به قسمت دیگری از سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم که به گروه سدانهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دور اول از رقابتهای این گروه، دو سدان کوپهٔ نورسیده یعنی کیا استینگر و فولکسواگن آرتئون رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که این دوئل با اختلاف زیادی به نفع آرتئون به پایان رسید. در این دوئل مجموعاً ۱۷۰۴ رأی به ثبت رسیده که سهم آرتئون از این میزان، ۱۲۹۷ رأی بوده و مابقی یعنی تنها ۴۰۷ رأی به استینگر داده شده است؛ بنابراین فولکسواگن آرتئون با کسب ۷۶ درصد از کل آرا، قاطعانه پیروز دوئل اول گروه سدانهای کامپکت لوکس لقب میگیرد. حال امروز دو خودروی دیگر از این گروه یعنی جگوار XE و آلفارومئو جولیا به مصاف یکدیگر رفتهاند.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
؟ | ؟ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
؟ | ؟ | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
؟ | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری ۴ گرن کوپه |
؟ | ؟ |
جگوار XE
جگوار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ برای نخستین بار از سدان کامپکت جدید خود که XE نام گرفته بود رونمایی کرد. این خودرو در اصل جایگزین مدل ناموفق X تایپ محسوب میشود که تولیدش در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. این سدان لوکس بریتانیایی برخلاف X تایپ از زبان طراحی کاملاً جدید جگوار استفاده میکند که تا حد زیادی به برادران بزرگترش یعنی XF و XJ شباهت دارد. XE بر روی پلتفرم iQ گروه جگوار-لندروور ساخته شده که با خودروهایی چون جگوار F-Pace و رنجروور ولار مشترک است. همچنین برای این ماشین سه پیشرانهٔ بنزینی به همراه یک نمونهٔ دیزلی از سری موتورهای جگوار-لندروور ارائه میشود که ما برای این نبرد موتور بنزینی میانی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور از نوع ۳ لیتری V6 سوپرشارژ است که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخهای عقب منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای آن وجود دارد. همین موتور در مدل XE S هم ارائه میشود که البته در این مدل قدرت بیشتری معادل ۳۸۰ اسب بخار دارد.
آلفارومئو جولیا
آلفارومئو هم مانند جگوار پس از چند سال غیبت تصمیم گرفت دوباره به بخش سدانهای کامپکت لوکس وارد شود. بخشی که از سال ۲۰۱۱ با خاتمهٔ تولید مدل ۱۵۹ از آن خارج شده بود. سازندهٔ ایتالیایی برای بازگشت به این کلاس و ساخت سدانی جدید، یکی از نامهای قدیمی خود یعنی جولیا را انتخاب نمود. نامی که از آن بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۸ برای یک سدان متوسط استفاده کرده بود. بدین ترتیب از سال گذشته سدان کامپکت جدید آلفا با نام جولیا به بازار آمد که زبان طراحی جدید این برند ایتالیایی را نیز معرفی نمود. زبانی که بهتازگی در کراساوور استلویو هم بکار رفته است. آلفارومئو این سدان لوکس را در دو نوع معمولی و اسپرت عملکردی تولید میکند که دومی کواردروفولیو نام دارد. این مدل مجهز به یک موتور ۲.۹ لیتری V6 بسیار قوی است که برای رویارویی با جگوار XE بیشازحد قدرتمند است. به همین دلیل برای این دوئل سراغ نسخهٔ معمولی جولیا رفتیم که برای آن دو موتور چهار سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دیزل ارائه میشود که ما نمونهٔ بنزینی را انتخاب کردهایم. این موتور که از نوع توربوشارژ است، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ اسب بخار قدرت دارد. سیستم انتقال قدرت جولیا نیز مانند XE از نوع دیفرانسیل عقب است اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای این سدان ایتالیایی نیز وجود دارد.
مشخصات فنی
جگوار XE | آلفارومئو جولیا | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | سوپرشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۳۷۴ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۴۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۰ ثانیه | ۵.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۵ ثانیه | ۱۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر | ۲۱۰ کیلومتر |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر (ترکیبی) | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۶۷ متر | ۴.۶۴ متر |
وزن | ۱۸۴۲ کیلوگرم | ۱۵۸۷ کیلوگرم |
قیمت | ۵۲,۶۹۵ دلار | ۴۰,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9761544]
Ali
۱۵ خرداد ۱۳۹۶آلفا جولیا واقعا معنی خاص بودنه من بهش رای دادم❤️
AmiR8
۱۵ خرداد ۱۳۹۶.
دوست عزیز جگوار خیلی خاص تر از آلفاست. کار ندارم کدوم بهتره و بهش رای میدیم. اما در مقابل جگوار آلفا هیچ ادعایی در مورد خاص بودن نمیتونه داشته باشه.
Ali
۱۵ خرداد ۱۳۹۶رو چه حسابی جگوار خاص تر از آلفا شد!؟معنی خاص بودن مربوط میشه به برند که چه مدل های تاریخی داشته و در حال حاضر چه ماشینایی داره،دیسکو ولانته واقعا یه شاهکار هنری تو کل تاریخ ماشین سازی هستش
بهرام
۱۵ خرداد ۱۳۹۶امیر جان داداش اگه واقعا فک میکنی جگوار خاص تر از آلفا هستش پس متاسفم برات … چون معنای خاص رو نمیدونی …
بابا این جولیتا ابهتش کل برند جگوار رو ذوب میکنه ????
amir
۱۶ خرداد ۱۳۹۶.
دوستان بیخیال این بحث ها ، جگوار به نظر من یک ماشین سلطنتی و خیلی خاصه. آلفا هم خاص و دوست داشتنیه.
حالا این نظر منه.
نتیحه ی دوئل از همون اول معلوم بود
اینا رو ول کنید … هر چی بود تموم شد…
مجله ی کارانددرایور هوراکان پرفورمانته رو تست کرده ????
3 تا عدد در موردش براتون مینویسم ،
هوراکان پرورمانته :
0 تا 100 در 2.4 ثانیه !!!!?????
0 تا 160 در 5.6 !!!??????
400 متر در 10.2 !!!!??????
مصرف سوخت ترکیبی = 13.8 لیتر
این اعداد واسه یک ماشین تنفس طبیعی محشره ….
برای مقایسه ، 488 جی تی بی ( البته میدونم باید منتظر اسپچیاله باشیم )
0 تا 100 در 2.8
0 تا 160 در 5.9
400 متر در 10.3
آرش
۱۵ خرداد ۱۳۹۶دوستان فرق بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیه ؟کدوم بهتره؟کدوم قدرت بیشتری تولید میکنه؟
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶تقریبا یکی هستن .سوپر توربو شارژ هم یه نوع توربو شارژر هست .اما فرقشون تو منبعشون واسه حرکت توربینشونه .
سوپر شارژ از نیروی موتور (پولیس سر میل لنگ )استفاده میکنه اما توربو شارژ از گاز های خروجی موتور.
از نظر کارایی هم سوپر شارژ هزینش کمتر و نصبش راحت تره و کمتر از توربو لگ داره و چون توربو نیاز به دور موتور بالا داره و تو دپر موتور پایین چون فشار گاز ها کمتره ممکنه تاخیر داشته باشه .
در کل من از توربو خوشم نمیاد زیادچون عمر موتور رو کم میکنه.
امیر دهقان
۱۵ خرداد ۱۳۹۶سلام دوست گرامی
توربوشارژر نیروی موردنیاز برای چرخش توربین خودش رو از فشار گازهای خروجی اگزوز میگیره و از این طریق هوای بیشتری رو به موتور تزریق میکنه. اما سوپرشارژر نیروی موردنیازش رو با اتصال به موتور میگیره.
این دو سیستم هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. مثلاً توربوشارژر چون متکی به گازهای خروجی اگزوز هست، در هنگام پایین بودن دور موتور که فشار گازهای خروجی کمتره، عملکرد مطلوبی نداره که اصطلاحاً بهش تاخیر یا لگ توربو گفته میشه که در ابتدای حرکت کمی طول میکشه تا توربو فعال بشه.
اما از طرف دیگه چون سوپرشارژر نیروی مورد نیاز برای چرخش توربین خودش رو مستقیماً از موتور میگیره، این پدیدۀ تاخیر رو نداره و در هر دور موتوری فعاله اما مشکل اینه که سوپرشارژ بخشی از توان موتور رو برای چرخش توربین میگیره درحالیکه توربوشارژ اینطور نیست.
در کل امروزه بیشتر از توربوشارژر استفاده میشه و مشکل تاخیر هم با استفاده از تکنولوژیهایی مثل توربوشارژرهای هندسه متغیر، توربوشارژر الکتریکی، توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم و استفاده از دو توربوشارژر (یکی کوچکتر برای کار در دور موتور پایین و دیگری بزرگتر برای دور موتور بالا) تا حد زیادی برطرف شده.
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جناب دهقان
سوپر شارژ 20درصد توان موتور رو میگیره اما از اون ور 46 درصد افزایش قدرت داره.
پس مشکلی از این نظر پیش نمیاد .اکه اشتباه میکنم بگین.
AmiR8
۱۵ خرداد ۱۳۹۶.
دوست عزیز ali.m
معلومه که سوپرشارژ یه مقدار قدرت رو افزایش میده ، ( اگر میخواست قدرت رو کم کنه اصلا ازش استفاده نمیکردن ، همون تنفس طبیعی میذاشتن !!! )
بحث سر بهره وری بیشتر هست.
بازده خالص سوپرشارژ بطور میانگین همینی که شما گفتی یعنی 26 درصده. اما بازده توربو های جدید بسیار بیشتر از این مقداره.
سعید(تهران)
۱۵ خرداد ۱۳۹۶رای من جگوار، استایل زیباتری داره بنظرم، هرچند برند جگوار توی آمریکا بازار دست دوم بسیار بدی داره ولی خب توی این دوئل برام دلچسبتره.
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶برتری کامل با الفاست .
برند مورد علاقه ی منم هست .البته به نظر من سطح جگوار تو ماشین لوکس بالا تر از الفاست .و خاص تره .
من به الفا رای دادم.
dice
۱۵ خرداد ۱۳۹۶دقیقا منظورت از برتری اینه که جای پلاکش کناره؟؟ :/
اسب بخار بیشر.. گشتاور بیشتر.. سرعت بیشتر..
پرستیژ بیشتر..
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶الفا 2لیتری 4سیلندر 280 اسب بخار
جگوار 3لیتری 6سیلندر 374اسب بخار
شتاب هر دو تقریبا یکی .هر دو هم توربو هستن .(سوپر توربو سارژ یک نوع توربو شارژه)
خب حالا کدم بهتره؟? شما فقط اسب بخارو نگاه میگنی رای میدی عزیزم؟
به واسطه همین موتور منطقی الفا استهلاک و مصرف سوخت کمتری داره .
قیمتشم 12هزار تا فرق داره .
حالا اینکه شما تنها فرق اینا رو جای پلاکشون میدونی برام جالبه.
amir
۱۵ خرداد ۱۳۹۶.
نه دوست عزیز ، کی گفته سوپرشارژ یک نوع توربوشارژره ؟؟؟؟؟؟
???????????
سوپرشارژ دیگه قدیمی شده و الان بیشتر آینده ای که براش در نظر گرفته میشه اینه که در سیستم های توئین شارژر ( برای کمک به توربو ) استفاده بشه.
بازده توربو خیلی بیشتره.
این قدرت و گشتاور جگوار برای یک موتور 3 لیتری سوپرشارژ شده خیلی خوبه.
مرسدس -بنز SLR مکلارن 722 شاید آخرین هایپرکاری بود که از سوپرشارژ استفاده میکرد . به ازای هر لیتر حجم موتور 114اسب بخار میگرفت.
SLR722 بهترین هایپرکار تا قبل از 2010 بود
اما این جگوار داره از هر لیتر حجم موتور 124 اسب قدرت میگیره.
پس جگوار به اندازه ی کافی در این موتور هنرنمایی کرده.
تکنولوژی سوپرشارژر هم دیگه زیاد جای تحقیق و توسعه نداره و از زمان SLR ، سوپرشارژر ها تحول مهمی پیدا نکردن ،
( برعکس توربو ها که هر سال دارن بهتر میشن ، مثل همین توربو های هندسی متغیر یا توربو های الکتریکی )
استهلاک موتور جگوار هم بیشتر از آلفا نیست. احتمالا کمتر هم باشه. چون فشار زیادی رو موتور آلفائه. مخصوصا واسه گشتاورش …. .
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶امیر جون اینو خیلی وقت پیش خوندم یه جا .من اونو منتقل کردم .اگه اشتباهه ببخشید .
تو مهندسی قوی موتور جگوار شکی نیست .
خوب استفاده کرده از موتور
amir
۱۵ خرداد ۱۳۹۶.
دوست عزیزم
اختیار داری چرا میگی ببخشید .
اینجا همه اطلاعاتمون رو به اشتراک میذاریم. اطلاعاتی که یا درستن یا فکر میکنیم درستن ( که در این صورت با کمک همدیگه تصحیحشون میکنیم. )
هدف هم یادگیریه.
من خودم بارها شده بی دقتی کردم و دوستان اشتباهام رو تصحیح کردن.
Hamid...Audi
۱۵ خرداد ۱۳۹۶موتور 2.9 لیتری جولیا کوادریفوگلیو بالای 500 اسب توان داره که اگه اون نسخه جولیا رو شرکت میدادن جگوار یان چند تا دونه برتری رو هم نداشت.
فرزاد لاکچری
۱۵ خرداد ۱۳۹۶مگه میشه به آلفا رای نداد؟؟
silver
۱۵ خرداد ۱۳۹۶رای من جگوار بود .
به خاطر موتور شش سیلندر قدرتمند تر
ولی اگر در این دوئل جولیا V6 قرار میگرفت بدون خواندن متن به اون رای میدادم اون مدل به معنای واقعی کلمه عااالیه.
AmiR8
۱۵ خرداد ۱۳۹۶من به جگوار رای میدم
چون حجم ، تعداد سیلندر و نوع تنفس موتورش برام جالب تره.
در زمینه ی قدرت و گشتاور هم برتری داره
ضمن اینکه برند جگوار از نظر خاص بودن با پورشه و مزراتی رقابت میکنه . ابهت اسم جگوار هم که دیگه برای همه مشخصه. آلفا از نظر خاص بودن بیشتر هم سطح BMW و آئودیه.
تفاوت قیمت این 2 ماشین به خوبی ارزش جگوار رو نشون میده.
احتمال میده آلفا در این دوئل رای بیاره ، جولیا هم ماشین بسیار خوبیه ، اما استایل جکوار رو بیشتر میپسندم.
هر ماشینی در این نظر سنجی ها شکست بخوره هیچ چی از ارزش هاش کم نمیشه.
#ali.m#
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جگوار واقعا خاصه . البته من به الفا رای دادم چون به نظر من موتور منطقی تری داره.
راستی برد تیمتون رو هم بهت تبریک میگم .
من خودم بارسا رو دوست دارم و یکم هم حسودیم شد.
AmiR8
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ممنون دوست عزیزم ،
Kamran cooper
۱۵ خرداد ۱۳۹۶برای من سخت ترین انتخاب بود
انتخاب یکی از این دو موجود بسیار خوشتیپ کار اسونی نیست.هر کدوم که حذف بشن حیفه
amin
۱۵ خرداد ۱۳۹۶من به آلفا رای دادم،به دلیل زیبایی بسیار خاص خارجی و داخلی،معنای حقیقی زیبایی را در آلفا میشه دید نه در محصولات اغراق شده برخی کمپانیها
کوشا
۱۵ خرداد ۱۳۹۶تجربه که ندارم از ظاهر بیرونی هردو خوشم میاد ولی داشبورد و موتور کواردروفولیو(!) تیر خلاصو زد.
یادمه توی گرند تور با پسوند جولیا چقدر مسخره بازی در میاوردن :D
Bavaria
۱۵ خرداد ۱۳۹۶حداکثر سرعت جگوار ۱۹۵ !!!!!!!!!!!
.
بنظرم اشتباه شده
سردبیر
۱۵ خرداد ۱۳۹۶سلام. سرعت نسخه های بازار آمریکا به این عدد به صورت الکترونیکی محدود شده اما در سایت خود جگوار به صورت بدون محدودیت به رقم 250 کیلومتر بر ساعت اشاره شده است.
سرجیو لامبورگینی
۱۵ خرداد ۱۳۹۶با سلام سردبیر محترم لطفاً لطفاً لطفاً در این دور رقابت ها هم اسم همه خودرو های حاضر در لیست رو بنویسید و کنار اون هایی که دوئل شدن یه تیک یا علامت بزارید
امیر دهقان
۱۵ خرداد ۱۳۹۶دوست عزیز انشاءالله خواستۀ شما را از دور سوم مرحلۀ مقدماتی در قالب جدول شرکتکنندگان انجام خواهیم داد.
مک میسل
۱۵ خرداد ۱۳۹۶به دلیل اینکه موتور6سیلندر رو بیشتر از4سیلندر دوست دارم در این دوئل به جگوار رای دادم
اگر الفا مدل 6سیلندرش بود به الفا رای میدادم
راستی جولیا تا چند ماه دیگه میاد ایران با قیمت 260-300
شاهين
۱۵ خرداد ۱۳۹۶طراحی داخلی آلفا…اوووف
حمیدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۶به نظر من خیلی شبیه هم طراحی شدن ولی قیمت الفا خیلی بهتره و قدرت مناسبی هم ارائه میده برای همین به الفا رای دادم ولی از ارزش جگوار اصلا کم نمیشه
DYBALA
۱۵ خرداد ۱۳۹۶اومدم ک ب جگوار رای بدم اما وقتی قیمتو دیدم،،
رای من جولیا!!
Aref
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ببخشید بیربطه ولی نمیدونم کجا سؤالم رو مطرح کنم!
کسی خبر داره چرا پژو 2008 هنوز به بازار عرضه نشده؟یا عرضه شده و ما خبر نداریم!!!
احسان
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جگوار ماشین تره
حتی با تعداد سیلندر و اسب بخار برابر
dice
۱۵ خرداد ۱۳۹۶الفا جایه پلاکش خیلی تو چشم می زنه…چرخاش هم خیلی کوچیکه….
عقل حکم می کنه به جگوار رای بدیم :)
sina civic
۱۵ خرداد ۱۳۹۶رای من سدان رکوردار پیست نورنبرگه : جولیا
فرید
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جگوار برند با پرستیژتریه ولی مسلما آلفا هم کم اسمی نیست…نظر منم با توجه به قیمت آلفا هست…
Meysam..LaFerrari
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جولیا خاص تر و زیباتر و کم مصرف تر و ارزون تره و قدرت کمترش با وزن کمتر و چالاکی بیشتر جبران میشه و از همه مهمتر اسم آلفا رومیو روشه که حتی شنیدن اسمشم منو به هیجان میاره واقعا اگه بخوام با این بودجه چیزی انتخاب کنم همین جولیا تو این رنج و جولیتا و 4C تو یه سری سگمنت دیگه حتی اگر برترین نباشن انتخاب من هستن. با تشکر
مهراد
۱۶ خرداد ۱۳۹۶واقعا انتخاب سختیه برام
علي نباتي
۱۶ خرداد ۱۳۹۶جفتشونم عالیه با گوشی خودم به آلفا وبا گوشی خواهرم به جگوار رای دادم هردوشون فوق العاده عالین. جای خالی این دو ماشین به شدت تو ایران احساس میشه
درسته جیبم تونایی خرید چرخ ایناروهم نداره ولی عالی میشه تو خیابونای کشور عزیزمون این دوتارو ببینیم و از صدا اگزوزشون لذت ببریم
قارون
۱۶ خرداد ۱۳۹۶منصفانه نیست،آلفا رو با موتور ۲.۹ بایید مقایسه میکردید که ۵۱۰ اسب بخار قدرت داره
اونوقت هیچ حریفی براش پیدا نمیشد…
Muhammad
۲۸ خرداد ۱۳۹۶جکوار XL از همه نظر و جهت از آلفارمئو جلوتره… و خاص و عامه و هیچوقت تکراری نمیشه و از جهت دیگه ساخت انگلستان ه… از نظر مشخصات فنی که بازم جای خود دارد… کاش روزی این هر دو ماشینو با پلاک ملی تو سطح شهر ببینیم… اون موقع به عینه مشیه دید کدوم یکی جلوتر و بهتره… انتخاب من جکوار XL