چند روز پیش کمپانی ایتالیایی دوکاتی (Ducati) در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت آلمان، از جدیدترین و قویترین عضو خانواده هیولاها (Monsters) با نام 1200R رونمایی کرد. ما هم امروز به سراغ این موتورسیکلت رفتهایم تا اطلاعات آن را در اختیار شما مخاطبان عزیز سایت پدال قرار بدهیم.
در طول این سالها از سوی طرفداران محصولات نیکد این کمپانی درخواستهای زیادی مبنی بر افزایش مدلهای موجود در این طبقهبندی و حضور یک موتورسیکلت نیکد با قدرت و حجم انجین بالا مطرح میشد و رونمایی از 1200R در حقیقت پاسخی بود به این درخواستها و به همین دلیل است که این موتورسیکلت هنوز نیامده، نام خود را بهعنوان قویترین عضو این خانواده (هیولاها) بر سر زبانها انداخته، ضمن آنکه تنوعی بیشتری هم به محصولات نیکد دوکاتی بخشیده است. انجین پرقدرت:تا قبل از این رونمایی همه ما 1200S را با قدرتی معادل ۱۰۶.۶ کیلووات (۱۴۵ اسببخار) در ۸.۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۲۴.۵ نیوتون متر در ۷.۲۵۰ دور در دقیقه قویترین عضو خانواده هیولاها میدانستیم اما از حالا باید 1200R را با قدرت ۱۶۰ اسببخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۱.۵ نیوتنمتر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه، بهتنهایی در صدر جدول قدرتمندان این خانواده ببینیم. 1200R قدرت خود را مدیون اِعمال تغییرات زیادی در بخشهای مختلف ازجمله طراحی پیستون جدید، دریچه گاز بیضوی جدید، افزایش قطر اگزوز، صدا خفه کن جدید، تغییر منیفولد ورودی و افزایش نسبت تراکم، است. از ویژگیهای جدید این موتورسیکلت میتوان به ترمزهای بزرگتر، سیستم تعلیق جدید Öhlins، طراحی و رنگآمیزی جذاب برای باک و صفحه نمایشگر و همچنین دمپر فرمان قابل تنظیم اشاره کرد. از آنجایی که کارایی و تنوع همیشه جزئی جداییناپذیر از برنامههای کمپانیهای بزرگ است، کار برای ساخت و طراحی 1200R از هجده ماه پیش کلید خورد تا تعداد اعضای خانواده هیولاها به شش عضو افزایش یابد. در حقیقت 1200R جایگزین مناسبی برای مدل نهچندان محبوب استریت فایتر ۱۰۹۸ خواهد بود که بهجز فروش در چند بازار محدود، فروش فاجعه گونهای در دنیا داشت.
- هشت حالت تنظیم مختلف برای کنترل میزان کشش سیستم ABS.
- قابلیت خاموش و روشن کردن سیستم ABS.
- تنظیم سه حالت مختلف تفریحی، شهری و ورزشی برای سواری هرچه ایمنتر و بهتر با این موتورسیکلت. (حالتهای تفریحی و ورزشی تمام قدرت ۱۶۰ اسببخار را حفظ میکنند با این تفاوت که در حالت تفریحی دریچه گاز کمتر باز میشود تا انجین کارکرد ملایمتری داشته باشد و در حالت شهری نیز این موتورسیکلت ۱۰۰ اسببخار از قدرت انجین خود را استفاده میکند).
درزمینهٔ استانداردهای سطح آلایندگی نیز 1200R جزء اولین مدلهای دوکاتی محسوب میشود که موفق به کسب گواهی یورو چهار (Euro 4) شده است.
مهمترین تغییرات 1200R نسبت به دیگر هیولاهای دوکاتی:دُم جدید: در طراحی بدنه 1200R نهتنها قسمت دُم موتورسیکلت ۲۰ میلیمتر بالا رفته بلکه به لطف اسکلتبندی فولادی و محکم 1200R، کوچکتر و نازکتر نیز شده است.
اگزوز جدید: اگزوز 1200R یک مسیر متفاوت را برای بیرون راندن گازهای خروجی انجین طی کرده است و به همین دلیل ظاهر متفاوتتری دارد. درعینحال قطر اگزوز نیز ۸ میلیمتر افزایش یافته و یک مدل جدیدتر و سبکتر از صدا خفه کنها، بر روی آن نسب شده است تا ضمن تولید صدای دلنشینتر، عملکرد بهتر و سرعت بیشتری را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد. جاپاییهای جدید: در این مدل از ترکیب مقاومتری از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت جاپاهای متحرک استفاده شده است. تعلیق جدید: همانطور که گفتیم 1200R در سیستم تعلیق خود از محصولات با کیفیت Öhlins بهره میبرد که شامل کمک دوشاخ جلوی کاملاً قابل تنظیم ۴۰ میلیمتری از جنس تیتانیوم و همچنین کمک عقب تکی (monoshock) با استاندارد بالاتر از دیگر هیولاها میشود. رینگ و لاستیکها: همانگونه که در متن بالا اشاره کردیم 1200R رینگ و لاستیکهای خود را از Panigale1299 به ارث برده است و میتوانیم مهمترین ویژگی این رینگ و لاستیکها را وزن بسیار سبک و درعینحال مقاومت بالای آنها بدانیم که با توجه به شکل و طراحی خاصشان، حرکتی نرم و خوشآهنگی را حتی در مسیرهای طولانی برای این موتورسیکلت و راکب آن فراهم خواهند کرد. ترمزها: سیستم ترمز چهار پیستونی و قدرتمند برمبو ام.۵۰ (Brembo M50) که در چرخ جلو دو دیسک ۳۳۰ میلیمتری و در چرخ عقب یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری را درگیر میکند و همچنین استفاده از آخرین تکنولوژی ترمزهای ABS محصول کمپانی مطرح و آلمانی Bosch، که این سیستم ABS قابلیت خاموش و روشن شدن هم دارد. کاهش وزن: طراحان تمام تلاش خود را کردهاند تا وزن تمام عناصر و قسمتهای مختلف این موتورسیکلت را کاهش دهند تا هم افزایش وزن ناشی از وجود قطعات جدید را جبران کنند و هم به استانداردهای Euro4 نزدیک شوند، حتی محل آویز پلاک نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از طراحی و آلیاژ سبکتری برای ساخت آن استفاده شده است. مجموع سیستم اگزوز و چرخها نیز با وجود افزایش کارایی و کیفیت دو کیلوگرم سبکتر شدهاند.
Gotham
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ما که عشق موتور نیستیم عشق ماشینیم ولی مبارک موتور بازها و عاشقای موتور، راستی جالبه که قدرتش از دوتا پراید بیشتره!!!!!!
SARD
۲۹ شهریور ۱۳۹۴160 اسب بخار!!!
سامان اذری
۲۹ شهریور ۱۳۹۴کاوازاکی نینجا H2 با مواور 1000 سی سی حدود 300 اسب بخار قدرت داره
تقریبا میشه گفت گودزیلای موتورها نینجا H2
آرماااان
۲۹ شهریور ۱۳۹۴فقط کافیه گازشو تا ته بگیری تا آسفالت خیابونو شخم بزنه،موتورای به این سبک که از قاب های محافظ استفاده نمیکنن و باعث میشه چهره ی خام موتور تو دید باشه رو خیلی دوست دارم
سامورایی
۲۹ شهریور ۱۳۹۴نظر من اول B-kingبعد V-maxبعد cb1300
Xman
۲۱ آبان ۱۳۹۴ادم دلش میخاد فقط نگاش کنه!
asa
۲۹ شهریور ۱۳۹۴زیباست.
asa
۲۹ شهریور ۱۳۹۴راستی اقای دولت سرایی درباره موتورای هارلی دیویدسن نمیخواین مطلب بزارین ؟ اخه توی یک صفحه ی دیگه وعدشو داده بودین. لطفا درباره اولین سوپرموتورسیکلت امریکایی جهان یعنی EBR 1190 RX هم مطلب بزارین. موتور فوقالعاده ای به نظر میرسه.
بیژن دولت سرایی
۲۹ شهریور ۱۳۹۴سلام
چرا اتفاقا دوتا از مدلای جدید کمپانی هارلی دیویدسون رو تا چند روز آینده برسی خواهیم کرد انشاا..
و مدلهای قدیمی ترش رو هم به مرور بهشون میرسیم
نگران نباشید به فکر قولهایی که میدم هستم…
asa
۲۹ شهریور ۱۳۹۴دمت گرم ، خیلی اقایی.
HELL CAT
۲۹ شهریور ۱۳۹۴صدای اگزوز زیاد جذابی نداره ولی بازم باید تو این مدل جدید دید
شهاب
۱۹ مهر ۱۳۹۴اخه مشتی ماها ی صدای اگزوز قهرمان میشنویم میگیم عجب موتوری بعد شما میگید جذاب نبود دمتگرم باو.
Ali
۲۹ شهریور ۱۳۹۴اگه این موتوره
CG125 چیه؟
~_~
AHMADREZA
۲۹ شهریور ۱۳۹۴آقا مرسی مطلب جالبی بود
علیرضا
۲۹ شهریور ۱۳۹۴لطفا از کاواساکی نینجا 250 هم مطلب بزارید
بیژن دولت سرایی
۲۹ شهریور ۱۳۹۴سلام
انشاا.. توی قسمت پنجم مقاله “250 سی سی های پلاک شدنی” که سه قسمتش منتشر شده، بهش میرسیم…
shahab
۲۹ شهریور ۱۳۹۴آقا بیژن مرسی
لطفا از کاواساکی هم مطلب بذارین
بیژن دولت سرایی
۲۹ شهریور ۱۳۹۴سلام
ممنون شهاب جان
چشم، انشاا.. به زودی
احمد باقری
۲۹ شهریور ۱۳۹۴موتور ردیفی داده بیرون.
پرسپولیس
۲۹ شهریور ۱۳۹۴بادرودبه همه اعضاومدیریت سایت وسپاس از مطلب خوب پربارشماآقای دولت سرایی چندسوال دارم هونداچندسال پیش وارد ایران شدچندسال همکاری داشته ودرحال حاضر نمایندگی رسمی درکشور داردمونتاژاین محصول درکشور هست درموردیاماها هم همین سوالهارادارم سپاس گذارمیشوم اگه جواب بدی
بیژن دولت سرایی
۳۰ شهریور ۱۳۹۴سلام
با عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ
نه هوندا ونه یاماها نمایندگی رسمی به معنی واقعی در ایران ندارن (بر عکس کاوازاکی)
تاریخ اولین حضور هوندا در ایران هم حدودا به اواخر دهه چهل بر میگرده…
پرسپولیس
۳۱ شهریور ۱۳۹۴سپاس از جواب شما اگه ازمحصولات هونداهم مطلب بگذاری بیشتر بهرمندمیشویم ازکارهایت
بیژن دولت سرایی
۳۱ شهریور ۱۳۹۴خواهش میکنم…
انشاا.. به مرور به سراغ هوندا هم خواهیم رفت..
ali
۲۹ شهریور ۱۳۹۴هر چی باشه هوندا نمیشه
سبحان
۳۰ شهریور ۱۳۹۴چقدر دلم خواستش…
الان اصن یه حال خرابی دارم! هم خوب هم خراب!!
عاشق مدل های عریان دوکاتی ام. مخصوصا دیاول..
Hamid...Audi
۳۰ شهریور ۱۳۹۴با تشکر از بیژن دولت سرایی عزیز
آقا ما کماکان منتظر بخش های بعدی 250 سی سی پلاک شدنی هستیما!!!
بیژن دولت سرایی
۳۰ شهریور ۱۳۹۴سلام
خوبی حمید جان
باور کن قسمت چهارمش آمادس ولی فعلا اولویت با نمایشگاه فرانکفورته…
به زودی منتشر میشه انشاا…
وحید
۳۰ شهریور ۱۳۹۴اینا را ولش
شتاب چنده
پرسپولیس
۳۰ شهریور ۱۳۹۴سلام آقای دولت سرایی جواب سوال بالا راندادی راجب هوندابود
اصی
۹ مهر ۱۳۹۴آقا بیژن دستت درد نکنه عالی بود.حیف این گمرک لعنتی…….
SERIAL WINNER
۱۸ مهر ۱۳۹۶چقدر موتور قشنگیه