سیتروئن

بازگشت سیتروئن C6 در نمایشگاه پکن

فرانسوی‌ها همواره در کلاس سدان های بزرگ لوکس ناموفق بوده‌اند. خودروسازان فرانسوی در کلاس سدان های فوق لوکس یعنی سگمنت F هیچگاه حضور نداشته و ندارند و فقط در کلاس سدان های لوکس بزرگ (سگمنت E) حضور داشتند که آن هم کمرنگ و ناموفق بود. بطوریکه در دهه ۸۰ میلادی خودروهای لوکس رنو ۲۵ (و سپس مدل سافران) ، پژو ۶۰۵ و سیتروئن XM را به بازار عرضه کردند که به موفقیت چندانی دست نیافتند. سپس در سالهای آغازین قرن ۲۱ نیز با خودروهای رنو ولساتیس ، پژو ۶۰۸ و سیتروئن C6 پا به این کلاس گذاشتند که باز هم با شکست مواجه شدند. چراکه مدل های ولساتیس ، ۶۰۷ و C6 هیچ‌کدام موفق عمل نکرده و همواره زیر سایهٔ ژرمن‌ها قرار داشتند. این مدل ها فروش اندکی داشتند که میزان زیادی از همین فروش محدود هم در زادگاهشان صورت میگرفت و در کشورهای دیگر خریدار چندانی برای آنها وجود نداشت. به همین دلیل رنو ، پژو و سیتروئن با توقف تولید این محصولات ناموفق تصمیم گرفتند از کلاس سدان های لوکس خداحافظی کرده و تمرکز خود را بر روی دیگر کلاس ها که توان رقابت بیشتری در آنها دارند بگذارند. این امر موجب شد که فرانسوی‌ها هیچ نماینده‌ای در سگمنت E یا سدان های لوکس نداشته باشند.

New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6
اما این موضوع برای فرانسوی‌های کهنه‌کار قابل‌تحمل نبود چراکه حتی کره‌ای‌ها هم به تارگی به این کلاس راه‌یافته و به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند. به همین دلیل سیتروئن در نمایشگاه پکن امسال به‌طور ناگهانی و درحالی‌که هیچ‌کس انتظار نداشت از نسل دوم مدل لوکس C6 رونمایی کرد. نسل اول C6 در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و به دلیل عدم موفقیت و استقبال کم، تولید آن در سال ۲۰۱۲ پایان یافت. از این خودرو در طی ۷ سال فقط ۲۳۳۰۰ دستگاه تولید شد. اما گویا این بار C6 قدرتمندتر از گذشته برگشته است. هرچند متأسفانه فقط در بازار چین عرضه می‌شود و سیتروئن در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضهٔ سدان پرچم‌دار خود در اروپا ندارد.
Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012
نسل C6 اول ظاهری نامعقول و نامتعارفی داشت اما C6 جدید برخلاف قبل از طراحی عادی و معمولی سود می‌برد. این خودرو با طولی معادل ۴.۹۶ متر، حدود ۶ سانتیمتر کشیده‌تر از ب ام و سری ۵ است. طراحی آن نیز شباهت‌هایی با محصولات فولکس‌واگن خصوصاً نسل قبلی پاسات دارد. سیتروئن هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی از مشخصات فنی این خودرو منتشر نکرده و فقط آن را این‌گونه توصیف کرده است: «تمرکز ویژه بر فضای کابین، راحتی و کیفیت مواد مورداستفاده».
New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6
گزارش‌ها نشان می‌دهد که C6 جدید بر روی پلت فرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته‌شده که در خودروی A9 محصول شریک چینی پژو-سیتروئن یعنی دانگ فنگ هم بکار رفته است. در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ به همراه صندلی‌های چرمی و همین‌طور کاربرد فراوان چوب و چرم موجب شکل‌گیری فضایی کاملاً لوکس و تجملی شده است. هرچند هنوز هیچ اطلاعات رسمی‌ای در رابطه با قوای محرکهٔ C6 جدید منتشرنشده است اما احتمالاً مجهز به یک موتور بنزینی چهار سیلندر توربوشارژر به همراه گیربکس اتوماتیک خواهد بود. به‌احتمال‌زیاد نسل دوم C6 در اروپا عرضه نخواهد شد و سیتروئن همچنان در این منطقه بدون پرچم‌دار خواهد بود. البته مدل DS 5 که به‌تازگی تحت برند مستقل عرضه می‌شود تا حدودی می‌تواند این خلأ را پر کند. بااین‌حال سیتروئن بیشتر به حضور در کلاس SUVهای بزرگ لوکس فکر می‌کند و در آینده بیشتر به این کلاس نفوذ خواهد کرد درحالی‌که همچنان از رقابت مستقیم با رقبای خطرناک آلمانی در کلاس سدان های بزرگ لوکس اجتناب می‌کند. منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. mehdi

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وای بی خیال..چه یک دفعه شرکت های فرانسوی متحول شدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! woww

    1. AliZeus

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (419 ديدگاه)

      مهدی جان، جساراتا بعد از خوندن کامنت انتظار اسم دختر داشتم که با نام پسر رو به رو شدم :D استایل کامنتت دخترونه بود :)

  2. amin

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (118 ديدگاه)

    من که زیاد خوشم نیومد
    یه جورایی به نظر میاد نماهای مختلف ماشین با هم هماهنگی ندارن مخصوصا قسمت جلو با عقب ماشین
    فکر نمیکنم صرفا استفاده از چوب و چرم یه ماشینو لوکس کنه چیزایی دیگه هم لازمه
    اگه مانیتور از داشبورد حذف بشه و آدم تو ماشین بشینه فکر میکنه تو یه ماشین مال 40 یا 50 سال پیش نشسته
    فکر میکنم اینم مثل نسل قبل موفق نخواهد بود حتی در بازاری مثل چین
    بازاری که مرسدس و آئودی و بی ام و دارن براش کاملا سفارشی محصولاتشونو به صورت لانگ تولید میکنن

    1. نوید جهرمی

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      باز جای شکرش باقیه که فقط توی چین عرضه میشه.

  3. نیما ناصری

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (345 ديدگاه)

    احتمالا گفتن عقبش رو شبیه بی او و میکنیم جلوش هم از پاسات که خوشگله بر میداریم

  4. ويكي

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    طراحی خاصی داره کلا داخل و بیرونش هم مدرنه هم ساده..

  5. احمد باقری

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    میشه گفت برای شروع مجدد، خوبه، فقط به نظرم باید روی طراحی بیرونی بیشتر کار کنه، مخصوصا نمای جلو.

  6. امیرحسین

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    البته سیتروئن طرفداران خودش رو داره.خیلی ها عاشق سواری عالی سیتروئن هستن.طراحی داخلی اش هم خیلی شیک شده

  7. Nima

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    سیتروئن سال 2005 چقدر زشته.
    تازه با این قیافه تا 2012 هم تولید شده??

    1. نوید جهرمی

      ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      اینایی که منفی دادن معتقدن قشنگ بوده؟؟؟؟
      خوبه که توی گزینه های زشت ترین خودروهای تولیدشده هم اومده.

  8. بهنام طیبی

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عقب خودرو خیلی ساده است.

  9. بنتلی

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    طراحی داخلی خوبی داره،طراحی بیرونی هم تقریبا خوبه،فقط ب نظرم اگه یکم خط های تاثیر گذار و واضح تو طراحیش داشت بهتر بود!
    امین جان،دوست گرام،سیتروئن و زیر مجموعه لوکسش محصولات مخصوص چین زیادی تولید کردن و یکی از بازارای با ارزش از نظر فروش برا سیتروئن حساب میشه
    نیما نصیری عزیز،جلوشو کاری ندارم ولی طراحیی پشتش اصلا کپی بی ام و نیس،این طراحی نسبتا ساده قبلا هم استفاده شده،از طرفی وجود چراغ های مربعی در چراغ عقب تو سیتروئن شناخته شدس

  10. احسان

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    خوبه،اگه بیاد میگن خودروی فوق لوکس قیمت300 میلیون

  11. ارمان

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    توش خیلی خوبه

  12. (*مهرداد*)

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    انگار به آدم داره میگه من فرانسویم

  13. Sina

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (87 ديدگاه)

    فرانسه از نظر خودرو سازی تو این چند سال اخیر واقعا پیشرفت خاصی نکرده …. خصوصا در زمینه طراحی بدنه که واقعا در برابر کره ای ها حرفی برا گفتن نداره دیگه چه برسه به آلمان و ژاپن
    این خودرو هم که جلوش رو یه جورایی از اپتیما 2012 کپی برداری کرده
    تنها مزیت خودروهای فرانسوی هندلینگ نسبتا خوب اونهاس وگرنه هیجان خاصی تو ماشیناشون نیس
    به نظر من عقب پژو 407 از این خیلی قشنگتره

  14. احمد.ف

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (447 ديدگاه)

    اینم موتورش ۱.۶ توربو هست لابد :D

  15. فرهاد

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    طراحی بیرونی چرت ولی طراحی داخلیش عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا