شرکت فردا موتورز قصد دارد MG GT را با پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو و ۱۷۳ اسب بخار قدرت بهصورت وارداتی در ایران عرضه کند.
برند بریتانیایی باسابقهٔ امجی هرچند زمانی که در سال ۲۰۰۵ توسط گروه سایک خریداری شد تا حد زیادی به یک برند چینی تبدیل شد اما امجی هماکنون خودروسازی بسیار خوشنامتر و معتبرتر از دیگر برندهای چینی بهحساب میآید و در بازار اروپا از فروش مناسبی برخوردار است. در کشورمان اولین بار حدود ۱۵ سال پیش سدان ۵۵۰ بهعنوان اولین محصول امجی با نام شوالیه توسط مدیا موتور بهصورت وارداتی عرضه شد. امجی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف آن مثل کراساوور GS، سدان MG 6 و هاچبک MG 3 را به ایران آورد.
امجی آنقدر جای پای خود را در ایران سفت میدید که چندی بعد تصمیم به مونتاژ محصولات خود در کشورمان گرفت و در اولین قدم سدان ۳۶۰ را از طریق شرکت آذویکو در آذربایجان روی خط تولید فرستاد که البته به خاطر وضع تحریمهای جدید علیه کشورمان مونتاژ ۳۶۰ بعد از ساخت تعداد اندکی خاتمه یافت. بدین ترتیب، امجی از بازار ایران رخت بربست اما حالا که مدتی است واردات خودرو دوباره آزاد شده، شرکت فردا موتورز قصد دارد امجی را بار دیگر به ایران بازگرداند. بدین منظور، فردا موتورز در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ برای اولین بار سدان MG GT را رونمایی کرده است تا بهزودی دوباره شاهد حضور این برند خوشنام چینی بریتانیایی در بازار کشورمان باشیم. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات MG GT در بازار ایران خواهیم پرداخت.
MG GT یا MG 5
نسل اول MG GT که مقطع کوتاهی در کشورمان هم عرضه شد، در اصل نسخهٔ سدان از هاچبک MG 5 بود. در نسل دوم که حالا در ایران رونمایی شده، امجی این دو مدل را باهم ادغام کرده و نسل دوم MG 5 در برخی بازارها مثل خاورمیانه و آمریکای لاتین با نام MG GT عرضه میشود. این خودرو یک سدان کامپکت است که اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۰ رونمایی شد. MG 5 یا MG GT علاوه بر چین در کشورهای زیادی مثل مکزیک، ویتنام، اندونزی، استرالیا و تایلند هم عرضه میشود. در سال ۲۰۲۲ هم امجی نسخهای اسپرت از این خودرو را با نام اسکورپیون معرفی کرد که از طراحی تهاجمیتر و پیشرانهٔ قویتر بهره میبرد. بااینحال، در کشورمان همان نسخهٔ معمولی را خواهیم دید.
برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید.
طراحی بیرونی MG GT
بدون شک برجستهترین ویژگی MG GT طراحی بیرونی جذاب و چشمگیر آن است. این خودرو از نسل سوم زبان طراحی امجی بهره میبرد که اولین بار در فیسلیفت کراساوور HS ارائه شد. ویژگی اصلی این زبان طراحی جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی آبشاری است که بخش بزرگی از دماغهٔ خودرو را پوشش داده است. در طرفین این جلوپنجره ورودیهای هوای بزرگ و برجستهای جلبتوجه میکنند و در بالا شاهد چراغهای مثلثی شکل جذابی هستیم. یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه این قسمت هم الگوی داخلی خاص جلوپنجره است.
MG GT در پروفیل جانبی با سقف شیبدار و لچکی مثلثی شکل عقب، فرمی کوپه و فستبک مانند دارد که بر جذابیت ظاهری آن افزوده است. شخصیت اسپرت طراحی این خودرو در قسمت عقب هم با دیفیوزر مشکیرنگ با سر اگزوزهای کرومی تزئینی در طرفین و چراغ مه شکن میانی به سبک خودروهای فرمول یک ادامه پیدا کرده است. فرم کلی چراغها تا حدودی یادآور نسل قبلی محصولات مرسدس است و گرافیک داخلی سه خطی آنها ساختههای پژو را به یاد میآورد. این خودرو ۴,۶۷۵ میلیمتر طول، ۱,۸۴۲ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۳ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۸۰ میلیمتر است.
داخل و کابین ام جی جی تی
MG GT در داخل هم طراحی مدرن و شیکی دارد و برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، در اینجا خبری از نمایشگرهای متصل به هم نیست. در اینجا بخش میانی داشبورد به سمت راننده زاویه دارد که دسترسی به نمایشگر مرکزی و دکمههای زیر آن را آسانتر خواهد کرد. مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی با طراحی و گرافیک جالب قرار گرفته است. یکی از ویژگیهای جالب داشبورد MG GT تریم لانهزنبوری است که دریچههای تهویهٔ کناری به زیبایی در آن ادغام شده است. در همین حال، دوخت قرمزرنگ روی فرمان و پانل درها و تریم قرمزرنگ روی صندلیها حال و هوای اسپرتی به کابین این سدان چینی بخشیده است. تکمیلکنندهٔ ویژگیهای داخلی MG GT هم کنسول مرکزی برجسته با شیفتر الکترونیکی است که تا حدودی شبیه خودروهای بامو به نظر میرسد.
تجهیزات و امکانات MG GT
فردا موتورز برای واردات نسخهٔ مجهز MG GT را انتخاب کرده است که تجهیزات نسبتاً زیادی شامل موارد زیر را ارائه میکند:
- صفحه آمپر دیجیتالی
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- دوربین ۳۶۰ درجه
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- دستیار پیشگیری از تصادف جلو
- کروز کنترل
- سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
- سانروف
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- ۶ ایربگ
- سنسور نور
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- و…
ایمنی MG GT
نقطهضعف بزرگ MG GT را باید ایمنی بسیار ضعیف آن دانست. این خودرو سال گذشته توسط سازمان ارزیابی خودروهای جدید استرالیا یا ANCAP در آزمونهای تصادف موردبررسی قرار گرفت و نتوانست هیچ ستارهای کسب کند. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۳۷ درصد را کسب کرده است زیرا ساختار داشبورد میتواند به راننده آسیب بزند. در بخش حفاظت از سرنشینان کودک نیز این خودرو امتیاز ۵۸ درصد را گرفته است. مشکل اصلی MG GT احتمال آسیب دیدن سر و گردن کودکان است. همچنین از آسیب دیدن سرنشینان عقب در برخوردهای جانبی هم جلوگیری نمیشود. این سدان چینی در بخش حفاظت از عابرین پیاده نیز امتیاز ۴۲ درصد را گرفته است زیرا عملکرد ترمز اضطراری امجی ۵ اصلاً خوب نبوده و نمیتواند عابران پیاده را تشخیص دهد و واکنش نشان دهد.
پیشرانه ام جی جی تی
MG 5 یا GT در چین با پیشرانههای ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو عرضه میشود که فردا موتور نسخه توربو را به ایران آورده است. این پیشرانه با تزریق مستقیم سوخت، ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. به لطف این نیرو، MG GT با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. مصرف سوخت این سدان چینی هم ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
قیمت ام جی MG GT در ایران
طبق آخرین اطلاعیه مرحله هجدهم ثبت نام خودرو های وارداتی، فردا موتورز قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی را برای خودرو MG GT ۱۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام کرده است (مهر ۱۴۰۳). توجه کنید که این قیمت به صورت الاحساب و پیش پرداخت میباشد و قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست.
قیمت MG GT در بازار امارات از ۶۱,۹۰۰ درهم آغاز میشود که با توجه به نرخ ۱۵ هزار تومانی درهم، معادل ۹۳۰ میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین، با در نظر گرفتن تعرفهها و هزینههای مختلف، در بازار ایران باید برای این خودرو انتظار قیمتی در حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان را انتظار داشته باشیم که آن را به رقیبی برای خودروهای وارداتی مثل هیوندای اکسنت و تویوتا کرولا تبدیل خواهد کرد.
مشخصات فنی ام جی GT فردا موتورز
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۶۷۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۷۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۸۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۶۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ لیتر |
مجتبی .
۱۸ بهمن ۱۴۰۲طراحی وقدرت مناسب روزمره روداره اما ایمنی اینقدر پایینتر از ماشینهای روز دنیا خیلی بده. مخصوصا که هستن برندهای دیگه چینی که ایمنی خیلی بهتری دارن.فکر نمیکنم بتونه رقیب اکسنت وکرولا بشه هرچند قیمت واقعی اونها ممکنه خیلی بیشترباشه.
jaghori
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ورژن جدید پراید از نظر ایمنی. یعنی یک ستاره ایمنی هم ندارد این لگن؟ چرا باید وارد کنند این تابوت روان را؟
P
۱۸ بهمن ۱۴۰۲به نظر میاد نمای پشتی میخواستن شبیه اس کلاس در بیارن ، حتی شکل چراغ ها و…
Taha Ayoobi
۱۸ بهمن ۱۴۰۲شبیه پژو 508 GT شده به نظرم
۱۸ بهمن ۱۴۰۲طرح داخل چراغ رو شبیه MG 6 new در آوردن
B
۱۹ بهمن ۱۴۰۲جلوشم منو یاد پژو و تا حدودی برخی از مدلای مازاراتی میندازه
مهدی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲نمی ارزه 1/700
Hadi
۱۸ بهمن ۱۴۰۲صد در صد ایمنیش خوبه و 5 ستاره ایمنی رو میگیره متاسفانه ANCAP استرالیا سخت گیری بی مورد روی برند های چینی و هندی میکنه ولی اگه همین سیستم های دستیار کمک راننده روی کرولا و النترا نباشه اشکالی نداره تازه باعث ایمنی بیشتر هم میشه
این همه تبعیض واقعا مایه شرمه
توی عکس کاملا مشخصه که اتاق کاملا سالم مونده و فقط شیشه جلوی ترک برداشته
کلا سازمان های تست تصادف پولی شدن هر برندی که سیبیلشونو چرب کنه 5 ستاره میگیره هر برندی هم بخاد رو پای خودش وایسته 1 ستاره هم بهش نمیدن
حسام
۲۵ تیر ۱۴۰۳بین هیچ ستاره و پنج ستاره خیلی فرقه ها!!!!
amir-mr
۱۸ بهمن ۱۴۰۲نمای عقبش رو قشنگ از رو پژو508زدن
حسین
۱۸ بهمن ۱۴۰۲این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۳۷ درصد ، در بخش حفاظت از سرنشینان کودک نیز این خودرو امتیاز ۵۸ درصد ، در بخش حفاظت از عابرین پیاده نیز امتیاز ۴۲ درصد را گرفته است زیرا نمیتواند عابران پیاده را تشخیص دهد!
قطعا پرفروش میشه چون ایمن نیست!
۱۸ بهمن ۱۴۰۲نه حتما حلبی های ایران خودرو و سایپا خوبه یا ماشینای چینی وارداتی اشغال؟؟؟
یا حتما پراید خوبه
وقتی یکی رو باهاش زیر میکنی میره زیر سپر
یا تیبا خوبه حتما
وقتی یکیو باهاش زیر کنی کلا شاسی ماشین داغون میشه و اون یارو هم کلا میمیره😐
یا پژو پارس خوبه وقتی باهاش یکیو زیر کنی یارو تا سقف ماشین میاد بعد همه سرنشینا میمیرن😂
( سلام داداش چطوری سابق )
۱۸ بهمن ۱۴۰۲شاید عجیب به نظر برسه ولی یه سری از ماشین هایی که تو ایران فروش میرن مث چری تیگو ۷ پرو و fx و … تو همین موسسه ۵ ستاره ایمنی گرفتن
ماشین های ایران منفی ۵ ستاره میگیرن
Affalterbach
۱۸ بهمن ۱۴۰۲بیشتر از هر زمان دیگری ظاهر محور شدیم .
فقط خودرو هم نه . همه چی .
ماشینا ظاهرشون قشنگ ، مجهز و پر از آپشن ، طراحی روز دنیا و … اما بحث فنی و ایمنی که میرسه همشون از رده خارجن .
خونه ها همشون نما و طراحی قشنگ ، لاکچری ساز و غیره اما همه کابوسشون اینه زلزله بیاد کی میخواد منو از این زیر دربیاره .
شهر ها قشنگ و تمیز و رنگ شده ، اما سیستم فاضلاب ضعیف و معیوب ، عرضه انرژی ناپایدار و …
وسایل خونه اکثرشون طراحیای زیبا ، روز به روز هوشمندتر و پر از نمایشگر ، اما بعد تنها چند ماه کارایی رو از دست میدن و میفتی دنبال گارانتی های دروغکی .
موبایل های ارزون و میان رده با طراحی مشابه بهترین برند ها ، دوربین های بزرگ و پردازنده های چند هسته ای اما میبینی پر از باگ و ایرادات ریز نرم افزاری که چند وقت بعد ظاهر میشن یا افت عملکرد محسوس دارن .
یه تعداد قابل توجهی از آدما ظاهرشون خوشگل ، خوشتیپ ، فقط گردن به بالا ۳۰۰ تومن داده عمل کرده ، لباسای مارک و فلان اما باطن رو میبینی انگار ویرانه ست .
خلاصه که بیش از هر زمان دیگری کیفیت باید درونی بشه و از افراط در ظاهر باید بپرهیزیم .
۱۸ بهمن ۱۴۰۲مدل ۲۰۱۷ اش تقریبا ۱۰۰ تومن از دنا پلاس صفر گرونتره
و به احتمال ۹۰ درصد مدل ۲۰۲۴ با قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیارد عرضه میشه
Aref
۲۰ بهمن ۱۴۰۲عزیز این همه وارداتی اگه بیاد مدل های قدیمی قیمتشون خیلی پایین میاد. یه نگاه به قیمت تویوتا پرادو ده سال پیش تو دیوار بزنی خنده ات میگیره ولی با واردات قیمت ها خیلی کاهش پیدا میکنه حتی اگه دلار صد هزار تومن هم بشه
محمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲خودت داری جواب خودت رو میدی(((اگر بیاد)))
Taha Ayoobi
۱۸ بهمن ۱۴۰۲میخواستم بگم خواستن شبیه s کلاس بزنن ولی دیدم خیلی بیشتر به پژو 508 GT میخوره
H2
۱۸ بهمن ۱۴۰۲با تمام خوبیهاش شخصا وقتی میتونم با این پول ژاپنی و کره ای صفر کیلومتر بگیرم، به چیز دیگه ای فکر نمیکنم حتی لو آپشن
نیسان سیلفی و تویوتا کرولا واقعا گزینه های بهتری هستن
علی جردن
۱۸ بهمن ۱۴۰۲چراغ عقبش حاصل ترکیب مرسدس بنز S500 و پژو 2008 نیست ؟
Siyavash
۱۸ بهمن ۱۴۰۲بعد از مدتها یه ماشین زیبا و با قدرت مناسب دیدم،ولی ایمنی زیر خط فقر…
داشتم خوشحال میشدم برایه وارد کردن این ماشین که با مشخصات ایمنی حالم خراب شد..مدل شوالیه رو یکی از آشناها همون اوایل ورودش به ایران اون موقع یادمه خرید فکر کنم نزدیک ۳۴ تومن خرید یا سال ۸۸ بود یا ۸۹ دقیق یادم نیس…ولی تا دو سال پیش داشتش و یادمه خیلی ازش راضی بود تویه این مدت فقط یک بار گیربکس تعویض کرد، بقیش فقط روغن و لنت و بنزین در کل ماشین با کیفیتی بود ولی الان میبینم که امنیت نداره خیلی برام تعجب برانگیز هست….
BMW
۱۸ بهمن ۱۴۰۲کامنت ام ربطی نداره به این مطلب،ولی آقای اشتری عزیز از وقتی تبلیغ MVM تو کادر پایین گذاشتید فقط دارم دیونه میشم فاتح جاده های برفی،خداوکیلی،پس پورش میگه ای روزگار 😂😂
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۲متاسفانه به اشتباه در اکثر سایتها گفته شده که چراغ عقب با سه خط از پژو کپی زده شده در حالیکه ام جی سال 2015 در نسخه فیس لیفت ام جی 6 همین طرح سه خط استفاده کرده بود و این طراحی در تمامی نسخه های بعدی هم رعایت شد
sinasvj
۱۸ بهمن ۱۴۰۲از اون محدود چینیاست که ارزش خرید داره
محمدعلی باقری
۲۰ بهمن ۱۴۰۲مگر خودروها با ارز نیمایی وارد نمیشن؟
مصطفی
۲۰ بهمن ۱۴۰۲نکته ش اینه که چرا باید از مردم پول مضاعف بگیرند. اینکه مردم خودروی خوب و بروز و کم مصرف و امن با تکنولوژی به روز سوار شوند بد است؟
مردم هر هزار تومانی که ازشون کمتر گرفته شه خرج آموزش و تغذیه و سلامتی و کیفیت زندگیشون میشه، این چه جبریه که به مردم تحمیل میشه؟
مهربد
۲۱ بهمن ۱۴۰۲نمیدونم چرا تا صحبت از “ام جی” میشه، یه عده همه جا شروع می کنند به منفی بافی و شانتاژ..!!
یه زمانی در ایران همه ام جی های وارداتی را می کوبیدند و حتی به سیستم توربو مدل های شش که برای نخستین بار روی ماشین های این رده توسط کمپانی ام جی طراحی و عرضه شده بود، ایراد می گرفتند و مسخره می کردند و می کوبیدند و دیدیم که پس از مدتی فراگیر شد و تمام ماشین های دارای موتور اقتصادی برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، در تمام شرکت ها، توربو شدند.
یه مدت هم سیستم کلاچ دوگانه ام جی ها را ایراد می گرفتند که دیدیم ام جی پیشرو بود و پس از مدتی این نوع کلاچ ها، متداول شد.
در همین کشور خودمان هم کم نیستند افرادی که علیرغم پیشرفت های غیر قابل انکار این برند در اروپا و سایر نقاط جهان، هنوز به اینکه ام جی چینی است و فلان و غیره ، مطلب می نویسند. دلیل اینکه این برند از سایر برندهای تحت مالکیت چینی ها متمایز است، غالبا مدیون دفاتر طراحی و مهندسی متعدد این برند در انگلستان است که بزرگترین آن از چند سال پیش در دفتر طراحی ام جی – سایک در لندن مجتمع شد.
اما این ماشین که یکی پرفروش ترین های ام جی در آسیا و آمریکای جنوبی است، نمونه کم آپشن آن در استرالیا عرضه شده که به دلیل نداشتن چند سیستم الکترونیکی کلیدی در تست های ancap بدون ستاره در نظر گرفته شده و این به ایمنی غیر الکترونیکی و ساختاری این ماشین ربطی ندارد. موسسه ancap استرالیا در مورد فقدان سیستم های الکترونیکی ، هشدار کمربند صندلی های ردیف عقب ، هشدار خارج شدن از خطوط و هشدار سرعت غیر مجاز و هشدار برخورد از جلو به موانع و کیسه هوا بین سرنشین های دو طرف که امروزه در خودروها بسیار معمول است، امتیازات بسیاری را در نظر گرفته که نداشتن این آپشن ها باعث شده که تایید ایمنی این خودرو مد نظرشان نباشد. در صفحه مربوط به این خودرو در سایت ANCAP همه چیز روشن نوشته شده است.
حالا چرا یک عده در داخل که ماشین های وطنی حتی بویی از این آپشن ها نبرده اند و با فولاد بسیار بی کیفیت ساخته می شوند را با این ماشین در نمونه کم آپشن حتی مقایسه می کنند، جای تعجب دارد.
(به عنوان مثال نمونه های عرضه شده این ماشین در چین و تایلند، فول آپشن است و این ضعف ها را هم حتی ندارد و مطمئنا پنج ستاره می گیرد.)
رامین صفایی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲اینجوری به ظاهر این لگن پاره های چینی نگاه نکنید ، از نظر ظاهری شبیه برند های معتبر
اروپایی و ژاپنی هستند ، اما به لحاظ کیفیت
همه شون پایین و درحد آشغال می باشند .
مبادا گول ظاهر اینها رو بخورید .
یوسف
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳یعنی از همه چینی ها بهتره حداقل تعمیرگاه نمیره فقط ما گول تبلیغات رو میخوریم چون بعضیا اگه سیبیلشون چرب بشه MG که تو فیلم جیمز باند تبلیغ میشد ۵۰ سال پیش و تحت لیسانس انگلیس هستش فروش خوبی داشت