در آبان ماه سال ۱۳۸۵ پس از ۱۴ ماه انتظار، خودروی هیوندای آوانته را در نمایندگی مرکزی شرکت پرستوی آبی، واقع در جاده کرج تحویل گرفتم و با ملاحظات کامل (ازنظر آببندی) به شهر اصفهان (محل سکونتم) عزیمت کردم. پس از مدتی با رسیدن به مرز ۲۰۰۰ کیلومتر تصمیم گرفتم خودرو را محک بزنم. لذا در بزرگراه اصفهان-نطنز، در گردنه کرکس ناگهان پا را تا آخر روی پدال گاز فشار دادم؛ گیربکس اتوماتیک فوراً به دنده ۲ برگشت و موتور به غرش درآمد و تا رسیدن دور موتور به ۶۲۰۰ در دنده ۲ ماند و سپس در دنده ۳ نیز تا دور ۶۲۰۰ صبوری کرد و در لحظه رسیدن به دور ۶۲۰۰ درحالیکه عقربه سرعت به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رسیده بود، تعویض دنده به ۴ صورت گرفت. در گردنهای که پژوهای ۴۰۵ بهزحمت با حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نفسزنان خود را بالا میکشیدند، آوانته چون اسب سرکش میتاخت و بهسرعت بالا میرفت.
بعد از مدتی دقت روی رفتار گیربکس آوانته و تعویض دندههای هوشمندانه آن؛ دریافتم حتی راننده ای چون من که مدت ۲۱ سال تجربه رانندگی دارد، در تعویض بهموقع دنده خالی از اشکال نیست و همین جاهاست که موتور تحت فشار قرار میگیرد و استهلاک آن افزوده میشود. طی این هشت سال بااینکه معمولاً تعویض روغن را در ۱۰ هزار کیلومتر انجام میدادم و حتی گاهاَ دیرتر، بهقدری خودرو مثل ساعت منظم و بیدردسر بوده که پس از حدود ۴ سال یکی دوبار از نمایندگی در مورد آوانته های دیگر سؤال کردم که آیا خودروی من استثناء است یا همه آوانته ها بیآزارند، که گفتند آوانته ها فقط برای سرویسهای دوره ای از قبیل تعویض شمع و لنت مراجعه میکنند (برعکس ساختههای وطن که گاها یک مورد استثنائی خودرو خوب در بین آنها یافت میشود! و من هر بار از انتخابم مطمئنتر و راضیتر میشدم. در طی هشت سال غیر از ۳ بار تعویض آب رادیاتور و روغن گیربکس و ۱ بار تعویض لنت عقب و ۴ بار تعویض لنت جلو؛ و تعویض تسمه تایم در کیلومتر ۱۴۹ هزار (که کاملاً سالم و نو مینمود)؛ و ۳ بار تعویض فیلتر سوخت و ۱ بار تعویض تسمه کولر و دینام؛ و سایر کارهای دوره ای و معمول خودرو؛ به جهت تعمیر فقط ۱ بار جنت و بست بالای رادیاتور را در کیلومتر ۱۷۵,۰۰۰ و خود رادیاتور را (به دلیل نشت از درز بالای آن) در کیلومتر ۲۳۷۰۰۰ تعویض نمودم و این در شرایطی بود که به دلیل مسائل کاری و مکان زندگی از شتابگیریهای متعدد ناگزیر بودم و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر را ۱ بار و ۱۹۰ را بارها گذراندم. و در جادههای پر دستانداز نیز تردد مینمودهام. حتی سال گذشته که از نمایندگی خواستم روغن ترمز و هیدرولیک را بازدید و در صورت نیاز تعویض نماید؛ به دلیل کیفیت خوب روغن، نمایندگی نیازی به تعویض ندید! البته پولوس سمت شاگرد حدود ۳ سال پیش (در میان تعجب مهندس نمایندگی) دچار صدای هنگام پیچش کامل شد؛ ولی به دلیل تجربه ای که روی پراید کره ای داشتم که پولوس آن سالها بدون مشکل با وجود صدای در پیچ کارمی کرد، ولی کله پولوس تعویضی آن بهسرعت دوباره به صدا افتاد. لذا آن را تعویض نکردم و تاکنون حتی به اسرعت ۱۹۰ هم مشکلی نداشتهام.اخیراً؛ با توجه به وسواسی که روی خودرو دارم به دلیل صدایی که گاها در دستاندازها از عقب خودرو شنیده میشود و کوبشی که در دستاندازهای کوچک و ریز احساس میکردم، اقدام به تعویض هر ۴ میل موجگیر کردم که قبلیها بعد از باز شدن و معاینه دچار حدود ۲۰ درصد افت کیفیت شده بودند و با تعویض آنها حدود ۴۰ درصد از کوبیدن دستاندازهای کوچک رفع شد. حدود یک سال پیش پدرم به توصیه اینجانب یک آوانته مدل ۱۳۹۱ با کارکرد ۹۰۰۰ خریداری کرد که بنده برای ارزیابی و مقایسه عملکرد آوانته خودم، آن را چند بار مورد آزمایش قرار دادم و با کمال تعجب دیدم بعد از طی ۲۶۰ هزار کیلومتر هیچ افت محسوسی در توان و شتاب پیشرانه حس نمیشود و فقط از نظر صدای موتور و لرزش کارکرد آن حدود ۱۰ درصد و عملکرد زیروبند خودرو در دستاندازها حدود ۱۵ درصد نسبت به خودروی نو، افت کیفیت بوجودآمده است. با استفاده از موتورشوی باکیفیت آلمانی و اضافه کردن روغن ضد اصطکاک آلمانی به روغن موتور؛ مشکل صدا و لرزش موتور نیز تا حدود ۸۰ درصد حل شد. آری؛ من هم مثل هر ایرانی وطنپرست و مسلمان دیگری مایلم از تولیدات داخلی حمایت شود و هر ایرانی با افتخار تمام از تولیدات هموطنان خود استفاده نماید.
اما آیا خود تولیدکنندگان داخلی نباید در جهت حفظ عزت و احترام خود بکوشند و بهجای هدفگذاری کسب درصدهای بالاتر سود، ارتقا کیفیت و رضایت مشتری را هدف بگیرند؛ که این خودبهخود به سود بیشتر هم منجر خواهد شد.
ما هر ازگاهی با شنیدن خبر پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی کشور در زمینههای پزشکی و بیوتکنولوژی و نانو فنآوری و موشکی و هوافضا و غیره به خود میبالیم؛ اما با دیدن افتضاحات خودروهای تولید وطن، سرخورده میشویم (فقط مقایسه تولید سال ۲۰۰۵ کره {آوانته} با تولیدات وطنی در سال ۲۰۱۴ {نه ۲۰۰۵}، خود گویای دریایی از مطلب است. به امید روزی که خودروهای وطنی هم مایه عزت و غرور ملی باشند و کمکی در آسایش و رفاه خانوادههای ایرانی و حتی غیر ایرانی.
نویسنده: دکتر امیر محمد توفیقی
هادی عشق ماشین
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظرم طبیعیه چون از اواسط 87 آوانته ها بعضی قطعاتشون مثل شیشه ها و صندلی هاش ایرانی شده
درود
دانیال
۲۸ تیر ۱۴۰۰سلام من یه هیوندای آوانته مدل ۹۰ دارم
و شیشه ها و تمامی لوازمش کره ای هست.
اون ورنا هست که لوازمش کم کم ایرانی شد مثل شیشه و غیره.
سيامك
۳۱ خرداد ۱۳۹۵سلام به همه دوستان عزیز من یکى از طرفداران آوانته بودم خودمم چند ساله دارم به نظر من این ماشین تا زمان ساپورت قطعات کرمان خودرو یکى از بهترین ماشین هاى ایران بوده ولى متأسفانه الان کم کم داره از اون حالت خوب خارج میشه من تو دو ماه گذشته ۳ بار پمپ بنزین عوض کردم چون پمپ بنزین هاى تو بازار اصلى نیستن چینى بى کیفیت هستن از لحاظ پیدا کردن قطعات دیگه هم داره کم کم به مشکل میفته که این باعث بازار سیاه و قیمت هاى چند برابر میشه و این ماشین کم استحلاک به یک ماشین پر استحلاک تبدیل میکنه البته من که کم کم دارم به فکر فروش میفتم چون اینجورى پیش بره بازار فروش هم به مشکل میخوره
سالار
۶ تیر ۱۳۹۵سلام دیگه هر ماشینى تاریخ مصرف داره این ماشین هم دیگه از رده داره خارج میشه یه مرورى به ماشین هاى قدیمى بکنیدمیبینید ماشین هاى خوب و کم اصطحلاک زیاد بودن ولى الان هیچ اسمى ازشون نیست . من قبلأ آوانته داشتم ماشین خوبى بود ولى فروختم ولى الان فکر نمیکنم بتونم دوباره مثل ماشین خودم پیدا کنم چون از اون موقع خیلى وقت میگذره الان باید سعى کرد از ماشین هاى بورس یکى انتخاب کرد که هم تو تأمین قطعات و فروش مشکلى نداشته باشه
علي
۴ مرداد ۱۳۹۵این خودرو تاریخ مصرف نداره
امیر
۱۸ فروردین ۱۳۹۸سلام
اولا که از نظر تامین قطعات وتعمیرکار اگر فکر کنید با خرید ماشین های ایرانی که تو بورس وفراوان هستند دردسر نخواهید داشت.سخت در اشتباهید.چون مشکل تامین قطعه اصلی وبا کیفیت برای اونا هم وجود داره.تازه وقتی قطعه اصلی آوانته را بخری مطمئنی که برای اولین واخرین بار داری میخری.از بس قطعاتش با دوامه.در صورتیکه که برای ماشین های ایرانی باید یک قطعه را بارها عوض کنی.
دوم اینکه شما 3بار پمپ بنزین تعویض کردی یا قطعه قلابی خریدی ویا مورد دیگه ای هست که به پمپ بنزین آسیب میزنه.مثلا اینکه باک را تا آخر خالی کنی وبعد بنزین بزنی از2طریق به پمپ آسیب می زنه.یکی اینکه آشغالهای کف باک وارد بنزین می شه ودوم اینکه پمپ بیرون از بنزین که بمونه داغ می کنه وباید همیشه تو بنزین شناور باشه.
شایدم تعمیرکارت پمپ را بد جا میزنه و…..
من خودم معمولا وقتی باک به ته می رسید بنزین می زدم وپمپ بنزینم در کیلومتر370هزار خراب شد وبا یک کره ای (غیر اصلی) تعویض کردم والان که کیلومتر505هزار هستم مشکلی نداشتم
محسن
۱۰ تیر ۱۳۹۵سلام
بنظر من هیوندا آوانته ماشین فوق العاده راحت و کم استعلاک و خوبیه.
عرفان
۱۱ تیر ۱۳۹۵سلام به همه اوانته سواران من به تازگی یک خودروی اوانته خریدم ماشین بسیار عالی ونرمیه ولی یه مشکل دارم دکمه رو داشبرد که کیلومتر راصفر میکند کار نمیکند ینی کیلومترم الان صفر نمیشود از دوستان راهنمایی میخواهم که چیکار باید بکنم
دانیال
۱ آبان ۱۳۹۵سلام دگمه trip را 5 ثانیه نگهدارید
هادی عشق ماشین
۲۹ تیر ۱۳۹۵آوانته کارکرده لایک
دنا صفر دیس لایک
علي
۴ مرداد ۱۳۹۵سلام ، من به تازگی یک آوانته 88 اتومات خریدم خیلی خیلی ماشین آروم و راحتیه . زمانی که قرار بود این ماشین رو خریداری کنم فکر میکردم در سربالایی های شدید شاید کم بیاره ولی با توجه به تجربه ای که پیدا کردم الان میبینم از ماشین دنده ای هم سریعتر عمل میکنه و این ماشین از بدنه مقاومی برخورداره تشکر از تولید کنندگان این خودرو
مصطفی
۹ دی ۱۳۹۵سلام من تا به الان چند تا اوانته داشتم، ماشین فوق العاده کم خرج و بی استهلاکی ست، کارکرده این ماشین خیلی خیلی بهتر از ماشین های صفر داخلیست
مهرداد
۱۶ بهمن ۱۳۹۵سلام به همه دوستان، این سوالم شاید خیلی درست نباشه ولی به نظرتون با مبلغ حدود 50 تومن ال 90 اتومات بهتره یا آوانته دنده ای دست دوم؟ کسی از دوستان تجربه رانندگی با این دو خودرو رو داشته که راهنماییم کنه؟
علی
۲۳ فروردین ۱۳۹۶سلام بر همه خوانندگان، من یک آوانته دنده ای مدل88 دارم که از اول هم دست خودم بوده و انصافاً ماشین خوب و محجوبیه از نظر ساختار بدنه محکم از نظر قیافه سنگین و با کلاس، موتور پر قدرت و در این مدت هم که هیچ خرجی جز سرویس معمول نداشته. البته مشکل این ماشین نداشتن آپشن داخل اتاق مثل کروز کنترل، سنسورهای کمکی و …. که خوب با توجه به مدل نباید توقع داشت.
محمد
۴ خرداد ۱۳۹۶سلام به همه دوستان
من این ماشینو دارم از همه لحاظ عالیه هر کسى تو فکر خرید شک نکنه بخره پشیمون نمیشه اگر کسى در مورد این ماشین بد بگه یعنى این ماشینو نداشته و نمیشناستش چون این ماشین از همه لحاظ عالیه از لحاظ استحلاک بسیار کم استحلاک با قطعات با کیفیت و بادوام قطعاتش هم تو بازار پر هست شتاب بالا که اصلأ باور نکردنى هست بسیار موتور وحشى و پر قدرتى داره بیخود نیست بهش میگن بچه آزرا و قتى با این ماشین سرعت بالاى ۱۶۰ میرى تاره میفهمى چه ماشینى سوار شدى حتى تو سرعت بالاى ۱۶۰ هم این ماشین شتاب داره هر چى گاز میدى گاز میخوره و راه میره من تو اتوبان ساوه کیلومترش رو تا ته چسبوندم دور مترش هنوز روى ۴۵۰۰ بود تو جاده بسیار کم مصرف با کولر روشن یا خاموش تو شهر یا جاده هیچ ضعف تو موتور احساس نمیشه بسیار سوارى نرمى داره بسیار استخون دار هست این ماشین چند وقت میخوام ماشینو عوض کنم یه تنوعى بشه با هر ماشینى تا رنج ۱۰۰ تومن مقایسه میکنم میبینم هنوز سره شاید بفروشمش بعد دونبال یک کم کارکردتر بگردم رانندگى باهاش خیلى راحت هست تو شهر چهار طرف ماشین کاملأ تو دست نسبت به این قیمت و پولى که میدى عالیه این حس رو شاید روى ماشین هاى بالاى ۱۰۰ میلیون بشه تجربه کرد که البته باز به قیمت قطعات و استهلاکش فکر نکنم برسه ماشین کمى کسى هاى که سوار میشن همه مصرف کنند هستن تاکسى یا ماشین هاى ادارى … نیست کلاس خودشو داره مطمئن هستم بد از خرید دعام میکنید ولى حتمأ سرویس هاى ماشینو پیش نمایندگى ببرید هر جاى نبرید که همیشه ماشینتون سالم بمونه ?
حمزه
۶ تیر ۱۳۹۶سلام
من مثل خیلی از دوستان تنوع ماشین رو دوست دارم و سالی چند بار ماشین عوض میکنم
ولی از وقتی اوانته خریدم واقعا دلبسته این ماشین شدم عملکرد اوانته رو میتونم باجمله کوتاهی توصیف کنم “راحت بی درد سر و ساده” اگر روزی بخام عوضش کنم احتمالا سراغ برادر بزرگترش سوناتا میرم
نکته ای که باید توجه کنید اینه که اوانته سالم بخرید
موفق باشید
محمد
۱۶ مرداد ۱۳۹۶آقاییان آوانته سوار یه سوال دارم: واسکازین گیربکس اتومات این ماشین را در چه کیلومتری تعویض میکنید.
با تشکر
محمد
۱۹ شهریور ۱۳۹۶سلام دوستان من یه اوانته دستی مدل نود خریدم .الان130000 کارکرد داره.با تعویض روغنش متوجه شدم تو هر 6000 کیلومتر حدودکمتر از یک لیتر روغن کم میکنه.شما که تجربه دارید این طبیعیه یا نه .شرایط روغن سوزی هم نمیبینم . روغن ریزی هم نداره ..میتونید راهنماییم کنید ممنون میشم
مرتضي
۶ آبان ۱۳۹۶سلام
چهار سال این ماشین رو دارم
تنها عیبی که داره خراب نمیشه
بعد ادم رو به شک میندازه هی میبریش تعمیر گاه
میگه هیچیش نیست
علی
۲۴ آذر ۱۳۹۶سلام دوستان آوانته ای بهترین وسالمترین ومنصفترین نمایندگی کجاست
محسن
۲۰ دی ۱۳۹۶سلام به همه ی دوستان در یک کلام این ماشین بهترینه و هیچ وقت هم قدیمی نمیشه
میلاد
۲۸ دی ۱۳۹۶با سلام.
چند سالی هست که دنبال یک آوانته تمیز و سالم میگشتم.
تا بالاخره چند روز پیش یکیشو پیدا کردم و خریدمش.
مدل ۸۹ اتومات هست . با کارکرد ۱۰۳ هزار .
فقط میتونم بگم فوق العاده است.
رقیب نداره تا رنج ۸۰ میلیون.
من اینو ۶۰ خریدمش.
حس کردم یکم میکوبه.بردم نمایندگی گفت هنوز قطعات فابریک از سال ۸۹ رو ماشین هست. لاستیکت ایرانی هست. عوضش کردم واقعا خوب شد.
موتور و گیربکس عالی.
تا دیروز ک فرصت نشد گازش بدمفکر میکردم تنبله
ولی وقتی امتحانش کردم متوجه شدم در عین سادگی و متانت چقددددررر وحشی و پرشتاب هست این ماشین.
خلاصه اینکه از خرید و انتخابش لحظه ای تعلل نکنید.
متشکرم.
احمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۶من خودم قبلا ورنا داشتم الان آونته دارم واقعا خنده ام میگیره وقتی میبینم افرادی هستن که این ماشین رو با آشغالهای ایرانی مقایسه میکنن…. حرفی ندارم با این افراد
توماس
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷یک آوانته سالم رو چطور شناسایی کنم?
با تشکر.
رامين
۸ خرداد ۱۳۹۷آوانته یک ایراد بزرگ داره اونم اینه که وقتى میخریش دیگه تا ۵۰ م ت بالاتر هیچ ماشینى نمیتونه راضیتونن کنه عجیب ماشینى ها عجیب ماشینى ه بعضى اوقات با خودم فکر میکنم کاش یک تمیزشو پیدا کنم بخرم بزار کنار که اگر این از دست رفت اونو داشته باشم ( ماشینى با ظاهر ساده اما با سوارى و فنى و قدرت موتور عالى )
سارا
۸ خرداد ۱۳۹۷ماشین هاى این نسل همه سلطان هستند 2005 تا ۲۰۰۹ کمرى که بعد از هزار کیلومتر دوباره کیلومترش صفر میکنه ولى انگار نه انگار که هزار تا راه رفتى باهاش ماکسیما، آوانته . .. اینا همیشه از لحاظ کیفیت قطعات ، اصطحلاک ، فنى خوب و همیشه سلطان جادها باقى میمونن من خودم یک آوانته اتومات ۸۹ دارم الانم یک النترا صفر گرفتم ولى هر چى سعى میکنم آوانته رو بفروشم دلم نمیاد انقدر که این خوبه
ک.اب
۱۹ مرداد ۱۳۹۷سلام
من یه اوانته ۸۷ دنده ای دارم . ۱۵۰ هزار کار کرده به نظرم فرمون ماشین یه مقدار سفت هست . لطفا راهنمایی کنید
مهدی
۱۰ شهریور ۱۳۹۷سلام من حدود ۳۲ ساله که رانندگی میکنم و بیشتر ماشینها رو داشته ام و امتحان کرده ام ۲ ماه پیش آوانته خریدم و باور بفرمایید که آنقدر ازش راضیم که فکر نمیکنم که هیچوقت بفروشمش
به نظر من یکی از بهترین و کم استهلاک ترین ماشینها است
میلاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۸سلام من یه ۲۰۷ دنده دستی دارم بنا به شرایط رفت و آمد سرکار میخوام ماشین اتومات بخرم به نظر دوستان منطقی هست ۲۰۷ مدل ۹۶ رو بفروشم یه آوانته مدل ۹۰ مخرم؟
مهدی
۲۰ مرداد ۱۳۹۸من هم مدتی دنده ایش را داشتم. از نظر شتاب و قدرت معرکه بود،
اما بنظرم دو عیب داشت: صندلی های ناراحت، کوبش کمک ها خصوصا در عقب…
جلالی
۱۲ مهر ۱۳۹۸سلام دوستان ماشین به استانداراونته نیست
و دیگه نمیاد هرکی داره تا۷۰۰۰۰۰کیلومتر کار
میکنه خداخیرشون بده سازنده این خودرو
رضا
۱۲ مهر ۱۳۹۸فوقالعاده است این ماشین اونته
امیر
۱ اسفند ۱۳۹۸من آزرا، سانتافه ، چیرمن، پارس، پراید، پژو ۲۰۰۰ تا الان داشتم، یک سال هست آوانته دنده ای ۸۴ خریدم، باور کنید هیچ کدوم به نسبت پولش، به خوبی آوانته نیست.