پیکان امروزه به یک خاطره نزدیک برای هر ایرانی تبدیل شده است. Petrolicious.com اخیراً بهپای صحبتهای شاهین آرمین نشسته، جوانی که شغل خود را به خاطر ساختن فیلم مستندی در مورد این خودروی کلاسیک رها کرده است. پیکان از دههٔ ۴۰ شمسی تولید شد و به خاطر تولید ۳۸ ساله در ایران به “خودروی ملی ایران” معروف شد. با مصاحبه با یکی از بهترین کارشناسان خودرو در جهان که مشغول ساخت مستندی در مورد پیکان است همراه باشید.
اول از همه، کمی از خودتان بگویید
من در سال ۱۹۷۶ در تهران به دنیا آمدم و وقتی ۲۰ ساله بودم به آمریکا مهاجرت کردم. تهران شهر بزرگی است و بزرگ شدن در این شهر تأثیر عمیقی بر شخصیت شما میگذارد و این تأثیر در تمام طول زندگی همراه شما خواهد بود.
چطور به خودرو علاقهمند شدید؟
وقتیکه به دنیا آمدم، پدر و مادرم در یک آپارتمان کوچک در مرکز تهران زندگی میکردند. آنها به من گفتند که وقتی نوزاد بودم خیلی گریه میکردم. بنابراین پرستارم من را به نمایشگاه خودرویی در خیابان میبرد و من با نگاه کردن به ماشینها آرام میشدم، حدس میزنم که همه چیز از آنجا شروع شد.
روزهای اولی که به میشیگان آمدی چطور بود؟
بیصبرانه انتظار مهاجرت به آمریکا را میکشیدم. بعد از خروج از ایران، به حومه شهر دیترویت نقلمکان کردم. هنوز خوششانسی خودم را باور نمیکردم، اولین وودوارد دریمز کروز* خودم را هیچوقت فراموش نمیکنم، چیزی که میدیدم را باور نمیکردم، خودروهای عضلانی زیادی دور تا دورم بودند بوی لاستیک، غرش موتور و سروصدای این ماشینها همهجا پخش بود. هضم کردن این اتفاق برای من واقعاً سخت بود. یک روز احساسی، بهترین کلمهای است که برای این روز میشود بهکار برد.
من در ایران بزرگ شدم، در آن زمان در ایران تنها یک مجله سیاهوسفید خودرویی به صورت ماهانه چاپ میشد. آنها نهایت تلاششان را برای بهتر شدن مجله به کار میبردند اما در آن روزها که ایران در جنگ با عراق بود بودجهٔ کاغذ و جوهر محدود بود در نتیجه کیفیت مجله پایین میآمد. من تنها میتوانستم به عکسهای سیاهوسفید کوچک ماستنگ و کامارو خیره شوم اما حالا میتوانم در میان خیابان وودوارد در کنار این خودروها
بایستم.
* وودوارد دریم کروز یکی از بزرگترین رویدادهای خودرویی است که در این رویداد خودروهای کلاسیک در خیابان وودوارد دیترویت دور هم جمع میشوند.
آیا شروع کار بهعنوان مهندس طراح خودرو برای شما کار سختی بود؟
البته، کار کردن در یکی از سه خودروساز بزرگ دنیا رؤیای من بود، اما به نظر محال بود. در دانشکده کلاسهای اتوکد را برداشتم و در کلاس خودرو ثبتنام کردم. استاد من (که تا ابد سپاسگزارش خواهم بود) کارمند شرکت کرایسلر بود او که شور و ازخودگذشتگی من را در این زمینه دیده بود یک مصاحبه کاری در استودیوهای طراحی کرایسلر برایم مهیا کرد. در مصاحبه قبول شدم و تنها بعد از دو سال ونیم در امریکا خودم را پشت میزم در استودیو پیشرفته کرایسلر دیدم.
رؤیایم به حقیقت پیوسته بود و بعد از دو سال سخت کار کردن، با برداشتن کلاسهای شبانه مدرک لیسانس گرفتم و مهندس استودیو شدم. در پروژههای بزرگی کار کردم و جزئی از تیم طراحی پلت فرم کرایسلر LX (داج مگنوم، داج چارجر و 300C) و پروژههای متعدد دیگر بودم. من عاشق کار کردن با طراحان با استعداد، برنامهریزها و مهندسان در استودیو هستم. بیشتر از ۱۰ سال در کرایسلر کار کردم و بعد از آن بهعنوان مهندس تولید و به مدت سه سال در هوندا امریکا در اوهایو کار کردم.
بعد از سالها موفقیت در آمریکا چرا به ایران برگشتید؟
کار در صنعت طراحی خودرو کاری سنگین و همراه با اضافهکاری است که به پاسخ سریع به تغییرات ثابت در طول فرآیند طراحی نیاز دارد. بعد از ۱۳ سال کار، احساس کردم که به کمی استراحت نیاز داردم و تصمیم گرفتم برای احیای دوباره علاقهام به خودرو، زمانی را به چیزهای دیگری مثل سفر و گذراندن وقت با پدر و مادرم در ایران بگذرانم.
بعد از این همه سال دوری، برای دیدن ایران هیجانزده بودم و بیشتر از همه مشتاق دیدار دوبارهٔ پیکان بودم. با این که بر روی خودروهای بسیار مدرن و با تکنولوژی پیشرفته کار کردم اما هیچوقت نتوانستم چهره سادهٔ پیکان را فراموش کنم. سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفتم که با ایجاد یک وبلاگ با عنوان PaykanHunter تحقیقی در مورد این خودرو انجام دهم.
چه چیزی پیکان را خودرویی خاص کرده؟
پیکان که معنی کلمهٔ “Arrow” در زبان انگلیسی است مونتاژی از پلت فرم سری Arrow گروه انگلیسی روتز است.Arrow نام طیف وسیعی از خودروهایی است که تحت برندهای مختلف مهندسی توسط گروه روتز (بعدها توسط کرایسلر اروپا) تولیدشده است. این سری
معمولاً به نام فراوانترین مدلش شناخته میشد که هیلمن هانتر نام داشت.
پیکان که تولیدش از سال ۱۳۴۶ آغاز شد جدا از فیس لیفتی که بعدها وارد بازار شد عملاً تا ۳۸ سال بعد بدون هیچگونه تغییری تولید شد. در دههٔ ۴۰ که ایران رونق اقتصادی را تجربه میکرد شاه شدیداً در نوسازی و مدرنیزه کردن ایران سرمایهگذاری کرد. صنعت خودرو در اولویت بود و شاه متعهد شد که از تولید داخل حمایت کند. در سال ۱۳۴۱ برادران خیامی شرکت ایران ناسیونال را تأسیس کردند. در سال ۱۳۴۵ قرارداد مونتاژ کامل (CKD) پیکان در ایران را با گروه روتز عقد کردند. این قرارداد موفقیت بزرگی بود و بعد از گذشت زمان کوتاهی استقبال گستردهای از این خودرو شد و شهرها و جادههای ایران میزبان پیکان شد.
قیمت مناسب، تعمیرات ساده و تم سازگار با آن دوره در ایران باعث شد که بسیاری از ایرانیها برای اولین بار اتومبیل بخرند. پیکان که سمبل مصرفگرایی غربی بود به سرعت در ایران گسترش پیدا کرد و باعث شد رانندگی رونق پیدا کند.
علاقه شما به این خودرو از کجا نشأت میگیرد؟
هر خودرویی که تولیدی این چنینی دارد حتماً دلیلی پشت آن نهفته است. در سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی، برادران خیامی همچنان این خودرو را تولید میکردند. ایران ناسیونال که ۱۰۰۰۰۰ دستگاه پیکان در سال تولید میکرد. برای برآورده کردن تقاضای بازار، پیکان را در مدلهای پایه، دولوکس، واگن، وانت، اتوماتیک و جوانان و در رنگهای مختلف وارد بازار میکرد اگرچه ایران ناسیونال برنامهای برای ایجاد تنوع در محصولاتش داشت اما با انقلاب همهچیز تغییر کرد. برادران خیامی مجبور به ترک ایران شدند و دولت کنترل ایران ناسیونال را به عهده گرفت و نام شرکت را به ایرانخودرو تغییر داد.
بعد از این تحول، پیکان وارد فصل جدیدی از حیات خود شد و از نماد مصرفگرایی به نماد انقلاب و مقاومت تبدیل شد. پیکانها سادهتر شدند و قسمتهایی حذف شدند و بیشتر به رنگ سفید تولید شدند.
پیکان تأثیر به سزایی در جنگ ایران و عراق داشت. در طول دوران سخت نیز پیکان واقعاً ایرانیها را نجات داد. مسافرکشی با این خودرو هم تبدیل به منبع درآمد اصلی خیلی از ایرانیها شد.
با این توضیحات به نظر میرسد که روی تأثیرات اجتماعی این خودرو تمرکز کردید
صحبت کردن در مورد مشخصات این خودرو مسئلهای نیست که توجه بینندگان را جلب کند. البته به نظر من این خودرو طراحی بسیار مناسبی دارد
اما چیزی که در این مبحث برایم جالب است تأثیر آن در ایران است. نکته اصلی این خودرو این است که پیکان، ایران را تغییر داد و ایران پیکان را. حالا دیگر پیکان خودروی غالب خیابانهای ایران نیست اما هنوز هزاران پیکان روزانه در جادهها دیده میشود.
آیا پیکان نقش مهمی در زندگی ایرانیان داشته؟
نقش پیکان در زندگی ایرانیها غیرقابلانکار است. شاید باورش سخت باشد اما پیکان تا اسفندماه سال قبل تولید میشد. تولید خودرو در ایران با پیکان شروع شد و حالا ایران بزرگترین تولیدکنندهٔ خودرو در خاورمیانه است.
دو نمایشگاه هنری که مرتبط با این موضوع در تهران برگزار شد چگونه بود و واکنش مخاطبان چطور بود؟
مدت کوتاهی بعد از این که وارد تهران شدم به نمایشگاه AUN در تهران رفتم. این نمایشگاه که یک نمایش گروهی بود اولین بار بود که در این حالت و در نوع خودش برگزار میشد. در قسمتی از چالش دوسالانه نمایشگاه هر هنرمند دعوتشده بود تا با استفاده از کاپوت پیکانی اسقاطی هنر خود را به نمایش بگذارد. من با یک مجسمه (که با همکاری هنرمند تجسمی نازگل انصاری نیا انجام شد) و ویدئویی هنری حضور پیدا کردم.
پس از این نمایشگاه، در نمایشگاه دستان با همکاری و سرپرستی یک نمایش گروهی دیگر برپا کردیم که دوباره نواختن ۲ نامیده میشد. این بار از پیکانی کامل استفاده کردیم و برای مهیاکردن پیکان در نمایشگاه به اوراق فروشی رفتیم. به هر هنرمند قطعهای از ماشین دادیم تا روی آن کار کند. این کار مثل این بود که انگار به ماشین جان تازهای دادیم و با هنر شانس دوبارهای برای زندگی به آن بخشیدیم.
هر دو نمایشگاه توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و تا حدی موفق بود که خبرنگار نیویورکتایمز را برای دیدن هر دو نمایش به نمایشگاه کشاند که باعث انتشار مقالهای جالب در مورد پیکان شد.
مستند پیکانی که آماده میکنید چه چیزی را نشان میدهد؟
فیلمی که روی آن کار میکنم تاریخ این خودرو را به ایرانیان نشان میدهد. این مستند برای افراد غیر ایرانی هم جالب خواهد بود چرا که ما تاریخ ۴۸ سالهٔ ایران را از نگاه اجتماعی بررسی کردیم.
ساخت فیلم از کجا کلید خورد؟
نزدیک به یک سال پیش به دیدار دوست دبیرستانم سهراب دریابندری رفتم. سهراب که عکاس بود قبل از دیدارمان یک مستند کوتاه ساخته بود. در استودیوی کوچک او نشستیم و در مورد پیکان صحبت کردیم. بعد از چند جلسه تحت تأثیر تحقیقات ۵ سال گذشتهام قرار گرفت و گفت که برای ساخت چنین فیلمی به من کمک خواهد کرد. بعد از این که بهاندازه کافی در این مورد تحقیق کردم، وارد فرآیند پیشتولید شدیم. این فرآیند ۴ ماه طول کشید. مرحله بعدی فیلمبرداری بود که آن هم ۴ ماه طول کشید. پیچیدگی و مشکلات زیاد ساخت فیلم در ایران مثل گرفتن مجوز مناسب، متقاعد کردن مردم برای مصاحبه، ترافیک وحشتناک تهران، اینترنت سرعتپایین و غیرقابل اطمینان و… نیاز به صبر و استقامت زیادی دارد.
درزمینهٔ ساخت فیلم چه آموزشهایی دیدید؟
هیچ آموزشی ندیدم اما مثل خیلی از ایرانیها علاقه زیادی به سینما دارم. شاید ساختن یک فیلم بلند، ترسناک به نظر برسد اما احساس کردم که سریع یاد میگیرم. البته بدون کمک سهراب این فیلم هرگز تولید نمیشد و او عنصر اصلی استارت این پروژه بود. سهراب در طی ساخت فیلم هم فیلمبردار اول این پروژه بود.
تهیهکننده این فیلم چه کسی است و فیلم در چه مرحلهای از تولید قرار دارد؟
گذشته از پولی که تابهحال خرج کردیم، برای حل تمام مشکلات خودمان وقت زیادی پای این پروژه گذاشتیم. اساساً این پروژه با کار دو نفر جلو میرود و در این بین دوستان و خانوادههایمان هم از ما حمایت کردند.
در حال حاضر سهراب و من در حال ویرایش فیلم هستیم. نزدیک به ۳ ماه یکسره مشغول این کاریم و تا نتیجه دلخواهمان را بهدست نیاوریم دست از کار نمیکشیم و امیدواریم که این پروژه را تا چند ماه آینده تمام کنیم.
آیا شما خودرویی کلاسیک دارید یا آرزو میکردید که داشته باشید؟ و پیکان مورد علاقهٔ شما؟
در ایران، یک پیکان دولوکس سال ۴۸ دارم که سال گذشته آن را خریداری کردم. وقتی ماشین را خریدم ماشین در شرایط خیلی بدی قرار داشت که با تعمیر درستوحسابی آن الآن تبدیل به خودروی اصلیام شده است. همچنین یک خودروی بامو ۲۰۰۲ سال ۱۹۷۳ دارم. در امریکا هم یک پیکان مدل انگلیسی دارم که خودم آن را از اروپا وارد کردم و یک سینگر غزال ۱۹۶۸ است.
پیکان مورد علاقهام، پیکان جوانان است این خودرو که بر اساس هیلمن هانتر جیتی طراحیشده این روزها بسیار کمیاب شده است. خودروهای کلاسیک دیگری که دوست دارم داشته باشم هم بسیار زیادند مثل یک آلفا رومئو قدیمی و شاید لانچیا فولویا یا بامو E9 یا حتی E30 یا…
جی تی ار
۱ خرداد ۱۳۹۴پیکان مورد علاقه من هم پیکان قبل غیس لیفت با فرمون نازک سه پره و سرعت سنج فرورفته ودنده ی باریک و بلند با یک سردنده کوچک کروی شکل است!!!…
سامورایی
۱ خرداد ۱۳۹۴فقط پیکان فرمون سمت راست !!!!!!!!!!!!!!
محسن
۱ خرداد ۱۳۹۴این هواکش مانند های تو طرف عقب چیگار میکنن؟
از بچگی برام سوال بود طراحیش واس چیه؟
اگر کسی میداند پاسخ گو باشد
arman
۱ خرداد ۱۳۹۴پدال جان بپا سیم گازت رو قطع نکنن :
نقل قول :”در دههٔ 40 که ایران رونق اقتصادی را تجربه میکرد شاه شدیداً در نوسازی و مدرنیزه کردن ایران سرمایهگذاری کرد.”
مهدی
۱ خرداد ۱۳۹۴شاه اگه میخواست ایران اقتصادش پیشرفت کنه نمیومد خط مونتاژ پیکان که ماله یه شرکت در حال ورشکست بود رو بیاره ایران. کشورهای انگلیس و آمریکا برای اینکه ایران اقتصاد خودروییش از اول پایه اش کج گذاشته بشه اومدن و یه سرکت فکستنی رو به شاه پیشنهاد کردن!!! و اون هم که … خخخ
ولی کره از اول با شرکت های بزرگی مثل جنرال موتورز و … آمریکایی شراکتش رو شروع کرد و الان هم میبینین که وضعیتش درچه حددیه
لطفاً الکی حرف نزنین!!!
(((RETOLEX(((REZA
۱ خرداد ۱۳۹۴داداش ما خودمون جنرال موتور داشتیم
شوی میساختیم
کدیلاک میساختیم
.
.
.
هزار رحمت به پیکان های اون زمان . هرچی بودن کیفیت بسیار بهتری نسبت خودرو های ویران خودرو داشتن
اگه اون موقع اقتصادمون خوب نبود نام ایران زیر لوگوی جنرال موتور نمیومد
اگه اون موقع اقتصادمون خوب نبود شورلت رویال نمی ساختیم
و
و
و
و
و
و
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴عجب پس “کشورهای انگلیس و آمریکا برای اینکه ایران اقتصاد خودروییش از اول پایه اش کج گذاشته بشه اومدن و یه سرکت فکستنی رو به شاه پیشنهاد کردن!!! و اون هم که … خخخ”
حالا نمیدونم “و اون هم که … خخخ” یعنی چه، ولی بیخیالش
خب بریم سراغ شرکت های فکستنی که قبل از انقلاب تو ایران خودرو وارد میکردن یا ایران اونا رو منتاژ میکرد
جیپ
شورلت
رنو
بنز
لندروور
کادیلاک
ماک
مزدا
و…
حالا شرکتهایی خودروسازی که الان دارن کار میکنن ببینیم کی تاسیس شدن (چون زمان تاسیسشون مهمه به این خاطر که ببینیم دولت به فکر صنعت بوده یا نه)
ایران خودرو (ایران ناسیونال ) 1341
سایپا 1345
شرکت سهامی عام صنعتی و تولیدی مرتب (بیشتر خط منتاژ لندروور رو داشت وهمینطور تولید قطعات یدکی) 1336
شرکت تولیدی وصنعتی ایران کاوه یا سایپا دیزل 1343
شرکت پارس خودروی ایران (که از سال 52 شد “جنرال موتورز ایران”) 1346
شرکت شهاب خودرو 1343
گروه صنعتی خاور 1338 (تحت لیسانس بنز آلمان)
گروه خودرو سازی بهمن 1331
ببین در عرض 15 سال چندتا شرکت و کارخونه راه اندازی شد
حالا ما هم میتونیم این کارا رو انجام بدیم
راستی از چشم انداز بیست ساله مون یه چند سال بیشتر باقی نمونده، چقد پیشرفت کردیم؟؟ خیلی خیلی پیشرفت کردیم، پراید از 5 تومن شده 22 تومن (این جمله آخری 2 پهلوء : یعنی ما 20 ساله داریم پراید میزنیم، بدون کوچکترین تغییری تو اصل ماشین، تازه اونم قیمتش 5 برابر شده!!!!!)
آقا مهدی، لطفا چیزی که بزرگه رو کوچیک و چیزی که کوچیکه رو بزرگ نکنید
موفق باشید
مهران
۲ خرداد ۱۳۹۴نظر شما تا حالا 31 دیسلایک و 1 لایک داشته که احتمالا خودتان زدید
همراهی جامعه با طرز فکر خودتان را شاهد باشید…
راستی تمام مردم عقل و خرد وقدرت تحلیل دارند
فرزاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۴پدال عزیز ازت ممنون بخاطر مطالب خوبت و اینکه فضای باز بحث را اینجا میگذارید
صادق عزیز ازت ممنون بخاطر اطلاع رسانیت کاش مردم ما کمی از گذشته واقعی ایران اطلاع داشتند و نه از گذشته تحریف شده !!!
Maoud
۱ خرداد ۱۳۹۴ته چهرش مثل رضا عطارانه
خسته نباشی قهرمان …
m.reza
۱ خرداد ۱۳۹۴دادا خیلی باحالی به خدا
احمد باقری
۱ خرداد ۱۳۹۴باید می گفتی خسته نباشی دلاور.
امیر
۱ خرداد ۱۳۹۴وولک دمت گرم عجب ماشینی طراحی کردی؟
mds
۱ خرداد ۱۳۹۴جناب آقاى نیک سیرت از تهفه سایپا یعنى پراید هم مطلب بذارید
من فعلا مشخصات و چندتا از ویژگى هاى این خودرو رو میذارم
نام : پراید
نام خانوادگى : سایپا
طراحى : 1980 کیا موتورز کره
فیس لیفت از سال 1980 تا 2015 !!!!! در سایپا
1982 : صبا
Lx 1986
Ls 1990
Lsx 140 2000
Gsl 141 2010
Isl 144 2015
ویژگیها
طراحى مدرن و لوکس
استفاده از آلیاژ مقاوم و مطابق با تکنولوژى روز اروپا
امکانات مختلف مانند ضبط کاست . شیشه بالا بر . فرمان با کیفیت بالا . برف
پاکن …
مرگ هزاران نفر در روز بر اثر برخورد دوچرخه و پشه …
و این روند همچنان ادامه دارد…
sajad
۱ خرداد ۱۳۹۴طراحی ، کیا موتورز کره!!!!!!
این قسمتو اشتباه اومدی داداششش
mds
۱ خرداد ۱۳۹۴کجاش اشتباهه سجاد جان :-D مگه پرایدو کیا طراحى نکرد و سایپا 20 ساله داره فقط چراقاشو انگ..ک میده
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱ خرداد ۱۳۹۴درود
برو عقب تر
فورد و مزدا…
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴درود
مقاله ی طولانی و کامل و فوق العاده ای بود
راستش پیکان با این که ماشین خیلی راحتی نیست و به خاطر مصرفش دیگه خیلی نمیشه روش برچسب کم خرج بودن زد (البته واقعا تعمیراتش ارزون در میاد) ولی واقعا ماشینی هست که آدم ناخودآگاه عاشقش میشه، وقتی نگاهش میکنم به عنوان ماشینی میبینمش که همه جوره پای مردم ایران نشسته (به قول خودم، همیشه میگم، پیکان ماشینه مظلومیه ;) )
خاوری
۱ خرداد ۱۳۹۴صادق جان میگم میلاد نیستش کمی درباره پیکانش برامون حرف بزنه :-) چطوری داداش
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴به به به داش خاوری گل
چطوری داداش؟
خیلی کم پیدا شدی نامرد ;)
ّبیشتر بمون سر بزن
خیلی خوشحال شدم داشی.
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴توی این قسمت متن “اگرچه ایران ناسیونال برنامهای برای ایجاد تنوع در محصولاتش داشت اما با انقلاب همهچیز تغییر کرد.”
بهتر بود مینوشت “همه چیز نابود شد”
Mostafa&S
۱ خرداد ۱۳۹۴داداش صادق دیروز یک میلیارد دلار برای سوریه اختصاص دادن در صورتی که درصد خیلی بالایی از مردم ایران به خدا نون شب ندارن…
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴درود داش مصطفی
راستش یه کامنت برات گذاشتم ولی گویا خطرناک شاناسایی شده و حذف شده ;)
خلاصه اش رو میگم برات داشی، این خرج کوچیکه شونه
جاش نیست داشی که سر بحثو باز کنیم وگرنه خیلی جای حرف زدن داره، اونقد جای حرف داره که فردا مرده از خواب بیدار بشیم…
ارادت داداش
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱ خرداد ۱۳۹۴بیخیال صادق
پس فردا یکی میاد میگه دهنتون سرویس چقدر کامنت گذاشتین!!!
سرور سایت میپوکه احتمالا…
:-D
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴رضا :D :D :D :D
حالا حالا ها تا 1500 تا جا داریم :D :D
Mostafa&S
۱ خرداد ۱۳۹۴میدونم چی میگی داداشم همدردیم…
ارادت
رضا
۱ خرداد ۱۳۹۴با خوندن این مقاله یاد برادران خیامی افتادم و باعث شد کلی دربارشون مطلب بخونم.
خیلی خیلی متاسف شدم ازینکه اموالشون مصادره شد و خودشون از کشور اخراج شدن و حتی احمد خیامی پس از فوت در امریکا دفن شد….
اینهمه تلاش و کوشش و رنج و زحمت …….حیف
maysam..laferrai
۱ خرداد ۱۳۹۴اینجا ایرانه عزیزم(سرزمین عجایب)
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴درود آقا رضا
اون دوره ای که برادران خیامی اخراج شدن، خیلی اتفاقای دیگه هم افتاد و به عبارتی ……. :(
راستی رضا جان، شما قبلا آواتار ساشا بارن کوهن رو میذاشتی؟؟
رضا
۱ خرداد ۱۳۹۴سلام صادق جان.مخلصم
بله قبلا آواتارم بارون کوهن بود.حدود یه سالی میشه
صادق
۱ خرداد ۱۳۹۴پس خیلی خیلی مخلصم داش رضا
(میخواستم مطمئن بشم که همون داش رضاء سابقی ;) )
خیلی وقت بود نبودی، خیلی خوشحال شدم دوباره کامنتتو دیدم
ارادت
رضا
۱ خرداد ۱۳۹۴کوچیکتم داداش.
منم دلتنگ همه دوستان بودم شدیدا
خیلی گلی داداش
maysam..laferrai
۱ خرداد ۱۳۹۴در وصفش ناتوانم…یکی از بهترین خودروهای تاریخ ایران واقعا در یک جمله نمیشه توضیح داد…چه شعری سرودم!
Mostafa
۱ خرداد ۱۳۹۴چند وقت پیش که رفتم بروجرد دیدم همه پیکان دارن فکر کنم 70 درصد مردم بروجرد پیکان دارن!
(((RETOLEX(((REZA
۱ خرداد ۱۳۹۴اون موقع قیمت مناسب بود
دنده اتوماتیک بود
ولی الان چی
دارن دنبال این میگردن چطور قیمت دنا رو بیشتر کنن
هنوز دارن برای گیربکس اتوماتیک برنامه ریزی میکنن
………….
مایکل جکسون thriller
۱ خرداد ۱۳۹۴آقا مهدی دستت درد نکنه . واقعا عالی بود . برای آقای شاهین آرمین هم آرزوی موفقیت روز افزون دارم . من بیشتر از اون پیکان جوانان صورتی خوشم اومد و خیلی خوش رنگه . شاید بدلیل اینه که خودم هم از رنگ صورتی خوشم میاد و عاشق این رنگم . لطفا نگید بی سلیقه ای چون مطمئنم خیلی از مردها عاشق و شیفته این رنگ هستند .
amir
۱ خرداد ۱۳۹۴اگر ایران ناسیونال خیامی می ماند الن ما در حد رولس رویز ماشین میساختیم
Amin.
۱ خرداد ۱۳۹۴میگه سر راضی کردن مردم واسِ مصاحبه مشکل داشتن!!
بابا میومدین از من میخواستین مصاحبه کنم، به قرآن هررررچقد که لازم بود کلّ روز تمام وقت در اختیارتون میبودم :|
چرا آخه آدمایی گیر این چیزای با ارزش میوفتن که هیچ حسی بش ندارن و اصن نمیدونن چی هست، اونوقت علاقمندا اصن این چیزا قسمتشون نمیشه :|
آخه تا وقتی من هستم چرا رفتین سراغ مردم عادی :|
کافر مقدس
۱ خرداد ۱۳۹۴ایشون از The Woodward Dream Cruise شروع کرده ما از چیتگر و شیطون بازار:( حتی شخصیت اسم گذاری مون هم مشکل داره!
YaShar
۲ خرداد ۱۳۹۴لاب ایستسن بورالاردان گئدرم –هکی سن خوشبخت اولاسان یار… لالالای لالالای…
…زمزمه زیر لب پیکان در روزهای آخرش
.GSM.
۲ خرداد ۱۳۹۴اوز اوزوه ندیسن.هه!
Shahin Armin
۳ خرداد ۱۳۹۴خیلی متشکر از لطف شما. ولی من که خودم اینجا در تهران بودم. احتیاجی نبود از انگلیسی ترجمه کنید! به هر حال موفق باشید.
Nima
۵ خرداد ۱۳۹۴فداى شما و هرچى پیکان بازه.
parker
۵ خرداد ۱۳۹۴محسن جان در پاسخ بهسوالی که پرسیدید
قدیما ماشینا مثل الان نبودند که وقتی تهویه میزنی هوای داخل ماشینو بگیره هوای مطبوع تری وارد اتاق کنه
قدیما وقتی شیشه ماشینو میزدن بالا و بخاری روشن میکردن هوای داخل ماشین بعد از چند دقیقه قابل تحمل نبود در نتیجه هوای بخاری از داشبرد میومد بعد از اون هواکش دهای عقب که از ستون ماشین میرفت پایین میرفت بیرون بازم در نتیجه هوای داخل کابین بهتر میشد اونا بیشتر نقش خروجی داشتن اگه اونا یعنی هواکشا نبود هوا میومد تو ولی راه فرار نداشت
با تشکر از سوالت خیلی به جا و به موقع بود
به امید پیکان هایی با هواکش بهتر
ایران سر افراز ایران پر پیکان
Abbas
۱۵ خرداد ۱۳۹۴باسلام . سال 1369یه پیکان مدل 1356 داشتم رنگ فیروزه ای 5 نفر سوار میشدیم تمام
ایران رو باهاش چند مرتبه دور زدم چه حالی میداد یه پخش ردستار بستم بودم روی
ماشین لاستیک دور سفید رینگ اسپرت ( ماهیچه ای ) ….الان با اینکه ماشین نسبتا خوبی
سوار میشم ولی حالی که پیکان داشت چیز دیگه ای بود
سهیل
۸ مهر ۱۳۹۴امیدوارم موفق باشن. واقعا در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز ایران که مردم تمام فکر و ذهنشون درگیر مسائل روزمره است انجام چنین پروژه هایی بسیار ارزشمنده. دولت و دولتی ها که اصولا کاری به این مسایل ندارند. افرادی چون ایشون با عشق و علاقه شخصی از وقت و زندگیشون برای انجام چنین کارهایی هزینه می کنند. خدا حفظشون کنه. من به عنوان کسی که از نوجوانی در رشته مکانیک خودرو درس خوندم و تمام مسیر زندگیم با خودرو همراه بودم می فهمم چه حسی در ایشون وجود داره… ایشلا سلامت و پیروز باشن