آکورا NSX عصارهای از حس و حال داخلی کنونی در کمپانی «هوندا» است. این کمپانی پس از چند سال متزلزل و تاریک، اکنون به تکرار افتخارات گذشته خود فکر میکند؛ ازجمله خودروهای مکلارن با رانندگی «آیرتون سنا» و «آلن پروست»، موتورسیکلتهای مسابقهای با پیستونهای بیضی و همینطور، ابزارهای چمنزنی خستهکنندهاش. هوندا امیدوار است که دوباره در مسابقات لرزه بر اندامها بیندازد و به دنیا نشان دهد که هم ازلحاظ تکنولوژی و هم ازلحاظ پیشرانه میتواند شگفتیهای زیادی خلق کند. برند لوکس محصولات هوندا قرار است تا سوپرماشین هیبرید جدید خود را با قیمتی اندکی بیشتر از ۱۵۰ هزار دلار به فروش برساند. این در حالی است که دومین گزینه گرانقیمت در نمایشگاه آکورا از ۵۱ هزار و ۸۷۰ دلار شروع میشود.
NSX مدل ۲۰۱۷ بخش اعظم مراحل توسعه خود را در «اوهایو» امریکا و زیر دست گروه کوچکی گذرانده که آن را همانند یکی از اعضای خانوادهشان میدانند. این خودرو یک مدل هیبرید الکتریکی چهار چرخ متحرک است که در یکی از باشکوهترین و عجیبوغریبترین پوششهای جهان قرار داده شده است. سازندگان این مدل، بسیار به محبوبیت آن امیدوارند و آن را همانند عزیزانشان که ۲ سال تمام آنها را در هنگام طراحی این خودرو ندیده بودند، دوست دارند. این خودرو، چکیدهای خالص از «تکنولوژی» است. موقعیت ۳ موتور الکتریکی NSX به این صورت است که ۲ تای آنها بر روی محور جلو قرار میگیرند و جای موتور سوم در بین موتور دو توربوشارژر V-6 و گیربکس دو کلاچه ۹ سرعته اتوماتیک است.، تنها با کسری از مبلغ ۸۵۰ هزار دلاری پورشه ۹۱۸ اسپایدر، بسیاری از مزیّتهای آن در اختیار قرار میگیرند؛ از جمله سرعت بالای گشتاور بُرداری، دستیار پیشرانه پیوسته برای رانندگی نرمتر نسبت به تأخیر توربو و تغییرات گشتاور در هنگام رفتن به دنده بالاتر، مصرف سوخت نسبتاً بهینه و در صورت علاقه داشتن راننده، یک حالت عملکرد آرام و ساکت. در آینده این امکانات را در یک «سیویک» نیز خواهیم دید، ولی در حال حاضر، برچسب قیمت خودروی حاوی آنها در زیر ۲۰۰ هزار دلار قرار میگیرد. طراحان هوندا برای طراحی NSX، از حال و هوای مردانه ویژه خودروهای ایتالیایی و همینطور، سبک خیالی و آیندهنگرانه مدلی مانند بامو i8 فاصله پیدا کرده و به جای آن، از خطوطی تُند و تهاجمی، به شیوهای معمولی بهره گرفتهاند. البته NSX یک خودروی عصبانی نیست، ولی مصمم و جدّی به نظر میآید. جثه عریض و فاصله محوری بلند، بدنهای با دماغه پهن که نسبتهای یک مدل موتور وسط به خوبی در آن رعایت شده، چیزهایی هستند که به راحتی اشخاص کنجکاوی که در اطراف قدم میزنند را به سراغ این خودرو میکشانند. بینی آتشین جلوی NSX، رادیاتورها و کندانسورهای A/C را پوشانده است و دریچههای کناری، جریان هوا را برای خنککنندههای داخلی و مکشهای موتور تأمین میکنند. NSX اولیه مدل ۱۹۹۱ دارای دستگیرههای با طراحی شبیه به باله بود، ولی این مدل از دستگیرههای مخفی به سبک «آستون مارتین» استفاده میکند.
در کنار اِلمانهای شاسی و تجهیزات آلومینیومی به کار رفته در این مدل، یک صندوق عقب ۱۱۳ لیتری، درست در پشت موتور V-6 قرار گرفته است. همچنین وقتی از عقب به NSX نگاه کنید، مجموعهای از لولههای اگزوز را میبینید که بیشتر شبیه به لولههای اگزوز هوندا فیت هستند. این چهار لوله خروجی، به نسبت خودرویی که میخواهد شتابی زیر ۳ ثانیه داشته باشد، کوچکتر از حدّ معمول به نظر میرسند. البته این موضوع، بیشتر نشانهای از این حقیقت است که NSX شبیه هیچکدام از خودروهای اسپرت دیگر نیست. موتور ۳/۵ لیتری «کارتل خشک» V-6 از میراث مسابقهای گذشتگان خود در قالب زاویه ۷۵ درجهای V بهره میبرد. با این حال، نباید انتظار سر و صدا و جلبتوجه زیادی از این خودرو داشت. فرهنگ ژاپنیها مبتنی بر «ادب و نزاکت» است؛ چیزی که در آکورا NSX نیز دیده میشود. یکی از نمونههای این موضوع، حالتهای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک است که با «ساکت» آغاز میشوند. در این حالت، شما میتوانید با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت، بهآرامی و با فشار کم بر روی پدال گاز از مسیرها عبور کنید. تد کلاوس (Ted Klaus)، مهندس احساساتی پروژه NSX میگوید: سکوت در یک سوپرماشین، واقعاً شگفتانگیز است. ما قطعاً یک رویکرد متفاوت با «فراری» در این زمینه داریم. «اسپورت» یک حالت پیشفرض متعادل برای سیستم است و در آن، واکنش فرمان اندکی بیشتر میشود. این در حالی است که امکان مشخصکردن حالت پیشفرض نیز در NSX وجود دارد. آکورا میخواهد که مدل NSX برای استفاده در کارهای روزمره مناسب باشد. این یک هدف ستودنی است، ولی این نباید به معنای یک سیستم فرمان سبک با تغییر جهت خودرو پس از عبور از هرگونه ناهمواری جاده باشد. در آکورا NSX، امکان تغییر سرعت شیفت و وزن فرمان بهصورت مستقل وجود ندارد و بنابراین، شما باید به تنظیماتی که مهندسان در هر کدام از حالتهای رانندگی برای شما درنظر گرفتهاند، بسنده کنید. در حالت «اسپورت»، بهمنظور مصرف بهینه سوخت، گیربکس خیلی زود به آخرین نسبت انتقال قدرت میرسد. انتظار میرود که در این حالت، حداقل مصرف سوختی برابر ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشیم. البته هنوز تخمینهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در مورد این مدل ارائه نشدهاند. تایرهای استاندارد مورد استفاده در NSX از نوع کانتیننتال کانتی-اسپورت کانتکت ۵ P هستند که ابعادی برابر ۲۴۵/35ZR-19 در جلو و ۳۰۵/30ZR-20 در عقب دارند. این تایرها برای استفادههای روزمره و چسبندگی در جادههای خشک ساخته شدهاند، ولی در عین حال، کشش مناسبی در آب و هوای مرطوب فراهم میکنند و همینطور، دوام مناسبی دارند. البته اگر در جاده باز، با سرعت بالا حرکت کنید، مشاهده خواهید کرد که جلوی خودرو، جنگ زیادی برای چسبندگی دارد. به این منظور، اگر از گزینه تایرهای میشلن پایلوت اسپورت کاپ ۲ استفاده کنید، چسبندگیای مشابه شرایط موجود در پورشه ۹۱۱ GT3 دریافت خواهید کرد. وقتی حالت رانندگی را با دکمه چرخان بزرگ روی کنسول به «اسپورت پلاس» تنظیم میکنید، شرایط جذابتر از قبل میشود. تاکئومتر مجازی آنقدر میچرخد تا بالاترین اعداد در موقعیت «ساعت ۱۲» قرار میگیرند. حداکثر قدرت موتور در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه است و بالاخره، وزن سیستم فرمان مطابق با خودروی اسپورتی است که قدرت کلیاش به ۵۷۳ اسببخار میرسد. شما در حالت «اسپورت پلاس» میتوانید تا اندازهای از قابلیتهای NSX در پیست استفاده کنید. البته در این حالت، سیستم کنترل پایداری هنوز هم عملکرد خود را دارد و بر مسیر رانندگی شما نظارت میکنند. در عین حال، فقط کافی است که دکمه حالت رانندگی را روی «تِرَک» تنظیم کنید تا سرانجام شرایطی را که هوندا در مورد این خودرو رؤیاپردازی کرده، درک کنید. NSX بر روی تایرهای میشلن، بهصورتی وحشیانه از پیچها عبور میکند و فرمان آنقدر تیز است که شما با ضربه کف دست میتوانید جهت خودرو را تنظیم کنید. پدال ترمز با اینکه به ترمزهای الکتروهیدرولیکی وصل است، ولی با استفاده از یک شبیهساز فشار هیدرولیکی، حسّ ارگانیک بسیار خوبی در اختیار قرار میدهد. در نهایت، پدالی داریم که کنترل بسیار خوبی دارد و به ذرهذره فشار وارده، حساس است. برای سیستم ترمز به صورت استاندارد از دیسکهای آهنی استفاده شده، ولی در عینحال، از آپشن روتورهای کربن-سرامیکی نیز میتوان بهره برد. حالتهای مختلف رانندگی در آکورا NSX، بیشتر از آن که به مانند تنظیمات موجود در مدلهایی مانند کوروت Z06 آزادیِ عمل راننده را افزایش دهند، بیشتر به منظور تنظیم خروجی عملکرد خودرو و یا به عبارتی سرعت بیشتر، طراحی شدهاند. بهعنوان مثال در حالت «تِرَک»، نمیتوانید در مسیر لغزش داشته باشید؛ چراکه لغزیدن در این حالت، آهستهتر صورت میگیرد. سیستم خودرو، خودش وارد عمل میشود و مسیر مستقیم را تصحیح میکند. البته زمان سریعتری در پیست بهدست میآید، ولی لذت چندانی از رانندگی نخواهید برد. درعینحال، میتوانید سیستم کنترل پایداری بهصورت کامل خاموش کنید، ولی خطر برخورد با دیواره پیست را نیز باید به جان بخرید. فارغ از اینکه در داخل کابین و در پنل درها، نیاز به جایی برای قرار دادن گوشی موبایل احساس میشود، شاید NSX نیاز به یک حالت دیگر در رانندگی داشته باشد، آن هم با نام «تِرَک پلاس»؛ حالتی که به راننده اجازه اشتباه بدهد، ولی در عین حال از ایجاد فاجعه جلوگیری کند. برداشت کلی از آکورا NSX میتواند تلاش کمپانیای باشد که پس از گذراندن زمان زیادی به دور از تولید خودروهای اسپورت، حالا با یک برنامه توسعه گسترده، در قالب یک خودروی جدید و پیچیده، احساسات خود را به نمایش میگذارد. به نظر میرسد که مؤلفههای اساسی در این خودرو وجود دارند و شاید اندکی از جنبه نرمافزاری نیاز به پیشرفت بیشتر داشته باشد. ضمن اینکه تا بهار آینده، باید برای ورود این مدل اسپورت به بازار صبر کرد. مشخصات:
نوع خودرو: موتور وسط، موتورهای الکتریکی در جلو و عقب، دو دیفرانسیل، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
تخمین قیمت مدل تست: ۱۵۵۰۰۰ دلار.
موتور بنزینی:DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۳۴۹۳ سیسی.
قدرت: ۵۰۰ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۵۵۰/۴ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
موتور الکتریکی وسط: همساز مغناطیس پایدار AC، قدرت ۵۰ اسببخار و گشتاور ۱۴۸/۸ نیوتنمتر.
موتورهای الکتریکی جلو: دو موتور همساز مغناطیس پایدار AC، هر کدام با قدرت ۳۶ اسببخار و گشتاور ۷۳/۲ نیوتنمتر.
قدرت کلی سیستم پیشرانه: ۵۷۳ اسببخار.
انتقال قدرت: ۱ سرعته مستقیم در جلو و ۹ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با حالت شیفت دستی در وسط.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۶۲۹ متر.
طول ماشین: ۴/۴۷ متر.
عرض: ۱/۹۴۱ متر.
ارتفاع: ۱/۲۱۴ متر.
وزن کلی: ۱۷۲۳ کیلوگرم.
تخمین عملکرد:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۹ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۶ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۱/۱ ثانیه.
سرعت نهایی: ۳۰۷/۳۸ کیلومتر بر ساعت.
تخمین مصرف سوخت:
۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
این ماشین عالیه ولی برادر پرستیژ پورشه918 به ادم میده این هیچوقت نمیده وقتی تو اون ماشین بشینی همه تو به چشم یک مولتی میلیونر میبینن ولی خداییش چهر اش عالیه قیمتشم که خوبه
دوستان دیگه واقعا نمیتونم توى سایت بیام ! رفتم دکتر واسه افت تحصیلى و کمى ضعیف شدن حافظه و حواس پرتى و … . میگه دارى افسردگى میگیرى و نباید به این چیزا فکر کنى و توى این سایتا برى ، پدرم هم دستش درد نکنه جلو دکتو میگه به تو چه سرت تو کار خودت باشه بشین پاى درست . نمیدونم شاید بهتر باشه تو نفهمى بمیریم و فقط دعا کنیم یکى بیاد اشتباهت مارو درست کنه ، یه عده هم با سو استفده از این وضعیت کشور رو براى خودشون بادونن و هر کارى که میخوان بکنم .
قیمتش خیلی خوبه باید بشینیم و منتظر باشیم ببینیم صدای اگزوزش چجوریه این نوع ماشین های با صدای اگزوزشون هست که جداب تر میشن اما طراحیش خیلی جذابه خیلیییییی… من آکورا رو از بازی آندرگراند1 میشناسم یکی از بهترین ماشین های بازی بود بعد دیگه ازش خبری نداشتم تا این NSX رو رونمایی کرد تا الان کجاب وده یا شایدم من خبری ازش نداشتم …
در هر صورت i8 رو که توی ایران آوردن فک نکنم دیگه اینو بیارن حجم موتورش بالاست بهش کارت سوخت نمیدن آخه فک کن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ :)
نت هم ک کند شده نابودمون کرده لعنتی … تلگ رو هم که دارن فاتحش رو میخونن …
داداشی احتمالش خیلی پایینه که تلگ فیلتر بشه .. ولی به فرض هم که اینطور شد ، صحبتایی شده که کوچ کنیم به لاین لاین فیلتر شد ، بیتاک .. بیتاک هم فیلتر شد ، یه مسنجر دیگه …. متاسفانه به جای حل ریشه ای موضوع ، فقط خودشون رو گول میزنند (( شرمنده به متن اصلی بی ربط شد ! )) ;) ;)
فکر کنم کیفیت متریال به کار رفته مخصوصا در قسمت اینترور خودرو و همچنین امتیاز بالای خودرو از لحاظ ایمنی و کارایی و…..و همچنین ارزش خودرو پس از 3 سال البته برند خودرو که اصلا اصل کاریه .مثلا فرض کن تو ماشین نشستی بعد لوگوی روی فرمون ارم پورشه یا لامبو یا فراری و…. باشه ادرنالین در خون ترشح میشه..البته نه که ماشین های امریکایی بد باشه خیلی هم عالینو ارزو ولی المانی ها و ایتالیایی ها چیزه دیگن…..
والا به عنوان مثال جرمی پشت فرمون lfa گفت بهترین ماشینی که تا حالا سوار شدم نمیدونم یا جرمی جک گفت یا ماشینای ایتالیایی المانی سوار نشده یا لکسوس ژاپنی نیست یا من علی بابام .
جناب آقای انیس حسینی دست شما درد نکنه آقای سردبیر لطفا منبع این مطلب رو بزارید
در یکی از مجلات خوندم که نسل اول ان اس x حدودا ۶۸هزار دلار قیمت داشت و سوپراسپرتی بود که حتی راننده های غیر حرفه ای هم میتونستن باهاش رانندگی کنند امیدوارم acura nsxجدید مثل اجدادش حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشه
به پای bmwi8 هم نمیرسد باموتور ۱۵۰۰cc ۴.۴ثانیه شتاب و مصرف سوخت ترکیبی 2لیتر بر ۱۰۰ ماشینی روش ساخته نشده درسته این ماشین قدرتمند هست وباسرعت ولی مصرفش بالاست در کم مصرفی با i8 نمی توان مقایسه کرد
جواد
۶ آبان ۱۳۹۴این ماشین عالیه ولی برادر پرستیژ پورشه918 به ادم میده این هیچوقت نمیده وقتی تو اون ماشین بشینی همه تو به چشم یک مولتی میلیونر میبینن ولی خداییش چهر اش عالیه قیمتشم که خوبه
luis
۶ آبان ۱۳۹۴راننده باید پرستیژ داشته باشه
نه همین لباس زیباست نشان ادمیت.
احسان آرسنالی
۶ آبان ۱۳۹۴قیمت پورشه 6 برابر اینه.
انتظار داری پرستیژ یکسانی داشته باشند
Aston Martin
۷ آبان ۱۳۹۴بطور کلی این ماشین یونیکه
سينا
۶ آبان ۱۳۹۴دوستان دیگه واقعا نمیتونم توى سایت بیام ! رفتم دکتر واسه افت تحصیلى و کمى ضعیف شدن حافظه و حواس پرتى و … . میگه دارى افسردگى میگیرى و نباید به این چیزا فکر کنى و توى این سایتا برى ، پدرم هم دستش درد نکنه جلو دکتو میگه به تو چه سرت تو کار خودت باشه بشین پاى درست . نمیدونم شاید بهتر باشه تو نفهمى بمیریم و فقط دعا کنیم یکى بیاد اشتباهت مارو درست کنه ، یه عده هم با سو استفده از این وضعیت کشور رو براى خودشون بادونن و هر کارى که میخوان بکنم .
Archi KHAN
۶ آبان ۱۳۹۴دوست عزیز ، برادر من
درست مشکلات فراوانِ اما با حرص خوردن تنها و دپرس شدن کاری حل نمیشه که !
بهتره شما گازشو بگیری برای درس خوندن …
موفق باشی
shahab
۶ آبان ۱۳۹۴بنظر من خیلی جذابه
قیمتشم که برای یه سوپر اسپورت مفته واقعا
چراغای جلوی آکورا منو یاد شمشیر سامورایی میندازه خخخخخ
دکتر داریوش
۶ آبان ۱۳۹۴عجب چیزیه
Danial
۶ آبان ۱۳۹۴قیمتش خیلی خوبه باید بشینیم و منتظر باشیم ببینیم صدای اگزوزش چجوریه این نوع ماشین های با صدای اگزوزشون هست که جداب تر میشن اما طراحیش خیلی جذابه خیلیییییی…
من آکورا رو از بازی آندرگراند1 میشناسم یکی از بهترین ماشین های بازی بود بعد دیگه ازش خبری نداشتم تا این NSX رو رونمایی کرد تا الان کجاب وده یا شایدم من خبری ازش نداشتم …
در هر صورت i8 رو که توی ایران آوردن فک نکنم دیگه اینو بیارن حجم موتورش بالاست بهش کارت سوخت نمیدن آخه فک کن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ :)
نت هم ک کند شده نابودمون کرده لعنتی …
تلگ رو هم که دارن فاتحش رو میخونن …
سجاد
۶ آبان ۱۳۹۴داداشی احتمالش خیلی پایینه که تلگ فیلتر بشه ..
ولی به فرض هم که اینطور شد ، صحبتایی شده که کوچ کنیم به لاین
لاین فیلتر شد ، بیتاک ..
بیتاک هم فیلتر شد ، یه مسنجر دیگه ….
متاسفانه به جای حل ریشه ای موضوع ، فقط خودشون رو گول میزنند
(( شرمنده به متن اصلی بی ربط شد ! )) ;) ;)
محمدرضا
۶ آبان ۱۳۹۴انصافا باید تبریک گفت بهشون شتابش خیلی خوبه چهرش هم بد نیست لایک
محمدرضا
۶ آبان ۱۳۹۴ولی من 918 میخوام
ارمان
۶ آبان ۱۳۹۴یه اسپورت با ادب به نظر شکیل و بی نقص میاد :)
ali ayat
۶ آبان ۱۳۹۴با این برچسب قیمتی رقیبی بسیار قدر برای ماشین های آمریکایی
شلبى
۶ آبان ۱۳۹۴نمیدونم چرا هر چیزى که در امریکا تولید میشه انقدر قیمتش کم و منصفانه میشه
king 918
۶ آبان ۱۳۹۴فکر کنم کیفیت متریال به کار رفته مخصوصا در قسمت اینترور خودرو و همچنین امتیاز بالای خودرو از لحاظ ایمنی و کارایی و…..و همچنین ارزش خودرو پس از 3 سال البته برند خودرو که اصلا اصل کاریه .مثلا فرض کن تو ماشین نشستی بعد لوگوی روی فرمون ارم پورشه یا لامبو یا فراری و…. باشه ادرنالین در خون ترشح میشه..البته نه که ماشین های امریکایی بد باشه خیلی هم عالینو ارزو ولی المانی ها و ایتالیایی ها چیزه دیگن…..
luis
۶ آبان ۱۳۹۴والا به عنوان مثال جرمی پشت فرمون lfa گفت بهترین ماشینی که تا حالا سوار شدم نمیدونم یا جرمی جک گفت یا ماشینای ایتالیایی المانی سوار نشده یا لکسوس ژاپنی نیست یا من علی بابام .
king 918
۷ آبان ۱۳۹۴بله لکسوس و نیسان تاج سرن ولی خدایی بین لکسوس و فراری کدوم رو انتخاب میکنید ؟
بهروز
۶ آبان ۱۳۹۴والا من هرچی حساب میکنم میبینم بالای ششصدوبیست اسب میشه قدرتش چرا میگن پونصدوهفتادتا
Archi KHAN
۶ آبان ۱۳۹۴با اینکه کلی با هوندا حال میکنم ، اما قیمت اش یکم زیاد نیس ؟!
امین
۸ آبان ۱۳۹۴داداش اگه بخوای با رقیباش مقایسه کنی ( مکلارن 570s ، پورشه 911 turbo s ، آیودی
R8 V10 ، …) میبینی که از همه ارزون تره !
king 918
۸ آبان ۱۳۹۴ولی توربو اس خیلی از این سر تره gt3 تو کلاس اینه ارادت…………..
احمد باقری
۷ آبان ۱۳۹۴ماشین خیلی خوبیه که چند ویژگی رو با هم ترکیب کرده.
vtc
۷ آبان ۱۳۹۴جناب آقای انیس حسینی دست شما درد نکنه
آقای سردبیر لطفا منبع این مطلب رو بزارید
در یکی از مجلات خوندم که نسل اول ان اس x حدودا ۶۸هزار دلار قیمت داشت و سوپراسپرتی بود که حتی راننده های غیر حرفه ای هم میتونستن باهاش رانندگی کنند
امیدوارم acura nsxجدید مثل اجدادش حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشه
علیرضا
۱۴ خرداد ۱۳۹۵این دیوانگی هست !
علی
۱۴ دی ۱۳۹۵به پای bmwi8 هم نمیرسد باموتور ۱۵۰۰cc ۴.۴ثانیه شتاب و مصرف سوخت ترکیبی 2لیتر بر ۱۰۰ ماشینی روش ساخته نشده درسته این ماشین قدرتمند هست وباسرعت ولی مصرفش بالاست در کم مصرفی با i8 نمی توان مقایسه کرد