کیا سول پس از اپتیما، دومین خودروی پرفروش کمپانی کیا به شمار میرود و از اینرو، مسئولین کیا، در طراحی نسل جدید این خودرو، سعی کردهاند که ظاهر سول ۲۰۱۴، تفاوت زیادی با سول ۲۰۰۹ نداشته باشد. طبق گفته کیا، در مواد به کار رفته تجدیدنظر کامل صورت گرفته است. امّا در همین حال، اگر دو نسل کیا سول در کنار هم پارک شده باشند، به سختی میتوان از نمای ظاهر، آنها را تشخیص داد. کیا سول ۲۰۱۴، در مجموع، چهره ذوزنقهای خود را حفظ کرده و تغییرات چندانی به خود ندیده است.
کیا سول ۲۰۱۴ از لحاظ طول و عرض، اندکی افزایش یافته، ولی با توجه به کاهشی که در ارتفاع بدنه داشته، افزایش وزن چندانی نداشته است. همچنین سختی شاسی، مطابق آنچه که کیا اعلام کرده، ۲۸/۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر طراحی بیرونی جدید، از یک موتور جدید در سول ۲۰۱۴ استفاده شده است. این موتور مانند نسل قبلی، ۲ لیتر گنجایش دارد، امّا در عین حال، از انژکتور مستقیم به جای پورت استفاده میکند. البته تغییری در خروجی موتور ایجاد نشده و همان ۱۶۴ اسببخار را تولید میکند و انژکتور مستقیم، فقط به بهبود گشتاور، کمک کرده است؛ جایی که حداکثر گشتاور به جای دور موتور ۴۸۰۰، در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، در دسترس خواهد بود. به همین دلیل، رانندههای کیا سول بیشتر در نواحی شهری دیده میشوند؛ جایی که شتاب صفر تا ۱۰۰ و … اهمیت چندانی ندارد. با این وجود، در تستی که انجام شد، شتاب سول ۲۰۱۴ در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ۸/۱ ثانیه، کمی عجیب بود. کیا سول ۲۰۱۲ میتوانست رکورد ۷/۴ ثانیه را از خود به جای بگذارد، امّا باید در نظر داشت که کیا سول ۲۰۱۴، ۱۴۱۱ کیلوگرم است و این در حالی است که مدل سال ۲۰۱۲، ۱۲۶۶ کیلوگرم وزن داشت و چابکی بیشتر آن، دلیل خود را داشته است.
کیا سول ۲۰۱۴ به صورت استاندارد با سیستم گیربکس شش دنده اتوماتیک عرضه شده و نسبت به سیستم گیربکس دستی در نسل قبل، تغییرات بیشتری را در انتقال قدرت تولیدی موتور ۲ لیتری انجام میدهد. برای داشتن سیستم گیربکس دستی در این مدل، کیا به خریداران این سیستم را به همراه موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر، با قدرت ۱۳۰ اسببخار پیشنهاد میدهد.
سیستم انژکتور مستقیم در موتور نسل جدید کیا سول، وضعیت مصرف سوخت را تا حدودی بهبود بخشیده است. از نوامبر ۲۰۱۲ که شرکت کیا ملزم شد تا مصرف سوخت خودروهای خود را پایین بیاورد، کاهش مصرف سوخت در دستور کار مدلهای مختلف تولیدی کیا قرار گرفته است. بنابر تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، کیا سول ۲۰۱۴ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۷/۵۳ لیتر و در بزرگراه، ۵/۵۹ لیتر سوخت مصرف میکند. همچنین در تستی که به منظور بررسی این خودرو انجام شده، مصرف سوخت ۷/۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد.
اگر کیا سول از آن دسته خودروهایی نیست که در جاده و پیست، خودروهای دیگر را پشت سر بگذارد و یا خودروهایی که مصرف سوخت بسیار کمی داشته باشند، در عوض، با طراحی منحصر به فرد خود، شکلی زیبا از یک اتومبیل واقعی را رقم زده است. طراحی داخلی کیا سول، برای خودرویی با این تراز قیمت فوقالعاده است. البته خودرویی که برای تست استفاده شد، دارای صندلی مخصوص با جریان هوا، سقف با نمای باز پانوراما و سیستم راهبری بود، امّا باز هم قیمتش از مرز ۲۶ هزار دلار بالاتر نرفت و این قیمت، هنوز برای داشتن چنین امکانات راحتی در داخل کابین، قانع کننده است. قیمت اولیه این خودرو با موتور ۱/۶ لیتری از ۱۵ هزار و ۴۹۵ دلار شروع میشود و اگر از موتور ۲ لیتری برای پیشرانه استفاده شود، این قیمت از ۱۸۹۹۵ دلار آغاز میشود.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، پنج در واگن.
- قیمت مدل تست: ۲۶۱۹۵ دلار (قیمت پایه: ۱۸۹۹۵ دلار)
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم انژکتوری.
- گنجایش: ۱۹۹۹ سیسی.
- قدرت: ۱۶۴ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۰۴/۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: شش دنده اتوماتیک با قابلیت پدل شیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۵۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۱۴ متر.
- عرض: ۱/۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۶ متر.
- وزن کلی: ۱۴۱۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۱ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۴/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۴ ثانیه با سرعت ۱۳۶/۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۸۸/۳ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
- نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: ۰.۸۲ g
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۷/۵۳ لیتر در شهر و ۵/۵۹ لیتر در بزرگراه
- مصرف سوخت در تست: ۷/۵۳ لیتر در صد کیلومتر.
mahsa
۲۶ آذر ۱۳۹۲شبیه ماشینای هس که تو کارتونا نقاشیشونو میکشن
بویژه شبیه ماشین گوریل انگورینه
carbonado aventador
۲۷ آذر ۱۳۹۲طراحی اش به دل نمی شینه!!!!!!!
pooya
۲۸ آذر ۱۳۹۲طراحیش به دل من هم نمی شینه به نظر من کیا سید بهتر طراحی شده این انگار می خواد بگه من سریع ام ولی اصلا این طور نیست و قیمتش زیاد با سید فرقی نداره ولی باز هم سید ارزون تره و در کل از نظر من سید بهتر از اینه.هم در قیافه و هم درعملکردوسواری.
محسن
۱۹ بهمن ۱۳۹۲یعنی واقعا دومین پرفروششونه؟؟؟
رضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۷بله در جنوب شرق آسیت بخوبی استقبال شد.
جهانگير
۲۶ آذر ۱۳۹۲واقعا کره ای ها خیلی بد سلیقه ان که این شده دومین خودروی پر فروش کیا
زیگما
۲۶ آذر ۱۳۹۲جالبه بدونی تو خود کره مردم زیاد از خودرو های وطنیشون خوششون نمیاد!!!
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۶ آذر ۱۳۹۲درود.
اتفاقا قشنگه جهانگیر.
خارجی ها مثل ما نیستند که ظاهر ماشین اهمیتش بیشتر از کاربردش باشه که.
اونجا هرکسی بر اساس نیازش کلاس ماشین خودشو انتخاب میکنه.
((( ایران و المان )))
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۶ آذر ۱۳۹۲من که ازین ماشین خوشم می امد و میاد.
طراحیه جالبی داره.
البته طراحیشو مدیون دستان هنرمند ((( پیتر شرایر ))) است.
کیا تازه در سال 2012 به فکر کم کردن مصرف سوخت محصولاتش
افتاده!!!!!!
خسته نباشه.
تازه نسل قبلی این ایراداتم داشته:
شاید مهمترین تغییرات در جهت بهبود مدل سول توسط کیا در سال ۲۰۱۴، کاهش نویزها و لرزشها و خشونتی است که در طول سواری با این مدل در نسل قبل، حس میشد. صدای ناهنجار باد و جاده درداخل کابین نسل اول کیا سول، بسیار آزاردهنده بود.
((( ایران و المان )))
جلال
۲۶ آذر ۱۳۹۲میلاد جان سلام
خداییش اگه این کره ای ها الان مدیران آلمانی رو نداشتن
الان هیچی نبودن
من موندم این پیتر شیرابر (ملعون!) برای چی رفت واسه کره ایها کار کنه؟
یکی نیس بهش بگه آخه آدم نا حسابی تو که داشتی توآلمان واسه خودت خدایی میگردی کره رفنت دیگه چی بود؟
قدیمها که شیرابر واسه آلمانی ها کار میکرد برای من یه اسطوره بود
اون زمانا همیشه ستایشش میکردم
ولی الان دیگه ازش بیزار شدم
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۷ آذر ۱۳۹۲درود جلال.
اشکالی نداره.بذار کره هم یخورده تکون بخوره.
ولی تا جایی که من اطلاع دارم ، منهای سر طراح شرکت کیا
، یا مدیر عامل شرکت کیا شده یا عضو هیئت مدیره.
((( ایران و المان )))
alireza
۲۶ آذر ۱۳۹۲جلال جان. این بهترین کاری بود که پیتر کرد.او الان از یه طراح شده یه سرطراح که داره ایده های خودشو به اجرا در میاره . پس نباید بهش ایراد گرفت.
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۴عزیزم شما بفرمایید پراید و پیکان تولید کنید و اینقدر به این کره ایها ایراد نگیرید
فرهاد
۲۶ آذر ۱۳۹۲یه جوریه اصلاً به دل نمیشینه
به نظر ضریب آیرودینامیک خوبی هم نداره
جلال
۲۶ آذر ۱۳۹۲سلام
کیا هیوندای چند وقته روی زیبایی ماشین هاشون خیلی کار میکنن
اما ازشون بعید بود با این چهره زشت ماشین تولید کنن
داوود
۲۶ آذر ۱۳۹۲من از همون نسل اولش با این طراحیش مشکل داشتم!!
فقط یه خوبی داره اینه که جمع و جوره! وگرنه با این قیمت گزینه های خیلی بهتره میشه از خود کمپانی های هیوندای کره ای خرید! خودروی ژاپنی هم تو این رنج، ماشین های خیلی بهتری میدن
carbonado aventador
۲۷ آذر ۱۳۹۲البته اینو بگم که برای خانواده های متوسط ماشین خوبیه!!!!!!
امیر
۲۶ آذر ۱۳۹۲چراغ های عقبش شبیه چراغ های اتوبوسه !
زیاد حال نکردم باهاش چیز جالبی نیست
حمزه
۲۶ آذر ۱۳۹۲دوست داشتنیه. همین و بس :)
محسن.د
۲۶ آذر ۱۳۹۲نسبت به قد و قوارش قدرت مناسبی داره ولی من انتظار داشتم مصرفش کمتر از7.5باشه!
زیگما
۲۶ آذر ۱۳۹۲موتور 1.6 لیتری دیزل به شما چشمک میزند برادر من!البته اگه از حرف های من ایراد نگیری!
سینا غلامی
۲۶ آذر ۱۳۹۲به نظرم یه رقیب خیلی خوب برای مینی به حساب میاد
km
۲۶ آذر ۱۳۹۲این ماشین بد نیست ولی مصرفش نسبت به هیکلش زیاده. هر وقت اسمشو میشنوم یاد تاپ گیر میفتم البته الآن بجاش واکسواله
farzad
۲۶ آذر ۱۳۹۲فوق العاده تخمی و زشت!
بهزاد
۲۶ آذر ۱۳۹۲اگر در نگارش بیشتر دقت بشه کمی بهتر از آب درمیاد!
داخل متن به استفاده از مواد جدید و کاهش وزن اشاره میشه و چند خط بعد افزایش بیش از 140 کیلویی رو نسبت به مدل قبل یادآور میشه!؟
فکر کنم ماشینهای جعبه ای بیشتر نزد خانمهای محترم محبوبه و یا کسانی که دارای سگ هستند هم طرفدارانی داشته باشه.
iman
۲۶ آذر ۱۳۹۲یادش بخیر پت پستچی یکی از اینا داشت:-)
امیر
۲۶ آذر ۱۳۹۲سلام هیچ میدونیدکه چندتا ازطراحان بنز وbmwایرانی هستندچند سال پیش الان یادم نیست مجله خورو بود یا نواوران بااینها مصاحبه کرده بودند
فرید
۲۷ آذر ۱۳۹۲ماشین پت پستچی!!!
رامتین
۲۷ آذر ۱۳۹۲آخه اینم شد ماشین
در سایت تخت گاز نوشته بود کیفیت قطعات هوندا سیویک که یکی از برترین اتومبیل سازهای ژاپنی هست اصلا خوب نیست. حال این ماشینهای بیخود کره ای که عمر مفیدشون 5 سال هم نیست چی باید گفت!
بی ام و مدل 1990 هنوز توانایی کار کردن خوب را داره، حال آزرا را شما 20 سال برونید فکر کنم بعد این مدت اوراق بشه.
carbonado aventador
۲۷ آذر ۱۳۹۲کره ای ها هیچی نیستند فقط…..!!!!!!
امیر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲اکثر ایرانیها نظرات بی پایه و بی اساس میذارن و 90 درصد اون عده نه تنها قدرت خرید این محصولات رو ندارن بلکه تجربه نشستن روی صندلی شاگرد این ماشینها رو هم ندارن
محمدرضا
۲۷ آذر ۱۳۹۲طراحی عقبش 100 تا نمره داره انصافا
sami
۲۸ آذر ۱۳۹۲کیا… بی کیفیته… یه سر به تعمیرگاهها بزنید
امیر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲بجز نمایندگی کدوم تعمیرگاه از موتور کیا و قسمتهای فنیش سر در میاره؟
من تا الان یکدونه از محصولات کیارو تو تعمیرگاهها ندیدم بجز ریو قدیمی
amir.t.
۲۸ آذر ۱۳۹۲ی جذابیت خاصی داره …
محمد
۲۷ دی ۱۳۹۲چرا کیا زده تو کار تولید ماشین هایی مث جعبه ؟؟؟من پراید رو بیشتر دوست دارم
محمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۲از نسل قبل خیلی زیباتره ولی خب هنوز مونده تا واسه خودش مردی بشه!!
امیر
۲۶ بهمن ۱۳۹۲فکر میکنم بهتر بود یک کاسه ای بشقابی کنار دستمون داشتیم که وقتی عکس ای فولوکس شاسی بلند رو دیدیم توی اون بالا بیاریم اصلا با اسپورتیج قابل مقایسه نیست انا انا بالا اوردم
علی
۱۶ اسفند ۱۳۹۲من یک گالانت تمیز92 دارم که صدا از تو اتاقش به گوش نمیرسه و یک توسان 2010 که تو هوایرد تمام صندلیهاش ودراش صدا میکنن ماشینهای ژاپنی خیلی از نظر کیفیت سرند البته پس از ماشینهای اوریکایی و آلمانی
احمدرضا بی ام و
۲۲ اسفند ۱۳۹۲جالب نیست به قول دوستمون به دل نمیشینه
حمید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ای جهان سومی های بیچاره شما از طراحی چی میفهمین؟ همون 206 هم از سرتون زیاده والا
علی رضا car
۲۵ آبان ۱۳۹۳طراحیش خیلی خاصه حال کردم.
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۴قابل توجه کسانی که به این خودرو ایراد میگیرند ، : شما که نمیتونید بیشتر از پراید و پیکان تولید کنید دیگه حرف حسابتون چیه ؟ این آقایان تا قبل از انقلاب به همراه فیلیپینیها و سنگاپوریها و بعضی از این چشم بادامیها توی مناطق نفتخیز جنوب در منازل کارمندهای شرکت نفت کار میکردند ( کلفتی و نوکری ) حالا به اینجا رسیده اند ، ایوالله داره پس بیایید و بیشتر حرف نزنیم و کار کنیم
شهریار
۱۸ اسفند ۱۳۹۴کاملا موافقم
ایمان
۱۲ مرداد ۱۳۹۴به نظر من یه کلام خاص و عالی….
ارشیا
۴ شهریور ۱۳۹۵بابا اخه این ماشینو وقتی حتی ندیدینش توش نشستید چرا اظهار نظر میکنید مایکی از اینا داشتیم واقعا عالیه حرف نداره بابا صد تا تیوولی با کپچره
ارشیا
۲۵ شهریور ۱۳۹۵ما تا ۴۰هزار تا کارکرد ازش خیلی راضی بودیم بعدشم فروختیمش اپشن داره قدرت یه ۱۶۰۰ واقعی رو داره مصرفشم خیلی اذیت نمیکنه ترو خدا یه ذره به اینا اعتماد کنید تا بفهمید چه ماشینای خوبین حمایت کنید تا وارد شن