اگر اخبار مربوط با تولد دوبارهٔ این خودرو را دنبال میکردید، حتماً اطلاعات پایهای آن را می دانید: فیات ۱۲۴ اسپایدر مدل ۲۰۱۷ یک مزدا MX-۵ در لباسی ایتالیایی میباشد. این خودرو در ژاپن ساخته شده و مهندسی آن کاملاً ژاپنی بوده است، ولی از یک موتور و پلت فرم فیات استفاده میکند، با فلسفههایی متفاوت!
یک نکته کوتاه جداگانه در مورد میاتا: زمانی که ما متوجه شدیم آخرین نسل MX-۵ نیرویی کمتر از آخرین نسل این خودرو که قبل از آن به بازار آمده بود دارد، نکتهای که همه به آن اشاره کردند وزن قابل توجه کمتر این خودرو و همچنین سواری فوق العاده آن بود. این خودرو به نیروی بیشتر نیاز نداشت، و ما هم هر بار با آن رانندگی میکنیم این نظریه را تأیید مینماییم. من دقیقاً این کار را انجام داده و با یکی از آنها این هفته برای رفتن به فرودگاه رانندگی کردم.
با این تجربه تازه با MX-۵، من موفق شدم تا ۱۲ اسپایدر را در هر دو تریم Classica و Lusso برانم، و همچنین یک رانندگی نسبتاً کوتاه با نسخه اسپرت تر آبارت داشتم. چیزی که میخواستم بدانم این بود که چقدر شخصیت فیات راه خود را به آخرین تحول از برداشت ژاپنیها از رودستر کلاسیک اروپایی پیدا کرده است.
در حالی که MX-۵ طراحی نسبتاً عریضتری در گوشههای خود دارد، دماغه و قسمت عقب ۱۲۴ اسپایدر پهنتر است؛ از آن جایی که فاصله بین دو محور دست نخورده باقی مانده است، این به معنی اورهنگ های بزرگتر برای این خودرو میباشد. برای دست و دل بازتر بودن، این پهنتر شدن بدنه فضای صندوق عقب را نسبتاً افزایش میدهد و سیستم خنک کنندهٔ موتور توربو را بهبود میبخشد، موتوری که با چالشهای مدیریت حرارت بسیار بیشتری در مقایسه با موتور ۲.۰ لیتری مزدا روبرو میباشد. این موضوع همچنین فضای بیشتری را برای طراحی چراغهای جلو LED در اختیار طراحان فیات قرار داده است، در طراحی چراغهای این خودرو از فیات ۱۲۴ اسپایدر اورجینال مدل ۱۹۶۶ الهام گرفته شده، همراه با آن دو برآمدگی زیبای روی کاپوت و یک جلوپنجره زاویه دار.
چه ۱۲۴ را یک مدل جذاب به روش خود بدانید، در مقایسه با مزدا MX-۵، یا آن را یک کپی برداری از خودروی اورجینال به حساب بیاورید، من می گویم که حسی متشکل از هر دو مورد ذکر شده به میزان برابر دارم. از نظر من ۱۲۴ اسپایدر ۲۰۱۷ یک نمونه مدرن از ۱۲۴ اسپایدر ۱۹۶۶ است. استفاده از پلت فرم مشترک چالشهای خاص خودش را دارد، مخصوصاً وقتی این نکته را بدانیم که فیات در مراحل آخر وارد توسعه و طراحی آن شد. این قرار بود یک آلفا رومئو باشد، به خاطر میآورید؟ این که این موضوع چگونه روی پروسه طراحی اثر گذاشته است خیلی مشخص نیست، و هیچ کس هم به آن نمیپردازد، ولی به نظر میرسد فیاتیزه کردن MX-۵ با سرعتی آهسته یا با شرایط مد نظر خود فیات اتفاق نیفتاده است.
به نظر من این خودرو به طور کلی به اندازه MX-۵ زیبا و شیک نیست، ولی در برخی رنگهای خاص و همچنین درتریم آبارت بسیار چشم نواز میشود. طراحی قسمت جلو به گونهای ویژه زیبا و دوست داشتنی است، و خطوط طراحی کاراکتری که به دستگیره دربها ختم میشود ظاهر و شخصیتی جذاب را به خودرو میدهد. چراغهای عقب مربع شکل خودرو در مقایسه با چراغهای جذاب MX-۵، کاملاً نا امید کننده است، ولی برآمدگیهای روی کاپوت بسیار زیبا و لذت بخش هستند. عملکرد سقف پارچهای آن مشابه MX-۵ میباشد: یک عملیات کاملاً ساده که از صندلی راننده میتوان آن را انجام داد.
بله، موتورهای توربو معمولاً اگزوزهایی بی سر و صدا دارند، ولی همین موتور در ۵۰۰ آبارت به خاطر صدای زیبای خود شناخته میشود. صدای موتور فیات ۱۲۴ اسپایدر به اندازهٔ صدای موتور MX-۵ لذت بخش نمیباشد، که صدایی قابل درک و به خوبی تقویت شده دارد که گوش را اذیت نمیکند. فیات یک ملودرام خوب را برای نسخه آبارت با سیستم اگزوز اسپرت تدارک دیده است، و اگزوز تزئینی Mopar نیز آن را یک قدم جلوتر میبرد. بخشی از بی صدا بودن موتور به خاطر عایق بندی صدای اضافی میباشد که شامل یک پنجره جلوی لمینت و مواد اولیه اضافی در سقف پارچهای خودرو است. ولی وقتی سقف خودرو باز میشود، صدای اگزوز آشنا و نسبتاً بلند فیات شنیده میشود.
یکی دیگر از تفاوتهای مکانیکی که ارزش اشاره کردن دارد گیربکس میباشد. ۱۲۴ اسپایدر از آخرین نسل گیربکس دستی میاتا استفاده میکند، دلیل انتخاب این جعبه دنده مناسبتر بودن آن برای موتور ۱.۴ لیتری فیات با گشتاور بالایش بوده است. این گیربکس چند کیلویی وزن اضافی به خودرو افزوده است. به طور کلی، سبکترین نسخهٔ ۱۲ اسپایدر وزنی ۱۱۰۴ کیلوگرمی در مقابل وزن ۱۰۵۷ کیلوگرمی سبکترین مدل MX-۵ دارد. مدل اتوماتیک آبارت با وزنی معادل ۱۱۴۱ کیلوگرم سنگینترین مدل ۱۲۴ اسپایدر است.
بر خلاف وزن بیشتر اضافه شده، توزیع وزن همانند MX-۵ (بدون راننده) ۵۴ درصد روی قسمت جلو و ۴۶ درصد در عقب میباشد، با حضور راننده این توزیع وزن تقریباً مساوی و به ۵۰ درصد جلو و ۵۰ درصد عقب میرسد. مهندسان فیات مجبور بودند تا برای مطابقت با وزن بیشتر سیستم تعلیق ۱۲۴ اسپایدر را از نو تنظیم کنند، ولی از سویی دیگر آنها از گرایش بادی رول MX-۵ راضی نبودند، بنابراین آنها با کمی ور رفتن با آن موفق شدن این مشکل را حل کنند. سایر تجهیزات سیستم تعلیق، مانند بازوی کنترل، بوشها و غیره دست نخورده باقی مانده است.
در مورد آبارت، من کاملاً تشنهٔ رانندگی بیشتر با آن هستم تا ببینم آن سیستم تعلیق بهینه شده چگونه خود را در خیابان نشان خواهد داد و تفاوت آن با MX-۵ چقدر است. اگر چه نسخه آبارت نیروی اضافی زیادی را به ارمغان نمیآورد، استخراج ۴ اسب بخار نیروی بیشتر با کمک سیستم اگزوز ویژهٔ آن، تفاوت خیلی زیادی در مقایسه با ۱۲۴ اسپایدر ایجاد نمیکند.
هر جور که در مورد ۱۲۴ اسپایدر مدل ۲۰۱۷ فکر کنید، قیمت گذاری آن کاملاً منطقی انجام شده است. مدل پایه کلاسیکا قیمتش از ۲۵۹۹۰ دلار آغاز میشود، تریم لوسو قیمت پایهای معادل ۲۸۴۹۰ دلار دارد و آبارت ۲۹۱۹۰ دلار قیمت گذاری شده، مدل قدرتمند Prima Edizione نیز با قیمتی ۳۵۹۹۵ دلاری به فروش میرسد. آپشن گیربکس شش دنده اتوماتیک نیز در تمام تریمها با قیمت ۱۳۵۰ دلار وجود دارد؛ ما با یک ۱۲۴ اسپایدر لوسو اتوماتیک رانندگی کردیم، و در حالی که در چند دنده اول کمی کند به نظر میرسد، رانندگی با آن در شرایط مختلف بسیار لذت بخش است.
این که ۱۲۴ اسپایدر از نظر شما خودرویی جذاب هست یا نه به این بستگی دارد که چه تعریفی از جذاب بودن داشته باشید، پس انتخاب پای خودتان!
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵قیمت مدل قدرتمند 35995 دلار میشه 125982500 تومن
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵بیشتر دوست دارم ماشین سقف فلزی داشته باشه.
سقففلری حس امنیتش بیشتره. حداقل کانورتیبل. البته اگه به سر و صدا نیافته.
فرض کن کلاغی تو آسمون … .!!
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵عاشق مثال زدنت ام
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵عزیزی.
Ahmadreza
۱ مهر ۱۳۹۵دوستان من اطلاعی ندارم میشه بگین که چرا در کارخونه مزدا این ماشین تولید شده؟
مگر فیات نمیتونسته یه همچین ماشینی رو بسازه!!؟؟
فرامرز
۱ مهر ۱۳۹۵فیات با این که سابقه خوبی تو این کلاس از خودرو داره ولی تو سالها و دهه های اخیر پلتفرم موفقی رو تو این کلاس نداشته و مزدا هم تو این کلاس ارزونترین خودرو رو تولید میکنه (در مقایسه با تی تی و زد ۴ و اس ال کا). برعکس فیات که معمولاْ پایین ترین قابلیت اطمینان رو داره، مزدا خودروهای با دوام و قابلیت اطمینان بالایی تولید میکنه و این یک امتیاز خوب برای فیاته!
سامان اذری
۱ مهر ۱۳۹۵فیات 124+++++
مزدا میاتا—–
مجید
۱ مهر ۱۳۹۵ماشین قشنگیه ولی بخش عقبش تو ذوق میزنه
احمد باقری
۱ مهر ۱۳۹۵اونقدر با طراحیش حال نمیکنم.
سید مهران میرابوالقاسمی
۱ مهر ۱۳۹۵چون مزدا شاهکاره به همین خاطر از مزدا کمک خواسته البته مزدا و فیات هم با هم قرارداد دارن.
حميد
۲ مهر ۱۳۹۵این نوع ماشین برا اب و هوای کشور ما خوب نیست تابستون مغزتون میپزه زمستون دماغ ادم قندیل میبنده
جیانی آنیلی
۳ مهر ۱۳۹۵اسپایدر124 و mx-5 هر دو عالی ولی اگه روزی پول و قصد واردات اتومبیلی رو داشته باشم قطعا میرم سراغ آبارث 124 رودستری که سراسر لذت و هیجانه و به نظرم کامل تر از MX-5 هم هست…
آرش
۳ مهر ۱۳۹۵چرا نمیذارن میاتا بیاد ایران؟ چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
حامد
۲۵ مرداد ۱۳۹۷من خودم سه اسپایدر ۱۲۴ ابارث دارم،تو سیدنی زندگی میکنم .اینجا یه ماشین تک و اسپرت هست.خیلی قشنگه و سواریش بد نیست.فقط تو دنده یک،یکمی کند عمل میکنه واسه شتاب اولیه.
اما در کل باحاله.من راضیم ازش و خیلی هم دوسش دارم