هنگامی که این مطلب را میخوانید، فولکسواگن در حال آمادهسازی نسل بعدی تیگوآن است و قصد دارد در آن ردیف سوم صندلیها را اضافه کرده و در همین حال، برای کاستن از هزینهها، تولید را به مکزیک منتقل کند. تیگوآن برای ماندن در صحنه رقابت شدید در بین کراساورهای کامپکت، نیاز به قیمت پایینتر و فضای بیشتری در داخل خود دارد. وقتی این مدل ساخت آلمان در سال ۲۰۰۹ از راه رسید، تعداد خودروهای حاضر در این کلاس بسیار کم بودند. تیگوآن در آن زمان دارای پلتفرمی مشترک با نسخه مارک ۵ از گلف بود. البته گلف نیز در آن زمان با نام «ربیت» شناخته میشد. این بررسی را باید وداع با اولین نسل از این خودرو دانست.
بازاریابهای فولکسواگن در ترکیب نامهای ببر (tiger) و سوسمار (iguana)، واقعاً کار عجیبی را انجام دادهاند. در همین حال، دوست داریم تصور کنیم که ایده ساخت یک تراک کوچک که در واقع یک خودروی قد بلند بوده، در پسزمینه ذهنی آنها برای این نامگذاری قرار داشته است. در همین حال، امروز جذابیت شاسیبلند کار خودش را کرده و نام «تیگوآن» تنها موضوعی است که آن را از دیگران جدا میکند. تیگوآن در سطح بالایی در بین خودروهای حاضر در کلاس خود قرار داشته و معرفی یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۲ نیز ظاهری مدرن برای این مدل ایجاد کرده است. در همین حال، فولکسواگن هیچگاه نسخه دیزل تیگوآن را به بازار امریکا وارد نکرده است؛ چرا که این خودرو خودش از نظر قیمتی در سطوح بالای کراساورهای کامپکت قرار دارد، بنابراین پتانسیل تقاضای زیادی برای مدل گرانتر TDI وجود نخواهد داشت. همچنین وقتی فولکسواگن ارائه گیربکس دستی را در این مدل متوقف کرد، اشتیاق علاقهمندان به آن بیشتر رنگ باخت. این شرایط را تنها زمانی میتوان تا حدودی جبران کرد که مشابه خودروی تست شده مدل ۲۰۱۵ از پکیج R-Line برای آن استفاده شود. تیگوآن دیفرانسیل جلو با استفاده از یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر با قدرت ۲۰۰ اسببخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتابی مشابه مدل تستشده قبلی (مدل ۲۰۱۰) با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک دارد. زمان رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و عبور از انتهای مسیر یکچهارم مایل، به ترتیب برابر ۷/۷ ثانیه و ۱۶ ثانیه هستند که هر کدام نیمثانیه نسبت به مدل ۲۰۱۰ زودتر اتفاق افتادهاند. در همین حال، چسبندگی جانبی مدل دیفرانسیل جلو به اندازه ۰.۷۹ g ثبت شده که در سطحی پایینتر نسبت به میزان ۰.۸۱ g در مدل فورموشن (4MOTION) قرار میگیرد. سیستم ترمز قادر است تا تیگوآن را از اسرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۶/۳۹ متر کاملاً متوقف کند و در همین حال، ضعف متعادلی با پدال ترمز مشاهده میشود. این در حالی است که در تست مدل ۲۰۱۰، مسافت توقف به اندازه حدود ۳ متر کوتاهتر بوده و اطمینان بیشتری در پدال ترمز احساس شده است. یکی از دلایل احتمالی این موضوع را میتوان در چرخهای ۱۹ اینچی و تایرهای تمامفصل پیرلی «اسکورپین ورده» در مدل کنونی جستجو کرد. مدل قبلی از چرخهای ۱۷ اینچی در پوششی از تایرهای میشلن «لتیتود» استفاده کرده بود. مقاومت کمتر در برابر غلتش و لفظ ورده (Verde) در عنوان تایرهای پیرلی، ممکن است شرایط «سبز» و محیط زیستی بهتری را برای این خودرو تداعی کند (Verde در اسپانیایی به معنای سبز است)، ولی مصرف سوخت مشاهده شده در این مدل برابر ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که فاصله زیادی تا مصرف ۹/۸ لیتری در مدل ۲۰۱۰ ایجاد کرده است. در حالی که همچنان قیمت بالای تیگوآن مورد نکوهش قرار میگیرد، ولی خریدران واقعی از تخفیفهای بالای نمایندگیهای برای بهفروش رساندن این خوردروها خبر میدهند. شاید بر همین اساس، یک تیگوآن R-Line با طراحی زیبای داخلی و ظرافتهای هندلینگ خود، بتواند نظرات بیشتری را به خود جلب کند. با این حال، هنوز هم نسبت به سایر رقبای حاضر در این کلاس، از فضای کمتری در داخل کابین بهره خواهید برد. البته علیرغم ارتقای چشمگیر سیستم اطلاعات و سرگرمی برای مدل ۲۰۱۵ که در مدل ۲۰۱۶ نیز بسیار بیشتر از این اتفاق خواهد افتاد، در این مدل خبری از سیستمهایی مانند هشدار عبور از خط، مونیتورینگ نقطه کور و کروز کنترل اتوماتیک نیست. ولی حداقل یک دوربین نمای عقب، حتی در مدل پایه S به صورت استاندارد استفاده شده است. سطوح دیگر تریم شامل SE و SEL در کنار سیستمهای فورموشن و پکیج ارتقای ظاهری، ۸ سطح قیمتی بین ۲۷۱۲۰ تا ۴۰۴۹۰ دلار (R-Line AWD) برای تیگوآن ایجاد میکنند. قیمت نسخه R-Line نسبت به مدل SEL با امکانات کامل حدود ۴۰۰۰ دلار بالاتر است و در همین حال، امکاناتی چون یک سیستم تعلیق اسپورت، چرخهای بزرگ، چراغهای جلوی بایزنون، پوشش چرم صندلیها، اسپویلر سقفی و برخی المانهای طراحی دیگر مانند رنگآمیزی بدنه و استفاده از آلومینیوم را اضافه میکند. تنها آیتم جدید در این پکیج برای مدل امسال R-Line، سپر عقب است که در طراحی آن بازنگری شده است. با حضور نسل جدید فولکسواگن گلف اسپورتواگن که هم استفاده از پیشرانه دیزلی و هم گیربکس دستی را در اختیار قرار میدهد، و همینطور مدلهای مختلف «آلتراک» که در سال ۲۰۱۷ از راه خواهند رسید، جایگاهی که تیگوآن در حال حاضر در آن قرار دارد، حتی در نمایشگاههای فولکسواگن مورد تردید قرار میگیرد. بنابراین، مشتریان میتوانند انتظار تخفیفهایی بسیار خوب برای خودرویی داشته باشند که با وجود ظاهری نهچندان جالب، هنوز هم نسبت به بسیاری از کراساورهای جدید رانندگی جذابتری دارد.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۳۸۵۱۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۸۵۱۵ دلار).
- نوع موتور: DOHCبا چهار سیلندر دریک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۸۴ سیسی.
- قدرت: ۲۰۰ اسب بخار در ۵۱۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۸۰/۶۵ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۰۴ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۳۲ متر.
- عرض: ۱/۸۰۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۷۰۴ متر.
- وزن کلی: ۱۶۳۳ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۷ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۱/۶۲ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۱/۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۳۸۸ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 79g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
M3 RS 4D
۴ شهریور ۱۳۹۴باور کنید اگه این و سانتافه تو ایران بود و از نظر قیمتی هم یکی بودن ….
هنوزم خیلی ها میرفتن سانتافه میخریدن …..
ارشیا.فقط ژاپن.فقط لکسس
۴ شهریور ۱۳۹۴توی طراحیش کم کاری شده.
faraz777
۴ شهریور ۱۳۹۴توی سیستم ترمز به شدت کم کاری شده
بین ماشینایی که تا حالا دیدم این ماشین افتضاح ترین ترمز رو داشته با 56 متر!!! یعنی حتی از پراید هم بیشتر!!!! که برای یه ماشین توی سال 2015 و قیمت 40 هزار دلار فاجعه هست
ارشیا
۴ شهریور ۱۳۹۴درسته
توی تست ترمز بد عمل کرده.تویوتا راو 4 توی 46 منر و سوبارو اوت بک توی 48 متر
GERMANY
۵ شهریور ۱۳۹۴یعنی اگر یه تیگوآن با یه پراید جلوت بزارن پراید رو انتخاب میکنی به خاطر ترمزش دکتر….! اصلا مگه پراید ترمزم داره . تکنولوژی روز دنیارو اونم از نوع آلمانی با پراید مقایسه میکنی….! اصلا نباید از این ماشین ها ایراد گرفت.این ماشین ها برای قشر متوسط کشورها تولید میشه با تکنولوژی و قیمت قابل قبول.البته به جز کشور ایران…….!
اریک
۵ شهریور ۱۳۹۴کلا ماشین های SUV خط ترمزشون بلند تر از بقه است! حتما یک دلیل فیزیکی داره.
سامان از تبریز
۴ شهریور ۱۳۹۴یه ذره مصرف سوختش بالاست
وقیافشم یه ذره معمولیه
قیمت 38 هزارتاییش هم خیلی گرونه
سلطان کراس اورها به نظرم.
مزدا cx-3 و هوندا cr-v. هستش با قیمت پایه حدودا 24 هزار دلار
کراس اور مزدا با تکنولوژی اسکای اکتیوش اقتصادی ترین شاسی بلند کامپک دنیا انتخاب شد
دمش گرم خیلی هم اسپورت و جوون پسنده
http://media.caranddriver.com/images/15q2/657948/2016-mazda-cx-3-first-drive-review-car-and-driver-photo-658226-s-429×262.jpg
ارشیا
۴ شهریور ۱۳۹۴دقیقا اقای سامان
مدل مزدا از این خیلی بهتره
آرماااان
۴ شهریور ۱۳۹۴مزدا همیشه تو قیمت گذاری واقعا خوش درخشیده،مخصوصا مزدا۶
البته تیگو هم خودروی با کیفیت بالایی هست
سامان از تبریز
۴ شهریور ۱۳۹۴کیفیتش هرچقدر هم بالا باشه 38 هزار دلار خیلی زیاده
میتونی با اون پول یه شورلت کامارو 25 هزار دلاری و یه رنو داستر بخری :)
البته تو خارج
آرمااااان
۵ شهریور ۱۳۹۴علت بالا بودن قیمت خودروهای آلمانی رو قبلا گفتم،به هر حال کسی کهسراغ تیگو میاد معمولا دنبال یه کراس اور اروم و با کیفیت خانوادگیه،شورلت کامارو بحثش با این جداست،ولی خب کامارو هم خودروی بسیار با کیفیتیه که مدل پایش قیمت بسیار پایینی داره که بنظرم ارزش خرید بالایی رو هم داره
AliZeus
۴ شهریور ۱۳۹۴کابین می تونست قشنگ تر باشه
MPH
۴ شهریور ۱۳۹۴فولکس تو کیفیت و تکنولوژی که حرف نداره فقط میمونه قیافش…
رضا
۴ شهریور ۱۳۹۴فولکس به عنوان پر فروش ترین ماشین به نظرم کیفیت فوق العاده ای داره و طراحی خارجی خوب و محافظه کار و بهتر از مزداست و استهلاک به شدت پایینی داره اما طراحی داخلیش اصلا در حد این برند نیست
s.M.s
۴ شهریور ۱۳۹۴بی آلایش و ساده با کیفیتی عالی ،
چیزی که همیشه با دیدن خودروهای فولکسواگن به ذهنم میرسه.
mostafa
۴ شهریور ۱۳۹۴اگه لوگوی فولوکسو برداریم ازش چه طراحی داخل چه خارج به خودروی چینی میزنه .ولی از نظر کیفیتی فولوکس فوق العادست من به شخصه عاشقه پاساتم
AHMADREZA
۴ شهریور ۱۳۹۴داخلش جالب نیست
Archi KHAN
۴ شهریور ۱۳۹۴به امید روزی که این چنین محصولاتی بیاد بجای کره ایی ها
احمد باقری
۴ شهریور ۱۳۹۴در کل، ماشین خوبیه.
رضا
۴ شهریور ۱۳۹۴فولکس واگن همیشه خوب و عالی بوده اما ای کاش کمی هیجان به طراحی ماشیناش اضافه میکرد
همیشه ترو تمیز شیک و ساده منظم و اتو کشیده!
Mohammadreza
۵ شهریور ۱۳۹۴ترو تمیز اتو کشیده تو شهر نور …
ehsan
۵ شهریور ۱۳۹۴طراحیش عالیه فولوکس واگن طوری طراحی میکنه که هیچ وقت از چشم نمی افته همیشه سعی کرده خودشو از مد و خط و خطوط اضافی دور نگه داره
SINA NASERI
۶ شهریور ۱۳۹۴این مدل قراره در ایران وارد شه
طراحی ایرودینامیکی داره
برای ایرانی ها برند گلف قابل احترامه ولی چون طراحی جذاب نداره و اپشن های زیادی هم نسبت به قیمت 250 میلیونی نداره به نظر میاد پر فروش نباشه
مسعود
۳۱ شهریور ۱۳۹۴دوست عزیزی که میگه فقط ژاپن، بهتره اینو بدونه که ژاپن با تقلید و دزدی طراحی و تکنولوژی، همیشه ماشینهای ارزونتری نسبت به بقیه میسازه و روونه بازار میکنه.
موندم بعضی ها از چی لکسوس خوششون میاد که میرن میخرن؟ یا با بقیه ماشینها مقایسش میکنن.
آقای عزیزی هم که با پراید مقایسه میکنه، شاید حواسش نیست، باید دوتا خودرو در یک کلاس باشند تا بشه مقایسه عادلانه کرد.
Xman
۱۵ مهر ۱۳۹۴رنگ سورمه ای بهش میاد!