در قسمتهای قبلی این گزارش پرفروشترین خودروهای کلاسهای اقتصادی در اروپا را معرفی کردیم. اکنون نوبت بخش داغ و پرهیجان خودروهای لوکس است؛ جایی که برندهای اروپایی در سراسر دنیا در آن حرفهای زیادی برای گفتن دارند. در واقع در هر نقطهای از دنیا، اگر کسی قصد خرید یک خودروی لوکس را داشته باشد، بدون شک حداقل یکی از برندهای اروپایی در بین گزینههای اصلی وی خواهد بود. اروپاییها از آلمان گرفته، تا سوئد و انگلستان و ایتالیا و فرانسه، آنچنان در ساخت خودروهای لوکس تبحر دارند، که افراد پولدار از سراسر جهان برای داشتن حسی متفاوت و خاص از یک خودرو، یکی از برندهای لوکس این کشورها را انتخاب میکنند. محبوبیت خودروهای لوکس اروپایی در بین مدیران و سرمایهداران جهان بهگونهای است که شاید شخص مدیرعامل جنرالموتورز هم اگر خجالت نمیکشید، برای رفتوآمدهایش یکی از برندهای بنز، BMW یا آئودی را انتخاب میکرد!
با توجه به این مقدمات، کاملاً قابل پیشبینی است که در اروپا برندهای اروپایی حرف اول و آخر را در بخش خودروهای لوکس میزنند و هیچ برندی را یارای رقابت با آنها نیست. به همین دلیل نیز برندهای آمریکایی لوکس مانند کادیلاک و لینکلن به نظر میرسد تصمیم گرفتهاند که خود را سبک نکرده و خودروهایشان را برای خودشان و سایر بخشهای جهان نگه دارند! (در بخشهای قبل از میزان محبوبیت برندهای آمریکایی در بین اروپایی اطلاع پیدا کرده بودیم!). اما ژاپنیها حقیقتاً جسارت زیادی به خرج دادهاند و برندهای لکسس و اینفینیتی محصولاتشان را به بازارهای اروپایی فرستادهاند. البته همانطور که در ادامه نیز خواهید دید، این امر تنها موجب شده است که رتبههای آخر فروش در سگمنت های مختلف خودروهای لوکس توسط ژاپنیها پر شود. اما بههرحال شجاعت و جسارت ژاپنیها در فرستادن خودروهای لوکسشان به اروپا قابل تقدیر بوده است!
پس از این پیشگفتار طولانی، به بحث اصلی، که معرفی پرفروشهای هر کلاس میباشد، خواهیم پرداخت.
خودروهای لوکس کوچک:
در کلاس خودروهای لوکس کوچک، ریزهمیزه انگلیسی پادشاهی میکند! مینی به لطف ارائه مدلهای جدیدش، توانسته رشدی ۴۳ درصدی در فروشش را تجربه کند و کمی کمتر از نیمی از فروش این کلاس را از آن خود کند. مینی به لطف ظاهر فانتزی و جوانپسند و استفاده از نمایندگیهای فروش BMW در سراسر اروپا، توانسته است به این موفقیت بزرگ برسد. افزایش فروش مینی در حالی است که سایر رقبا در این کلاس با کاهش فروش نسبت به سال قبل مواجه بودهاند.
خودروهای لوکس کوچک | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | تغییر | |
۱. | مینی | ۱۳۶.۷۶۹ | ۹۵.۶۸۲ | ۴۳% |
۲. | آئودی A1 | ۹۱.۴۸۱ | ۹۴.۹۶۷ | -۴% |
۳. | DS3 | ۴۵.۶۶۵ | ۵۳.۰۷۴ | -۱۴% |
۴. | آلفا رومئو میتو MiTo | ۱۳.۸۳۹ | ۱۶.۹۵۰ | -۱۸% |
مجموع | ۲۸۷.۷۵۴ | ۲۶۰.۶۷۳ | ۱۰% |
خودروهای جمعوجور لوکس
وقت آن است که بچهبازی مینی خودروها را تمام کرده و به رقابت جدیتری بپردازیم. نیازی به توضیح نیست که برندهای آلمانی بنز، BMW و آئودی در بین خودروهای لوکس حرف اول و آخر را میزنند و در تمامی بخشهای بعد از این، رتبههای اول تا سوم متعلق به یکی از این سه برند است و فقط در سایزهای مختلف، اندکی جای آنها با هم عوض میشود.
لوکس جمع و جور | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | تغییر | |
۱. | آئودی A3 / S3 / RS3 | ۱۹۸.۶۶۳ | ۱۹۹.۸۱۵ | -۱% |
۲. | بامو سری یک | ۱۳۰.۴۹۴ | ۱۳۱.۸۴۷ | -۱% |
۳. | مرسدس بنز A-Class | ۱۱۹.۴۷۵ | ۱۲۱.۲۳۱ | -۱% |
۴. | بامو سری دو Active/Gran Tourer | ۸۵.۷۶۰ | ۱۲.۱۷۲ | ۶۰۵% |
۵. | ولوو V40 | ۸۰.۸۴۳ | ۸۰.۷۶۵ | ۰% |
۶. | مرسدس بنز B-Class | ۷۹.۷۲۱ | ۸۳.۵۹۷ | -۵% |
۷. | مرسدس بنز CLA | ۶۲.۱۰۰ | ۳۸.۳۷۴ | ۶۲% |
۸. | آلفا رومئو جولیتا | ۴۱.۷۶۷ | ۴۰.۹۴۱ | ۲% |
۹. | بامو سری ۲ کوپه و کانورتیبل | ۲۷.۳۶۴ | ۱۳.۹۸۱ | ۹۶% |
۱۰. | DS4 | ۱۷.۶۱۰ | ۱۹.۴۵۰ | -۹% |
۱۱. | بامو i3 | ۱۱.۸۵۱ | ۹.۰۴۸ | ۳۱% |
۱۲. | لکسس CT | ۹.۷۹۴ | ۱۰.۱۴۸ | -۳% |
۱۳. | لانچیا/کرایسلر دلتا | ۲۸۲ | ۴.۲۱۰ | -۹۳% |
مجموع | ۸۶۵.۷۲۴ | ۷۶۵.۷۱۵ | ۱۳% |
خودروهای لوکس سایز متوسط
در این کلاس با توجه به رشد فروش مرسدس بنز کلاس C و افت فروش BMW سری ۳، مرسدس توانسته است جایگاه اول را کسب کرده و هموطن باواریاییاش را به رتبه دوم بفرستد. آئودی A4 تعقیبکننده دو هموطنش میباشد و در رتبه سوم قرار گرفته است. پس از آئودی، دوباره یک آلمانی در جدول فروش قرار گرفته است که BMW سری ۴ میباشد.
خودروهای میان سایز لوکس | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | تغییر | |
۱. | مرسدس بنز C-Class | ۱۷۳.۰۱۱ | ۱۳۶.۴۷۴ | ۲۷% |
۲. | بامو سری ۳ | ۱۴۳.۰۲۳ | ۱۶۸.۲۷۵ | -۱۵% |
۳. | آئودی A4 / S4 / RS4 | ۱۲۴.۴۶۶ | ۱۲۴.۱۷۰ | ۰% |
۴. | بامو سری ۴ | ۷۲.۷۶۹ | ۵۳.۹۴۸ | ۳۵% |
۵. | ولوو S60 / V60 | ۵۴.۳۵۴ | ۵۴.۶۶۳ | -۱% |
۶. | آئودی A5 / S5 / RS5 | ۴۵.۲۰۲ | ۴۷.۵۹۱ | -۵% |
۷. | جگوار XE | ۱۶.۵۳۵ | ۰ | New |
۸. | DS5 | ۱۱.۸۸۸ | ۱۲.۵۶۹ | -۵% |
۹. | فولکس واگن CC | ۱۰.۲۱۵ | ۱۶.۰۶۴ | -۳۶% |
۱۰. | لکسس IS | ۷.۷۲۹ | ۹.۶۱۰ | -۲۰% |
۱۱. | اینفینیتی Q50 | ۳.۰۲۰ | ۲.۴۲۶ | ۲۴% |
۱۲. | لکسس RC | ۵۲۶ | ۳۰ | ۱۶۵۳% |
مجموع | ۶۶۲.۷۳۸ | ۶۲۵.۸۸۳ | ۶% |
خودروهای لوکس سایز بزرگ
اگر در کشور ما کسی قصد خرید خودرویی از این کلاس را داشته باشد، احتمالاً از بین مرسدس بنز کلاس E و BMW سری ۵ یکی را انتخاب میکند. این در حالی است که در سال گذشته اروپاییها ترجیح دادهاند که به آئودی A6 بیش از دو رقیب هموطن دیگر اعتماد کنند.
پس از تسلا، باز هم نوبت به سه برادر رقیب آلمانی میرسد. مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و BMW سری ۶ رتبههای هفتم تا نهم جدول فروش را از آن خود کردهاند. در رتبه دهم، ارزانترین مازراتی بازار، یعنی گیبلی جا خوش کرده و بالاتر از ولوو S80 قرار گرفته است.
همانطور که قابل انتظار بود، پس از تمامی برندهای اروپایی، بالاخره نوبت به برندهای ژاپنی میرسد. لکسس GS و اینفینیتی Q70 در جایگاههای دوازدهم و سیزدهم جدول فروش قرار گرفتهاند؛ اما کمفروش تر از ژاپنیها هم وجود دارد!
هیوندای جنسیس را معرفی کرده است تا با فروش ۲۲۷ دستگاهی، در جایگاه یکی مانده به آخر قرار گیرد. اما تا زمانی که آمریکاییها در هر کلاسی در اروپا حضور دارند، قویترین گزینه برای قعرنشینی در جدول فروش هستند! در انتهای این جدول نیز کرایسلر 300C که با نام لانچیا Thema نیز شناخته میشود، حضور دارد.
خودروهای بزرگ لوکس | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | تغییر | |
۱. | آئودی A6 / S6 / RS6 / Allroad | ۹۵.۳۲۹ | ۸۴.۲۸۳ | ۱۳% |
۲. | بامو سری ۵ | ۸۸.۸۹۸ | ۹۸.۷۰۱ | -۱۰% |
۳. | مرسدس بنز E-Class | ۸۴.۷۷۱ | ۹۹.۵۶۵ | -۱۵% |
۴. | ولوو V70 / XC70 | ۴۹.۲۶۳ | ۴۶.۳۴۸ | ۶% |
۵. | جگوار XF | ۱۶.۴۱۶ | ۲۰.۶۰۹ | -۲۰% |
۶. | تسلا Model S | ۱۵.۱۶۹ | ۸.۸۴۱ | ۷۲% |
۷. | مرسدس بنز CLS | ۱۲.۶۰۰ | ۱۰.۲۸۹ | ۲۲% |
۸. | آئودی A7 / S7 / RS7 | ۱۰.۱۹۶ | ۸.۴۷۳ | ۲۰% |
۹. | بامو سری ۶ | ۷.۳۷۰ | ۷.۸۸۰ | -۶% |
۱۰. | مازراتی گیبلی | ۴.۶۴۴ | ۴.۲۳۸ | ۱۰% |
۱۱. | ولوو S80 | ۲.۳۲۹ | ۳.۰۴۲ | -۲۳% |
۱۲. | لکسس GS | ۱.۳۷۳ | ۲.۰۳۲ | -۳۲% |
۱۳. | اینفینیتی Q70 | ۵۶۰ | ۱۴۵ | ۲۸۶% |
۱۴. | هیوندای جنسیس | ۲۲۸ | ۰ | New |
۱۵. | لانچیا Thema / کرایسلر 300C | ۳۸ | ۴۸۰ | -۹۲% |
مجموع | ۳۸۹.۱۸۴ | ۳۹۴.۹۲۶ | -۱% |
لیموزینها
همانند بخشهای قبلی، در این کلاس نیز سه رتبه برتر فروش متعلق به سه برادر آلمانی است. در این میان، مرسدس بنز S کلاس با اختلاف زیادی نسبت به رقبا، گزینه شماره یک اشراف اروپایی بوده است. پس از مرسدس S کلاس، آئودی A8 قرار گرفته است. در رتبه سوم، میتوانیم BMW سری ۷ را مشاهده کنیم که در سال ۲۰۱۵ دیگر هموطنش، یعنی پورشه پانامرا را کنار زده است و در همسایگی آئودی قرار گرفته است.
لیموزینها | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | تغییر | |
۱. | مرسدس بنز S-Class | ۱۶.۵۸۳ | ۱۷.۶۳۸ | -۶% |
۲. | آئودی A8 / S8 | ۶.۷۱۷ | ۶.۵۵۶ | ۲% |
۳. | بامو سری ۷ | ۵.۹۸۵ | ۵.۳۰۷ | ۱۳% |
۴. | پورشه پانامرا | ۴.۱۹۱ | ۵.۶۷۶ | -۲۶% |
۵. | جگوار XJ | ۱.۶۱۶ | ۱.۹۰۵ | -۱۵% |
۶. | فولکس واگن Phaeton | ۱.۵۱۰ | ۱.۷۹۲ | -۱۶% |
۷. | مازراتی کواتروپورته | ۸۱۵ | ۸۱۲ | ۰% |
۸. | بنتلی فلایینگ اسپور | ۵۵۵ | ۶۲۴ | -۱۱% |
۹. | رولز رویس گوست | ۲۳۳ | ۱۸۹ | ۲۳% |
۱۰. | بنتلی مولسان | ۲۰۹ | ۱۸۵ | ۱۳% |
۱۱. | آستون مارتین راپید | ۱۹۷ | ۱۶۵ | ۱۹% |
۱۲. | لکسس LS | ۹۹ | ۱۷۳ | -۴۳% |
۱۳. | رولز رویس فانتوم | ۹۷ | ۱۰۵ | -۸% |
مجموع | ۳۸.۸۰۷ | ۴۱.۱۲۷ | -۶% |
بدین ترتیب به پایان چهارمین قسمت از معرفی پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ میرسیم. احتمالاً بچه پولدارها با این قسمت از این گزارش ارتباط بیشتری نسبت به قسمتهای قبلی برقرار کرده باشند. پس باید اعلام کنیم که در قسمت بعدی باز هم به سراغ گزینههایی برای قشر مرفه میرویم و پرفروشترین شاسیبلندهای لوکس اروپایی را به شما معرفی خواهیم کرد. پس لطفاً ما را دنبال کنید.
Armin
۶ اسفند ۱۳۹۴فقط سری 5
سیدعلیرضا
۶ اسفند ۱۳۹۴فقط سری ۷ بی ام دبلیو
و
مرسدس میباخ اس ۶۰۰
علي
۶ اسفند ۱۳۹۴باید گفت در کل نوک پرچم آلمان چنان بالاست که سالها طول میکشه پرچمو بیاری پائین.??????
اشكان
۶ اسفند ۱۳۹۴واقعا بی انصافیه!!!!پس سورن توربو کجاست!!!???
شکوفه های کویری
۶ اسفند ۱۳۹۴سورن و البته خودروی اَبَر لوکس ایرانخودرو یعنی دنا و سری لوکس تیبا (تو یکی از مطالب پدال به نقل از سایپا گفته شده بود که تیبا نسخه ی لوکس هم داره ! ) خخخخخخخخخخ
king 918
۶ اسفند ۱۳۹۴پانامرا رو عشقه ………………..
دیوونتم دیوونه //////////////////چرا نمیفهمی
سیدعلیرضا
۶ اسفند ۱۳۹۴برو توسایت پورشه می تونی اجزای پانامرا رو خودت اننخاب کنی.اون وقت می فهمی پورشه پانامرا چی هستش.منم دیوونش هستم.
حسين
۶ اسفند ۱۳۹۴درود. فقط یه نکته در مورد قسمت آخر بگم:
ماشینایی مثل رولزرویس و بنتلی قرار نیست پرفورش باشن و نمیشه توی فروش با بقیه مقایسشون کرد.
یه نکته هم در مورد سری7: دلیل فروش کمش تازه بودن و ناآشنا بودنشه. این فروش در حال افزایشه. در واقع در ابتدای کار به صورت انفجاری فروش نداشته و شروعی نرم و افزایشی تدریجی رو داره تجربه میکنه.
امیر
۶ اسفند ۱۳۹۴وقتی اسم لوکس و کیفیت و تکنولوژی و کلاس میاد وسط کسی در حضور المان ها جرات نفس کشیدن نداره .
بنتلی
۶ اسفند ۱۳۹۴حسین عزیز،دوست گرام،من هم با حرفای شما موافقم فقط ی چیزی ،نسل جدید بی ام دبلیو سری هفت تازه معرفی شده و این آمار فروش برای نسل قبلشه،البته با این وجود باز هم بنز اس کلاس محبوبیت بیشتری داره____ی چیز دیگه…نسل جدید سی کلاس پارسال معرفی شد و از طرفی نسل جدید سری سه هنوز معرفی نشده____فروش کم کرایسلر300واقعا عجیبه!آخه در برابر امکاناتی ک داره قیمت فوق العاده ای داره
حسين
۶ اسفند ۱۳۹۴سلام.
اوه اصلا حواسم نبود آمار مال 2015 هستش!! اما چرا عکس نسل جدیدشو گذاشتن؟؟؟!!
به هر حال نسل جدیدش هم در ماه اول 2016 فروش 3هزار و خورده ای داشته که دلیلش رو تازه و ناشناخته بودنش عنوان کردن و پیش بینی شده که این فروش افزایش پیدا کنه.
در مورد کرایسلر هم بنده زیاد در جریان نیستم اما میدونم که کرایسلر فعلا روزهای خوبی رو سپری نمیکنه و همچنان از کمبود کیفیت نسبت به رقبا رنج میبره. مطئن نیستم اما فکر کنم از نظر آلایندگی و مصرف هم وضعش نسبت به رقیباش خوب نباشه. به هر حال امیدوارم زودتر پا بگیره.
Mohammad
۶ اسفند ۱۳۹۴تا وقتی سری E هست بقیه دیده نمیشن…….
سروش
۶ اسفند ۱۳۹۴به نظرم تو این مطلب المان یکه تازی میکنه چون یه برند از یه برند دیگه کیفتش بالاتره
peyman.german
۶ اسفند ۱۳۹۴حق پژو پارس رو خوردن،آخه تو سایت ایرانخررو نوشته اولین خودروی لوکسی که وارد ایران شد!
arash66
۶ اسفند ۱۳۹۴Viva AUDI OOOO
ارباب حلقه ها بدون ادعا پیشتاز
Hamid
۶ اسفند ۱۳۹۴در ایران:
1.S500
2.PANAMERA
3.MASERATTI
ضمن اینکه معمولن منظور از خودروی لوکس، سدان سایز بزرگ هست. به نظر من به ماشینایی مثل مینی اصلن نباید گفت لوکس.
shz
۶ اسفند ۱۳۹۴قیافه همشون تکراریه
سهیل
۶ اسفند ۱۳۹۴به نظر من طراحی سری 7ب ام و واقعا تحسین برانگیزه شما نسبت به آئودی مقایسه اش کن هم حس اسپرتی به بیننده منتقل میکنه هم شیک بودن به نظرم آینده خوبی درانتظار سری7هستش
moein
۶ اسفند ۱۳۹۴از کلاس C بنز خیلی خوشم اومد نمی دونم تو این همه خودروی زیبا و لوکس چرا چشم اونو گرفت
احمد باقری
۶ اسفند ۱۳۹۴نمای جلویی پورشه پانامرا هم مثل پورشه 911، هیچ حرفی برای گرفتن نداره و اصلا جذاب نیست.
Archi KHAN
۶ اسفند ۱۳۹۴احمِدخان سوالی داشتَم
نمای جلویی چه خودروهایی حرف برای گفتن دارَند و جذاب هستن ؟!!
king 918
۶ اسفند ۱۳۹۴داش احمد این مدل قدیمی از پانامرا بود مدل های 2015 رو نگاه کن مخصوصا مدل توربو اس تازه حرفاشو میشنوی میفهمی چه حرفی برا گفتن داره //////
mohsen
۶ اسفند ۱۳۹۴منی که بی ام وه میبینم شبا تو خواب پانامرارو ترجیخ میدم چون مخلوط یه خودرو لوکس و پرفورمنس هستش به نظرم و عملکردش فوق العادست
خسته شده
۶ اسفند ۱۳۹۴الان اونی که میگفت اروپایی ها کلا انتخاباشون مسخرست کجاست؟ اونی که میگفت دنیا فقط آمریکاست دقیقا الان کجاست؟اونی که ژاپن ژاپن راه انداخته بود الان کجای این دنیاست؟!!!!!!ایرادی نداره برای ما بازم اون بچه آقاست
hamed
۶ اسفند ۱۳۹۴مطلب خیلی زیبایی بود وواقعا ارزش خوندن رو داشت . درست که طبق امار المانی ها یکه تازی میکنند ولی شما یک چیزیرو از قلم انداختین اونم احساس قلبی و عشقی است که هرکس نسبت به برندی داره.اگر همین امارو در اسیا یا امریکا بررسی کنید متوجه میشین که نتایج متفاوت خواهند بود.
مهدی
۶ اسفند ۱۳۹۴آیا یک خودروی لوکس یک خودروی کاربردی هم هست؟
آیا خودروی لوکس مانند لباس یا اشیای لوکس هست؟
آیا خودروی لوکس کاربرد خاص داره یا عام؟
یک خودروی لوکس چقدر برای زندگی بشر مورد نیاز هست؟
به نظر شما یک خودروی لوکس برای بشر کارساز هست یا یک خودروی معمولی که اکثر شهروندان یک جامعه از آن استفاده میکنند؟
به نظر شما یک خودرویی که دسته دنده آن آب طلا هست بهتره یا خودرویی که این هزینه در بخش فنی سرمایه گذاری شده؟
و
….
به نظر من خودرو یک ابزار هست برای استفاده در زندگی شخصی بشر، ولی متاسفانه توانسته با توجه با ماهیت فلزی خودش جسم و روح انسانها را تسخیر بکند و بتی شود که نمایانگر طبقه اجتماعی و اقتصادی (کاذب) انسانهاست
king 918
۷ اسفند ۱۳۹۴عزیز تمام قد با دیدگاهت مخالفم ….
دوست گلم خودرو های لوکس که شما میگین نه تنها در کابین بلکه در موارد فنی و … هم توجه خاصی شده همون طور که در این پست دیدین تمامی خودرو ها از ایمنی بسیار بالا و کیفیت فوق العاده در بخش های مختلف خصوصا در موتور سود میبرند
حسين
۷ اسفند ۱۳۹۴دوست عزیز، تکنولوژی و امکاناتی که توی همین خودروهای معمولی استفاده میشه یه زمانی توی خودروهای لوکس بود. بنابراین خودروهای لوکس خیلی برای زندگی بشر و پیشرفت علم مفید هستن.
창세기
۷ اسفند ۱۳۹۴Quattroporte از همه خاصتره، انتخاب من این خودرو میباشد
Hamid...Audi
۷ اسفند ۱۳۹۴من یدونه Audi S8 Plus داشته باشم دیگه از دنیای خودرو ها نمیخوام… ;-)
saeid
۷ اسفند ۱۳۹۴من کادیلاک رو ترجیح میدم
Lincoln
۷ اسفند ۱۳۹۴کادیلاک چی هست؟؟!
Benz
۷ اسفند ۱۳۹۴نویسنده عزیز منبع خارجی این میزان فروش خودرهارو میدی بهم؟
علیرضا رحیقی
۸ اسفند ۱۳۹۴با سلام
منبع این مطلب و سایر بخش های این گزارش، سایت http://www.left-lane.com بوده است. البته در قسمت آخر این سری گزارش ها که انشالله در طی روزهای آتی منتشر خواهد شد، به مرجع اشاره شده است.
Benz
۱۴ اسفند ۱۳۹۴ممنون با سپاس