اگر یک خودروی گرانقیمت ایتالیایی را میرانید، نباید دربارهاش غرولند و شکایتی داشته باشید!
خب ما میخواهیم قانون بالا را بشکنیم. شاید به خاطر این کار از ما متنفر شوید اما باید گفت که مزراتی کواتروپورته یک خودروی کاملاً غیر هیجانانگیز است.
یک مورد طراحی که واقعاً ما را عصبانی میکند، چرخهای کوچک این خودرو است. رینگهای ۱۹ اینچی داخل گلگیر را بهطور کامل پر نمیکنند و تصویری ارزانقیمت از خودرو میسازند. تا زمانی که رینگهای ۲۰ یا ۲۱ اینچی در زیر خودرو نباشند، یک جای کار میلنگد.
اگر به تصویر ذهنی خود از خودرو اهمیت نمیدهید و یک سدان لوکس بزرگ میخواهید، مزراتی یک حقهی بزرگ است. در نگاهی گذرا، کواتروپورته شیک و محافظهکار است. از طرفی این خودرو از امتیاز خاص بودن نیز بهره میبرد چرا که مزراتی ها عموماً نایاب هستند.
مزراتی ها به خاطر غرشهای عصبی پیشرانههای ۸ سیلندر مشهورند اما این کواتروپورته S Q4 در زیر کاپوت پیشرانهای ۶ سیلندر دارد. پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ساخت فراری در هنگام تخت گاز به خوبی میغرد اما ما متقاعد شدیم که شلبی GT350 که هفتهی پیش در اختیار ما بود صدای بسیار بلندتری داشت. قرار دادن خودرو در حالت اسپورت کمی اوضاع را بهتر میکند اما مزراتی بسیار رام و مطیع است.
با ۴۰۴ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور، کواتروپورته میتواند در زمان ۴.۶ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو سریعتر از آن چیزی است که میخواهید اما در برخی مواقع انتظارات را برآورده نمیکند چرا که تأخیرهای همیشگی توربو دیده میشود.
فرمان خودرو سفت و محکم است و احساس سنگینی دارد ولی کاملاً پاسخگوست اما کل تجربیات شما بهوسیلهی شیفترهای بسیار بد به فنا میرود. این شیفترها بزرگ هستند و با چرخش فرمان نمیچرخند. حتی اگر از آنها استفاده نکنید، باز هم شما را عصبانی خواهند کرد؛ و همین داستان دربارهی انتخابکنندهی دندهی جوی استیک مانند نیز وجود دارد. فیات کرایسلر که مالک مزراتی است حتی مجبور شده تا برخی خودروها را به خاطر این نوع تنظیمات فراخوان کند چون مردم نمیدانند چگونه از آن استفاده کنند و این به یک مسئلهی ایمنی تبدیل شده است. در خاتمه، سواری خودرو خاص نیست. خودرو کار خود را انجام میدهد اما اگر دینامیک رانندگی چشمگیری را از یک سدان بزرگ انتظار دارید، کواتروپورته بهترین انتخاب نیست.
کابین کواتروپورته نیز ناامیدی بزرگ دیگری است. ما چرم قرمز و تریم زگنای آپشنال را دوست داریم اما خاص نیستند. قطعات زیادی از فیات کرایسلر وجود دارند که حس ارزانی را ایجاد میکنند. پلاستیک ارزان همهجا یافت میشود و برخی موارد عصبانی کننده وجود دارند که نشان میدهند مزراتی به جزئیات توجهی نداشته است.
اگر نگاهی به دیگر خودروهای حاضر در این کلاس بیندازید، میبینید که مزراتی در بحث تجهیزات نیز عقب است. در مقایسه با بامو سری ۷، مرسدس S کلاس، آئودی A8 و یا RS7 و حتی پورشه پانامرا، مزراتی استخوان لختی بیش نیست!
هیچکدام از تجهیزاتی که در این قیمت انتظارش را دارید وجود ندارد. کروز کنترل تطبیقپذیر وجود ندارد، هدآپ دیسپلی هم همینطور. نه خبری از دوربین ۳۶۰ درجهای است و نه شارژ بیسیم تلفن همراه. چشمتان را به روی هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط هم ببندید. برخی از این تجهیزات در هوندا سیویک هم یافت میشوند اما باعث خجالت است که این موارد را در یک مزراتی نمیبینید.
شاید بزرگترین نقطهضعف خودرو فقدان حس خالص و نابی است که در هنگام رانندگی و پشت فرمان باید باشد، از طرف دیگر نیز اکثر تجهیزات مورد انتظار وجود ندارد. خودرویی مثل مرسدس C450 AMG سواری بهتر، صدای بهتر و تجهیزات بیشتری دارد اما فقط کسری از قیمت کواتروپورته را طلب میکند.
اگر قلب شما با مزراتی است، گرن توریسمو وحشیتر و جذابتر است اما اگر چیزی کاربردیتر را نیاز دارید، لوانته مدرنتر است. اگر ما پول خرید اینگونه خودروها را داشته باشیم، آئودی RS7 را برمیگزینیم.
نقاط ضعف: فقدان تجهیزات، قیمت بالا، مشکلات ارگونومیکی
مشخصات مزراتی کواتروپورته ۲۰۱۶
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: ۴۰۴ اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته ی اتوماتیک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر): ۱۵.۴/۷.۸
قیمت: آغاز از ۱۰۷,۹۰۰ دلار
منبع: autoguide
محمد حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵فقط به این درد می خوره که باهاش بری تو خیابون تا مردم بگن : ” وای ! مزراتی!”
Archi KHAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۵دقیقا
هیچ وقت با مازراتی حال نکردم !
هیچ توجیهی هم ندارم براش …
SCUDERIA - اسکودریا
۲۶ خرداد ۱۳۹۵اگه راحتی هدفه ماشینایی هستن که بدون آپشن های اضافی ، مازراتی رو با تموم آپشنای اصلی و فرعیش میخورن.
اون خاص بودنی که بلافاصله با پیاده شدن از ماشین از بین بره به درد لای جرز دیوار میخوره.
یو اس اس اینترپرایز
۲۶ خرداد ۱۳۹۵صدای اگزوز خیلی قشنگی داره.رخش دوس دارم
جواد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵رسما مازراتی نابود کرد رفت
صادق
۲۶ خرداد ۱۳۹۵درود
مرسی داش شاهین
راستش با کامنتم نمی خوام از مازراتی طرفداری کنم، چون حقیقتش مازراتی برای کواترو جای طرفداری نذاشته
اما یه سری مسائلی هست که یه جورایی باعث میشه آدم با این موضوعات راحت تر کنار بیاد
اول از همه اینکه، توسعه ی یه خودروی تمام عیار مثل سری 7 یا s-class میشه گفت تقریبا از خودرو های بقیه کلاس ها هزینه ی بیشتری طلب میکنه و انصافا خواستن یه همچین چیزی برای فیات کرایسلر مثل اینکه که بگیم یه گلوله به خودت شلیک کن….!!!
دوم اینکه این خودرو اگه اشتباه نکنم، سال 2012 بیرون اومد و تا 2017 (اگه نخوان مدت بیشتری تولید کنن) ادامه داشته و هر سال با کوچکترین تغییرات روانه ی بازار شده و میشه گفت که برای این کلاس یه خودروی قدیمی محسوب میشه و اگه مازراتی یه جورایی میومد و یه نسل جدید و All New ازش بیرون میداد اون وقت بهتر میشد در مورد توانایی مازراتی قضاوت کرد (که البته با این شرایط یکم بعیده)
ببینیم برای نسل بعدش میخواد چیکار کنه….
بنتلی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵شاهین جان ممنون بابت مطلب،ولی ای کاش درمورد مدل 2017مطلب میزاشتی،باز هم ممنون بابت زحمتی ک کشیدی.
ferrari
۲۶ خرداد ۱۳۹۵درود… با تشکر از اقای احمد زاده.
کواتروپورته اتومبیل جذاب و زیباییه. حیف که چنین ماشینی این تجهیزات رو نداشته باشه و در ساختش از مواد معمولی استفاده بشه.مازراتی باید بیشتر به جزئیات دقت کنه
mehdi
۲۶ خرداد ۱۳۹۵واقعا جای تاسفه….که این امکانات نداره…حتی این گاف های مازراتی رو خودرو های انگلیسی ندارن….این چیزها رو آدم می بینه میگه حتما الفا جولیا هم کلی مورد داره…….فیات آرم مازراتی دارع خراب میکنه…..حتی در مورد الفا هم همین طوره..به قول فولوکس واگن اگه صاحب آلفا بود تولید شو به بالای 2 میلیون می رسوند…نگاه میکنم از نظر آرم من عاشق فراری و مازراتی و آلفا هستم..ولی باید قبول کرد ایتالیا مهندسی بی نقص آلمانی نداره…فقط می خوان خاص باشن….مدل های فیات اصلا چنگی به دل نمی زنه….کلا جای تاسفه برای ایتالیا ….. این کارها رو میکنه ایتالیا که همیشه در پس انگلیس و فرانسه است….. حالا باید دید که لوانته با این همه تاخیر چه مشکلاتی خواهد داشت….همیشه فکر می کردم حداقل تو ایران اگه بخوای کل بنز و بی ام دبلیو بزنی باید مازراتی خرید اما با نقص ها ادم پشیمون میشه……
مهراب
۲۶ خرداد ۱۳۹۵متاسفم واسه مقاله تون
اگه اپشن میخواید برید گرنجور بخرید
اگه قیافه ی خاص میخواید برید بیتل بخرید
نه این مازراتیه وحشی و زیبا که فقط واسه لذت روندنه
بنتلی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵فیات ب تنهایی توانایی بالایی در ب گند کشیدن بقیه از جمله زیر مجموعه هاش داره،خدا ب فراری رحم کنه ک مدیرعامل فیات داره اونجارو هم مدیریت میکنه،البته قبول دارم ک برا توسعه بیشتر نیاز ب پول هس و فیات کرایسلر الان وضعیت خوبی نداره .امیدوارم لوانته بتونه حامی مالی خوبی برا مازراتی بشه مث کاین برا پورشه.البته فک کنم درآینده فروش محصولات جدید آلفا مخصوصا شاسی بلند جدیدش هم خیلی ب فیات کمک کنه.با برنامه ریزی و سیاست درست مازراتی و آلفا برا فیات میتونن مث پورشه و آئودی باشن برا فولکس.
احمد باقری
۲۶ خرداد ۱۳۹۵مازراتی یه خودروساز بی نظیره و همیشه ماشینهای خاصی تولید کرده، ولی همیشه هم قیمت ماشینهاش بیشتر از اون امکاناتی هست که در اختیار مشتری میذاره. چنین کمپانی بزرگی باید به این موارد هم توجه کنه تا در طول سالیان مشتریان خودشو از دست نده.
Mr.Hani
۲۶ خرداد ۱۳۹۵مازراتی واقعآ طراحیش زیباست البته خب این نظر من هست
من خودم حدودآ اگه 200 سال دیگه پول جمع کردم و پولم رسید به مازراتی سال 2016 ، حتمآ مازراتی میگیرم چون ترجیح میدم خیلی امکانات الکترونیکی دست و پاگیر نداشته باشه ،کلآ واسه خودش یک دنیایی داره و حسش فرق داره با بنز و بی ام و.
امير علي
۲۶ خرداد ۱۳۹۵حیف پانامرا که با این مقایسه بشه
یاسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵سلام.ممنون شاهین خان!نمیدونستم که مازراتی در این مدل تا این حد اهمال داشته!خب همه ما می دونیم خاص بودن!دست وپا گیره!اصن خاص بودن و موندن خودش نوعی سختگیری بر خودِ یک فرده!که مازراتی به عینه یه خاصِ مورد پسندِ مشکل پسندایی هس که فقط هدفشون متمایز بودنِ.و این افراد،متمایز بودنشون رو حتی با ممیز گذاشتن بر امکانات یه خودرو مثه مازراتی هم!بروز میدن!برا همینه که تا الان مازراتی داره به زندگیش ادامه میده!بذا یه مثال بزنم،مثه دیدن خرس قطبی تو قطب جنوب!البته این مواردی که در کوآترو پورته سال جاری نیس رو،مازراتی اومده در سال۲۰۱۷!اضافه کرده!
تمدن عرب
۲۶ خرداد ۱۳۹۵وقتی مطلب رو مطالعه کردم و به امکانات و آپشن اش پی بردم. واقعا برای مازراتی تاسف خوردم
واقعا حییییییف
سهیل
۲۶ خرداد ۱۳۹۵مازراتی یه ماشین خیلی خاصه برای کسایی که عاشق برند هستن و اسم لاکچری بودن رو میخوان یدک بکشن.توی مازراتی من دومدل رو دوس دارم اولیش که لوانته قراره بیاد دومیش هم گرندتوریزمو که سلطانه از نظر شیک بودن.عموم توی ایتالیاس و میگه هرکی که مازراتی داره خیلی خاصه و پولداره
ابی
۲۷ خرداد ۱۳۹۵به غیر از موتورش اپتیماو النترا تجهیزات بیشتری داره فقط برا ملت. …. نیزه شکستش رو عشقه…!