میتسوبیشی

بررسی میتسوبیشی اوت‌لندر، نسیمی از سوی ژاپن

سال‌ها پیش از این، اعجوبه‌ای به نام پاجرو در خیابان‌های کشورمان خودنمایی می‌کرد، در آن دوران، این مدل سایه‌ای از ثروت و رفاه صاحبانش را بازتاب می‌داد و رنگ‌آمیزی‌های دوگانه و بسیار جذابش نیز دراین‌بین بسیار تأثیرگذار بود. در آن ایام، یعنی اوایل دهه ۷۰ شمسی، خبری از رقبای کره‌ای نبود و به مخیله کسی هم خطور نمی‌کرد که چینی‌ها روزی خودروساز شوند، چه برسد به اینکه به قلمرو کراس اوورها هم دست‌اندازی نمایند!

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
آن دوران طلایی به سرعت باد سپری گشت و در غیاب میتسوبیشی و دیگر هم‌وطنانش، مدعیان کره‌ای با تمامی قدرت جای خالی آن‌ها را اشغال نموده و کمابیش نیز قادر شدند تا تمامی حیطه بازار را از نفوذ اغیار خالی کنند! این را هم بگویم که پیش از این تاریخ، خودروی میتسوبیشی پاجرو، حضور بسیار کمرنگی را هم در صنعت خودرو ایران تجربه نمود. این مدل به مدت ۵ سال در شرکت خودروسازی بهمن و با قطعات ارسالی از کشور تایلند مونتاژ می‌شد؛ تا آن‌که پس از ساخت حدود ۷۰۰ دستگاه، از مدار تولید خارج شد. در حال حاضر پاجرویی در کار نیست و برادر کوچک‌ترش که ASX نام دارد، به سختی در حال تقلا کردن در میان رقبای رنگارنگ خود می‌باشد، خودرویی باکیفیت که قربانی جو موجود در بازار و عدم شناخت صحیح مشتریان از خود شده است. اگر تنها آمار واردات را ملاک داوری خویش قرار دهیم، به نکات مهمی در این باب دست می‌یابیم که شرح بیشتر ماجرا را غیر ضروری می‌سازد. در شش ماهه نخست سال جاری بیشترین خودروهای کراس اووری که وارد خاک ایران شده است، به ترتیب ذیل بود (با صرف نظر از کلاس‌بندی‌های رایج و بهای آن‌ها).
ردیف نام خودرو تعداد وارد شده (دستگاه)
۱ هیوندای سانتافه ۶۸۳۴
۲ کیا اسپورتیج ۵۰۸۶
۳ هیوندای IX35 ۴۳۱۰
۴ جیلی امگرند X7 ۲۱۵۴
۵ تویوتا RAV4 ۲۰۷۱
۶ رنو داستر ۱۰۸۶
۷ ب ام و X3 ۵۹۹
۸ میتسوبیشی ASX ۳۹۱
۹ بریلیانس V5 ۳۰۰
۱۰ سانگ یانگ اکتیون ۲۶۰

شاید پیش خودتان فکر کنید که حجم واردات یک برند، دلیل بر محبوبیتش در بازار نیست و چه بسیار خودروهایی که پیش از این به طور انبوه وارد شده و هم‌اینک نیز در سوله‌ها و یا نمایشگاه‌ها در حال خاک خوردن هستند! ممکن است حق با شما باشد، ولی این‌طور هم می‌توان گفت که واردات مستمر یک مدل خاص، آنهم در عرض چند سال و به نحو پی‌درپی، گواه روشن و واضحی است از تمایل بازار و مصرف‌کنندگان نسبت به آن خودرو.

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
با مشاهده جدول مذکور این نکته بر ما آشکار می‌گردد که برندهای کره‌ای و تا حدی چینی، در بازار کراس اوورهای وارداتی، از رتبه‌های بالایی برخوردارند. در رأس این خودروها و شاید تمامی مدل‌های وارداتی به ایران، خودروی هیوندای سانتافه است که حکمرانی می‌کند؛ امری مبرهن که قابل انکار نبوده و در جاده‌ها و خیابان‌ها هم کاملاً مشهود است. در این میان، عدم حضور مؤثر و قوی رقبای آمریکایی، آلمانی و ژاپنی نیز تا حد زیادی به تثبیت این وضع مدد رسانده است. نکته جالبی که هم‌اینک شایان توجه است، افزایش فروش تویوتا RAV4 در این بازار است که در قیاس با نسل پیشین خود موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای را کسب نموده و نبرد جانانه‌ای را هم با هماوردان کره‌ای‌اش در پیش گرفته است! در این میان، برند ژاپنی میتسوبیشی و تنها نماینده آن ASX، در ته جدول جای دارد که خیلی پایین‌تر از شایستگی‌های این خودروست. شاید یکی از مهم‌ترین علل مسئله مذکور عدم توسعه شبکه نمایندگی‌های این برند در سرتاسر کشور می‌باشد. امری بسیار مهم که اکثر نمایندگی‌های شرکت‌های ژاپنی در کشورمان عنایت چندانی بدان ندارند.
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
چندی پیش طی یک رویداد از خودروی شاسی‌بلند اوت‌لندر رونمایی شد. این خودرو با توجه به مختصاتی که دارد با خودروی هیوندای سانتافه در یک گروه قرار می‌گیرد. به همین لحاظ و برای رقابت بهتر با این خودرو، در حال حاضر بهایی که برای این مدل در نظر گرفته شده حول و حوش ۱۷۵ میلیون تومان است، که با توجه سوابق خوب این برند در کشورمان و نیز ژاپنی بودن محصول کاملاً قابل‌تأمل است. این خودرو به اکثر نقاط دنیا صادر شده و روایت‌های گوناگونی هم از آن به رشته تحریر درآمده است که بنده در بین آن‌ها بخش‌های از سایت ادموندز آمریکا را گزینش نمودم. امیدوارم که این مطلب کمی بیشتر بتواند گره‌گشای نیازهای شما باشد.
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander

پیشرانه و عملکرد

در حال حاضر میتسوبیشی اوت‌لندر با دو نوع پیشرانه در بازار آمریکا عرضه می‌شود. یکی از این دو، ۲.۴ لیتر حجم دارد و در مدل‌های ES و SE به کار می‌رود. این موتور با خود توانی معادل ۱۶۶ اسب بخار را به ارمغان آورده و گشتاور خروجی آن نیز برابر با ۲۳۲ نیوتن متر است، این پیشرانه به صورت استاندارد به گیربکس CVT مجهز است. در حال حاضر مدل ES اوت‌لندر فقط به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، در حالی که مدل SE آن هم به صورت تک و هم به صورت دو دیفرانسیل روانه بازار می‌گردد. در زیر کاپوت مدل GT پیشرانه‌ای ۶ سیلندر جای دارد که توانی برابر با ۲۲۴ اسب بخار را دارا بوده و گشتاور آن نیز معادل ۲۷۶ نیوتن متر است. این موتور به همراه سیستم چهار چرخ متحرک (ALL WHEEL DRIVE یا AWD) و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. در تستی که پیش از این سایت ادموندز انجام داد، مدل‌های ۶ سیلندر این خودرو شتابی معادل ۷.۶ ثانیه را در – صفر تا ۶۰ مایل- به ثبت رساندند. (در برخی از منابع ۹ ثانیه هم ذکر شده است)

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
توضیح: تمامی نمونه‌های اوت لندری که قرار است در آینده نزدیک به ایران وارد شوند، مجهز به سیستم (FOUR WHEEL DRIVE یا 4WD) به همراه کلید سه وضعیتی AUTO، 2WD و 4WD LOCK هستند.

 رانندگی

شتاب گیری با پیشرانه ۴ سیلندر (۲.۴ لیتری) میتسوبیشی اوت لندر روح و روانتان را به هیجان نمی‌آورد. اگر بیشتر مواقع در شهر رانندگی می‌کنید این موتور عملکرد رضایت بخشی دارد، اما چنانچه به طور مدام در بزرگراه‌ها در حال تردد هستید، این موتور توان کافی را برای یک رانندگی لذت‌بخش به همراه ندارد. به‌علاوه، به‌واسطه طبیعت گیربکس CVT، مدتی طول می‌کشد که در اتوبان‌ها دور موتور خودرو متناسب با سرعت آن افزایش یابد و پیامد ناخواسته این کار هم افزایش صداهایی است که به‌نوبه خود از جذابیت این عمل می‌کاهند (موتورهای ۴ سیلندر به صورت استاندارد با گیربکس CVT عرضه می‌شوند). بی‌تردید پیشرانه ۶ سیلندر آرام‌تر بوده و توان بیشتری را هم ارائه می‌دهد، اما هنوز هم آن قدرت و هیجانی را، که بالقوه در موتورهای ۶ سیلندر و یا ۴ سیلندر توربو رقبا وجود دارد را در آن نمی‌یابید.

در حرکت بر روی جاده، میتسوبیشی اوت لندر کیفیت سواری راحتی را به شما عرضه می‌کند. گرچه در حین حرکت در بزرگراه‌ها مقداری صدای باد را نیز در این خودرو شاهد بوده‌ایم. هندلینگ خودرو محکم و ایمن به نظر می‌رسد، اما روی‌هم‌رفته، آخرین مدل اوت‌لندر درست مثل اسلاف خود از روح اسپرتی برخوردار نیست. اگر چنانچه اولویتتان جاده‌های غیر آسفالته و یا خارج از شهر باشد، این خودرو خیلی از رقبایش را در این محدوده قیمتی به چالش می‌کشد. سیستم چهار چرخ متحرک آن حالت‌های متفاوتی را گزینش و انتخاب می‌نماید که به‌نوبه خود قابلیت بیشتری را برایش در هنگام عبور از جاده‌های گلی و یا برفی عمیق فراهم می‌سازد.
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander

طراحی داخلی و تجهیزات ویژه

شاید بیشترین کمبود و نقیصه‌ای که در نسل پیشین میتسوبیشی اوت‌لندر قابل‌ملاحظه بوده است، فضای داخل کابینش بود که با قرار گرفتن در درون آن حسی از ارزانی آدمی را فرا می‌گرفت. اما در اوت لندر مدل ۲۰۱۴ این معضل با بازسازی و بهسازی کابین و به‌کارگیری مواد مرغوب‌تر ونیز طراحی جذاب‌تر کاملاً اصلاح شده است. (در برخی از منابع دیگر هم به مواد نرم و با کیفیت مورد استفاده در داشبورد این خودرو اشاره شده است)

2014 Mitsubishi Outlander Interior
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander Interior
صندلی‌های جلو در کناره‌هایش کمی سفت به نظر می‌رسد، ولی جای پای خوبی را به سرنشینان عرضه می‌کند. صندلی‌های ردیف دوم هم می‌توانند جهت راحتی بیشتر سرنشینان جهت دراز کشیدن و یا لمیدن، به سمت جلو و یا نیز نزدیک درب عقب خودرو جابه‌جا شوند. بیشتر مشتریان صندلی‌های ردیف سوم را برای این خودرو سفارش می‌دهند، اما این صندلی‌ها تنها برای این مناسب‌اند که در برخی مواقع کودکان خردسال از آن استفاده نمایند.

ایمنی

از تجهیزات ایمنی میتسوبیشی اوت لندر می‌توان به مواردی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز، سیستم کنترل کشش و نیز کنترل پایداری خودرو، سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه‌ها، ایربگ زانویی سمت راننده، ایربگ های سمت صندلی‌های جلو و ایربگ های پرده‌ای اشاره کرد.

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
از گزینه‌های الکترونیکی ایمنی نیز می‌توان به مواردی همچون سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر حرکت، سیستم هشداردهنده برخورد از جلو ونیز کاهش سرعت خودرو متعاقب آن و همچنین به سامانه‌ای اشاره نمود که تصادف قریب‌الوقوع از ناحیه جلوی خودرو را ردیابی نموده و در پی آن راننده را هوشیار می‌نماید و در صورت عدم عکس‌العمل مناسب از طرف راننده، ترمزها را فشرده و خودرو را کاملاً متوقف می‌کند. این سیستم معمولاً در سرعت‌های زیر ۲۰ مایل وارد مدار می‌شود.
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
تمامی مدل‌های GT این خودرو برای توقف از سرعت ۹۶.۵ کیلومتر بر ساعت به مسافتی معادل ۳۷.۵ متر جهت عمل ترمزگیری نیازمندند.

در آزمون دولتی تست تصادف، میتسوبیشی اوت لندر (مدل AWD)، روی‌هم‌رفته ۵ ستاره را در زمینه محافظت کسب نمود، که این شامل ۴ ستاره برای تمامی برخوردهای از ناحیه جلوی خودرو ونیز ۵ ستاره در زمینه محافظت از کنار نیز می‌گردد.

همچنین این خودرو از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، بهترین امتیاز ممکن را در تمامی بخش‌های بدنه دریافت نمود و در تمامی بخش‌ها اعم از مقاومت سقف، برخورد از نیمه جلوی خودرو (MODEREATE OVERLAP) و برخورد از کناره جلوی خودرو (SMALL OVERLAP) و نیز برخورد از کنار و همچنین ضربه به سر سرنشینان، بالاترین نمره را که همان خوب (GOOD) باشد را به دست آورد.

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander
به‌علاوه این مدل ۵ ستاره را هم از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کرد. این خودرو به طور استاندارد به ۷ ایربگ ایمنی مجهز است.
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander

نکات مثبت این خودرو (از دیدگاه سایت ادموندز)

  • مصرف سوخت به‌صرفه و بهتر از حد میانگین این کلاس
  • جذاب و گیرا
  • کیفیت بالای درون کابین
  • دسترسی به سیستم هشداردهنده برخورد از ناحیه جلوی خودرو

نکات منفی این خودرو (از دیدگاه سایت ادموندز)

  • کمبود و تنگی جا در ردیف سوم صندلی‌های خودرو
  • ماکزیمم ظرفیت بارگیری آن کمی کمتر از رقبای برترش در این کلاس است
  • هندلینگ مبهم (نه چندان دقیق)
2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander

مشخصات فنی

پیشرانه ۲.۴ لیتری:

توان: ۱۶۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/ دقیقه (در مدل ۲۰۱۵ توان این پیشرانه به ۱۷۰ اسب بخار ارتقاء یافته است)

گشتاور: ۲۳۲ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور/ دقیقه

صفر تا صد: ۱۰.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر

گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک CVT

مصرف سوخت ترکیبی: ۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

پیشرانه ۳ لیتری:

توان: ۲۲۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور/ دقیقه

گشتاور: ۲۷۶ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور/ دقیقه

صفر تا صد: ۷.۶ ثانیه (در برخی از منابع ۹ ثانیه هم ذکر شده است)

حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر

گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی: ۱۰.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

2014 Mitsubishi Outlander
۲۰۱۴ Mitsubishi Outlander

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:۴۶۵۵/۱۸۰۰/۱۶۸۰ میلی‌متر

فاصله دو محور: ۲۶۷۰ میلی‌متر

وزن:۱۴۰۰ الی ۱۸۲۰ کیلوگرم

برخی از تجهیزات این خودرو

فرمان برقی

آینه‌های برقی گرم شونده

صندلی‌های گرم شونده جلو

سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک و دو ناحیه‌ای

سیستم صوتی بر روی فرمان + بلوتوث + MP3 + USB + IPOD

سیستم صوتی ROCKFORD با ۷۱۰ وات قدرت و ۹ عدد بلندگو (۶ بلندگو به صورت استاندارد در تمامی مدل‌های ۴ سیلندر وجود دارد)

صندلی‌های چرمی

سیستم دستورات صوتی (برای بهره‌گیری از تلفن و نیز کنترل سیستم صوتی خودرو)

سانروف

لامپ‌های زنون در چراغ‌های جلوی

لامپ‌های LED در چراغ‌های عقب

صفحه نمایشگر کنسول وسط با دوربین دید عقب

سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)

صندلی‌های برقی

دکمه استارت

رینگ‌های آلومینیمی ۱۸ اینچی

رادیو ماهواره‌ای

تریم چوبی برای داشبورد و داخل خودرو

صفحه لمسی ۷ اینچی

سیستم ناوبری NAVIGATION))

سنسور باران

سنسور پارک عقب

ریموت استارت

بهای خودرو

در ایران: ۱۷۴.۹ میلیون تومان (مدل ۲.۴ لیتری – ثبت نامی)

در امارات: ۸۹,۰۰۰ الی ۱۲۰,۰۰۰ درهم

توضیح: تمامی خودروهای اوت لندری که در حال حاضر به بازار امارات صادر می‌شوند ساخت کشور ژاپن است.

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید دوستان کسی اوتلندر ۲۰۱۷ ثبت نام کرده و. تحویل گرفته باشه قیمت قطعات. فیلتر و روغن چقدر در میاد عوض کنی مدل ۲۰۱۷ که تو سایت أصلی هست ۷ نفره هست أیا سیتم پخش رامورد با ساب بوفر و امپلی فایر و ۴ تا تیوتر و ۴ تا باند دارد با دوربین دنده عقب و جلو ۳۶۰ درجه قابلیت. جی پی اس وأی فأی و نصب مانیتر پشت صندلی دارد شتاب و هندلینگ و افرود این خودرو چه جوری دوستان در کوه در دشت بیابان کویز صحرا تو شیب و سر بالایی. ترمز پارک برقی دار و فرمان برقی تلسکوپی دارد سیستم. اکو مود داری یا خیر برای بعینه سازی مسرف سوخت قفل لاک روی داشبورد داره با کلید سه وظعیتی اکو قفل نرمال خدمات پس از فروش شرکت چطوره. تعهدات شرکت تورو خدا حقیقا بگین می خوام ثبت نام کنم برخوردشون با مشتری چطوره پاسخگویی عملکردش تو شن ماسه سنگ برف و یخ و دریاچه و رودخانه چطور سیستم سنسور نور و باران داره گرم کن فرمان کولر ایکاندیشن دوال و کروز کنترل دی لایت. مع شکن ال ای دی سیستم پخش راکفورد هست یا خیر. ساب و امپ روش هست تیپ ۵ مدل ۲۰۱۷. می خوام تیپ ۵ ثبت نام کنم و موقع تحویل خودرو میزنه فوری واقع فوری تحویل میده یا میزنه ۶۰ روز کاری واقعا سر ۶۰ روز میده یا تاخیر داشته باشه سود تأخیرش به مشتری میده کسی تو سال ۹۶ تیپ ۵ مدل ۲۰۱۷ ثبت نام کرده و تحویل گرفته باشه سرد کن صندلی راننده داره و گرمه کن صندلی جلو و گرمکن فرمان أیا فرمانش برقی پاور ویندوز. سانروف و ۴ شیشه داره یا خیر [حذف ایمیل به دلیل مقررات] لطفا هرکسی اطلاع کامل داره إیمیل بزنه که با دید کافی برم ثبت نام کنم إمدادش تو جاده خوب هست جهت خرابی و بازار دست دوم خوبه برا خرید یا بده برای خرید و فروش مصرف سوخت استهلاک عملکرد دکمه ها به خوبی انجام میشه سیستم نویگیش داره روش یا میشه نصب کرد فلاپ یا همان محافظ سپر جلو و عقب میشه نصب کرد گارانتی جلو یا عقب چی و رکاب تو هر کجا رفتم نتونستم مطلبی پیدا کنم از قیمتش. و هد لایت دی لایت میشه نصب کرد یا سیستم أتى پارک یا أتو هولد یا سیستم روشن خاموش شدن چراغ ها و نورش. با تشکر کسی از مدل ۲۰۱۸ اطلاع داره قیمتش چنده و کی میاد تو ایران اگر بیاد چند میشه

  2. حسین فراهانی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم مشابه بالا ومیخام ثبت نام کنم ۲۰۱۷ ولی پاسخهامو نگرفتم …نظر بدید …سپاسگزارم فراهانی

  3. نیما

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اوتلندر از هر نظر از سانتافه سرتره…از نظر کیفت و نرمی و دیرتر به سر و صدا افتادن و تو خرج افتادن ماشین و همچنین جنس مواد به کار رفته در داخل ماشین که همه میدونن هیچ بحثی نخ تنها تو اوتلندر بلکه تو ماشین های ژاپنی نیست ..اینو که دیگه فک کنم همه قبول دارین…اما از نظر قدرت موتور و شتاب که اگه یبار درگ این دوتا ماشینو ببینین کامل همه چیو متوجه میشین و میبینین و میبینین که اوتلندر با اختلاف فاحشی جلو میافته از سانتافه..از نظر اپشن و زیبایی قبول دارم که کره ای ها از ژاپنی ها بهترن ولی خوب اوتلندر هم زشت نیست خوبه ولی سانتفه خوشگلتره…و همینطور اوتلندر هم اپشن های خودشو داره و اون چیزای ضروری رو که باید داشته باشه رو داره ولی سانتافه کامل تره و یه اپشن هایی داره که اوتلندر نداره ولی نبود اون اپشن های خیلی هم ضروری و واجب نیست واینو هم بگم که میانگین صدایی که از موتور و محیط اطراف وارد کابین میشه تو سانتافه 64 دسی بل هستش و در اوتلندر 60 دسی بل…اینارو از خودم نمیگم اینا کاملا در دوتا شرایط مساوی و یکسان قیاس شدن که دارم میگم….بین این دو اوتلندر یه سر و گردن بالاتره

  4. سعيد

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروهای ساخت آلمان وژاپن جدی وخودرهای کره وچین شوخی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا