امروز به ایستگاه ششم از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که به گروه کراساوورهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل پنجم این گروه که بین اینفینیتی QX50 و دیاس ۷ برگزار شد، مجموعاً تعداد ۱۷۲۷ رأی به ثبت رسیده است که دیاس موفق شد با دریافت ۱۰۴۸ عدد از آنها و کسب ۶۰ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه اینفینیتی با ۶۷۹ رأی از دور رقابتها حذف شد. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت لوکس، دو هموطن و همخانوادهٔ آلمانی یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند.
بامو X3 | لکسس NX | مرسدس بنز GLC | لندروور دیسکاوری اسپرت |
لکسس NX | مرسدس بنز GLC | ||
دیاس ۵ | اینفینیتی QX50 | جگوار F-Pace | آلفارومئو استلویو |
دیاس ۷ | جگوار F-Pace | ||
آکورا RDX | کادیلاک XT4 | لینکلن MKC | ولوو XC60 |
؟ | ولوو XC60 | ||
آئودی Q5 | پورشه ماکان | مرسدس بنز GLC کوپه | بامو X4 |
؟ | ؟ |
آئودی Q5
آئودی برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۰۸ کراساوور کامپکتی بنام Q5 را رونمایی کرد که پس از Q7 دومین کراساوور این شرکت محسوب میشد. البته حدود یک سال قبل از آن، یعنی در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۰۷ آئودی با رونمایی از کانسپت Cross Cabriolet، پیشنمایشی از Q5 را در قالب یک کراساوور کابریولت دودر ارائه کرده بود. نسل اول این کراساوور آلمانی روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با تعداد زیادی از محصولات آئودی مانند A4 و A5 مشترک بود. چند سال بعد پورشه ماکان هم روی همین پلتفرم ساخته شد. نسل نخست Q5 تا امسال تولید میشد اما چند وقتی است که جای خود را به نسل دوم داده است که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. نسل دوم Q5 طبق زبان طراحی جدید آئودی شکل گرفته و از این لحاظ دنبالهروی برادر بزرگترش Q7 است. همچنین در این نسل Q5، از نسخهٔ بروز شدهٔ همان پلتفرم MLB با نام MLB evo استفاده شده است یعنی پلتفرمی که در لامبورگینی اوروس هم بکار رفته است. این کراساوور کامپکت لوکس در نسخههای معمولی تنها با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که یکی دیزلی و دیگری بنزینی است. موتور دیزلی از نوع ۳ لیتری V6 توربو و پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است ولی ما برای این رقابت قویترین نسخهٔ Q5 یعنی مدل اسپرت SQ5 را انتخاب کردهایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. تمامی مدلهای Q5 بهصورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هستند. آئودی Q5 تا پایان ماه نوامبر در ایالاتمتحده بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
پورشه ماکان
پورشه که با معرفی مدل کاین بهعنوان اولین کراساوور خود به موفقیت قابلتوجهی دست پیدا کرده بود، در اوایل دههٔ دوم قرن بیست و یکم تصمیم گرفت خانوادهٔ کراساوورهای خود را گسترش داده و این بار شانس خود را در یک کلاس پایینتر یعنی سگمنت کراساوورهای کامپکت لوکس هم امتحان کند. بدین ترتیب نهایتاً دومین کراساوور تاریخ پورشه برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۳ با نام ماکان رونمایی شده و سپس فروش آن از بهار ۲۰۱۴ در اروپا و ایالاتمتحده آغاز گردید. همانطور که در بالا اشاره شد، ماکان بر روی پلتفرم مشترکی با آئودی Q5 ساخته شده و بنابراین پایه و اساس دو خودروی این دوئل یکسان است. ولی ماکان برخلاف Q5 با طیف گستردهای از پیشرانههای گوناگون بنزینی و دیزل و در مدلهای مختلفی شامل پایه، S، S دیزل، GTS و توربو به بازارهای جهانی عرضه میگردد. لیست پیشرانهها هم از ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو در مدل پایه آغاز شده و نهایتاً به ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو در قویترین مدل یعنی ماکان توربو میرسد. این مدل خود در دو نسخهٔ استاندارد و Performance Package عرضه میشود که اولی ۴۰۰ اسب بخار و دومی ۴۴۰ اسب بخار قدرت داشته و قویترین عضو خانوادهٔ ماکان محسوب میشود. ولی ما در این دوئل ماکان S را انتخاب کردهایم که نزدیکترین مدل به آئودی SQ5 محسوب میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در تمامی مدلهای ماکان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه PDK صورت گرفته و همهٔ مدلها بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. پورشه ماکان در یازده ماه سپری شده از سال جاری در بازار ایالاتمتحده حدود ۱۹ هزار دستگاه فروش داشته است.
آئودی SQ5 | پورشه ماکان S | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۳ لیتری V6 |
تنفس | توربوشارژ | توئین توربو |
قدرت | ۳۵۵ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۱ ثانیه | ۵.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۷ ثانیه | ۱۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) | ۱۲.۳ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۰۱۰ کیلوگرم | ۱۹۹۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۶۷ متر | ۴.۶۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۲ متر | ۲.۸۰ متر |
حجم صندوق بار | ۷۶۵ لیتر | ۵۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۵۵,۲۷۵ دلار | ۵۵,۴۵۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9897604]
حامد
۲۳ آذر ۱۳۹۶همیشه وقتی یک طرف دوئل صحبت از پورشه باشه قطعا انتخابم پورشه هست
چراغای عقب ماکان فوقالعادست
فقط کافیه یه بار نگاش کنید عاشقش میشید
Hamid.Hellcat
۲۳ آذر ۱۳۹۶از هر نظر آئودی سر تره.
Ali
۲۳ آذر ۱۳۹۶به این میگن دویل واقعا نمیشه انتخاب کرد❤️
شاهين
۲۳ آذر ۱۳۹۶من به پورشه رای دادم ولی خدایی آئودی هم خیلی خیلی شاخه.
امیر
۲۳ آذر ۱۳۹۶از همه لحاظ audi بهتره واقعا دیگه گه تعصب رو تو قوطی کردین شما
بهرام
۲۴ آذر ۱۳۹۶مگه میشه تو این دوئل از ماکان دل و کند و به Q5 رای داد … با تمام احترامی که به آئودی و پیشرفت و موفقیت هاش دارم ، به ماکان رای دادم اصلا ابهت از سر و روش میباره ???
مرصاد
۲۳ آذر ۱۳۹۶مهندسی یعنی ارباب حلقه ها ❤♥
و دیگر هیچ
KING 918 (محمدرضا)
۲۳ آذر ۱۳۹۶با اینکه ائودی رو خیلی دوست دارم ولی تعصب نمیذاره انتخابش کنم پس پورشه…………….
Hamid...Audi
۲۳ آذر ۱۳۹۶دقیقا منم همینجوریم.
ولی بر عکسش :-))))
shirko.mercedesbenz
۲۳ آذر ۱۳۹۶پورش
رضا
۲۴ آذر ۱۳۹۶به چه دلیل خب پورشه؟
از لحاظ قدرت که ائودی سر تره
از لحاظ گشتاور هم همین طور
از لحاظ شتاب با وجود اینکه وزن بیشتری داره با هم برابرن
از لحاظ ظرفیت صندوق بار هم که ائودی خیلی بزرگتره
مصرف سوختشم کمتره
قیمت هاشون هم برابره
کیفیت هرجفتشون هم خوبه و هر جفتشون کهنه کارن
چی باعث میشه اون وقت بیاید بگید پورش؟ تعصب دیگه خیلی بیجا
Amir
۲۳ آذر ۱۳۹۶خیلی انتخاب سختیه
با این حال انتخاب من ماکان
علی
۲۳ آذر ۱۳۹۶داشبورد و کنسول ماکان چقدر متقارن و منظمه،انگار همه چیز سر جای خودشه.اما داخل آئودی یه خورده قروقاطیه، ب ام و هم همینطوره.انتخاب منم ماکانه.
عرفان
۲۳ آذر ۱۳۹۶من تجربه هر دوتاشو داشتم
ماکان از هر لحاظ بهتره..(موتور، گیربکس، راحتی، جلوه و…)
نسل جدید Q5 قدیمی میزنه..
حمیدرضا
۲۳ آذر ۱۳۹۶انتخاب من ائودی به خاطر ظرافت طراحی داخلی و قیمت مناسب و از همه مهم تر هزینه های تحمیلی کمتر به صاحب ماشین
M3csl
۲۳ آذر ۱۳۹۶من شدیدا متحیر شدم!!! نمیدونم ما خیلی پورشه ندیده و کج سلیقه ایم ،یا آمریکاییا خیلی پورشه دیده و بد سلیقن،،اخه چه جوری میشه ک با اختلاف قیمت ۱۷۵ دلاری(حدود ۷۰۰ هزار تومان) آئودی ۳۱ هزار تا بیشتر بفروشه!!! قیمتا ک تقریبا برابره،،چرا پورشه نمیخرن؟؟!! نکنه خرن.!!!؟؟
mehran911
۲۳ آذر ۱۳۹۶هر سال که از تولید یک نسخه از یک خودرو میگذره فروشش نسبت به سال قبل افت میکنه
همین ماکان در سال اول و عرضه محبوبترین کراس اوور آمریکا شده
ارش
۲۳ آذر ۱۳۹۶پورشه
کارل شلبی
۲۳ آذر ۱۳۹۶پدال!!!!شورولت کوروت Zr1هنسی معرفی شده خبرشو بزار دیگه چرا اینقدر دیر اخباره میزارید!!!
نویدی
۲۳ آذر ۱۳۹۶به هر کدومش رای بدم در حق اون یکی اجحاف کردم!انتخاب فقط برمیگرده به سلیقه وگرنه نمیشه گفت کدومش بهتره.
هر دو رو دوست دارم ولی به اندازه سر سوزن تمایلم به پورشه ماکان بیشتره.
حمید
۲۳ آذر ۱۳۹۶با احترام برا آ بو دی انتخاب من ماکان
امیر
۲۳ آذر ۱۳۹۶عجب دوئلی عجب دوئلی!!واقعا آدم کیف می کنه با این شاهکارهای خودروسازی!با اینکه آرزوی داشتن ماکان رو دارم اما آئودی کمی بهتره و بهش رای دادم
هادی
۲۳ آذر ۱۳۹۶فینال زودرس
احسان
۲۳ آذر ۱۳۹۶دوستان،
به نظرتون اون شکاف های اگزوز های آئودی دکوری و فیک هستند ؟
اگه جواب بله هست…
نمیدونم واقعا این چه کاریه میکنن کمپانی ها
حتی اونهایی که کارشون درسته….!؟
آخه چه اصراریه مما و دکور اگزوز را ایجاد کردن…!
sunmartin
۲۴ آذر ۱۳۹۶پورشه و آئودی … بهترین های جهان ازینها بهتر مگه داریم مگه ساخته شده؟
من انتخابم ارباب حلقه هاست آنچه خوبان همه دارند …آئودی تریم داخلی فوق العاده مرقوب و به کیفیت زیبا و یونیکی داره طراحان آئودی از پیار شرایر گرامی تا طراحان حال آئودی سنگ بنای این شرکت با ساخته های مرغوب و متفاوتی بنا کردند
از طرفی پورشه با هر خودرویی در میوفته ولو با یک رده از خود و کلاس بالاتر و یا حتی قویتر بشدت برنده میشه پورشه پورشه است و با هیچ ساخته بشری قابل قیاس نیست من بلحاظ طراحی آئودی انتخاب کردم و الا پورشه بالاترین برند جهانه
Archi KHAN
۲۴ آذر ۱۳۹۶دمت گرم
اصن :
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
Saied
۲۴ آذر ۱۳۹۶اخه ماشینی هست که با پورشه قابل مقایسه بشه.
کسی که عاشق پورشه باشه ماشینش رو با طلا هم عوض نمیکنه چه برسه به مقایسه کردن با ماشینه دیگه
ابولفضل نصیری
۲۴ آذر ۱۳۹۶در هیچ فاکتوری ماکان برتری به q5 نداره و واقعا برنده این دوئل آئودیست
mazaher
۲۴ آذر ۱۳۹۶بهترین خودروهای تولیدی جهان برای آلمانه اما من بیشتر پورشه رو می پسندم چون برای ادعای خود سنددارد و ان هم محبوبیت کیفی در جهان.
M.us
۲۴ آذر ۱۳۹۶آیودی انتخاب منه چون نه تنها با اختلاف جزیی بهتر از پورش بلکه واقعا ارزش خرید بیشتری داره تو ماشینای پورشه فقط پانامرا توربو s و کاین و دوست دارم خیلی رویایی ان
کیوان
۲۴ آذر ۱۳۹۶پورشه عالیه اما کاین نه ماکان Q5 انتخابمه
good mood
۲۴ آذر ۱۳۹۶به لحاظ سواری و فنی هردو یکی هستن و بهترین کیفیت ارایه میدن و تنها تفاوت ممکنه خروجی صدای اگزوز باشه
در نگاه اول پورشه زیباتر به نظر میاد و خطوط نرم تری داره اما تکراری شده
Q5 بیشتر به دلم میشینه :)
ولی بعد گذشت 10 سال به دلیل همون خطوط نرم طراحی ماکان چشم نواز تر خواهد بود و ارزش خودشو حفظ خواهد کرد
ضمن اینکه در بحث هزینه ها AUDI کم هزینه تره