فورد برای ارائه مدل با عملکرد بالای فوکوس هاچبک خود از یک نمایشگاه ویژه در شهر کلن آلمان استفاده کرده است؛ جایی که محل توسعه این خودرو بوده است. البته هنوز اطلاعات و جزئیات کاملی از این هاچبک تمامچرخ متحرک و با قدرتی بالاتر از ۳۱۵ اسببخار در دست نیست. همانطور که میبینید، حتی مقدار دقیق خروجی پیشرانه فوکوس RS را نیز نمیدانیم. امّا در همین حال، برخی افراد مرتبط با فورد، در گفتگو با مجله Car and Driver پرده از برخی رازهای این خودرو برداشتهاند.
۱) همان خودروی اروپایی به بازار امریکا هم عرضه خواهد شد.فورد اصرار دارد که فوکوس RS مخصوص آمریکا دقیقاً همان خودرویی باشد که در نقاط دیگر دنیا نیز به فروش میرسد تا در زمینه ایمنی و قطعات بهینهسازی شود.
۲) احتمال شرکت فوکوس RS در مسابقاتوقتی در مورد برنامه فورد برای شرکتدادن فوکوس RS در مسابقات پرسیده میشود، جمال حمیدی، رئیس بخش جهانی توسعه عملکرد وسایل نقلیه جواب میدهد:
خودروهای فوقالعاده همیشه به مسابقه میروند.
آیا این یک شروع است؟ شاید باید در یک مسابقه یا یک سری رالی خاص منتظر این مدل خودرو در سال آینده باشیم.
۳) عدم نیاز به سیستم RevoKnuckleطراحی سیستم تعلیق جلوی هوشمند RevoKnuckle که در مدلهای با قدرت بالا و دیفرانسیل جلو مانند آخرین نسل فوکوس RS500 برای تنظیم چرخش فرمان استفاده شده، در RS جدید موردنیاز نخواهد بود. بهجای آن، تنظیم چرخش فرمان با کمک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک و تیونینگ ویژه سیستم تعلیق صورت میگیرد.
۴) موتور موستانگ، تنظیم RSموتور مورد استفاده در RS از بسیاری جهات بر پایه موتور اکوبوست در موستانگ است؛ ولی در عین حال، ارتقای گستردهای برای فوکوس داشته است. در RS، موتور ۲/۳ لیتری چهار سیلندر از یک توربوشارژر جدید، یک سرسیلندر جدید و یک سیستم خنککننده منحصر به فرد بر مبنای طراحی عرضی موتور در فوکوس و فرم متفاوت در جلو استفاده میشود. آمار رسمی پیشرانه به زودی ارائه خواهد شد، ولی گفته میشود که باید انتظار قدرتی بیش از ۳۱۵ اسببخار را داشته باشیم. به عنوان یک مرجع، باید به خاطر داشت که موتور اکوبوست در موستانگ قدرتی به اندازه ۳۱۰ اسببخار تولید میکند.
۵) عدم استفاده از قطعات بزرگ فیبرکربنیهمچنان که احتمالاً تاکنون حدس زدهاید، فوکوس SR بخش اصلی بدنه خود را با مدل فوکوس معمولی مشترک است. این خودرو همچنین، مانند «فوکوس»، از پنلهای فیبرکربنی در بدنه استفاده نمیکند.
۶) این خودرو، یک «فورد» است؛ ولی در امریکا به صورت یک خودروی وارداتی خواهد بود.فورد تمام خودروهای فوکوس RS خود را که در جهان به فروش میرساند، در کارخانه سارلوئیس (Saarlouis) در آلمان مونتاژ میکند. در این خودرو، اهمیت بیشتری به ایمنی عابران پیاده داده خواهد شد و شاید باعث شود که فوکوسهای معمولی، به نظر ایمنی کمتری داشته باشند.
۷) سیستم AWD متعلق به خودِ فوردبرخلاف رقیب اصلی، یعنی فولکسواگن گلف R، فوکوس RS از یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک استفاده میکند که تماماً در داخل خودِ کمپانی طراحی شده است. RS در هنگام حرکت در یک مسیر مستقیم کمترین لغزش را در هر یک از تایرهایش تجربه خواهد کرد. تنظیم سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک در این خودرو به گونهای است که ۱۰۰ درصد قدرت موجود را به محور جلو منتقل میکند. در همین حال، وقتی لغزش تشخیص داده میشود و یا اینکه یک ورودی به سیستم فرمان داریم، تا ۷۰ درصد از این قدرت میتواند به عقب منتقل شود.
۸) در درصدی از زمانها، هر یک از چرخهای عقب میتوانند تا ۱۰۰ درصد از ۷۰ درصد گشتاور در دسترس را دریافت کنند.محور عقب فوکوس RS با درصدهای پیچیدهای همراه است. سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک میتواند تا ۷۰ درصد گشتاور موجود را به محور عقب منتقل کند. در همین حال، این گشتاور ورودی به محور عقب میتوان بهصورت جداگانه بین چرخهای عقب تقسیم شود و یا در یک حالت شدید، کامپیوتر سیستم برای مکانیزم گشتاور برداری محور عقب، تصمیم میگیرد که ۱۰۰ درصد گشتاور ورودی به محور عقب را به یک چرخ وارد کند؛ یعنی ۷۰ درصد گشتاور خروجی موتور برای یک چرخ عقب برای کمک به گردش خودرو در یک پیچ.
۹) ترفند به کار رفته در دیفرانسیل، تنها ابزار RS برای گردش در پیچها نخواهد بود.در حال بیشتر وزن قابلیتهای پیچیدن RS بر روی مکانیزم گشتاور برداری محور عقب است، فورد میگوید که این هاچبک آتشین از کمک سیستم ترمز در هنگام عبور از پیچ نیز بهره خواهد برد. این ویژگی که به صورت عمده بر محور جلو تأثیر میگذارد، در هنگام پیچیدن میتواند بر روی چرخ یا چرخهای داخلی ترمز اعمال کند و در نتیجه، فوکوس RS با اطمینان بیشتری وارد پیچ شده و از آن خارج میشود.
۱۰) ترمزهای برمبومانند دیگر خودروهای با عملکرد بالای امروزی، فورد فوکوس نیز از ترمزهای ساخت «برمبو» استفاده خواهد کرد.
۱۱) حفظ گیربکس دستیسرمهندس بخش جهانی عملکرد خودروهای فورد در مورد استفاده از سیستم گیربکس اتوماتیک در فوکوس RS میگوید که هیچ برنامهای برای استفاده از هر نوع سیستم اتوماتیک، اعم از دو کلاچه و دیگر انواع، در این خودرو وجود ندارد.
۱۲) افزایش احتمالی سرعت حداکثر در RSفوکوس ST با قدرت ۲۵۲ اسببخار در سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت، در مقابل نیروی دراگ کم میآورد؛ سرعتی که فاصله چندانی با آخرین رقم موجود در سرعتسنج مدل ویژه امریکا یعنی ۱۶۰ مایل بر ساعت (۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت) ندارد. امّا با نگاهی به تصاویر RS مدل ۲۰۱۷، به راحتی میتوان دریافت که سرعتسنج این خودرو میتواند تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود. امّا قبل از این که سریع نتیجهگیری کنید، این را هم باید درنظر بگیرید که فورد برای فوکوس ST اروپایی از یک سرعتسنج با درجه نهایی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کرده است. همین موضوع کافی است تا انتظار ارتقای سقف سرعت را برای این مدل خاص داشته باشیم.
۱۳) ۶ دنده و چند حالت رانندگیهمانند فوکوس ST، در RS نیز به صورت استاندارد از یک گیربکس دستی ۶ دنده استفاده میشود. ولی برخلاف ST، این مدل دارای یک دکمه برای انتخاب حالت رانندگی است. البته فورد چیزی در مورد جزئیات این حالتها نمیگوید.
۱۴) تایرهایی که نباید آنها را دستکم گرفت.اگر RS رکوردهای آمار چسبندگی را در تستها جابجا کند، چندان جای تعجب نخواهد بود. هر دو طرف خودرو بر روی تایرهای ۱۹ اینچی ۲۳۵/۳۵ میشلن پایلوت سوپر اسپورت قرار خواهند گرفت. این در حالی است که فوکوس ST با دیفرانسیل جلو که در آن از تایرهای گودیر F1 مشابه با اندازه ۲۳۵/۴۰ استفاده شده، در تست چسبندگی در پیچ، نیروی ۰.96g را نشان داده است. این بدان معناست که باید منتظر عملکرد خارقالعاده RS در این زمینه باشیم.
۱۵) تنها چیز ناخوشایند در مورد فوکوس RSعلیرغم اینکه تعداد زیادی از مدلهای فورد RS گذشته از پکیجهای نوارهای بدنه استفاده کردهاند، ولی فورد گفته است که هیچ برنامهای برای ارائه کیتهای نواری برای فوکوس RS ندارد. البته مشکلی از این نظر وجود ندارد؛ اگر علاقه داشته باشید، میتوانید خودتان از برچسبهای وینیل استفاده کنید.
احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
۹ اسفند ۱۳۹۳یعنی کل این مطلب و فورد فوکوس rs یه طرف این جمله جمال حمیدی، رئیس بخش جهانی توسعه عملکرد وسایل نقلیه یه طرف.
کلی آدم معروف ایرانی تو حوزه خودرو داریم خودمون خبر نداریم
4MATIC
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ای کاش اتوماتیک بود ولی شیفتر پشت فرمون داشت
M5
۱۰ اسفند ۱۳۹۳جوون !
لوگو فورد با آدم حرف میزنه!
behdad
۹ اسفند ۱۳۹۳عالیییییییییییی خیلی خوبه من که واقعا دوسش دارم قیافه هم عالیی و خشن
NA-NikandreosApotheon-NA
۹ اسفند ۱۳۹۳به نظرم گلف جی تی بهترین هاچ بک دنیا و این دومینشه و تیبا هاچبک سومین
هه هه هه
علی آقا
۹ اسفند ۱۳۹۳خیلی از این هاچ بک های داغ خوشم میاد
saleh.cars.motorcycles
۹ اسفند ۱۳۹۳یکی از بهترین هاچ بک هاست که بسیار زیبا ترازهمیشه شده.وباچهارسیلندر وقدرت احتمالی 315 وحتی بیشتر از این بیشتر از پیش جلب توجه میکنه واین سیستم AWD متعلق به خودِ فورد حتماخیلی مورد توجه علاقه مندان خودرو قرار میگیره که باید در عمل دید چه ها خواهد کرد . و گویا تعویض دنده دستی خواهد بود که حس واقعی رانندگی و تسلط بر خودرو را کاملا حس خواهیم کرد
ای جووونم خوشابحال دارندگانش درآینده ی نچندان دور
باسپاس ازمسعود انیس حسینی
ali2240
۹ اسفند ۱۳۹۳قبلا از فوکوس خوشم نمیومد اما الان عاشقش شدم
مخصوصا سیستم دیفرانسیل عجیبش که یه شاهکاره
سعید
۹ اسفند ۱۳۹۳این ماشین جون میده برا مسابقات رالی
ارمان
۱۰ اسفند ۱۳۹۳چه وحشی چه عالی ؛ دعوا داره نامرد
محمدرضا ♥BMW♥
۱۰ اسفند ۱۳۹۳هاچبک به این خفنی ندیده بودیم که دیدیم.
k1
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ماشین فقط فورد زیبا خشن قدرت عظلانی سرعت فورد عشقست…
saeid
۱۰ اسفند ۱۳۹۳خیلی خوشگله . یکی از زیباترین هاچبک هاست. به نظر من یکی دیگه هم اوپل آسترا opc extreme
سجاد
۲ مهر ۱۳۹۴ماشین خوبیه اگه تو ایران بیاد یکشو میخرم باها تمرین دریفت می کنم چون اینجا دارم با پرایدبابام دستی میکشم دیگه چیزی نمونده پراید رو بفرستیم اوراقی