قطعات فرعی پیشرانه برای خود قوای محرکه و ایجاد راحتی برای عملکرد خودرو موردنیاز هستند اما برای این کار چه هزینهای پرداخت میکنیم؟
پیشرانههای احتراق داخلی تجهیزات شگفتانگیزی هستند. قطعاتی فلزی که میتوانند ما را به سرعتهای بسیار بالا رسانده و موجبات تفریح و شادی ماشینبازها را فراهم میآورند. اگرچه عملکرد اصلی آن بالا پایین کردن پیستونها، چرخش میللنگ و انتقال قدرت به سایر بخشها است، اما پیشرانه قطعات دیگری نیز دارد که برای عملکرد مناسب خودرو حیاتی هستند.
این عملکردهای به ظاهر ناچیز اساساً توسط یک یا دو تسمهی ماری (مارپیچی) هماهنگ میشوند. این تسمهها در جلوی پیشرانه قرار دارند. جنبهی کلیدی این تسمهها آن است که پشت سر هم با سرعت پیشرانه میچرخند و ارتباطی را بین قطعات مخصوصی شکل میدهند. قدرت موردنیاز برای چرخاندن تسمه از حرکت پیشرانه به دست میآید که این هم به نوبهی خود درصدی از قدرت کلی را به خود اختصاص میدهد.
اولین قطعهای که چنین تسمهای را بکار میگیرد واترپمپ است. این سیستم که برای خنک کردن کامل پیشرانه و انتقال گرمای تولیدی آن بکار میرود. موضوع مهم اینکه این قطعه باید با استفاده از سرعت پیشرانه کار کند. از آنجایی که میزان سیکل احتراق افزایش مییابد، گرمای بیشتری تولید می شود بنابراین برهمکنش مایع خنککنندهی بیشتری لازم است. متأسفانه این امر بخش کوچکی از قدرت پیشرانه را برای گردش پولی واترپمپ میگیرد.
قطعهی بعدی آلترناتور است که به منظور شارژ سیستم الکتریکی خودرو استفاده میشود. آلترناتور این کار را با استفاده از عمل متقابل برای تولید جریان الکتریکی و مغناطیسی انجام میدهد. آلترناتور نیز از پولیای استفاده میکند که به تسمه متصل است.
سیستم تهویه مطبوع (کولر) فینفسه به سرعت پیشرانه متصل نیست اما برای عملکرد خود به قدرت نیاز دارد زیرا دارای کمپرسور است. این کمپرسور برای پمپ بخار سرد زیر فشار بالا به کندنسور بکار میرود؛ اما این بخش نیز مقداری از سیستم تسمهی ماری را نیاز دارد که به کمپرسور اجازه دهد تا فرایند یاد شده را تکمیل نماید.
مقدار قابلتوجهی از قدرتی که سیستم تهویه مطبوع نیاز دارد کاملاً قابلبحث بوده و ما برخی از اعداد تخمین زده را به دست آوردهایم. فشاری که در هنگام روشن شدن کولر به پیشرانه وارد میشود کاملاً قابل احساس بوده و در اکثر خودروها دور آرام موتور با روشن شدن کولر بیشتر میشود.
استفادهی نهایی تسمهی ماری به سیستم فرمان هیدرولیک مربوط است. با توجه به اینکه سیستم فرمان هیدرولیک سیستمی الکتریکی نیست، اما پمپی برای فرستادن مایع هیدرولیک به منظور اعمال فشار برای کمک به فرمان موردنیاز بوده و این پمپ نیز به منبع قدرتی نیاز دارد. بازهم یک پولی وجود دارد که به پمپ اجازه میدهد تا فشار لازم سیستم هیدرولیک را تأمین نماید.
خب حالا چه مقدار از قدرت از طریق این قطعات فرعی از دست میرود؟ این موضوعی عاری از جزئیات است زیرا سیستمهای متفاوت بکار رفته در خودروهای مختلف، میزان قدرت متفاوتی را از پیشرانه به خود اختصاص خواهند داد. خوشبختانه ما میتوانیم این تلفات قدرت را از مؤسسات خودرویی و دیگر شرکتهای مهندسی به دست بیاوریم.
گفته شده سیستم تهویه مطبوع حدود ۴ اسب بخار را استفاده میکند (محاسبه شده توسط لابراتوار انرژیهای تجدید پذیر ملی). آلترناتور نیز طبق محاسبات متخصصان پیشرانهی ZENA حدود ۱۰ اسب بخار را به خود اختصاص میدهد. سیستم فرمان هیدرولیک نیز بسته به میزان چرخش فرمان بین ۲ تا ۴ اسب بخار پیشرانه را مصرف خواهد کرد.
اما برای واترپمپ جریان چندان ساده نیست. از آنجایی که واترپمپ ارتباطی با سرعت پیشرانه دارد قدرت موردنیاز برای چرخش پروانهی پمپ ارتباطی فضایی با پیشرانه را شکل میدهد. این موضوع توسط متخصصان سیستم خنککنندگی صنعت خودرو به دست آمد. آنها فهمیدند که واترپمپ در دور ۱۰۰۰ پیشرانه ۰.۱۳ اسب بخار، در دور ۲۰۰۰ پیشرانه ۱.۱ اسب بخار و در دور ۴۰۰۰ هزار پیشرانه ۸.۶ اسب بخار پیشرانه را استفاده میکند.
با انجام یک محاسبه ریاضی به عددی بین ۱۶ تا ۲۷ اسب بخار تلفات قدرتی دست مییابد. بسته به میزان فشار وارده به هر بخش این میزان قدرت در بخشهای فرعی پیشرانه تلف میشود. قدرت انفرادی موردنیاز هر قطعه به نوعی ادغام خواهد شد بنابراین در واقعیت حداکثر قدرت تلف شده کمتر از یک جمعبندی مستقیم و ساده خواهد بود.
۱۵ درصد دیگر قدرت نیز از طریق اصطکاک، گرما و صدا هدر میرود و ناکارآمدی استفاده از تسمهی مارپیچی میتواند کاملاً متفاوت باشد. واضح است که قطعات فرعی نقش بسیار مهمی دارند اما اینکه بخشی از قدرت به کف جاده منتقل نشده و هدر میرود میتواند ناراحتکننده باشد.
خوشبختانه مهندسان صنعت خودرو این روزها به دنبال کارآمدی هرچه بیشتر هستند و مرسدس واقعاً با تولید جدیدترین پیشرانه این موضوع را نشان داده است. این پیشرانهی ۶ سیلندر خطی دارای باتری ۴۸ ولت بزرگی است که به قدرت رسانی به قطعات فرعی یاد شده کمک میکند و پیشرانهی خودرو تمامی گشتاور را به میللنگ میدهد.
با استفاده از ECU، نیروی الکتریکی قادر خواهد بود تا قطعات فرعی را با سرعت پیشرانه ادغام کرده و رفتار تسمه ماری کلاسیک را شبیهسازی نماید. در آینده شاید شاهد بازگشت این اسبهای تلف شده به اسطبل باشیم.
منبع: carthrottle
علی
۲۵ خرداد ۱۳۹۶بسیار مقاله خوب و آموزنده ای بود.
با تشکر از آقای احمدزاده به خاطر ترجمه ی روانشون.
(ali(CHEVY NOVA
۲۵ خرداد ۱۳۹۶عکس شماره 3 عکس یه انجىن امریکایی 8 سىلندر هستش
موتور8 سىلندر زیبا ترین موسىقى دنىاست صداش
وقتى بهش گاز نمىدى خىلى اروم کار مىکنه و بى صداست ( به غىر از ماسل ها) اما وقتى گاز مىدى ىه صداى مىده که نابود مىکنه هر عاشقى رو
نکته جالب اینکه هر موتور 8 سىلندرى ىه صداى مخصوص داره
مثلا صداى موتور 8 دوج فرق داره با موتور 8 فورد با شورولت
نکته جالب تر اینکه موتورهاى 8 سىلندر بىگ بلاک و اسمال به کل صداشون متفاوت هستش
از موتورهاى بىگ بلاک صداى موتور 455 پونتىاک وحشتناک زیباست
پونتىاک فاىربرد بود با موتور 455 وقتى گاز مىداد تا 20 متر که ازت دور مىشد زمىن زیر پات مى لرزید
البته صداى موتور 454 شورولت هم از نزدیک شنىدم و اونم زیبا بود صداش اما پونتىاک ىه چىز دیگس
مهراب
۲۵ خرداد ۱۳۹۶سلام داش علی
همانطور که خودت اگاهی موتور بیوک هنگامی که دورموتورو واسه پر کردن دنده بالا میبری و دنده رو عوض میکنه یه سوت خیلی قشنگ موتور میکشه مدتیه موتور بیوکم سوت نمیزنه ولی قدرت و شتاب تغییری نکرده افسرده شدم به خدا
اگه تونستی کمکم کن
(ali(CHEVY NOVA
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مهراب جان داداش
اون صداى سوتى رو که مىگى شما مربوط به کاربراتور هستش
زمانى که هواکش کاربراتور رو کامل بردارى با فىلتر هواش رو حذف کنى به ماشىن که گاز بدى اون سوت رو مىکشه
Mahdi US & JP CARS
۲۶ خرداد ۱۳۹۶داش علی از V8 ها صدا فقط صدای چلنجر بعد موستانگ و تمام
صدای دیمن هم خیلی قشنگه
(ali(CHEVY NOVA
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مهدى شکى درش نىست اما صداى پونتىاک دلهره اوره
تو اینترنت حتما از پونتىاک با موتور 455 یه فىلم با کىفىت ببىن صداش رو بشنوى متوجه مىشى
مهراب
۲۷ خرداد ۱۳۹۶خیلی ممنونم اقا علی
دقیقا بعد سرویس کاربراتور و تعویض فیلتر هوا صدا حذف شده.برم فیلترهوا کش قبلی رو که کوتاه تر بود بذارم اگه اشتباه نکنم واسه شورلت بود مدل قبلی.
بازم ممنون
یاسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۶با تشکر از اقای احمد زاده مطلب بسیار خوبی بود
Payam
۲۵ خرداد ۱۳۹۶تا جایی که میدونم،در اسکای اکتیو تو مدل مزدا 6 هم یه خازن کار گزاشتن شبیه همین باتری مرسدس
مقاله عالی بود،خسته نباشید،
Sajjad.a8
۲۶ خرداد ۱۳۹۶تا باشه از این جور مطالب
واقعا مفید و عالی بود
شاهین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ارادتمند همه دوستان عزیز
انجام وظیفه هستش
مخلصم
علیرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ولی فکر کنم کولر قدرت بیشتری میگیری چون تو ماشینای ما که اکثرت100 اسبه افت توان کاملا قابل توجهه فکر کنم 7 ،8اسبی رو میگیره
ROHAM
۲۶ خرداد ۱۳۹۶کولر الزاما مقدار خاص عددی مثلا 5 اسب بخار از ماشین رو نمی گیره که در واقع یه درصدی (مثلا 3%)از اون رو میگیره
این یعنی مقدار قدرتی که کولر یه موتور 500 PH از موتور می گیره با قدرت گرفته شده از یه موتور 65 اسب بخاری فرق می کنه