تویوتا

5 خودروی مفهومی عجیب و دیده نشده از تویوتا

تویوتا از نمایش این خودروها در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی نیز خودداری کرده است.

خودروسازان گاه خودروهای مفهومی را برای ترسیم مسیر طراحی و فناوری فنی خود به نمایش می‌گذارند؛ اگر این فاکتور مدنظر آن‌ها نباشد،احتمالا چیزی جز خودنمایی نیست؛ برای نمونه بی‌ام‌و را در نظر بگیرید که کانسپت زیبای ۲۰۰۲ هوماژ را معرفی کرد اما هیچگاه در فکر تولید آن نبود. همه خودروسازان همین‌گونه‌اند و شرکت ژاپنی تویوتا هم از این قاعده مستثنی نیست. پنج خودروی مفهومی تویوتا که در ادامه می‌بینید حتی وارد صحنه نمایشگاه‌ هم نشدند و مسکوت ماندند.

تویوتا نام پنج خودروی یادشده را «جواهرات پنهان» گذاشته است. این خودروها توسط مرکز تحقیق طراحی این شرکت در ایالت کالیفرنیا موسوم‌به «کالتی» طراحی شده‌اند و تاکنون پشت درهای بسته نگهداری می‌شده‌اند. با وجود اینکه خبری از خودروهای اصلی نیست اما تویوتا تصمیم گرفته تا تصویر آن‌ها را منتشر کند.

تویوتا فیوچر های پرفورمنس کانپست

نخستین خودرو در این مجموعه پنجگانه، یک محصول کلاسیک تولید ۱۹۸۹ است که به‌عنوان یک خودروی اسپرت، عملکرد بالا، آینده‌نگرانه و بسیار آیرودینامیک تولید شده بود. تایرهای جلوی آن کاملا زیر بدنه قرار می‌گیرند. پیشرانه هم مکانیزمی دارد که به راننده اجازه می‌دهد با فشردن یک دکمه آن را فراخوانده و در معرض هوا قرار دهد. مشخصا این ایده هیجان انگیز رنگ خط تولید را به خود ندید.

کانسپت بی‌نام

پیش از آنکه پریوس چشم به جهان باز کند، مرکز کالتی یک هاچبک برقی کوچک را طراحی کرده بود که از بدنه‌ای خاص و یک‌دست سود می‌برد. در ساخت این خودروی برقی کوچک که به سطوح صاف زیادی مزین شده، آیرودینامیک فاکتوری مهم بوده است. استفاده این مدل از تایرهای باریک به عملکرد کم‌استهلاک آن کمک می‌کرده؛ البته اگر وارد خط تولید می‌شد.

تویوتا X86D کانسپت

طراحان کالتی با الهام مدل اسپرت سایون FR-S که امروزه با نام تویوتا GR86 شناخته می‌شود، یک خودروی چهارچرخ محرک آفریدند که از فرم بدنه شوتینگ‌بریک و سیستم چهارچرخ محرک سود می‌برد. موتور ۴ سیلندر تخت و کابین بخش راننده آن نیز با نمونه موجود در سایون یکسان بود؛ اما متاسفانه تویوتا تصمیم بر آن گرفت که این طرح در حد یک ایده طراحی باقی بماند.

سایون NYC کانسپت

NYC (مخفف نام شهر نیویورک) کاسنپت تصویر تویوتا از یک خودروی شهری کوچک و ارزان‌قیمت به شمار می‌رود. سقف بلند و کاپوت کوچک به‌همراه چهار چراغ عمودی جدا از بدنه در چهار گوشه آن از ویژگی‌های خاص این مدل مفهومی به شمار می‌روند. این طرح عملا سرنشینان جلو را مجبور می‌کند تا درون کابین بایستند و به تکیه‌های فراهم‌شده در پشتشان تکیه دهند. صندلی‌های عقب آن نیز به‌صورت تاشو طراحی شده‌اند تا میزبان دو سرنشین اضافه باشند.

تویوتا بِیبی لونار کروزر

مرکز طراحی تویوتا در سال ۲۰۲۳ و با الهام از مدل مفهومی دیگری با نام «لونار کروزر»، یک شاسی‌بلند کوچک‌تر را معرفی کرد که نام بیبی (به معنای کوچک) لونار کروزر داشت. این خودروی آفرود از دیده‌ها پنهان نماند اما به‌عنوان بخشی از این مجموعه پنجگاه شناخته می‌شود. وظیفه بیبی لونار کروزر، به تصویرکشیدن آفرود آینده‌نگرانه در سال ۲۰۳۰ به شمار می‌رفت و برای ماموریت‌ها فضایی روی سطح کره ماه طراحی شده بود.

ازجمله ویژگی‌های خاص این خودرو می‌توان به چرخ‌های مجهز به موتور داخلی، تایرهای بدون نیاز به باد و سیستم کنترل دسته‌ای به‌جای فرمان برای کنترل فرمان، ترمز و گاز اشاره کرد. طراحان تویوتا برای تکمیل این پکیج به هوش مصنوعی نیز روی آورده‌اند که می‌تواند مسیر پیش‌روی راننده را پیش از رسیدن او بخواند. نظر شما درباره طراحی عجیب پنج گوهر پنهان تویوتا چیست؟ آیا درصورت تولید، این مدل‌ها اقبال خوبی داشتند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. yaghoub

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (319 ديدگاه)

    جالب بودن

    موافقم 29
    مخالفم 10
  2. جرمی کلارکسون

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (480 ديدگاه)

    بیبی لونار کروزر 😐

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3874 ديدگاه)

      خخ کامنتمو پاک کردن

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. جرمی کلارکسون

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (480 ديدگاه)

        آره داش دیدمش لایک هم کردم

        موافقم 1
        مخالفم 1
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    X86d از همه جذاب تره

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. amir

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2503 ديدگاه)

    این مقاله تا حدودی تکراری بود و مدتی پیش مشابهش کار شده بود

    موافقم 7
    مخالفم 6
  5. پیام

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1793 ديدگاه)

    حیف هزینه برای این کانسپتای مزخرف!!!

    موافقم 10
    مخالفم 32
    1. amir

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2503 ديدگاه)

      مدل های تولیدی مثل جی هفتاد خوبه
      با کلا ۱۲هزارتا فروش میبندن قضیه رو میره

      موافقم 14
      مخالفم 5
      1. پیام

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1793 ديدگاه)

        یه چرخ جی هفتاد به همه اینا می ارزه! جی هفتاد چه مشکلی داشت؟! یا همون استینگر؟! 😂😂😂😂 چه مشکل خاصی داشتن؟! هم کیفیتشون عالی بود هم آپشناشون. البته قیمت اوتا از جاروبرقی‌های تویوتا خیلی بیشتر بود.

        موافقم 3
        مخالفم 29
        1. amir

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2503 ديدگاه)

          نمیدونم والا از اون خارجی ها بپرس که نخریدن
          ضمنا فک کنم از درک این نکته عاجزی که این مقاله تحت عنوان عجیب ترین کانسپت ها منتشر شده و طبیعتا کسی با اونا مقایسه نمیکنه و جمله منم تیکه ای به هیت کردن تو بود متعصب جان

          موافقم 18
          مخالفم 4
        2. پیام

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1793 ديدگاه)

          کاری به تیترش ندارم ولی فاجعه هستن!!! طراحی G70 گویای همه چیز هست!

          موافقم 2
          مخالفم 9
        3. amir

          ۱۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2503 ديدگاه)

          فک نمیکنم کسی پیدا بشه بگه طراحی جی هفتاد زشته حداقل من یکی که انقدرم با تو کلکل میکنم از طراحیش خوشم میاد ولی لابد یه چیزی بوده که نفروخته دیگه اونم در آزاد ترین بازار های جهان

          موافقم 4
          مخالفم 1
        4. علیرضا

          ۱۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (79 ديدگاه)

          کیا استینگر تو کلاسی قرار گرفت که ژرمن ها و ژاپنی ها استاد بودن و استینگر پرفورمنس لازم برا رقابت نداشت الان تو اون کلاس پژو ۵۰۸ pse هم هست که صد هیچ استینگر میزنه

          موافقم 3
          مخالفم 0
    2. Anti BTS

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      پولشو تو دادی مگه ؟ 😂
      بزرگترین کمپانی جهانه . براش عددی نیست این پولا .
      دهه ۹۰ میلادی ، یک میلیارد دلار فقط برای ساخت لکسوس ls400 هزینه کرد و بنز s کلاس رو به چالش کشید . اینا که چیزی نیست براش

      موافقم 26
      مخالفم 9
      1. پیام

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1793 ديدگاه)

        اسم لکسوس رو کنار مرسدس نیار! هنوز ژاپن عرضه زدن ماشینی مثل SLR رو بعد از گذشت این همه سال نداره! اصلا در حد این حرفا نیست!!! ماشین خوبش میشه همون LFA مضحک!

        موافقم 6
        مخالفم 35
        1. amir

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2503 ديدگاه)

          طبیعیه ندونی سنت به اون حرفا قد نمیده
          لکسوس ال اس ۴۰۰ زمانی که عرضه شد در سال اول فقط ۴۰هزارتا فروخت و حسابی مرسدس رو برای نسل بعدش به دردسر انداخت ال اف ای مضحک هم چیزیه که کره جونت هنوز چیزی در اون زمینه حتی نساخته شایدم بخوای جنسیس ایکس رو برام مثال بزنی که مردم به قول مدیرش قراره رولزرویس و بنتلی های خود را رها کرده و رگباری محصول ۲۰۰ هزاردلاری مارا بخرند

          موافقم 17
          مخالفم 7
        2. amir

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2503 ديدگاه)

          باز هم که حرف چرت و پرت زدی
          دهه نود میلادی هوندا ان ایکس رو ساخت که بهش لقب فراری ژاپنی رو میدادن
          فک نکنم به جز تو کسی پیدا بشه که بخواد ان اس ایکس رو زیر سوال ببره

          موافقم 17
          مخالفم 5
        3. Absurd Hero

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (179 ديدگاه)

          کره چی؟
          کدوم ماشین کره ای مقابل SLR و LFA قرار میگیره؟
          استینگر یا جنسیس کوپه؟

          دیروز پشت چین قایم می‌شدی امروز پشت آلمان. چرا از کره مایه نمی‌ذاری؟…

          موافقم 18
          مخالفم 3
        4. Anti BTS

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اسم لکسوس اتفاقا خوب کنار بنز میاد . تیتر مقاله پایین رو بخونی میفهمی . LFA هم به اندازه کافی افتخار آفرینی کرده . تو همین مقاله چند روز پیش بهش گفت میتونه بهترین انجین جهان باشه حتی .

          https://www.pedal.ir/lexus/1990-lexus-ls400-rewind-review/

          موافقم 12
          مخالفم 3
        5. حسین

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          بارها بهت گفتم با پایین آوردن ژاپن نمی تونی جایگاه کره مربا رو بالا ببری. اون زمان که کره برده ژاپن بود و دوچرخه هم بلد نبود بسازه ژاپن هواپیمای جنگی می‌ساخت. بیست سال قبل میتسوبیشی از انجین چهار سیلندر 400 اسب قدرت گرفت که هنوز واسه چیوندا قفله.
          هر وقت به چیوندا اجازه دادن تو سکوی تماشاگران فرمول یک( جایی که هوندا توش جولان میده و رکورد شکنی می کنه) بشینه اونوقت بیا اسم مربا رو بیار کنار ژاپن.
          قطب صنعت خودروی جهان ژاپن و آلمان و آمریکا هستن. بعد از اون ایتالیا و انگلیس و بعد از اون چین.
          متاسفانه کره هیچ جایگاهی نداره و با ارفاق میشه با ایران خودرو رقابت کنه

          موافقم 13
          مخالفم 4
    3. حسین

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      حیف هزینه اون لگنای برقی چیوندا بودن که مشتریانش به شکر خوردن افتادن کلاه گشاد سرشون رفت😂😂😂 قرار بود تو ده دقیقه هشتاد درصد شارژ بشه ولی قدرت تکنولوژی چیوندا باعث شد تو ده ساعت ده کیلومتر شارژ بشن 😂😂😂

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. صاحب سیتروئن cx25 معروفه

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش شما اول درست تایپ کن بعد بیا نظر بده
        چیوندا چیوندا

        موافقم 4
        مخالفم 7
        1. Yasin

          ۱۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (4 ديدگاه)

          اون چیوندا یه طعنه هست دوست عزیز شما از دنیا عقبی ..

          موافقم 2
          مخالفم 1
  6. Anti BTS

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    «پیش از آنکه پریوس چشم به جهان باز کند، مرکز کالتی یک هاچبک برقی کوچک را طراحی کرده بود»

    پریوس سال ۱۹۹۷ اومد رو خط تولید . یعنی ۲۷ سال پیش . اون زمان تویوتا هاچبک برقی طراحی کرده بود .
    اون وقت چند تا بچه سال میگن ژاپن تو فناوری عقب موندست ! چطور ممکنه یکی عقب مونده باشه و ۲۷ سال پیش خودروی برقی طراحی کرده باشه ؟
    نیسان لیف هم سال ۲۰۱۱ اولین برقی تولید انبوه جهان بود و نیسان تا الان از فروش یک میلیون خودروی برقی هم فراتر رفته . اینا یعنی عقب موندگی در فناوری ؟!
    خدایی سطح عقل و منطق یه عده آدم رو متحیر میکنه😂

    موافقم 21
    مخالفم 7
    1. ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3874 ديدگاه)

      انشالله وقتی به حراج گذاشتنش یدونه میخری

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. ab0lf4zl

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (183 ديدگاه)

    میای کامنت بخونی حالت بد میشه. انگار کمپانی ها ارث پدرهاتونه و شماها هم مدیر فروشش

    موافقم 5
    مخالفم 5
  8. Zahid AMG. 2005

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    سایون NYC کانسپت خیلی ماشین باحالی هست
    با اون چراغ های عمودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. همایون

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    X86D واقعا جذابه البته چون کانسپته قشنگه اگه واسه تولید تویوتا دست ببره به طراحیش زیباییشو از دست میده مثل کانسپت سوپرا که زیباییش به چراغهای نازکش و سپر عقب زیباش بود که تو نمونه تولیدی عوض شدن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا