کارخانه فراری در مارانلوی ایتالیا، جایی که معمولاً محل ساخت نمونههای اولیه خودروهای مسابقه فرمول یک است، این روزها مشغول مونتاژ فراریهای لافراری است. لافراری که یک سوپرماشین هیبریدی است، با استفاده از مواد و تکنولوژیهای فرمول یک، کاملاً برای مسابقه آماده میشود.
تا آخر ماه آوریل که این بازدید از واحد مونتاژ لافراری انجام شده، تولید این خودرو برای مدت ۵ ماه ادامه داشته است. این تولید تا اتمام تمام ۴۹۹ خودرو ادامه مییابد. از این تعداد، ۱۲۰ عدد برای مشتریان امریکایی طراحی شده که تعداد زیادی به نظر نمیرسد. فرانکو سیماتی که مهندس دانشآموخته MIT است و مسئول طرحهای اولیه و پیشتولید در فراری است، به ما یادآوری میکند که فراری قبلاً نیز تنها ۳۴۹ دستگاه F50 و ۳۹۹ نمونه از فراری انزو تولید کرده است. ما در این مورد انتخاب تعداد ۴۹۹ به جای ۵۰۰ نیز در این تولید محدود سؤال کردیم و وی در پاسخ گفت:
رقم ۹ در تعداد خودروها به این معنی است که در مدلی مانند انزو، فراری میخواهد همیشه یک خودرو کمتر از ظرفیت بازار تولید کند.
تولید لافراری تقریباً یک دستگاه در روز است و بنابراین تا اتمام ۴۹۹ دستگاه آن، حدود دو سال و نیم زمان لازم است. پس از آن، لافراری تبدیل به یک مدل پا به سن گذاشته میشود.
در اینجا، نگاهی خواهیم داشت به مراحل تولید هر کدام از لافراریها.
زیگما
۱۷ خرداد ۱۳۹۳آخ که عجب مطلبی بود
عالی
“کد F-150 مربوط به شناسایی داخلی در پروژه لافراری است که کارکنان کارخانه به دلیل شباهتش به نام تراک پرفروش فورد، جوکهای زیادی در مورد آن ساختهاند.”
این ایتالیایی ها همیشه مسخره بازی در میارن….تجربشو داشتم
امید
۱۷ خرداد ۱۳۹۳زیگما جان تجربه چی رو داشتی؟
مک میسل
۱۷ خرداد ۱۳۹۳هر کی لافراری ساخته خیلی هنر کرده……………..
راستی بچه ها کسی میدونه چرا لافراری وزنش حدود800کیلو از
911کمتره؟؟؟؟؟؟؟
مک میسل
۱۷ خرداد ۱۳۹۳پدال جان یک سوال.اگر کسی درپدال 1 ایمیل داشته باشه
و بعضی مواقع 1کلمه به اسم کاربریش اضافه بشه و بعضی مواقع ان 1 کلمه برداشت بشه….
شما اونو با2 اسم میشناسید و نظرات اونو ثبت نمیکنید؟
سردبیر
۱۷ خرداد ۱۳۹۳سلام. این مورد از نظر سیستمی مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد نظرات کاربر بر اساس آدرس ایمیل او نشان داده می شود. همچنین آواتار نیز روی ایمیل ست می شود.
ممنون
slr722
۱۷ خرداد ۱۳۹۳تو عملکرد لافراری از P1 کمی بهتره…
P1 هم کمی از 918…
علت این کمی برتری هم وزن لافراری هستش…البته جدا از 30 اسب بخار بیشتر نسبت به P1…
لافراری 1255 کیلوگرم
مکلارن 1390 کیلوگرم
اما این وزن کمتر لافراری باعث شده خیلی از امکانات و کارایی هارو از دست بده…
چند مورد مثال میزنم…
P1 و 918 هر دو قابلیت تنظیم ارتفاع دارن اما لافراری نداره…)همین سیستم تنظیم ارتفاع وزن بیشتر میکنه…
درضمن سواری لافراری خیلی خشکتره…
P1 بال عقب داره که 30cm بالا میاد اما لافراری نداره…)همین وزن بیشتر میکنه…
918 و P1 هر دو نتظیم صندلی دارن اما لافراری نداره…
فراری از خیلی از امکانات اولیه برای سبکتر شدن زده…
خوشحال میشم هرکس نظر خودشو بگه…
akbar
۱۷ خرداد ۱۳۹۳با اول جملت که گفتی این از اون بهتره اون از اونیکی، موافق نیستم. اصلن با هم مقایسه نشدن، فراری هنوز اطلاعاتی نداده که برتر باشه.
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳slr جان، دلیل اینکه سواری خشک تر داره و یا تنظیمات صندلی نداره، به خاطر اینه که صندلی به طور مستقیم با شاسی طراحی شده و به شاسی چسبیده! در عوض برای راحتی راننده فرمون و سیستم پدالا (گازو ترمز) قابل تنظیمن
در مورد بال عقب، لافراری هم، بال عقب داره، منتها تا کار نکنه سخت میشه تشخیصش داد، داداش به برآمدگی نمای عقب ماشین نگا کن، البت مثه مک لارن و بوگاتی و امثالهم با ارتفاع زیاد و به صورت جداگانه از بدنه طراحی نشده( که البته یکی از دلایلش کم شیب و تا حدودی صاف بودن عقبه ماشینه) ، زیر سپرهای لافراری(هم جلو و هم عقب) دریچه هایی هستش برای کمک به عبور بهتر جریان هوا (به زاویه 45 درجه نسبت به اگزوزها دقت کن)
در کل داداش، لافراری خیلی بیشتر از اینایی که نشون داده توانایی داره، باید تا تست های رسمی منتظر بمونیم. ارادت
slr722
۱۷ خرداد ۱۳۹۳بله صادق و محمد عزیز…
مرسی از اینکه کمی ریز تر توضیح دادین…
Mohammad XX
۱۷ خرداد ۱۳۹۳آره قبول دارم
ولی فراری هم پشتش اسپویلر متحرک داره که در کنار بقیه اجزای بدنه مطمئنا داون فورس مناسبی هم ایجاد میکنه.
صندلی هاش هم متناسب با خریدار جاگذاری میشه و ثابته ولی صفحه پدال هاش متحرکه.
این سه تا ماشین واقعا شاهکارن.
از یه ویژگی ۹۱۸ که خیلی خوشم میاد سیستم فرمونشه که متناسب با سرعت روی هر چهار چرخ عمل میکنه که این ویژگی توی پیست خیلی به نفعش تموم میشه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ خرداد ۱۳۹۳درود .
من ازین 3 خودرو اطلاع زیادی ندارم . اما حالا باید صبر کرد و دید
که کدامشان در عملکرد حرف بیشتر و بهتری دارند .
اما از نظر طراحی من اول پورشه و بعد با اختلاف کمی مک لارن و بعد
فراری .
اما مدلهای دیگر فراری رو خیلی دوست دارم .
توفیقی
۱۷ خرداد ۱۳۹۳اتومبیل بی نظیری هست.واقعا الان لافراری , P1 , 918 و ONE تو بورس هستن.911
Mohammad XX
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ممنون آقای انیس. خیلی لذت بردیم
eh.sun
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ممنون پدال بی ادعا بی چشم داشت دارین به ماها حال میدین مطلب عالی و بی نظیر و متفاوت بود باید منتظر کپی برداری سایت های رقیب که چه عرض کنم بی خلاقیت بود
کامران
۱۷ خرداد ۱۳۹۳این کارخانه ی فراری از دانشگاه ما هم تمیزتره.این و با یک صافکاری یا یه تعویض روغنی در نظر بگیرید.
رضا
۱۷ خرداد ۱۳۹۳از بیمارستان هم تمیزتره چه برسه به دانشگاه
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳راستی رضا 1000 تایی شدن مبارک
سجاد
۱۷ خرداد ۱۳۹۳آقا اصلا لافراری به کنار داخل این کارخونه چرا اینقد تمیزه؟
باور کنید اتاق عمل هم اینقد تمیز و مرتب نیست.
فکر کنم مهندساشون اول استریل میکنن بعد دس به کار میشن!
” Respect “
reza3303
۱۷ خرداد ۱۳۹۳فراری تمیز ترین کارخونه دنیاست تازه برای نور هم سقفش شیشه هست داخلش هم درخت داره بعد مدیر عامل ایران فرغون میگه ما از ایتالیا تو ماشین زدیم جلو و تولیدمون بیشتر شده
محمدرضا
۱۷ خرداد ۱۳۹۳دوست عزیز شاید یکی از تمیز ترین ها باشه ولی تمیز ترین نیست.
مثلا همین رقیب فراری ، کارخانه ی مک لارن رو ببینید
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳از فراری که مطلب میاد، تپش قلب میگیرم! آقا انیس، دمت گرم داداش، روحمو جلا دادی،
میدونستید اینکه یه ماشین کمتر از نیاز بازار تولید میشه برای احیای بازار دست دوم اون ماشین هستش، واقعا فراری یکی از با سیاست ترین شرکت ها و از مشتری مدار ترین هاست، برا همین هم هست که میون سوپر اسپرت سازها بیشترین حاشیه ی سود رو داره،
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳راستی میدونستید یکی از خریداران لافراری کریستین رونالدوـه
پسر خوش به حالش
لم پارد هم 458 داره، هعی….
انزو
۱۷ خرداد ۱۳۹۳و صادق جان میدونستی ک کریس رونالدو برای به چنگ آوردن لافراری مجبور شد یه فراری دیگه بخره تا بتونه اینو صاحب بشه؟
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ببین سیاست گذاری چیکار میکنه ها، میدنستم برای خریدن لافراری باید از مشتری های فراری باشی، ولی دیگه فک نمیکردم که کریس همچین کاری کرده باشه!
iman mclaren p1
۱۷ خرداد ۱۳۹۳باور کنید بچه ها ایران خودرو و سایپا هم همینطوری کاری میکنند حتی یک میلی مترو هم از دست نمیدند…
آدم لذت میبره وقتی میبینه کیفیت کار خیلی خیلی بیشتر از پول واسشون اهمیت داره.دوس دارند فراریشون فراری باشه نه مثل این فرقون سازای ایرانی..
بیخیال چه بگویم که ناگفته اش بهتر است.
زیگما
۱۷ خرداد ۱۳۹۳اتفاقا اف 150 هم ارادت خاصی نسبت به فراری داره!
http://www.grandprix.com/jpeg/misc/ferrarivsford-lg.jpg
Mohammad XX
۱۷ خرداد ۱۳۹۳:D
ولی بازم انصافا خوب دوام اوورده زیر اون وزن!
انزو
۱۷ خرداد ۱۳۹۳راس میگه.فراری آخ نگفته لامصب.گول ظاهر ظریف فراری رو نباید خورد.اون فورد انگار رفته رو بتون وایساده!!
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳زیگما یعنی فک نمیکردم یه همچین عکسی باشه!! عکس که کامل شد انگار با پتک زدن تو سرم!!!
زیگما
۱۷ خرداد ۱۳۹۳بازم از این عکسا هست
http://www.4tuning.ro/images/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura-1815efc9a9c0c75e4-733-0-1-95-1.jpg
و
http://www.4tuning.ro/images/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura-e23d5fc9aa302fa46-920-0-1-95-0.jpg
و
http://www.4tuning.ro/images/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura/hummer-vs-logan-dragoste-interzisa-la-gura-e4a43fc9aa5848b11-550-0-1-95-1.jpg
:)))
امید
۱۷ خرداد ۱۳۹۳همشون فیلتر بود
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ای خونش خمیر، ببین با ال90 چی کار کرده ها، باز اگه دقت کنید، ستونای ال90 نذاشتن که اتاق بشینه، اگه یکمی ستوناش ضعیف بود اتاق میخوابید روی سر راننده!!
امید
۱۷ خرداد ۱۳۹۳باورش سخته فقط میتونم بگم لعنت به گاری سازای قاتل
همه ما میدونیم و عکسای زیادی از کتلت شدن این گاریها دیدیم که این جور کتلت شدن فقط از گاریهای اشغال مونتاژی این کارخونه های داغون بر میاد (ایران خودرو.سایپا)مردشور جفتشو ببره
اصلا کسی تست تصادف واقعی این گاریهای مونتاژی رو دیده؟
Ehsan
۱۷ خرداد ۱۳۹۳زیگما جان لااقل بنویس افرادی که ناراحتی قلبی دارند نگاه نکنند :-D
PEUGEOT
۱۷ خرداد ۱۳۹۳چه مراحلی داره
چه قطعاتی داره
آدم کیف می کنه این ماشینو میبینه
ایتالیا مهد خودروهای اسپرت
گشنه
۱۷ خرداد ۱۳۹۳کسى میدونه ریشه اسم لافرارى از کجا میاد؟ اخه همیشه فرارى عادت داشته که از اعداد تو اسم سوپراسپرتاش استفاده کنه F40, 458, 599
حتما یه دلیل جالبى داره خیلى دلم میخواد بدونم
Mohammad XX
۱۷ خرداد ۱۳۹۳La توی ایتالیایی حرف تعریفه. مثل the در انگلیسی.
یعنی میخواد بگه این ماشین خاصه و نهایت تکنولوژی فراریه.
کلا فراری روش ثابتی برای نامگذاری نداره. فراری هایی هم بودن که تو اسمشون شماره نداشته. مثل انزو، کالیفرنیا و FF و تستاروسا
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳البته گشنه جان، در تکمیل حرفای داش محمد، هم لافراری و هم انزو و… هم کد دارن، مثلا لافراری با کد های F150 یا F70 هم شناسایی میشه، هر ماشینی برای تشخیص نوعش با کد نام گذاری میشه، به BMW یا بنز و… هم که نگاه کنی یه همچین حالی دارن
پژمان
۱۷ خرداد ۱۳۹۳sadegh جان منم مثل تو عاشق فراری ام به این ادرس حتما برو بعد رو اسم فرستنده کلیک کن برو داخل کانالش خیلی خوشحال میشی پدال خواهشا زود تایید کن http://www.aparat.com/v/0g4G2
sadegh
۱۷ خرداد ۱۳۹۳پژمان اگه یکی ازت پرسید تا حالا باعث شدی یکی بره بهشت یا نه، با قاطعیت تمام بگو آره، پسر دریچه بهشتو روبه من باز کردی :)
سعید131
۱۷ خرداد ۱۳۹۳از کارخونه هایی لبنیاتی ما تمیزتره!
امید
۱۷ خرداد ۱۳۹۳این قسمتش جالب بود اول دیدم تعجب کردم این چه رینگیه . چرخهای موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پرهای فراری برای حرکت شاسی لافراری در خط تولید استفاده میشوند.
واقعا شاهکاره
NASSY
۱۷ خرداد ۱۳۹۳روحــــــــــــــــمو شاد کردی نویسنده!!!
عجب مطلبی بود, با لب و دهن ادم بازی میکنه!!!
باقلواس!
P.G
۱۷ خرداد ۱۳۹۳نمى دونم چرا ولى حسى که فرارى بهم میده هیچوقت لامبورگینى بهم نداده،لامصب فقط یه ماشین با عدد رقم هاى بزرگ نیست،یه دنیا اصالته،یه قسمت خوب از تاریخه!!!
کلاً لامبورگینى یا مازراتى غلط میکنن مث فرارى باشن:))))
NASSY
۱۷ خرداد ۱۳۹۳چرخهای موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پرهای فراری برای حرکت شاسی لافراری
در خط تولید استفاده میشوند. (خوده رینگ هستش)!!!
البته ما 100 سال دیگه از حلبی رینگ میسازن, انشالله!!!!
کارخونه شون تمیز و مجهز و ایمنی حرف اول و میزنه!!! جان من یه سر برین کارخونه های داخلی !!!
امضا : ناصر
gheysar
۱۷ خرداد ۱۳۹۳سلام
پس بالاخره لافراری من هم به دست هم می رسه.
اینجا می خوام جواب دو تا از دوستان رو بدم.
1.آقای feri جواب سوالت که گفتی چرا وقتی 400 هزار تا دارم یه گلف 20 هزار تایی می گیرم.جواب چون وقتی با ماشین های دیگم میام بیرون مردم شروع می کنن به عکس گرفتن و من هم تقریبا کور میشم. و روندن باهوشون تو شهر برام سخته چون گیربکس بعضی هاشون وقت تو پیست حال میده.
2.آقای z جواب سوالت که گفتی شاسی ماشین های اریل اتم و بی ای سی مونو مال ماشین های فرمول یک نیستن. جواب. من از شاسی اتم خبر ندارم ولی به کمپانی bac زنگ زدم و اونا گفتن شاسی ماشین mono مشابه ماشین های فرمول یک هست.
hamid3x
۱۷ خرداد ۱۳۹۳آقا یه سوال چرا تو سایت گراواتار لینک sign up وجود نداره!
حالا چطوری آواتار بسازم؟
mahdi
۱۷ خرداد ۱۳۹۳درود
آخه فراری هم شد ماشین
یه آشغاله
نمیدونم شما به چیه این ماشین دلخوش کردید و برای چی بهش پول میدید؟
حقتونه باید بیشتر از اینها رنج بکشید و سوار ماشینهای آشغالی مثل فراری بشید
اعتراض هم قبول نیست
یه نگاه به ایرانخودرو سایپا بندازید تا بفهمید ماشین یعنی چی
چرا خط تولید پراید و سمند رو نشون نمیدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا شما بفهمید ماشین یعنی چیه ما پیر شدیم
دوستان ایرانی شما ببخشید این ایتالیایی ها و آلمانی ها و ژاپنی ها و…. احمق و بیشعورند و تا دلتون بخواد کودن هستند نمیفهمند کلا نفهمند
نمیدونند ماشین چیه
انقدر بدبختند تا حالا رنگ سمند و پراید رو ندید
خوب حق بدید بهشون باید بیان یه خورده از شما ایرانیان یاد بگیرند و از مسئولین شما
از شما ایرانیان یه خواهش داشتم و اونم اینه که از این چشمه لایزال تکنولوژیتون یه مقدارش رو نثار ایرانیان کنید تا از این بدبختی بیرون بیان
اونقدر بدبختند که میرن پیشاپش برای خرید یه فراری یا بنز و ….. توی صف نمایندگیهاشون وایمیستن و باهشون مثل یه حیون هم برخورد میشه تازه منت هم سرشون میذارند و دست آخر یه مثلا فراری و …… میدند
تا اینا بخوان بفهمند شما از دست میرید
به هر حال ریش و قیچی دست شما
بگذریم
واقعا لذت بردم
از خط تولید فراری قبلا چندتا عکس دیدم
سیستم خط تولیدش براساس U هست یعنی از همون نقطه که تولید شروع میشه بصورت موازی در کنارش بصورت برگشت خروجی میده بصورت حرف لاتین U
خیلی حرفه ای هستن
فراری فوق العادست
آرزوی هر شخصی بر روی سیاره خاکی
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
ساعت 17:47
علی
۱۷ خرداد ۱۳۹۳رقابت بین پورشه918 ولافراری واقعا نفسگیرخواهدبودهردوی انهاعالی هستنداگرچه خودم طرفدارفراری هستم مستندکارخانه فراری روتونشنال جوگرافیک فارسی نگاه کردم یکی ازکارکنانش گفت فراری همیشه یک افسانه هست واقعاهم همینطوره.
ashkan
۱۹ خرداد ۱۳۹۳ولی به نظر من رقابت لافراری با p1 نفسگیر تره
انزو
۱۷ خرداد ۱۳۹۳اقا اصن فراری ینی خاص.لافراری ینی خیلی خاص.!!کلا من تو این فکرم اگه شرکت فراری از اول وجود نداشت صنعت ماشین ب خصوص سوپر اسپرت داشت ب کجا میرفت؟
Just 323
۱۷ خرداد ۱۳۹۳وقتی داشتم عکسا رو میدیم قلبم داشت از جا در میومد … اوف چه تعلیقی داره… واقعا به کمپانی های خارجی باید حسودیمون بشه شاید کمی رگ غیرت مهندسان جوش بیایید البته سو تفاهم نشود .. البته نمیشود انتظار داشت
reza
۱۸ خرداد ۱۳۹۳معــــرکـــــس
دیدن مراحل منتاژ همچین ماشینایی به
مالکیت کارخونه های داخلی میارزه :) :)
پوراحمدی
۱۸ خرداد ۱۳۹۳سلام بچه ها من یه سوال دارم که ربطی به مساله فراری نداره. من چند روز پیش با یه اپلیکیشی که تو موبایلم نصب کردم سرعت ماشین رو اندازه گرفتم تو سرعتهای مختلف نتایج جالبی رو به من داد دقیقا 5 درصد با اون چیزی که سرعت سنج ماشین نشون میده متفاوته یعنی اگه سرعت من 100 کیلومتر باشه اون اپلیکیشن 95 رو نشون میده و اگه سرعت من رو 120 باشه اپلیکیشنه سرعت 114 رو نشون میده. اون اپلیکیشنه هر وقت گوشی رو به اینترنت وصل میکنم کار میکنه با اتصال به سیستم gps. سوال من اینه که دوربینهای پلیس با کدوم سیستم کار میکنن و اگه من سایز لاستکم رو 5 درصد زیاد کنم آیا دوربینهای پلیس مشکلی برای من پیش میارن یانه؟ ممنون میشم کمکم کنید.
hamid3x
۱۸ خرداد ۱۳۹۳دوربین های پلیس با شلیک اشعه لیزر به بدنه ماشین کار می کنند و با محاسبه زمان رفت و برگشت موج لیزر و و ضربش در طول موج لیزر سرعت واقعی ماشین مورد نظرو بدست میاره که دقت خیلی بالایی داره حتی از gps هم دقیقتره
Sadjad97
۱۸ خرداد ۱۳۹۳در سال 2014 کریستیانو رونالدو هم رفته لافراری خریده.
bardia
۱۸ خرداد ۱۳۹۳بر خلاف نظر دوستان اکثر تست هایی که انجام شده به نرمی رانندگی با لافررای اشاره شده نسبت به 918 و پی 1
پوراحمدی
۱۹ خرداد ۱۳۹۳حمید جان ممنون از راهنماییتون اما یه قسمت از سوالم رو بی جواب گذاشتید و اونهم اینه که به اون اپلیکیشن که توسط اتصال به GPS کار میکنه اعتماد کنم یا به سرعت سنج ماشین خودم؟ چون اگه سرعت واقعی من اونی باشه که سرعت سنج ماشین نشون میده نمیتونم دست به تغییر سایز لاستیکم بزنم ولی اگه اپلیکیشن سرعت واقعی رو درست نشون میده میتونم سایز لاستیکم رو دستکاری کنم چون لازمه اینکار رو بکنم.
mojtaba..designer
۲۰ خرداد ۱۳۹۳همه دوستان نظرشون رو گفتن…
لافراری واقعا از زمان خودش یکم جلوتره..
فراری یعنی لافراری یعنی خاص بودن.
دوستان من به خاطر تحصیل تو تورین ایتالیا تو رشته طراحی خودرو.
چند ماه پیش به عنوان کارآموز به مودنا.منطقه مارانلو و اول به موزه فراری که خودش قلب میخواس از نزدیک اون افسانه های قرمز رو از نزدیک ببینی…
بعدش هم یه سری به خط تولید زدیم واقعا نمیشه با زبان و قلم و تایپ کردن توصیف کرد.
یکم بعد تو وبلاگ جدیدم آدرس میدمو چند عکسو که با مجوز گرفتیم نگاه کنین.
solat
۱۳ مهر ۱۳۹۳این ماشین معرکه هست و خیلی دوست داشتنی و میشه گفت چشم نواز ترین ماشینی که تا بحال توسط کمپانی فراری تولید شده
تهران
۱۹ بهمن ۱۳۹۴عالی بود پدال