نیسان یک خودروساز چندملیتی است که مرکز فرماندهیاش در نیشیکو یوکوهاما قرار دارد. از سال ۱۹۹۹ نیسان بخشی از اتحاد رنو-نیسان شد، شراکتی بین این خودروساز ژاپنی با خودروساز فرانسوی.
کارلوس گوسن مدیرعاملی هر دو شرکت را بر عهده دارد و توانسته که این دو خودروساز را به سود خوبی برساند. نیسان خودروهای خود را تحت برندهای اینفینیتی، داتسون و خود نیسان به فروش میرساند. بازوی تیونینگ این شرکت هم نیسمو NISMO نام دارد. نیسان پس از تویوتا، جنرال موتورز، فولکسواگن، گروه هیوندای و فورد ششمین خودروساز بزرگ دنیا است. البته با احتساب شراکت با رنو مقام این خودروساز به چهارم میرسد. در کشورهای چین، روسیه و مکزیک، نیسان حرف اول و آخر را در بین شرکتهای ژاپنی میزند. با این مقدمهی نسبتاً کوتاه به سراغ بررسی تاریخچهی یکی از قدیمیترین و محبوبترین خودروهای این شرکت میرویم. بله این بار میخواهیم تاریخچهی پاترول را مرور کنیم.
در زمان معرفی در کشورمان پاترول با استقبال خوبی مواجه شد و یکی از شاسی بلندهای واقعی بازار بود که میتوانست تواناییهای خود را به رخ همگان بکشاند. باگذشت زمان و افزایش بهای سوخت، به دلیل مصرف سوخت زیاد از محبوبیت این خودرو کاسته شد اما بار دیگر در این روزها میبینیم که با افزایش تب آفرود میان جوانان بازهم پاترول به جمع علاقهمندان بازگشته است.
در مطلب پیش رو به معرفی نسلهای مختلف نیسان پاترول میپردازیم. امیدواریم که موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد.
نیسان پاترول دستهای از خودروهای چهارچرخ متحرک است که از سال ۱۹۵۱ توسط نیسان تولید میشود. نیسان پاترول عموماً بهعنوان یک خودروی سفت و خشن و کاربردی در کشورهایی مثل استرالیا، نیوزلند، ژاپن و مناطقی مثل خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و کارائیب شناخته میشود. پاترول مستقیماً با تویوتا لندکروز رقابت میکند. در ایالاتمتحده و کانادا، این خودرو حضور ندارد و بهجای آن در سگمنت شاسی بلندهای لوکس برند اینفینیتی خودنمایی میکند.
پاترول در دو نسخهی سه درب بافاصلهی بین محورهای کوتاه (SWB) و پنجدرب بافاصلهی بین محورهای زیاد (LWB) در دسترس بوده است. نسخهی LWB علاوه بر نسخهی واگن، در گونههای utility و Cab نیز قابل سفارش بوده است. بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴، فورد استرالیا پاترول را با نام فورد ماوریک Maverick عرضه نمود. ماوریک و پاترول هر دو در یکزمان عرضه میشدند. همچنین در برخی کشورهای اروپایی، پاترول به مدت کوتاهی با نام ابرو پاترول Ebro Patrol عرضه شد. تا سال ۱۹۸۰ در ژاپن پاترول را به اسم نیسان سافاری میشناختند. پاترول در استرالیا، آمریکای جنوبی و مرکزی، آفریقای جنوبی، بخشهایی از جنوب آسیا و غرب اروپا و همچنین ایران و خاورمیانه در دسترس است. همانطور که گفته شد پاترول در آمریکای شمالی عرضه نشده و بهجای آن نیسان آرمادا Armada بخش شاسی بلندهای فول سایز را پر میکند. در سال ۲۰۱۰، این خودرو با نام اینفینیتی QX56 در آمریکا عرضه شد که از پلت فرم مشترک با نیسان آرمادای تولیدشده بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ سود میبرد.
از پلت فرم Y61 هنوز هم بهعنوان خودروی نظامی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه استفاده میشود و نسخههای مختلف پاترول بهطور گسترده توسط آژانسهای سازمان ملل مورداستفاده قرار میگیرند. مدلهای Y61 در کنار مدل Y62 کنونی تولید میشوند. نسلهای چهارم و پنجم پاترول وسیلههای اصلی حملونقل ارتش ایرلند هستند.
نسل اول (سری ۴W60- 1951 تا ۱۹۶۰)
در سپتامبر سال ۱۹۵۱ ۴w60 معرفی شد و مختص نمایندگیهای ژاپن بود.(نمایندگیهای نیسان ژاپن Nissan Store خوانده میشدند. بعدها در سال ۱۹۶۶ نام این نمایندگیها به Nissan Bluebird Store تغییر یافت.)
استایل کلی این خودرو شبیه جیپ ویلیز بود.۴w60 از پیشرانهی NAK نیسان با ۷۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. آن پیشرانه از اتوبوس ۲۹۰ نیسان گرفتهشده بود. این خودرو از سیستم چهارچرخ متحرک پارهوقت و گیربکس چهار سرعته دستی استفاده میکرد. جلوپنجره نشان استیل نیسان را نشان میدهد. مدل ۴w70 واگن هم در دسترس بود. در اوت سال ۱۹۵۵ ۴w61 جایگزین ۴w60 شد.
تفاوتهای ۴w61 با ۴w60 به مواردی همچون جلوپنجره (با همان میلههای کرومی)، شیشهی جلوی یکتکه، نوارهای کرومی در کاپوت و صندلیهای نابرابر (طرف سرنشین عریضتر از راننده بود) خلاصه میشد. اما تغییر بزرگ دیگر پیشرانه بود.۴w61 از پیشرانهی NB جدید نیسان با ۳.۷ لیتر حجم تغذیه میکرد. قدرت تولیدی ۹۲ اسب بخار بود و بعدها با آمدن پیشرانهی ۴ لیتری NC نیسان قدرت پیشرانه به ۱۰۵ اسب بخار افزایش یافت. نشان جلوپنجره کرومی و قرمزرنگ بود و “NISSAN” را نشان میداد. در اکتبر سال ۱۹۵۸ نیز به تولید این مدل خاتمه داده شد و ۴w65 پا به میدان نهاد.
۴w65 هم شبیه مدل ۴w61 بود اما مواردی همچون جلوپنجره و گلگیرهای جلو و کاپوت بازطراحی شده بودند. نشان نیسان بر روی جلوپنجره بود و نوشتهی پاترول نیز به کنارههای کاپوت اضافه شده بود. یک واگن ۸ سرنشینه هم با نام WG4W65 در دسترس بود. مدل ۴w66 که عمر کوتاهی داشت در دسامبر ۱۹۵۹ معرفی شد. تنها تغییر این بود که منبع قدرت این خودرو پیشرانهی ۴ لیتری P نیسان با ۱۲۵ اسب بخار قدرت بود. تولید این مدل در ژوئن سال ۱۹۶۰ متوقف شد.
سری ۴w70
این مدل در سال ۱۹۵۰ و بر پایهی دوج M37 معرفی شد.۴w70 از شاسی M37 استفاده میکرد اما پیشرانه و سیستم انتقال قدرت متعلق به مدل ۴w60 بود. جلوپنجره باریکتر شده بود و گلگیرهای جلو هم تغییر کرده بودند. مدل ۴w72 در سال ۱۹۵۵ و با تغییراتی در کاپوت، جلوپنجره و چراغهای جلو معرفی شد. به لطف استفاده از پیشرانهی NC نیسان قدرت به ۱۰۵ اسب بخار افزایشیافته بود. مدل ۴w73 هم با اصلاحات دوباره در کاپوت، گلگیرها و جلوپنجره به بازار آمد. این مدل از پیشرانهی P نیسان بهره میبرد و قدرت آن به ۱۴۵ اسب بخار افزایشیافته بود.۴w73 در سال ۱۹۵۹ معرفی شد.
نسل دوم (سری ۶۰- ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۰)
نیسان پاترول ۶۰ و G60 با سقف نرم خود در سال ۱۹۶۰ در استرالیا فروخته شدند. مدلهای فرمان چپ L60/GL60 در خارج از استرالیا فروخته میشدند. نیسان استرالیا ادعا میکند که سری ۶۰ پاترول اولین خودرویی بوده که طول کویر سیمپسون را طی کرده است.
خریداران آمریکایی تنها در خلال سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۹ توانستند به پاترول دست یابند. در آن سالها پاترولها از طریق نمایندگیهای داتسون فروخته میشدند و تنها زمانی بود که پاترول خود را در ایالاتمتحده میدید. نسخهی H60 بافاصلهی زیادتر بین محورها هم در دسترس بود. نیسان پاترول سری ۶۰ ۴WD در نسخههایی بافاصلهی بین محورهای کوتاه، متوسط و بلند ساخته شد. این خودرو دارای گیربکس دستی ۳ سرعته و بعدها ۴ سرعته بود. پیشرانه از سری P بود و با ۶ سیلندر ۳۹۵۶ سیسی حجم داشت. با داشتن دو درب در جلو و یک درب در عقب و چهار صندلی (راننده و سرنشین در جلو، دو صندلی نیمکت مانند در عقب)، نسخهی H60 بافاصلهی طولانی بین محورها میتوانست ۸ سرنشین را حمل کند.
در سال ۱۹۶۳، مدلهای KG60 (و KGL60) با سقف سخت معرفی شدند. استایل خودروها شبیه تویوتا لند کروز شده بودند.
جونگا Jonga
در سال ۱۹۶۰ ارتش هند علاقهی خود به دو خودروی نیسان را ابراز کرد: یکی نیسان پاترول P60 و دیگری ۴w73. اولین خودروهای تولیدی در سال ۱۹۶۹ و در کارخانهی جبل پور Jabalpur تکمیل شدند. خودرو جونگا نام گرفت که مخفف Jabalpur Ordinance aNd Guncarriage Assembly بود. این خودرو در کنار ۴w73 و در همان کارخانه ساخته میشد. کارخانهی جبل پور در سال ۱۹۶۵ سه نوع خودروی غیرجنگی برای ارتش هند تولید میکرد: کامیون ۳ تنی مان آلمان،۴w73 و نیسان پاترول.
جالبتوجه اینکه هر دو خودروی نیسان از یک پیشرانه و قطعات مشابه فراوان بهره میبردند.
در سال ۱۹۹۶ جونگا در تعداد کم به مشتریان عادی و با پیشرانهی دیزل هینو فروخته شد اما به علت قیمت غیررقابتی و ظاهر غیر جذاب، استقبال از این مدل کم بود. در کل کمتر از ۲۰۰ دستگاه فروخته شد.
جونگا تا اواخر دههی ۹۰ روی خط تولید بود و بعدازآن با جیپهای ماهیندرا و ماهیندرای MM550 جایگزین شد.
نسل سوم (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹)
سری ۱۶۰ (MQ/MK)، ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹
سری ۱۶۰ در سال ۱۹۸۰ و بهمنظور جایگزینی سری ۶۰ در استرالیا معرفی شد. در ایران نیز این مدل از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ توسط شرکت پارسخودرو تولید شد. در استرالیا این خودرو رسماً با اسم MQ پاترول شناخته میشد. پیشرانههای در دسترس عبارت بودند از L28،P40 و SD33. همهی مدلها با گیربکس ۴ سرعته دستی در دسترس بودند اگرچه که گیربکس سه سرعته اتوماتیک در مدلهای بافاصلهی بین محورهای طولانی و پیشرانهی L28 بهعنوان آپشن وجود داشت. همهی مدلهای سری ۱۶۰ پاترول گیربکس کمکی ۲ سرعته با نسبت ۱ به ۱ برای دندهسنگین و سبک داشتند. مدلهای SD33 دارای سیستم برق ۲۴ ولت بودند. تریم های متنوعی هم در نظر گرفته شده بود و خریدار میتوانست کفپوشهای وینیل و تریم داخلی آبی یا قهوهای را سفارش دهد. در مدلهای دولوکس کولر و فرمان هیدرولیک هم دیده میشد.
دیفرانسیل جلوی همهی مدلها C200 بود. در استرالیا دیفرانسیل عقب استاندارد H233 بود. برخی نسخهها دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) داشتند. دیفرانسیل عقب مدل هوی دیوتی در برخی پیکاپ ها و واگنهای با پیشرانهی P40 استفاده شد. در بازارهای اروپایی که آفرود طاقتفرسای کمتری مورد انتظار بود، دیفرانسیل عقب سبک C200 در برخی مدلها بکار رفت.
در سال ۱۹۸۳ مدل MQ بهروز شد. مدلهای جدید عموماً بهعنوان MK پاترول شناخته میشدند. هرچند که این نام در ادبیات نیسان و دفترچههای تعمیرات به چشم نمیخورد. آپدیتها شامل چراغهای جلو و عقب مستطیل شکل و سیستم تعلیق جلوی بهینهشده بود. گیربکس ۴ سرعته اصلاح شده بود و دندهی پنجم به اکثر مدلها اضافهشده بود. نسخهی سقف بلند (Super Roof) واگن هم همان زمان ارائه شد، زمانی که اولین بار پیشرانهی توربودیزل SD33T قابل سفارش بود. با این پیشرانه پاترول میتوانست بهسرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
پیشرانهی دیزل تنفس طبیعی SD33 هم در این زمان بهروز شد. اصلاحات دربردارندهی استفاده از سه رینگ پیستون بهجای پنجتا و چند تغییر فنی دیگر بود. در استرالیا و برخی نقاط دیگر پاترولهای استفادهکننده از پیشرانهی SD33 به سیستم برقی ۱۲ ولت مجهز شدند. بهمنظور هماهنگی باقدرت اضافی پیشرانهی توربودیزل، این مدلها به کلاچ و خنککنندهی روغن بزرگتر مجهز شدند.
این سری از پاترولها، آخرینمدلها با برند داتسون بودند. در سال ۱۹۸۴ برند داتسون به خاطرهها پیوست.
سری ۲۶۰- ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲
سری ۲۰۶ نسخهی ساخت اسپانیای (با چراغهای مستطیلی) سری ۱۶۰ بود که در اروپا فروخته میشد و در انواع SWB/LWB و با پیشرانههای L28،SD33 و RD28T در دسترس بود. نسخههای دارای پیشرانهی SD، حداقل در بازار انگلستان سیستم برق ۲۴ ولت داشتند. بعدها پاترول ۲۶۰ فیس لیفتی را تجربه کرد که شامل جلوپنجرهی مشابه سری Y60 بود. سریهای ساخت اسپانیا تا سال ۱۹۹۴ صادر شدند اما ساخت آنها برای مصارف داخلی تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت.
نسل چهارم (Y60-1987 تا ۱۹۹۷)
Y60 اساساً ازنظر فنی با پیشینیان خود تفاوت داشت و اولین پاترولی بود که از سیستم فنربندی پیچشی استفاده میکرد و باعث میشد که در زمینهای ناهموار و خشن سواری نرم و راحتی داشته باشد. همهی پاترولهای Y60 اکسل سه اتصالی فعال در جلو داشتند و مدلهای واگن (SWB/LWB) در عقب از اکسل پنج اتصالی سود میبردند. میلههای نوسان در هر دو اکسل جلو و عقب بکار رفته بودند. در تمام مدلها فرمان هیدرولیک بهصورت استاندارد وجود داشت و همهی واگنها ترمزهای دیسکی در جلو و عقب داشتند. اکثر مدلها دارای دیفرانسیل با لغزش محدود بودند و برخی نیز قفل دیفرانسیل عقب با کندهی الکترونیکی داشتند.
در ژاپن پاترول به اسم سافاری شناخته میشد و بهجای سیستم الکتریکی ۱۲ ولت از برق ۲۴ ولت استفاده میکرد.
مدلهای TD42 و TB42 با دو گیربکس پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک قابل سفارش بودند. اما مدلهای RD28T و RB30 فقط از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده میکردند.
تریم های مختلف این مدل در استرالیا به شرح زیر بودند:
-DX با آینههای دستی، فاقد قفل مرکزی، کفپوش وینیل، کولر انتخابی، قفل توپی چرخدستی
-RX (از سال ۱۹۹۵) با آینههای برقی، قفل مرکزی، کفپوش فرش، کولر، قفل توپی چرخدستی
-ST با شیشههای برقی، آینههای برقی، قفل مرکزی، کفپوش فرش، کولر، قفل توپی چرخ اتوماتیک
-Ti (از اواخر ۱۹۸۹) با شیشههای برقی، آینههای برقی، قفل مرکزی، کفپوش فرش و مخمل، کولر عقب، سیستم صوتی با ۷ بلندگو، چرخها با رینگهای آلیاژی ۳ پره، قفل توپی چرخ اتوماتیک.
مدل Ti تا سال ۱۹۹۱ سقف بلند با سانروف داشت. تریم چرم و چوب در سال ۱۹۹۲ و با سری ۲ بهصورت استاندارد درآمد.
تریم ها در اروپا بهطور گستردهای متغیر بودند. برای مثال در فرانسه تریم های SLX،LX و بسیاری دیگر وجود داشت. پاترولهای آخری با ۲ باتری استاندارد به بازار میآمدند.
دو بهروزرسانی بزرگ در استرالیا صورت گرفت، یکی در سال ۱۹۹۲ (سری ۲ GQ) و دیگری در سال ۱۹۹۵ (فیس لیفت مینور). مهمترین تغییرات در سال ۱۹۹۲ معرفی تزریق سوخت در مدل TB42 و معرفی سوپاپ EGR، خنککنندهی روغن، صندلیهای جدید و تریم جدید در RD28T بود. دیگر تغییرات سری ۲ شامل سیستم تعلیق بازنگری شده، ترمزها و چرخهای بزرگتر و استانداردسازی دیفرانسیل لغزش محدود بود.
در سال ۱۹۹۱ چراغهای عقب و چراغهای ترمز از روی بدنه به روی سپر منتقل شدند، این کار به دلیل قوانین طراحی استرالیا صورت گرفت، البته در مدلهای اروپایی همان حالت قبلی حفظ شد.
در اوت ۱۹۹۳ مدل TD42 بهمنظور کاهش مصرف سوخت سبکتر شد. این مسئله البته اثری منفی روی پیشرانه گذاشت. پیشرانهی اصلی توسط پوشش نقرهای تشخیص داده میشد درحالیکه پیشرانهی سبک شده پوششی سیاه داشت. مدل RD28T هم تغییراتی را دریافت کرد، در این مورد پمپ مکش از پشت آلترناتور به بالای پیشرانه انتقال یافت. همچنین ایربگ راننده در برخی مدلهای اروپایی قرار گرفت.
فیس لیفت سال ۱۹۹۵ دربردارندهی جلوپنجرهی بازطراحی شده و معرفی مدل RX در استرالیا بود.
برخی ضعفهای مشهور هم وجود داشت که ازجملهی آنها میتوان به لرزشهای محسوس در جلو (که در دورهی گارانتی رفع شد)، لولاهای شکستهی درب عقب (به علت وزن لاستیک یدک) و فریمهای فرسودهی پنجرههای عقب اشاره کرد. همچنین مشهور بود که پیشرانهی RD28T از مشکلات واشر سر سیلندر رنج میبرد. گیربکسهای پنج سرعته اروپایی هم از خرابی یاتاقانها در دندهی پنجم و در مسافتهای طولانی در عذاب بودند. البته از سوی دیگر قابلیت اطمینان مدل TD42 مثالزدنی بود. پاترولها با اکسلهای واقعاً قوی و دیفرانسیل لغزش محدود خوب شناخته میشدند.
از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴، فورد استرالیا پاترول Y60 را Rebadge (بازتولید یک خودرو تحت نام یا لوگوی جدید) کرد و با نام فورد ماوریک معرفی نمود. خودرو ازنظر فنی یکسان بود اما ازنظر رنگآمیزی و سطح تریمها با Y60 تفاوت داشت.
نسل پنجم (Y61- 1997 تا ۲۰۱۰)
مدلهای Y61 (GU) برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۹۷ ظاهر شدند و با پیشرانههای ۴.۸ لیتری بنزینی، ۲.۸ لیتری توربودیزل،۳ لیتری توربودیزل،۴.۲ لیتری دیزل،۴.۲ لیتری توربودیزل قابل سفارش بودند. در اواخر سال ۲۰۰۴ مدل فیس لیفت معرفی شد. این مدل دارای چراغهای جلوی جدید و دربهای عقب بزرگتر بود. در همان سال نیسان فروش سافاری در ژاپن را به علت تقاضای کم متوقف نمود. نیسان همچنین نسخهی پیکاپ دو در از سری Y61 را در برخی بازارها به فروش رساند. هرچند مدل جدید به بازار آمده بود، اما این سری از پاترول همچنین در دسترس طرفداران آفرود بود.
پیشرانهی TB48DE برای تیونرهای عربستان سعودی و امارات بسیار مشهور و محبوب بود و آنها بهراحتی میتوانستند آن را اصلاح و تنظیم کنند تا جایی که برخی از این پاترولها میتوانستند سوپرکارهایی مثل لامبورگینی و فراری را شکست دهند! در یکی از این موارد، پیشرانهی TB48DE بهطور کامل اصلاحشده و توانایی تولید بیش از ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت را داشت! در سال ۲۰۱۴ نیسان تولید این سری را در سراسر جهان بهجز استرالیا، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، پاکستان، سریلانکا، فیلیپین و… متوقف نمود.
نسل ششم (Y62- 2010 تا حال حاضر)
نسل تماماً جدید نیسان پاترول با سری Y62 در ۱۳ فوریه ۲۰۱۰ و در ضیافتی مخصوص در ابوظبی معرفی گردید. نسخهی لوکس تحت عنوان اینفینیتی QX56 به فروش میرسد، البته بعدتر نام آن به QX80 تغییر یافت.
Y62 در سال ۲۰۱۶ و بهعنوان مدل ۲۰۱۷ بانام نیسان آرمادا در آمریکای شمالی به فروش میرسد.
سری Y62 توسط پیشرانهی ۵.۶ لیتری ۸ سیلندری تغذیه میشود که ۴۰۰ اسب بخار نیرو و ۵۶۰ نیوتون متر گشتاور دارد. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک هم وظیفهی انتقال نیرو را بر عهده دارد. حالت ۴×۴ میتواند بین چهار اسلوب تغییر کند: شن، آنرود، صخره و برف.
سیستم کنترل حرکات بدنه هم به همراه دیفرانسیل عقب با قفل الکترونیکی در دسترس است. امکانات دیگر شامل کنترل صعود و فرود از تپه، هشدار خروج از خط و کنترل پایداری هست. نیسان پاترول در خاورمیانه با ۴ تریم عرضه میشود: XE،SE،LE و پکیج شهری.
در سال ۲۰۱۴ فیس لیفتی قابلتوجه صورت گرفت و باعث اصلاحاتی در دربهای عقب و افزودن LED های روز روشن گردید.
نیسان همچنین تعداد ۲۰۰ دستگاه از نسخهی خاص بلک اسپشیل ادیشن ساخت. این خودروها دارای تزئیناتی همچون صندلیهای قرمز، جزئیات کروم و نمای خارجی با رنگ مشکی مات بودند.
پاترول نیسمو
همزمان با معرفی GT-R نیسمو و ۳۷۰Z نیسمو در دبی، نیسان از پاترول نیسمو هم پردهبرداری کرد. برخلاف پاترول استاندارد، نسخهی نیسمو با پیشرانهای ۸ سیلندر و ۵.۶ لیتری به میدان آمد که ۴۲۸ اسب بخار نیرو تولید میکند و توسط متخصصان تاکومی نیسان تیون شده است. سیستم تعلیق خودرو بهینهشده و از ضربهگیرهای بیلشتین با رینگهای فورج کاری شده ۲۲ اینچی استفاده میکند.
پاترول نسخهی صحرا
این نسخه از پاترول در سال ۲۰۱۵ در موتورشو دوبی رونمایی شد. این خودرو توسط محمد بن سولایم طراحیشده و فقط در خاورمیانه فروخته خواهد شد.
سامان اذری
۱۷ خرداد ۱۳۹۵یه ماه پیش از ارومیه یه پاترول 2 درب موتور z مشکی بدون تصادف فقط واسه افتاب سوختگی تمام رنگ کرده بودند بدون حتی یه ذره پوسیدگی
موتور در حد صفر رینک اسپورت صندلی ها پاجیرویی 16.500 واسه یکی از بهترین دوستام خریدیم
گاز رو ورداشت حدود 4 تومن خرج کرده الان شده یه ماشین افرود به تمام معنا
شاید خیلی ها بگن اف جی یا هایلوکس افرودش از این بهتره
منم قبول دارم ولی با 20 تومن چه ماشینی میشه خرید که مثل این کم خرج باشه
همه قطعاتش هست تعمیر کار ماهر هم تو شهرما (تبریز ) خیلی زیاده حتی یه کارژی هست به نام مرندی که تمام وسایل اوراقی پاترول اونجا هست خیلی هم ارزونه
واقعا ماشین خوبیه
فورد
۱۷ خرداد ۱۳۹۵یک دنیا سخت کوشکی و خدمت ………
tv
۱۷ خرداد ۱۳۹۵پاترول با موتور 4 سیلندر عمق فاجعه است … لامصب خیلی تنبله … ولی اگه بهش برسی یکی از خدایگان افرود میشه … البته من جیپ چیروکی یا بلیزر رو تو افرود ترجیح میدم
ford
۲۳ خرداد ۱۳۹۸خوب امریکایی حرف اولو میزنه ولی جیپ بلیزر تو برف گل فلجن تو افرود حرف اول اخرو فورد میزنه که اصلا تو ایران نیست نیومد برف گل از اسفالت راحت میره بعد این هم نیسان پاترول نمیگم افرود امریکایی ضعیفه من اکثرا گفتم و با ماشینای هم سطط هم قیمتش میکم
شاهین
۱۷ خرداد ۱۳۹۵داداش داشتی میومدی ارومیه یه ندا بهم میدادی میومدم پیشوازت خب :)
هر وقت اومدی در خدمتتم.
ارادت
سامان اذری
۱۸ خرداد ۱۳۹۵شاهین داش ایشالله امسال قراره منم ارومیه ای بشم :)
بعد رمضان با خانواده میایم
sina
۱۸ خرداد ۱۳۹۵خوش اومدین☺
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۵بیا داداش قدمت روی چشم :)
Joker
۱۷ خرداد ۱۳۹۵منظور از کارژی، گاراژی هست؟!
سامان اذری
۱۸ خرداد ۱۳۹۵اره گاراژ من با گوشی میام انگشتام بزرگه موقع تایپ کردن همیشه اشتباه پیش میاد
داج توماهاک
۱۸ خرداد ۱۳۹۵خداییش ایول به نیسان
ford
۱۹ خرداد ۱۳۹۸نه بابا کجا کی میگه لندکروز یا اف جی افرودش بهتره بعد ماشین امریکایی ژاپنی ژاپنی هم فقط نیسان من لندکروز fj داشتم یا همون fzj80 که قویترین مدلش بود ولی اصلا تو برف گل خوب عمل نمیکرد فقط جاهای خشک خوب میرفت خیلی بعد تو گل برف گیر میکرد مثل خر دست پا میزد اما یه پاترول y60 سوپر سافاری 4800 گرفته بودم افرودش بینظیر بود خیلی ماشین امریکایی نمیتونستن بیان دست به دهن مونده بودن مثل بلیزر تو این سبک جیپ امریکایی و … یه پاترول 2400 تو افرود از یه لندکروز 4500 سر تره واقعا نیسان تو افرود خیلی عالیه هم که جون سخته خیلی خیلی دیر خراب میشه یا نمیشه قطعاتش هم ارزون تر از تویوتا هست و راحت تر گیر میاد هم چنین مکانیک و تعمیرش هم راحت و سادس اما تو برف گل فورد یه چیز دیگست از اسفالت راحت تر میره مثل ناوای یخ شکنه در کل پاترول با قیمت خوبش و افرود بهترش و کلی چیز دیکه برتری داره نباید برندی مقایسه کرد
ali
۱۷ خرداد ۱۳۹۵یادش بخیرهفت نفر با یه پاترول دودر کل ایران رو گشتیم
البته اونموقع من و برادرم کوچیک بودیم و بیشتر قسمت عقب بودیم
کلی عکس و خاطره ازش دارم
سعید
۱۷ خرداد ۱۳۹۵به شدت طراحی جالبی داشت و ماندگاری طراحیش حدودا مثل206هست که هر دو هنوز زیبا هستن
م.ر
۱۷ خرداد ۱۳۹۵سافاری ….. یا خدا
دوست داییم داشت. تا سوار نشین باورتون نمیشه. یه بار باهاش بیابون رفتیم باورنکردنی بود. تا سوار نشین نمیفهمید چی میگم. توی بیابتن راحت تر از آسفالت حرکت میکرد. داییم پیکاپ داشت و خوب میدونید خشکه وقتی توی ماشین دوستش نشستیم کیف کردیم از سیستم تعلیقش فوق العاده بود. همیشه دوست دارم یکیشو بخرم
احسان(احسان سابق)
۱۷ خرداد ۱۳۹۵اواخر دهه 70 که6-7 سالم بود شوهرخالم تو شرکت نفت یه پاترول دو رنگ طوسی-سفید زیر پاش بود.خودش یدونه پراید هاچ بک داشت و وقتی سوار پاترول میشدم کاملا فرقش رو با پراید و رنو که خودمون داشتیم متوجه میشدم.گر چه هنوزم یادم میاد بزرگسالا از خالی شدن سریع باکش شکایت می کردن اما اون زمان تنها شاسی بلند روز تو ایران بود(به جز لندروورهای جهاد کشاورزی که اون موقع تو خوزستان خیلی رو دور بودن) و به عنوان یک پسربچه احساس غرور می کردم که تو ماشینی نشستم که از بقیه ماشین ها بلندتره
moein
۱۷ خرداد ۱۳۹۵بحث پاترول با یه مقاله سر هم نمیشه
منم نمی تونم الان یه موضوع رو براش باز کنم
ولی ماشینیه که اگه خرجش کنی پشیمون نمی شی
الان یه پاترول مشکی دارم مدل 82 کلا فاب در حدی که نایلون صندلی روشه کارکرد 10000
به طور اتفاقی خریدمش از نیاوران تهران ساحبش خریده بود بعد رفته بود خارج کلا تو پارکینگ مسخف بود ماشین رو خرک بود چهارتا تایرم زیرش دراورده بود چهار ساعت طول کشید تا روشنش کنیم
خلاصه عشق منه
a
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ما که بانسلی که توایران فروخته شد ،هم سه در و هم پنج درش کلی خاطره داریم .واقعا خودروی بی نظیر و تکرار نشدنی در تاریخ خودروهای ایران میشه
MjM
۱۷ خرداد ۱۳۹۵نسل سه خوراک شاسی بلند بازا تو دهه هفتاد بود…..بچه مایه دارا همه یه پاترول دودرم داشتن!
parham
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ماشین خوب وبا اصالتی هست.ولی تقریبا همیشه در سایه لندکروز بوده.
در ایران به واسطه اینکه دولت مشتری سنتی نیسان بوده.این خودرو خیلی خوب جا افتاده و بازار خوبی پیدا کرده.
MOHSEN
۱۸ خرداد ۱۳۹۵با سلام دوستان به نظر شما بین این دو گزینه کدوم رو انتخاب کنم
1.پاترول
2. رونیز. بازار این مدل خودروها کجای تهران هست
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
moein
۱۸ خرداد ۱۳۹۵بستگی داره چه قدر بخوای هزینه کنی
هر دو تقریبا تو یه سطح هستن و در ضمن برا خرید هر کدوم عجله نکن
MOHSEN
۱۸ خرداد ۱۳۹۵آقا معین هزینه واسم زیاد مهم نیست. فقط میخوام بدونم پاترول با رونیز خیلی متفاوته ؟ آخه الان یه پاترول مدل 1382با موتور رونیز هست میگه 33 م خیلی هم تمیز هست . اینو بخرم بهتره یا رونیز رو که 2 برابر قیمت داره. فقط داش معین شما که خودت پاترول داری به نظرت واسه مسافرت ماشین مناسبیه . ممنونم
moein
۱۸ خرداد ۱۳۹۵سلام اگه واقعا هزینه برات مهم نیست خوب رونیز
ولی بزار برات تفاوت هاشو بگم در کل هیچی
فقط متور رونیز رو یه مقدار تقویت کردن ولی گشتاور هیچ فرقی نکرده
این پاترولی که میگین چهار دره دیگه نه (این مدلی که شما میگید رو من اصلا قبول ندارم چون اتاق مناسب با یه متور 4 سیلندر نیست و کلافت می کنه
چند تا پیشنهاد می دم بهت که ابته باید ببینی ماشینو برا چه کاری می خوای برا آفرود سنگین برا طبیعت گردی یا …
1- یه نیسان پاترول سافاری تمیز بگیر که قیمتش بین پاترول و رونیزه
2- یه پاترول تمیز بگیر و متورش رو عوض کن دیزلی بنداز
و …
در کل هیچ برتری مطلقی رونیز به پاترول نداره
بعضی می گن پاترول خشکه اما می تونی با فنر های پارابولینک اتاقو تبدیل کنی به ژله
از این قبل کار ها رو اگه انجام بدی یه ماشین در میاری که فقط سواری با لذت بهت می ده
من خودم به دوستام می گم من یه پاترول گرفتم دارم رو ش کار می کنم که یه لندکروز از تو پاترولم در بیارم
بازم اگه سوالی بود در خدمتم
MOHSEN
۱۸ خرداد ۱۳۹۵آقا معین خیلی ممنونم
داداش من ماشینو واسه جاداریش میخوام آخه ما تو پژو و سمند جا نمیشیم
و هدف از خرید این قبیل ماشینا واسه ما اینه که یکی تو صندوق بشینه آفرود سنگین هم اصلا نداریم . فقط جاده خاکی که با پژو هم میشه رفت . داداش حوصله ماشینایی مثل سافاری هم ندارم چون هم قطعاتش کم پیداس هم گرونه و دردسر داره هم ما تو شهرستانیم و مکانیک خوب پیدا نمیشه. آپشن هم اصلا مهم نیست .حالا داداش به نظر شما چی بگیرم. ممنونم
moein
۱۹ خرداد ۱۳۹۵خوب با این تفاسیر همون پاترول کاروتون رو به نحو احسن راه می ندازه
فقط یه تمیزشو بگیر که از بودنش لذت ببری
مهرداد
۲۰ مرداد ۱۳۹۷پاترول بهتره به چند دلیل
اول ارزون تر بودن ,و داشتن بازار قطعات
مرتضی
۱۸ خرداد ۱۳۹۵همان نسل سومیه که اکثرا میشناسنش موتور خیلی پر سرو صدا یی داشت که این هم جنبه مثبت داشت و هم جنبه منفی، اتاق و سیستم تعلیق نسبتا نرمی داشت. داخلش که میشنستی خیلی خوب به خیابون تسلط داشتی. میگفتن پایداریش تو پیچها کمه اما هرچی بود من اونو برا ماشین عروس انتخاب کردم.
genius
۱۸ خرداد ۱۳۹۵حیف که نسل جدیدش تو ایران جایی نداره والا مطمئنم رقابتش با لندکروزر یکی از چالشهای دیدنی عشاق خودرو در ایران میشد!
حسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۵پاترول همش خاطرست
کاش یه مقاله در مورد مقایسه پاترول و لندکروز بزارین
یاسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۵سلام و تشکر از نگارنده ی مطلب.یه پرسش!چرا بعضی هاشون اگه اشتباه نکنم البته درست یادم نیست رو درهای جلو بود یا رو آینه های بغل یه لوگو به شکل سرخپوست بود.اون رو برا چی میذاشتن!و اینکه اولین خودرویی بود که میدیدم توش از پرده استفاده شده.از بس چار درش بزرگ بود بهش میومد!
احمد باقری
۱۸ خرداد ۱۳۹۵یادش به خیر و شادی.
سالار
۱۸ خرداد ۱۳۹۵از روزی که چشم باز کردیم با نیسان پاترول بزرگ شدیم… هنوز هم جذاب و دوست داشتنیه.
Mostafa
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام خوبید سلامتید، از ادمین سایت ممنون میشم سوال منو جواب بده ، میخواستم بدونم ایا میشه موتور پاترول 6 سیلندر چهار در رو رویه پاترول دو در گذاشت؟
keyvan
۹ تیر ۱۳۹۵یادش بخیر یه پاترول 2در (3در مثلا) اسپورت با تایرای پهن سال 74 پدرم خرید من سنی نداشتم فقط مسئول شستنش بودم کلی هم واسم کلاس داشت:) لوکاشو که فعال میکردی زمینو شخم میزد،فقط عشقم این بود زمستانا از شیشه عقب باغرور به پژو وپیکانو و… که تو برف گیر کرده بودن نگاه کنم و رد میشدم، واسش زیاد فرقی نداشت چند نفر سوارش بود یه شاسی بلند اصیل با رزومه درخشان وقابل احترام … درود بر ژاپنی ها
Moin.zf
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶پاترول دو در مشکی متالیک
لوکها سالم
گیربکس دفرنسیل در حد
جلوبندی تازه تعمیر
لایت بار
سیستم صوتی
پوسیدگی نداره
قیمت نمیدونم مهندس جان
قیمت توافقی24
بیمه پنج
به نظر شما این چند بخرم خوبه ؟
میلاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۶سلام از نظر من اگه جون و سلامت خودتون و خوانوادتون براتون مهمه و ارزشو ارادت برای خوانوادتون دارید پاترول بهترین ماشینه
چپ شدش هم با سالمش فرقی نداره.
یکی بخرید صندلی راحت نصب کنید و صندلی عقب ده سانت عقبتر بکشید
خداوکیلی یکی دارم هم چپ کردم هم تصادف با سمند داشتم تبدیلش کردم سمند هاشبک و تصادف داشتم با بتونای گاردی بتون ترکونده خرجش از سه میلیون نگذشته منو خونوادم سالمیم شکر خدا
نمی فروشمش مصرفش بالا نوش جونش تا عمر دارم مواضبمه همین.
عزت زیاد
هرمز مستوفی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷سافاری مدل 81 دارم تو اتوبان با یه خاور تصادف کردم هر کس ماشینو میدید میگفت چند نفر فوتی داشته ؟! موتورش رونیزه مصرفش به اندازه 405 هست اگه زیاده نوش جونش جان خودم و اعضای خانواده را نجات داد و شاسی فنی سالم بود اتاقش رو عوض کردم شد مثل اولش .خداروشکرلوازم موتورش را کجا باید پیدا کرد لطفا” راهنمایی کنید .
احمدرضا
۲۷ خرداد ۱۳۹۸سلام دوستان آیا پاترول هایروف با معمولی از نظر فنی فرق داره یا فقط سفقش بلندتره؟
شایان
۱۹ مرداد ۱۴۰۳البته من یکی دیده بودم پاترول سافاری قدیمی مثل این داشته بود ولی اومده بود موتور و اتاق و بدنه و
کاملا همیشه چیزش را عوض کرده بود بعد یه سوپر سافاری جدید ساخته بود