خودروسازان کشورمان و علیالخصوص آنهایی که مدعی برتری تام و تمام در عالم هستند، حتی اگر هیچ هنری را هم دارا نباشند، اما در یک مورد خاص از فناوری کاملاً خبرهاند و آنهم تکنولوژی «کیفیت زُدایی» و یا بهاصطلاح – تخریب سیستماتیک- یک خودروست! درواقع این امر برخلاف سیری است که امروزه در دنیا جاری است و کمابیش هم شاهد آنیم، یعنی امکان ندارد که در جهان امروز، کمپانی خودروسازی اعم از غربی، ژاپنی، کرهای و یا حتی چینیای را بیابید که در آن ساختههای قدیمی از انواع جدیدترش به لحاظ کیفی برتر باشد.
- خروج مدل از خط تولید کارخانه اصلی: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در خودروسازی ما وجود دارد تولید یک مدل خاص به مدت بسیار طولانی و عدم جایگزینی بهموقع آن است. مثلاً یک نمونه از خودرو را تا دهها سال در خط تولید میبینیم بدون آنکه شاهد کمترین تغییر قابلتوجهی در آن باشیم. لازم به گفتن نیست که در حال حاضر این مسئله در کمتر جایی از دنیا مشاهده میشود و حتی در کشورهای در حال توسعهای همچون چین، هند، مکزیک و…. هم خودروها عمر مشخصی داشته و ارجحیت هم با تولید مدلهای جدیدتر است.
برای روشن شدن موضوع، یک مثال برایتان میزنم. خودروی پژو ۴۰۵ که همهمان کمابیش با آن آشنا هستیم؛ تنها از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ میلادی در فرانسه تولید میشد و پس از این تاریخ بهکلی از تولیدات روزمره این شرکت خط خورد و بهجای آن مدل جدیدترش، یعنی ۴۰۶ به بازار آمد. بهموازات فرانسه، کشورهایی هم اقدام به مونتاژ و عرضه پژو ۴۰۵ به بازار نمودند که از مهمترین آنها میتوان به انگلستان، ایران، لهستان، تایوان و مصر و زیمباوه اشاره کرد. از تمامی این ممالک، در حال حاضر این تنها ایران است که به طور جدی به تولید این خودرو میپردازد و حتی کشور آفریقایی زیمباوه هم در سال ۲۰۰۲ میلادی به تولید آن خاتمه داد.
در دنیای امروز کمابیش رسم بر آن است که همینکه یک خودرو از رده تولیدات روزانه شرکت مبدأ خارج شد و امتیاز ساخت آن به کشور دیگری محول گشت، از اهمیت آن برای کمپانی مادر کاسته شده و نظارت بر پروسه تولید آن سست میگردد. این امر برای آن دسته از خودروهایی که مربوط به چند نسل پیش بوده و وجود آنها بازار صادراتی محصولات روز کمپانی را تهدید نمیکند، حتی تشدید هم میشود.
از دیگر عوارض تولید درازمدت یک خودرو فرسودگی قالبهای تولید بدنه آن است. این مسئله موجب میشود که بخشهای گوناگون بدنه درست مثل روزهای اول آن تراز نگردد و فاصله بین درزهای بدنه افزایش یابد. به همین خاطر است که دربهای برخی از خودروهای قدیمی مونتاژ داخل بهدرستی رگلاژ نمیگردد. در مورد پراید هم که تولید آن در سال ۲۰۰۰ در کره خاتمه یافت کمابیش همین وضع حاکم است، حتی با درجاتی شدیدتر. - ارجحیت کمیت بر کیفیت: در حال حاضر در شرکتهای خودروسازی کشورمان مهمترین هدف برای متصدیان امر بالا بردن شمار تولید است و وجود همین مسئله بهنوبه خود موجب میشود که مقولاتی دیگری همچون کیفیت، نوآوری، مشتری مداری، ایمنی و….. محلی از اعراب نداشته و در اولویت نخست هم نباشد. اگر هدف یک موسسه تنها افزایش تولید و سودآوری کوتاهمدت بوده و علوم مدرن و مدیریت علمی و شایستهسالاری هم اهمیت چندانی برایش نداشته باشد، آنگاه مسئلهای به نام کنترل کیفیت نیز کاملاً در حاشیه قرار میگیرد.
از طرف دیگر اتخاذ این شیوه موجب میگردد که از قطعات غیراستاندارد داخلی و یا خارجی بیشتری هم در تولید یک مدل پرمشتری استفاده شود که همین امر بهنوبه خود موجب کاهش شدید کیفیت میشود. در خاتمه باید گفت که با در پیش گرفتن این روش، دیگر چندان مهم نیست که مشتری راضی باشد یا ناراضی، ایمنی خودرو بالا باشد یا پایین و… زیرا که تنها این افزایش تولید و سود ناشی از آن است که حرف اول را در این میدان میزند نه خواستههای بهحق مشتری. - خودروسازی انحصاری و تعرفهها و عوارض بالای گمرکی: خودروسازان ما همواره خود را قهرمانان و ناجیان اشتغال در کشور معرفی میکنند و حتی اگر عرصه را در این زمینه خالی ببینند، اشتغال در بخشهای کشاورزی و ساختمان و درمان تا دستفروشی کنار خیابان و… را نیز بهحساب خود میگذارند! ناگفته پیداست که این حربه رندانه همیشه برعلیه آن دسته از مصرفکنندگان و مشتریانی به کار میرود که از کیفیت بسیار نازل خودروهای داخلی و قیمت فوقالعاده گران آنها شاکیاند و خواهان آزادی واردات و نیز بهرهگیری از یک خودروی مناسب و باکیفیت هستند.
این مسئله از آنجا ناشی میگردد که خودروسازان وطنی به علت ضعفهای شدید علمی، کیفی، مدیریتی، سازماندهی و… نمیتوانند همپای دیگر همتایان خود در دنیا و رو به جلو حرکت کنند و به همین لحاظ است که ورود خودروهای مدرن و باکیفیت وارداتی و حتی چینی را تهدیدی جدی برای موجودیت خود فرض نموده و با تمام قوا در برابرشان میایستند. علاوه بر آن نیز حاضر هم نیستند که رقیبی همتراز را نیز در داخل کشور تحمل کنند (علیرغم شعار اشتغالزایی و…).
فراموش نمیکنم که در سال ۲۰۰۸ میلادی و در هنگامهای که بحران اقتصادی در دنیا خودروسازان قدرتمندی همچون جنرال موتورز را به ورطه ورشکستگی کشاند، برخی از متصدیان خودروسازی در کشورمان، خود را با مدیران این غول خودروسازی در جهان -که در یکی از آزادترین بازارهای دنیا فعالیت مینمود- قیاس نموده و مدیریت خویش را برتر از آنها میدانستند! این قبیل دسته از اظهارات یا از نبوغ و هوش بالای گویندگان آن حکایت میکند و یا از… بگذریم!
این خودرو در حال حاضر در اسپانیا و نیجریه تولید میشود.
نکات مثبت این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
- بهای مناسب خودرو
- تجهیزات خوب
نکات منفی این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
- طراحی ملالانگیز و کسالتآور
- نبود فاکتور هیجان در این خودرو (البته در مقایسه با خودروهای روز دنیا)
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۸۷ سیسی
توان: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
شتاب از صفر تا صد کیلومتر: ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر
مصرف ترکیبی: ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
گیربکس: ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک
فنربندی جلو: نیمه مستقل – مک فرسون استرات
فنربندی عقب: نیمه مستقل – میلههای انعطافپذیر
استاندارد سوخت: یورو ۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۴۲/۱۷۴۸/۱۴۴۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۵۵ میلیمتر
وزن: ۱۰۹۰ کیلوگرم
برخی از تجهیزات این خودرو
تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث
سنسور پارک عقب
رینگهای آلومینیمی ۱۶ اینچی
سانروف
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)
سیستم START/STOP
سیستم ورود بدون کلید
آینههای برقی
تریم چرمی
فرمان EPS (تمام الکتریکی)
قیمت
در چین: ۸۴,۷۰۰ الی ۱۱۶,۷۰۰ یوآن
در امارت: ۵۲,۹۰۰ الی ۵۸,۵۰۰ درهم (در برخی منابع به ۴۹,۰۰۰ الی ۵۵,۰۰۰ درهم نیز اشاره شده است)
در ایران قیمت این خودرو به صورت قطعی اعلام نشده است.
نوشته: سام کاویانی
شایان
۲۵ آذر ۱۳۹۳کمی شبیه مگانه پس باید قیمتش اون نزدیکی باشه
amir
۲۵ آذر ۱۳۹۳این خودرو رقیب مستقیم مگان نیست رقیب مگان 408 هست.قیمتش هم قطعا پایینتر از مگانه
خاوری
۲۵ آذر ۱۳۹۳ماشین بدی نیست..ظاهرش نه مهیج اما خوب و مدرنه گرچه میتونست بهتر باشه
کلا من هم با سام موافقم که اگه از دست دوستان ایرن خودرویی جون سالم در ببره میشه بهش امیدوار بود
سام جان دستت طلا برا مطالب قشنگت
محمد حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۳ببخشید! اینو باید چند سال تحمل کنیم ؟؟
من غیر از ایران کشوری ندیدم خودروسازش ماشین خارجی مونتاژ کنه. (ای کاش آفریقایی بودم)
سام
۲۵ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری خاوری عزیز،انجام وظیفه بود.
رافال
۲۵ تیر ۱۳۹۴محمد حسین
مونتاژ که نه …ولی همین چین توی خودروسازی هاش محصولات فولکس واگن ، شورولت رو داره می زنه و بیشتر بازار چین دست محصولات فولکس مخصوصن لاویدا جتا و … هست
فرید
۲۵ آذر ۱۳۹۳پژو301 هم مثل پژو407وسوزوکی کیزاشی وسیتروئن c5 که توسط خودروسازان داخلی واردشدبه علت سیاست های غلط فروش وقیمت گذاری بالا باشکست مواجه خواهدشد.
alireza_asol
۲۵ آذر ۱۳۹۳به زودی شاهد نصب موفقیت آمیز موتور xu7 روی پژو 301 خواهیم بود
آبين
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴البته با تایید فرمایش دوست عزیز علاوه بر نصب موفقیت امیز موتور xu7 عملیات همزمان تعویض رینگهای آلومینیومی با فولادی و تخلیه لوازم صندوق عقب و دستی کردن شیشه های عقب نیز توسط ایران خودرو انجام خواهد گرفت
هموطن
۲۵ شهریور ۱۳۹۵و قطعا حذف روکش چرم و فرمان برقی
سعید
۲۵ آذر ۱۳۹۳به خدا […] ماازآفریقایهاهم کمترن
ارش
۲۵ آذر ۱۳۹۳سلام. ایران زده رو دست زیمباوه اکثرماشینای فرانسوی تو امریکا اصلا جایی ندارن وحتی توی خود اروپا نیز کمترین طرفدارو داره فرانسه ماشیناش واسه جهان سومه فقط.البته ایران زده رو دست همه جهان سومیها با 405 و پراید ماشینایی که هیچ جای دنیا اثری ازش نیست
لانتا
۲۶ آذر ۱۳۹۳این حرفت اشتباه شرکت های مثل پژو و رنو و سیترون تو اروپا تو رد های بالا قرار دارن و حتی من شنیدم که پژو تو فرانسه جز پر فروش ترین خودرو هاست نمی گم پژو مثل بنر و بی ام و است ولی دست کمی هم از اون ها نداره پژو و رنو جز خودرو های اقتصادی هستن تو اروپا طرفدارای زیادی دارن…
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۳رنو شاید ولی پژو عمرا چون از رنو تست و بررسی زیاد دیدم وللی از پژو تا حالا ندیدم
امیر
۲۶ فروردین ۱۳۹۴یکم در مورد پژو فکر کنم اشتباه می کنی، اصلأ شاید در مورد خودرو فرانسه اشتباه می کنی.
دیگه هیچکس در مورد 208 شکی نداره. همه دوست دارندخودرو پرقدرت و شتاب و سرشار از طراحی و مهندسی و بعضأ تجملاتی بوگاتی و پورشه و بی ام و و بنز و امثالهم رو داشته باشند اما اونقدر پول دارند، مطمئن باش اگه همه وضعشون خوب بود پژو هم بازار هدفش رو عوض میکرد موتور برات میساخت که برات یه عمر با سوخت هسته ای کار کنه و تو بگی ایول….گر چه همین الانم در سطح خودش واقعأ عالیه.
حمید
۲۵ آذر ۱۳۹۳نظر بنده اینه که تو رنج 60-70 میلیون قیمت میده برای اینکه تو این رنج ایران خودرو ماشینی نداره در حالی که بعضی دوستان میگن 50 ولی به نظر من چون قیمت دنا همین حول و حوش هستش طبیعتا قیمت پژو این مقدار نخواهد بود.
ROHAM
۲۶ آذر ۱۳۹۳من فکر میکنم از اونجایی که تو مطلب داره با اکسنت مقایسش میکنه و اکسنت تو رنج 90 تومنه ، به احتمال زیاد اینم تو همین حدود قیمت گذاری بشه
مجتبی
۲۵ آذر ۱۳۹۳آقای سام خیلی خوب نوشتی
این ماشین ستاره های ایمنیش هم کمه
MZIAR
۲۵ آذر ۱۳۹۳خوبه اما داخلش طراحی خوبی نداره
4MATIC
۲۵ آذر ۱۳۹۳ایا پژو قدیمی ترین خودروسازدنیاست؟؟؟؟؟
پیرهن مشکی
۲۷ آذر ۱۳۹۳بله.شرکت پژو درسال 1810میلادی توسط امیل پژو تاسیس شد.
MjM
۲۵ آذر ۱۳۹۳خوب ایشالا اینم تا سال3014 تو ایران تولید خواهد شد!
مهدی
۱۹ فروردین ۱۳۹۴نخیر دوست عزیز مطمئن باشید همچین چیزی نخواهد شد!!! اگه ماشین خوبی باشه سریعا تولیدش متوقف میشه مثل خیلی ماشین های خوب مثل دوو سیلو مزدا 323 ریو و …
مگه اینکه بتونن کیفیت زدایی کنن و به تولیدش ادامه بدن
saman
۲۵ آذر ۱۳۹۳اگه این مدل پژو تو ایران بیاد مطمئن باشید با وجود این همه محصولات پر زرق و برق هیوندای و کیا هیچکس پول به این ماشین نمیده و مثل 407 ازش به خوبی استقبال نمیشه
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۳برای اینکه توی ایران کسی دنبال کیفیت و مصرف پایین نیست همه فکر میکنند ماشین یعنی قدرت موتور و شتاب بالا برای همین ماشینی مثل ماکسیما که امکاناتش در حد پژو 405 مدل 93 هستش با اون مصرف بالا یا آزرا که همزمان با 407 وارد میشد فقط به خاطر قدرت بیشتر سوای مصرف بنزین بالا خیلی بیشتر از 407 جای خودشونو تو ایران باز کردند .
4MATIC
۲۵ آذر ۱۳۹۳اینو 3ماهه می خوان تولید کنن هنوز تولید نکردن خدا می دونه کی می خوان تولیدش کنن
ایشاالاه بعد از50 سال از توش وانت و کوپه و شاسی بلند و…. درمی ارن
وحید134
۲۵ آذر ۱۳۹۳ای کاش یه نفر مثل دکتر هاشمی (وزیر بهداشت ودرمان)وزیر صنایع میشد تا از مصرف کننده حمایت کنه نه از تولید کننده هایی که به فکر مردم نیستن چند بار مصاحبه های ایشون رو در رابطه با خودرو گوش کنید متوجه میشید.خبر نگار میپرسه نظر شما در مورد نظر شورای رقابت چیه که گفته قیمت دنا باید 41 باشه ولی خودرو ساز میگه نمیشه وتولید نمیکنم میگه ” نمیدونم”معلوم نیست کی باید بدونه.
علی
۷ شهریور ۱۳۹۵این وزیر که گفتی قورباغه رو رنگ وجای فلوکس قالب میکرد
احسان(احسان سابق)
۲۵ آذر ۱۳۹۳ایرانیا فقط بلدن ماشین کند و یواش مونتاژ کنن
محمد شریعت
۲۵ آذر ۱۳۹۳یه سوال از شما، اگر خودرو لوکس و پر سرعت تولید کنن، خودت شخصا دلت میاد بندازی توی جاده؟؟؟
تا بیایی از کمپانی بگیریو بذاری تو پارکینگ خونتون جلوبندی میره فنا!
adel
۲۵ آذر ۱۳۹۳طبق مشخصاتش که شتابش با هیوندا ازرا با موتور 3000 برابر هست…
و از تویوتا کرولا 2014 بهتر هستش…
کلیپ های تست این ماشین هاییی که گفتم توی car.ir هست.
ولی ظاهر جوانپسند نداره واسه ادم های میانسال خوبه…
فکرکنم حدود قیمت توی ایران 80-90 باشه…
ارمان
۲۶ آذر ۱۳۹۳دقت کردید همیشه کمپانیهای ما در مونتاژ عمدا مدل های قدیمی تر و رو به خروج از خط تولید رو میگیرن و سعی میشه عموما ماشینهای یک دهه پیش در اختیار ما قرار بگیره و 15 سال هم تولید بشه که عاقبت اون خودرو (cerato) به عنوان مثال میتونه پراید باشه . صلوات ختم کن چون اخر داستان رو همتون میدونید
علیرضا
۲۶ آذر ۱۳۹۳مثل همیشه عالی بود جناب کاویانی. با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما.
سام
۲۶ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری شما.من هم به نوبه خود برایتان آرزوی بهروزی و کامیابی می کنم.
4MATIC
۲۶ آذر ۱۳۹۳امکان نداره این بتونه با موتور 1600و115اسب بخار صفرتاصد رو تو9.8ثانیه پرکنه
پیام
۲۷ آذر ۱۳۹۳زیمبابوه یا زیمباوه؟!!
زیمبابوه درسته کاکا
ماسل کار ali
۱۷ دی ۱۳۹۳با هر درهم 960 تومن وبعلاوه 50درصد هزینههای دیگه هشتادپنج میلیون تموم میشه البته بعید میدونم تو این بازار کمتر از صد میلیون بدن بیرون
مصطفی - برازجان
۲۹ بهمن ۱۳۹۳سلام
اگه قرار باشه با درصد داخلی سازی مناسب عرضه بشه فکر کنم 50 تا 60 قیمت بخوره.هر چی باشه هیجانش از ماشین های کنونی تولید ایران خودرو که بیشتره،شتابش که 3 ثانیه بهتر از ef7 و 2ثانیه بهتر از موتور کهنسال پژو تولیدیه.
من که منتظر حضورش هستم.
مهدی زنجبر
۲۴ اسفند ۱۳۹۳اقا از رو این قرار نیست ار دی یا روا سال بزنن؟
امین
۴ خرداد ۱۳۹۵ایمنی و امکاناتش از خودرو های چینی خییییلی پایین تره مثلا لیفان 820 تونسته 5 ستاره ایمنی رو بگیره و تازه امکانات و زیبایی 820خیلی بهتره به نظرم خرید خودرو های چینی خیلی بهتر از این فرانسوی های آشغاله تازه گارانتی لیفان 820 پنج سال یا 150000 هستش که این پژو رو فک نکنم ببش از 3 سال کارانتی کنه
ایمان
۳ تیر ۱۳۹۵به ایران که برسه،یهویی وزن کم میکنه.قیمتش هم چند برابر میشه.خخخخخخخ
سید
۲۱ مرداد ۱۳۹۵سلام
بزودی مدل وانت پژو 301 با نام زیبای گاریسون(بر وزن آریسون) که تولید ایران خودرو میشه به بازار عرضه میشه. :)
رضا
۱۰ شهریور ۱۳۹۵من با اون پول میرم ماکسیمای مدل پایین میگیرم،فقط قیافش به هزار تا از این می ارزه،یا حداقل ماشینای کره ای مدل پایین که قیافشون به روزتر باشه،لعنت به مافیای خودروی ایران
سعید
۲۶ شهریور ۱۳۹۵ماشین خوبیه خداکنه سریع بیاد تا بخرمش تا 60 میلیون باشه 2 تا میخرم ممنون ایرانخودرو
رامین
۱۴ آذر ۱۳۹۵جناب سعید خان لیفان 820 ستاره هاش هم چینی هستن گول c-ncap رو نخور پژو سه ستاره ایمنی اروپا رو داره .
البته لیفان ۸۲۰ انصافا خوشگل و خوش استیل هست و در کلاس بزرگی بدنه هم یک رده بالاتر از ۳۰۱ قرار داره .
بلأخره سلیقه افراد متفاوته و قیمت ۳۰۱ هم نهایی نشده باید منتظر بود و دید .
من حدسم قیمت پایه ۶۵ میلیون برای مدل دنده دستی هست .