چندی پیش یک آگهی تبلیغاتی مرتبط با یک برند چینی را در برخی از وبسایتها رؤیت نمودم. نام این برند هم ترامپچی میباشد که در ایران کاملاً ناشناخته است. به همین بهانه متن مختصری را تهیه نمودم که امید است مورد التفات و توجه شما خوانندگان عزیز واقع گردد.
گروه خودروسازی گوآنگژو که به اختصار “GAC” نامیده میشود، در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. شرکت مذکور در سال ۲۰۰۵ میلادی، بخشی از هولدینگ گروه صنایع خودروسازی گوآنگژو گردید و به یک کمپانی سهامی عام مبدل شد. این کمپانی با خودروسازان مشهوری همچون تویوتا، هوندا، فیات و میتسوبیشی مشارکت دارد و برخی از محصولات را با همیاری آنها تولید میکند. از مهمترین این مدلها نیز خودروی تویوتا کمری است. در حال حاضر، عمده تولیدات این کمپانی را خودروهای سواری، اس یو وی و نیز خودروهای تجاری دربر میگیرد. شرکت جیایسی با تولید ۷۲۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی، جزء ۱۰ خودروساز برتر چین بوده است. در حال حاضر برندهای همچون گونو (GONOW)، چانگ فنگ (CHANGFENG) و نیز ترامپچی (TRUMPCHI) تحت کنترل و مالکیت جیایسی قرار دارند که در سطور ذیل به دوتای از آنها که به ایران راه یافتهاند اشاره میکنم.
خودروسازی GONOW (گونو)
گونو (GONOW) یک خودروساز متوسط چینی به شمار میآید و در ۲۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی در ناحیه تایژو (TAIZHOU) در ایالت ژجیانگ بنیانگذاری شد. در سال ۲۰۰۶ میلادی وارد اتحادیه اروپا شد و با کمپانی DR ایتالیا دست به شراکت زد.گونو بهعنوان نخستین خودروساز چینی توانست در سال ۲۰۱۰ میلادی، مقام هشتم را در مسابقات قهرمانی انرژیهای جایگزین از آن خود نماید. این مسابقه تحت نظارت فدراسیون بینالمللی خودرو (FIA) برگزار شده بود. در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی ۵۱ درصد از سهام آن توسط GAC خریداری شد و تحت کنترل این شرکت قرار گرفت. در حال حاضر گونو به تولید خودروهای تجاری، سواری و SUV میپردازد و در بازار چین خودروهای آن با نام GAC GONOW و در دیگر بازارها تنها با نام GONOW عرضه میگردند. از این خودروساز دو محصول وارد کشورمان شده است که یکی از آنها خودرویی اس یو وی است و G5 نام دارد و توسط شرکت مرتب خودرو ارائه میشود و دیگری هم یک وانت به نام TROY میباشد که از نمای روبرو کاملاً مشابه نسل پیشین تویوتا پرادو است.
خودروسازی TRUMPCHI (ترامپچی)
این برند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی توسط شرکت GAC پایهگذاری شد. نخستین محصول آن نیز یک خودروی سدان بود که بر مبنای پلت فرم آلفارومئو ۱۶۶ تکوین یافته بود. این پلت فرم هم در سال ۲۰۰۹ میلادی، توسط این سازنده از گروه فیات خریداری گردید. بنا به ادعای مسئولان این شرکت، برخی از محصولات این کمپانی به کشورهای واقع در اروپای شرقی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا صادر شدند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، این شرکت موفق شد که ۳۲ هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند. در حال حاضر، این مجموعه به تولید خودروهای اس یو وی و سواری میپردازد و عمده محصولات آن نیز شامل موارد ذیل است:
- ترامپچی GA3: این خودرو یک سدان کوچک است.
- ترامپچی GA5: این خودرو یک سدان سایز متوسط محسوب میشود.
- ترامپچی GA6: این خودرو یک سدان فول سایز است و قرار است که در آیندهای نزدیک روانه کشورمان شود. و در حال حاضر نیز نمونهای از آن در حال گذراندن تست فنی است.
- ترامپچی GS4 و GS5: این دو خودرو از محصولات شاسیبلند ترامپچی به شمار میآیند. هر دوی این مدلها هم قرار است که در آیندهای نزدیک وارد کشورمان شوند و در حال حاضر نیز در حال گذراندن مراحل تست فنی خود هستند.
در متنهای پیش رو به اختصار برخی مدلهای وارداتی ترامپچی به ایران را به شما معرفی میکنم. در ابتدا هم تصمیم گرفتم که مدل GS4 را بررسی نمایم که جدیدترین محصول این خودروساز به شمار میآید. قرار بر این است که در وهله اول، این خودرو با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در ایران عرضه شود. بهایی که هم برای آن در نظر گرفته شده حولوحوش ۱۲۰ میلیون تومان است که مبلغی گزاف برای یک کراساوور ناشناخته چینی است، حتی اگر در این میان، خودروی مذکور از مونتاژ خوب و مواد مرغوبی بهره برده باشد. فراموش نکنیم که نمونههای معروف کرهای با شبکه گسترده نمایندگیشان در ایران تنها کمی بیش از این رقم قیمت دارند. علیرغم وجود کراساوورهای متعدد، هنوز هم نبض بازار کراساوورهای وارداتی کشورمان در دست غول بزرگ کرهای کیا-هیوندای است و هر شرکتی که قصد تصاحب بازار ایران را دارد ابتدا باید نیمنگاهی به محصولات این کمپانی و جایگاه محکم! آنها در بین مصرفکنندگان انداخته و کمی بیشتر احتیاط کند! بگذریم.
ترامپچی GS4 یک کراساوور جمعوجور و جدیدترین محصول ترامپچی محسوب میگردد. این مدل برای نخستین بار در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی و به صورت یک خودروی نیمه کانسپت در نمایشگاه دیترویت آمریکا رونمایی شد و یک ماه پس از آن نیز نسخه نهایی آن در نمایشگاه خودروی شانگهای در معرض دید عموم نهاده شد. طراحی بدنه این خودرو با توجه به اینکه سازنده آن یک برند داخلی چینی است بسیار جذاب به نظر میآید. خطوط تیز و رو به جلو بدنه و نیز کار عالی بر روی ستون C، کاملاً جلب نظر میکنند. اما با کمال تأسف سایز بسیار کوچک چرخهای این خودرو، رتبهاش را به لحاظ طراحی پایین آورده است، چرخهایی که به نظر میرسد در حال شنا کردن در داخل قوس گلگیرها هستند! طراحان GAC سعی نمودند که این نقیصه را با نصب نوار مشکی رنگی بر روی لبه بیرونی قوس گلگیرها، کمی بهبود بخشند اما اینها بهتنهایی کافی نیستند. تنها راه چاره جهت حل این مشکل نصب چرخهای بزرگتر بر روی این خودرو است! در نزد بسیاری از سازندگان چینی، نصب چرخهایی با سایز کوچک بر روی یک خودرو، راه حل ارزانی جهت کاهش مصرف سوخت میباشد، بدون آنکه در این میان به جنبههای دیگر این قضیه از جمله نمای ظاهری و یا ایمنی خودرو هم توجه شود. با این وجود، جلوپنجره این خودرو از نمای زیبایی بهره میبرد و در جایجای آن مواد مرغوب و گران و نوارهای کرومی به کار رفته است، چراغهای جلوی آن نیز از ظاهر مناسبی بهره میبرند و با مه شکنهای جلو و نوارهای LED داخل سپرها تکمیل میگردند. ریل سقفی نصب شده در این خودرو به سمت پایین شیب میخورد و همین مسئله موجب شده که وجود این تجهیز در این کراساوور چینی چندان مفید و کاربردی نباشد. شیشه عقب این خودرو هم بسیار کوچک بوده و همچنین، برفپاککن نصب شده بر روی آن هم بسیار کوچک است. برفپاککن نصب شده، تنها توانایی پاک نمودن کمتر از یکچهارم شیشه عقب را داراست و امیدواریم که باران نبارد! کابین و درون این خودرو بسیار خوب ساخته و پرداخته شده است. و فرمان خودرو تا حدی از نمایی بیضی شکل بهره میبرد. صفحه کیلومتر شمار اسپرتی و یک صفحه LCD بزرگ هم در آن تعبیه شده است. در مجموع مواد مصرفی به کار رفته در کابین، گران به نظر میرسند و بهخوبی نیز با یکدیگر مونتاژ شدهاند. این خودرو در تیپهای فول خود از تجهیزات رفاهی همچون سانروف برقی، فرمان برقی حساس به سرعت، آینه جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سردکن، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، کروز کنترل، فرمان چندکاره، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه GPS و صفحه نمایشگر لمسی، صندلیها و فرمان با پوشش چرمی،۶ عدد اسپیکر، نمایشگر فشار باد لاستیکها، آینههای با قابلیت مات شدن در داخل و دوربین دید عقب و سنسورهای پارک و……برخوردار است. ترامپچی GS4 بر روی همان پلت فرمی تکوین و توسعه یافته که پیش از آن در سدان GA3 به کار رفته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه متفاوت در دسترس خریداران خود قرار میگیرد. نخستین آنها یک پیشرانه ۱.۳ لیتری توربو (با کد 200T) و دیگری نیز یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو (با کد 300T) میباشد. پیشرانه ۱.۳ لیتری این خودرو از توانی معادل ۱۳۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۲ نیوتن متر برخوردار است. هر دوی این پیشرانهها نیز با یک گیربکس ۷ سرعته خودکار و یا ۷ سرعته DCT (دو کلاچه) ارائه میشوند. ترامپچی GS4 در کلاسی پایینتر از GS5 طبقهبندی میگردد. این خودرو از لحاظ ابعادی نزدیک به همتایان کرهای خود منجمله هیوندای توسان و کیا اسپرتیج است. بهای این خودرو با پیشرانه ۱.۳ لیتری توربو از ۹۹/۸۰۰ الی ۱۴۶/۸۰۰ یوآن (۱۶/۳۰۰ الی ۲۴/۰۰۰ دلار) متغیر است. سیستم فنربندی جلو و عقب این خودرو از نوع مستقل بوده و در جلو از مک فرسون استرات و در عقب هم از اتصالات چندگانه بهره گرفته شده است. ترمزهای جلو و عقب آن نیز از نوع دیسکی خنک شونده میباشند. از لحاظ ایمنی هم این خودرو بهطور استاندارد از کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و همچنین جانبی بهره میبرد که در نسخههای فول این خودرو، کیسه هوای پردهای هم به اقلام فوق اضافه میگردد. همچنین این خودرو از سامانههای متعدد ایمنی سود میبرد که شامل مواردی همچون ABS،EBD،BA و نیز ESP،TCS،HAC،HDC، میگردند. استاندارد آلایندگی این خودرو هم یورو ۵ است. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل: ۴۵۱۰/۱۸۵۲/۱۶۷۷ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۵۰ میلیمتراست. و درنهایت اینکه قطعات مصرفی این خودرو را از منابع متعددی تأمین میگردد که مهمترین آنها عبارتاند از: بوش و زیمنس از آلمان، دنسو و آیسین از ژاپن، آتو لئو از سوئد، دلفی از آمریکا، مگنا از کانادا و والئو از فرانسه.CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
Rouzbeh
۱۲ آذر ۱۳۹۴اگر ماشین های چینی جنس های مرغوب و با کیفیت رو چاشنی کارشون کنند اونموقع میتونند با برند های خوب دیگه رقابت داشته باشند چون پیشرفت خوبی دارن میکنن.
خسته شده
۱۲ آذر ۱۳۹۴حالا همه واسه ما لوکس ساز شدن طرف از بنگلادش شرکت میزنه ماشین لوکس میخواد تولید کنه
-Ali-
۱۲ آذر ۱۳۹۴درست اومدیم ؟؟ پداله اینجا؟؟؟
غیر لگو ی سایت ایا چیز دیگه ای هم تغییر کرده؟
با احترام
شاهین
۱۲ آذر ۱۳۹۴برای اینکه به یه خودرو بشه اعتماد کرد و اونو خرید،به چیزی بیش از کروم کاری های جلو پنجره و دور شیشه ها نیاز هست! گاه حتی این اعتماد بیشتر از چند دهه طول میکشه!
ارادتمندم
ali ayat
۱۲ آذر ۱۳۹۴اینو برو تو پست های دیگه راجب این ماشین هایی مثل ولوو که رونمایی شده هم بگو طرف اومده میگه ولوو بنز و بی ام و رو زیر پا له کرد ای خدااااا
شاهین
۱۲ آذر ۱۳۹۴قرار نیست هر کامنتی رو پاسخ بدیم!
بگذار و بگذر…
بنتلی
۱۲ آذر ۱۳۹۴شاهین جان دوست عزیز،قیمت واقعی این خودرو فک کنم 50تا60میلیون هس!و با این قیمت و کیفیت عالی و قطعات خارجی و پلتفرم بهینه شده آلفا خودرو مناسبیه!،ی نگا ب سدان جدید کامپکت جیلی امگرند بنداز حتما نظرت درمورد چین عوض میشه!
علی عزیز سایت خودرویی جامع باید به بررسی همه نوع خودرو بپردازه!
باتشکر از سام عزیز.
شاهین
۱۲ آذر ۱۳۹۴دوست عزیزم تا حدودی با حرف شما موافقم اما چندتا نکته هست که باید بهش توجه کرد:
بسیاری از کمپانی های چینی فعلا در حال ازمون و خطا هستن و راه نه چندان طولانی در پیش دارن تا به یه خودروساز درجه 1 تبدیل بشن.بنابراین عقل سلیم حکم میکنه که با 18 هزار دلاری که به این خودرو پرداخت میشه،اسپورتیج یا توسانی رو خرید که حداقل برند خوشنامی هستن. یه بحث دیگه هم اینکه،قیمتی که واسه این خودرو پرداخت میشه ملاک هست.حالا قیمت واقعیش هر چقدر که میخواد باشه! البته طبق معمول هستند کسانی که عطش خودنمایی و تک بودن دارن و میخوان که همیشه ماشیناشون متفاوت باشه از بقیه! اما دوتا نکته باید گفته بشه،یکیش اینکه خودروهای چینی اصلا بازار دست دوم خوبی ندارن و به قول معروف با خریدش انسان صاحب یه برادر میشه! دومی هم مساله ی قطعات یدکی و غیره هستش.خدایی نکرده با این ماشین های تازه وارد اگه کسی تصادف بکنه من نمیدونم چجوری میخواد ماشینو جمع بکنه!
اما در رابطه با همین خودروساز،یه اشاره ای به اون وانتی شد که دقیقا کپی شده ی پرادو هستش! اولین باری که این خودرو رو دیدم خشکم زد! کپی بیشرمانه ای بود! واسه همین نظر مثبتی روش نیست.
جمیع این موارد و خیلی چیزهای دیگه منو متقاعد میکنه که “در حال حاضر” به خودروی چینی فکر نکنم. (البته بگم که الان توان خرید هیچ خودرویی رو ندارم!)
-Ali-
۱۲ آذر ۱۳۹۴http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/10-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D9%8F%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87/
مزاح بود دوست خوبم ولی آخه با همین قیمت زیر 24000 دلار میشه تو همین دسته ماشینهای غیر چینی خرید از همین کشورهایی که چین ازش تامین قطعات میکنه .
کلا تو رنکینگ جهانی اتومبیلها به 3 دسته تقسیم میشن.
1.به اصطلاح اتومببیلهای چینی
2. آشغالهای ایرانی
3. سایر اتومبیلها
سام
۱۲ آذر ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز (بنتلی).انجام وظیفه بود.
مهدی
۱۲ آذر ۱۳۹۴چین خودروهای خوب هم داره.و پیشرفت خودروسازیشم قابل احترامه.ولی ی مقدار زمان لازمه تا جا بیفته خودروی چینی.خودروهای خوب چین توایران نمیان واس همین ذهنیت بد ایجاد شده بین مردم.خودروسازی ایران فقط برای سود خودش خودروهای اشغال چینی رو مونتاژ میکنه.اسم چین رو بد کرده درایران.
Merdad
۱۲ آذر ۱۳۹۴خداااااا
شرکتِ هنوز نیم دهه نگذشته از تاسیسش میخواد با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنه…
اونوقت شرکتای ما تو رقابت با پنج سال پیشِ خودشون موندن!!!
…یه زلزلهای، طوفانی، چیزی…شاید اینجوری خراب شه این خودروسازایِ…
احمد باقری
۱۲ آذر ۱۳۹۴باید دید چه بازخوردی پیدا می کنه.
بنده خدا
۱۲ آذر ۱۳۹۴سلام.منصفانه نظر میدم.آآآآی ی ی ی درد و بلای این چش بادمی ها بخوره تو سر بعضی لگن ساز………اژدهای زرد یا سرخ یا هر چی داره پله های ترقی رو ده تا یکی بالا میره….شمایی که یه روز کره ای رو قبول نداشتی میگفتی فقط اروپایی.الان چینی ها واسمون کلاس میزارن….زنده باد این متن…..خواستن توانستن…….
حميد
۱۲ آذر ۱۳۹۴دوستان مگه فراموش کردید که کیفیت هزینه داره اگه قرار باشه چینی ها هم قطعات با کیفیت مصرف کنند خوب به همون قیمت مابقی در میاد شاید هم گرونتر چون تیراژشون کمه
بنتلی
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوستای گلم،شایان و علی عزیزدل،من هم حرف شمارو قبول دارم ک با این قیمت(اصلی)دربازار جهانی میشه از شرکت های معتبر خودرو مرغوب خرید،ولی کلا هرشرکتی ک باسعی و تلاش داره پیشترفت میکنه مخصوصا اگه تازه تأسیس باشه برا من قابل احترامه و وقتی پیشرفتشونو میبینم خیلی لذت میبرم،خودم ب شخصه در این محدوده قیمت(قیمت واقعیش منظورم هس)توی کلاس سدان فولکس جتا با قیمت پایه17000دلار و قدرت موتور170hpو شتاب صفرتاصد7ثانیه رو میپسندم!در پایان مخلص همه شما مخصوصا سام عزیز هستم!
sunmartin
۱۳ آذر ۱۳۹۴اصالت در طراحی امضا و برند سازی هویت و شاله اصلی برای شناسایی خودرو چیزی که بی ام دبلیو صد سال پیش با بنز و آود تجربه کرد . حتی کیا موتورز و هیوندا در طرح ها و خودروهای خود دارای اصالت و امضا مشخص شدن اما خودروهای قارچ گونه چینی که هر از گاهی متولد و به نام دیگری تولید میشوند خالی از دو مولفه اصلی کیفیت و شناسایی و کارکرد بل عمر متوسط هستند
پرداخت بیش از 40 ملیون برای خودروی جینی در هر نام و شکل و ..کار منطقی نیست
مصطفی
۱۴ آذر ۱۳۹۴خانواده گرامی پس از شکست در فروش خودروی جیلی تصمیم گرفتن این برند و وارد ایران کنن و حسم اینه این مقالات جهت جا انداختن برند و تو ایران نوشته شده
در کل اعتمادی چندانی نمیشه به برند چینی کرد