بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم میتواند یکی از قطبهای خودروسازی در خاورمیانه و حتی آسیا باشد. در مطلب جداگانهای به پتانسیلهای بالقوهی صنعت خودروی کشورمان پرداخته شده و ان شالله در آینده شاهد این مطلب خواهید بود.
در سال ۲۰۱۶ بازار خودروی کشورمان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی در رتبهی پانزدهم جهانی قرار گرفته و همین امر نشان دهندهی ظرفیتهای آن است. از طرفی مصرفکنندگان علاقهی فراوانی به بهره بردن از جدیدترین تکنولوژیهای روز دارند و این موضوع را به خوبی میتوان در بازار خودرو دید. هرچند، متأسفانه به خاطر قدرت خرید پایین، بخش زیادی از هموطنان قادر به پرداخت بهای بیشتر برای خرید اینگونه خودروها نیستند. به نظر میرسد خودروسازانی میتوانند در این بازار موفق شوند که خودروهایی ارزانقیمت با تکنولوژی نسبتاً مناسبی داشته باشند.
اما در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به خودروسازان و خودروهایی که میتوانستند وارد بازار شوند اما تاکنون راه به جایی نبردهاند. شاید هم در آینده شاهد جولان آنها در خیابان باشیم!
- مزدا
مزدا یکی از خوشنامترین برندهای ژاپنی به خصوص در ایران است. خودروهای مزدا در ایران از استقبال خوبی برخوردار بودهاند و دلیل این امر را میتوان در کیفیت ساخت مناسب، ظاهر جوانپسند و کیفیت سواری جذاب دید. گروه بهمن در گذشته همکاری تنگاتنگی با مزدا داشت و از محبوبترین ساختههای آن میتوان به مدل ۳۲۳ و حتی ۳ اشاره کرد که هنوز هم طرفداران زیادی دارند. یکی از کلاسهای خودروییای که جای خالیاش در ایران به وضوح احساس میشود کلاس خودروهای کانورتیبل است. مزدا MX-5 میاتا به عنوان یکی از ارزانترین و جذابترین کانورتیبل های دنیا مطرح است که اتفاقاً تجربهی سواری بسیار جذاب و سرگرمکنندهای داشته و در صورت وارد شدن به بازار ایران میتواند از استقبال بالایی برخوردار شود.
زبان طراحی این روزهای مزدا مورد علاقهی افراد زیادی بوده و کراس اوورهای این شرکت به دلیل شیک بودن، کیفیت ساخت مناسب و سواری لذتبخش میتوانند افراد زیادی را جذب خود کنند.
- هیوندای
هیوندای چندین سال است که حضوری پررنگ در بازار خودروهای وارداتی ایران داشته اما به تازگی خودروهایی از این خودروساز در بازارهای جهانی عرضه شده که جای خالی آنها در بازار خودروی کشور ما نیز خالی است. یکی از این خودروها مدل آیونیک است که در سه نسخهی هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی تولید شده و میتواند با بهایی ارزانتر نسبت به پریوس باب میل افرادی باشد که به محیطزیست علاقه بیشتری داشته و البته جیبهایشان عمق بیشتری دارد!
یکی دیگر از خودروهایی که در صورت عرضه در کشور میتواند فروش خوبی داشته باشد مدل کرتا است که کراس اوور کوچک شعبهی هندوستان این برند است. کرتا با طراحی زیبا و ابعاد جمعوجور و البته بهایی رقابتی میتواند اکثر رقبای چینی بازار ایران را کنار بزند.
- تسلا
بله تسلا! صنعت خودروی دنیا با شتابی باورنکردنی در حال حرکت بهسوی قوای محرکهی جایگزین بوده و طبعاً کشور ما نیز باید به این سمتوسو حرکت کند. تسلا که از شرکتی کوچک به غولی در عرصهی خودروهای الکتریکی تبدیل شده این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و مدل S آن میتواند در کشورمان کاملاً نیازهای افراد ثروتمند دوستدار شتاب و محیطزیست را ارضا کند! هرچند، احتمال ورود تسلا به بازار خودروی کشورمان به دلایل سیاسی و البته قیمت بالا چیزی نزدیک به صفر است!
- لندروور و رنجروور
این شرکت بریتانیایی یکی از اسطورههای آفرود بوده و مدلهای قدیمی آن در کشورمان خاطرات خوبی را رقم زدهاند. یکی از زیباترین کراس اوورهای چند سال اخیر مدل اووک است که نمونههایی گذر موقت از آن به ایران آمدهاند. اگرچه در صورت ورود ساختههای این شرکت با کشورمان با بهایی بالا مواجه خواهیم شد اما به هر حال دیدن آنها در خیابان تجربهای لذتبخش به شمار میرود.
- فولکسواگن
پس از برجام حرف و حدیث های فراوانی دربارهی ورود فولکس به بازار خودروی کشورمان مطرح شد و به نظر میرسد تا چندی دیگر ساختههای این برند آلمانی را در خیابانها خواهیم دید. اخیراً نیز چندین دستگاه جتا و توراِگ وارد کشور شدهاند که تصاویر به اصطلاح جاسوسی از آن در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد.
فولکسواگن گلف و پولو نیز میتواند از گزینههای محبوب برای جوانان ایرانی باشد زیرا کلاس هاچبکها طرفداران زیادی دارد. هرچند، همچون اکثر گزینههای دیگر این لیست، مسئلهی قیمت و قدرت خرید یکی از اصلیترین فاکتورهایی است که باعث کوتاه شدن دست افراد از خرید این خودروها میشود.
- اشکودا
برند ارزانقیمت فولکسواگن که اشتراکات زیادی با فولکسواگن داشته از محبوبیت بالایی در برخی بازارها و حتی خود آلمان برخوردار بوده و مذاکراتی برای حضور آن در ایران صورت گرفته است. حتی مدیرعامل اشکودا اخیراً اعلام کرده در حال بررسی شرایط برای وارد شدن به بازار ایران است.
اشکودا از تکنولوژی و پلتفرمهای فولکسواگن نهایت استفاده را برده و طراحیهای آن نیز به گونهای است که پس از گذشت چندین سال، کمتر رنگ کهنگی به خود میگیرد.
خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت دوم)
جنوب
۱ فروردین ۱۳۹۶برای ایران بهترین جاده به سمت فولکس واگن و زیر مجموعه هاش ختم میشه…
حسین
۱ فروردین ۱۳۹۶البته خود اشکودا بهتر از فولکس هس ، چون ارزانتر هس!
بعد هم هیوندای!
بقیه برند های معرفی شده هم خوب هیتن اما گرونن!
رامتین
۱ فروردین ۱۳۹۶من اصلا با هیوندا موافق نیستم. هیوندا و کیا همون وارداتی باشن کافیه. بهترین شرکتی که میتونه به ایران بیاد همین فولکس هست و در ادامه زیرمجموعه هاش بنام اشکودا و سئات. البته از آسیا اگه مزدا یا تویوتا یا هوندا هر کدوم بیان عالیه که انگار ژاپنیها بشدت محتاط هستن و بنظرم امکان نداره بیان. به شخصه عاشق جتا و گلف هستم مدل GT که البته حدود 200میلیون آب میخوره.
peyman
۱ فروردین ۱۳۹۶واقعا بازار خودرو ایران پرکشش هست و افراد پولدار هم کم نیستند که پول میلیاردی واسه خودرو میدن .ما که بدبخت شده ایم (قشر متوسط و ضعیف)ولی باز پولدار زیاد هست تو این مملکت .به نظرم این برنده ها وارد بازار بشن البته به صورت مستقیم موفق میشن از جمله مزدا cxکه عشق منه??ولی باید از صافی مسولان و مدیران دلسوز یه جوری(با امتیاز دادن)عبور کنن
ashkan
۳ فروردین ۱۳۹۶آقا پیمان بازار ایران نهایتان تا 3-5 سال دیگه کشش داشته باشه
شما رشد جمعیت و نگاه کن که نسبت به دوره قبل منفیه همین به مرور از خواهان خودرو کم میکنه
ترافیک ایجاد شده این 2 سال نسبت به سال های قبل وحشتناکه
این جوری بخواد خودرو تولید شه باید ساعت 5 صبح بزنی بیرون تا 9 برسی سره کار
از اون ور هم با این درامد و ارزش پولی ما نسبت به اونا کمتره و هزینه ساخت تو ایران بالاست بعید بدونم حتی قشر متوسط جامعه توان خرید همچین خودروهای رو داشته باشه
اشتباه مسئولین ما اینه که به جای این که بیان مونتاژ کار شن میان خودشون ماشین تولید میکنن رو ماشین بلاد کفر گمرک میکشن
یکی نیست بگه شم بی از الان مونتاژ کار شو تا 5 سال دیگه این صنعت و از نو پی ریزی کنی و خودرو ساز شی
عطا
۱ فروردین ۱۳۹۶اصلا هم هیچ خودرویی با این وضع واسه ایران مناسب نیس
نه اینکه بد باشنا… قیمتای نجومی رو عرض میکنم
peyman
۲ فروردین ۱۳۹۶داداش عطا اگر چه خودور وارداتی چند برابر قیمت میخورن ولی بازم فروش میرن .اگه فروش نمیرفت واردکننده ها یا ورشکست میشدن یا قیمت ماشین رو پایین می اوردن ولی فروشش خوبه که هر سال قیمتش میره بالا
علي
۲ فروردین ۱۳۹۶وارد کننده ها سود خودشونو میگیرن
مشکل گرونی خودرو های وارداتی فیش ها و تعرفه هایی هست که به خودروی وارداتی تعلق میگیره
که البته از جیب مصرف کننده در نهایت پرداخت میشه
John
۱ فروردین ۱۳۹۶هیچ کدوم از خودرو سازان دنیا تو ایران نیستن، تمام نمایندگی نماهای داخل کشور یه مشت دلال فرصت طلب گردن کلفت و کله گندن که فقط به فکر تلکه کردن مردمن و چیزی به اسم احترام به حقوق مشتری حالیشون نیست. به نظر من اگه دلیل این دزد بازار تعرفه ی کمرگ می بود تو خود بازار آمریکا هم مردمو تلکه می کردن مشکل ما انگار چیزی خیلی فراتر از مشکلات تمام مردم جهانه
kamran cooper
۱ فروردین ۱۳۹۶تا جایی که اطلاع دارم ستاره ی بنز نماینده ی رسمیه
البته بهتره بگیم بود
سامان اذری
۱ فروردین ۱۳۹۶ارین موتور هم نماینده اصلی میتسو هست
ali.usa
۱ فروردین ۱۳۹۶مگه ایران خودرو او سایپا چشونه
تازه اونا هم از محصولات بسیار عالی ایرانخودرو و سایپا بی نصیب هستن
ahmad
۱ فروردین ۱۳۹۶اصلا همین تیبا وقتی توی جاده دیده میشه آنچنان ابهت و درخشش چشم نوازی داره که آدم نمیتونه ازش چشم برداره!
اروپایی ها حتی توی خوابشون هم نمیتونن چیزی مثل تیبا رو ببین!
خخخ
سامان اذری
۱ فروردین ۱۳۹۶مزدا میاتا با تویوتا gt86 هم قیمته (25 هزار دلار)
تویوتا جی تی اواخر حدود 150 تومن به فروش میرفت
میاتا هم اگه با همون قیمت بیاد
درسته گرونه ولی بازم خوب فروش میره
(ali (CHEVY NOVA
۱ فروردین ۱۳۹۶خوب نظر من مشخصه چه ماشینهایی در ایران جاشون خخخییییییییییییللللللیییییی خالی هست مثل چلنجر . کامارو . موستانگ . cts و……………. کلی ماشین دیگه که یه طومار اسم و مدل رو شامل میشه
سامان اذری
۱ فروردین ۱۳۹۶علی داش قبل برجام ماشین امریکایی تو مناطق ازاد وارد میشد ولی الان یه مدتیه نمیزارن امریکایی وار شه از یه طرف همه موتور بالای 2.5 لیتر ممنوع اعلام شد
رسما مناطق اراد تبدیل شده به نمایشگاه کیا و هیوندای
سامان اذری
۱ فروردین ۱۳۹۶فقط تو کیش موتور بالای 2.5 لیتری پلاک میشه
بقیه ممنوعه
Mahdi DODGE
۲ فروردین ۱۳۹۶سامان جان اول بگم سال نو شما مبارک
تو قشم و چابهار بالای 2.5 هم وارد میشن هم گذر و انگاری میگفتن امریکایی هم میتونن بیارن ولی در عوضش یه سری قوانین سخت دیگه ای براشون گذاشتن
آرش آمریکایی
۱ فروردین ۱۳۹۶اول باید دست مزد ملت بره بالا تا بتونن اینا رو بخرن
از ده سال پیش تا حالا توان خرید مردم چیزی حدود 60% کمتر شده
با توجه به تورم شدید که افزایش حقوق درمقابلش ناچیزه
Milad
۱ فروردین ۱۳۹۶شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
یوسف
۱ فروردین ۱۳۹۶سابقا مشکل عوارض گمرکی بالا بود که باعث قیمت گذاری غیر عادلانه میشد ولی الان مشکل حادتری به اسم ضعف مفرط پول ملی به وجود اومده به طوریکه حتی اگر هیچ عوارض گمرکی دریافت نشه (زهی خیال باطل) باز هم یه ماشین بیست هزار دلاری قیمتی هشتاد میلیونی خواهد داشت و واقعیت اینکه اکثر ایرانی ها بالای پنجاه میلیون توان خرید خودرو ندارن که کاملا بدیهیه چون ارزش پول ملی یک چهارم شده همه چی دستکم قیمتش سه برابر شده در حالیکه فیش های حقوقی سی چهل درصد بالانر رفتن.
پدر دوست صمیمی من پزشک عمومی هستن و بعد این همه سال تازه تونسته یه ماشین چینی 65-60 میلیونی بخره. خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
reza-a
۱ فروردین ۱۳۹۶تا وقتی دولت تو خودروسازی باشه و انحصار وجود داره مدیران دولتی نمیزارن رقابتی به وجود بیاد که جای یک خودروساز خالی باشه حتی ماشین های وارداتی هم تعدادشون نسبت به کل فروش خودرو به حساب نمیان باید خودروسازی از دولت گرفته بشه و رانت خواری از بین بره اونموقع خودروسازهای جهانی خودشون میان تو ایران سرمیه گذاری میکنن با مدیریت درست حتی در ایران برند های خودروسازی معتبری میتونه به وجود بیاد مثل خودروسازی کره جنوبی
سامان اذری
۲ فروردین ۱۳۹۶دقیقا ❤???
هر خودرویی هم.که میاد ایران همین دولت میشینه نسبت به وضعیت یه قیمتی میزاره روش تا بقیه ماشینها افت فروش نداشته باشند
Saied
۱ فروردین ۱۳۹۶به نظر من بهترین برند واسه ایران فقط تیوتا میتونه باشه. تیوتا اسطوره در ضمینه ی دوام هستش. سند هم واسه حرفام همین لندکروز هستش. ولی حیف که تیوتا رو ول کردن چسبیدن به هیوندای و برند هایی دیگه که واسه استفاده هایه روز مره هیچ کدوم در حد تیوتا نمیشه.
ونوم اف ۵
۱ فروردین ۱۳۹۶پدال جان تمام موارد درست بود به جز هیوندای که مدلاش وارد میشه حالا شاید تمام مدل هاش نیاد ولی چندین مدل از اون ها همین الان فروش میره
ونوم اف ۵
۱ فروردین ۱۳۹۶بقیه لیست هم اگه میخوان با تیپا و سایما رقابت کنن باید ایمنی و تکنولوژی رو خیلی بالاتر ببرن و گرنه در صورت واردات شکست سختی میخورن
آرش
۱ فروردین ۱۳۹۶هر چی فکر می کنم واقع بینانه ترین پیشنهاد این لیست همون مزدا میاتا هست. چون تو این کلاس ماشین تو ایران محدود(تویوتا gt86) یا خیلی گرونه (بنز E350 کوپه و کروک). هم مزدا سابقه فروش و داشتن نمایندگی (گروه بهمن ) تو ایرانو داره، هم دید مردم نسبت به این برند مثبته (از مزدا کِلِه -وانت کوچولوی مزدا- و به قول ما مازندرانیا بگیر تا مزدا 323 و مزدا 3 قدیم و جدید) هم میاتا قیمتش معقوله (حدود 25 هزار دلار) هم این ماشین ذاتاً اسپرته (دیف عقب، دو نفره و دنده دستی) در حالیکه انتخاب جایگزین با قیمت تقریبا برابر میشه تویوتا جی تی یا هیوندای ولوستِر که خب دومی از نظر اسب بخار قابل قیاس نیست و اولی هم مثل میاتا عالیه. دلیل آخر برای ورود این ماشین اینه که من عاااااشقشم!
ارمان
۱ فروردین ۱۳۹۶مرسی از شاهین عزیز فکر میکنم قراره این مطلب ۹۹۰ قسمت داشته باشه ?
پرسپولیس
۱ فروردین ۱۳۹۶ایران کشوری هست که ارزش بسیارزیادبرای جهان هم داره درصورت سرمایه گذاری وامنیت سرمایه گذاری لیاقت ورودتمام خودروهای لوکس بارارزش رادارددستچین کردن هم حرف درستی نیست مگه ماچی ازدنیا کم داریم کشوری بزرگ داری فرهنگی بزرگ وباسابقه والبته پرایدوپژوی قدیمی که طبع وسلیقه رادراین چندسال کورکرده واینطورکه معلومه روزبه روزتعدادخودروهای وارداتی قرارتبدیل به کلکسون ونایاب شود
سهيل
۱ فروردین ۱۳۹۶جای شورلت و لامبورگینی خیلی خالیه
حسین
۱ فروردین ۱۳۹۶نگین خودرو و آرین موتور درحال حاضر مستقیم به کمپانی مادر وصل هستن و بقیه شرکت ها وارد کننده
آسان موتور و اطلس خودرو و ایرتویا هم وارد کننده و خدمات دهنده به محصولات فروخته شده ی خود هستن
MADJID
۱ فروردین ۱۳۹۶.
جای فولکس واگن خیلی خالیه.
حسین وی
۲ فروردین ۱۳۹۶جای هیچکدوم خالی نیست 90% مردم نمیتونن این ماشینارو بخرن جای 4 تا آدم کار بلد تو ایران خودرو و سایپا خالیه
پرهام
۲ فروردین ۱۳۹۶صد درصد دولتی بودن خودروسازی ایرانو از این صنعت عقب انداخته اما منم موافقم که مشکلات بیش از ایناس . دلیل اصلی چرخه معیوب فروش خودرو تو این مملکته و همینطور سرمایه محور بودن خرید خودرو که باعث شده دلالی در ابعاد مختلف ( کلان یا حتی شخصی) اتفاق بیوفته که خیلی از این دلالان فعلی هم تولید کننده های سابق تو این مملکتن که یا ملک یا خودرو یا هردو رو خرید و فروش میکنند . متاسفانه دلایل دیگری هم هست و خیلی گره کور زیاده .
سهيل
۲ فروردین ۱۳۹۶خودروسازهای ایران از کلی سوبسید انرژی ارزون و نیروی کار ارزون استفادہ میکنن ولی باز نمیتونن پیشرفت کنن فقط خودروسازها نیستن بلکه اکثر صنایع ایران این وضعیت رو دارن من خودم کارخونه دارم و جنس های خارجی رو کپی میکنم علت اصلی این قضیه رو این میبینم که تولید کننده ایرانی فقط میتونه به بازار داخلی فکر کنه و امکان بازاریابی و صادرات رو نداره چون ایران با همه دشمنه و کشورهای دیگه تعرفه سنگین روی کالاهای ایرانی دارن و فقط عراق و سوریه مونده . وقتی بازار صادراتی اینقدر کوچیکه تولید کننده نمیتونه با چین و ترکیه و هند و کشورهای آزاد حتی برای همین بازار کوچیک عراق رقابت کنه و تحقیق و توسعه و نو آوری انجام بده و مجبوره برای بازار داخلی فقط مونتاژ کنه یا کپی کنه
Hamid...Audi
۲ فروردین ۱۳۹۶خیلی دوست داشتم آئودی و مزدا هم تو ایران بودن.نه اینکه بخریم و حال کنیم چون پولشو نداریم واسه اینکه ببینیمشون و مهندسی کشور های دیگه رو تمجید کنیم.
متاسفانه فرغون سازان داخلی توهمی از سود زیاد بوسیله انحصار دارن.فکر میکنن که با انحصار ماشینای ارزون قیمت و فروش همونا به مردم سود زیادی میبرن در صورتی که ممکنه با تولید خودروی تکنولوژیک و با کیفیت و صادر کردن اون چندین برابر اون سود رو ببرن.
Mike
۶ فروردین ۱۳۹۶کی تو ایران حاضره که اینا بخوان غایب باشن . ?