مدل کوپ، پس از «سدان» چهار در و «هاچبک» پنج در، سومین طراحی جدید سال ۲۰۱۴ در سری خودروهای فورته – سراتو کمپانی کیا به شمار میرود. با وجود طراحی بینقص، همزمانی با خودروهایی مانند سیویک کوپه، سایون TC، و همینطور النترای کوپه از کمپانی هیوندای، شرایط رقابت را برای این خودرو بسیار سخت کرده است.
کیا سراتو کوپ که در کره با نام K3 و در سایر بازارها فورته نامیده می شود، از عناصر طراحی دیگر سراتوها، فقط کاپوت و سپر جلو را استفاده کرده و دارای طول و عرض بزرگتر و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سراتو کوپ قبلی است. بر این اساس، فضای بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است و میتوان گفت که حدود ۵ سانتیمتر به فضای پاها اضافه شده است. عنصر دیگری که میتواند در طراحی جدید، کاربرد زیادی داشته باشد، فضای بزرگتر برای حمل وسایل با ورودی عریضتر است. بدنهٔ بزرگتر معمولاً به معنی زیاد شدن وزن کلی است، ولی کیا، در خودروی کوپ جدید خود، از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده که میتواند باعث کاستن از وزن کلی خودرو شود.
طراحی دوباره، دو نوع موتور جدید انژکتور مستقیم برای این مدل به ارمغان آورده است. در مدل پایه کوپ EX، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر، میتواند به اندازه موتور ۲/۴ لیتری مدل سال گذشته، یعنی ۱۷۳ اسب بخار، قدرت ایجاد کند. برای این بررسی، از مدل کوپ توربوشارژر SX استفاده شد که با شرایط اسپرت کامپکتی خود، از موتور ۱/۶ لیتری توربو چهار سیلندر، ۲۰۱ اسببخار قدرت تولید میکرد. البته، موتور مورد استفاده در این مدل، با ولو استر توربو و کیا سراتو SX هاچبک، مشترک است. مانند همهٔ موتورهای توربوی امروزی، کوپ SX، در بازهای طولانی از دور موتور میتواند گشتاور تولیدی خود را حفظ کند. ۲۶۴/۴ نیوتنمتر، گشتاوری است که موتور سراتو کوپ SX تولید میکند و در دور موتورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. همچنین، زمانبندی پیوسته سوپاپها، انعطافپذیری زیادی برای موتور ایجاد کرده است و نگرانی کمتری را در مورد دنده کنونی به همراه دارد. سراتو کوپ در حالت استاندارد، دارای سیستم گیربکس ۶ دنده دستی است و برای دریافت سیستم ۶ دنده اتوماتیک، باید چیزی حدود هزار دلار دیگر خرج کرد. در سیستم گیربکس دستی، کلاچ به سختی پایین رفته و تعویض دنده، واقعاً احساس میشود؛ در حالی که تغییر دندهها در سیستم اتوماتیک، راحت و با آرامش انجام میشود. البته در همین سیستم اتوماتیک، بر روی فرمان خودرو، پدال شیفتر برای تعویض دستی دندهها در نظر گرفته شده است.
طبق گفته کیا، SX توربو شارژر، نُت اگزوز مخصوص به خود را دارد. البته چیزی که مشاهده شد، صدای دو لوله خروجی اگزوز، تقریباً همان صدای استاندارد اسپورتهای کوپه است و برخلاف مدلهایی مانند فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTI، سراتو نتوانسته صدایی منحصر به فرد داشته باشد.
کیفیت کار کیا در داخل کابین به خوبی نمایان است. پوشش فوم بر روی سقف و سایر سطوح داخلی گسترده شده است. صندلیهای جلو، تکیهگاههای بسیار خوبی دارند و برای مسافتهای طولانی بسیار مناسب هستند. همانند تمام طراحیهای کیا، سراتو نیز میتواند، در داخل کابین، از طراحیهای سفارشی مانند گرمکننده چرخ فرمان، صندلی با جریان هوا برای راننده، و گرمکننده صندلیهای جلو و عقب استفاده کند. همچنین، یک دوربین نمای عقب که به صورت استاندارد برای خودرو ارائه میشود، میتواند شرایط سخت دید عقب راننده را آسان کند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت تخمین زده شده: ۲۳۰۰۰ دلار
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم انژکتوری.
- گنجایش: ۱۵۹۱ سیسی.
- قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی، ۶ دنده اتوماتیک با پدلشیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۳ متر.
- عرض: ۱/۷۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۱ متر.
- وزن کلی: ۱۳۳۸ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴ – ۷/۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۶ – ۱۶ ثانیه.
- سرعت نهایی: ۲۱۷/۳ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۷/۲۲ لیتر در شهر و ۴/۹۵ لیتر در بزرگراه
فردید
۱۰ آذر ۱۳۹۲هر روز ماشین های شان بهتر از دیروز، این ها که به آخرت اعتقادی ندارند، این ها چرا…
احمد.ف
۱۰ آذر ۱۳۹۲ربطی به عقیده داشتن یا نداشتن به آخرت ندارد، هر کسی کار درست انجام دهد نتیجه اش را می بیند. الان آفریقایی ها هم به آخرت عقیده ندارند ولی دارند از گرسنگی می میرند
Kurosh
۱۰ آذر ۱۳۹۲دیزاین این مدلش یه حس گیرایی به آدم میده..
طراحی داخلیش نسبت به قیمتش خوب کار شده…
mahsa
۱۱ آذر ۱۳۹۲کی میگه ندارن بیشترشون مسیحیه
تازه اونا تو کالجاشون علمی بنام علم روح دارن
برای اثبات درستی وجود روح و زندگی بعد از مرگ و دانشمندای بزرگی مثل مادام کوری در این مورد تحقیقات زیادی کردن ونتایج خیلی حیرت انگیزی بدست اوردند من پیشتهاد میکنم کتاب انسان روح است نه جسد رو بخونید البته اگه ترسو نباشید
بخونید و کف کنید تا دیگه کفر نگید
یکی از جالب ترین اکتشافات مستندشون زنده کردن مرده ها برای چند لحظه توسط مدیوم هاست
اگه کتاب رو بخونید و اکتشافات این دانشمندای اروپای رو همراه با اسناد توش و عکسها و دلایل تجربی و علمی توش بخونید بخدا دیگه کفر نمیگید
التماستون میکنم کتاب رو بخونید
سهیل
۴ اسفند ۱۳۹۲تا حدودی به اعتقاد به آخرت ربط داره اما مهمتر از اون به این مرتبطه که اعتقادت به دنیا چجوریه؟اینکه این دنیا محل گذره یا نه اونقدرها هم محل گذر نیست.
اسی 2160
۱۰ آذر ۱۳۹۲اونا واسه خودشون ارزش غایلن مثل ایران خودرو و سایپا نیستن که آشغال بسازن من که خیلی خوشم اومد از سراتوکوپ 2014 موافقم
mahsa
۱۱ آذر ۱۳۹۲دقیقا مسئله همین ارزش دادنه
اگه کسی بخودش ارزش نده بقیه بهش نمیدن
مصطفی
۱۰ آذر ۱۳۹۲به به باز هم مدلی جدید و باز هم حسرتی دوباره
moein
۱۰ آذر ۱۳۹۲نسل قبلیش به نظرم از نظر قیافه بهتره
یعنی حس اسپرت بودنش بیشتره
mohsen
۱۶ بهمن ۱۳۹۲قیافشو بالاخره عادت میکنیم ولی جدا قیافه قبلیش اسپورت عضلانی بود.
مهمترین نکته اینه که شتابش عالی شده. 201 اسب با 1600 سی سی. 2400 توربو نسل قبل به این نمیرسه
محسن
۱۰ آذر ۱۳۹۲فرصت میکنن این همه ماشینو که هر روز دارن بهتر میشن را سوار بشن بعد ایران خودرو هنوز داره پیکان میزنه
خجالتم خوب چیزیه
فرامرز
۱۰ آذر ۱۳۹۲نمیدونم چرا طرح های ساده رو اینقدر دوست دارم! این رو بذارید کنار آئودی آ۳ که خیلی ساده تر طراحی شده و بعد ببینید کیا و هیوندا چقدر تلاش میکنن که ماشینهای زشتی تولید کنن! به خدا طراحی اینقدر سخت نیست که اینا گرفتن!!!
علی
۱۰ آذر ۱۳۹۲واقعا مصطفی جان ما باید خیلی ازاین حسرت ها بکشیم نمیدونم تاکی؟
کرمانشاه
۱۰ آذر ۱۳۹۲خدایی باید گفت آفرین به سرعت رشد.دوستان به نظر شما مسولان ایران خودرو و سایپا این تصاویر رو میبینن؟اگه میبینن پیش خودشون چی میگن؟
altima3600
۱۰ آذر ۱۳۹۲در اولین فرصت مشتری میشن
محمد
۱۰ آذر ۱۳۹۲نمیدونم چرا تو دل برو نیست!مخصوصا اون جلو پنجرش ک خیلی باریکش کردن
محسن.د
۱۰ آذر ۱۳۹۲از سراتو کوپه خوشم میاد،نسبت به قیمتش یه حس اسپرت داره.
به قول دوستمون تو این نسل جدید، جلوپنجره شو زیادی باریک کردن.
ابی
۱۰ آذر ۱۳۹۲هرچی از درون درستش کردن
برعکس از بیرون زشت شده
parsa
۱۰ آذر ۱۳۹۲به نظر من قشنگ ترشدهمخصوصاداخلش
alireza
۱۰ آذر ۱۳۹۲ماشین زیبایی طراحی کردن فقط حیف که عمرش نهایتا 3 ساله. طراحی آلمانیها منطقی تره برا همین عمر طراحیشون طولانی تره.
alireza
۱۱ آذر ۱۳۹۲ببینید منظورم از عمر 3ساله اینه که 3 سال دیگه شما این ماشینو با یه طراحی دگرگون شده میبینید در صورتی که خودروهای آلمانی بعد از 5سال دگرگون می شن.
شهاب
۱۰ آذر ۱۳۹۲خوبه
altima3600
۱۰ آذر ۱۳۹۲یه لحظه به چراغ خطرش چشم انداختم بیشتر شبیه متسوبیشی لنسر اولوشن میمونه
ali reza
۱۰ آذر ۱۳۹۲سومین طراحی 2014!!!!
هر سال 3 قیافه .. این یعنی بی اصالتی.. کیفیت بد کیا هم بماند
سعید
۱۰ آذر ۱۳۹۲کیا بسیار ناشی و بی کیفیته
vahid
۱۱ آذر ۱۳۹۲سلام.نسل قبلی این خودرو به مراتب زیباتر و اسپرت تر بود
نسل جدید نمای پشت خودرو القا کننده یک خودرو ژاپنی و در نمای جلو یک طراحی کره ایی رو شاهد هستیم.
sami
۱۱ آذر ۱۳۹۲خودم دیدم که یه تعمیرگاه مشترک چند برند خارجی می گفت کیا در مقابل بقیه آشغاله
mahsa
۱۱ آذر ۱۳۹۲خوبه :-//
فقط سری۳
۱۱ آذر ۱۳۹۲سراتو کوپ ماشین خیلی خوبیه هم نسل قبل هم این نسل .ولی ای کاش کیا هم ۱کوپه با قدرت بالا بسازه مثلا همون موتور کادنزا رو استفاده کنه
mds
۱۱ آذر ۱۳۹۲عالیه قدرت زیبایی کیفیت امکانات
فقط کره
رامتین
۱۲ آذر ۱۳۹۲جالبه موتور 1.6 لیتری 200 اسبی علاوه بر همین اتومبیل در سایر محصولات کره ای مانند هیوندا ولوستر و کیا سید هم استفاده شده و حتی در پژو208 نیز همین نوع موتور را داریم. ولی کلا موتوری با این حجم پایین و توربوشارژ دوگانه مطمئنا در ایران کارایی نداره و موتور 2 لیتری سراتو گرچه 173 اسب قدرت داره بمراتب توازن بهتری در رانندگی ایجاد میکنه. هنوز خودروسازی در دنیا وجود نداشته که از یک موتور 2 لیتری بدون استفاده از توربو قدرت 150 کیلووات یا همون 200 اسب را ایجاد کنه جز تویوتا جی تی86.
mammad
۲۱ دی ۱۳۹۲بابا کیا وهیوندا برن جمع کنن که……
قیافه ی همه ی ماشیناش یکیه فقط یکم جلو وعقبش و کوچک و بزرگ می کنن به خصوص کیا
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۳ دی ۱۳۹۲درود.
به نظر من خیلی زود تغییر چهره داد.
چون هنوز بازار کشش اون طراحیه قبلی رو داشت.
((( ایران و المان )))
محمد
۳ تیر ۱۳۹۳سلام به دوستان عزیز به نظر من نسل قبلی سراتو کوپ جذاب تر بود
S class
۲۸ مرداد ۱۳۹۳!!!! خودروسازی در دنیا وجود نداشته که از یک موتور 2 لیتری بدون استفاده از توربو قدرت 150 کیلووات یا همون 200 اسب را ایجاد کنه جز تویوتا جی تی86.
.
.
شما اطلاعات کافی نداری. الکی نظر نده لطفا
حسام
۲ آذر ۱۳۹۵من مدل 2010 رو دارم تا الان با وجود رینگ های 18 اینچی که زیرش انداختم جلوبندیش هیچ ایرادی پیدا نکرده از نظر موتوری هم تا الان هیچ ایرادی پیدا نکرده به دور از انصاف هست که دوستان به کیفیت کیا ایراد میگیرن اما این ماشین یه ایراد خیلی بزرگ داره ظاهرش با باطنش خیلی فرق داره چهره ی خشنش با قدرت موتورش همخونی نداره این افسوس بر انگیزه…
علیرضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶داداشم سراتو کوپه 2016 با موتور توربو شارژر
(T-GDI)با پلاک اروند وارد کرد انصافا خیلی ازش راضیه رنگش سفید بود با رینگ اسپرت مشکی با سقف شیشه ای اینجا تو عکس رنگ قرمز بهش نمیاد اما رنگ سفید خیلی اسپرتش کرده بودشتابش هم عالیه