بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم میتواند یکی از قطبهای خودروسازی در خاورمیانه و حتی آسیا باشد. در مطلب جداگانهای به پتانسیلهای بالقوهی صنعت خودروی کشورمان پرداخته شده و ان شالله در آینده شاهد این مطلب خواهید بود.
در سال ۲۰۱۶ بازار خودروی کشورمان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی در رتبهی پانزدهم جهانی قرار گرفته و همین امر نشان دهندهی ظرفیتهای آن است. از طرفی مصرفکنندگان علاقهی فراوانی به بهره بردن از جدیدترین تکنولوژیهای روز دارند و این موضوع را به خوبی میتوان در بازار خودرو دید. هرچند، متأسفانه به خاطر قدرت خرید پایین، بخش زیادی از هموطنان قادر به پرداخت بهای بیشتر برای خرید اینگونه خودروها نیستند. به نظر میرسد خودروسازانی میتوانند در این بازار موفق شوند که خودروهایی ارزانقیمت با تکنولوژی نسبتاً مناسبی داشته باشند.
اما در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به خودروسازان و خودروهایی که میتوانستند وارد بازار شوند اما تاکنون راه به جایی نبردهاند. شاید هم در آینده شاهد جولان آنها در خیابان باشیم!
- سه تفنگدار آمریکایی
فورد، شورولت و داج! این سه برند معروف که سازندههای عضلانیهای افسانهای بودهاند. فورد موستانگ، شورولت کامارو و داج چلنجر طرفداران فوقالعاده زیادی در کشورمان دارند و این موضوع را میتوان از حضور آنها در مناطق آزاد فهمید. البته همانطور که خودتان بهتر از ما میدانید دیگر امکان ورود این خودروها حتی به مناطق آزاد نیز وجود ندارد.
البته جدای از این خودروهای اسپورت و حجیم، شورولت مدلی با نام بولت را نیز تولید میکند که بسیار کممصرف و پاک بوده و چندین جایزهی مهم را از آنِ خود کرده است.
- آلفارومئو
این برند افسانهای ایتالیایی چندی پیش حضوری نصفه و نیمه در بازار خودروی ایران داشت و این روزها در عرصهی جهانی با مدل جیولیا و شاسیبلند استلویو دوباره نام خود را سر زبانها انداخته است. امیدواریم جیولیا وارد کشور شود تا دوستداران خودروهایی پرفورمنس که از بنز و بامو خسته شدهاند(!) با آن خودنمایی کنند.
- اوپل
اوپل این روزها در برزخ به سر میبرد زیرا تحت تملک پژو-سیتروئن درآمده و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت. اوپل از دیرباز در کشورمان برندی خوشنام بوده و در صورت وارد شدن به کشورمان میتواند معاملهای برد-برد را ترتیب دهد به گونهای که از ظرفیتهای بازار ایران استفاده کرده و هم مصرفکنندهها صاحب برند خوشنام آلمانی شوند.
- جگوار
برند پر سابقه و کلاسیک بریتانیایی ظاهراً نمایندگی خود در تهران را تأسیس کرده است. جگوار که این روزها خوب روی غلتک افتاده میتواند با خودروهای جذابی نظیر XE و اف پیس دل خریداران متمول ایرانی را برباید!
- کادیلاک
کادیلاک یکی از معروفترین برندهای خارجی در کشورمان بوده و قدیمیها خاطرات زیادی با آن دارند. کادیلاک سویل که معرف حضور همه است! کادیلاک دوباره احیا شده و به خودروهایی لوکس و البته اسپورت به جنگ رقبای آلمانی خود رفته است. هرچند، این برند نیز نظیر هموطنان خود در لیست سیاه ورود به ایران قرار دارد.
- فراری، لامبورگینی
چراکه نه! مطمئناً افراد زیادی قدرت خرید این سوپراسپورت های ایتالیایی را دارند و البته اگرچه به احتمال زیاد ما نمیتوانیم آنها را بخریم اما حداقل از رژهی آنها در خیابانهای پایتخت مسرور میشویم! ذکر این نکته هم مهم است که به دلیل قانون ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم پیشرانهی بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی، این سوپراسپورت ها را نمیتوانیم در ایران ببینیم.
- تویوتا
یکی از مشهورترین برندهایی که در کشورمان طرفداران فوقالعاده زیادی دارد تویوتاست. این برند که سابقاً در ایران خوش درخشیده بازار خودروهای وارداتی را به کرهایها واگذار کرده و البته به نظر میرسد رغبت چندانی به حضور در کشور ما ندارد. دلایل عدم حضور رسمی و مستقیم تویوتا در کشورمان در نوشتاری مفصل در پدال چاپ شده اما به نظر میرسد یکی از مهمترین دلایل روابط و فروش بالای تویوتا در آمریکا است و تویوتا نمیخواهد ریسک کرده و بازار خود را به خطر بیندازد.
ساختههای تویوتا به جانسختی و کیفیت بالا مشهور هستند و محصولات این شرکت در صورت مونتاژ در کشور میتوانند فروش بالایی را تجربه کنند.
به نظر شما جای کدام برندها و خودروها در بازار خودروی کشورمان خالی است؟ دوست دارید کدام خودروها را در خیابانهای شهر ببینید؟ البته میتوانید هر خودرویی را نام ببرید زیرا تخیل و آرزو حدومرزی ندارد!
خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت اول)
افرودر
۲ فروردین ۱۳۹۶جیپ و افرودر های مرسدس و نیسان و….
(ali (CHEVY NOVA
۲ فروردین ۱۳۹۶قبلا هم گفتم که جای3 تا کابوی اصیل یعنی چلنجر و موستانگ و کامارو خالی هستش
اگه روزی این 3 تا ماشین به طور انبوه در ایران عرضه بشن یه رکورد در فروش به جا میذارن
کادیلاک هم که دیگه محبوبیتش درایران لازم به گفتن نیست
هنوز که هنوزه یدونه سویل تو خیابون رد میشه مردم مات و مبهوت میشن از عظمت و وقار این ماشین
Mehran nikfar
۲ فروردین ۱۳۹۶این سه تفنگدار به تنهایی میتونن انگیزه مهاجرت باشن.مخصوصا srt وzl1
سیامک
۲ فروردین ۱۳۹۶جیپ رو جا انداختین
البته فک کنم گروه آمیکو!!!! میخواد چند مدل وارد کنه ولی هنو نشده.
یوسف
۲ فروردین ۱۳۹۶من موندم چرا اوپل با چنین محصولات با کیفیت و جذابی ۱۷-۱۶ ساله ضرر میده.
MADJID
۲ فروردین ۱۳۹۶.
حضور تویوتا از همشون مهم تره ، آدم یک ماشین با کیفیت و ایمن میخواد، بدون ماشین اسپورت و وحشی هم میشه رانندگی کرد و به کار های روزمره رسید. بعضی ها پشت پراید نمیتونن خودشون رو کنترل کنن، وای به حال ماشین اسپورت ?
reza-a
۲ فروردین ۱۳۹۶تویوتا ماشین های با کیفیتی میسازه اما در مورد حضور تو یک بازار علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی نداره ولی حضورش تو بازار در جایگاه درست خودش خوشحال کننده هست در مورد ماشین های اسپورت هم درسته الان جایگاه این ماشین ها تو ایران درست نیست
reza-a
۲ فروردین ۱۳۹۶تویوتا ماشین های با کیفیتی میسازه اما در مورد حضور تو یک بازار علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی نداره ولی حضورش تو بازار در جایگاه درست خودش خوشحال کننده هست در مورد ماشین های اسپورت هم درسته الان این ماشین ها تو ایران مفهوم درستش رو پیدا نکرده
احسان(احسان سابق)
۲ فروردین ۱۳۹۶من نمی دونم اگر اسمش منطقه آزاده پس چرا ورود خودروهای آمریکایی و خودروهای بالای 2.4 لیتری آزاد نیست؟!!
حسین وی
۲ فروردین ۱۳۹۶باز هم میگم اگه بخوایم عموم مردم رو در نظر بگیریم میشه گفت جای مهندسای این ماشینا یا حداقل جوونای با استعداد که کمم نیستن تو خودرو سازی کشور خودمون خالیه بازار خودرو ایران هیچ وقت پیشرفت نمیکنه و نخواد کرد تا وقتی که یه عده هستن فقط داره اختلاف طبقاتی زیاد میشه
علی
۲ فروردین ۱۳۹۶جای خالی آئودی هم واقعا حس میشه … ولی مهم تر از همه قیمت بالای خودرو هاست که با وضعیت اقتصادی مناسبتی نداره ، اگر قیمتا تعدیل میشد خیلی از برندها مطمئنا وارد میشدند چون بازار رونق داشت….
mohsen
۲ فروردین ۱۳۹۶ای کاش مقاله مینوشتید که خودرو سازانی که در ایران هستند 2 سطر مشد این همم عذاب نداشت
هرچیم ماشینه با دستان توانمند دلالی و نمایندگی های دلالی وارد میشه
Saied
۲ فروردین ۱۳۹۶خیلی خوب نوشتی ??
پرسپولیس
۲ فروردین ۱۳۹۶جیپ -فورد-کادیلاک-کرایسلر-شورولت-داج-بنز-بی ام و-پورشه-آئودی-ایتالیایی انگلیسی کره ژاپن دیگه چی بگم همه خوب غایبند به قول شاهین رویا حدومرزی نداری ولی دیوانه گی میاره چون مادربین کشورهایی قرارداریم که اصلاباماشین چینی بیگانه هستنددوستان من درمسیری که خودرو به طرف عراق واقلیم کردستان میرودهمیشه برخوردمیکنم اکثرخودروهاتویوتابعدنیسان وبعدخودروهای آمریکایی روی ماشینهای خودروبرمی بینم دقایقی هم که تریلرها استراحت میکنندخوب وراندازشان میکنم تاحالامیتسوبیشی وسوبارومزدابه ان سرمین نرفته یادراین مسیرندیدم لکسوس هم بسیاردیدم تویوتااول لکسوس دوم نیسان سوم کادیلاک وشورولت بعدفورد دوج که نبوده حالا مافقط مقاله های حسرت آورچی نمیادجای چی خالیه چی ممنوع میخوانیم که همه اش یعنی عدم وعقب افتادگی
بهنام
۲ فروردین ۱۳۹۶اوپل که الان هم نمایندگی داره حضور داره در بازار ولی قدرت رقابت با رقبای دیگر را ندارد بخصوص رقبای کره ای و ژاپنی
توان خودرو جی شرکت واردکننده هست که تصمیم به واردات و حتی تولید uaz patriot روسی گرفته
بهنام
۲ فروردین ۱۳۹۶این هم وبسایت شرکت توان خودرو جی هست
tavankhodro.ir
ونوم اف ۵
۳ فروردین ۱۳۹۶اوپل هم به زودی با کمک پژو میاد و مدلهایی با انجین ۱.۶ پژو سیتروئن که همون انجین های موجود تو بازار ایران هست روی اونها استفاده میشه
ب ام و سلطان
۲ فروردین ۱۳۹۶مینوشتید همه خیاله خودتونو و راحت کنید سلطان هم که نمایندگی نداره فقط دلال ها واردش میکنن چند برابر قیمت میفروش به پول دارها
shirko
۲ فروردین ۱۳۹۶واقعا جای جی تی ار که پیشرانه ۶ سیلندر داره تو ایران خالیه با پورش توربو اس
Saied
۲ فروردین ۱۳۹۶تیوتا جان سخته دوست داشتنی. کاش که برگرده ایران.
رامکال
۲ فروردین ۱۳۹۶شما که همه رو نوشتید.
پس کیه که جاش خالی نیست؟
اونو بگید.
امین
۲ فروردین ۱۳۹۶بهتر نیست حاضرا رو بشمارین
مردم کار و زندگی دارن وقت نمیکنن این همه بخونن!!!
Mahdi DODGE
۲ فروردین ۱۳۹۶خلاصه شده بگیم فقط پژو و رنو لیفان تو ایران هست هست
حمیدرضا
۳ فروردین ۱۳۹۶پاگانی بیاد مینی بیاد رولزرویس و بنتلی هم بیان عالی میشه ولی جدای شوخی بازار ما نیاز به خودروهای با کیفیت و سخت جان داره پس بهترین محصولات ساخت ژاپن هستن که به درد ما میخورن
راستی
۳ فروردین ۱۳۹۶تا آنجا که من اطلاع دارم ، در هیچ کشوری از جهان نمیتوان همه مدل های همه برندها را با هم دید.
وقتی یک خودرو وارد کشور میشود همراه با آن باید مسایل مربوط به تامین قطعه یدکی ، تربیت نیروی متخصص و خیلی مسایل دیگر در نظر گرفته شود.
البته من هم مانند خیلی از دوستان دیگر معتقدم شئونات مردم ایران در انتخاب گزینه های وارداتی در نظر گرفته نشده است.
مهدی
۳ فروردین ۱۳۹۶این که گفتین تویوتا نمیخواد ریسک کنه و به بازار ایران بیاد چطور هیوندای این کارو کرد و بازارش توی آمریکا هم رونق داره، بحث سر مافیاست که با یه شرکت زد و بند میکنن و یه شرکت دیگه حاضر به زد و بند نمیشه
محمد حسین
۳ فروردین ۱۳۹۶به نظر من جای سئات هم خالیه
هم پشتیبانی فنی فولکس رو داره ، هم قیمتش مناسبتر از فولکس هست هم طراحی هاش خوبه
Sardar
۳ فروردین ۱۳۹۶Nissan & jeep
ونوم اف ۵
۳ فروردین ۱۳۹۶هنسی هم بیاد خودم در نمایندگیش نگهبانی میدم
وحید
۵ فروردین ۱۳۹۶اینفینیتی
عباس خدر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶بنظر اینجانب جای برند اشکودا با خودروهایی نظیر سوپر ب ، اکتاویو ، کاروک ، ستیگو ، رپید و …… خالیست