دیتر زیچه (Dieter Zetsche)، مدیرعامل دایملر، اخیراً در مصاحبهای با Car and Driver در مورد مسائل مختلفی نظیر تسلا، آستونمارتین، اینفینیتیهای مبتنی بر مرسدس و … صحبت کرده است که در ادامه، این گفتگو را مرور میکنیم.
کانسپت کاملاً خودکار F 015ما در حال حاضر به رانندگی جزئی خودکار تا سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت دست یافتهایم. قدم بعدی رانندگی در آزادراه تا ۱۲۰/۷ کیلومتر بر ساعت است که شامل مسیرهای دسترسی نیز میشود. همچنین خودروهای با تکنولوژی پارک خودکار را بدون نیاز به حضور راننده ارائه خواهیم کرد. ولی خودرویی مانند F 015 مطمئناً برای دهه آینده است؛ نه برای دهه کنونی.
دورنمای استفاده از فیبرکربن در مرسدسبنزما قبلاً یک خودروی کاملاً فیبرکربنی در قالب SLR مکلارن ساختهایم و همینطور، یک سری بخشهای فیبر کربنی در سری خودروهای تولیدی داشتهایم. ولی در همین حال، بر روی بدنه فیبر کربن کامل کار نمیکنیم و فکر نمیکنیم که چنین کاری ارزشش را داشته باشد.
خودروهای الکتریکی و جلب نظر مشتریاناین موضوع چندان هم جای تعجبی ندارد. در این حالت، مشتری خودرویی را دریافت میکند که دامنه مسافت کمتری را دارد، زمان سوختگیری بیشتری نیاز دارد، گاهی فضای کمتری در آن فراهم شده و همینطور قیمت بالاتری نیز دارد. البته برخی مزیتها نیز در این میان وجود دارند؛ مانند گشتاور از دور موتور صفر. برخی افراد نیز میخواهند همیشه نقش پررنگی در تکنولوژیهای روز داشته باشند، ولی با این وجود، بیشتر روی قیمت تمرکز میکنند. تا زمانی که این معایب وجود داشته باشند، رسیدن به مشتریهای جدید تنها با استفاده از مشوّقها و سوبسیدها ممکن خواهد بود. در هر حال، من بهشخصه متقاعد شدهام که این تکنولوژی متعلق به آینده است. سؤال اینجاست که این انتقال به خودروهای الکتریکی چقدر طول خواهد کشید؛ شما میتوانید برای این پروسه شتاب بیشتری ایجاد کنید و یا بگذارید که روند طبیعی خود را طی کند.
منسوخ شدن موتورهای احتراق داخلی
بله، در یک بازه طولانیمدت، این امر اتفاق خواهد افتاد. البته برای زمان زیادی، بهویژه در خودروهای تجاری استفاده خواهند شد، ولی خودروهای مسافری بهسرعت به استفاده از پیشرانه هیبریدی روی خواهند آورد. همچنین، در نهایت خودروهای الکتریکی همراه با باتری به آمار فروش نسبتاً خوبی خواهند رسید.
فروش سهام دایملر از تسلا موتورز و دورنمای مورد انتظار برای تسلا در صنعت اتومبیل
اگر حرف تحلیلگران اقتصادی را قبول کنید، نقش بسیار مهمی بر عهده تسلا است. اول از همه، احترام زیادی برای کاری که آلون ماسک (Elon Musk) تاکنون انجام داده قائل هستم. باید منتظر موفقیتهای وی در برنامههای آیندهاش باشیم. حداقل کاری که وی انجام داده این است که معایبی را که قبلاً در مورد خودروهای الکتریکی ذکر کردیم، با برخی ویژگیهای جذاب جبران کرده و موفقتر از سایر رقبا در این زمینه عمل کرده است. سؤال مهم در اینجا این است که آیا این موفقیت را میتوان در مقیاسهای بزرگتر تکرار کرد و آیا میتوان آن را به کلاسهای خودرویی دیگر تسری داد؟ این سؤالی است که در حال حاضر، جوابی برای آن ندارم.
البته قطعاً مرسدسبنز این نوع خودرو و پتانسیل پیشرفت آن را کنار نگذاشته است. ولی از این بابت نباید تسلا را مورد انتقاد قرار داد؛ چرا که مشتریان این کمپانی از آن راضی هستند و به خودروهایشان افتخار میکنند. اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، تسلا کار فوقالعادهای انجام داده است.در مورد همکاری آینده با تسلا، باید گفت که شرایط در حال حاضر به این گونه نیست. البته ما برای گفتگوی بیشتر آماده هستیم، ولی کمک به تسلا برای توسعههای مدلهای آینده آن در اولویتهای ما قرار ندارد.
خیز رقبا برای ساخت مدلهایی در مقابله با تسلامیتوانم با قطعیت زیاد به شما بگویم که ما چیزی در مقابله با تسلا (یک تسلا فایتر) نخواهیم ساخت. ما استراتژی مخصوص به خود را داریم و میخواهیم محصولات خودمان را تعریف کنیم. البته ما این رقابت را نظاره میکنیم و سعی میکنیم تا از نقاط قوت آن آگاه شویم. ولی ما «کنش» انجام میدهیم و واکنشدهنده و منفعل نیستیم. اگر بخواهیم یک «فایتر» بسازیم، رقابت آن با رقبای شناختهشدهٔ ما خواهد بود، نه تسلا.
دورنمای مشارکت با خودروساز چینی BYDوقتی این شراکت را آغاز کردیم، قبول کردیم که تنها نباید به چین برویم و سود خود را به خانه انتقال دهیم. در همین حال، از ما خواسته شد که یک تأثیر طولانیمدت در آنجا ایجاد کنیم. به دلیل اینکه مزایای حملونقل الکتریکی بهویژه در کشوری مانند چین بالاست، تصمیم گرفتیم که با همکاری BYD یک مدل الکتریکی را توسعه دهیم. این سرمایهگذاری قابلتوجهی از نظر ما بود و خوشبختانه، «دنزا» تبدیل به یک ماشین واقعاً خوب شده است. حالا منتظر این هستیم که این مدل در بازار چگونه عمل میکند.
در مورد صادرات دنزا از چین، باید گفت که این موضوع در بین برنامههای ما قرار ندارد؛ ولی من نمیخواهم یک نظر کلی در این رابطه بدهم.اینفینیتیهای مبتنی بر مرسدس بهعنوان بخشی از همکاری با رنو-نیسان
در مورد اینکه این مدلها میتوانند رقبای مستقیم باشند، نگرانی ندارم. ما در مطالعاتی که در مورد بازار انجام دادیم، یک سری همپوشانیهای کوچک را پیدا کردهایم. رقابتهای اصلی بین مرسدس و لکسس و همینطور بامو و اینفینیتی صورت میگیرد.
گسترش مایباخ به خودروهایی فراتر از سدانهای فولسایز
اِیامجی برند زیرشاخه اسپرت محصولات ما است. این در حالی است که مایباخ به عنوان یک برند محصولات کاملاً اختصاصی عمل میکند. البته مایباخ در تمام کلاسهای خودرویی فعالیت ندارد، ولی در همین حال، پتانسیل بسیار زیادی و فراتر از حالت کنونی دارد.
خرید آستونمارتیندر حال حاضر از وضعیت موجود راضی هستیم و بنابراین چنین برنامهای در دستور کار نداریم. شراکت فنی برای هر دو طرف مفید خواهد بود. ما چیزی بیشتر از این نمیخواهیم و برای یک کمپانی بزرگ نیز در اختیار گرفتن یک خودروساز تولید محدود که مشتریانش به آن عشق میورزند، چندان خوب نیست. ولی در همین حال، خوشحالیم که برای همکاری بیشتر گفتگو میکنیم.
هدف بعدیتبدیل شدن به یک شماره یک بیچونوچرا.
جی تی ار
۸ فروردین ۱۳۹۴نمی دونم چرا حسی که قبلا یک مرسدس بنز بهم میداد,باالآن فرق کرده. دیگه اون حس رویایی رو واقعا ندارم. احساس می کنم که مدیریت بنز شده فروش در بازارو سود بیشتر,هرچند از طریق کاملا درست این کار انجام میشه و مثل خودروسازهای داخلی ما نیست,هر چند کیفیت قطعات و زیبایی کابین آن افزایش یافته اما مقاط اشتراک زندگی برند بنز در این عصر با زندگیبرند های کره ای خیلی زیاد شده;یه جا خوندم که:بنز روی به طراحی های بازار پسند شرقی مسلک آورده,به این قیمت که عنصر اصالت رو در خودروهاش بسیار کمرنگ کنه.
انشاالله که هرچه زود تر این روند اصلاح بشه وما شاهد بنزهایی باشیم که علاوه بر زیبایی شیفته کننده,دارای وقار همیشگی یک مرسدس بنز باشه…
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴اگه قرار باشه بنز این کاری رو که شما میگین انجام بده سرنوشتش مثل رولز رویس میشه
یکی از بهترین های دنیا ولی اصلا ازش حرفی نیست و واقعا کم رنگ شده
جی تی ار
۸ فروردین ۱۳۹۴متوجه منظور شما نشدم…
مصطفی
۸ فروردین ۱۳۹۴استاد بنز و داری با رولزرویس مقلیسه می کنی ؟؟!!!!!
شایان
۸ فروردین ۱۳۹۴آره بنز در حد رولز رویس نیست ازش خیلی بالاتره اصلا قابل قیاس با بنز نیست شما اگه میدونستید بنز چیه چه تکنولژی داره یا اصلا چه مهندسینی پشتشن حتی اجازه مقایسه با رولزرویسو خودش ماله بی ام وست و به خودت نمیدادی
جی تی ار
۹ فروردین ۱۳۹۴عمویی یه جوری حرف نزن که آدم فکر کنه فقط تو بنز رو می شناسی.
آخه این نظر متعصبانهو بی منطق نیست???…
مصطفی
۸ فروردین ۱۳۹۴جمله آخر و عکس آخر فوق العادست.!!
شایان
۸ فروردین ۱۳۹۴خرید استون مارتین و در آخر تبدیل شدن به شماره یک بی چون و چرا
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴(تبدیل شدن به یک شماره یک بیچونوچرا.)
عجب هدفی داره
این هدف همه هست به غیر از خودرو سازان عزیزززززززززززززز ایرانیییییییییییی
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴نا امید شدم وقتی دیدم گفته خودرو برقی برای اینده هست
وقتی مدییر دایملر اینو بگه بقیه باید چی بگن.
در صورتی اینو گفت که خودش هم قبول داره تسلا بدون مشکل هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴چرا دروغ
از طرفی هم خوشحال شدم چون از ماشین برقی خوشم نمیاد
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۸ فروردین ۱۳۹۴درود .
مطلب بسیار عالی بود . مخصوصا این جمله پرمعنی ( برخی افراد نیز میخواهند همیشه نقش پررنگی در تکنولوژیهای روز داشته باشند، ولی با این وجود، بیشتر روی قیمت تمرکز میکنند. تا زمانی که این معایب وجود داشته باشند، رسیدن به مشتریهای جدید تنها با استفاده از مشوّقها و سوبسیدها ممکن خواهد بود. )
هر کی منظورش رو گرفت زرنگه .
حالا جی تی ار عزیز ، به نظر من ما چون مدلهای قدیمی خودروساز هارو دیدیم ، فکر میکنیم وقار و اصالت در بین خودروها کم شده ، که البته در واقعیت هم شده . اما خب اگر یک نگاه گذرا به همین پسر بچه های دور ور خودمون بکنیم ، میبینیم که مدلهای قبلی خودروساز هارو مسخره میکنند ، تا جاییکه شاید اصلا قبول ندارند . چون سبک علایق و سلایق اونها با ما ها فرق داره . کمتر افرادی هستند که عاشق باشند .
مثلا شما دیگر نمیتوانی نورپردازی خودروهای امریکایی همچون کادیلاک و کاپریس کلاسیک رو ببینی .
نمیتونی سقف های چرمی رو ببینی . دیگر خبری از خساوت و لارج بازی در صنعت خودرو نیست .
اون سپر های استیل . سپر های کمک دار . وجود دوتا کولر برای تویوتا کروان . و ….
خب اینها از نظر من خیلی جالب بود . روح داشتن . مثلا همین برف پاک کن چراغ ها . به فراموشی سپرده شد . جای خودش رو داد به یک اب پاش معمولی .
درسته عملکرد جدیدترها بهتره ، اما به نظر من وسایل قدیمی ابهت و ویژگی های خودش رو داشت .
بد موقعی به دنیا اومدی . هم از لحاظ صنعتی و هم از لحاظ اقتصادی .
اما باز هم خدارو شکر .
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴قبلا هم گفته بودم ای کاش دوباره ماشین های کلاسیک ساخته میشدند
مشتری های خاص خودش رو داشت مثلا خودم عاشقشون هستم
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۶ فروردین ۱۳۹۴درود
میلاد داداشم 150% موافقم با حرفات
این چیزی که داری میگی درد تمام خودروسازهاست
ماشین های قدیمی اصالت و روحی داشتند که واقعا الان خبری ازش نیست
نمیدونم چرا سلیقه بشر تغییر کرده
به عنوان یک فرد کم سن و سال شاید دارم بزرگ تر از سن خودم فکر میکنم اما واقعا خودروها دیگه ائن چیزی نیستن که من از بچگی تو ذهنم داشتم
حالا چرا گفتم 150%؟
چون این درد خودردسازی نیست
الان بقیه صنایهع هم همین مشکلو دارن:
فوتبال: با پیشرفت جوامع و توسعه سرمایه گذاری در فوتبال دیگه به ندرت شاهد حظور بزرگانی در حد پلگرینی، په له، مارادونا، سوکراتس، دی استفانو ، بکن بایر و … خواهیم بود
سینما:یه نگاه به کمدین هایی مثل هارولد لوید، چاپلین، استن لورل و اولیور هاری و مقایسشون با کمدین مضخرف کنونی مثل جیم کری که دایم در حال ادا اطوار در آوردنه و اصلا هم خنده دار نیست همه چیزو مشخص میکنه
انیمیشن:مگه خوابشو ببینین شاهکارهای مثل تام و جری یا پلنگ صورتی تکرار بشن
اینا رو شوخی نمیگم و کاملا جدی هستم
نمیدونم جوامع بشری داره به کجا میره
ولی هر چی هست خیلی ازش خوشم نمیاد! :|
rezasha
۸ فروردین ۱۳۹۴از نظر من بنز نه تنها اصالتشو از دست نداده بلکه خاص تر هم داره میشه ، طراحی لوکس تر و قیمت بیشتر نسبت به نمونه های قبلی ،کافیه محصولات ۲۰ سال پیش بنز تا الان رو از لحاظ کیفیت و لوکس بودن مقایسه کنید (نه از لحاظ تکنولوژی)، کلاس های لوکس بنز نسبت به قبل خاص تر و لوکس تر شدن . حالا بگذریم از اینکه مایباخ که یه سوپر لوکسه ضعیف عمل کرده ، ولی مطمئنم که مایباخ های لوکس تری میان که رقبایی مثله رولز رویس و بتنلی و به راحتی کنار میزارن ، مایباخ داره راهه جدیدی رو باز میکنه
(((RETOLEX(((REZA
۸ فروردین ۱۳۹۴ماشین های 20 سال پیش بنز در زمان خودشون بهترن ، لوکس ترین ،با کیفت ترین و جذاب ترین ها بودند
و ماشین های الان بنز در مقابل بنز های 20 سال اینده چیزی به حساب نمی ایند
حسین
۸ فروردین ۱۳۹۴درود. دوتا از حرفاش خیلی منو گرفت:
1) سؤال مهم در اینجا این است که آیا این موفقیت را میتوان در مقیاسهای بزرگتر تکرار کرد و آیا میتوان آن را به کلاسهای خودرویی دیگر تسری داد؟ این سؤالی است که در حال حاضر، جوابی برای آن ندارم.
این یعنی به همین سادگیها نیست که یک تکنولوژی رو از یه ماشین بردارن و سریع بذارنش روی بقیه محصولات. کلی سختی داره و البته به سیاستهای کمپانی هم مربوط میشه
2) ما «کنش» انجام میدهیم و واکنشدهنده و منفعل نیستیم.
یعنی بهترین دفاع حمله ست.
صادق
۸ فروردین ۱۳۹۴درود حسین
درباره ی مورد دوم باید بگم همینه که همیشه اینا هستن که مرز پیشرفت و تکنولوژی را تا حد زیادی تعیین میکنن
شاید خیلی از کمپانی ها به یه سری از تکنولوژی ها و ایده ها دست پیدا کنن ولی فقط چندتاشون برای اولین بار جرات کنن اونو معرفی و استفاده کنن
این خیلی حرفه که توی یکی از بزرگترین و حساس ترین صنایع جهان “کنش” داشته باشی
ارادت
سعید
۹ فروردین ۱۳۹۴“”ما «کنش» انجام میدهیم و واکنشدهنده و منفعل نیستیم””
این زیباترین و پربارترین جمله ای بود که درباره بنز شنیدم و کاملا هویت و اصالت و هدف بنز رو نشون میده.
علی
۸ فروردین ۱۳۹۴مرسدس بنز طرح های یهتری نسبت به گذشته می زنه ولی قبلا هر ماشن بتز شخصیت ویژه خودشو داشت ولی الان انگار همه از نوادگان یک ماشین هستند
مجتبی(ساروی)
۸ فروردین ۱۳۹۴دوستان یک نکته ی بسیار جالب تو تمام صحبت هاش بود که این همون نقطه تمایز بسیار تاکید میکنم بسیار اشکار بین ایرانی ها و المانی هاست و اون اینه
تمام حرفاش کاملا واقع گرایانه بود بدون سر سوزنی شعار زدگی و بلوف و گنده […] این درک درست و دید صحیح از اوضاع دور و بره که باعث میشه کمپانی با تصمیم های درست تو همه ی مواقع به اینجا رسیده نه ما که با شعار های چرت و بیمعنی و ارمان گرایی های به جایی رسیدیم که کیفیت پراید و 206مدل 80ده برابر بهتر از مدل 93هستو اصلا قیاس این دوتا قیاس مع الفارقه درکل میخوام بگم پیشرفت یه کشور خیلی هم به فرهنگ مردمش بستگی داره مثله ژاپن که از یه کشور برشکسته شده ابر قدرت الکترونیک و مکانیک و رباتیک دنیا
رهگذر
۸ فروردین ۱۳۹۴انیس حسینی عزیز اولا ممنون برای مطلبت اما سالهاست خیلی وقته ما از سوبسید استفاده نمیکنیم این ترجمه بازگشت بیهوده به عقب محسوب میشه
محسن
۱۳ فروردین ۱۳۹۴اره الان از واژه یارانه استفاده میشه
مخ خودرو
۹ فروردین ۱۳۹۴چه هدف زیبایی
تبدیل شدن به یک شماره یک بیچونوچرا
مخ خودرو
۹ فروردین ۱۳۹۴تبدیل شدن به یک شماره یک بیچونوچرا
luis
۹ فروردین ۱۳۹۴حرف های جالبی بود قابل توجه عزیزان دو اتیشه که خودرو را همانند تیم فوتبال میدونن خود مدیر عامل دایملر فرمودند لکسوس رقیب ماست حالا یه سری عزیزان پیوسته تکرار کنند که لکسوس در حد بنز نیست اشغاله مقلده پیکانه و… من نمیدونم میشه دو تا فوتبالیست اصلا دوتا شیء رقیب هم باشن ولی در حد هم نباشن ؟؟؟؟
مسعود
۹ فروردین ۱۳۹۴ما «کنش» انجام میدهیم
**********************************
تبدیل شدن به یک شماره یک بیچون و چرا
احمدرضا
۱۰ فروردین ۱۳۹۴واقعا راست میگه ایشون میگن افتخار ما اینه که هر کس توی بنز بشینه دیگه سمت هیچ ماشینی نمیره و واقعا راست میگه
[مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]
۱۰ فروردین ۱۳۹۴یه کف به افتخار مدیر دایلمر.
من خودم بعد فولکس واگن،کمپانی بنز رو خیلی دوست دارم،چون ماشیناش ابهت دارن
چون از بچگی تو ذهنم بوده که هر کی بنز داره برا خودش اقایی میکنه.
بنز واقعا یه اسطوره بوده،هست و خواهد بود.
شهرام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴رقابتهای اصلی بین مرسدس و لکسس و همینطور بامو و اینفینیتی و همچنین آئودی و آکیورا صورت میگیرد.