود به مقوله خودروهای چینی دارد و قصد دارد که با ورود به این بخش سایر رقبا را کنار بزند. این شرکت که مدتهاست در بخش خودروهای سنگین با دانگ فنگ چین همکاری دارد، هماکنون با سه خودروساز دیگر این کشور نیز وارد همکاری شده است. این سه خودروساز زوتی، برلیانس و چانگان نام دارند.
زوتی یک خودروساز نوپای چینی است که عمر خودروسازی آن چیزی در حدود ۱۰ سال است. این خودروساز به این معروف است که برای طراحی خودروهای جدید زحمت زیادی به خود نمیدهد و خودروهای معروف و محبوب برندهای بزرگ را به صورت یکجا کپی میکند. از نمونههای بارز این عمل میتوان به زوتی T600 و T700 اشاره کرد که کپی کامل فولکس واگن تیگوان و پورشه ماکان هستند. درواقع به نظر میرسد طراحان زوتی علاقهای ندارند که وقت زیادی بابت ایدههای نو صرف کنند و از نمونههای بارز این امر هم آرم زوتی است که به نظر نمیرسد بیشتر از ۱۰ دقیقه برای طراحی آن وقت گذاشته شده باشد!
اما محصولی از زوتی که توسط سایپا تولید میشود زوتی Z300 نام دارد که سایپا نام آریو را بر آن گذاشته است. آریو کاملاً بر پایه آخرین نسل از تویوتا آلیون ساخته شده است و انصافاً نسبت به تویوتا طراحی جذابتر و چشمنوازتری دارد. این خودرو در ایران با ۴ تیپ عرضه میشود که دو تیپ آن دارای گیربکس اتوماتیک و موتور ۱۶۰۰ و دو تیپ آن دارای گیربکس دستی و موتور ۱۵۰۰ هستند. هر دو موتور این خودرو از جمله موتورهای میتسوبیشی هستند و هر دوی آنها همچنان در نسل آخر لنسر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور ۱۵۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد و موتور ۱۶۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۵۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و در نتیجه میتوان بر روی ایمنی آن حساب ویژهای باز کرد.
برند دیگر چینی که سایپا با آن همکاری میکند برلیانس است. برلیانس نیز یک برند نوپای چینی است که عمر خودروساز شدن آن به کمتر از ۱۵ سال میرسد. این برند در سال ۲۰۰۸ محصولاتش را به اروپا صادر کرد که البته موفقیت چندانی هم به دست نیاورد. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت که به عرضه محصولاتش در کشورهای جهان سوم اکتفا کند و در راستای همین سیاست است که امروز خودروهای برلیانس را بر روی خطوط تولید سایپا میبینیم. برلیانس شریک تجاری BMW محسوب میشود و مونتاژ محصولات این کمپانی مطرح را در چین انجام میدهد. البته این اصلاً بدین معنا نیست که محصولات برلیانس از استانداردهای BMW پیروی میکنند و یا اینکه مشابهت فنی با خودروهای BMW دارند. درواقع همانطور که سایپا پس از سالها همکاری با خودروسازانی چون نیسان، رنو و کیا موتورز، محصولی در حد ساینا را میسازد، تنها شباهت خودروهای برلیانس با خودروهای BMW هم تنها در کپی کاری بخش جلوپنجره و چند بخش کوچک دیگر است.
اولین برلیانسی که به آن خواهیم پرداخت، سری H300 است که شامل H320 و H330 میشود. H320 یک هاچبک و H330 سدان میباشند و هر دوی آنها دو تیپ دندهای و اتوماتیک دارند. قوای پیشرانه هر دوی آنها یک موتور ۱۵۰۰ سیسی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۳۸ اسببخار گشتاور را دارد. البته به لطف سیستم انتقال قدرت و ضرایب دندههای مناسب، این خودرو میتواند بهخوبی از همه این ۱۰۳ اسب استفاده کند و کمبود شدیدی در این زمینه احساس نمیشود. برلیانس H300 که مونتاژ آن مدتی است که در پارسخودرو آغاز شده و با آرم پارسخودرو در خیابانهای شهر دیده میشود، از ظاهری قابل قبول بهره میبرد. هرچند که طراحی این خودرو چندان خیرهکننده و پرهیجان نیست و مخصوصاً در داخل خودرو جا برای کار بیشتر وجود دارد، اما با توجه به رقبایش چندان هم دست و پا بسته نیست و حرفهایی برای گفتن دارد.
در شرایط فعلی بازار برلیانس H330 رقبایی چون جک جی ۵، امویام ۵۵۰، آریو و پارس تندر را در برابر خود میبیند و مدل هاچبک آن یعنی H320 نیز بهزودی رقیبی به نام رنو ساندرو خواهد داشت که نسخه هاچبک تندر ۹۰ میباشد. در نتیجه در بخش خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان شاهد رقابت سختی خواهیم بود.
از محصولات برلیانس خسته شدهاید؟ حق دارید، اما باید هنوز اندکی صبر کنید؛ چرا که هنوز یک محصول دیگر از این کمپانی باقی مانده است. این محصول درواقع یک خودروی سواری نیست و یک مینیبوس است و متعلق به زیرمجموعه برلیانس یعنی Brilliance Jinbei Automobile میباشد. این مینیبوس Jinbei Haise نام دارد و درواقع همان تویوتا Haice معروف است که توسط Jinbei تغییر نشان داده (Rebadge) شده است. هایس که در پارسخودرو مونتاژ میشود، مدل H2L میباشد که H2 اشاره به نسل پنجم و آخر تویوتا هایس میکند و L نشاندهنده افزایش طول آن است. قیمت هایس توسط پارسخودرو ۱۲۱ میلیون تومان اعلام شده است.
این دو خودرو شباهتهای زیادی از نظر فنی و رفاهی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها از یک موتور ۱۶۰۰ سیسی با نام Blue Core استفاده میکنند که توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در هر دوی این خودروها نیروی موتور توسط یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. هر دوی این خودروها از نظر ظاهری قابل قبول هستند و جزو بهترین طراحیهای خودروهای چینی به شمار میروند. این مسئله هم در داخل و هم در خارج از کابین این دو خودرو صادق است. البته جنس متریال بهکاررفته در کابین هر دو خودرو جا داشت که بهتر از این باشد.
چانگان CS35 یک کراس آور از چانگان است که در لیست پرفروشترین خودروهای چین معمولاً یکی از ده SUV برتر میباشد. این خودرو مجهز به ۴ ایربگ، کروز کنترل، سانروف، صندلی چرمی، سیستمهای ESP/TCS/HBA، سنسور پارک عقب و فرمان برقی میباشد. ترمزهای CS35 در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی میباشند. قیمت این خودرو ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
برای ایدو علاوه بر موتوری که از آن نام برده شد، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم نیز در نظر گرفته شده است که معلوم نیست که آیا به ایران وارد خواهد شد یا خیر. در این صورت اگر پیشرانه توربوشارژ برای این خودرو وارد شود، ضعف اصلی آن، یعنی نداشتن شتاب و قدرت کافی پوشش داده خواهد شد. سایپا قیمت این خودرو را ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.
پیکاپ ریچ تغییر نشان داده شده نسل اول نیسان Frontier است که در کشور ما با نام نیسان پیکاپ شناخته میشد. پس از اجرای تحریمهای بینالمللی و خروج نیسان از کشور، تنها راه ممکن برای پارسخودرو مونتاژ نسخه چینی این خودرو بود تا جای خالی این پیکاپ محبوب در کشور پر شود. پیکاپ ریچ هرچند که از نظر دوام و قابلیت اطمینان با نیسان پیکاپ قابل مقایسه نیست، اما در خلأ خودروهای آفرودی و پیکاپ های با قابلیت بالا در رنج زیر ۱۰۰ میلیون تومان، توانست جای خود را در بازار و نهادهای دولتی باز کند. در نتیجه در حال حاضر پیکاپ ریچ یکی از ارزانترین گزینههایی است که قابلیت آفرود قابل قبولی دارد.
واردات کولئوس در کشور ما علاوه بر پارسخودرو، توسط نگین خودرو نیز انجام میشود و با وجود داشتن دو واردکننده، هنوز نتوانسته است در برابر رقبای خوشنام و خوشچهره کرهای و ژاپنی قد علم کند. البته فروش کم کولئوس منحصر به کشور ما نیست و در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، فروش کولئوس به دلیل استقبال پایین متوقف شده است.
کولئوس دارای طراحی هماهنگ و نسبتاً مدرن است. اما طراحی آن چیزی نیست که بتوان به آن لقب جذاب را داد. در داخل کابین نیز طراحی قابل قبول و ازنظر ارگونومی راضیکننده است. اما توقع ما از جنس متریال داشبورد بالاتر از چیزی بود که از نزدیک لمس کردیم. این خودرو از یک موتور ۲۵۰۰ سیسی بهره میبرد که توان تولیدی آن ۱۷۰ اسببخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۲۶ نیوتنمتر میباشند. این موتور با یک جعبهدنده CVT همراه شده است و با استفاده از سیستم AWD، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را دارد. این خودرو دارای لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که از جمله آنها میتوان به ۶ ایربگ، سیستمهای ترمز ABS/EBD/EBA، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم هشداردهنده موانع جلو و عقب، سیستم هشداردهنده موانع کور در حرکت، برفپاککن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم انتقال قدرت ۳ حالته هوشمند (AWD,FWD,Lock Mode)، سانروف چند حالته، ترمز دستی الکترونیکی، صندلی چرمی مجهز به گرمکن و قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهت، جعبه داشبورد ۱۵ لیتری مجهز به خنککننده، سیستم استارت دکمهای هوشمند، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، چراغهای زنون به همراه گسترش بازه نور سر پیچها، چراغ شور جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی پیشرفته BOSE، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکتریکی با ضریب متغیر و آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد.
سراتو های سایپا با دو تیپ ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی وارد بازار میشوند که تیپ ۱۶۰۰ سیسی دارای دنده دستی و تیپ ۲۰۰۰ سیسی دارای دنده اتوماتیک میباشد. البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آنها را حذف کرد. از جمله تجهیزاتی که سایپا از روی سراتو حذف کرد میتوان به چند ایربگ، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم ESP، سیستم استارت بدون کلید، مانیتور و … اشاره کرد. در نتیجه سراتو دارای امکانات زیر میباشد: ایربگ راننده و سرنشین، کروز کنترل (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، غربیلک فرمان و دستهدنده چرمی (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغهای اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با قابلیت پخش CD و ورودی USB+AUX+IPOD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب.
سراتو خودرویی قدرتمند و پرشتاب است و هندلینگ قابل قبولی را فراهم میکند. هرچند که این هندلینگ خوب به قیمت خشکی زیاد سیستم تعلیق فراهم آمده و مصرف سوخت آن نیز کمی بالاتر از حد انتظار است. قیمت سراتو با دقت بالایی توسط سایپا محاسبه شده است و برای مدل ۲۰۰۰ سیسی، ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و برای مدل ۱۶۰۰ سیسی، ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده است. پس با این خبر هیجانانگیز به پایان این قسمت از گزارش میرسیم.
ادامه دارد…
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمانموتور پیشگام در افزایش قیمت
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیرانخودرو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد میشود!
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کرهای
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی
Cvm
۲۱ شهریور ۱۳۹۴بچه ها یه نگاهی به تقارن و کیفیت بالای نصب گارد جلوی پادرا بندازین.اصن داغون میکنه آدمو D:
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۴داخل ساینا رو با چی درست کردن حالم بد شد ازین فاصله
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۴آشغال های چینی
چقدر هم زشت بودن
…
آروین
۲۱ شهریور ۱۳۹۴متاسفم برای ملت عزیزم ……خودروسازی آلمان و ایتالیا و…کجا و خودروسازی ما کجا!!!
shahab
۲۱ شهریور ۱۳۹۴آقا این چانگان حوصله نداشته لوگو برای خودش طراحی کنه لوگوی آکورا رو برعکس کرده گذاشته
shahab
۲۱ شهریور ۱۳۹۴متاسفم برای صنعت که غول خودروسازی ما با افتخار تو نمایشگاه ظاهر میشه و فورغونای چینیشو میاره
شایان
۲۲ شهریور ۱۳۹۴جذاب ترین قسمت این گزارش این جمله آخر بود
پس با این خبر هیجانانگیز به پایان این قسمت از گزارش میرسیم
یاد جرمی کلارکسون افتادم.
نمایشگاه ماشین؟
من که ماشینی ندیدم تو این نمایشگاه والا … یه سری چرخ و موتور لاستیکی بود ولی ماشین؟!!!!
محمد
۲۲ شهریور ۱۳۹۴نگاهم بانگاهشون کردبرخورد خاک برسرشان حالم بهم خورد….
فقط یه رنو با کیا توش بدرد میخوره بقیه نابودن
محمد
۲۲ شهریور ۱۳۹۴اون ساینا28میلیون….خب چه کاریه 25میدیم ال ایکس تیبامیگیریم والا..
فقط نمای عقبش بهتره ارتیباست ونمای داخل درهاش…هرچه که خود تیبا داخل درهاش پارچه ای هست وی جورایی باحال تره
sajjad
۲۶ شهریور ۱۳۹۴این رنو کوعید که یه کراس اوور هست قیمتش 20 تا 30 ملیون از ساینا که همون پراید فورغونه ارزشش کم تره اخه27 ملیون این خر سازا باید برن همون قیمت اولشون همون 7 ملیون .بازم زیاده—–
محمد
۱۱ مهر ۱۳۹۴عذر خواهی می کنم هم از دوستان پدالی هم ادمین عزیز ولی این چیز سازا ملت رو بیشعور میدونن اخه د لامصبا میری دوبی تویوتا و بنز تاکسی هاشونه شما میرید این آریو ا چیه از اشغال ترین برند چینی میارید رنگ زردش رو میارید و میگید غرور ملی .
شنتیا فراریه
۲۴ مهر ۱۳۹۴ماشین نشون تو سرشون واقعا این چینی ها شبیه ماشینای خودشونن
محمود
۲۷ آبان ۱۳۹۴طراحی داخلی همشون برای داشبورد به معنای واقعی یعنی افتضاح…!
شکوفه های کویری
۲۱ دی ۱۳۹۴سلام. اگه دلار رو به قیمت قبل برگردونن یعنی هزار تومن بشه و گمرکی را بردارن اونموقع تویوتا راو4 و جی تی 86 رو میشه با قیمت ساینا محصول فرغون سازی سایپا خرید!!! ای خدا شکر که ما در این مملکت …………… زندگی میکنیم.
solat
۸ فروردین ۱۳۹۵اگه دقت کرده باشید نویسنده در بالای این صفحه در مورد ساینا میگه که این خودرو مایه افتخار هر ایرانی هس و اگر برای دیدن این زیبای ایرانی عجله دارید باید به شما مژده بدهیم که انتظار شما طولانی نخواهد بود خخخخخخخخخ ای خدااااااااااااااااااااااااااا
حمید رضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از پدال
من ساینا رو از نزدیک دیدم هیچ فرقی با تیبا نداره واقعا آدم افسوس میخوره وقتی میبینه سایپا ، خودروی ساینا رو به عنوان فیس لیفت معرفی میکنه و اضافه شدن سنسور دنده عقب و….. رو به عنوان مدل لوکس معرفی میکنه