شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور کند، این باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم،۲۵۰ سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به برسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
1- مگلی ۲۵۰ سیسی
این موتور محصول کمپانی MEGELLI کشور انگلیس بوده و در ایران نیز توسط شرکت کویرموتور مونتاژ میشود. نقطه قوت این موتور نسبت به سایر رقبای خود، وزن پایین آن است (۱۳۰ کیلوگرم) که شتاب ۰ تا ۱۰۰ هفت ثانیه را با برای این موتور به ارمغان آورده. ظاهر جذاب و رنگبندی متنوعی (قرمز، مشکی، زرد، آبی، سبز، سفید) که از سوی شرکت کویر برای این موتور ارائه میشود در کنار قیمت حدوداً یازده میلیون تومانی از دیگر دلایل محبوبیت این موتورسیکلت در بازار ایران است. به این دلیل این قیمت را از جمله دلایل محبوبیت این موتورسیکلت برشمردیم که مگلی ارزانترین ۲۵۰ سی سی موجود در ایران در کلاس اسپرت است.
طراحی جذاب
وقتی از ظاهر مگلی بهعنوان یکی از علل جذابیت آن نام میبریم، منظورمان تنها در داشتن یک فلاپ با ظاهری اسپرت و حرفهای خلاصه نمیشود. مگلی در کنار فلاپ زیبای خود از طراحی زیبایی برای چراغهای جلو بهره میبرد، طراحی با دو چراغ بهخودیخود امری منحصربهفرد محسوب میشود که خیلی کم برای موتورهایی در این حجم و حتی بالاتر استفاده میشود. طراحان اروپایی مگلی به خوبی از پس این طراحی برآمده و این دو چراغ را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار دادهاند.
اما خاصترین ویژگی ظاهری مگلی ۲۵۰ را میتوان طراحی اگزوز آن دانست. اگزوز این موتورسیکلت برخلاف اکثر موتورسیکلتها که اگزوزشان در کنار چرخ عقب قرار میگیرد، از لابهلای فریم عبور کرده و بهموازات زیر زین از پشت بدنه بیرون آمده تا نمایی جذاب برای آن به وجود آورد.
این طراحیهای زیبا فقط مختص نمای بیرونی مگلی نیست و راننده هم در حین هدایت موتورسیکلت از یک صفحه سنجشگر (سرعتسنج، کیلومتر شمار و…) دیجیتالی زیبا بهره میبرد.
سیستم خنککننده:
اگر قرار باشد با موتورسیکلت خود یک مسافت طولانی را طی کنید (مثل مسافرت رفتن)، یا مسافت کوتاهتری را با سرعتی زیاد (مسابقه دادن) ، و موتور شما هم با هوا خنک شود (اصطلاحاً هوا خنک گفته میشود)، قطعاً یا به مقصد نمیرسید و یا وقتی میرسید، تمام اجزای انجین موتورسیکلت شما از شدت حرارت وارده صدمات جدی دیدهاند و دیگر آن موتور برایتان موتور نخواهد شد.
راهحل این مشکل استفاده از موتورسیکلتهایی است که از سیستمهای مایع خنک بهره میبرند. مایع خنک یعنی یا با آب خنک میشوند که بهترین حالت آن است و یا با روغن خنک میشود. سیستم خنککننده مگلی ۲۵۰ نیز آبخنک است که این مورد را هم میتوان از دیگر نقاط قوت مگلی بهحساب آورد.
نقاط ضعف
مهمترین نقطهضعف این موتورسیکلت، استفاده از سیستم سوخترسانی کاربراتور میباشد. درحالیکه کمپانیهای بزرگ دنیا به دنبال ارتقا و هوشمند سازی هرچه بیشتر سیستمهای سوخترسانی انژکتوری بهمنظور کیفیت هرچه بیشتر و کاهش آلایندگی هوا هستند، خیلی عجیب به نظر میرسد که هنوز هم مگلی با سیسیم کاربراتور تولید میشود.
اما بیشترین نارضایتی مگلی سواران از کیفیت پایین مونتاژ، خشکی و کیفیت پایین قطعات این موتورسیکلت است. بهطوریکه وقتی پای صحبت کسانی که مگلی دارند مینشینیم، از اینکه مجبورند مدام قطعات مختلف را سرویس کنند یا اینکه قطعه جدیدی جایگزین آن کنند ناراحتاند، به زبان خودمانیتر بر این عقیدهاند که” مگلی همیشه تو خرجه” ؛ ولی به دلیل شتاب بالا و سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی، این موتورسیکلت همچنان نزد آنها محبوب است.
سیستم ترمز
وقتی قرار است از سواری خود با سرعت بالا لذت ببرید، طبیعتاً به یک سیستم ترمز ایمن با عملکرد مناسب نیاز خواهید داشت که مگلی با استفاده از دیسک ۱۳۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب خود تا حدودی خیال شما را راحت میکند. ولی برای موتوری با این سرعت و شتاب، رانندگان توقع ترمزی با دو دیسک را در چرخ جلو را دارند که متأسفانه مگلی فقط از یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، بهره میبرد.
سایر مشخصات مگلی ۲۵۰سیسی:
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حداکثر توان: ۱۹.۷ کیلووات (۲۷ اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: ۴ سوپاپ، SOHC
جعبهدنده: ۶ دنده
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۹۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
۲. مگلی ۲۵۰ سیسی تیپ ۲
وقتی صحبت از عرضهی مگلی تیپ ۲ شد، خیلیها توقع داشتند که شاهد تغییر سیستم سوخترسانی مگلی از کاربراتور به انژکتور باشند، ولی مگلی تیپ ۲ با همان ظاهر و مشخصات تیپ ۱ و البته چند تغییر کوچک راهی بازار شد که تغییرات زیر را شامل میشود:
- استفاده از تایرهای VEE RUBBER نوع Gekko Star Street Plusکه خاصیت چسبندگی بیشتری به سطح جاده را دارند.
- صفحه سنجشگرها با ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر.
- تغییر در کرپیها.
- وجود کمک دوشاخ جلو از نوع وارونه (Upside Down)
پایان قسمت اول
در قسمت بعد به برسی موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ خواهیم پرداخت .
ارش
۳ فروردین ۱۳۹۷سلام خسته نباشید
من میخوام مگلی بگیرم
یسری میگن خوبه یسری ن
من در حد ۱۱۰ یا کمتر میخوام سرعت برم
به خرج می افته ؟؟؟؟؟
Ali
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹حاجی این موتور 180 تا میره
Shinigami
۲۰ خرداد ۱۳۹۷با سلام من به فکر خرید پولسار ار اس ۲۰۰ بودم تا وقتی که مگلی رو دیدم به نظرتون کدوم بهتره و کدوم خرجش کمتره؟؟
علیرضا
۳۱ تیر ۱۳۹۷به نظرتون مگلی ۲۵۰ بهتره یا ان اس
امیر
۱۴ مرداد ۱۳۹۷خدایی سرطان نخرید مفت گرونه رو هوا نمیگم سه بار خر شدم گول ظاهرشو خوردم خریدم براوو سگش می ارزه به صدتا مگلی …..مگلی=سرطان تمام عیار..
Alireza
۱۵ مرداد ۱۳۹۷من خریدم خیلی راضی ام ازش مگلی خیلی بهتر از ان اس و ار اس هست
Fariba
۲ آذر ۱۳۹۷صد در صد هم همینه مگلی خیلی سر تر از ان اس هستش هم از لحاظ ظاهرییی …….
سینا
۹ شهریور ۱۳۹۷سلام
لطفا بگین میشه رو مگلی یا هیوسانگ لاستیک پهنتر انداخت؟(18یا۲۰ )انداخت و اگه میشه باید رینگ هم تعویض بشه یانه؟ممنون
Mohamad
۱۲ فروردین ۱۳۹۸رو هیو میسه تا ۱۸۰ بندازی ولی نینجا و بنلی ۱۶۰ مگلی رو نمیدونم. ولی فکر کنم ۱۶۰ بشه خوروند.البته باید جواب بده.
اشکان
۲ بهمن ۱۴۰۲من روی رینگ فابریک عقب ۱۷۰ انداختم جلو ۱۲۰ اصلا رخش عوض شد . فقط باید یا شلگیر عقب رو باز کنی یا اینکه کمی ازش رو ببری که به لاستیک نگیره
ozil
۱۵ شهریور ۱۳۹۷من مدل 94شو دارم خیلی راضیم من کلا به موتور زیاد میرسم فشار بیخودی یا اطلاحا گاز الکی هم به موتور نمیدم در کل از لحاظ ظاهر سرتره هم ردهاشه شتابشم بالاتره وسرعتی هم هست وقتییم تو خیابون میچرخی رخ موتور تو چشه فقط چون سیستمش کابراتوره گاز تخت بگیریی روش مسلما یذره لرزش داره ولی درکل به نظر من اگه انژکتوری بود خیلی عالی تر میشد
امید
۳۰ مرداد ۱۳۹۹داش بنظرت من میخام مگلی بگیرم خوبه یا ن؟
Ali
۱۷ دی ۱۴۰۱سلام من میخام مگلی 250 بگیرم
شما ک این موتور رو دارین
هزینه نگهداریش چطوریه
سرویس دوره ایش ک شامل روغن و فیلتر و لنت میشه
چقدره هزینه میبره ؟؟
یاسین
۱۵ شهریور ۱۳۹۷سلام خودم مدل ۹۰ شو داشتم زرد خیلی عالی بود تو جاده راحت ۱۸۰ تا رو میره
معین
۱۵ شهریور ۱۳۹۷سلام من میخوام مگلی بخرم ولی توی سایتا ک گشتم دیدم خیلیا ا ز مگلی بد گفته بودن خیلیا هم بر عکس نظر داده بودن. یکی قشنگ منو راهنمایی کنه؟
فردین
۱۶ دی ۱۳۹۷مگلی موتور عالی هست من ۳ تا دارم یکی مدل ۸۹ یکی ۹۰ یکی ۹۵ ۹۵ دست خودمه ۹۰ رو خانمم میرونه ۸۹ هم دوست خانمم که هر ۴ ماه ۲ تومن میدم واسه سرویسش موتور عالی ضاهر عالی گاز خور وهشی موتور عالی هستش تا نرورنی گاز ندی دنده ندی نمیفهمی بقیه کسشر میگن موتور خوبیه ولی به شرطی که سرویساش به موقع هر ماه اگه نشد هر ۴ ماه انجام شه و تعویض روغن هر ۵۰۰ کیلومتر
ناشناس
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰بله دقیقا. منم 95 دارم . و راضی ام.
هادی
۱۶ مهر ۱۳۹۷سلام میشه بگین. با اینکه اینا تک سیلندر هستن پلاک میشن یا نه …تو روزای عادی تو خیابون گیر میدن میگیرن یا نه ممنونم اگه راهنمایی کنین؟؟؟
محمد جواد
۲۴ مهر ۱۳۹۷سلام درود فران من میخاستم مگلی بگیرم ولی خیلیا رای منو زدن ک نگیر انجیل میزنه اگزوزش اب میکنه قطعاتش وجود نداره ….. ولی من رو نطر خودم هستم میخام بگیرم کسی اگه اطلاعات خوب داره یه طرفه به قاضی نمیره میگلی رو باهندا مقایسه نمیکنه منو راهنمایی کنه ممنون
بشیر علی بیگی
۲۱ آبان ۱۳۹۷من خیلی موتور شناس نیستم ولی اگر منظورت از هندا؛ هندا هایی غیر از CG هستش؛ به نظر من هندا ها خیلی بهترن. دلایلش هم سابقه ی خوب هندا هستش.البته که اگر بخوای هندایی با همین ظاهر و حجم موتور بگیری قطعا باید بیشتر هزینه کنی. (توی مقاله هم به این اشاره شد که مگلی تقریبا ارزان ترین ۲۵۰ سی سی ایرانه)
آرش
۵ دی ۱۳۹۷خداوکیلی اگه نمیدونین نظر ندین الکی اطلاعات ندارین.
RADIKAL
۲۲ دی ۱۳۹۷سلام
میشه زیرش لاستیک ۱۸۰یا ۱۹۰انداخت؟اگه میشه باید رینگش هم عوض شه یا فقط لاستیک؟ممنون لطفا جواب بدین
sina
۲۴ دی ۱۳۹۷سلام
لطفا بگید مگلی خوبه یا زونتس ؟ممنون (از لحاظ سرعت و شتاب)
محمد پارسا
۳ فروردین ۱۳۹۸سلام مگلی انقدر طرف دار داره تو ایران و اوروپا هیچ موتوری نداره ولی انقدر حسود هستن ک نظر بد میدن اخه یکی ب این ها باید بگه هرموتوری خوبی بدی داره اگ ب موتور فشار نیاری روغن خوب بریزی زودم عوض کنی سرویس و اچار کشی ویژه بکنی مگلی بهترین موتور ۲۵۰ دنیاس ولی خیلیا فشار میارن گاز میدن موتور میاد پایین بعد میگن بده اخه ندید بدید مگه سی بی ۱۳۰۰ سوار شدی اشتباه گرفتی باهاش هرموتور بگی تقزیبا هم داشتم و هم سوار شدم مگلی خیلی خوشگله و خیلی ویژگی ها داره هیچ تعصبی هم روی موتور ندارم ولی وژدانن خیلی بد خواه داره حسود داره باهاش تقریبا اکثران موتور ها رو میگیره تو شتاب و سرعت تو اوروپا قهرمانی داره قابل توجه دوستان حالا عین این خز بازا برید ان اس و بنلی و اینارو بگیرید شما ها چه میدونید ریس چیه اخه
یاعلی
Hossein
۱۸ فروردین ۱۳۹۹سلام .من با نظر ایشون کاملا موافقم بعضیا کلا نداشتن و ندارن متورو فقط سر حرفایی که شنیدن حرف میزنن ..من سه ساله مگلی دارم .هیچ خرجی جز روغن و بنزین و لنت نکردم …فک نکنم به اندازه ی من کسی مگلی رو گازونده باشه .به نظرم بهترین متور ۲۵۰ با هیوسانگ و ار اس و اپاچی ۲۰۰ و ان اس انداختم همرو میگیره …هرکی بخره ضرر نکرده موفق باشید
علی
۷ مرداد ۱۴۰۱آفرین. طرف فکر میکنه سی بی سواره
با فرهنگ تک سیلندر تقریبا 240 سی سی سواری، ملاحظه کن و اندازه خودش انتظار داشته باش 20 سال کار میده
رابین
۸ آبان ۱۴۰۲واقعا مگلی یه سبک خاصی داره من سفیدش رو دارم حس قدرت داری موقع سواری
صادق
۱۳ فروردین ۱۳۹۸باسلام من ب تازگی مگلی خریدم تواین برف از اراک باهاش اومدم تابروجرد آب توش نبوده موتورش اومده پایین بدرک دارم درستش میکنم. واقعاموتور پرشتابی و خیلیم راه میره من همه موتوری ام از سی بی یاماها۴۰۰ داشتم خدای اندازه پولش خیلی عالیه یکی دیگ پیداکردم اونم میخابخرم هرکه ام از بدی مگلی میگه خوشحال میشم با به درگ برینم ب هیکلش یاحق
صادق
۱۴ فروردین ۱۳۹۸باسلام مگلی نهایت سرعت ۱۶۰تابفیش چرته شتابش خوبه فقط سیستم خنک کنندش یکم اذیت میکنه از همه موتورهای پلاک داربهتره
صادق
۱۷ فروردین ۱۳۹۸باسلام خدمت مگلی سواران من دوتامگلی دارم ی مدل۹۰و دومی۹۲ دوتاشونم میخابفروشم ب قیمت مناسب بروجردم هستم ی سوال داشتم که چطوری دنده بدیم یا گاز بدیم ک فشارنیادخدای حال میده فقط گازبدی تشکر ممنون میشم پاسخ بدید
مهدی
۳۰ فروردین ۱۳۹۸گاز رو ول کن بعد کلاچ و دنده رو بزن
علی
۲۳ اسفند ۱۳۹۸سلام 92 چند قیمت مگلی
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۹من بنلی تک دارم مدل ۹۵ سری اول که سگش به مدلای جدیدش میرزه کاتافشم هنوز باز نکردم ولی تونستم تا ۱۶۰ رو باهاش برم که مطمئنا کاتافشو وردارم و کاتالیزورشو تخلیه کنم خیلی قویتر میشه از لحاظ فنیم فقط یبار چراغ خطر عقب کار نمیکرد که درستش کردم بغیر از اون فقط بنزین و روغن و لنت ترمز. هیچ خرج دیگه ای برام نتراشیده.تنها نقطه ضعفش فقط رادیاتشه که ازار دهندست ولی خب درکنار اینهمه خوبیه که داره این یه موردو میشه ندید گرفت.خلاصه که بنلی سری اول گیرتون اومد بخرید از همه ۲۵۰ های تک سرتره.
Mahdi
۷ فروردین ۱۳۹۹سلام داداش اگ بفروشی من مشتریم
طاها
۲۴ بهمن ۱۳۹۹سلام
قیمت هارو چقد میگید؟
رضا
۲۳ فروردین ۱۳۹۸بهترین موتور و پر قدرت ترین که از لحاظ سی سی داشتم، براوو اصل ایتالیا بود ، ما رو به این حرفها چکار
خوش باشید
مهدی
۳۰ فروردین ۱۳۹۸سلام …
من مبخوام موتور سیکلت در حد 20 یا 22 ملیون بگیرم ..
راستش از مگلی خوشم اومده و از تحقیقاتی که کردم مخصوصاا در این سایت بیشتر علاقه مند به خریدش شدم.
ولی خیلیا میگن خوب نیست و برو ns یا rs بگیر .
من از rs بیشتر خوشم میاد ولی سرعت و حجم بایین تری داره ..
لطفاا راهنمایی کنید بین مگلی و سوزوکی 250 بندیت کدوم رو انتخاب کنم……؟!؟!!؟
حسین مگلی سوار
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸به نظر من مگلی موتور خوبیه، به شرطی که به چشم یه موتور 250 نگاه کنی و انتظار موتور سنگین بالای هزار و نداشته باشی، من یه مدل نود و چهار دارم یازده هزارتا راه رفته، تقریبا صفره. بسیار ازش راضیم. تاپ اسپیدی که روش ثبت شده صد و هفتاد کیلومتر و نشون میده
حسین عباسی
۸ مرداد ۱۳۹۸سلام عزیزم بندیت مور سنگینه و پلاک نمیشهولی اینم بگم بهتر از بندیت پیدا نمیشه
هیچکس موتور های 250رو سنگین حساب نمیکنه ولی بندیت باعث تعجب همه شه
Reza
۱۹ مهر ۱۳۹۸بندیت ؟ سلطان شاتون رو میگی؟ بندیت فقط صدا داره. اما مگلی موتور مینیاتوریه و به درد ردلاین نمیخوره.
سعید حیدری
۲ آبان ۱۳۹۹اگه موتور سوار باشی من میگم بندیت ولی اگه میخوای راحت باشی که بری بیای اون یکیو بگیر. یا علی
رامین
۲۴ شهریور ۱۴۰۰سلام عزیزم مگلی از سوزوکی ها بهتره سوزوکی ها هم مدل هاشون خیلی پایین تره هم اینکه خیلی تند تند قطعات برقیشون مشکل پیدا میکنه. من خودم تازگی یه مگلی ۲۵۰ مدل ۹۰ خریدم فعلا که خوبه
Vali
۲۹ خرداد ۱۳۹۸سلام دنبال انجی موتور هستم لطفا هر کی سراغ داره خبر کن
behzad
۵ مرداد ۱۳۹۸سلام به همه اقا به نظر من باید حداقل سه چهارتا موتور۲۵۰ رونده باشی بعدا مگلی بخری اونموقع تفاوت مگلی ۲۵۰ رو با بقیه موتورهارو میبینین. تیپ به اون خوشگلی شتاب به اون خوبی کدوم موتور با اگزوز فابریک اون صدارو میده چه برسه به اینکه اگزوز حرفه ای بندازی روش پلاکشم میکنن راحت تو شهر با ۱۷۰ میری دیگه چی میخای از یه موتور ۲۵۰cc داشته باشین باز مشتریم. ۰۹۳۶۶۸۵۱۴۷۹
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۸سلام
من قصد دارم مگلی ۲۵۰ بخرم.ازش خوشم میاد.اگه بهش برسیم تو خرج میوفته یا نه
لطفا جواب من رو بدید تا زود تر تصمیم رو بگیرم
تو خرج میوفته?
توخرج نمیوفته?
ممنون.ففط میخواستم بفهمم وزنش چقدره
سعید حیدری
۲ آبان ۱۳۹۹134kg
Meysam
۵ آبان ۱۳۹۸سلام
واقعیت داره که میگن اگه اگزوز مگلی داغ کنه چراغو… اب میکنه
ناشناس
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰خیر چرت میگن. من اگزوز قهرمانی گران قیمت انداختم هم ، چراغ چیزی نشد.
۰۹۰۲۸۴۷۲۰۹۸
۷ آذر ۱۳۹۸سلام من یه موتور مگلی ۲۵۰ سی سی میخام رنگش مهم نیست قیمتشم تا ۱۳ملیون تمن باشه هرکی داره خبر کنه .مرسی
جمال
۹ آذر ۱۳۹۸سلام آقای دولت سرایی مطالب شما عالی و مفید بود
من میخوام موتور در حد قیمت زیر 20میلیون بخرم (موتور نو )من از ظاهر و سیستم مگلی خیلی خوشم اومده ولی بازم میخوام شما که وارد تر هستی منو راهنمایی کنید و بهم پیشنهاد بدید لطفا
رضا
۲۸ اسفند ۱۳۹۸سلام مدل 90 چنده قیمتش
امین
۱۶ خرداد ۱۳۹۹سلام دوستان من سری موتورا مگلی رو سوار نشدم می خوام یه موتور ۲۵۰ بخرم دنبال چیزیم که واقعا شتابه موتور سنگینو داشته باشه که وقتی سوار میشی با صداشو شتابش ادم حال کنه من اطلاعات خاصی از این موتور ندارم که واقعا ایا در حد موتور سنگین هست یا ن کسی هست منو راهنمایی کنه که مدل چندشو بگیرم چه خصوصیاتی داشته باشه خوبه دوستان اگه کسی مگلی ۲۵۰ ضمانتی داشت من خریدارم