پورشه در حال توسعه خانواده جدیدی از موتورهای چهار سیلندر برای نسل بعدی خودروهای اسپورتش است. همانطور که انتظار میرود، کاهش حجم موتورها به پورشه نیز سرایت کرده و کار بر روی موتورهایی در حد ۱/۶ لیتر در زوفنهاوزن آغاز شده است.
طرح قرارگیری سیلندرها به صورت افقی در برابر هم باعث کاهش تولید دیاکسید کربن و بهینهسازی مصرف سوخت میشود. در همینحال، این موتور هنوز هم نشانههایی از موتورهای تختی که سالها پیشرانه پورشه ۹۱۱ را تأمین میکردهاند، در خود دارد. فراموش نکنید که پورشه ۹۱۹ هیبرید مسابقات لمان مدل ۲۰۱۴ نیز از یک موتور چهار سیلندر استفاده میکند؛ البته با طراحی V4.
تنها خودروساز دیگری که موتورهای تخت چهار سیلندر میسازد، سوبارو است؛ موتورهای که یک صدای منحصربهفرد دارند و سالها در خانواده ایمپرزا استفاده شدهاند.
مشخصات فنی موتورهای چهار سیلندر تخت پورشه
سه حجم احتمالی موتورهای جدید پورشه با قدرتهای مختلف از قرار زیرند:
- پورشه ۱/۶ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۱۰ اسببخار
- پورشه ۲ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۸۶ اسببخار
- پورشه ۲/۵ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۳۶۰ اسببخار
طبیعتاً با این قدرت خروجی، این موتورها از توربوشارژ استفاده خواهند کرد و سیستم انژکتور آنها نیز مستقیم خواهد بود. در نتیجه، قدرت و گشتاور خروجی موتورها، چیزی در حدّ نام «پورشه» خواهد بود. گشتاور خروجی موتور ۲ لیتری، ۴۰۰ نیوتنمتر است؛ این در حالی است که موتور ۲/۵ لیتری نیز گشتاوری برابر ۴۷۰ نیوتنمتر تولید میکند.
چه مدلهایی از پورشه از این طراحی جدید موتورها استفاده خواهند کرد؟
در مورد کوچکترین موتور، یعنی ۱/۶ لیتری، نمیتوان با اطمینان کامل نظر داد. احتمال میرود تا از آن در باکستر کوچک با شماره ۵۵۱ استفاده شود و میتواند به عنوان پیشرانه خواهرخواندههای اسپرت خود در فولکسواگن و آئودی مورد استفاده قرار گیرد. امّا در مورد موتورهای ۲ و ۲/۵ لیتری، کاملاً تأیید شده که با توجه به محدودیتهای محیط زیستی، بسیاری از خودروهای خط تولید کنونی پورشه از آنها استفاده خواهند کرد.
Japan & Germany
۱۴ خرداد ۱۳۹۳قبلا گفتم الآن هم میگم
آلمانیا استاد بیرون کشیدن اسب بخار بالا از موتور های کم حجمند
eh.sun
۱۴ خرداد ۱۳۹۳بی خیال استاد و شاگرد و قدرت مهندسی دیگه اون صداهای نوستالژیک رو نمیشنویم اگرچه بشدت طرفدار محیط زیستم ولی نمیتونم صدای موتور 6 ا 8سیلندر رو فراموش بکنم
farhad
۱۷ خرداد ۱۳۹۳بهتر مشخصات rcz جدید رو هم نگا کنی 1/6 لیتر که 270 اسب تولید میکنه
خاوری مزراتی
۱۴ خرداد ۱۳۹۳مهندسی آلمانی چالش نمیشناسد… تنها یک مسیر دارد..فقط پیشرفت
احمدرضا بی ام و
۱۴ خرداد ۱۳۹۳واقعا آخر مهندسیه
میلاد
۱۴ خرداد ۱۳۹۳فرقی نداره سوار چه ماشینی هستید اگر ماشینتون غیر پورشه ست و پورشه ای ازتون راه خواست آبرومندانه راه رو تقدیمش کنید چون از پسش بر نمیاید :D
مرتضی
۱۵ خرداد ۱۳۹۳ازاین خبرا نیست
مثل اینکه قدرت دنده 2 تیباروندیدی ؟
برواستغفارکن وازخدا بترس که به خودرو سازهای داخلی شک کردی
مهدی ف
۱۴ خرداد ۱۳۹۳واقعا میشه از اینها عیب وایراد گرفت واقعا که اخرشن
احسان(احسان سابق)
۱۴ خرداد ۱۳۹۳کلا پورشه هر کاری کنه بدون پرس و جو قبول میکنم کار درستیه
رضا
۱۴ خرداد ۱۳۹۳یه روز هم نوبت پانامرا توربو اس میرسه که موتور 8سیلندر4.8 لیتریش رو بردارن بجاش 1.6 لیتری توربو بزارن با 500 اسب!
sadegh
۱۴ خرداد ۱۳۹۳موتور های کم حجم خیلی بهترن، هم کم مصرف ترن، هم کم هزینه ترن و سبکترم هستن، در کل از موتور های حجیم و بزرگ خیلی بهترن، دم پورشه گرم
امید
۱۴ خرداد ۱۳۹۳دلم برای موتور تخت شش سیلندری پورشه تنگ میشه
کارت عالیه پورشه
سعید
۱۵ خرداد ۱۳۹۳بسم حق
سلام
نصصفه شبه
اصا حال خوندن مطلب نیست
فقط اومدم بابت گذاشتن عکس عشقم تشکر کنم :))
un4given
۱۵ خرداد ۱۳۹۳زیاد نگران نباشین اگه 1 در 1.000.000 هم موفق نشه دوباره شیفت میده روی 6 و 8
عمرا اگه طرفداراش راضی نباشن، نمیره تو فاز 4
حامد
۱۵ خرداد ۱۳۹۳واقعا دارم لذت می برم
هم کاهش مصرف و هم کاهش آلایندگی بدون اینکه چیزی از لذت رانندگی و شتاب کم بشه این عالیه.
می توان هم لذت رانندگی و هم محیط زیست را با هم داشت.
پس چرا اصرار به نابودی محیط زیستمان داریم بیایید تلاش کنیم!
شنیده بودم که تو ایران یک سری بی سواد کاتالیست ماشین هارو برمی دارند و کیف هم می کنند که الان ماشین قوی تر شده!!! ( نمی فهمند که فقط مصرف سوخت و آلایندگی رو زیاد می کنند!)
یا اینکه همسایه ای داریم که ماشین مدل بالایش روغن سوزی دارد و همینطوری از آن استفاده می کند!!!!!
و اون اتوبوس های به ظاهر نویی که توی خیابون ها با هر کیلومتر راه رفتنشون مقدار وحست ناکی دوده و آشغال وارد هوا می کنند
بیایید با همین کارهای کوچک سهم کوچکی از حفظ محیط زیستتان داشته باشید
ماشین باز های عزیز.
سعید
۱۵ خرداد ۱۳۹۳در تکنولوژیهای ماشینای المانی شکی نیت ولی شرکت پژو همیشه تونسته از پائینترین حجم موتور بیشترین بازدرو بگیره نمنه اون هم ماشین سال اروپا پژوrcz هستش که از یه موتور 1600 لیتری 280 اسب بخار رو گرفته ودرگهایی که با پورشو وسایر رقبا داشته از پس این ماشین پژو بر نیمومدن تکنولوژی از قدیم مال فرانسه وشرکت پژو بوده که اگه به این وضعیت بحرانی اروپا نخورده بود الان رو دست بنز وبی ام دبلیو پورشه زده بود
پیکان جوانان
۹ آبان ۱۳۹۳پورشه تو کل ماشینا خدای تکنولوژیه هیچ ماشینی نیس که با پورشه هم قدرت باشه ولی بتونه تو شتاب بگیرتش معرکس