شما طرفدار کدام یک از برندهای خودرو سازی هستید؟ بنز؟ لامبورگینی؟ پورشه؟ تمامی طرفداران دو آتشه دنیای خودرو، با هر نژاد و قومیتی و طرفداری از هر جناحی در یک مورد اتفاق نظر دارند: تمامی خودروهای ساخت فراری خاص و درجه یک اند. این را از زبان منی که عمری موهای خود را در صنعت خودرو سفید کرده ام بشنوید. حال جدیدترین خودروی این شرکت در برابر ما قرار دارد. خودرویی که به حق نام مناسبی برای آن انتخاب کرده اند و می توان در جای جای آن خاص بودن را احساس کرد.
ارثیه پدری
فراری ۴۵۸ اسپشاله (به ایتالیایی اسپچاله) تمامی نقاط قوت مدل های قبل را به ارث برده و بسیاری دیگر را بهبود بخشیده است. به دلیل بهینه سازی شاسی خودرو، وزن آن نسبت به مدل قبلی حدود ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته و در سوی دیگر، به لطف موتور جدید و بهینه v-8 آن سرعت خودرو افزایش چشمگیری یافته است. تمام این ها درکنار کاهش خط ترمز و چرخش بهتر خودرو به لطف سیستم ssc که توانایی های شمارا در رانندگی چند برابر می کند، ترکیب بی نظیری را از آیرودینامیک و هوش مصنوعی به نمایش می گذارد.
رانندگی با یک دست
سیستم SSC از الگوریتم خاصی پیروی می کند که با استفاده از کامپیوتر خودرو، به شکل هوشمند هر حرکت شما را بررسی و کارکرد تمام بخش های خودرو را متناسب با آن تغییر می دهد. برای مثال در هنگام پیچیدن، با توجه به سرعت ماشین و میزان زاویه چرخش فرمان، نیروی گشتاور را بین چرخ های جلو و عقب تقسیم می کند تا بازده خودرو را به حداکثر رسانده و پیچیدن را تا جای ممکن ساده سازد. حال فرقی نمی کند که در حال رانندگی در ترافیک اتوبان همت در آخر شب پنج شنبه باشید یا درحال دریفت کشیدن با سرعت بالا. حتی اگر با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم در حال حرکت باشید، خودرو به چابک ترین و نرم ترین حالت ممکن خواهد چرخید. SSC بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تمامی حرکات شما را زیر نظر دارد.
اسب دیوانه
موتور جدید خودرو نیز در نوع خود منحصر به فرد است. موتور هشت سیلندر ۴.۵ لیتری که با ۹۰۰۰ دور در دقیقه نیرویی معادل ۵۹۷ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۵۴۰ نیوتن متر به ارمغان می آورد . البته این همان موتور مدل قبلی ۵۶۲ اسب بخاری است که با انجام بهبود هایی همچون افزایش نسبت تراکم به ۱۴.۰:۱، طراحی جدید پیستون ها، کاهش مدت زمان مکش، تغیر شکل ورودی های مکش، بدون نیاز به تغییر اساسی موتور، بازده آنرا افزایش داده اند.
به همین خاطر هنگامی که دکمه استارت را فشار می دهید و عقربه های پشت فرمان شروع به بالا رفتن می کنند، عامل زمان از یاد ها پاک می شود. چون در تنها ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه رسیده و فک دهان تماشاچیان به آسفالت میخ می شود.
اسب آیرودینامیک
تمرکز مهندسان فراری بر روی نیروهای عمل و عکس العمل در طراحی بدنه باعث شده تا اسپشاله با وجود وزن کمتر، و مصرف پایینتر در سرعت های بالا نسبت به دیگر رقبا،هرگز چرخ های خودرا از زمین نَکنَد. در هنگام بررسی هایمان متوجه شدیم که حرف های فراری باد هوا نبوده است. چه در هنگام رانندگی در پیست، چه هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی، اسپشاله نه تنها پای خود را از زمین جدا نکرده بلکه مرتباً ما را به افزایش سرعت نیز تشویق میکرد.
دریچه های تعبیه شده در دو طرف خودرو در سرعت های بالا باز شده، از نیروی مقاومت هوای ایجاد شده در جلو خودرو استفاده کرده و با انتقال آن به کف، نیرویی رو به پایین را ایجاد می کنند که در کنار سیستم کاهش کشش قرار گرفته در پایین خودرو، به تکامل می رسد. تمامی فرایند های نام برده توسط کامپیوتری هوشمند که سرعت و کشش جانبی را هر لحظه بررسی می کند هدایت می شوند. پس مراقب باشید تا کامپیوتر خودروی خود را ویروسی نکنید چون در آن صورت، آخرین کامپیوتری خواهد بود که ویروسی کرده اید!
سیستم هدایت خودرو نیز تحول یافته و اکنون ۲۵% سریع تر از قبل می پیچد. (جالب است بدانید هنگامی که برای اولین بار از آن استفاده کردم دچار سرگیجه شدم!) اما پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد. در حقیقت این سیستم در سرعت های پایین بسیار کار شما را راحت تر خواهد ساخت.
نشستن درون خودرو برای اولین بار بسیار لذت بخش بود. بوی تازگی و نو بودن چرم که از صندلی ها بلند می شد، در کنار داشبورد ساخته شده از فایبر کربن که سرپیچ های نقره ای خود را به نمایش گذاشته بودند، و لذت درهم فشردن فرمان خودرو، تنم را مور مور کرد. فضای تعبیه شده برای دو سرنشین مناسب و راحت بوده که یکی دیگر از نقاط قوت اسپشاله است.
در این میان دکمه “سیستم پیشرفته سنجش مسافت” نیز به چشم می خورد که می توان توسط آن اطلاعات تهیه شده را از طریق یک ورودی USB ذخیره کرد یا به یک تلفن هوشمند برای استفاده توسط برنامه های کمک راننده انتقال داد.
فراری همواره ثابت کرده که سزاوار تشویق و احترام است. این بار نیز با محصول خاص خود، ۴۵۸ اسپشاله، به ما فهماند که چگونه با استفاده از هوش مصنوعی می توان رانندگی را لذت بخش تر کرد و مرز میان راننده حرفه ای و غیر حرفه ای را کم رنگتر ساخت. به شخصه منتظرم تا ببینم بار بعدی، فراری چگونه مارا غافلگیر خواهد ساخت. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۵۴۸۳۸″] ترجمه: M008
محمد حسین
۲۱ آذر ۱۳۹۲بابا اگه این فراری بیاد ایران حال میده باهاش کورس بذاری آی حال می ده
Sina.Ferrari & Benz
۲۱ آذر ۱۳۹۲بسمه تعالی
احمد جان
چرا دروغ میگی،اگه تو،تو این سایت گفتی که فراری بهترینه چرا من ندیدم؟
اگه تو اینو میگفتی من میگفتم آره فراری بهترینه.
F.B=Ferrari & Benz
من که 50%زندگیم فراریه.
آرمین 66
۲۱ آذر ۱۳۹۲فراری آخر ماشینه///////////////
enzo
۲۲ آذر ۱۳۹۲اگر میشه ویدیو تست مجله بسیار معتبر autocar از این سوپر ماشین رو جای این ویدیو فعلی بزارید واقعاً نگاه کردنش به روندن خیلی از ماشینا میارزه
اینم سرچ کنید زود پیدا میشه :
Ferrari 458 Speciale tested on the limit – is this the world’s best supercar
ارمین
۲۳ آذر ۱۳۹۲به جای فراری ماشین لامبورگینی رو بذارین لطفا
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲آقا از هردوتاش باید باشه!!!!!
سبحان
۲۳ آذر ۱۳۹۲خیلی باحال بود
سزار
۲۴ آذر ۱۳۹۲ما شاید زیر این ماشین بریم ولی گمون نکنم بتونیم سوارش بشیم
شاهین
۲۴ آذر ۱۳۹۲اومده نگران نباشید
یکی هست براش 8میلیاردو500قیمت گذاشتن
دقیقاهمین مدله
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲اون 458 استوک هست!!!!!!
enzo
۲۵ آذر ۱۳۹۲این مدل تازه سال 2013 معرفی شده عزیز
اون که تو ایرانه 458 معمولی هست
اميرزاده
۳۰ آذر ۱۳۹۲حیف همچین ماشینهایی که بیان توی جاده های آشغال ایران
Mojtaba
۲۰ دی ۱۳۹۲قیافه 458 ایتالیا خیلی بهتر از این بود
علی پاشایی
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ferrariiiiiiiiiiiiiiiii