هزینه زیاد سوخت و مشکلات زیستمحیطی بر اثر آلودگی ناشی از خودروها، بسیاری از مردم را در سراسر جهان به سمت خودروهای با مصرف بهینه سوخت و آلودگی کمتر سوق میدهد. وقتی شرایط استفاده از این خودروها در منطقه جغرافیایی مربوطه، فراهم باشد، احساس نیاز به خودروی کممصرفتر و پاکتر، قوّت بیشتری میگیرد. خودروسازان نیز به این موضوع توجه داشتهاند و برای ساختن چنین خودروهایی تلاش کردهاند. در نتیجه برای کمک به محیط زیست بهتر و پاکتر، انتخابهای زیادی برای خرید وجود دارد. این خودروها نه تنها به فکر اقتصاد و بودجه ما هستند، بلکه دنیا را نیز از آلودگی نجات خواهند داد. در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین خودروها در این زمینه را مرور میکنیم.
حقیقتاً باید گفت که این مدل، بهینهترین خودرو از لحاظ مصرف سوخت در جهان است. فقط این آمار خارقالعاده را نگاه کنید: ۰/۵۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۲۱ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر رانندگی. موتور دیزل هیبریدی این خودرو، در مصرف سوخت، از رقبایش فاصلهی زیادی گرفته و یکهتازی میکند. این خودرو، ظاهری شبیه ماشینهای فضایی دارد و در عینحال، از تکنولوژی کاهش مصرف سوخت، بهره میبرد. البته این همه سازگار شدن با محیط زیست، چندان هم ارزان نیست و قیمت اولیه آن به ۱۰۰ هزار یورو میرسد.
آمپرا و دوقلوی آن در کمپانی شورولت، «ولت»، به عنوان هیبریدیهای مسافت بالا شناخته میشوند. اساس پیشرانه این خودروها، موتور کوچک بنزینی است که تولید نیروی الکتریسیته میکند تا موتور الکتریکی را به راه انداخته و انرژی به چرخهای جلو منتقل شود. آمپرا را میتوان در خانه به برق زد و شارژ کرد. این خودرو با یک شارژ کامل، ۵۶/۳ کیلومتر مسافت را طی خواهد کرد و در این مدت هیچگونه آلودگی برای محیط زیست در بر ندارد. وقتی موتور کوچک بنزینی به کار بیفتد، مسافت مورد انتظار به ۴۸۳ کیلومتر افزایش پیدا می کند. در همین حال مصرف سوختی برابر با ۰/۷۴ لیتر خواهد داشت و تولید دیاکسید کربن آن به ۲۷ گرم بر کیلومتر میرسد.
باور کردنی نیست، ولی این خودرو با قد و قواره و موتور ۵ سیلندر توربوشارژر ۲۱۳ اسب بخاری، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱/۱۷ لیتر سوخت مصرف میکند و آلودگی آن ۴۹ گرم در هر کیلومتر است. همهی اینها به دلیل تکنولوژی پیشرفته پلاگین هیبریدی است که در آن به کار رفته است. برای تولید نیرومحرکه میتوان هم از موتور دیزل استفاده کرد و هم از موتور الکتریکی، و یا این که از هر دوی آنها به صورت ترکیبی استفاده کرد. البته استفاده صرف از موتور الکتریکی، تنها برای مسافتهای کوتاه و همچنین زمانهایی که ترافیک سنگین است، کاربرد دارد. وقتی ترافیک آزاد شد، ترکیب موتور دیزل و الکتریکی، حس رانندگی را دوباره باز خواهد گرداند.
بسیاری بر این باورند که تویوتا پیریوس، یکی از سبزترین خودروهاست، امّا تکنولوژی پلاگین آن، از لحاظ سازگاری با محیط زیست، چند رده این خودرو را پایین کشیده است. تکنولوژی به کار رفته، همان تکنولوژی ولوو است، ولی در عین حال، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر به همراه موتورهای الکتریکی کار گذاشته شده است. در حالت کاملاً الکتریکی، این خودرو قادر است بدون آلودگی، نزدیک به ۲۵ کیلومتر را طی کند. حالت ترکیب موتور سوختی و موتور الکتریکی، مصرف ۱/۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه خواهد داشت و تولید دیاکسید کربن آن ۴۹ گرم در کیلومتر است.
این خودرو اولین خودرویی در این لیست که با نیرو محرکههای مرسوم کار میکند. موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلند دیزلی آن، در مصرف بهینه سوخت و تولید اندک آلودگی، فوقالعاده عمل میکند. در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱/۹۶ لیتر سوخت مصرف میکند و تولید آلودگی برابر با ۸۳ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر دارد. این عملکرد، در واقع، یک روزنهی امید برای ادامهی حیات موتورهای احتراق داخلی است.
رنسانس در هیوندای با مدل i20 سوپر مینی ادامه دارد. این خودرو با موتور دیزلی ۱/۱ لیتریاش، شاید بهترین خودروی دنیا نباشد، ولی به شکلی باورنکردنی از لحاظ مصرف سوخت، به صرفه است. رکورد مصرف سوخت آن به ۱/۹۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد و آلودگی دیاکسید کربن آن ۸۴ گرم در هر کیلومتر است.
کیا ریو، شباهت زیادی به همتای هیوندای خود، i20، دارد و تنها یک گرم دیاکسید کربن بیشتر از آن (۸۵ گرم)، در هر کیلومتر تولید میکند. هر دوی این خودروها، سبز و سازگار با محیط زیست به شمار میروند و عملکرد خوبی دارند. تنها تفاوت آنها، شاید طراحیهای بیرونی و داخلی باشد که آیرودینامیک ضعیفتر کیا، منجر به تولید آلودگی بیشتر آن شده است.
پژو ۲۰۸ فروش بسیار بالایی را تجربه میکند. این خودرو، هم ظاهر خوبی دارد و موتور ۱/۴ لیتری دیزل آن، فوقالعاده است و از لحاظ اقتصادی به صرفه است. مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/۰۹ لیتر است و تنها ۸۷ گرم در کیلومتر، آلودگی تولید میکند. پژو ۲۰۸ نسبت به مدلهای دیگر، یک خودروی سریع و هیجانانگیز محسوب نمیشود، ولی اگر شرایط بودجه و اقتصاد خود را درنظر بگیرید، حتماً برای خرید، گزینه مناسبی است.
این مدل از سیتروئن، به همراه پژو ۲۰۸ که در بالا مرور شد و همچنین هیوندای و کیا، قبل از آن، همگی در واقع یک نوع خودرو با طراحیهای مختلف هستند که مصرف سوخت و تولید آلودگیهای متفاوتی را ایجاد کردهاند. در مقابل C3 سیتروئن یک خودروی زیبا، راحت و با طراحی داخل کابین فوقالعاده است و البته، مصرف سوخت بهینهای همانند مدلهای مشابه خود دارد.
تویوتا یاریس هیبرید، احتمالا یکی از برجستهترین خودروهای هیبریدی تویوتاست که تکنولوژی نیرومحرکه الکتریکی آن قدرتمندتر از پریوس پلاگین است. یاریس از لحاظ مصرف سوخت، وضعیت خوبی دارد و ۲/۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. همچنین، از لحاظ آلودگی محیط زیست، خودرویی پاک به شمار میرود و تنها ۷۹ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر تولید میکند. در شهر و محیطهای شهری، به دلیل استفاده از حالت تمام الکتریکی در شلوغیها، وضعیت مصرف سوخت یاریس از این هم بهتر میشود و به ۱/۹ لیتر میٰرسد. همین امر، باعث میشود تا یاریس، به صرفهترین خودروی غیرپلاگین تویوتا محسوب شود.
Kurosh
۶ آذر ۱۳۹۲مفید بود…
slr722
۶ آذر ۱۳۹۲فکر کنم این 10ماشین بنزین بو میکشن…
مهدی62
۲۴ آذر ۱۳۹۲گازوئیل بو میکشن
ابی
۶ آذر ۱۳۹۲اگه از اینا بیارن ایران
من که حتما یکی رو بعنوان اتومبیل دومم میخرم
saied
۶ آذر ۱۳۹۲918 کجایی :)
mehran911
۷ آذر ۱۳۹۲دمت گرم 918 رو خوب اومدی
محمدمهدي
۱۰ آذر ۱۳۹۲آدم دلش واسه پمپ بنزین تنگ میشه!
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۴ دی ۱۳۹۲درود.
فقط المانی ها.
((( ایران و المان )))
mahsa
۶ آذر ۱۳۹۲دستت درد نکنه پدال واقعا تشکر
رضا
۶ آذر ۱۳۹۲کم مصرف بودن=غیر باحالی!!!!
زیگما
۶ آذر ۱۳۹۲باحال ترینش>>> شورلت وولت/اپل آمپرا.بقیشون بی حس و حال بودن
امیرحسین
۶ آذر ۱۳۹۲اگر بخوان پر مصرفترین ماشین هارو نصبت به حجم موتورشون و توان خروجیشون معرفی کنن حتما پژو 405 مقامی رو کسب میکنه
تو این ماشینا هم رنو کلیو از همشون قشنگتره
آدم دیگه واسه حدود 1.5 لیتر مصرف سوخت بیشتر نمیره فولکس بخره با اون پشت مسخرش . . .
جهانگير
۶ آذر ۱۳۹۲فقط تویوتا
parsa
۶ آذر ۱۳۹۲تویوتا یاریسخوشکلو بهتر از همشون
امین
۶ آذر ۱۳۹۲اول یاریس بعد کیا بعد پژو
کیا خیلی طراحی های بهتری نسبت به هیوندای داره.
masoud v12
۶ آذر ۱۳۹۲همشون خوبند ولی در این بین پژو بخاطر طراحی زیبا و دینامیک و لذت سواری بالاش از بقیه سرتره.
میلاد
۷ آذر ۱۳۹۲پرایدو یادشون رفته معرفی کنن.7.5lit در 100kmخوبه دیگه.تازه جز کم مصرفاشه.سمندو چی میگید؟؟؟؟؟؟
جلال
۷ آذر ۱۳۹۲سلام
تویوتا پریوس از همه شون بهتر بود
دستت درد نکنه پدال واقعا مفید بود
باز هم فهمیدیم که چقدر از دیا عقبیم!
امین
۷ آذر ۱۳۹۲پس کو BENZ و BMW و AUDI
یا یادتون رفته اینارو
یا تو این زمینه از رقباشون عقب موندن ( که محله )
IS27
۷ آذر ۱۳۹۲درود بر همه
راست میگه پسرمون bmw i8 و bmw i3 هم خیلی کم مصرف هستن. i8 حدود 2.5 لیتر مصرف داره ولی وقتی قیافشو میبینی و احساس نشستن توش رو تداعی میکنی بنظرم از اینها خیلی بهتره.
ولی من این 0.55 رو هنوز توش هنگم یکی مارو دربیاره به alt+shift+delete !!!!!!
mory
۷ آذر ۱۳۹۲دستتون درد نکنه که ما رو آگاه میکنید
overclock
۸ آذر ۱۳۹۲با اینکه کم مصرف هستن خیلیم کاربردی طراحی شدن .تحریم برداشته شه ان شا الله ابران هم بیاد .البته با قیمت معقول نه بالای 100 میلیون.
hero
۸ آذر ۱۳۹۲فقط برای استفاده درون شهری خوبن
hero
۸ آذر ۱۳۹۲راستی اون واکسهال جلوشو از لکسس کپی کرده
امير علي
۹ آذر ۱۳۹۲چند شب پیش تو بحث ویژه خبری در مورد الودگی هوای کلان شهرها و راهکارهای کاهش الودگی صحبت شد . انچه واضح و عیان بود دو فردی که به عنوان کارشناس حضور داشتند اصلا به خودرو های تولید داخل که مردم به ناچار باید از انها استفاده کنند و مصرف و الایندگی انها بسیار زیاد است اشاره نکردند ( یعنی جرات نکردند .)و فقط تعداد زیاد خودرو و الودگی کارخانه ها دلیل الودگی هوا بیان شد . کاش فردی که ادعا می کند کارشناس است یک ذره شهامت و جرات داشته باشد و به کیفیت پایین و راندمان کم ( اگر چیزی به اسم راندمان را بتوان برای اتومبیل های ایرانی تعریف کرد ) خودروهای ایرانی اشاره کند .
دوستان بنده سوالی دارم که ذهن من را مشغول کرده است چگونه شرکتی که در طی یکسال بیش از 4000 میلیارد تومان ضرر کرده است هنوز هم به تولید خود با اصرار ادامه می دهد . بنده شرکت هایی را سراغ دارم که تولید انبوه داشتند و با زیان بسیار کمتر از رقم بیان شده ورشکست شده اند. بنده به عنوان یک ایرانی اصلا تمایلی ندارم شرکتی مثل ایران خودرو با تحمل ضرر فراوان و با چنین ایثار و پشتکاری !! خودرو برای ایرانیان تولید کند . پرچم موافق ها بالا
http://khabarkhodro.com/detail.asp?id=238060