به دهه ی ۳۰ میلادی بر می گردیم ، زمانی که یکی از منفورترین بازیگران تاریخ دنیا دستور ساخت یکی از محبوب ترین خودروهای دنیا را می دهد . هیتلر با پیشنهاد طرحی غیر ممکن به فردیناند پورشه وی را با چالشی بزرگ روبرو کرد هیتلر خواستار خودرویی خانوادگی با ظرفیت ۵ نفر و قیمتی ارزان بود .
فردیناند پورشه پیش از این روی یک سری اتومبیل کوچک کار کرده بود. هدف او از اینکار آزمایش قطعاتی بود که قرار است بعد ها در اتومبیل مورد علاقه اش به کار برده شود. بر همین اساس فردیناند پورشه ۱۲ نمونه ی پروتوتایپ برای شرکت Zundapp که عمدتا در زمینه ی موتور سیکلت فعالیت می کرد ساخت .
اما طرح نهایی وی نتوانست کارخانه های برنج را برای تولید موتوری که نیاز داشت قانع کند . سپس پورشه به سراغ ساخت نسخه ی پروتوتایپ دیگری برای برند NSU از زیر مجموعه های Auto Union رفت . فردیناند طرح جدیدش را Porsche Type 32 نامگذاری می کند اما این طرح هم در گام های اولیه توسط NSU متوقف شد .
پس از این اتفاقات مدت چندانی نمی گذرد که هیتلر طرح خود برای خودرویی مردمی را به پورشه می گوید . پورشه مطمئن نبود که قیمت تمام شده این ماشین را بتوان واقعا تا این اندازه پایین آورد، اما به هر حال این پروژه را قبول کرد. نام این پروژه مدل ۶۰ بود و به دلیل محدودیت زمانی در ساخت آن از همان اجزاء و طراحی NSU استفاده و طراحی بیتل نیز از محصول کمپانی Tatra از کشور چک که دو سال زودتر رونمایی شده بود الهام گرفته شد . Tatra مدل های خود را با نام های T77 و T97 قبل از بیتل رونمایی کرده بود . شباهت غیر قابل انکار باعث شد تا کمپانی Tatra از طرح فولکس واگن شکایت بکند ، اما این شکایت با حمله ی آلمان های به چکسلاواکی مسدود شد و کمپانی Tatra از ساخت مدل T97 منع شد . البته در سال ۱۹۶۱ این دو شرکت با هم به توافق رسیدند .
با شروع پروژه به نظر می رسید که همه چیز برای تولید و توزیع گسترده ی این محصول آماده است اما شروع جنگ جهانی دوم ، فولکس واگن را به سمت تولید سلاح و خودروهای نظامی سوق داد . بعد از جنگ سرنوشت کمپانی که زیر نظر نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس اداره می شد نا معلوم بود . تعدادی از کمپانی های انگلیسی به خاطر ظاهر نه چندان دلربای بیتل از خریدن آن منصرف شدند و موفقیت این محصول را در بازار ناچیز می دانستند . حتی فورد نیز مایل بود تا فولکس واگن را بدون پرداخت پولی تصاحب کند ، آن ها می گفتند این کمپانی ارزش پول خرج کردن را ندارد ! در این کش و قوس فولکس واگن را وادار به ساخت خودروهای نظامی انگلیسی ها می کنند .
اما سال ۱۹۶۰ با شروع رکود اقتصادی ورق بر می گردد و بازار از خودروهای بزرگ و پرخرج آمریکایی رویگردان می شود و به خودروهای کوچک تمایل نشان می دهد . و این چنین بود که بیتل گل سر سبد بازار شد و حتی خودروهایی با الگوبرداری از آن ساخته شدند . بیش تر بیتل ها در آلمان ساخته شدند و چند میلیونی هم در آمریکای لاتین به تولید رسید . تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از بیتل محبوب ساخته شد که باعث شد این نام تا سال ها در دنیای خودرو بدرخشد .
بیتل که بازاری جهانی داشت به ایران حیات خودشان ادامه می دهند و چند سالی است که مالکان این قورباغه ی دوست داشتنی دور هم جمع شده اند و کلوپ فولکس واگن بیتل ایران را تشکیل داده اند .
در صورت تجربه ی رانندگی با بیتل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.
محمد
۱۰ خرداد ۱۳۹۲بچه ها ب ظبط ماشین نگاه کنین چقدر شبیه چیزیه ک تو سال 2013 سایپا میذاره رو پراید…!!!
درحالی ک فولکسی ک شونصد سال پیش ساخته میشد همچین سیستمی داشت…!!!
توضیح دیگه ای ندارم…!!!
مسعود
۱۰ خرداد ۱۳۹۲اقا یه سری به سایت netcarshow.com بزنین این عکس ها مربوط به مدل Volkswagen-Beetle_Last_Edition-2003مدل سال 2003
آرش
۱۱ خرداد ۱۳۹۲آخه عقل کل این پخش سی دی داره.اون موقع سی دی نبود که.معلومه که مال خودش نیست.
Dinel
۲۸ خرداد ۱۳۹۲هیتلر هیچم منفور نیست اگه نمی دونین بدونین صنعت مدیون هیتلر Hi HITLER
HASSANBMW
۱۰ خرداد ۱۳۹۲خدایی از ماشینایی که حالا شرکتای داخل میزنن قشنگ تره!!!
Arash66
۱۰ خرداد ۱۳۹۲یکی از بهترین خودروهای جهان، قبول نداری ؟
خودرویی که با ایده هیتلر، طراحی پورش، شروع شد و به ایجاد برندی محبوب یعنی فولکس واگن (ماشین مردمی، به آلمانی) به اتمام رسید …
aryamehr
۱۰ خرداد ۱۳۹۲کی گفته هیتلر منفوره هنوز که هنوزه استراتژی ها ایده ها وپایه نظامی ابر قدر تهای دنیا مثل روسه وآمریکا از هیتلره فولکس بیتل بدنه بسیار قدرتمندی داره واگه دیفرانسیل اصلیش(نه چینی)روش باشه خیلی بهتر از خودروهای ویران خودرو وسایپا لگن عمل میکنه
ذلامونته
۱۰ خرداد ۱۳۹۲ضمن عرض سلام و درود بر خودروسازان محترم وطنی بالآخص سایپا و ایران خودرو ، احتراما به عرض می رسانم که :
[…] بر سر هر دوتاتون ،که تولیدات سال 92 شما را باید با تولیدات 50 سال قبل مقایسه کنیم. شما به جای خودروی ملی باید گاری ملی بسازید.
با تشکر
احسان
۱۱ خرداد ۱۳۹۲پدال جون بهتر بود که در مورد مشخصات فنی ماشین و امکانات اون هم مینوشتی
محسن.د
۱۱ خرداد ۱۳۹۲پدال جان ازشما بعیده! “حیاط”مال خونه س! “حیات” درسته.
محمدرضا ریاضی
۱۱ خرداد ۱۳۹۲ممنون اصلاح شد
Moghaddam
۱۱ خرداد ۱۳۹۲بد نبود
سهیل انوشفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۲من 38 سال با یک فولکس قورباغه ای مدل 1958 همراه بودم. شخصاً 18 سال اتومبیل مذکور را راندم و نگهداری کردم. تا سال 1385 که به دلیل فقدان پارکینگ اضافی از رده خارج شد ترمز دستی سالمی داشت و توری زیر قوس جلو . داشبردش کاملاً سالم بودند. هنوز دفترچه راهنمای رنگی فارسی گلاسه خودرو را نگهداری می کنم. خودرو مذکور سابقه سفر زمینی به آلمان را نیز در کارنامه خود دارد.
به نظرم هیچ اتومبیلی دارای امنیت، آسایش، راحتی و تکنولوژی فولکس واگن نیست. مهم ترین نکته در مورد این موتور ارزشمند و بی همتا هوا خنک بودن آن است که البته در مدا افسانه ای 911 پورش تا سال 1998 نیز اصل هوا خنک بودن برقرار بود.
نزد دوستانم به دوودووی افسانه ای مشهور بود و هنوز هم یادش می کنیم.
خلاصه کنم: تکنولوژِی فوق پیشرفته و یک اتومبیل کاملاً بی خرج و کم مصرف.
تجربه اتومبیل هایی مانند بی ام دیلیو 2002 مدل 1973 باواریا، کادیلاک سیویل مدل 1361، بی ام دبلیو 518 سپر کوپل مدل 1977، فورد کاپری مدل 1974، فیان 128 و 131 مدل های 1972 و 1977، پیکان و بالاخره دوو سیلو، ماتیز و ریسر مدل 1994 را نیز دارم اما فولکس واگن بیتل بی همتای مطلق است. فقط تکنولوژِ گیربکس و دیفرانسیل یک تکه آن به کل تکنولوژی خودرو سازان ایران می ارزد. حیف است با اتومبیل نماهای ایرانی مقایسه شود.
محمدرضا ریاضی
۱۲ خرداد ۱۳۹۲از شما دوست عزیز که تجربتون رو در اختیار ما گذاشتین صمیمانه تشکر می کنم .
هیتلر
۱۳ خرداد ۱۳۹۲سلام.هزاران افسوس که از هیتلر به منفوریت و بدی یاد می کنین.واقعا چرا؟اگر شروع جنگ جهانی دوم است شاید با یک دیقه سرچ بفهمید انگلستان به آلمان اعلام جنگ کرد.حمله به لهستان هم به نوعی خواسته خود لهستانی ها بود.هیتلر در عرض سه سال بیکاری رو ریشه کن کرد.خودروی مردمی ساخت.سازمان نیرو با شادی و زیبایی کار را راه انداخت.امنیت و ثبات را به ارمغان آورد.وبه ما ایرانی ها خدمات بسیاری کرد.تاریخ تبلیغات فاتحان است و می بینم که خیلی رو شما اثر کرده.یک دلیل منطقی برای منفور بودن هیتلر بنویسید.قسم میخورم هیچ دلیلی ندارید.اگر هم به خاطر هلوکاست از اوبه منفوریت یاد می کنید با کمی جستجو می فهمید دروغی بیش نیس.آدولف هیتلر رهبر جاودانه آلمان نژاد پرست نبوده و اگر قانون سترون سازی را بدانید می فهمید یعنی چه.فقط فکر کنید.75سال پیش اولین خودروی ملی+اولین موشک قاره پیما+بهترین درآمد برای همه+…خدمات بسیاری که نمی دانید.هنوز که هنوز است شاخص جنبی(شاخص اختلاف طبقاتی در آلمان)نزدیک به صفر است.خواهشا عبارت منفور را پاک کنید.
علی
۲۰ خرداد ۱۳۹۲خدا بیامرزتش.مرد خوبی بود.
علی
۲ اسفند ۱۳۹۵بله. از این به بعد بهش می گیم عمو هیتلر مهربون. عمو هیتلر صلح دوست. تو جنگم حلوا پخش می کردن کسی که کشته نمی شد. کار هم ریشه کن شد عوض شلیک گلوله و آدم کشی شغل دسته اول شد. یهودی ها هم یه مشت افسانه هستن اصلا. کی هست تا حالا به چشم یه دونه یهودی دیده باشه؟؟؟ وجود ندارن یهودی ها…. اصلا جنگ جهانی دوم اتفاق نیفتاد. تبلیغات رسانه ای بود الکی. تازه کرده ماه هم هولوگرام است. یه عکسه. آمریکا عکس انداخته تو آسمون. دمت گرم. از توهم درمون آوردی. داشتیم می مردیم از توهم
Yashar
۱۴ خرداد ۱۳۹۲بچه که بودم همسایمون از اینا داشت پسرش می گفت این بابای پورشه بوده، منم می گفتم پورشه چیه؟!
sorosh
۳۰ خرداد ۱۳۹۲هیتلر 4 سال دنیا سرکار کذاشت اگر ریاست جمهوری شرکت میکرد رای میدادم بهش.
علي
۳۱ خرداد ۱۳۹۲با سلام
پدرم مدت 51 سال یک فولکس بیتل داشت مدل 1959 بود در حد فابریک بود . خیلی خیلی تمیز بود. گیربکس و جلوبندی تا به حال باز نشده بود. متاسفانه تحت فشارهای مردم قرار گرفتیم به عنوان مثال مردم میگفتند با سوار شدن این خودرو قشنگی شهر رو به هم میزنید و خیلی مسخره میکردند. مجبور شدیم بدیم اسقاط. باور کنید ماشینی به راحتی بیتل تا به حال سوار نشدم
رضا
۲۷ تیر ۱۳۹۲سلام …. فولکس یکی از بهترین طراحیهارو داره …. رانندگی باهاش محشره ادم احساس خوشحالی و شاد بودن درونش احساس میکنه اولین مدل فولکس بیتل صد برابر چیزی که الان سایپا و ایران خودرو میسازن ماارزه
محمد
۲۷ تیر ۱۳۹۲سلام،من هنوزم یک بیتل مدل 1969 دارم که از لحاظ موتوری فوق الاده سالمه،پول حلال رو اونا با زدن همچین ماشین هایی در میاوردن نه ما با تو کار مردم دخالت کردن.
اگر مخالفی خودت فکر کن ببین دوست داشتی تو جوونیت یه همچین ماشینی صفرشو میخریدی یا هیتلر راه می افتاد میگفت جوون اینجوری موهاتو نزن گناه دارد،معلومه خداهم از کدوم خوشش میاد.
روشنک
۱۶ آبان ۱۳۹۲من یه فلوکس صورتی عروسکی موخوامممممممممممممممممممممم
محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۲آقا کسی قیمت نداره؟ من خریدارم البته اوراق میخوام نه اینکه بش رسیده باشن! میخوام رنگش بزنم کسی میدونه کجا میتونم پیدا کنم؟ یا حداقل قیمت چقدره؟ خواهش میکنم راهنمایی کنیین دوستان! gh.mohammad17@yahoo.com
بهروز سوری
۲۸ دی ۱۳۹۳دوستان سلام من سالهاست دنبال یه فولکس قورباغه ای استثنائی میگردم اگر کسی سراغ داره یا فروشنده است به این آدرس میل بزنه ممنون میشم.
سامان
۲۶ تیر ۱۳۹۴سلام فولکس اتومبیل فوق العاده ایی هست خودم مدل۱۹۶۷ دارم ولی بلاک قدیمه درودبرسازندکان ان
زهره
۲۹ تیر ۱۳۹۴من عاشق فولکسم…
علی
۲ اسفند ۱۳۹۵واقعا نفهمیدم اینجا بررسی فولکسه یا بنر تبلیغتی نئو نازی و حزب نازی و طرفدارای عمو هیتلر مهربون که اصلا هم آدم نمی کشت و نازی چقد بچه گلی بود… خخخخ
نلی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶من میخوام از این فولکسای گوگولی خوشکل بخرم
کجای تهران معامله میشن؟
حدود قیمتشون چنده
و ایا برا خانوما خوبه؟
امیر
۲۱ خرداد ۱۳۹۸سلام دوستان کسی در مورد کولر بیتل مدل دهه های ۶۰ ۷۰ ک روی کلاف در سمت شاگرد نصب میشده اطلاعاتی داره
محمد
۲۷ فروردین ۱۴۰۱پدرم در زمان خیلی قدیم داش تقریبا حدود پنجاه سال پیش.میگفت با ان در تبریز به (مشهد)رفتیم و مشهد را هم قردش کردیم باز هم رسیدیم به تبریز مارا یک بار هم اذیت نکرد واقعا ماشین فوق العاده است شاهکار هیتلر است HI hitler