باید اذعان کرد که در هر صورت، آینده درازمدت صنعت اتومبیل، عاری از موتورهای احتراق داخلی با سوخت فسیلی خواهد بود. تویوتا بهدرستی این موضوع را تشخیص داده و به همین دلیل است که تصمیم گرفته که یک مدل هیدروژنی برای برند لوکس لکسس تا سال ۲۰۲۰ عرضه کند. امّا این مدل، اولین تلاشهای این خودروساز را برای حضور در بازار وسایل نقلیه هیدروژنی در بر نمیگیرد؛ چرا که این برند قبلاً در سال گذشته، مدل چالشبرانگیز «میرای» را ارائه کرده است. امّا قبل از اینکه خودروهای پیل سوختی و الکتریکی جادههای بدون راننده آینده را اشغال کنند، در میان مدت، این هیبریدها هستند که تعدادشان رو به افزایش خواهد بود.
تنها یک ماه از زمانی که لکسس مدل زیبای LC500 را معرفی کرده، میگذرد؛ یک مدل ۲ در V-8 که این کمپانی امیدوار است بتواند به عنوان مدل سال ۲۰۱۸، دوباره خون تازهای در میان کوپههای سطح بالای بازار تزریق کند. لکسس بهتازگی از یک نسخه «هیبرید» نیز برای این مدل جذاب بنزینی خبر داده است: LC500h؛ مدلی که بسیار فراتر از یک مدل هیبریدی بنزینی-الکتریکی معمولی است. این LC هیبرید جدید با معرفی یک سیستم انتقال قدرت هیبرید طولی جدید همراه است؛ سیستم که تویوتا عنوان «سیستم هیبرید چند مرحلهای» را برای آن به کار برده است. این سیستم شامل یک CVT است که در کنار دو موتور الکتریکی قرار میگیرد (چیزی شبیه به سیستم «هیبرید سینرجی درایو» در پریوس) و یک گیربکس معمولی ۴ سرعته اتوماتیک به این ترکیب اضافه میکند. یعنی در اینجا، دو گیربکس مورد استفاده قرار میگیرد. اگر در حال فکر کردن به توسعه گیربکس هیبرید دو حالته توسط جنرالموتورز، بامو و دایملر-کرایسلر در یک دهه پیش هستید، باید گفت که چندان هم از موضوع دور نشدهاید. امّا سیستم «چند مرحلهای» در برخی مواقع میتواند سیستم «دو حالته» را در زمینه کارآیی پشتسر بگذارد. به گفته کوجی ساتو (Koji Sato)، سرپرست مهندسی در لکسس، یکی از اهداف اصلی در این سیستم، حذف شرایط سطح پایین یک سیستم CVT معمولی و افزایش حسّ واکنش مستقیم در پدال گاز بوده است. مطمئناً هیچ کمپانی خودروساز دیگری به اندازه لکسس در زمینه کیفیت و رضایتمندی به اندازه لکسس شهرت ندارد. در همین حال، لکسس قبول دارد که رانندگی در حالت «نرمال» یا «اکو» با LC500h تفاوت چندانی با هیبریدیهای معمولی مجهز به CVT نخواهد داشت. تنظیمات انتقال قدرت به شکل مناسب، گیربکس ۴ سرعته را در خروجی دو موتور CVT قرار میدهند؛ به این معنا که موتورهای الکتریکی نیازی به سرعت چرخش بالا نداشته و در نتیجه، میزان راندمان کلی سیستم پیشرانه افزایش پیدا میکند. همچنین این تنظیمات جدید باعث میشود که خودروی هیبریدی لکسس صرفاً با الکتریسیته بتواند مسافتی برابر ۱۴۰ کیلومتر طی کند. این در حالی است که سیستم گیربکس قبلی که در مدلهایی چون LS600h و GS450h به کار گرفته شده، امکان طی مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر را در اختیار قرار میدهد. اگر بخواهیم مقایسه بیشتری انجام دهیم، برای سیستم «دو حالته» این مسافت برابر ۵۱/۵ کیلومتر بوده است. امّا اگر LC500h را در یکی از حالتهای «اسپورت» یا «اسپورت پلاس» تنظیم کنیم، اینجاست که سیستم انتقال قدرت با استفاده از تکنولوژی موسوم به «دندههای مجازی»، همانند یک گیربکس ۱۰ سرعته (مشابه نسبت دندهها در گیربکس مدل معمولی LC500) عمل میکند. در حال حاضر، «ساتو» در مورد وزن کلی LC500h چندان مطمئن نیست، ولی احتمال میدهد که این خودرو وزنی مشابه یک بامو سری ۶ داشته باشد. بنابراین، با توجه به اضافه وزن حداقل ۶۸ کیلوگرمی ناشی از باتریهای لیتیومی و تجهیزات الکترونیکی مرتبط با آن، LC هیبریدی احتمالاً وزنی در حدود ۲ هزار کیلوگرم داشته باشد. در حالی که لکسس از رسیدن کوپه V-8 با قدرت ۴۶۷ اسببخار در «زیر ۴/۵ ثانیه» به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت خبر میدهد، نسخه هیبریدی این خودرو، سطح قدرت کمتری خواهد داشت و اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم، خروجی پیشرانه آن به اندازه ۱۱۳ اسببخار پایینتر خواهد بود. بنابراین شاید شتاب زیر ۵ ثانیه برای LC500h اندکی خوشبینانه باشد. بخش احتراق داخلی سیستم پیشرانه این خودروی هیبریدی را یک موتور ۳/۵ لیتری V-6 با چرخه اتکینسون تشکیل میدهد که خروجی آن معادل ۲۹۵ اسببخار و ۴۷۲ نیوتنمتر برآورد شده است. ۵۹ اسببخار باقیمانده را موتور/ژنراتور بزرگ موجود در سیستم انتقالقدرت «چند مرحلهای» تأمین خواهد کرد. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در آینده تخمینهای خود را از مصرف سوخت این مدل ارائه خواهد کرد، ولی در حال حاضر، میتوان اعدادی مانند ۷/۵۹ و ۶/۳۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر، به ترتیب در شهر و جاده انتظار داشت. ضمن اینکه مصرف سوخت زیر ۶ لیتر در جاده نیز چندان دور از انتظار نیست.۲۸ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد
حسین
۳ اسفند ۱۳۹۴عالیه فقط کاش یک نسخه با سوپر شارژ هم ارائه میکرد 290 اسب بشه 400 اسب قدرت
موتور 3.5 لیتری مصرف صدی 6 محشره ، همینو آمریکا میزد مصرفش 10-15 میشد !!
حسين
۳ اسفند ۱۳۹۴درود. دوست عزیز کوروت با موتور 6.2 لیتری با 650 اسب بخار قدرت مصرفش صدی حدود 13.5 لیتره. دیگه تا این حد هم امریکایی ها تو دهه 60 نموندن
سرباز وطن
۳ اسفند ۱۳۹۴سلام به همگی…به نظر بنده چیزی که من اونو نقطه ی قوت شرکت لکسوس می بینم،چیزی جز طراحی داخلیش نیست….در بین تمام کمپانی ها طراحی داخلی لکسوس رو می پسندم… تا حالا خوب از پس این کار براومدن…
amir ali
۳ اسفند ۱۳۹۴لکسوس به دلیل طراحی موتورهای کم مصرف و پرقدرت، کابین بیصدا، استهلاک کم ، طراحی بدنه فوق العاده موزون و یکدست و قابلیت اعتماد بالای تمامی محصولاتش به اینجا رسیده و رقبای همرده خود را پشت سر گذاشته البته قیمت پایین تر و افت کمتری هم نسبت به سایر خودرو ها همرده دارد .
سامان اذری
۳ اسفند ۱۳۹۴عالیه
فقط مترجم…
یکم.اشتباه داشته تو ترجمه
مطمئناً هیچ کمپانی خودروساز دیگری به اندازه لکسس در زمینه کیفیت و رضایتمندی به اندازه لکسس شهرت ندارد.
David
۳ اسفند ۱۳۹۴منظور ؟!
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۴ اسفند ۱۳۹۴بخش کامنت ها واقعا بعضی اوقات خنده دار میشه!
ارش
۳ اسفند ۱۳۹۴خوشگل و تر و تمیز
ali ayat
۳ اسفند ۱۳۹۴وقتی آونتادور ساخته شد از لحاظ طراح همگان رو شوکه کرد و هنوز که هنوزه تازگی داره من خودم زیاد علاقه ای به برند ژاپنی ندارم ولی از حق نگذریم این طراحی یه انقلاب هست
OMID622
۳ اسفند ۱۳۹۴واقعا عالی
بزرگترین عیبش داشتن وزن زیاده
سعید
۳ اسفند ۱۳۹۴کسی میتونه برای من توضیح بده که نحوه استفاده از دنده این ماشین چطوریه ، بغیر از شیفتر های پشت فرمون که نحوه استفادش مشخصه از اون دنده اصلی چگونه باید استفاده کرد؟ چون بنظر میرسه که قابلیت جابجایی نداره .
Mohammadreza
۳ اسفند ۱۳۹۴فکر میکنم مثل دنده BMWها باشه
سعید
۳ اسفند ۱۳۹۴ممنون بابت راهنمایی، ولی بنده آشنایی با دنده بی ام و ندارم.
سروش
۳ اسفند ۱۳۹۴سعید جان دنده بی ام دبلیو به صورت جلو و عقبه یعنی یه پله فقط به جلو ویه پله به عقب مثل بعضی ماشینا حالت چند پله یا به قوله بعضیا زیگ زاگی نیست امید وارم تونسته باشم منظورمو برسونم
سعید
۳ اسفند ۱۳۹۴سروش جان ، ممنونم متوجه شدم.
Mohammadreza
۳ اسفند ۱۳۹۴پشت خودرو انگار یکم شبیه کوروت هستش
شایدم من اشتباه میکنم
حامد قدسی
۳ اسفند ۱۳۹۴چقدر زیباست واقعا.
تکنولوژی یه طرف زیبایی اش یه طرف !
سروش
۳ اسفند ۱۳۹۴جای ایراد ی رو باقی نذاشته واقعا طراحیش شدیدا هماهنگ وامروزیه لکسس تو این سال ها ثابت کرده از نظر کیفیت واسه مشتریاش کم نمیذاره و چیزی از المان وامریکا کمتر نداره شاید رطبه اول نباشه ولی واقعا بی انصافیه که بگیم سومه( البته بدون تعصب)
بی نام
۳ اسفند ۱۳۹۴سلام به اساتید و دوستان خوبم .
متاسفانه بنده تو طراحی ماشین ها خیلی وسواسی هستم و با کمال احترام برای طراح و دوستداران ماشین ها ، هر طراحی ای رو قبول ندارم و مطابق با سلیقه ی شخصیم نیست . این ماشین بسیار زیباست . طراحی فرمون ، چراغ های جلو ، چراغ های عقب ، فرم و استایل بدنه ی ماشین ، رینگ ها ، مانیتور و … هم خیلی شیک و مدرن به نظر میرسه و هم خیلی زیباست . ولی به نظرم و مطابق با سلیقه ی وسواسی خودم ، تنها اشکالی که میبینم ، اون جای دستیه که زیر مانیتور و ساعته . مثل همین هم در کوروت هست . خودم اطلاع ندارم که اصلا فلسفه ی وجودیه اینا چیه و تو این ماشین ها به چه دردی میخوره . تا جایی که من اطلاع دارم ، از این نوع دسته ها در ماشین های آفرودی هست که در حین آفرود اون رو بگیرن . متاسفانه علاوه بر اینکه نمیدونم فایده اش در این نوع ماشینا چیه ، یه جورایی تو ذوق آدم میزنه و یه نمره ی منفی برای طراحی این ماشین محسوب میشه .
موفق باشید
shz
۳ اسفند ۱۳۹۴آقایون خواهشن یکی بیاد به من بگه چرا من اینقدر لکسوس رو دوست دارم .لطفا منو متقاعد کنید
David
۴ اسفند ۱۳۹۴چون بهترین بوده و هست و خواهد بود
moein
۳ اسفند ۱۳۹۴خدا شاهده از شاخ های بازار میشه با این طراحی خوفش
@@سرباز وطن@@
۴ اسفند ۱۳۹۴درود به همگی. لکسوس واقعا طراحی بیرونیش حرف نداره. خیلی فوق العاده هست.همچنین طراحی داخلی ماشیناش. من دیوونه وار لکسوس رو دوست دارم و عاشقشم. سپاس
احمد باقری
۴ اسفند ۱۳۹۴عالی عالی. لکسوس، همینجوری ادامه بده.
Archi KHAN
۵ اسفند ۱۳۹۴احمِد جون از دفتر مدیریت و برنامه ریزی لکسس پیام دادن و ضمن تشکر از تشویق شما که باعث دلگرمی و تلاش مضاعف شون شده بود ،
گفتن با توجه به تاکید احمِد آغا ما تمام انرژی و قوای خود را صرف ادامه میکنیم … !
ایمان
۴ اسفند ۱۳۹۴لکسوس نشان داده که به قدمت و اصالت نباید بیش از اندازه بها داد!
تصورات حدودا 20 سال پیش همه راجع به لکسوس امروز رنگ باخته!! و از رقبای با قدمت تر اگر جلوتر نباشد عقب تر هم نیست!!
shahab
۵ اسفند ۱۳۹۴خیلی زیباست هرچی تویوتا توی طراحی داره عقب میمونه لکسس داره انقلاب میکنه
البته از حق نگذریم تویوتا به نسبت پولی ک میگیره کیفیت بسیار بالایی رو در اختیار مشتریش میذاره هم در تویوتا هم در لکسس
OMID
۱۳ دی ۱۳۹۵ایا وارد بازار ایران هم میشه؟
اگه میشه کی قراره وارد بشه؟