معمولاً خودروهایی که از لحاظ مصرف سوخت، بهصرفه هستند، خودروهایی نچسب و عذابآور به شمار میروند. البته در این میان، استثنائاتی نیز از جمله هوندا CRX و فولکس واگن TDI وجود دارند. مشتریان زیادی نیز در بازار خودرو هستند که علاوه بر لذت رانندگی، به دنبال خودروهای بهصرفه و کممصرف و در عینحال، با سواری خوب هستند. خودروهای هیبریدی در بعضی مواقع نمیتوانند پاسخگوی خریداران باشند و مورد پسند آنها قرار نمیگیرند. فولکس واگن جتا TDI، به عنوان یک سدان کمپکت، این بخش از بازار را هدف قرار داده است.
جتا TDI با وجود تایرهای کانتیننتال کانتیپرو کانتکت و سیستم کنترل پایداری، چسبندگی زیادی تولید نمیکند و در سر پیچ به نیروی ۰.81g محدود میشود. ولی رگ و ریشه آلمانیاش باعث میشود تا به خوبی کنترل شده و با هارمونی خاصی حرکت کند. البته جتا TDI یک مشکل اساسی دارد؛ با وجود قدرت مناسب ترمزها، پدال ترمز، اقتدار لازم را ندارد و وقتی به پایین میرود، واکنش خودرو به این کار، چندان محسوس نیست.
موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو دیزل با قدرت ۱۴۰ اسببخار، با وجود هیجان رانندگی که ایجاد میکند، بنابر تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵/۷۸ لیتر در شهر و ۴/۱۳ لیتر در بزرگراه مصرف میکند. میزان مصرف سوختی که در این بررسی مشاهده شد، ۴/۳۳ لیتر بود که در نزدیک به چهارصد کیلومتر از جادههای بین شهری با حالت رانندگی شدید بهدست آمد. حداکثر گشتاور این موتور ۲ لیتری در ۱۷۵۰ دور به میزان ۳۲۰ نیوتنمتر ایجاد میشود. به همین خاطر امکان این وجود دارد از مرز ۴۰۰۰ دور در دقیقه عبور کرده و به خط قرمز موتور دیزل، یعنی ۵۰۰۰ دور نزدیک شود. بهترین تکنیک برای جلوگیری از چنین حالتی، تنظیم دستی دنده به صورتی است که همواره دور موتور در باند اطمینان خود، یعنی ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ باقی بماند. TDI، یک ماشین سریع به حساب نمیآید، ولی در عینحال، برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، ۸ ثانیه زمان لازم است و یکچهارم مایل را در مدت ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۶/۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند.
برای آنهایی که به دنبال صرفهجویی هر چه بیشتر در مصرف سوخت هستند، همیشه انتخابهای دیگری وجود دارد. به عنوان مثال، مدل فولکس واگن جتا هیبرید که فقط ۹۴۰ دلار از TDI گرانتر است، طبق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت کمتری دارد و در شهر ۴/۱۳ لیتر و در بزرگراه ۳/۶۱ لیتر مصرف میکند. تویوتا پریوس که البته در زمینه هیجان و گشتاور حرف زیادی برای گفتن ندارد و با TDI قابل مقایسه نیست، نیز میتواند یکی از انتخابها باشد. تویوتا پریوس با ۳۰۰ دلار کمتر از TDI، در شهر ۳/۶۱ لیتر و در بزرگراه ۳/۴ لیتر مصرف میکند. حتی اگر در فورد فوکوس، پکیج «راندمان بالا» استفاده شود، مصرف سوختش در شهر ۶/۱۹ لیتر و در جاده، ۴/۳۳ لیتر خواهد بود و در عینحال، با موتور بنزینی ۲ لیتری خود، قیمت پایه ۵ هزار دلار کمتر از TDI خواهد داشت.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، چهار در سدان.
- قیمت پایه: ۲۳۸۵۰ دلار ( قیمت مدل تست: ۲۷۸۵۰ دلار)
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 توربورشارژ دیزل، بدنهٔ فولادی و رویه آلومینیومی، سوخترسانی پورت انژکتوری.
- حجم موتور: ۱۹۶۸ سیسی.
- قدرت: ۱۴۰ اسب بخار در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۲۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: شش دنده اتوماتیک دو کلاجه با قابلیت پدال شیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۵ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۳متر.
- عرض: ۱/۷۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۱۴۷۶ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت ۱۳۶/۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۹۹/۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۳۴ متر.
- نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: ۰.۸۱ g
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۵/۷۸ لیتر در شهر و ۴/۱۳ لیتر در بزرگراه
- مصرف سوخت در تست: ۴/۳۳ لیتر در صد کیلومتر.
فرامرز
۱۸ آذر ۱۳۹۲این به خاطر وزنش یکم کنده و همین موتور رو هم میشه رو گلف سفارش داد که ارزونتر و با هیجان بیشتر هست و البته فاقد صندوق عقب! بعد همین ۱۴۰ اسب بخار برای کسی که فقط ماشین های ایرانی رو سوار شده باشه کلی هیجان. کلاْ جتا نسبت به گلف و پاسات خیلی کمتر مورد توجه بوده و علتش هم اینه که نه هیجان گلف رو داره و نه کارایی پاسات.
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۸ آذر ۱۳۹۲درود.
فرامرز جان این یکی از پرفروش ترین مدل های فولکس واگن در چبن و امریکاست.
ماشین هایی که در کلای تویوتا کرولا و هوندا سیویک قرار میگیرند بدون شک
فروش بالایی رو تجربه میکنند.
((( ایران و المان )))
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۸ آذر ۱۳۹۲راستی پدال جان میدونم که به نظرات کاربر ها توجهی نداری ولی یک
پیشنهاد برات دارم.
تو مطالبی که از ماشین ها میذاری برای بهتر متوجه شدن ، 2 الی 3
تا از عکس رقبای اون ماشینم بذار.
خیلی تاثیر داره.
به امید موفقیت روز افزونت.
((( ایران و المان )))
alireza
۱۸ آذر ۱۳۹۲فرامرز جان این ماشین دیزلیه بنابراین به قدرتش نگاه نکن . من یه نیسان گازوئیلی دارم بنابراین میدونم مزایا و معایب یه خوردوی دیزلی چیه.
زیگما
۱۸ آذر ۱۳۹۲دوسش دارم.رقابت فولکس جتا و چوی کروز دیدنیه.
محسن.د
۱۸ آذر ۱۳۹۲واقعا خودروی ایده آلی هست برای خانواده هایی که نمیخوان زیاد هزینه کنن.
درضمن کار خیلی خوبیه که درآخر مطلب خلاصه مشخصات رو منویسین.دستتون درد نکنه.(رگ و ریشه آلمانی رو خوب اومدی!)
زیگما
۱۸ آذر ۱۳۹۲نویسنده محترم از کی تا حالا یه ماشین هبریدی رو با دیزلی مقایسه میکنن؟از کی تا حالا هاچ بک رو با سدان شهری مقایسه میکنن؟رقیب اصلی این خودرو کروز دیزلیه.انتظار چنین چیزی رو نداشتم!!!
حمادی
۱۸ آذر ۱۳۹۲شبیه فیات هایی که تو ایران هست میمونه
mahsa
۱۸ آذر ۱۳۹۲فولکس از نظر طراحی از آلمانیا عقب افتاده.چرا اونوقت؟؟؟؟
Kurosh
۱۸ آذر ۱۳۹۲یه GOL چند رو پیش دیدم؛ استارت که زد تازه فهمیدم ایرانخودرو وسایپا چی چی به مردم غالب می کنن..!
فقط یه چیزی.؛ ترمزهاش خیلی خیلی برا یه موتور 2 لیتری ضعیف بنظر میاد:
مسافت ترمز از سرعت 122/6 کیلومتر بر ساعت 53/34 متر..
km
۱۸ آذر ۱۳۹۲واقعا نمیفهمم چرا یه همچین ماشینی رو وارد نمیکنن. هم کم مصرفه، مشخصات فنیش هم قابل قبوله، برای کسانی که به ظاهر ماشین علاقه دارن ماشین ایده ال هست و قیمتش هم مناسبه. تازه آلمانی هم هست
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۸ آذر ۱۳۹۲درود.
به نظر من بهترین ماشین در رده ی قیمتیه خودش است.
من این ماشین رو به همکلاسان ژاپنی و کره ای و فرانسوی و … ترجیح میدم.
بهترین گزینه است.
من منکر ماشین های ژاپنی نیستم.ولی فولکس دنیایی است برای خودش.تازه
طراحیش از تویوتا پریوس هم بهتره.
((( ایران و المان )))
تحریم گیرندگان جان مردم تا پیروزیsorena330
۱۸ آذر ۱۳۹۲ما که دیگه امید به آزاد شدن واردات نداریم ولی کاش حداقل برای ناوگان تاکسیرانی مزخرف از همچین خودروهایی (جتا،کرولاو…)استفاده میکردند به دو دلیل:
1.تولید کمتر آلاینده های زیست محیطی
2.استهلاک کمتر و دوام بیشترخودرو در این ناوگان وبه تبع آن کاهش هزینه نگهداری
با یه بررسی و محاسبه ی ساده به این نتیجه می رسیم که در دراز مدت بنا به دلایل مذکور صرفه ی اقتصادی کلانی هم برای دولت داره .
اما از اونجاییکه سیاستمدار ایرانی کلا دور اندیش نیست همچین اتفاقی نمی افته…
تاکسیرانان ما 80000 تیبا رو برای تاکسی ثبت نام کردند واقعا متاسفم
به نظر من حضور تیبا چهره ی شهر رو زشت تر از سابق می کنه…
زیگما
۱۸ آذر ۱۳۹۲عزیزم
تیبا یک اثر هنری مدرن هست.طراحیش لرزه بر اندام طراحان بنز و جی ام و فورد انداخته.هنر ایرانی رو دست کم نگیر.
:)
بنظرتون نفرت انگیز تر از تیبا هم خودرویی هست؟؟؟خیلی دوست دارم با خریدار های این خودرو هم صحبت بشم!!!
altima3600
۱۸ آذر ۱۳۹۲عزیزم متاسفم واسه شما که که دارین به تیبا که به معنی(آهوی ایرانی)خودروی ملی معرفی میکنید این خودرو محصول چین از برند چری به حساب میاد و به دلیل تحریم دشمنان و حمایت برادر چینیمون به ماانداختن و حالا ما اینرو به عنوان خودرو ملی میشناسیم وقعا متاسفم واسه خودم و جامعه ماشین دوست و ماشین باز
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۹ آذر ۱۳۹۲درود.
التیما جان اشتباه میکنی.
حدود 2 الی 3 سال پیش هفته نامه ی دنیای خودرو پرده از
راز طراحیه تیبا برداشت.
طراحیه این ماشین برای ایتالیا و اواسط دهه ی 1370
است.
زمانی که سایپا هم به فکر تولید یک اشغال ملی افتاد.
ولی با عوض شدن مدیر عامل این پروژه به بایگانی
سپرده شد.
حالا هم سایپایی ها هنر کردن و ماشینی که طراحیش برای 15 الی 18 سال پیش است رو دارند به خورد مردم میدهند.
موفق باشید.
((( ایران و المان )))
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۱۹ آذر ۱۳۹۲نه،چری هیچ وقت همچین خودرویی نداشته..
سایپا از سال 81(چینی ها هنوز مطرح نبودن)با صرف میلیون ها پروژه این لگن رو استارت زد…
هیچ ربطی به چین نداره…
رهگذر
۱۹ آذر ۱۳۹۲من صحبت کردم با سه تاشون!!! هر سه میگفتند ما پراید داشتیم قبلش این سگش میارزه به پراید اینقدر ازش تعریف کردند من فکر میکردم دارن شوخی میکنند!!!! اما کاملا جدی بودن از این سه تا دوتاشون از راننده های اژانس بودند!!!
شهاب
۲۰ آذر ۱۳۹۲طرف دار هیچ آشغال داخلی نیستم ,
در جواب دوستمون چندتا از صافکارها هم همین نظرو داشتن ک بدنه ی تیبا خیلی محکمتر از پراید , هرچند انتخاب بین خیلی خیلی بد هست و خیلی بدتر !!!
فرهاد
۱۹ آذر ۱۳۹۲فولکس تو زدن ماشینای هاچ بک بهتره
البته ابنم خبلی خوبه
جواد
۱۹ آذر ۱۳۹۲توی این کلاس جتا از بهترین هاست واگر فولکس بتواند باز قیمت ها را پایین تر بیاره شک نکنید توی بازار رقابتیامریکا پرفروش ترین خواهد بود
amin
۱۹ آذر ۱۳۹۲آقا درسته ماشینای آلمانی غولن همه چیزشون عالیه ولی آخه این چیه آبروی هرچی آلمانو برده تو سال 2013 طراحی دهه 90 ارائه داده اونم با قیمت پایه 24000 دلار بعد میگین بیاد تاکسی ایران بشه کدوم راننده تاکسی بدبخت میتونه هشتاد میلیون پول ماشین بده بعد اونوقت مردم بشینن تو ماشینش سر 100 تومن پول خورد باحاش دعوا بگیرن
افتضاحه از آلمان بعید بود
با اون همه رقیبه خوب و خوشگلی که داره خیلی زود فولکس مجبور میشه یا طراحیشو عوض کنه یا از چرخه حذفش کنه
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۹ آذر ۱۳۹۲درود.
امین جان فولکس یک طراحیه ساده و ماندگار و کم هزینه برای این ماشین در
نظر گرفته.البته که باید نسل جدیدش معرفی بشه.کسی که میاد همچین ماشینی
بخره بیشتر به دنبال کیفیت است نه طراحی.اگرم ارم ماشین از روی ان حذف
بشه طراحیش داد میزنه که برای اروپا است.اگرم طراحیش بد بود هیچ وقت
فروش بالا رو تجربه نمبکرد.بعدشم شما نمیتونی دستمزد مهندس های المانی
رو با دستمزد مهندس ای ژاپنی مقایسه کرد.کرولا و سیویک پرفروش ترین
ماشین های جهان هستند و از طراحیه ساده و کاربردی همانند جتا بهره
میبرند.
((( ایران و المان )))
hb
۱۹ آذر ۱۳۹۲فقط مزدا اونم سری اسکای اکتیو وRX کم مصرف نرم و راحت زیبا ارزون با امنیت بالا
جلال
۱۹ آذر ۱۳۹۲سلام
با این که رقیب ماشین محبوب من مثل کرولا و سیویکه
ولی باز هم نمیشه ازش بد گفت
کیفیت و دوامش هم اثبات شدس
من یه جا خوندم(مجله ماشین) که این ماشین برتر سال2012 شده
و همین طور یکی از 12 ماشین بادوام همون سال انتخاب شده
رهگذر
۱۹ آذر ۱۳۹۲اینا جلوشون پلاک نمیزنند؟؟؟