شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور میکند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، ۲۵۰ سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سیسیهایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده و سند دار باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ، و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.در قسمتهای قبل به بررسی تیپهای یک و دو مگلی ۲۵۰ سیسی و دایلیم ۲۵۰ سیسی پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به سراغ هیوسانگ ۲۵۰ خواهیم رفت اما از آنجا که محصولات هیوسانگ با طیف گستردهتری نسبت به محصولات دایلیم و مگلی که بررسی کردیم در کشورمان عرضه میشوند، در این قسمت به بررسی ۲۵۰ سیسیهای اسپرت این خانواده خواهیم پرداخت.
۵- هیوسانگ GT249r:
در سال ۲۰۰۵ کمپانی هیوسانگ کشور کره جنوبی از محصول جدید خود با نام GT250R Comet R رونمایی کرد. محصولی که با توجه به ویژگیهای خاص خود، در آن زمان با استقبال خوبی در بازارهای جهانی رو به رو شد. چند سال بعد از ورود این محصول به بازارهای جهانی، بالاخره در سال ۱۳۸۸ این موتورسیکلت توسط شرکت جهانرو مونتاژ و با قیمت حدود هفت میلیون تومان راهی بازار ایران شد.
اما در سال ۱۳۹۰ حق مونتاژ این موتورسیکلت از شرکت جهانرو گرفته شد و شرکت کویر موتور از آن پس بهعنوان تنها نماینده رسمی هیوسانگ در ایران شروع به مونتاژ محصولات این کمپانی نمود. تجربهها حاکی از آن است که موتورسیکلتهای ارائه شده از سوی شرکت جهانرو بهجز خشکی گیربکس، از کیفیت مونتاژ بهتری نسبت به مونتاژهای کویر موتور برخوردار بودند.
این موتورسیکلت در ایران با نام HYOSUNG GT249R (هیوسانگ جی. تی. ۲۴۹ آر) عرضه شده و شناخته میشود، در حقیقت لفظ Comet R از نام آن حذف شده است.
اشتباه فاحش:زمانی که این موتورسیکلت در بازار ایران عرضه شد هنوز تردد موتورسیکلتهای ۲۵۰ سیسی دو سیلندر ممنوع بود و شرکتهای مونتاژ کننده برای دور زدن این ممنوعیت، علیرغم قید شدن “دو سیلندر” در مشخصات انجین این موتورسیکلت بر روی سند آن، در برگ سبز صادر شده تعداد سیلندر را یک عدد مینوشتند چرا که معیار نیروی انتظامی برای پلاک کردن برگ سبز است نه سند موتور، نهایتاً این مشکل تا جایی پیش رفت که خیلی از این موتورها توسط راهنمایی و رانندگی توقیف شدند، البته این توقیفها همراه با وارد شدن اتهاماتی از قبیل: جعل سند، تغییر در موتور و… به دارندگان آنها هم همراه بود که نهایتاً پا پیگیری کویر موتور و شکایات مطرح شده از سوی دارندگان این موتورسیکلتها سر انجام تردد موتورسیکلتهایی با این تعداد سیلندر و حجم ۲۵۰ سیسی مجاز شد. هنوز هم برخی از موتورسیکلت دوستان تصور میکنند که هیوسانگهایی که قبل از این اتفاق در ایران عرضه میشد تک سیلندر بود و این در حالی است که این مدل از همان سال ۲۰۰۵ با دو سیلندر راهی بازارهای جهانی شده است. مونتاژهای اولیه کویر موتور:
برخلاف مونتاژهای شرکت جهانرو، مونتاژهای کویر موتور از گیربکس بسیار نرمتری بهره میبرند که این امر موجب سهولت و نرمی در هنگام تعویض دنده شده است اما در مونتاژهای اولیه این شرکت اشکالاتی از جمله شل بودن زنجیر و نبودن قطعه استپر وجود داشت که به مرور زمان بهتر شد. در حقیقت روشن شدن چراغ F1 که وظیفه اعلام مشکلات انجین را به عهده دارد، به دلیل نبود همین قطعه استپر بود که باعث میشد موتور نا منظم کار کند و این چراغ روشن شود. انجین:
هیوسانگ در این مدل خود از یک انجین با حجم ۲۴۹ سیسی و دو سیلندر V شکل با زلویه ۷۵ درجه بهره میبرد که خروجی قدرتی برابر با ۲۰.۶ کیلووات (۲۸ اسب بخار) در ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقهای و حداکثر گشتاور ۲۲.۶ نیوتون متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه را برای این موتور به ارمغان آورده است. اما این قدرت انجین با توجه به وزن ۱۷۶ کیلوگرمی این موتورسیکلت نتوانسته تا شتاب خوب و قابل قبولی را برای هیوسانگ به همراه داشته باشد و همچنان باید مگلی ۲۵۰ سیسی را در زمینه شتاب گیری بهتر از سایر رقبا بدانیم. پس اگر اهل کل انداختن و مسابقه درگ هستید این موتورسیکلت اصلاً گزینه خوبی برای شما به شمار نمیرود.
حداکثر سرعت اسمی هیوسانگ Gt249r در شناسنامه آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت قید شده و میتوان گفت یک هیوسانگ سرحال که مرحله آببندی را با دقت و مراقبت مناسب پشت سر گذاشته است به شما امکان تجربه سرعتی بیشتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد داد.
سیستم سوخترسانی هیوسانگ هم مانند دایلیم کاملاً بهروز بوده و برخلاف مگلی که از سیستم سوخترسانی کاربراتور استفاده میکند، هیوسانگ Gt249r از سیستم سوخترسانی انژکتوری با کنترل الکترونیک (EFI) استفاده میکند.
طراحی ظاهری:هیوسانگ Gt249r ظاهر خود را کاملاً از مدل هیوسانگ Gt650r گرفته است. پس طراحی ظاهری و سایزها کاملاً حس یک موتور سنگین را به بیننده القا میکنند. در حقیقت هیوسانگ Gt249r از یک فلاپ زیبا و جذاب، باک و لاستیکهای بزرگ و اگزوزی زیبا بهره میبرد و تمام اینها ظاهر پر ابهتی را به این موتورسیکلت بخشیدهاند.
اما مهمترین نقطه ضعف طراحی این موتورسیکلت را میتوانیم طراحی چراغ جلو و ورودیهای هوا بدانیم؛ جایی که طراح از یک چراغ بیضی و دو ورودی هوای پلاستیکی مشکی استفاده کرده است. البته جذابیت ظاهر همیشه بستگی به سلیقه افراد دارد اما قطعاً اگر هیوسانگ Gt249r هم مانند مگلی ۲۵۰ از دو چراغ بهره میبرد ظاهر جذابتری داشت. ورودیهای هوا هم اگر با رنگ بدنه هماهنگ بودند خوب بود ولی این هماهنگی در حال حاضر تنها در صورتی محقق میشود که موتوری که خریداری میکنید، تماماً مشکی باشد.
نقاط قوت:سیستم ترمز قوی: گفتیم که هیوسانگ Gt249r علیرغم شتاب نسبتاً پایینی که به دلیل وزن سنگینش دارد، از سرعت خوبی بهرهمند است و بعد از سرعت گرفتن میتوان گفت که همپای نینجا ۲۵۰ خواهد رفت. یکی از مهمترین ملزومات حرکت با چنین سرعتی، سیستم ترمز خوب و مناسب است که هیوسانگ Gt249r با استفاده از دو عدد دیسک ۳۰۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و یک دیسک ۲۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ عقب، کاملاً این لازمه را فراهم کرده است. باک بزرگ این موتورسیکلت نیز شما را در ترمزگیریهای شدید یاری میکند و اطمینان خاطر خاصی را برای شما پدید میآورد.
سیستم خنککننده: هیوسانگ Gt249r همانند مگلی ۲۵۰ و دایلیم ۲۵۰ از سیستم مایع خنک بهره میبرد اما برخلاف آنها با روغن خنک میشود (انواع سیستمهای خنککننده در “قسمت اول” توضیح داده شده است)، البته کیفیت انجام این عمل در هیوسانگ Gt250r قابل قبول است و شما میتوانید برای پیمودن مسافتهای طولانی روی این موتورسیکلت حساب باز کنید.
سیستم تعلیق: صندلیهای این موتورسیکلت نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و همین امر با توجه به سیستم فنربندی هیوسانگ Gt249r که از ترکیب کمکهای جلو با قطر ۵۱ میلیمتر بهصورت وارونه غیرقابل تنظیم با فریمهای فولادی از نوع کلافی (گهوارهای) پدید آمده و استفاده از کمکفنر تکی (monoshock) در تعلیق عقب، راحتی و کنترل بهتری را برای راکب فراهم میکند. البته ذکر این نکته لازم است که با توجه به پایین بودن فرمان هیوسانگ Gt249r و در حقیقت داشتن استایل ریس این موتورسیکلت، کمردرد و مچ درد در مسافتهای طولانی به سراغ شما خواهد آمد ولی کسانی که این استایل را دوست دارند حتی با وجود این مسائل باز هم با هیوسانگ به مسافرت میروند.
مهمترین نقاط قوت:- کشش مناسب در دورهای پایین.
- سرعت بالا.
- ظاهری زیبا.
- کیفیت مطلوب.
نقاط ضعف:
مهمترین نقطه ضعفی که در مورد هیوسانگ Gt249r اشاره شد شتاب پایین (صفر تا صد ۸.۵ ثانیه) است که از وزن بالای آن ناشی شده. البته داغ شدن انجین در مسافتهای طولانی هم موردی است که بیشتر راکبان این موتورسیکلت از آن گله میکنند. راهحلی که میتوان برای برطرف شدن این مشکل بهکار برد، تعویض کردن اگزوز با یک مدل مناسب است تا به قول معروف: نفس موتور چاق شود.
سایر مشخصات هیوسانگ Gt249r:نوع انجین: دو سیلندر (V-twin)، چهار زمانه
حداکثر توان: ۲۲.۶ نیوتون متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: ۸ سوپاپ، DOHC
سیستم خنککننده: روغن خنک
جعبهدنده: ۵ دنده
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۹۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت: ۱۷ لیتر
تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه
تعلیق عقب: کمکفنر تکی ((monoshock
تایر جلو: ۱۱۰/۷۰-۱۷, SHINKO
تایر عقب: ۱۵۰/۷۰-۱۷, SHINKO
قیمت: در حال حاضر هیوسانگ Gt249r با قیمت هجده میلیون تومان بفروش میرسد.
۶- هیوسانگ GT249RC:
در سال ۲۰۱۳ کمپانی هیوسانگ اقدام به تولید محصول جدید خود با نام GT249RC نمود، محصولی که در اوایل پاییز سال ۱۳۹۲ کویر موتور آن را در ایران عرضه نمود. در ایران این موتورسیکلت را با نام هیوسانگ نیو فیس میشناسیم و این نامگذاری خیلی دقیق به نظر میرسد چراکه در این مدل هیچ تغییر فنی نسبت به مدل قبلی رخ نداده و تمام تغییرات مربوط به ظاهر است.
تغییرات در این مدل:تغییر شکل چراغ: چراغ جلو در این مدل کمی باریکتر شده همچنین از بالا و پایین هم تیز شده و حالت زاویه داری پیدا کرده است که در مجموع میتوان گفت که از مدل قیل زیباتر شده است.
تغییر در ورودیهای هوا: شاید مهمترین تغییر در ظاهر این موتورسیکلت، برداشتن ورودیهای پلاستیکی هوا و جایگزین نمودن آنها با ورودیهایی یک دست و تلفیق شده با بدنه است. دلیل آنکه برخی تصور میکنند هیوسانگ نیوفیس لاغرتر از مدل قبلی شده نیز همین است چرا که با حذف ورودیهای پلاستیکی، موتور از روبهرو کوچکتر به نظر میرسد و این در حالی است که هیچ تغییری در سایزبندی بدنه این موتورسیکلت به وجود نیامده است.
تغییر در رنگبندی: شاید جذابترین ویژگی در این مدل، تغییر در رنگبندیهای ارائه شده است به شکلی که رنگبندی بدنه میتواند تلفیقی از سه رنگ باشد که این واقعاً جذاب است. همچنین طراحی رنگ روی باک و قسمت ترک نشین موتور نیز تغییر کرده است. قیمت: این مدل در حال حاضر با قیمتی در حدود بیست و یک میلیون تومان به فروش میرسد.۷- هیوسانگ: EXIV249R
عضو جدید و تازه وارد خانواده هیوسانگ که قرار است بهزودی به بازار وارد شود EXIV249R است. این موتورسیکلت اسپرت قرار است توسط شکت کویر و در چهار رنگ سفید، نارنجی، سیاه و آبی به بازار ارائه شود. از آنجایی که هنوز این محصول امتحان خود را در عرصه عمل در کشورمان پس نداده است ما هم فقط از روی اطلاعات فنی منتشر شده از سوی کمپانی، این موتورسیکلت را بررسی میکنیم.
انجین:این موتورسیکلت از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۲۴۹ سیسی بهره میبرد که قدرت حاصل از این انجین ۲۰.۵۹ کیلووات (۲۸ اسب بخار) در ۹۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۴.۱۷ نیوتون متر در ۷ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت اسمی این موتورسیکلت در مشخصات آن ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت قید شده است که با توجه به وزن ۱۵۵ کیلوگرمی (۲۱ کیلوگرم سبکتر از Gt249r) و شش دنده بودن آن، با قدرت موتوری که ذکر شد خیلی کم به نظر میرسد اما این موتورسیکلت از شتاب خوبی برخوردار است؛ پس اگر قیمتش نزدیک به مگلی باشد میتواند تبدیل به رقیبی سرسخت برای مگلی شود چراکه این موتورسیکلت برخلاف مگلی از انژکتور الکترونیک (EFI) بهره میبرد. طراحی ظاهری:
طراحی این موتورسیکلت در ظاهر درست مثل این است که EXIV249 (از موتورسیکلتهای نیکد همین کمپانی) را با یک فلاپ حرفهای تلفیق کرده باشیم. میتوان گفت که EXIV249R نسبت به Gt249r ظاهر جنگندهتر و مدرنتری دارد و این ویژگی خود را مدیون استفاده از خطوط شکسته در طراحی است. اما نکته که به نظر میرسد راکب را در حین رانندگی دچار مشکل کند شکل و اندازه باک بنزین است که همانند EXIV249 بوده و به قول معروف:”تو شیکمه رانندس”. از نکات دیگر که در مورد ظاهر این موتورسیکلت میتوان به آن اشاره کرد، طراحی چراغهای جلو بهصورت دو چراغ چپ و راست است (البته نه به صورت خیلی جذاب). اما به نظر میرسد که تنها قسمتی که از یک طراحی فوق العاده ضعیف هم ضعیفتر بوده و بیشتر به یک وصله ناجور شبیه است طراحی اگزوز این مدل است چراکه نه رنگبندی آن با موتورسیکلت هماهنگ است و نه ظاهرش. مهمترین نقاط قوت:
- بهرهمندی از سیستم آبخنک برای کنترل دمای انجین.
- شش دنده بودن گیربکس.
- انژکتور الکترونیک (EFI).
- وزن پایین.
- شتاب صفر تا صد ۶ ثانیهای
مهمترین نقاط ضعف:
- سرعت پایین.
- تک دیسک بودن ترمز جلو.
- وجود کمک دوشاخ جلو از نوع تلسکوپی. (خیلی بهتر بود اگر از کمک دو شاخ تلسکوپی وارونه (Upside Down) استفاده میشد.)
سایر مشخصات هیوسانگ:EXIV249R
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حداکثر توان: ۲۴.۱۷ نیوتون متر در ۷ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: ۴ سوپاپ، DOHC
گنجایش مخزن سوخت: ۱۱ لیتر
ترمز جلو: یک دیسک ۳۰۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز چهار پیستونی
ترمز عقب: دیسک ۲۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی
تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی
تعلیق عقب: کمکفنر تکی (monoshock)
تایر جلو: ۱۱۰/۷۰-۱۷
تایر عقب: ۱۵۰/۷۰-۱۷
قیمت: هنوز مشخص نیست.
پایان قسمت سوم
در قسمت بعد به سراغ بررسی هیوسانگهای ۲۵۰ در دیگر طبقهبندیها خواهیم رفت.
احسان
۷ تیر ۱۳۹۹سلام دوستان خسته نباشید من میخسام یه موتور بخرم بین پالس ۲۲۰ و هیوسانگ250 موندم کدومش از لحاظ انجین بهتره من میخام یه موتوری بگیرم که انجینش باز نشع و از بعضی دوستان پرسجو کردم گفن جفتشون بدرد نمیخوره لطفا راهنمایی کنین خیلی ممنون
تکرو
۱۷ تیر ۱۳۹۹مهندس ایولا با این مقاله زیبا ولی درسته که روغن خنک تو عملکرد مثل آب خنک نیست ولی دردسر های آب رو نداره.میدونی دیگه آب روغن قاطی نمیکنه در کل کمی گرون تر در میاد ولی عمری تر از آب خنکه
محمد
۱۷ شهریور ۱۳۹۹نه عزیزم من خودم هیوسانگ دارم نه خرج اضاف داره نه هیچی و بهترین موتور پلاک ملی توی ایران میدونم و خیلی بهتر از پالس هست و ابهت و هیکلش خیلی خوشکله و دیونهه کنندس و حتی بنلی و نینجاهم بهش نمیرسه
علی جلیلی
۶ تیر ۱۴۰۱سلام بنده ۳ ساله موتور هیوسانگ ۹۴ مشکی دارم و خیلی کم کاراست و ماهی یکبار موتور را روشن میکنم باهاش یک دور میزنم تا هم باطریش شارژ بشود و هم خودم از سواری لذت ببرم و خدایی سواریش حرف نداره متاسفانه ۲۰روز پیش رفتم باهاش دور بزنم یک۲۰۶که راننده اش یک دختر خانمی بود یک دفعه بدون راهنما پیچید و من با بدبختی از ایشان رد کردم و تعادلم به هم خورد و زمین خوردم و ۳تا از فلاپ هایم شکست متاسفانه فلاپها خیلی گران هست مجبور شدم تا بدهم جوش پلاستیک ورنگ آمیزی شود فقط تنها مشکل آن قطعات یدکی آن گران است در هر حال بنده چون سنم ۶۳سال هست و منبعد نمیخواهم موتور سواربشوم قصد فروش دارم اگر کسی راغب بود با بنده تماس بگیرد ۰۹۱۲۶۱۶۴۱۸۱جلیلی هستم سمت اگباتان
سید سجاد حسینی
۷ مهر ۱۴۰۱دعا کنید منم بتونم حداقل یه موتور ۲۵۰ بخرم فعلا با سی سال سن نتونستم موفق بشم موتور هم روز به روز داره گرون تر میشه
محمد جواد خسروی
۷ شهریور ۱۴۰۳مرسی از مقاله خوبتون و اینو بگم که هیوسانگ موتوری هست که الکی الکی خراب نمیشه من خودم هیوسانگ نداشتم ولی دوستان هیوسانگ سوار دارم و خودم چون سوارش شدم خیلی از سواری باهاش لذت بردم تنها موتوری هست که پلاک میشه و حس یک موتور سنگین رو بهت میده میدونی دیگه کلا ابهت خاصی داره و میخوام یک هیوسانگ بگیرم چون عاشقش شدم ❤️