با گذشت بیش از ۵ هفته از انتشار اولین تصاویر کراس اور ۲۰۰۸ ، حالا نخستین مشخصات فنی آن نیز منتشر شده؛ این محصول جدید قرارست از تابستان ۲۰۱۳ راهی بازارهای اروپایی شود و مهم ترین رقیبش کسی نیست به جز نیسان جوک . . .
شهریورماه ۹۱ بود که پژو با معرفی ۲۰۰۸ مفهومی به همه نشان داد که تصمیمی جدی برای عرضه کوچکترین شاسی بلند خود گرفته است. زمان گذشت تا نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ که اولین نمونه مقیاس واقعی آن ساخته شد. ولی امروز دیگر نه با یک خودروی مفهومی سروکار داریم نه با یک ماکت بزرگ! ۲۰۰۸ مفهومی پژو حالا تبدیل به خودرویی ۱۰۰ درصد واقعی شده!
این کراس اور بر پلت فرم پژو ۲۰۸ ساخته شده و با داشتن ۴.۱۶ متر طول و ۱.۷۴ متر عرض، نسبت به ۲۰۸ در طول ۲۰ سانتیمتر و درعرض ۵ سانتیمتر بزرگتر شده است. فضای بار عقب ۲۰۰۸ درحالت عادی به ۳۶۰ لیتر می رسد حال آنکه با خواباندن صندلی های جلو این فضا تا حدود ۱۱۹۴ لیتر هم افزایش می یابد. بانگاهی به لیست امکانات ۲۰۰۸ می توان دید که مواردی مانند نمایشگر هفت اینچی لمسی، سیستم نمایش اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو یا HUD، سیستم توزیع کننده نیروی ترمز به همراه سیستم کمکی ترمز، ایربگ های شش تایی و سیستم کنترل کشش بصورت استاندارد وجود دارند.
برای پیشرانه، پژو از دو موتور ۳ سیلندر VTi استفاده کرده؛ یکی به حجم ۱.۲ لیتر باقدرت ۸۱ اسب بخار و دیگری باحجم ۱.۶ لیتر باقدرت ۱۱۸ اسب بخار؛ البته پژو قرارست در آینده نسخه توربوی این موتورها را نیز عرضه کند که در اینصورت قدرتشان به ترتیب تا ۱۰۹ اسب و ۱۲۸ اسب افزایش می یابد. اما برای مشتریانی که بدنبال پیشرانه های دیزلی هستند هم پژو یک موتور ۱.۴ لیتری ۶۷ اسبی به همراه یک موتور ۱.۶ لیتری ۹۱ (تا ۱۱۳) اسبی درنظر گرفته است.
slr722
۲ اسفند ۱۳۹۱اخه 1.2 لیتر خیلی کمه…
خدا نکنه بخوای تو این ماشین جمعیتی بشینی بعد بری تو سربالایی…
هوا گرم باشه کولر بگیری…
فکر کنم موتور بسوزه…
پژو همیشه کم کاری میکنه…
نیما
۲ اسفند ۱۳۹۱نه 1.2 کم نیست
الان الفا رومیئو با 1.3 داره 181 اسب نیرو تولید میکنه
اینم میگه
با 1.2 با توربو 110 اسب میده
خیلی خوبه
الان ال نود و ریو با 1.6 110 اسب میدن
تازه من جریان این
اعداد فهمیدم
کسی میدونه معنیس چیه؟:)
مثلا 1.6
یا 2.4
میدونم حجم سی سی ماشینه
اما علمیش چیزی دیگست
کی میدونه؟
slr722
۲ اسفند ۱۳۹۱نیما جان alfa romeo مدل giulietta که شما میگی اتاقش خیلی خیلی سبک تره…
نباید با این پژو مقایسه کرد.از شکل این ماشین راحت میشه تشخیص داد که سنگین وزن تره…
این قسمت اخر هم نفهمیدم چی گفتی واضح تر بگو…
اگه منظورت از این اعداد حجم موتور که باید بگم که…
1.6 یعنی حجم موتور 1600cc…
نیما
۳ اسفند ۱۳۹۱نه منظورم اینه که خوب میتونه با این حجم ای قدرتو بده
اما واسه قسمت دوم
1.6
یعنی حجم 1600 سی سی
تا اینجاشو میدونم
اما 1.6 یا 2.4 یا 3.5 مثلا
علمیش میشه
روی 3.5 مثال میزنم
3.5 یعنی ماشین تو هر 100 مایل 3.5 گالن میسوزونه که وقتی تبدیل میکنی مصرف بنزین ماشین تو 100 کیلومنتر میتونی در بیاری
البته منم از یک مهندس مکانیک شنیدم
اما تبدیل میکنی بدست میاد
هرگالن 3.80 لیتره
هر 100 مایلم 160 کیلومتر
حساب کنی رو ماشین 1600 سی سی یا همون 1.6 میشه 100 کیلومتری 6 ونیم تقریبا
البته این تو ماشینهای ایرانی صذق نمیکنه
چون پزو 405 با موتور 1.8
صدی 10 میسوزونه:)
حسین
۲ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز ببخشید لازم دیدم توضیح بدم
اینکه که میگن موتور ماشین مثلا 1.7 یا 1.6 همون حجم موتور (اون هم فضایی که احتراق انجام میشه یعنی جمع فضای بالای پیستون در سلندرها) که معمولا به صورت سی سی یا همون سانتی متر مکعب بیان میشه
حالا ازون جا که هر 1000 سی سی میشه یک لیتر، با تقسیم حجم موتور به هزار ، اون رو به صورت لیتر بیان می کنن مثلا موتور 2 لیتری
و اما نکته آخر اینه که تقریبا هیچ موتوری حجم به این دقیقی نداره و احجام رو روند میکنند مٍثلا موتور 1.6 لیتری وقتی دقیق بررسی می کنی حجم موتور 1587 سی سی
رهام
۳ اسفند ۱۳۹۱یعنی اگه سیلندراشو با آب پر کنی یکی 2400سسی جا میگیره یکی 1600 سی سی دوست من تازه من یه چیزی فهمیدم بعضی ماشینهای تویه ایران حجمشون بیشتره ولی برای گرفتن استاندارد پایین تر میگن
hesan
۳ اسفند ۱۳۹۱پژو میخواد متفاوت باشه و این موضوع بعضی اوقات به گند کشیده میشه.
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴خیلی هم قشنگه
masood
۲ اسفند ۱۳۹۱ما فقط 206 از پژو میشناسیم که فکر کنم قیمت این شاسی بلنده با 206 یکیه…”!!؟؟؟
رامتین
۲ اسفند ۱۳۹۱آخه ماشین به این ابهت و سنگینی، 80 یا 100 شد قدرت!
روی یک ماشین شاسی بلند با وزن تقریبی 2 تن، حداقل قدرت باید 170 اسب (هیوندا ix35- کیا اسپورتیج…) و در حالت استاندارد جهانی حدود 200 کیلو وات یا 270 اسب بخار (مورانو-سانتافه-هیوندا ix55-لکسوسrx350…)باشه. در شرایط بالای استاندارد هم قدرت 330اسب(250کیلو وات) شرایط ایده آلی واسه یه شاسی بلند ایجاد میکنه.
فرانسویها فقط تونستن در ایران حسابی پول جمع کنن.
Hesam
۳ اسفند ۱۳۹۱حتما بررسی کردن ، وگرنه همین جوری یه موتور نمیزاره برای ماشین ! ولی دوس داشتم موتور قوی تر داشت
رهام
۳ اسفند ۱۳۹۱میدنین فکر کنم چون وضع اقتصادی تو اروپا خرابه این کارو کردند
آرش
۳ اسفند ۱۳۹۱It is very ridiculous to use such weak and lazy engine. i think that this car need more powerful engine such as 2.0 liter engine.
خودروي ملي
۳ اسفند ۱۳۹۱اول برو یاد بگیر بعد پز بده
i think that this car
Mehrshad
۳ اسفند ۱۳۹۱استاندارداین مال جاده ی فرانسه است
asan
۳ اسفند ۱۳۹۱چه مسخره ! سوزوکی گراند ویتارا و mvm x33 قدرتشون از این بیشتره !
حیف پول … رقیب نیسان جوک ؟ نیسان جوک راحت اینو میخوره
3.6 v6 24v
۳ اسفند ۱۳۹۱همون پژو 208 هست شاسی بلندش کردن ! :)
به داشبورد و چراغ ها و فرم بدنه دقت کنید !
3.6 v6 24v
۳ اسفند ۱۳۹۱البته اسمش هم همون 208 هست با یه صفر اضافه !
saman
۳ اسفند ۱۳۹۱ماشین فقط ژاپن کره امریکا. قیمت مناسب
المان انگلیس ایتالیا. قیمت بالا
روانی
۳ اسفند ۱۳۹۱آقا!!!
شماها انتظار دارین همه ماشین ها مثل بوگاتی 1000 اسب قدرت داشته باشن ؟؟؟؟ یا چی؟؟ باباجان ایناهمه جوانب رو می بینند انواع تست ها رو هم انجام می دن!! :دی
احمد.ف
۳ اسفند ۱۳۹۱پژو بهتره ۲۰۶ و ۲۰۷ و ۲۰۸ و … از این ماشینهای کوچک بسازه، کلا سراغ ماشین های بزرگتر نره سنگینتره!
احسان 16v
۴ اسفند ۱۳۹۱درد و بلاش بیاد برا ایرانخودرو و سایپا
آرمین
۴ اسفند ۱۳۹۱داداش مطمن باش اگه پژو بخواد اینو به 4 تا کشور مصرف کننده محض جهان سومی غالب کنه ، یه موتور با حجم خیلی بالا تر واسش می زاره ، این حجم موتور واسه بازار اروپا که بنزین لیتری 1.5 یورو قیمت داره خیلی هم عالیه … در ضمن این SUV نیس ، crossover دلیل نداره یه موتور 200 اسبی روش باشه ، من که از طراحیش خوشم اومد
نیما
۴ اسفند ۱۳۹۱آقا این همه طول و تفضیل نداره
خودایی اش موتورش ضعیفه
الان برای یه شاسی بلند
200 اسب به بالا عادیه
{؟}
۴ اسفند ۱۳۹۱نوشته مهمترین رقیبش نیسان جوکه این حرف خودش یه جوکه .نیسان جوک با همین حجم {1.6}لیتری188اسب قدرت داره پس بنابراین با این وضعیت عقب موندن از قافله!
amir
۵ اسفند ۱۳۹۱فیات پاندا هم 75 تا 85 اسب بخار قدرت داره و در کراس اورها گشتاور مهمتر از اسب بخار هست کراس اورها خودروهای شهری هستند با قیمت نسبتا پایین ارتفاع زیاد و موتور های کم مصرف برای مصارف روزانه شهری توقع زیادی نمیشه داشت البته در حال حاظر پژو از این موتور 3 سیلندر تقریبا روی بیشتر مدلهاش مثل 208 و …. استفاده میکنه و میتونه با ارایه یک موتور قویتر برای 2008 با خودروهای کراس اور موجود مثل جوک و ….. رقابت کنه
پارسا
۷ اسفند ۱۳۹۱دوستان این نمونه فیست لیفت امسال من توی فرانسه مدل قبلی رو داشتم 200 کیلو متر راحت میره توی سربالایی هم نه5مسافر بلکه 10 مسافر هم داشته باشه راحت میره اگر پژو ساخته درست ساخته
پارسا
۷ اسفند ۱۳۹۱موتور2/1انجابرابر 2000سی سی اینجاقدرت داره با حساب وکتاب …نه من دراوردی مانند ای اف سون …
حمید
۱۱ فروردین ۱۳۹۳قیمتشه چقدره
سریر
۲۶ فروردین ۱۳۹۳از مجله پدال بسیار سپاسگذارم با این مقاله دل ملتی رو شاد کردید من فک میکردم فقط ایرانخودرو هست که موتور 206 رو روی پارس و سمند سوار می کنه با نمایش این کراس اور بسیار جالب دیگه خیلی از ایران خودرو شاکی نیستیم
حالا از شوخی گذشته این ماشین رو به عنوان شاسی بلند نگاه نکنید فکر کنید که مثلا سوار یه ماشین سواری معمولی مثل ال90 یا حتی سمند شدید اونوقت این اعداد و ارقام خیلی عجیب نیست در ضمن شتاب 0 تا صد موتور 1.6 لیتری دنده دستی حدود 9.5 ثانیه است که خیلی هم بد نیست وزن خودرو با موتور 1.6 لیتری با باک پر 1170 کیلوگرمه که از وزن سمند 40 کیلو کمتره و فقط 50 کیلو از ال90 سنگین تره و در عوض 15 اسب بخار قدرنش از ال 90 بیشتره و همچنین مصرف ترکیبی موتور 1600 این ماشین 5 لیتر تو صدکیلومتره که مصرفش از ال90 هم کمتره
حالا تصورکنید سوار یه ال90 با امکانات رفاهی مناسب، دید عالی،صندلی راحت و همچنین محاسبات مهندسی دقیق شدید که علاوه بر این ها شاسی بلندش و سیستم تعلیق مناسبش شمارو برای رانندگی تو جاده هایی که کمی ناهمواری دارن کمک میکنه در ضمن قیمت این ماشین 14000 دلاره که برای ماشین های اون ور آب قیمت یه ماشین سواری معمولیه
حالا یه بار دیگه با در نظر گرفتن این موضوع این خودرو رو تحلیل کنید
با تشکر
کامران
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳مطمئن باشید پژو زرنگه و خودروی بروز و پر طرفدار خودش را به ایران نمیده این خودرو هم با موتور 1600 سی سی برای این خودرو بسیار کمه ، کاربری گفته بود حجم موتوز زیاد باشه مصرف هم به همان اندازه زیاد میشه ولی کاملا برعکسه موتور با سی سی بالا بدون فشار به راحتی قدرت می گیره ولی 1600 سی سی در حرکت و مخصوصا شتاب ثانویه قدرت نداره و مصرفش بالا میره ، مصرف هم ربطی به حجم موتور نداره مثلا بنده ال 90 دارم و مصرف در شهر بالای 10 است ولی شاسی بلند امگراد ایکس سون با اتاق 1654 کیلویی در شهر 10 و در بیرون شهر 6 می سوزانه و میانگین هفت ونه دهم ،موتور 2400 سی سی دنده اتوماتیک
علیرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان سلام
مژده ایران خودرو تصمیم گرفته این خودرو را مونتاژ کنه و جزء محصولات خود به حساب بیاره هم پژو 2008 و 301 رو D:
ali
۱ خرداد ۱۳۹۳حالا هر چی موتور ضعیفه که باشه می خواد وارد شه بشه قیمتش رو 110تا 125 محاسبه شده ماکه نداریم بخریم اگه داشتم جنسیس کوپه میخریدم
رسول
۵ مرداد ۱۳۹۳متاسفانه هیشکی هیچ کار کارشناسی ای روی این ماشینا تو ایرا نمیکنه آخه شاسی بلند با قدرت 110 اسب خنده داره فقط ما X60 رو مسخره میکردیم با موتور 1800 سی سی و 131 اسب قدرت ولی این دیگه مضحکه واقعا این خودرو سازای داخلی هم میگردن دبال ماشینایی که عملا ریب براشون در مقابل 405 و پراید نباشه که فروششون کم نشه یه وقت خدایی نکرده
محسن
۱۹ مرداد ۱۳۹۳بچه ها دقت نکردید. فقط خوندین شاسی بلند و 1.2 لیتر. ابعادش رو نگاه کنید. توی عکس بزرگ به نظر میاد! ولی از سمند کوچیک تره . تو طول 40 سانتی متر و تو عرض 20 سانتی متر. یه سر به سایت پژو بزنید.
مهدی علی بیگی
۱۲ اسفند ۱۳۹۳دوستان سلام همگی اشتباه کردید .دقت کنید به نوشته بالا توضیح داده که برای پیشرانه پژو2موتور 3سیلندر که مجموعش میشود 6 سیلندر که یکی 1.2 ودیگری 1.6 که با یه حساب سر انگشتی میشود 2800و قدرت اسب بخار 81و 118 میشود 199 اسب بخار پس نتیجه میگیریم که حجم موتور وتعداد سیلندر و قدرت ماشین معقول و حتی خوبه. حال کردین خدایی؟
علی
۱۷ بهمن ۱۳۹۴دوستان دقت کنن موتور1.6 برای 1.1 تن وزن ماشین بسیار ایده ال ماشین های شاسی بلند دیگه با 2 تن وزن ماشین موتور 2 لیتردارن پس میشه روی این ماشین حساب باز کرد
DARYA KHOSROTASH
۲۴ بهمن ۱۳۹۴با سلام و عرض ادب . در ابتدا عرض کنم موتوری که قرار است عرض شود 1.6 با کد کلاسیک TU5 البته کمی تغییرات در سیستم عامل کامپوتر آن که قدرت رو از 110 به 120 اسب بخار می بره . در ضمن بد نیست بدانید 206 تیپ اتومات تقریبا هیمن مشخصات را داشت و فقط وزن آن حدود 1110 کیلو بود .(من مدل 84 داشتم) شتاب و قدرت – همچنین کشش مثال زدنی این موتور رو به چشم دیدم . 2008 روی پلت فرم 208 ساخته شده که وزنش رو حدود 180 کیلو سنگین تر کرده …فکر کنید دو نفر بزرگسال بیشتر در ماشین 206 نشسته اند …
موتور مذکور گشتاور میانی خیلی خوبی ارایه می کند .علی الخصوص در دنده دو و سه (البته اگر دنده اتومات 4 تایی معروف را در نظر بگیرید..و احتمالا در ایران هم باهمین دنده خواهد بود)…
در کل پژوها بیشتر سیاست اقتصادی دارند . اما یک اشکال عمده در پژو هست و آن دمای بالای کارکرد موتور و دمای بالای آب هستش که در ایران (بیشتر) باعث مشکلات سرسیلندر میشه..(البته از رانندگی اکثر ایرانی ها همین بس که از رنو پی کی توقع لامبورگینی دیابلو را دارند)
نتیجه گیری حقیر با توجه به سابقه طولانی در داشتن انواع محصولات پژو این است که خیلی هم موتور بدی برای این ابعاد و وزن نیست .
علی
۳ تیر ۱۳۹۶به علت استقبال شدید مردم ایران از ماشین های کشور فرانسه که توسط شرکت ایران خودرو بفروش میرسد سایت ایران خودرو بسته شد