لامبورگینی

رکورد لامبورگینی اوراکان پرفورمنته واقعی است؟!

زمانی که لامبورگینی اعلام کرد اوراکان پرفورمنته یک دور پیست نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه طی کرده، افرادی سؤال کردند چگونه این خودرو توانسته سریع‌تر از پورشه ۹۱۸ اسپایدر باشد.

lamborghini-huracan-performante07
حالا تعدادی از کارشناسان و متخصصان نوربرگ رینگ سؤالاتی را درباره‌ی این رکورد مطرح کرده و پیشنهاد کرده‌اند که شاید این موضوع ساختگی و تقلبی باشد.

lamborghini-huracan-performante
در نظریه‌ی Bridge to Gantry، نویسنده پیشنهاد می‌کند بر پایه‌ی فیلم رکوردگیری پرفورمنته و همچنین برادر بزرگ‌تر خود آونتادور SV، این آونتادور است که در پیست سرعت متوسط بالاتری برای رسیدن به زمان ۶ دقیقه و ۵۹ ثانیه داشته است. با در نظر گرفتن این موضوع احساس می‌شود که شاید لامبورگینی سرعت فریم ویدئوی پرفورمنته را تقریباً ۵ درصد افزایش داده است.

lamborghini-huracan-performante-aero
Ringfreaks چندین اسکرین شات از ویدئوهای رکوردگیری پرفورمنته و ۹۱۸ اسپایدر (زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه) را تهیه کرده است. آن‌ها نشان می‌دهند که در اکثر بخش‌های پیست، ۹۱۸ قادر است سرعت زیادتری را در پیچ‌ها داشته باشد و همچنین در کندترین پیچ‌ها نیز به اندازه‌ی پرفورمنته سریع باشد. هایپرکار آلمانی همچنین در اکثر بخش‌های مستقیم سریع‌تر از لامبورگینی بوده است.

lamborghini-nurburgring-lap-time
در تحقیقی دقیق‌تر نشان داده می‌شود که ۹۱۸ در ۴۲ بخش/پیچ پیست سریع‌تر و در ۲۱ بخش کندتر و در ۲۰ بخش مساوی با پرفورمنته بوده است.

lamborghini-huracan-performante-at-imola
همچنین Misha Charoudin خطاهای مشابهی را در این رکوردگیری ادعایی یافته است. مهم‌ترین این دلایل تفاوت ۳۶ ثانیه‌ای بین رکورد اوراکان LP610 (زمان ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه) و پرفورمنته است. همچنین تجهیزات ایمنی که شامل رول کیج و لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R می‌باشد شاید در این خودرو بکار رفته شاید به‌صورت استاندارد در پرفورمنته عرضه نشوند.

lamborghini-huracan-performante05
شاید این دلایل ارائه شده برای قانع شدن برخی افراد مبنی بر اینکه لامبورگینی تقلب کرده کافی باشد اما دلیلی قطعی برای این کار وجود ندارد. در حقیقت این احتمال وجود دارد که ریکوردر داده‌ی استفاده شده توسط لامبورگینی به اندازه‌ی Vbox استفاده شده توسط پورشه دقیق نباشد و به همین دلیل سرعت نشان داده شده در ویدئو درست از آب درنیاید.

lamborghini-huracan-performante03
لامبورگینی هنوز درباره‌ی این استدلال‌ها حرفی نزده اما باید منتظر واکنش این خودروساز سنت آگاتا در آینده باشیم.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عجب واقعا مسخره بازیه شورشو دراوردن اگه میتونی رکورد بزن اگه نمیتونی خوب دروغت چیه این احمق بازیها چیه دیگه؟

    1. reza

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (311 ديدگاه)

      من از همون اول تعجب کردم…درسته که این ماشین رو ایودی توسعه داده و در عملکردش شکی نیست…ولی ایا واقعا ایودی با پورش برابری می کنه؟؟…حتی اگر هم بکنه یه سوپر کار نمی تونه با ((سریعترین هایپرکار هیبریدی دنیا)) برابری کنه…

    2. vahid porsche

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      تو پست رکورد من دقیقا با آمار اومدم گفتم نمیشه چنین رکوردی زد بعد طرفدار لامبو میگه نه باید قبول کنی که الان میبینیم که نه مثل اینکه قضیه کاملا مشکوکه!
      اگه لامبو برای رفع ابهام با نسخه تولیدی اومد برا ثبت رکورد که هیچ ماهم قبول میکنیم(چون رکورد پروتوتایپ پذیرفته نیست من نمیدونم چرا ویکی پدیا و سایت رسمی رکوردو زدن!) ولی اگه به هر دلیلی شونه خالی کنه مشخص میشه که تقلب کرده

      1. Danial

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (33 ديدگاه)

        واقعا تو سایت رسمی زده؟؟
        این که هنوز تولید نشده که باهاش رکورد بزنن
        معمولا یکی از تولید انبوهارو رندوم میگیرن با لاستیک و سوخت استاندارد که زمانش دقیق باشه الان این نسخه که تولید اولیه شرکت بود هیچ ناظری نداشت پس چطوری ثبت کردنش؟؟؟

    3. dice

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      من نه رو پورشه تعصب دارم که بگم دروغه نه رو لامبو که بگم راسته
      فقط یه سوال دارم.. اونم اینه که اگه اثبات نشده چرا تو سایت رسمیش که ممکنه کلی ادم ببینه گذاشتن؟؟ شاید هم درسته.. کی می دونه؟؟
      https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/
      دومین خودرو سریع در نوربرگ رینگ..
      پ.ن: بزارین هایپر کاره amg بیاد اون موقعه معلوم می شه دنیا دست کیه :)

    4. Carbonado Aventador

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      هیچ تقلبی درکار نیست…
      چون تو سایت رسمی نورمبرگ رینگ خورده!
      شاید شاید شاید ممکنه تنها تقلبی که انجام داده باشه استفاده از تایر پیست باشه….

      من پیشنهاد میکنم سکوت اختیار کنید(محترمانه ی یه حرف دیگه) و تا زمان اعلام رسمی صبر کنید!!!!!

      اها راستی اون دوستمونم که گفت آونتادور از 488 کند تره بعد تو نوربرگ سریعتره عرض کنم که شما متاسفانه هیچی از دنیای خودرو نمیدونی…
      و نمیدونی که پیست های دیگه 1 الی 2 کیلومتری هستن و نوربرگ 22 کیلومتر!!!!
      تو هر پیچ اگه 488 حدود 0.5 ثانیه کند تر باشه بعد 40 تا پیچ 22 ثانیه عقب میوفته!!!!

      کلا رکورد گیری ها تو نوربرگ با تمام پیست ها فرق میکنه!!!!

      1. akrh78

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        توی پست اول لپ تایم هم یکی داشت همین بحثا رو میکرد منم بهش همین مسئله طول پیست و تعداد پیچا رو گفتم ولی دیگه نرود میخ اهنین در سنگ….
        بیخیال بعضی حرفای بدون پشتوانه دانش بشی واسه خودشم بهتره فک میکنه مهمه واسه کسی

    5. mehran911

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      راستش اولش خیلی از ثبت این رکورد توسط لامبو شگفت زده شدم چون حقیقتا این زمان خارق العاده است و البته به دوستانی که از تایم گیری در پیست nurburgring اطلاع کافی ندارن بگم که این رکورد یک معجزه است
      این موضوع کاملا فارغ از نوع تایر ها و راننده و هر تصحیحاتی است که در پرفورمانته صورت گرفته …
      .
      .
      خوشبختانه من خیلی زود از این تایم گیری با خبر شدم و از اون موقع دنبال سیستمی یا تکنولوژی هستم که لامبورگینی برای اولین بار در این خودرو به کار گرفته
      و البته به چیز جدیدی نرسیدم
      به هر حال خیلی از سایت ها به سیستم ALA اشاره کردن که از مهمترین عوامل این رکورد است که به نظر من یک سیستم ایرودینامیک فعال به هیییییچ وجه نمی تونه باعث به ثبت رسیدن این رکورد بشه این موضوع رو با قاطعیت میگم
      .
      .

    6. mehran911

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      در این کامنت می خواهم یکم اعداد و ارقام رو مقایسه کنم
      .
      ببینید چیری که عجیبه اینه که لامبو در مسابقات استقامت 24 ساعته دیتونا در کلاس GTD که همین چند وقت پیش برگذار شد چندان خوب عمل نکرد و با توجه به حضورش در مسابقات استقامتی متاسفانه خوب عمل نمیکنه
      .
      .
      نکته اصلی اینجاست که چه چیزی باعث میشه خودروی یک خودروی 1380 کیلویی با قدرت 602 اسب بهتر از لافراری با وزن 1370 کیلوگرمی و قدرت بیش از 950 اسب عمل کنه !!!! جاداره به این نکته اشاره کنم که در تولید لافراری بیشترین تمرکز روی قابلیت های پیست بوده !!! و عجیب تر از اینها اینه پرفرومنته و لافراری اصلا در یک کلاس نیستند
      .
      .
      مثال دیگه اینکه همین چند ماه پیش خودوری مرسدس AMG gtr ( خودرویی که کاملا برای پیست طراحی ساخته شده ) با قدرت 580 اسب رکورد فوق العاده ی 7:10 رو در پیست nurburgring میزنه حالا سوال اینجاست که چه چیزی باعث میشه رکورد پرفورمنته 18 ثانیه بهتر از مرسدس باشه !!!
      .
      .
      مثال دیگه اینکه خود لامبورگینی اوراکان در پیست nurburgring زمان 7:28 ثانیه رو میزنه سوال اینجاست که چرا با یک تصحیح ساده این زمان 36 ثانیه بهبود پیدا میکنه !؟!؟!؟!؟!؟!؟!
      .
      .
      لامبورگینی میگه در این خودرو از سیستم آیرودینامیک فعال استفاده کرده اما نکته اینجاست 918 و لافراری هم از پیشرفته ترین سیستم های آیرودینامیک فعال استفاده کردن
      .
      مثال دیگه اینکه پورشه 911 GT2rs چند وقت پیش در تایم گیری زمستانه رکورد خوبی رو در پیست nurburgring ثبت کرده که البته هنوز رسانه ای نشده اما خبرش به من رسیده و من از زمان دقیقش باخبرم اما فقط اینو بگم که یکم بیش از 10 ثانیه با پرفورمنته اختلاف داره البته تا تایم گیری اصلی و زمان بهتر 911GT2rs باید منتظر موند
      .
      جالب اینجاست که پرفورمنته رکورد Radical SR8 با وزن 650 کیلوگرمی رو بهبود بخشیده !!!!
      تنها رقیب برای پرفورمنته 600 اسبی فعلا فراری FXX هستش
      .
      اصلا نمی خواهم بگم که این رکورد دروغه اما کاملا دور از ذهنه
      زمان همه چیزو مشخص میکنه

  2. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    من که از اول شک داشتم و مطمئنم یه جای کار لامبو ایراد داره ……………………..
    100 در 100

  3. ونوم اف ۵

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    من مطمئن هستم این رکورد دقیق نیست چون با چند اسب قدرت رو بالا بردن و یه مقدار تغییرات ایرودینامیکی نمیشه اینقدر رکورد رو بهتر کرد ولی اگه لامبو راست گفته باشه میتونه یه بار دیگه تست رو رسما انجام بده

  4. مهدی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    این رو قبلا هم گفتم هوراکان پرفورمانته بحثش جدا به نظر من همون اونتادور اس وی هم نمیتونه زیر 7 دقیقه تایم بزنه چون توی خیلی از پیستها از ماشینی هایی مثل 488 هم شکست خورده اما توی نوربرگ رینگ 22 ثانیه تایمش بهتر بود!!
    کلا لامبورگینی و نوربرگ رینگ داستان دارن

    1. Ferrari

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      دقیقا منم الان میخواستم همینو بگم. امکان نداره اونتادور sv رکورد 6:59 زده باشه یعنی فقط 2ثانیه کندتر از 918 بوده؟؟ بین اونتادور معمولی و اونتادورsv حدودا27ثانیه اختلاف وجود داره در حالی که بین نیسان GTR و مدل نیسمو این همه اختلاف. وجود نداره

  5. حميد

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    خوب رکورد زده بازنده باید قبول کنه

  6. sina

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    اندکی صبر همه چیز رو معلوم میکنه.
    ولی خب دلیل منطقی وجود نداره ک لامبو بخواد این شکلی خودشو ضایع کنه !!؟؟

  7. Saied

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    زور نمیگم ولی این عدد تقریبا به محال نزدیکه.

  8. enzo

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (321 ديدگاه)

    با چه تایری این تایم رو زده ؟با تایر اسلیک بوده ؟
    یعنی اینقدر اختلاف بین پرفورمنته و LP610 با تایر استاندارد جاده ای؟
    اینطوری باشه که این ماشین باید تو %80 پیستا از ماشینی مثل 918 سریعتر باشه

  9. Haigle

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اگه این رکورد واقعی باشه که هیچ. ولی اگه نباشه واکنش لامبورگینی جالب خواهد بود… ولی نه این رکورد منطقی به نظر میاد نه این که لامبورگینی بخواد یه رکورد جعلی واسه محصول جدیدش ثبت کنه… یه جای کار شدید می لنگه!!!

  10. محمد زمانلو

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    یعنی در اون صورت رکورد سوپرولوچه هم باید زیر سوال بره. به قول دوستمون زمان همه چیزو مشخص می کنه.

  11. ایمان

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (258 ديدگاه)

    از همون اول خیلی عجیب و غیرقابل باور بود.اینجوری میخوان خودشونو مطرح کنند

    1. Carbonado Aventador

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      مطرح کنن؟؟؟
      چی داری میگی ؟

      داری راجب لامبورگینی صحبت میکنی!یکی از بهترین سوپر خودروساز های جهان!

  12. بهزاد

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2548 ديدگاه)

    کربونادو جان طول پیست دیتونا 4 کیلومتره و خودروهای حاضر GT در اونجا کاملا مسابقه ای هستند و احتمالا بعد از چند روز از اون کامنت هنوز به خودتون اجازه یادگیری ندادید مثل داستان اون تریلر، چون خودروی هوراکان GT3 از پرفورمانته سریعتره و برای پیست ساخته شده!
    ببین دوست گرامی یک خودروی GT که برای پیست بهینه سازی شده برای خیابان مناسب نیست و پدر ستون فقرات در میاد و خیلی مشکلات دیگر…
    اون مثال فراری 488 هم از نوع GTLM بود که مخصوص پیست ساخته شده و اگر قیاس کنیم با معیاری که شما زدی پیست نوربرگ رینگ 5.5 برابر دیتونا هست و همان اختلاف 4 ثانیه ای هم در نظر گرفته بشه در نوربرگ 22 ثانیه فراری 488 GT سریعتر خواهد بود!
    مثل روز روشنه که این اختلاف در دنیای واقعی کاملا بی معناست چون خودروی خیابانی با پیست متفاوته و اصلا نباید قیاس بشه و کل مشکل از جنبه ی اخلاقی زیر سواله که چرا یک کمپانی با برنامه ای از پیش تعیین شده بیاد یکی از معیارهایی که سالها عیار خودروهای اسپرت خیابانی بود دچار خدشه کنه!
    اصولا مگه بازار شرکت لامبورگینی را به عنوان یک سازنده ی تمام عیار خودروهای اسپرت قبول نداشت؟!
    اگر دنبال افتخاری برای خودش هست کلی تورومنت و مسابقه های تراز اول در دنیا هست و میتونه مثل فراری و پورشه و آئودی و فورد و… با برنامه ریزی بیاد و اونجا قد علم کنه نه اینکه با یکسری دستکاری بیاد بگه دیدید ما بهترین رکورد خودروهای خیابانی را زدیم و صد البته که پرفورمانته خیابانی حتی به نزدیک 7 دقیقه هم نخواهد رسید و اونجاست که برای تشریح میاد و از یکسری پکیج مخصوص پیست سخنی به میان میاره و ممکنه جزو آپشن ها قرار بده و باقی مسائل …

  13. hamid.hellcat

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    بعد از رسوایی های اخیر بخصوص فولکس من بعید میدونم لامبورگینی همچین ریسکی بکنه که بخواد تو تست تقلب کنه
    چون تبعات منفی رسواییش بیشتر از منافعش هست. اونم همچین ادعایی شاید اشتباه بوده نه عمد.

  14. روزبه

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    ته همه این حرفا ، اگه حتی 1% هم این رکورد شک و شبهه ای میداشت تو سایت رسمی خود نوربرگ رینگ ثبتش نمیکردن … ALA رو دست کم نگیرین

  15. علی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (206 ديدگاه)

    به نظر من اینطوری حال نمیده
    اول رکوردو اعلام میکنیم
    بعد که همه کف بنمودن
    خودمون دوباره با عوامل رسانه ایمون توش تشکیک ایجاد میکنیم(البته شایدم ملت خودشون زودتر دست بکار شدن)
    بعد یه مدت سکوت میکنیم همه سرمون هوار شن
    آخر دست ییهو مث بت من بلند میشیم از زیر آوارشون و یه رکورد دوباره و حتی بهتر میزنیم و کلا برای ابد الدهر هیچ کس دیگه چیزی برای گفتن نخواهد داشت
    “این سناریوییه که دوست دارم رفقای لامبویی در حال عملی کردنش باشن”
    D:

  16. رامتین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3264 ديدگاه)

    البته شکی نیست که لامبورگینی مذکور یه لول پایینتر از 918 هست. 918 تکنولوژی بینظیری داره. گرچه مرسدس بنز amg gt سدان که 3روز پیش کانسپتش معرفی شد، بسیار شاخه و میتونه براحتی همه هایپرکارها را به زیر ببره.

  17. Hooman

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خبر تقلب پرفورمانته خیلی جدید هم نیست و من این خبر رو سه هفته پیش شنیدم ولی حقیقتا این کاری که اینا کردن یه ابر سوتی بود . چون با هیچ معیاری این میزان سریع تر بودن توجیه پذیر نیست !
    ولی من لیست رو که نگاه کردم عملکرد lexus lfa هنوز هم در رده بهترین هاست که این مورد هم فوق العاده به نظر میرسه برای یه ماشین ۲۰۱۰

  18. شاهین

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    چقدر مهندس زیاده تو مملکتمون!!!
    توی سایت رسمی نوربرگرینگ زده 6:52 ثانیه و جایگاه دوم رو گرفته بین سوپر اسپرت های شناخته شده حالا بعضیا میان میگن ی آیرودینامیک نمیتونه همچین تاثیری داشته باشه و لاستیک ها هم گلش خوب بوده و مخصوص پیست بوده!!! خو پرفسور اون پیست معروف به جهنم سبز کلی کارشناس داره بنظرتون همچین چیزایی به ذهنشون نمیرسه ک الان شما دارید ایراد میگیرید!!!آیرودینامیک لامبو منحصر به فرده به ارتفاع ماشیناش رجوع کنید و میفهمید زیاد سخت نیست.به خطوط شکسته روی بدنه دقت کنید.وزن ماشین و هندلینگ و … بابا اینا واس آآآآآپشن ساخته نشدنا واس سوپر اسپرت شدن ساخته شدن.
    حالا اگه شما مهندسا لامبورگینی سستو المنتو رو ببینید چی ازش میکشید بیرون؟! حتما میگید رو جک بوده امکااااان نداره انقد سریع باشه.چرا هست چون کلا وزنش 1تن هستش و مخصوص پیست ساخته شده با 570اسب بخار و آیرودینامیک عالی توی پیست رقیب میخواد.شما همه چیزو به اسب بخار میبینید بعد میاید از سیستم ALA حرف میزنید؟! میگید ایراد داره و نمیشه همچین چیزی؟! ی نیسان جی تی ار رو دیدین بهش تنفس دهان به دهان میرسونن و تو مسیر مستقیم غوغا میکنه دیگه فکر کردین همه چیز قدرت موتوره؟! توی پیست چرا کاری نمیکنه پس این گودزیلاتون؟! چون مکعب مربع هستش آیرودینامیکی نداره مقابل هوراکان …..
    بیخیال لازم بود روشن بشید از این لحاظ.مهندسین پیست خودشون میدونن چیکار کنن وگرنه ی نظر سنجی میزاشتن تو سایتشون

  19. Veneno

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    لامبورگینی برا چی بخواد تقلب کنه. لامبورگینی تونست رکورد رو بزنه تمام و پورشه باید بدونه که رکوردها در نهایت شکسته میشن‌ مثل بوگاتی
    لامبورگینی هیچ وقت شرافتش رو پایین نمیاره و شما هم نباید لامبورگینی رو دست کم بگیرید
    لامبورگینی یه غول خودروسازیه و پورشه باید بدونه که لابورگینی ماشینی الکی نیست
    ۹۱۸ شکست خورد و لامبورگینی برد و شماها هم ارزش لامبورگینی رو پایین نیارید

  20. Veneno

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    شماها که میگید لامبو تقلب کرده درمورد سستو المتو هم همینو میگید؟
    سستو المنتو تو ۲.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر‌میرسه و کسی هم نمیتونه اینو تکذیب کنه و برا همین ماشینا با سستو المنتو درگ نمیزنند چه برسه به رولینگ و اگر هم بکنند سستو المنتو سوسکشون میکنه

  21. Veneno

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    شماها فقط نمیخواین باور کنید لامبو برده و چون فکر میکردید چیزی بهتر از پورشه تو زمان پیست نیست ولی الان فهمیدید که اشتباه میکردید و نمیخواین قبولش کنید و به دنبال راهی برای توجیح میگردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا