امروز در قسمت دیگری از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به جذابترین گروه این رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه لامبورگینی سنتناریو و پاگانی هوآیرا باهم به نبردی سخت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۷۵۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سنتناریو موفق به دریافت ۱۲۵۷ رأی شده و با کسب ۷۱ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالیکه هوآیرا با دریافت ۵۰۱ رأی از گردونهٔ رقابتها خارج شد. حال امروز در چهارمین دوئل گروه هایپراسپرتها، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مکلارن سنا و آستونمارتین ولکان پای به میدان نبرد گذاشتهاند.
پورشه ۹۱۸ | فراری لافراری | مکلارن P1 | جگوار C-X75 |
فراری لافراری | ؟ | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
؟ | لامبورگینی سنتناریو | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا |
مکلارن پس از خاتمه تولید هایپرکار P1 در سال ۲۰۱۵ کار بر روی ساخت هایپرکار جدیدی را با نام داخلی P15 آغاز کرد. آغاز کرد. نهایتاً این ماشین در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ رونمایی شده و سپس رسماً در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ به نمایش عمومی درآمد. البته هایپرکار جدید مکلارن به یاد رانندۀ افسانهای فرمول یک، آیرتون سنای فقید که در سالهای ۱۹۸۸، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ با تیم مکلارن قهرمان جهان شد، سنا نام گرفته است. این هایپرکار جدید اما جایگزین مستقیمی برای P1 محسوب نمیشود چراکه مکلارن در حال توسعهٔ هایپرکار سهنفرهای بنام BP23 است که جایگزین رسمی P1 خواهد بود. سنا در اصل بر اساس سوپراسپرت 720S ساخته شده و در آن از نسخۀ اصلاحشدهای از شاسی فیبر کربنی سبکوزن 720S استفاده شده است. علاوه بر این، مکلارن سنا از نسخۀ ارتقاءیافتۀ همان پیشرانۀ ۴ لیتری V8 توئین توربوی 720S استفاده میکند که حالا خروجی آن به ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. بنابراین در سنا برخلاف P1 خبری از قوای محرکۀ هیبریدی نیست و مکلارن در آن از پیشرانۀ بنزینی سنتی استفاده کرده است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتۀ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. هرچند این هایپرکار بریتانیایی یک خودروی جادهای قانونی محسوب میشود اما به گفتۀ مکلارن در درجۀ اول برای استفاده در پیست طراحی شده و بنابراین از این لحلظ با رقیب هموطن خود در این دوئل که صرفاً خودرویی مخصوص پیست است کاملاً هماهنگ است. مکلارن سنا هم مانند تمامی هایپراسپرتها خودرویی تولید محدود است و تنها ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته میشود که هرکدام حدود ۱ میلیون دلار قیمت دارند.
آستونمارتین در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ جانشین هایپرکار قبلی خود یعنی One 77 را با نام ولکان رونمایی نمود. این خودرو روی پلتفرم One 77 ساخته شده است که رسماً در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی شده بود. اما این هیولای بریتانیایی صرفاً مخصوص پیست طراحی شده و با آن فقط میتوان در پیست رانندگی کرد و مجوز تردد در خیابانهای عمومی را ندارد. ولکان مجهز به یک نیروگاه ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت آستونمارتین است که ۸۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قویترین پیشرانهٔ نفس طبیعی این شرکت محسوب میشود؛ این موتور طبق سنت آستونمارتین، برخلاف مکلارن سنا و بطورکلی دیگر هایپرکارهای این گروه، در جلوی ولکان نصب شده است. یکی از ویژگیهای برجستۀ این هایپراسپرت بریتانیایی وزن بسیار سبک آن است که این مهم از طریق استفاده از شاسی آلومینیومی، بدنهٔ فیبر کربنی، ترمزهای کربن سرامیکی و میلگاردان فیبر کربنی به دست آمده و موجب شده وزن این ابر خودروی دوازده سیلندر به تنها ۱۳۵۰ کیلوگرم برسد. نیروی موتور نیز از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سکوئنشال و یک دیفرانسیل لغزش محدود تنها به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. ولکان توسط خود آستونمارتین و مدیر طراحی آن آقای مارک رایشمن طراحی شده است. در فستیوال گودوود ۲۰۱۷ نیز آستونمارتین نسخۀ ویژهای از ولکان را با نام AMR Pro رونمایی کرد در در قسمتهایی چون آئرودینامیک ارتقاء پیدا کرده است. این هیولای بریتانیایی هم خودرویی تولید محدود بوده و فقط ۲۴ دستگاه ساخته میشود که هریک قیمتی برابر با ۲.۳ میلیون دلار دارند. از سوی دیگر، چند وقتی است که آستونمارتین هایپرکار کاملاً جدیدی بنام والکیِری را بعنوان جانشین ولکان معرفی نموده که البته این ماشین، هایپرکاری موتور وسط است.
مقایسه مشخصات فنی
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | |
ترکیب | موتور وسط | موتور جلو |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 | ۷ لیتری V12 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۸۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه | ۳.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت | ۳۶۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۷۴ متر | ۴.۸۰ متر |
وزن | ۱۲۰۰ کیلوگرم | ۱۳۵۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۶۶۷ اسب بخار/تن | ۶۰۷ اسب بخار/تن |
قیمت پایه | ۱ میلیون دلار | ۲.۳ میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9981067]
علی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷باید گفت دوئل بین دو کله پوک بیریخت . من به شخصه بین بیریخت و بیریختر ، بیرخترو انتخاب میکنم حداقل شتابش خوبه . قیمتها که هیچی نگم بهتره .
مکی رای من خواهد بود .
thank u so much
hosseinbimmer
۲۴ فروردین ۱۳۹۷جداً به نظرت ولکان بیریخته؟ ?
مرصاد
۲۴ فروردین ۱۳۹۷آره واقعا
باید رو طراحی شون بیشتر کار میکردند
بالاخره طراحی های سایپا کوییک و 131 و 405 خیلی شاخ ترند
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷اتفاقا 90 درصد هایپر کار ها فقط واسه جاده صافن ولی همین ولکان تو پیست گرند تور یه رکورد زد که حتی هوراکان پرفورمانته و اونتادور هم نتونسن بشکننش
Just bentley continental
۲۴ فروردین ۱۳۹۷هع
فازت چیه دایی به نظر من ولکان یکی از زیبا ترین هایپر کار های کل دنیاست و زیباترین ماشین تاریخ استون.
رای من ولکان بخاطر ظاهر وحشیش
تو پرفورمنسم فرقی ندارن زیاد و هر دو خوره ی پیستن.
charger
۲۴ فروردین ۱۳۹۷ولکان یکی از خفن ترین طراحیای تاریخو داره بینظیره
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۷کسی که ۱-۲ میلیون دلارماشین میخره یعنی حساب بانکیش اونقدری پُره که این مبالغ براش چیزی بحساب نمیاد
پس تو این رنج قیمت زیاد ملاک نیست
تفاوت عملکرد هم اونقدری نیست که تو کاربری روزانه هرکدوم اونقدری به چشمتون بیاد
عملکرد مکلارن کمی بهتره فرم طراحی استون مارتین خیلی جذابتره
در نتیجه رای من با احساس استون مارتین
با عقل با فاصله کم مک لارن
در نهایت : با گوش به ندای پر احساس استون مارتین
javad
۲۴ فروردین ۱۳۹۷??????????
Omid622
۲۴ فروردین ۱۳۹۷مک لارن
قیمتش خیلی پایین تر از استون هستش
اما نباید از موتور بی نظیر ۸۲۰ اسب اونم تنفس طبیعی استون مارتین گذست که صدای اگزور دل هور آورش جز بهترین ها در صنعت ماشین سازیه
#ali.m#
۲۴ فروردین ۱۳۹۷به خاطر موتور وسط بودن مکلارن بهش رای میدم .
مانی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷طراحی آستون مارتین خیلی از مکلارن سنا سرتره.نمیدونم مکلارن بعد از طراحی زیبای پی ۱ چطور برای سنا انقدر پسرفت داشته!!!
Radin
۲۴ فروردین ۱۳۹۷طراحی ولکان بی نظیره ولی قیمتش خیلی بیشتر از مک لارن هست .. ولی بازم رای من آستون مارتینه،?
PaRHaM
۲۴ فروردین ۱۳۹۷آستون مارتین ِ جذاب و و زیبا و قدرتمند رو انتخاب میکنم
سنا هم ماشین خیلی جذابیه
ولی ولکان برام خیلی خیلی جذاب تره
طراحیش فوق العاده اس
موتور ۸۲۰ اسب بخاریش هم فوق العاده اس
??❤️???
محمدرضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۷انتخابم مکلارن هست اما شخصا با اینکه علاقه بسیاری به خودرو دارم اما جزو اون دسته از افرادم که علاقه ای به هایپر کارها و سوپر کارها ندارم.
Ferrari
۲۴ فروردین ۱۳۹۷چرا فراری FXXK و مدل evo تو دوئل ها نیست؟؟
اگه ولکان هست پس فراری هم باید باشه
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۴ فروردین ۱۳۹۷استون مارتین ولکان برای مدل جاده ای هم بهینه شده و قانونیه، ولی فکر نمیکنم این مدل فراری به مانند ولکان برای جاده بهینه سازی شده باشه.
اگه اینطوریه پی1 جی تی آر و نسخه ترسناک ولکان AMR PRO هم باید تو دوئل ها قرار داده بشن.
اتفاقا بد نیست یه دوئل جدید بزارید برای مدل هایی که مخصوص پیست ساخته شدن.
مثل همین FXXK – والکری amr و سنا جی تی آر و…..
Ferrari
۲۴ فروردین ۱۳۹۷از استون مارتین و مکلارن یک نماینده وجود داره اما تو این کلاس فراری نیست کمپانی که این کلاس رو به وجود اورده
Ali Keyhani
۲۴ فروردین ۱۳۹۷اگه به دوستان بر نخوره،هیچ کدوم به ننشست،هیچ کدوم به نظرم زیبان نیستن،واقعا p1 حقش نبود جلوی یه کانسپت حذف شه
Ali Keyhani
۲۴ فروردین ۱۳۹۷توی جدول قبلی زدید شیرون برنده شده،ولی الان زدین رگرا،حالا کدومش درسته؟
ممنون میشم جواب بدین
mmm
۲۵ فروردین ۱۳۹۷رگرا
هادی
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ولکان خیلیم خفنه
s.h
۲۴ فروردین ۱۳۹۷مک لارن همه جوره از استون مارتین سر تره ( به طور کلی ) ولی تو این مورد نه استون خیلی بهتره
s.h
۲۴ فروردین ۱۳۹۷بعد از جنگ بین زگرا وشیرون بعدا یک جانوشت که شیرون برنده شده وهمه اعنراض کردند اما حالا درست نوشته
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۴ فروردین ۱۳۹۷کسایی که به سنا رای نمیدن در آینده و دیدن عملکرد مک لارن در دنیای واقعی ضرر خواهند کرد.
ولکان از پی1 جی تی آر مقداری کندتر هستش و سنا هم از gtr سریع تره.
صد در صد سنا رو انتخاب میکنم.
جالبه که سنا با این وزن کمش لوکس هم هست.
هم قابلیت صوتی 7 کاناله داره،که به صورت کاملا سفارشی توسط b&w برای این مدل سنا ساخته شده((وزنشم فقط 7.3 کیلوگرمه))البته به صورت آپشن قابل سفارشه.
دوتا پورت usb و جای تلفن همراه داره و همینطور سیستم تهویه مطبوع و…. برگردی عقبت هم نگاه کنی که با یه فضای زیبا روبه رو میشی((فکر کنم فقط مک لارن سنا اینطوریه،منظورم دیدن انجینه))
نحوه داخل و خارج شدنش هم بسیار راحت تر از ولکان هستش و هیچ ماشین جاده ای هم وجود نداره که فضای دیدی مثل سنا ارائه بده.
راستی فکر کنم قیمت رو اشتباه نوشتین تو کار ند درایور 837 هزار دلار زده البته قبل از مالیات.
ولی قیمت با احتساب مالیاتش فکر کنم 958هزار دلار باشه که سایتautomobilemag هم اشاره کرده.
TRX (تایماز)
۲۴ فروردین ۱۳۹۷دوست عزیز حرفت کاملا درسته، سنا پر از زرق و برق و امکانات متعدده ، اما ولکان اصلا زرق و برق نداره ، این ماشین ترمز دستی هم نداره فقط با درآوردن فرمونش چرخاش قفل میشن ، متولد شده تا لذت رانندگی رو به یاد آدمایی که تو دنیای زرق و برق گمشدن بیاره!
کافی بندازیش تو پیست و وقتی که حریفت داره 10 دقیقه با تنظیمات کامپیوتری ماشینش ور میره تا آمده اش کنه تو لبخند بزنی بهش و با پدال گازت بازی کنی در آخر پبست هم با لبخند از کنارش رد بشی و بگی دفعه بعد بیشتر تمرین کن!
Daytona 1969
۲۴ فروردین ۱۳۹۷وولکان
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷به نظرم اصلن کار درستی نبود دوتا بریتانیایی بخورن به هم
TRX (تایماز)
۲۴ فروردین ۱۳۹۷جدال بین این دوتا جدال بین ، هایپر کار های سنتی و مکانیکی در مقابل هایپر کار های مدرن و پر از ای سی یو های کامپیوتریه ، من به با موتور های طنفس طبیعی و ماشین های ساده اما پر قدرت قدیمی بیشتر احساس لذت میکنم رای من ولکان
محمدرضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۷من موتور ۱۲سیلندر تنفس طبیعیه ۷لیتریو به ۸سیلندر ۴لیتری توربو شارج ترجیح میدم شما چطور
آستون ۱۰۰ ساله داره خودرو تولید میکنه مکلارن توی دهه نود تاسیس شده
Godfather
۲۴ فروردین ۱۳۹۷با اینکه جفتشون واسم تحسین برانگیز هستن اما مکلارن سنا انتخاب میکنم.
امیر
۲۴ فروردین ۱۳۹۷اصلا از قیافه مکلارن خوشم نیومد شبیه اسباب بازیه تا ماشین از طرفی با اینکه استون خیییلی خوشگله، داخلش افتضاحه.
بنظرم تو کلاس هایپرکار ها قیمت مهم نیست چون کسایی که اینارو میخرن زیادی پولدارن و به خریدن یدونه از این ماشین ها هم بسنده نمیکنن هر ماشینی که خاصتر و گرون تر باشه رو میخرن، استون هم که میخوان کلا ۲۴ تا ازش بسازن یعنی کمیاب و خاصه.
تنها مشکل استون غیر از کابین زشتش اینه که مجوز تردد خیابون نداره کلا فقط باید بخری بزاری تو پارکینگ هیچ کاربردی نداره
مهران
۲۴ فروردین ۱۳۹۷پدال لطفا گروه ماشین های متمرکز پیست رو هم اضافه کن حیف این ماشین های محشر مثل فراری fxxk و ….. هست که تو دوعل ها شرکت نکنن
:::فرشاد:::
۲۴ فروردین ۱۳۹۷تو عالی بودن سنا هیچ شکی نیست اما از نظر من ولکان به مراتب ماشین خاصتر، با ارزشتر، زیباتر و حرفهایتریه.
Mohsen
۲۴ فروردین ۱۳۹۷چقدر خوب می شد اگه برا هایپر کار ها و سوپر کار ها زمانشون تو چند تا پیست(حداقل نوربرگ رینگ که فک کنم تقریبا تمام ماشین ها توش تایم دارن) رو هم به لیست مشخصات اضافه می کردین
آراز
۲۴ فروردین ۱۳۹۷یکسوال بی ربط البته به این مطلب: شورلت سیلواردو پلاک ملی(تو تهران) چطوری تونسته بگیره؟مراجعه کنید به سایت شیپور
917
۲۵ فروردین ۱۳۹۷دیدمش جالب بود، احتمالا مال سفارت بوده باشه یا با مجوز ماشین کار وارد شده باشه.
https://www.sheypoor.com/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%88-1397-40450388.html
ارمان
۲۵ فروردین ۱۳۹۷و من همچنان در انتظار تموم شدن بی خودترین پست های پدال , ببخشیدا
ولی با این سیستم تولید خودرو سازها فکر کنم قراره جاودانه باشه
مهدی
۲۵ فروردین ۱۳۹۷زیبایی تا یه بخشی سلیقه ای هست اما من کلا از زبان طراحی مکلارن بدم میاد حس میکنم ظاهر چیپ و نچسبی داره که این مورد تو سنا بیشتر هم به چشم میخوره مخصوصا شلوغی درهم ریختگی که داره تو ذوق میزنه .واسه اون ادمایی که بخوان از دیدن ماشین لذت ببرن صد درصد استون مارتین ظاهر خوشایندتری داره