آموزشهفته نامه

تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟

مطمئناً هنگام مطالعهٔ متون خودرویی با دو کلمهٔ بای‌توربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) مواجه شده‌اید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانهٔ خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ اما چرا خودروسازان از دو کلمهٔ متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانه‌های خود استفاده می‌کنند؟ آیا تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد یا صرفاً دو نام مختلف هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در ادامهٔ این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بای‌توربو و توئین توربو می‌پردازیم.

bmw-328d-10

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد. بای‌توربو به معنای استفاده از دو توربوشارژر مختلف در یک موتور است درحالی‌که توئین توربو استفاده از دو توربوشارژر یکسان معنی می‌دهد. بهتر است کمی ساده‌تر بیان کنیم. در سیستم بای‌توربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازه‌های مختلف مجهز می‌شود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور پایین و هنگامی‌که گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده قرار می‌گیرد و چون دارای توربین کوچک‌تری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق می‌کند؛ اما پس از بالا رفتن دور موتور، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگ‌تر وارد مدار می‌شود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از بین می‌رود چراکه در هر دور موتوری حداقل یکی از توربوشارژرها فعال هستند.

2009-bmw-7-series-v8-gasoli

اما در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان فعال هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانه‌های V شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک ردیف از سیلندرها را تأمین می‌کنند. مثلاً در یک موتور V8 یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین می‌کند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو وجود دارد که البته خودروسازان معتبر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این تأخیر را به حداقل ممکن رسانده‌اند.

b177667

البته این نام‌گذاری همواره در همهٔ خودروسازان به این صورت رعایت نمی‌شود و ممکن است شرکتی به‌صورت برعکس از آن‌ها استفاده کند. به‌عنوان‌مثال شرکت مازراتی برای پیشرانهٔ V6 مدل مراک از نام بای‌توربو استفاده می‌کرد درحالی‌که این موتور مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هم‌اندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک ردیف سه‌تایی از سیلندرها را تأمین می‌کردند.

پیشرانۀ بای‌توربو مازراتی مراک
پیشرانۀ بای‌توربو مازراتی مراک

اما غیر از سیستم‌های توئین توربو و بای‌توربو، جهت از بین بردن پدیدهٔ تأخیر توربو و همین‌طور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفته‌اند. در این سیستم موتور هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را مستقیماً از پیشرانه می‌گیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو وجود ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری فعال است؛ اما نقطه‌ضعف سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور را می‌گیرد. به همین دلیل برخی از خودروسازان مانند فولکس‌واگن و ولوو از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود استفاده کرده‌اند.

پیشرانۀ توئین شارژر فولکس‌واگن
پیشرانۀ توئین شارژر فولکس‌واگن

نحوهٔ کار این سیستم بدین‌صورت است که در دور موتور پایین یعنی هنگامی‌که فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر فعال بوده و با اتصال به موتور نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور تزریق می‌کند؛ اما وقتی دور موتور بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور قطع می‌گردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین می‌کند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه می‌رساند.

پیشرانۀ توئین شارژر ولوو
پیشرانۀ توئین شارژر ولوو

و درنهایت آئودی هم راه حال دیگری را برای از بین بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای اولین بار مدل SQ7 خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از آن‌ها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین آن به‌صورت الکتریکی تأمین می‌شود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور بدون نیاز به فشار گازهای خروجی فعالیت کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از بین می‌رود.

پیشرانۀ سه توربوی آئودی SQ7
پیشرانۀ سه توربوی آئودی SQ7

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. Bavaria

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان خیلی مفید بود

  2. علي دانشمند

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    موتور فقط تنفس طبیعی
    حتی ماسل کارهای آمریکایی (((موستانگ و کامارو))) که به حجم زیاد پیشرانه و سیلندر معروف بودن تسلیم موتورهای توربو دار شدن اما هنوز کمپانیهای خاص اروپایی مثل لامبو هست زنده باد لامبورگینی که سر تعظیم به توربو نکرده و همچنان داره موتور تنفس طبیعی میسازه
    لذت شتاب خطی تنفس طبیعی یه چیز دیگست

    موافقم 17
    مخالفم 22
    1. Bavaria

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      بازار ی جای خیلی نامرد و ناجوانمرد و بی رحمه
      هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه(به استثنا مدل های محدود که بازار مخصوص دارند)

      موافقم 18
      1. علي دانشمند

        ۱۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        داش Bavaria این کامنتی که دادی خیلی زیبا بود چون من هم ورشکست شدم و جلمه شما رو میفهمم که گفتی هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه

        موافقم 14
        مخالفم 1
        1. Bavaria

          ۱۲ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          ممنون منم ی تجربه رو ب شکست داشتم ک بزور جمعش کردم

    2. رامتین

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3263 ديدگاه)

      وقتی شرکتهای قویتر مثه فراری و بوگاتی دارن توربو میزنن بفکر لامبو نباش. مثه اینکه مثلا تیمهای درجه یک فوتبال دنیا یه تغییری در رویه خود بدن، بعد شما بگی مثلا تیم سوئد هنوز تغییری نداده و بگی پس زنده باد سوئد. اصولا همیشه از برترینها حمایت کن. شرکت بنز در حدی هست که لامبو را میتونه قورت بده. همون ماشین فرمول1 اشو بیاره، اوانتادور جلوش محو میشه. البته منظور اینه که دانش فنی شرکت بنز خیلی قویتره.

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. Roozbeh

        ۱۳ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        آونتادور یه ماشین کامله و هیچ حرفی توش نیست. وقتی مک لارن رو قورت میده شما میگی مرسدس بنز آونتادور رو قورت میده؟?? یکم فکر کن بعد حرف بزن

        موافقم 4
        مخالفم 15
        1. علی

          ۶ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          انقد اونتادور رو گنده نکن که جلوی لا فراری و ویرون بد ضایع میشه

          موافقم 10
          مخالفم 4
      2. علی

        ۱۳ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1206 ديدگاه)

        ماشین فرمول یکو با ماشین شهری مقایسه میکنی؟
        اسپرت ترین مدل شهری بنز ک فعلا AMG GT-S هستش ک از هوراکانم جا می مونه
        هر چند مقایسه این دوتا خالی از اشکال نیس

    3. رامين

      ۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز این یه چیز کاملا سلیقه ایه و این که ماسل کارها هم از سوپرشارژر استفاده میکنن (هلکت ،دمون ، شلبی های قدیمی و zl1 کوروت zr1 و اخیرا z06 جدید)و یکی از دلایل اون ها پایین اوردن مصرف سوخته

    4. علی

      ۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما اطلاعاتتو به. روز کن کل سوپر اسپرتها به موتور توربو مجهز خواهند شد در آینده نزدیک

    5. مصطفی رضایی

      ۲۴ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش لامبور هم توربو شارژ داره

      موافقم 5
      مخالفم 1
    6. Amir Ferrari

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (37 ديدگاه)

      بله منم موافقم صدای تنفس طبیعی خییلی بهترره

      موافقم 2
      مخالفم 3
  3. Daniel

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (955 ديدگاه)

    لامصب کیفیت از زیر کاپوت BMW و BENZ چکه میکنه… .

    1. بهنام

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (994 ديدگاه)

      AUDI عکس اخری رو از قلم انداختی ?

      1. Daniel

        ۱۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (955 ديدگاه)

        درست میگی شرمنده.تازه آئودی از لحاظ تکنولوژی بالاتر بود چون ی توربو الکتریکی اضاف داره که تاخیر رو از بین میبره.

  4. پرهام

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    توربو واقعا جذابیت داره ولی اون روزی که صدای V12 یه لامبو یا فررا ری به گوش نرسه نصفی از روح صنعت اتومبیل پر میکشه .

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. کورد

      ۱۲ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ماشین فقط دیمون هیشکی حریفش نمیشه حتی مکلارن ۷۲۰s

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. سعید.ب.58

        ۱۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (49 ديدگاه)

        چند بار مک لارن هفتصد و بیست اِس باید دیمون رو نقطه کنه دیگه که شما دیگه از تخیلاتتون در دنیای حقیقی صحبت نفرمائید

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. امیرمحمد

          ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (144 ديدگاه)

          تخیل نیست واقعیته
          دیمون شتابش 2/3 هستش که این شتاب رسمیه
          یعنی از اونتادور سریع تر
          از ویرون هم سریع تر
          حتی ویدئوش هم هست که از اونتادور میبره

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. Blak tiger

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (569 ديدگاه)

      چرا موتور W16 بوگاتی شیرین رو نمیگی که می تونه یه کشتی رو جابه جا کنه
      در نظر داشته باش هر اسب بخار معادل بلند کردن ۱۵۳ کیلوگرم هست حالا بوگاتی شیرین ۱۵۰۰ اسب قدرت داره

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. مدافع خودروی وارداتی

        ۲۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز ۷۵ کیلوگرم به اندازه یک متر در یک ثانیه نه ۲۵۳ کیلوگرم

  5. حمیدرضا

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    یکی از مفید ترین مطالبی که در سایت پدال موجود هست سپاس بسیار از نویسنده محترم

  6. pooriya

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    ی سوال چرا خودرو سازان از توربو شارژرها ی الکتریکی استفاده نمیکنن ؟؟ مزایای زیادی داره از جمله نبود تاخییر و لگ و کاهش قطعات مکانیکی
    ی زمانی سیستم فرمان هیدرولیکی خوب بود ولی سیستن فرمان الکتریکی جاشو گرفت یا سیستم سوخت رسانی کاربراتوری که مکانیکی هست با سیستم سوخت رسانی انژکتوری جایگزین شد الان هم توربو الکتریکی باید جایگزین توربوی مکانیکی بشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود. مهمترین مشکل توربوهای الکتریکی احتمالا تامین برقشونه. در آینده اگر خودروسازها از باتری های 48 ولتی بجای باتری های 12 ولتی فعلی استفاده کنن، این مشکل حل میشه. در نمونه های آزمایشی با استفاده از این سیستم از موتور 1.2 لیتری، 259 اسب بخار قدرت گرفته شده که میشه 216 اسب به ازای هر لیتر حجم موتور که واقعا زیاده. اما مشکل دیگه فشار بالا و استهلاک موتور هستش. در نهایت اگر استفاده از توربوهای الکتریکی رایج بشه پیشرفت زیادی در صنعت خودرو به وجود میاد.
      ——————————————————–
      پی نوشت: سیستم توئین توربوی ب ام و از دوتا توربو با اندازه های مختلف استفاده میکنه و در سایت ب ام و، سیستم بای توربو رو اینجوری معرفی کرده که از دوتا توربوی هم اندازه استفاده میکنه! گویا تعاریف متفاوته

    2. وحید آذرنیاءشاهگلی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      بهترین نتیجه ها همیشه تو ترکیب کردن منطقی امکانات هست و نه جایگزینی و حذف صرف (مثلأ با خودروهای هیبریدی بنزینی میشه بجای توربو های کوچیک مکانیکی یا توربو برقی و سوپرشارژ برای شروع حرکت و شتاب مستقیمأ برق رو فرستاد به چرخها اونم با سیستم شارشعاعی و تو حداکثر سرعت از دوتا تووین توربوی مکانیکی دومتوسط و دو بزرگ استفاده کرد که تو آرایشVبهتر جواب میده) و یا برا مصارف شهری اسپورت باترکیب هیبرید الکتریک با موتور دیزل درکنار تووین شارژر با آرایش سیلندر تخت یا حتی موتور شبه توربین کالسکه ای بهترین شتاب و مصرف سوخت و یدک کشی رو میشه بدست آورد🎩🎓 تکنولوژی بعدی مگا خودرو هم فکنم آیرودینامیک فعال باشه درکنار هوش مصنوعی کمکی راننده

  7. M

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (227 ديدگاه)

    توئین پاور و توئین اسکرول که ب ام و استفاده میکنه چیه ؟؟ دوتا توربو هستش ؟؟ …

    1. حسین

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود. تا جایی که بنده اطلاع دارم، توئین پاور توربو به معنی استفاده از دوتا توربو هستش که سایز متفاوتی دارن. اما توئین اسکرول یک توربو هستش که توسط دوتا لوله اگزوز به چرخش درمیاد. یعنی به جای اینکه همه سیلندرها دودشون یکی بشه و وارد توربو بشه، سیلندرهایی که به صورت همزمان کار میکنن (مثلا سیلندر الف و ب) از یک لوله دودشون حرکت میکنه و سیلندرهای دیگه که زمان بندیشون قرینه این سیلندرها هست (مثلا ج و د)، از یه لوله دیگه دودشون خارج میشه و به توربو میرسه. این روش تاخیر توربو رو کاهش میده چون دود پیوسته و با فشار کافی در اختیار توربو قرار میگیره.

    2. وحید آذرنیاءشاهگلی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      توئین پاور یه نوع سیستم توربوشارژر هست که دقیق سازوکارش رو نمیدونم ولی توئین اسکرول سوپرشارژر هست که تقریبأ فشار خود این نوع سوپرشارژ دوبرابر انواع دیگه هست و کم تأخیرترین از نوع فقط مکانیکی (سوپرشارژر برقی هم ساخته شده) ولی آینده ی شتاب فقط مال خودرو های هیبریدی و برقی هست و سوپرشارژ غایت توان یدک کشی و توربوهای مکانیکی آخر حداکثر سرعت (هیچ سیستمی همه ی خوبی هارو باهم نداره مگر با ترکیب شدن) ولی نمیدونم چرا موتوری مثل [موتور شبه توربین کالسکه ای] که از همه نظر چند برابر از موتور های الان کارآمدتره چرا تولید نمیشه؟؟ 🤔 بااینکه خیلی ساله اختراع شده تصور کنین suv رو که مصرف سوختش تو 200 کیلومتر کمتر از یک لیتر بنزین و گازوئیل باشه (طراحیش طوریه که میشه از چند سوخت مختلف توش استفاده کرد حتی سوخت گیاهی) و تو ظرفیت یدک کشی و حداکثر سرعت هم بهترینه فقط شتابش مطمعنأ به پای خودروهای برقی نمیرسه حتی مصرف بصرفه تر از تولید برق از نیروها برای خودروی برقی هست🤔🤔🤔🤔

  8. Mostafa

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ممنون وای به حالمون اگه روزی پراید هم به سیستم توربو مجهز بشه

    1. AK_007

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      دوستان این کارو کردن!

  9. امیر

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام عکس اول که موتور بی ام و هست تنها دارای یک توربوشارژه و تویین یا بای نیست.

  10. MPH

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (431 ديدگاه)

    جا داره یه یادی هم بکنیم از سیستم توربو در ماشینای فرمول یک که به واسطه سیستم mgu-h تاخیر عملکرد ندارن

  11. احمد باقری

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    یکی از بهترین مطالب این سایت بود.

  12. Hamed Ferrari

    ۱۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    خب اونوقت باید 911 هم بای توربو باشه که… یعنی بای توربو همون معنی توربو متناوب رو بده . تا جایی که من میدونم اینا فرق دارن و توی متناوب دو توربو با اندازه های مختلف در دور موتور متفاوت کار میکنن ولی تو بای توربو در دور موتور بالا توربو کوچک از مدار خارج نمیشه و به توربو بزرگتر کمک میکنه

  13. آریا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من موتور های تنفس طبیعی بزرگ جایگاه خودشونو دارن و موتور های کوچکتر که مجهز به توربو هستن هم جایگاه خودشون؛ ولی وقتی جالب تر میشه که یه موتور V12 رو مجهز به توربو کنن؛ حاصل یه چیز عالی درمیاد. توربو و موتور های بزرگ نقطه ی مقابل هم نیستن؛ توربو یه سیستمیه که به افزایش توان موتور کمک می کنه.

  14. مهراد

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توضیحات عالی بود

  15. امیر

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی همه کمپانی ها قدرت و دانش بالایی دارن و لی هر کدوم یه چیز رو تو او لویت قرار دادن ینی سرعت همه یکیه ولی مسیرها فرق میکنه.

    چرا از ولوو یاد نمیکنید

  16. Love Cars

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    هیچ کدوم از سیستم ها به پای توئین پاور توربو بی ام و نمیرسه که البته جای سوال داره که چرا توی این مقاله چیزی در موردش نوشته نشده.

  17. D@niyal

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هیچی مثل رولز رویس نمی شه یه قصر متحرکه

  18. جواد

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در ج اون دوستمون که گفت بوگاتی و لافراری لامبو رو قورت میدن بگم که هروقت این دوتا شرکت تونستن ماشینی برننن که سریعترین ماشین تنفس طبیعی پیست نوربرینگ باشه حرف بزننن
    لامبو ۱۰ سیلندرهاش با ۱۲ سیلندر ها برابری. میکنه
    لامبوهم بخواد توریو شارژ بزاری همشون جر میده

    1. امیرمحمد

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (144 ديدگاه)

      حالت خوبه؟
      چی زدی داش؟

  19. ford

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    واقعا مقاله عالی به درد بخوری بود ولی نمیدونم چرا خیلی از دوستان میگن تنفس طبیعی به خدا توربو تو صنعت پیشرفت موتور یه جهش بزرگ که جای بیشتر کردن حجم موتور که عواقبش بیشار شدن مصرف سوخت خرابی زیاد و سنگین تر بزرگتر شدن موتور … در پی داره چرا تنفس طبیعی و توربو برای موتورهای دیزل حتما باید باشه که خیلی کمک کارش هست و توربو در قدرت افرود اینا که سر کار دارم تاخییر مهم نیست ولی تو سرعت چرا وقتی پدالو تا ته میچسبونی ماشین هنگ کامل میکنه ولی بعد بوست توربو ماشین چنان شتاب وحشتناکی میگیره نگو و میشه یه موتور 4500cc تنفس طبیعی با توربو به حتی 2000 اسب بخار رسوند یه عده میگن به درد نمیخوره یه مثال کاملا واضحه روشن میزن درون موتور احتراق هست که همون اتش هست وقتی شما جایی اتش روشن کنی باد بزنی سریع میسوزه یا خود به خود در داخل موتور هم همین داستانه و گرنه هیچ خودرو سازی علکی نمیاد از توربو سوپر استفاده کنه برای زیبایی هم نیست برای افزایش راندمان بیشتره و این هم بگم عزیزانی میگن چرا از توربو ولوو نام نبرده چرا از توبو بی ام و نام نبرد اینو بگم همه شرکت ها توربو خریداری میکنن از شرکتی که توربو یا سوپر ساز هست به مدل خریداری شده و نصب رو ماشین میکنن و از همون مدل شاید چند برند خودرو تو ماشینای مختلف استفاده کرده باشن سوپر شارژ ساز هایی نظیر pro شارژر ورتکس ….کلی برند دیگه و به مدل مونده که همیشه گرون ترین بالاترین مدلش رو فوزد سفارش میذه خرید میکنه گه رو پیکاپ های سری f بسته میشه

  20. سعید.ب.58

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (49 ديدگاه)

    در جواب دوستی که فرمودن دیمون میتونه مک لارن هفتصد و بیست اِس رو بزنه باید بگم یه سر به فیلم‌های درگ های انجام شده بزن تا ببینی هنوز دیمون و هلکت در برابر مک لارن هفتصد و بیست اِس نقطه میشن…. تنها هایپر کار هایی که میتونن مک لارن هفتصد و بیست اِس رو به چالش بکشن فقط بوگاتی شیرون و پاگانی ایمولا یا هویرا و کونیک زگ رگرا یا کاگرا هستند

    1. امیرمحمد

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (144 ديدگاه)

      دست از خیالات بردار
      شتاب ماشین ها
      مک‌لارن 720 2/9
      دوج چلنجر دیمون 2/3
      لامبورگینی اونتادور 2/9
      بوگاتی ویرون 2/4
      من دیگه حرفی ندارم😐😐😐

  21. سعید.ب.58

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (49 ديدگاه)

    ضمناً در فناوری های توربو شارژر جا داشت نامی از مهندسی یونیک و خاص جگوار هم برده می‌شد یا مهندسی های بی نظیر پورش و فراری

  22. mm.y@rlou

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    ممنون از مقاله علمی واقعا برای من جالب بود موتور فقط موستانگ تنفس طبیعی رو عشقه یا علی مدد

    1. امیرمحمد

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (144 ديدگاه)

      به نظر من همشون خوبن و جای خودشون رو دارن
      هر کدوم قابلیت های خودشون رو دارن و اصلا سر این موضوع که کدوم بهتره نباید بحث بشه
      برا مثال صداشون
      موتور های تنفس طبیعی طیف گسترده ای از صدا رو پیش روت میذارن که خیلی باحاله مثل لامبورگینی اونتادور
      موتور های توربو خیلی خیلی صداشون اسپرته و لذت خاص خودشو داره در کنار قدرت مثل بوگاتی شیرون
      موتور های سوپر شارژر هم صداشون خیلی خیلی خفنه و روح داره من که شخصا عاشقشم مثل دوج چلنجر دیمون

  23. امید

    ۱۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    سلام جدا از مطالب خیلی مفید و جالبی که داخل سایت میزارید بحث های کاربراتون هم بار علمی خیلی بالایی دارن

  24. بیخیال

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بخاطر خدا یکی به من بگه که پرقدرت‌ترین توربو یا سوپرشارژر چندبرابر حجم سیلندر رو درون سیلندر تزریق میکنه؟
    و اینکه در بهترین حالت چنددرصد به قدرت موتور اضافه میکنه ؟
    توی هرچی سایت داخلی و خارجی گشتم فقط چرندیات تکراری درمورد مکانیزم کارکرد این دوتا سیستم رو توضیح دادن و هیچکدوم به این دوتا پرسش پاسخ درستی ندادن.
    خواهش میکنم هرکی میدونه پاسخ بده.
    من یه موتور طراحی کردم که بدون نیاز به توربو یا سوپرشارژر میتونه چنین قابلیتی داشته باشه ولی واقعا نمیدونم نسبتها رو چطوری درنظر بگیرم که بیشترین توان رو ازش بگیرم.
    کمک کنین تا نمونه پایلوتش بزودی روی هرچی موتور پیستونی و روتوری که تا امروز ساخته شده رو کم کنه و بتونم نام ایرانو تو جهان مطرح کنم.
    کی میدونه؟

  25. نیستانک

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یک اشتباه بزرگ ما ایرانی ها درخواست آپشن هایی هستیم که یا نیاز کمی دارد و جنبه لوکس بودن را می‌دهد و دیگری هم بدون توجه به عملکرد آپشن در کشور ما آنرا درخواست می‌کنیم. مثال کیسه هوا چقدر واجب هست ولی اینکه بعضی کلید برای روشن نمودن آن قرار داده اند علتش راهبندان های شهری مثل همت یا…هست که با برخورد عادی سپر سنسورها کار خود را انجام می‌دهند و یا سنسور باران . توربو هم جهت انجام عملکرد بنزین بالاتر از سوپر ایران و روغن های بسیار با کیفیت جهت گرما بیش از حد می‌خواهد. آپشن GDI هم که بجای سیستم انژکتور آمده و باعث بهتر شدن راندمان قدرت می‌شود همین گونه هست. حال چه کنیم؟ همیشه تویوتا کلاس کرولا را بنا به امکانات اکثر کشورها می‌سازد پس آنرا محک خود قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا