در یک روز تابستانی بر آن شدیم تا با جمعآوری تعدادی خودرو یک آزمایش ترمزگیری را ترتیب دهیم. قرار شد محلی را در اطراف شهر زنجان انتخاب کنیم که هم دارای رفت آمد کمی باشد و هم شیب آن آنقدری نباشد که در مسافت توقف تأثیرگذار باشد. سرانجام مسیری در ارتفاعات گاوازنگ انتخاب گردید و با خودروها راهی آنجا شدیم. خودروهای مورد آزمایش عبارت بودند از:
- میتسوبیشی گالانت GLS
- پژو ۲۰۶ صندوقدار تیپ وی ۸
- پراید ۱۳۱ SX
- سمند LX
- رنو تندر ۹۰ لوگان
- هیوندای آوانته
- سیتروئن زانتیا
پس از آن نوبت به پراید ۱۳۱ رسید. خودرویی بسیار بیکیفیت ولی پرفروش. تا قبل از آزمایش در مورد پراید دو دیدگاه داشتیم, یکی اینکه این خودرو به دلیل وزن پایین باید خیلی سریع توقف کند و تئوری دیگر اینکه به دلیل ضعف فنی و کیفی و ترمزهای کاسهای در عقب باید خیلی دیر توقف کند. نتیجه همه را حیرتزده کرد. پراید مجهز به ABS در هر سه تست مسافتی کمتر از آوانته را بجای گذاشت! رکورد پراید کمی کمتر از ۴۱ متر بود. شاید دلیل آن وزن پایین باشد.
سمند LX مورد آزمایش نیز که سیستم ضد قفل داشت رکوردی مشابه با پراید را بجای گذاشت. البته احتمال میدهم در صورت استفاده از لنت مرغوب این خودرو مسافت بهتری را ثبت کند.
206 و زانتیا با اختلاف زیادی نسبت به بقیه رکوردهای خوبی ثبت کردند و نکتهٔ جالب این بود که مسافت توقف هر دوی آنها کاملاً یکی بود. هر دوی آنها با بهرهگیری از ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و لنتهای با کیفیت ATE که تحت لیسانس آلمان هستند توانستند رکورد ۳۵.۸۰ را ثبت کنند. سرانجام نوبت به مسنترین و با کیفیتترین عضو گروه یعنی میتسوبیشی گالانت رسید. این خودرو تنها عضو گروه بود که ترمز ABS نداشت. با شروع تست متوجه شدیم که کار ABS را باید خودمان انجام دهیم که بسیار سخت بود باید اعتراف کنم که پیشگیری از قفل شدن و در عین حال توقف سریع با خودروی بدون ABS کار بسیار سختی است و نگارنده شخصاً نتوانستم رکورد خوبی با گالانت ثبت کنم و دلیل آن هم قفل شدن چرخها بود ولی مالک خودرو با مهارت بسیار بالایی توانست با کمترین قفل شدگی رکورد گالانت را ثبت کند. اینجا بود که همگی حیرتزده شدیم. گالانت با وجود ۲۲ سال سن و خرابی کمک جلو که تقسیم وزن را به هم زده بود رکورد ۳۵.۳۰ متر را ثبت کرد که فوقالعاده و فراتر از انتظارات بود. اینجا بود که بار دیگر به مهندسی ژاپن ایمان آوردیم. دیسک ترمز گالانت بزرگترین بود و حتماً لنتهای مرغوب آن و نیز مهارت راننده در جلوگیری از قفل شدن چرخها عواملی بودند تا گالانت برندهٔ این آزمایش باشد. البته باید توجه داشت که اعداد بهدستآمده توسط ما بههیچوجه اعداد واقعی نیستند چون ما از دستگاههای اندازهگیری دقیق استفاده نکردیم و ابزار ما متر بود و مهارت راننده و شرایط خودروها نیز در نتیجه دخیل است. همچنین محل آزمایش نیز باید چیزی حدود ۱۷۰۰ متری از سطح دریا ارتفاع داشته باشد. ارتفاع از سطح دریای زنجان در حدود ۱۶۳۰ متر است. البته نمیدانم که ارتفاع از سطح دریا تأثیری روی ترمز گیری دارد یا نه؟ اما از آنجایی که رکورد ترمز بنز اس کلاس ۳۸ متر است و مطمئنم که ۲۰۶ از بنز ترمز بهتری ندارد شاید شرایط محیطی سبب ثبت چنین رکوردهایی شده است. از مالکان خودروها آقایان فتوت، نیکوبخت، فرزادفر، بابت همکاری در آزمایش و از آقای فرهاد سلیمانی که ایده و طرح تست را مدیون ایشان هستیم تشکر میکنم. در پایان فیلمی ضمیمهٔ این مطلب شده است که شما را به دیدن آن دعوت میکنیم. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۸۲۳۲۰″]
160
۱۲ مرداد ۱۳۹۳من با پراید ABS ترمز میگیرم سرعتم بیشر میشه :)
reza7
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سلام
آزمایش جالبی بود
فقط حیف همه ی خودرو های موجود تو بازار مثل 405 ، پارس ، لیفان جی ای سی و … توش نبودن
به نظرم شما باید تو این آزمایش ی خودروی معروف وارداتی رو هم میاوردید تا ی جورایی مبنا قرار میگرفت
خصوصا به همون خاطری که میگید بنز رکوردش 38 متر بوده
البته یادآوری میکنم جنس و اندازه لاستیگ و رینگ بیشترین تاثیر رو داره و بعد آسفالت جاده…
تو فیلم زانتیا تو ی جای دیگه آزمایش شد و آسفالت مکان بقیه خیلی زبر به نظر میومد!
Behrooz
۱۳ مرداد ۱۳۹۳واقعاً دستم درد نکنه با این سایت حرفه ای که هر روز چندفه چک میکنم .
زانتیا که کلا یه کشور دیگه بود ، اون از گالانتتون(سالم ترش موجود نبوده )اونم از تندر که رینگ و لاستیک استاندارد نداشته دیگه چی !!!!!!
اگر میخواید تستی انجام باید همه ماشینا با کارکرد در حد صفر و بدون هیچ تغییری باید باشه به عنوان یه تندر سوار بعد از تعویض لنت ماشین با این که لنت فابریک انداختم قدرت ترمز به وضوح کم شد حالا چه برسه به رینگ پهن و لاستیک غیر استاندارد و … شرایط استاندارد خودرو از کارخونه که 99 درصد سوارش میشن شرطه نه مثلا یکی با لنت پارس یکی دیگه با لنت سرامیک و یکی دیگه بدون لنت .
4 تا لاستیک کومهو سایز استاندارد میندازی زیر پراید بدون ABS راحت خط ترمزش 7-8 متر بلکم بیشتر کم میشه.
اما چیزی که میدونم میگم تاحالا 70000 تندرو روندم ، از سال 76 پراید داشتم و دارم کمی هم با 206 تیپ دو ،سمند،405-2000 و پاس روندم.
میدونید در ماشینای درست حسابی مثل 206 و تندر بعد از تعویض رینگ و لاستیک باید سایز اونارو به ECU بشناسونید تا ABS و کیلومترتون هماهنگ بشه؟
قطعاً مالک اون تندر مثلا بزک نمیدونسته الان که ترمز میکنه ماشین فک میکنه لاسیک 185 زیرشه همونقدر فشار میاره در صورتی که نیست.
چن سال پیش مجله ماشین ترمز تندر و کمری رو تست کرد و خط ترمز تندر کمتر بود دیگه بغیرو نمیدونم
مهیار
۲۶ شهریور ۱۳۹۶آقا چون شما تندر داری پس تندر بهترین ماشین دنیاست. مرد حسابی اصلا همچین چیزی وجود نداره که سایز لاستیک رو به ecu بشناسونی! ماشین هم فکر نمیکنه چه سایز لاستیکی زیرشه که بخواد بر اساس سایز به به ترمز نیرو وارد کنه همینجوری از خودت میبافی
من
۱۳ مرداد ۱۳۹۳کیفیت فیلم که همه فهمیدن بسیار پایین بود نکته بعدی اینکه همش دوربین تکون میخورد من تقریبا چیزی دستگیرم نشد از فیلم کلا این فیلم برداری در حد سایت پدال نبود از پدال انتظار بیشتری میرفت
در مورد خود قضیه هم بهتر بود مسافت توقف سایر خودروهای جهان رو هم چند نمونه برای مقایسه میاوردین بخصوص اون هایی که تو ایران زیادن مثل مزدا3
امید
۱۸ مرداد ۱۳۹۳نتایجش جالب بود بازم فهمیدیم گاری میسازن
Alpha
۱۸ مرداد ۱۳۹۳کیفیت تست فوق العاده پایین بود ! شرایط برابر نبودن ! میبینیم که 206 رینگ و لاستیک استاندارد نداره ! تندر هم همینطور ! از پدال بعید بود !
Road
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تست خوبی بود،ممنون از زحمت شما ولی بای
1 ماشینها استاندارد بودن خصوصا تایرها و لنت
2 سرعت رو از رهیاب میخوندید مثلا 206 8 کیلومتر تو 100 تا بیشتر و ال 90 5 کیلومتر بیشتر نشون میده
3 و در آخر سرعت باید ثابت و بدون شتاب باشد
Road
۱۹ مرداد ۱۳۹۳مجله ماشین تست تندر رو انجام داده
35 متر زیاده برای این ماشین با توجه به اینکه سیستم ترمز اون جدیدترین ورژن تو بین ماشینهای تست شده بوده
برای 206 هم احتمالا کمتر هست
شهریار
۲۸ مهر ۱۳۹۷اگر لوگان با لاستیک بارز و کویر چک شده هر نتیجه ایی غیر واقعی هست چون بخاطر کیفیت فوق العاده پایین این لاستیکها به محض اشاره به ترمز لوگان و قبل از اینکه BAS این ماشین فعال بشه سیستم ABS به شدت شروع به کار میکنه.من با لاستیک تیگار اندازه گرفتم و این عدد 27 متر بود یعنی به اندازه رنو تلیسمان
فرهاد
۱ دی ۱۳۹۳سلام, مهمترین نتیجه اینه که این جوانها و بعضی از مسن ها ببینند که با سرعت 100 تا 35 متر ماشینشون راه میره تا توقف کامل کنند و اونوقت یه عده شبه آدم با 120 تا سرعت میچسبونند به پشت ماشین جلوئی و فکر میکنند که خیلی راننده هستند در صورتیکه قاطرها هم موقع حمل بار مسافتشان از یکدیگر را رعایت میکنند . (اگر واقعیت , توهین و عبارات غیر اخلاقیست پس منتشر نکنید)بنده صدها بار شاهد تصادف در اتوبان تهران-کرج بوده ام که فقط و فقط عدم رعایت فاصله باعث مرگ و میر شده است.
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳این که سمند و پرای تو این تست با هم برابر بودند
خیلی جالبه و نشون میده
یا سمند خیلی ترمزش قویه
یا پراید ترمز خیلی ضعیفه
و یا هردو
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳و یا اینکه ترمز سمند ضعیفه و ترمز پراید خیلی خیلی ضعیفه
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳چون وزن سمند خیلی خیلی بیشتر از پرایده
و حتما میدونید که وزن مهمترین عامل در ایستادن جسمه
rmr
۴ تیر ۱۳۹۴مهندس هرچه وزن بیشتر بشه ترمز نیروی بیشتری لازم داره تا سرعتو کم کنه.
hooraman
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴دیسک چرخ های زانتیا ساخت برمبو و کلیپر ترمز ها ساخت بوش هست اگر لنت اصلی فرودو یا بوش بندازید (اینایی که تو سر سعد می فروشن 95% تقلبی هستن) با فشار روغن 170 باری که پشت مدار ترمز هست تو 30 متر از 100 کیلومتر ایست کامل می کنه البته چون فشار ترمز عقب زانتیا از تعلیق عقب گرفته میشه این ماشین در حال فول لود ترمز های عقبش 50% قوی تر تا حالت معمولی هست که ماشین های دیگه از این قابلیت بی بهره هستن
هادی رحمن
۷ تیر ۱۳۹۵واقعا کارتون حرف نداشت و عالیه
فقط ایکاش تعداد خودرو ها بیشتر و تجهیزات اندازه گیری تون دقیق تر بود
خدا قوت و خسته نباشید
امید
۲۵ مهر ۱۳۹۵سلام فکر میکنم یه بار دیگه این تست رو اجرا کنید میبینید که جدیدا ترمزمهای سمند lx بشدت خطرناک میباشد و زمانیکه ABS فعال میشه پدال ترمز کاملا خالی میکنه و رکورد وحشتناک تصادف آخرین چیزیه که ازش باقی میمونه .
احسان
۲۶ دی ۱۳۹۶من با یه پراید مدل ۸۷ تصادف کردم بدون abs یعنی اون زد به ماشینم از پشت خط ترمزش ۱۳ متر هست الان میگه من ترمز نزدم و سرعتم مجاز ۷۰ کیلومتر در ساعت بوده ایا این طول خط ترمز میشه مال این سرعت باشه تصادف هم ک کرد موتورش جمع شده تا نصف کاپوت سرعتش چقد میتونه باشه؟
سجاد
۱۲ فروردین ۱۳۹۷سلام خسته نباشید با توجه به تجربه شخصی ترمز های تندر خیلی بهتر از 206وی 8 عمل میکنن زانتیا رو نمیدونم چون تجربه رانندگی با اونو ندارم اما این رتبه برای ترمز های تندر یکم درست نیست حتما یه مشکلی داشته چون واقعاا ترمز های ال 90 از قدرت خوبی برخورداره وبهتر از 206 هست