امروز هم مثل روزهای گذشته با قسمت دیگری از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال با شما هستیم. در چند قسمت قبلتر از این دوئل بهطور کامل توضیح دادیم که بنا به دلایلی برای هاچبکهای سگمنت C یا همان کامپکت، گروهی کلی تأسیس کردهایم که خود شامل سه زیرگروه هاچبکهای کامپکت، هاچبکهای کامپکت اسپرت و هاچبکهای کامپکت لوکس میشود. در همان دوئل مذکور اولین دوئل از زیرگروه هاچبکهای کامپکت برگزار شد و حالا امروز اولین دوئل زیرگروه هاچبکهای کامپکت لوکس را هم برگزار میکنیم که بین آلفارومئو جولیتا و آئودی A3 است.
آئودی A3 | آلفارومئو جولیا | مرسدس بنز A کلاس | اینفینیتی Q30 |
؟ | ؟ | ||
بامو سری ۱ | ولوو V40 | لکسس CT | دیاس ۴ |
؟ | ؟ |
آئودی A3
آئودی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ نسل نخست هاچبک A3 را معرفی کرد. این خودرو که در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر به تولید میرسید، بر روی پلتفرم A4 گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با خودروهای فراوانی از این گروه همچون هاچبکهای کامپکت فولکسواگن گلف و سئات لئون مشترک بود. سپس نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ جایی بود که آئودی نسل دوم A3 را برای اولین بار رونمایی نمود. در این نسل برای اولین بار نسخهٔ کابریولت نیز به خانوادهٔ A3 اضافه شد. این هاچبک لوکس آلمانی اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رخ نشان داد. این نسل روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که همچنان با گلف و لئون و دیگر محصولات گروه فولکسواگن همچون اشکودا اکتاویا مشترک است. همچنین در این نسل نسخهٔ سدان هم بهعنوان چهارمین عضو به خانوادهٔ A3 اضافه شد. این مدل برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی گردید. نسل کنونی A3 برای مدل ۲۰۱۷ فیسلیفتی را تجربه کرد که نمایی جلویی آنرا به برادر بزرگترش یعنی سدان A4 شبیه کرده است. این خودرو هماکنون در مدلهای بسیار متنوع و با طیف گستردهای از پیشرانهها به بازار عرضه میشود که در بین آنها نسخهٔ پلاگینهیبریدی بنام E-Tron و دوگانهسوز CNG با نام G-Tron هم وجود دارد. در صدر خانوادهٔ A3 نیز مدلهای اسپرت و عملکردی S3 و RS3 قرار گرفتهاند. در این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب ایتالیایی، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ TFSI برای A3 انتخاب شده است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط گیربکسهایی چون یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند اما برای موتورهای قویتر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هم وجود دارد.
آلفارومئو جولیتا
آلفارومئو برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ از نام جولیتا برای یک خودروی کامپکت دیفرانسیل عقب استفاده کرد که در نسخههای گوناگونی چون سدان و کوپه تا سال ۱۹۶۵ تولید شد. سپس برای چند سال خبری از این نام در سبد محصولات آلفارومئو نبود تا اینکه در سال ۱۹۷۷ برای دومین بار از این نام برای یک سدان بزرگ دیفرانسیل عقب استفاده شد. این ماشین نیز تا سال ۱۹۸۵ به تولید رسید و پسازآن دوباره نام جولیتا از سبد محصولات آلفارومئو کنار رفت تا اینکه نهایتاً این نام برای سومین بار در سال ۲۰۰۹ مورداستفاده قرار گرفت اما این بار جولیتا در قامت یک هاچبک کامپکت دیفرانسیل جلو بازگشت. این خودرو روی پلتفرم کامپکت گروه فیات ساخته شده که با خودروهایی از این گروه خودروسازی مانند لانچیا دلتا مشترک است. جولیتای کنونی از سال ۲۰۰۹ تاکنون همچنان در یک نسل در حال تولید است اما طی این سالها دو بار مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفته که تغییرات ظاهری جزئی را برای آن به همراه داشته است. جولیتا اما برخلاف آئودی A3 صرفاً در یک نسخهٔ پنجدر به تولید میرسد. این هاچبک لوکس ایتالیایی هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه میشود. لیست موتورهای بنزینی از یک واحد ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آغاز میگردد که خود در سطوح قدرت مختلفی ارائه میشود. برای این دوئل به جهت هماهنگی کامل با رقیب آلمانی، نسخهٔ ۱۵۰ اسب بخاری همین پیشرانه انتخاب شده است. همچنین همین موتور در یک نسخهٔ دوگانهسوز LPG هم ارائه میشود که ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد. در صدر مدلهای جولیتا نیز مدل Veloce قرار دارد که به یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری بنزینی توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت مجهز است. تمامی مدلهای جولیتا صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو تولید میشوند.
آئودی A3 | آلفارومئو جولیتا | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۲ ثانیه | ۸.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۸ ثانیه | ۱۶.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۶ لیتر (ترکیبی) | ۵.۵ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۶۰ لیتر |
وزن | ۱۲۳۰ کیلوگرم | ۱۲۹۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۱ متر | ۴.۳۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۳ متر | ۲.۶۳ متر |
حجم صندوق بار | ۳۸۰ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۱,۳۸۰ پوند | ۱۹,۶۲۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید
[polldaddy poll=9884698]
ارش
۷ آذر ۱۳۹۶لعنتی این بچه فراری رو خیلی دوست دارم با اینکه آئودی بهتره ولی عقل روکنار میذارم البته اگه داشته باشم که ندارم و به آلفارومئو رای میدم.
Wrx
۷ آذر ۱۳۹۶خیلی خیلی سخت شد هر دوتا رو دوس دارم و به هیچ کدوم رای نمیدم ?
مرصاد
۷ آذر ۱۳۹۶ماشین غیر آئودی ، یه جک بی مزه ست ?
?? ○○○○
M.us
۷ آذر ۱۳۹۶آئودی از لحاظ فنی برتر اما به نظر من داخل آئودی یکم سرد و بی روح درحالی که داخل آلفا کوچولو یکم به روز تره
power acrive
۷ آذر ۱۳۹۶من که هرچی نگاه میکنم بر عکس اینو گفتی میبینم
سامان اذری
۷ آذر ۱۳۹۶هردو از نظر فنی یکی هستند
مونده به سلیقه طرف
ولی تو خارج ائودی همه جا هست ولی الفا رومئو کمتر دیده میشه و خاص تر هست
نظر شخصی
#ali.m#
۷ آذر ۱۳۹۶به نظر من ائودی تا حدودی بهتره به خاطر مصرف سوختش چون حجم موتورشون یکیه .
به علاوه اینکه الفا از نظر لوکس بودن در سطح پایین تری قرار داره .
اما جولیا رو انتخاب میکنم به خاطر طراحی خاصش که از روز اولی ک تو خیابونا دیدمش عاشقش شدم .
و ویژگی های فنی مناسبش .
کابینشم که خیلی بهتر از ائودیه .
علیرضا
۷ آذر ۱۳۹۶اینم ی دوئل جذاب برای کسایی که همیشه نخونده رای میدادن …
اینجا انتخاب سخته واقعا
محمد
۷ آذر ۱۳۹۶به آئودی رای میدم فقط به خاطر حجم صندوق بیشتر و طراحی داخلی بهتر.
Saman
۷ آذر ۱۳۹۶چقدر فرمون آئودی زشته :D :-)
Ali a
۷ آذر ۱۳۹۶آئودی با کیفیت تر. طراحی بیرونی و داخلی جذاب تر حداقل برای من. مصرف کمتر…
شاهين
۷ آذر ۱۳۹۶انتخاب اونقدر سخت بود که مجبور شدم کل متن رو کامل بخونم.واسه این سگمنت هرچی طول ماشین کمتر باشه و مصرف سوخت هم کمتر باشه امتیاز میره بالاتر.شخصا این سگمنت رو زنونه میدونم و معمولا اگه شما این ماشین رو واسه همسرت بخری ترجیح میدی مصرف سوخت پایینتری داشته باشه و قابل اتکا باشه و دیرتر خراب بشه.واسه همین فکر میکنم آئودی عقلانی تره.
حمیدرضا
۷ آذر ۱۳۹۶قیمت و مهندسی بی نهایت عجیب ایتالیایی رو ترجیح میدم البته ائودی هم خیلی جذابه و شاید در دنیای واقعی امکان خرید یک ائودی بیشتر از یه الفا هست
ایمان
۷ آذر ۱۳۹۶آلفا خیلی زیباتره و ضمنا ایتالیایی هم هست و منم عاشق ماشینای ایتالیایی.بدون تردید به آلفا رای میدم
M.m
۷ آذر ۱۳۹۶من. به خاطر یک لیتر بنزین نمی تونم از زیبایی
الفا چشم پوشی کنم. به همین خاطر ایتالیایی را انتخاب می کنم
محمد
۸ آذر ۱۳۹۶بدون خوندن مشخصات ظاهر محصولات آئودی می ارزه به کل آلفا رومئو
بنیامین
۱۶ آذر ۱۳۹۶با عرض سلام
امید وار بودم حداقل سایت معتبری مثل شما مشخصات الفارومئو رو درست بزنه…!
این ماشین ۱۷۰ اسب بخار تولید کرده با ۲۵۰ نیوتون متر…!
شتاب صفر تا صد۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۴۰ کیلومتر هست که خودم توی فیلم دیدم…!
من انتخابم جولیتا هستش ولی طراحی داخلی ائودی رو بیشتر میپسندم …!
با تشکر
good mood
۲۵ آذر ۱۳۹۶اگه بخوای یه فلکس گلف لوکس و اسپرت داشته باشی نتیجش میشه A3
پدال جان فکر میکنم بازم مقایسه اشتباه گذاشتی :)
آلفا Brera رقیب َA3 میشه
جولیتا اصلا هندلینگش مثل A3 نیست