چشم اندازهفته نامه

بهترین همکاری‌ها بین خودروسازان، از شلبی کبرا تا مرسدس SLR مکلارن

در این مطلب به خودروهای فوق‌العاده‌ای در طول تاریخ خواهیم پرداخت که از طریق همکاری بین دو خودروساز ساخته شدند.

وقتی به همکاری بین خودروسازان فکر می‌کنیم، معمولاً ری‌بج‌های کسل‌کننده مثل نیسان ناوارا و مرسدس بنز X کلاس به ذهن می‌آیند اما در طول تاریخ بارها دو خودروساز باهم همکاری کرده و محصولی فوق‌العاده را خلق کرده‌اند که حتی به نمادین‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای حاصل همکاری مشترک خودروسازان آشنا شویم.

شلبی کبرا

همکاری شلبی و AC کارز

در اواخر دههٔ ۵۰ و اوایل دههٔ ۶۰، شرکت بریتانیایی AC کارز شرایط مناسبی را سپری می‌کرد و با تولید کوپهٔ Aceca و رودستر Ace در پیست‌های مختلف جهان موفق عمل می‌کرد. بااین‌حال، در همان سال‌ها، کارول شلبی آمریکایی به خودرویی نیاز داشت که بتواند کوروت را در مسابقات سری اسپرت آمریکا مغلوب کند. بدین ترتیب، وی از فورد موتور V8 گرفت و آن را در سینهٔ Ace قرار داد تا شلبی کبرا متولد شود. این خودرو طی سال‌های بعد به‌طور مداوم با پیشرانه‌های V8 بزرگ‌تر و قوی‌تر توسعه پیدا کرد و درنهایت به نیروگاه عظیم ۷ لیتری V8 با ۴۲۵ اسب بخار رسید. شلبی کبرا در دههٔ ۷۰ هنوز در مسابقات برنده می‌شد و حتی به عامل محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه‌های بریتانیا تبدیل شد.

لوتوس کارلتون

همکاری لوتوس و اوپل

در دههٔ ۹۰، لوتوس از طریق همکاری با اوپل یک شگفتی خلق کرد. این شرکت اوپل اومگا که در بریتانیا با نام واکسهال کارلتون عرضه می‌شد را گرفت و آن را به یک سوپرسدان فوق‌العاده تبدیل کرد که می‌توانست هم در سرعت و هم در شتاب ب‌ام‌و M5 نسل E34 را مغلوب کند. لوتوس پیشرانهٔ اومگا را با افزایش حجم موتور و افزودن دو توربوشارژر کاملاً بازطراحی کرد که نتیجهٔ آن یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور بود. برای مدیریت این قدرت بالا، با قطعاتی که هم از لوتوس و هم اوپل گرفته شدند، ترمزها، شاسی، سیستم تعلیق و فرمان اومگا هم اصلاح شد. لوتوس کارلتون با شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، حتی برای سوپراسپرت‌هایی مثل فراری ۳۴۸ هم مزاحمت ایجاد می‌کرد. لوتوس با کارلتون نه‌تنها ژرمن‌ها را در زمین خودشان شکست داد بلکه یکی از خودروهای افسانه‌ای تاریخ بریتانیا را خلق کرد.

شورلت کوروت C4 ZR1

همکاری شورلت و لوتوس

در دورانی که جنرال موتورز مالکیت لوتوس را در اختیار داشت، یکی از بهترین کوروت‌های تاریخ خلق شد. اصلی‌ترین ویژگی کوروت C4 ZR1 پیشرانهٔ آن بود. موتور ۵.۷ لیتری V8 که LT5 نام داشت و توسط لوتوس طراحی شد، اولین پیشرانه میل‌سوپاپ بالا (DOHC) در کوروت محسوب می‌شد. این پیشرانه که در هر سیلندر دو انژکتور داشت، در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما در مدل ۱۹۹۳ این ارقام به ۴۰۵ اسب بخار و ۵۲۲ نیوتن متر افزایش پیدا کردند. کوروت ZR1 با شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های زمان خود بود. لوتوس غیر از موتور، سیستم تعلیق ZR1 را هم با کمک‌فنرهای تطبیقی بلیشتین طراحی کرد.

مرسدس SLR مک‌لارن

همکاری مرسدس بنز و مک‌لارن

این سوپراسپرت فوق‌العادهٔ مرسدس اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۹ رونمایی و چند ماه بعد در گرند پری بریتانیا همکاری با مک‌لارن برای توسعهٔ آن اعلام شد. پس از چهار سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی SLR در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ معرفی شد. مرسدس بنز صرفاً طراحی اولیهٔ SLR را انجام داده بود و بقیهٔ کارها به مک‌لارن سپرده شد. گوردون موری افسانه‌ای هم نقش پررنگی در توسعهٔ این ماشین داشت. ازجملهٔ ویژگی‌های برجستهٔ SLR می‌توان به بدنهٔ فیبر کربنی، آیرودینامیک فعال و ترمزهای کربن سرامیکی اشاره کرد. این ماشین که مرز بین سوپراسپرت و گرند تورر را از بین برد، در زمان خود سریع‌ترین خودروی اتوماتیک جهان محسوب می‌شد.

مک‌لارن F1

همکاری مک‌لارن و ب‌ام‌و

در اواخر دههٔ ۸۰، گوردون موری، مهندس ارشد مک‌لارن تصمیم به ساخت خودروی جاده‌ای نهایی گرفت که عناصری از DNA فرمول یک را ارائه کند. موری پس از مذاکره با چند خودروساز مثل هوندا و ایسوزو، نهایتاً با ب‌ام‌و به توافق رسید. بخش M این شرکت اقدام به توسعهٔ یک موتور ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی کرد که حتی هنوز هم با استانداردهای امروزی چشمگیر است. این موتور که درواقع نسخه‌ای بشدت اصلاح‌شده از پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 ب‌ام‌و ۸۵۰CSI بود، ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و باعث شد F1 بتواند رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را بشکند.

آئودی RS2

همکاری آئودی و پورشه

آئودی که قصد رقابت با ب‌ام‌و M3 را داشت تا وجههٔ برند خود را تقویت کند، از پورشه کمک گرفت و خودرویی بنام RS2 آوانت را ساخت که بر اساس آئودی ۸۰ استیشن ساخته شد. این ماشین که اولین محصول سری RS آئودی بود، چندین قطعه را از پورشه ۹۱۱ قرض گرفت. به گفتهٔ «مایکل هولشر» که مدیر پروژهٔ RS2 در پورشه بود، حدود ۲۰ درصد از قطعات این خودرو مثل رینگ‌های آلیاژی، ترمزها و آینه‌های جانبی از پورشه گرفته شدند. زیر کاپوت RS2 هم یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو قرار داشت که ۳۱۵ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ تحویل می‌داد.

تویوتا سوپرا

همکاری تویوتا و ب‌ام‌و

همکاری تویوتا و ب‌ام‌و برای احیای مدل افسانه‌ای سوپرا اولین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام شد و پنج سال بعد، این خودرو همراه با همتای آلمانی خود یعنی ب‌ام‌و Z4 معرفی شد. در این همکاری، تویوتا طراحی بیرونی را انجام داد و ب‌ام‌و قطعات فنی را تأمین کرد. ازآنجایی‌که طراحی و توسعهٔ سوپرا و Z4 به‌طور مستقل هزینه‌های نجومی را به دنبال داشت، این همکاری کاملاً منطقی بود. هرچند خیلی‌ها به خاطر این همکاری مشترک ناامید شدند و کوپهٔ تویوتا را به تمسخر «زوپرا» نامیدند اما اگر همکاری با ب‌ام‌و نبود، سوپرایی وجود نداشت و وجود یک سوپرا با ریشه‌های آلمانی بهتر از نبود آن است.

پاگانی زوندا

همکاری پاگانی و مرسدس

پاگانی زوندا ۲۵ سال پس از معرفی همچنان در قلب بسیاری از طرفداران خودرو جای دارد. اولین نسخهٔ زوندا با نام C12 از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مرسدس AMG استفاده می‌کرد که بسته به نسخه، بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این شروع همکاری با AMG بود که تا امروز هم ادامه دارد زیرا این شرکت آلمانی پیشرانهٔ مدل‌های پاگانی یوتوپیا و ایمولا را هم می‌سازد.

سیتروئن SM

همکاری سیتروئن و مازراتی

سیتروئن در اواخر دههٔ ۶۰ مدت‌ها بود که روی ساخت نسخه‌ای اسپرت از DS کار می‌کرد و درعین‌حال به پیشرانه‌های کم‌حجم اما قدرتمند نیاز داشت. ازاین‌رو، شرکت فرانسوی در سال ۱۹۶۸ مازراتی را خرید. اولین ثمرهٔ این اتفاق، معرفی کوپهٔ SM با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 مازراتی بود. این خودرو با واکنش‌های مثبتی مواجه شد و خریداران تحت تأثیر پرفورمنس و راحتی آن قرار گرفتند. سیتروئن نیز بعداً در توسعهٔ سوپراسپرت بورا به مازراتی کمک کرد.

مرسدس بنز ۵۰۰E

همکاری مرسدس بنز و پورشه

مرسدس بنز برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و M5، قصد داشت پیشرانهٔ V8 بزرگ خود را در سینهٔ E کلاس نسل W124 قرار دهد که سدان نسبتاً کوچکی بود. انجام این کار اما در کارخانهٔ مرسدس امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل شرکت آلمانی برای مهندسی مجدد و تولید E کلاس سراغ پورشه رفت. بدین ترتیب، ۵۰۰E به‌عنوان یکی از بهترین سدان‌های تاریخ با قطعات مرسدس و دانش پورشه خلق شد.

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو

همکاری آلفارومئو و فراری

فراری و آلفارومئو سابقهٔ طولانی همکاری باهم دارند که جدیدترین محصول آن، جولیا کوادریفولیو است. البته این خودرو هرگز به‌عنوان یک پروژهٔ مشترک بین دو شرکت اعلام نشد اما شایستگی حضور افتخاری در این لیست را دارد زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن درواقع همان موتور V8 فراری کالیفرنیا T با دو سیلندر کمتر است. هرچند آلفا زیر بار این واقعیت نرفت اما کورس پیستون و قطر سیلندر یکسان دو موتور نشان می‌دهد که قلب فراری در سینهٔ جولیا قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    بجز sm و کارلتون همه اشون رو می‌خوام😊😊

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. Yaghoob

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (312 ديدگاه)

      کارلتون شاهکار بود

      موافقم 15
      مخالفم 0
    2. ممد ژانگولر

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3699 ديدگاه)

      تو بیشترشون انجین مرسدس بنز میتپه .

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. حمیدرضا

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (180 ديدگاه)

        تو بیشترشون؟ بجز پاگانی انجین کدوم مال مرسدسه؟ نکنه انتظار داشتی توی 500E انجین پورشه و توی SLR انجین مکلارن باشه؟

        موافقم 7
        مخالفم 0
    3. Amir

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      چرا دوج وایبر نیست؟
      همکاری لامبورگینی و دوج

      موافقم 15
      مخالفم 0
    4. Cyber truck punk

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (142 ديدگاه)

      از چیز هایی که تو مطالب بالا نوشته شده پی می‌بریم bmw ابرقدرتی بود واسه خودش.
      بنز و پورشه یک اتحاد تشکیل دادن تا بتونن با مدلm5 بی ام و رقابت کنند.
      اونور هم مک‌لارن عنوان اولین هایپرکار دنیا رو با همکاری bmw بدست آورد.
      امیدوارم یک روزی چهار انگشتش رو محکم بکوبه تو صورت تسلا و بی وای دی.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. Ahmad

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    من سوالم اینجاست ماشینی مثل پاگانی زیرش به دست اندازها گیر نمیکنه اخه خیلی چسبیده به زمین

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. B

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (412 ديدگاه)

      جاده های اونا که مثل ما دست انداز نداره حتی سرعت گیرم نداره وگرنه تنقدر راحت سومراسپرتاشونو بیرون نمیبردن

      موافقم 10
      مخالفم 4
  3. shetab-car

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    اونایی که می گفتن آلمانی آشغاله و به درد نمی خوره احیانا در خصوص نصب موتور ب ام و z4 رو سوپرا نظری ندارن؟

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. دکتر_ماشین باز

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اتفاقا به خاطر همین قضیست که mk5 بخ اندازه mk4 محبوب نشد ، ثانیا انجینش هرگز به پتانسیل بالای 2jz نبود و بسیار کمتر تونست نظر تیونر های خودرویی رو جذب کنه ، همین الانشم این نسل سوپرا رو فن های قدیمی یه عنوان یه بی ام و قبول دارن و نه یه تویوتا

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. سجاد

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (87 ديدگاه)

      ول کن تو رو خدا

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. Taha Ayoobi

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1529 ديدگاه)

      گی گفت آلمانی آشغاله؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
    4. محمدامین

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اتفاقا با خضور سوپرا تو این لیست مشکل دارم این ماشین هیچ هیجانی ایجاد نمیکنه GT500 خیلی بهتر از اینه این خیلی قیمت بالاس بعد خود BMW Z4 ماشین خفنی نیست که بخوان از رو اون این یکی و درست کنن ایکاش لاقل از m3 استفاده میکردن درضمن فراموش نکن که هزینه ساخت به نسل جدیدو بره سوپرا نداشتن یا اگه داشتن نخواستن بره همین اومدن سراغ BMW

      موافقم 2
      مخالفم 2
  4. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3590 ديدگاه)

    کبرا رو خیلی دوش دارم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  5. علی جردن

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1188 ديدگاه)

    به شدت به یک لوتوس کارلتون صفر کیلومتر نیاز دارم فرش بندازم زیر چرخاش پارک کنم بغل تلوزیون یه دل سیر نگاش کنم پنجشنبه ها هم باهاش اسنپ کار کنم

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3590 ديدگاه)

      😐

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. OM.01

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (422 ديدگاه)

    شلبی کبرا 427 ❤️
    4.5 ثانیه 0 تا 100
    8.9 ثانیه 0 تا 160
    15 ثانیه 0 تا 200
    تاپ اسپید 225 کیلومتر
    12.5 ثانیه 1/4 مایل
    22.5 ثانیه 1000m
    20 سال سریعترین خودروی تاریخ در شتاب بود!

    بعد 6 دهه هنوز هم خیره کنندس البته بدون ABS کنترل کشش و اون ابعاد کوچیک و اون نسبت قدرت به وزن، روندش کار هرکسی نیست…

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. B

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (412 ديدگاه)

    کاش بیمر هم زیر شاخه ای شبیه به amg بنز داشت

    موافقم 0
    مخالفم 9
    1. حمیدرضا

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (180 ديدگاه)

      ام پاور چیه پس

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. B

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (412 ديدگاه)

        هر وقت سوپر اسپرتی مثل sls و gt black series زد اونوقت میتونی با amg مقایسه کنی m power دقیقا همون خودرو های معمولیش با موتور قوی تر و ترمز بهتر اینجور چیزاست ساختار کلیش همونه یه خودرو عملکرد بالا در پیست ساخت اونوقت حسابه

        موافقم 4
        مخالفم 8
  8. حمیدرضا

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    بجز سوپرا همشون فوق العاده بودن🤤🤤

    موافقم 7
    مخالفم 8
  9. علیرضا

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    زیباست https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/Cars-9-4.jpg بهترین گرنتور تاریخ

    موافقم 6
    مخالفم 4
  10. زیزیگولو

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5375 ديدگاه)

    قدیم کمپانیای خودروسازی رقیب همدیگه بودن و رقابت سختی واسه فتح بازار باهم داشتن ولی حالا دیگه این رقابتا جای خودشو به همکاری داده …….. درسته که همکاری کمپانیای خودروسازی باهم چیز جدیدی نیستش ولی قدیما کمتر و به ندرت اتفاق میوفتاد ولی الآن گرایش زیاد کمپانیای خودروسازی به ایجاد همکاری و اتحاد بخاطر این هستش که تکنولوژیای جدید مثل موتورای الکتریکی و فناوریای خودران و خیلی چیزای دیگه به سرمایه گذاری یای چند صد میلیارد دلاری احتیاج دارن و کمپانیای خودروسازی میخوان از طریق ای همکاریا هزینه‌ ها رو کاهش بدن

    موافقم 14
    مخالفم 0
  11. مازیار

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2669 ديدگاه)

    لوتوس یک مجموعه کوچیک اما لبریز از تجربه مفید در موتوراسپرت. GM میتونست با نگه داشتنش نسل به نسل منفعت ببره اما …

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. مدیرعامل

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      نمیگم لوتوس کارش بد بوده اما خیلی شرکتهای دیگه در موتور اسپرت خیلی بهتر بودن و تجربه های بالاتر و مفیدتری در این زمینه دارن

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. مازیار

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2669 ديدگاه)

        مثلا فراری؟!!
        منظورم اونی بود که تحت مالکیت GM بود و میتونست ادامه خیلی بهتری برای هردوشون باشه!

        البته عجیب نیست چون حتی دنیای واقعی و گفتگوهای رو به رو پره از سوء تفاهم های گوناگون حالا اینجا که فقط با کلمات و جملات تایپی ارتباط داریم

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. مدیرعامل

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (82 ديدگاه)

          خوب در کامنتی که نوشتی درست مفهوم رو نرسوندی و من هم از چیزی که نوشتی برداشت کردم

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. عارف رضاییان

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (112 ديدگاه)

          فراری تو یک لولیه که هیچ شرکتی نیست یه جورایی دست نیافتنیه و به هر شرکتی پا نمی‌ده

          موافقم 3
          مخالفم 1
        3. مازیار

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2669 ديدگاه)

          جناب مدیر
          من گفتم GM میتونست لوتوس رو نگه داره و منفعت بیشتری ببره، تو مقاله ای که راجع به C4ZR1 گفته شده
          با اینحال نرسید؟!
          من بعد بیشتر تلاش می‌کنم

          موافقم 7
          مخالفم 0
        4. مازیار

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2669 ديدگاه)

          با عارف رضاییان چه کنم؟😆

          موافقم 3
          مخالفم 0
        5. مدیرعامل

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (82 ديدگاه)

          آقای مازیار قبول کن که مفهوم رو درست نرسوندی باید قشنگ توضیح میدادی چون مردم تله پاتی نمیکنن و علم غیب ندارن که بفهمن داخل ذهن شما چی میگذره و فقط از همین نوشته شما برداشت میکنن پس باید کاملتر مینوشتی تا مفهومی که ذهنت هست منتقل بشه

          موافقم 2
          مخالفم 4
        6. مازیار

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2669 ديدگاه)

          پس شما احتمالا مطلب رو نخوندی و فقط کامنت من رو خوندی
          به جز این چطور میشه در مطلبی که از همکاری لوتوس و GM گفته شده، اشاره به ادامه همکاری لوتوس و GM یک اشاره گنگ و ناقص باشه؟!

          (( لوتوس یک مجموعه کوچیک اما لبریز از تجربه مفید در موتوراسپرت. GM میتونست با نگه داشتنش نسل به نسل منفعت ببره ))
          این چه جایی برای گمانی دیگه داره؟؟

          موافقم 11
          مخالفم 1
  12. 13

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    موتور کوروت ساخت لوتوس……

    ماشاالله اصالت…….

    ماشاالله اصالت……

    ماشاالله اصالت…..

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. سوشیانت

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2108 ديدگاه)

      موتور کوروت تو تمامی نسل ها ساخت خود شورولت بوده تو نسل چهارم هم فقط مدل zr1 بود که موتور لوتوس داشت

      موافقم 0
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2669 ديدگاه)

        خیلی هم خوب بود اون C4ZR1 آره؟

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. حمیدرضا

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (180 ديدگاه)

        LT136 رو یادت رفت 🤪

        موافقم 1
        مخالفم 0
  13. سجاد

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    الله اکبر از f1. این از ی سیاره دیگه اومده. هر بار که میبینمش کفم میبره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  14. جرمی کلارکسون

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    شلبی کبرا 427 چقدر خوشگله ❤️‍🩹💯👌

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. مدیرعامل

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    مرسدس و مک‌لارن همکاری جالبیه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. Taha Ayoobi

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1529 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. Ali.JJJ

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چ مقاله جالبی بود خیلیاشو نمیدونستم 😁😅

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. ! i M α η δ υ α R

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1757 ديدگاه)

    به نظرم بهترین همکاری‌ها بین خودروسازان ، تا ابد و بی حرف و حدیث ، تپیدن قلب ایالت باواریا در سینه مک لارن F1 هست …

    موافقم 1
    مخالفم 1
  19. علی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (449 ديدگاه)

    مرسدس slr رکورد پرفروش ترین سوپر اسپرت تاریخ رو زد و سمبل زیبایی و ظرافت در اون زمان بود که میگفتن یه نقاشی سمبولیک متحرک هست هرجا حضور داشت اونجا میشد مرکز توجهات و رسانه ها و مجله ها و هنوز هم یکی از خیال انگیز ترین سوپر اسپرت هاست

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. علی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (449 ديدگاه)

    آقای بیژن خدا بیامرز میلیاردر ایرانی آمریکایی توی کالیفرنیا خیابان بورلی هیلز یه گالری لوکس داشت جلوی اون همیشه SLR رو پارک میکرد
    نزدیک ۲۳ تا سوپر اسپرت داشت از پرسیدن از اون همه سوپر اسپرت های ملیون دلاری که داری. چرا فقط این مرسدس SLR رو جلوی درب گالری پارک میکنی. جواب داد. من عاشق این ماشین هستم هرجا باشه اونجا مرکز توجه هاست که پرستیژ این حتی از جت شخصی هم بالاتره

    موافقم 5
    مخالفم 0
  21. سید علیرضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    فقط اون بنز کپل هشت سیلندر رو بدید به من

    موافقم 3
    مخالفم 2
  22. BMW

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    مک F1 لعنتی شاهکار بود😎

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. mohaD

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا پژو آردی نبود؟
    همکاری موفق پژو و آیکو
    یا برعکسش پیکان موتور پژو

    موافقم 6
    مخالفم 0
  24. Tommi makinen

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    Lancia thema 8.32 با موتور فراری هم می‌تونست تو این لیست باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ابوالفضل

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (200 ديدگاه)

    شلبی کبرا ۴۲۷ رو خیلی دوس دارم
    کل لیست عالی (غیر از سوپرا)
    یه کارلتون هم به من بدید راضیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا