آموزش

نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.


بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.


تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.

  • نقاط قوت


تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.

مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.

ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.

وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.

تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.

  • نقاط ضعف


پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.

عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.

نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.

قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.

هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.

[دانلود ویدئو]

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Parvaz

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (407 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم روی گلگیر سمند های موتور ملی یا همون EF7 کارخانه عبارت c.v.v.t زده، این فکر کنم زمان بندی متغیر سوپاپ ها هستش درسته؟؟؟ دوستان اگه اطلاعاتی دارند راهنمایی کنند ممنونم

    1. رضا

      ۸ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (154 ديدگاه)

      بله همونه

    2. Hamid...Audi

      ۸ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (713 ديدگاه)

      CVVT: Continuous Variable Valve Timing
      CVT: Continuously Variable Transmission
      اولی یه سیستم زمانبندی و دومی یه نوع گیربکسه که همین صفحه بررسی کرده.

    3. ایرانخودرو

      ۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نه اون نشونه ذوغ مرگ شدن ایرانخودرو پس از استفاده از ماژول vvt هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. SFXSuperFast

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (263 ديدگاه)

    ممنون از مترجم مقاله
    به نظر من ک این نوع مطالب ارزشمندتر از خبرهایی هستن ک درمورد برندها بیرون میاد

  3. s.h

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    یکی از دانشمندان فهیم زیر یکی از پست های کونیک زگ میگفت مبدل گشتاورش cvt هست نه گیربکس !!!!!!!!!
    همچین عزیزان فکوری داریم !!!

  4. Amirferrari

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    نگید گیربکس CVT…بگید دایرکت درایو??

    1. f35

      ۸ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (111 ديدگاه)

      ببینم اصلا واشر سر سیلند میدونی چیه ؟؟/ که بخوایی در مورد گیربکس نظر بدی
      به جان همه مردا ماشینت وسط خیابون خراب شه اچارم دست نمیتونی بگیری !!!!!!! حتی نمیتونی حدس بزنی از چیه !!!!!!!
      پس نظر مهندسی رو بسپار به صاحب نظرش
      شمام اگر تونستی یه اسباب بازی پلاستیکی بسازی حالا بعد بیا مسخره کن

      1. 917

        ۹ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (311 ديدگاه)

        به جان خودم اگه بدونی دایرکت درایو به چی میگن…

  5. محمد حسین

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    یک چیزی رو من متوجه نشدم
    در حالیکه در مزیت های این گیربکس گفته شده دور موتور تا حد امکان پایین نگه داشته میشه و مصرف سوخت میاد پایین
    در قیمت معایب
    گفته شده که صدای موتور زیاد و باعث گله مشتریان شده.
    دور موتور پایین که صدای زیاد نداره !

    1. حسین

      ۸ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      بعضی وقتا لگ داره گاز میدی به جای اینکه به اصطلاح تعویض دنده نیرو رو توزیع کنه و سرعت بالا بره دور موتور رو بالا میبره تا به سرعت بالاتر برسی
      این لگ اونطوری نیست که بشه گفت مشکل اساسیه.

  6. Genius

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    حسن اصلیش تو بدون تقه کارکردن و خصوصیت دنده بی نهایتش و نتیجتا adaptation خوبش با شرایط مختلف رانندگیه.اما عمده ایراد غیرقابل انکارش لختی و اینرس شدن ماشین در کندن از حالت سکون و همینطور شتابگیری ثانویه اش بالاخص در حین مانورهای ناگهانی است.صدای زیاد موتور درون کابین هم که بخاطر گاز هرز خوردن های ناشی از تغییر کورس تسمه واقعا اوایل رانندگی با یک ماشین مجهز به CVT اعصاب خورد کنه!صد البته گیربکس CVT نیسان آلتیما با ماشین هایی مثل لیفان و کوئیک که ما تو ایران داریم زمین تا آسمون فرق داره

  7. HAMID.HEMI

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    لپ مطلب:
    «اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. »
    تمام

    1. حسین

      ۸ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خب برن دنده دستی و دوکلاچه بخرن دیگه
      اینقدر به عقلشون نمیرسه اگه اینو نخواستن نخرن؟

    2. Ali

      ۹ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      هیچ گیربکسى بدون عیب و ایراد نیست…میتونى معایب دوکلاچه ها رو هم بخونى خصوصا نو ع خشک که رو ماشینى مثله پاسات هست!
      من که پشت ماشین با گیربکس cvt نشستم خیلى خوب بود سوارى نرم،بى سر و صدا وقتى گاز نمیدى،احساس شتاب گیرى ندارى ولى تنش هم نداره موقع شتابگیرى،مصرف سوخت واقعا پایین نگه میداره اما سروصداش موقع گاز دادن زیاده ولى خب تو اتاق نمیاد زیاد.
      اینکه میگن کسى که ماشین با گیربکس cvt داشته دیگه سراغش نمیره قطعا باهاش رانندگى نکرده.میشناسم کسى رو که نیسان مورانو داشت چند سال،فروخت اوتلندر گرفت.
      معایب دوکلاچه ها رو بخون حتما.

  8. unas

    ۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    گیربکس فقط ژیان
    مَرده مَرد ….

  9. سیامک . ص

    ۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (149 ديدگاه)

    معمولآ اونهائیکه cvt رو تجربه کردند ، اولین و آخرین تجربه شون بوده و خواهد بود !
    فوق الهاده بی هیجان ، کسل کننده و نا امید کننده است . ولی انگار اراده ای قوی پشت قضییه است تا استفاده از این نوع سیستم انتقال نیرو رو هرچه بیشتر رواج بدن . حتی به قیمت عدم استقبال کاربران !
    ضمنآ استفاده از عنوان گیربکس برای مجموعه cvt کاملآ غلطه . چون وقتی در این نوع سیستم انتقال نیرو اساسآ از دنده استفاده نشده و چیزی بعنوان چرخدنده وجود خارجی نداره ، پس استفاده از واژه جعبه دنده هم برای اون مفهوم درستی نمیتونه داشته باشه .

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. مهرداد فرهنگیان

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (8 ديدگاه)

      ببین تا وقتی که بتونه هزینه های اولیه و ثانویه ی شرکت هارو کم بکنه ازش استفاده میشه
      واژه ی گیربکس هم دیگه کمتر استفاده میشه و بجاش از واژه ی transmition استفاده میشه که تو دنیای ماشین ها میشه(واحد انتقال قدرت)پس اینکه بگیم یه گیربکس چون چرخ دنده نداره پس گیربکس نیست حرف بی منطقیه(البته این ۵تا چرخ دنده هم داره واسه دنده عقب رفتن)
      درضمن این گیربکس بهترین گزینه برای خونواده ها و راننده ها(تاکسی و …) هستش!چون کمترین خستگی و بیشترین آسایش رو با خودش داره

      موافقم 2
      مخالفم 1
  10. ماجد

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنیا به سمت گیربکس ها با دنده های بیشتر در حرکت هست تا به شکل بهینه نیروی موتور رو به چرخ ها برسونه ( ۸ دنده شدن عموم‌ماشین های روز دنیا نمود این حرکت هست ) اما افزایش تعداد چرخ دنده در نهایت به افزایش وزن مرده خودرو که همیشه برای تولیدکنندگان اتوموبیل ناخوشایند بوده می انجامه . ازین رو احتمالا cvt یا گیربکسهای با نگرش های مشابه حداقل در خودرو هایی که برای کاربری هر روزه استفاده میشوند نمود بیشتری خواهند داشت

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. مهرداد فرهنگیان

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ببین تا وقتی که بتونه هزینه های اولیه و ثانویه ی شرکت هارو کم بکنه ازش استفاده میشه
    واژه ی گیربکس هم دیگه کمتر استفاده میشه و بجاش از واژه ی transmition استفاده میشه که تو دنیای ماشین ها میشه(واحد انتقال قدرت)پس اینکه بگیم یه گیربکس چون چرخ دنده نداره پس گیربکس نیست حرف بی منطقیه(البته این ۵تا چرخ دنده هم داره واسه دنده عقب رفتن)
    درضمن این گیربکس بهترین گزینه برای خونواده ها و راننده ها(تاکسی و …) هستش!چون کمترین خستگی و بیشترین آسایش رو با خودش داره

  12. سعيد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام, x60 با گیربکس cvt دارم, محاسن به راحتی و بدون تقه دنده عوض میشه ولی وقتی میخای توی جاده سبقت بگیری دور موتور روی چهار و پنج باید بره تا به حالت دنده پنج برسه که صدای موتور کمی ازار دهنده ولی در کل راضیم

  13. سينا

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من نیسان مورانو ۲۰۰۸ دارم قبلش هم ماکسیما هیوندا کوپه لند کروز پرادو ۴ سیلندر سراتو جدید سراتو قدیمی و چند ماشین خارجی دیگه داشتم و الان یک اپتیما ۲۰۱۴ هم دارم که با مورانو ۳.۵ لیتری قابل قیاس نیست اگر از محاسن گیربکس cvt بپرسید میگم همه اش حسنه! اصلا هم خراب نمیشه البته باید کمی حوصله و هزینه کنید براش ، تنها ایرادی که داره و تو این مدت تجربه کردم باهاش اینه که اصلا به درد آفرود نمیخوره تو شن کم میاره و ممکنه گیربکسش بسوزه رک و راست دنده یکش ضعفه اصلیشه ولی وقتی راه می افته هیولای جاده میشه اصلا متوجه تعویض دنده نمیشید و واقعا ضریبش بی نهایته اتفاقا وقتی میخوای سبقت بگیری انقدر صدای موتور جذاب میشه که همش دوست داری گاز بدی

  14. تفرشی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان این مطلب منظورش چیه دقیقا؟؟
    اگر صاحب یک خودرو مجهز به جعبه دنده CVT کلاچ‌محور هستید، سعی نکنید هنگامی که در سربالایی قرار دارید، با استفاده از گاز دادن خودرو را به حرکت مجبور کنید.

  15. علیخانی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بنده حدود دوساله که یه مورانوی ۲۰۰۸ مجهز به گیربکس cvt دارم ، در این نوع گیربکس شما اصلا متوجه تعویض دنده نمیشید ، سواری بسیار نرمی داره (البته من دارم در خصوص گیربکس نیسان مورانوی ژاپنی میگم) به نظر میاد این نوع گیربکس برای افرود طراحی نشده اگر درست باهاش رفتار کنید( تیک آف) نکنید وروغنشو سر وقت عوض کنید جزو بهترین گیربکسا هستش واگر بنده بخام ماشینمو بفروشم وبعد یکی دیگه بخرم حتما سراغ ماشینی که گیربکسش cvt (البته ماشین ژاپنی) هستش میرم .موفق باشید

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. سعید

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوست عزیزم، به علت تسمه ای بودن cut وقتی در سربالایی هستید گاز تند موجب شوک به تسمه شده و در صورت تکرار، خارهای فلزی روی تسمه صدمه دیده و همچنین موجب شل شدن تسمه و لغزش شده و همچنین پولیهای انتقال نیرو را هم صدمه می زند که باید در صورت خرابی تسمه تعویض شود که قیمت تسمه ایکس شصت الان حدود پنج میلیون که با اجرت تعویض حدود پانزده میلیون هزینه دارد

    1. تفرشی

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام خیلی عذرخواهی میکنم پس در سربالاییها چه باید بکنیم که این مشکلات بوجود نیاد و همچین خودرو در سربالاییها شتابگیری داشته باشه؟؟

  17. سعید

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (7 ديدگاه)

    در سربالایی ها شما با گاز کم حرکت کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد وقتی خودرو از حالت سکون در آمد می توانید با گاز دادن به قدرت و شتاب بیشتری برسید ، تسمه گیربکس cvt باید هر صد هزار کیلومتر تعویض شود به علت افتادگی و شل شدن تسمه که موجب گاز هرز خوردن و لغزش تسمه بر روی پولی‌ها می شود ولی اگر در حالت سکون پر گاز حرکت نکنید و فشار به پولی و تسمه نیاورید و روغن گیربکس را هر پنجاه هزار تعویض کنید این گیربکس تا دویست هزار کیلومتر بدون مشکل کار می کند

    1. محمدرضا

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خداوکیلی تنها نظر به درد بخور رو شما نوشتی احسنت

  18. سعید

    ۲۸ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (7 ديدگاه)

    لطف دارید محمد رضای عزیز ، سلامت باشید

    1. مجید مافی

      ۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه یه ماشین قدر مثل بوگاتی و لامبورگینی… ازاین گریبکس استفاده کنه و بگه که وای وای ما یه اختراع جدید کردیم وموضوع رو داغش کنه بگه ما یه گریبکس جدید اختراع کردیمو….. همه میرن ازش خوب میگن چون پول خیلی خیلی زیادی میدن درد هم نداره واسشون.،واز بدیاش هیچوقت حرف نمزنن حالا یه ماشین ضعیف گیراوردن هی میزنن تو سرش

  19. g.sh

    ۲۸ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک ماهه لیفان x50 خریدم مدل 95 هستش بخاطر اتومات بودنش انتخاب کردم و قیافه اش ماشینی تو این رنج قیمت پژو 206صفر میدن پر از نواقص قبلا لیفان 620 داشتم راضی بودم تو سربالایی سرعتش خیلی افت میکنه این از ایرادات لیفان x50 هستش ولی نحوه نگهداری گیربکس cvt برام مهمه می خواستم بدونم زمان تعویض دنده چطور باید باشه یه جا نوشته در حالت خلاص نذارین من پشت چراغ که میرسم بخاطر صدایی که داره میرم روی دنده خلاص و دیگه صدا نمیده احساس میکنم اگه رو پدال ترمز همچنان با دنده d بمونه خراب بشه حتی دو دیقه هم باشه بخاطر صداش روی دنده خلاص میزارم و موقع پارک اول میبرم رو دنده خلاص ترمز دستی و میکشم بعد خاموش کردن رو دنده p میذارم چون اول برم دنده پارک بعد ترمز دستی و بکشم تیک تیک صدا میده شاید اول باید ترمز دستی و بکشم بعد روی دنده پارک ببرم و ماشین و خاموش کنم کلا اتومات تجربه اولمه

  20. کیانوش

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (826 ديدگاه)

    ایده عالی یه اما اگر درت اجرایی بشه که متاسفانه خیلی کم پیش میاد من اون روزی اسکوتر هوندا روندم با ی گیربکس سی وی تی نسل جدید هوندا به خدا یعنی حداقل ده برابر عملکردش از گیربکس قبلی خودهوندا بهتر بودچه برسهبه سی وی تی اسکونر های متفرقهپس به نظرم تو خودرو ها هم اگر درست تنظیمبشهمیتونه انتخاب عالی باشهواسه خودروهای ارزونقیمت یا حتی خودرو های دو دیفرانسیل و حتی کامیون ها وکشنده ها میتونن استفاده خیلی کاربردی از این گیربکس ها داشته باشن البته منظورم ایننیست به یک گیربکس سی وی تی دو نزار نیوتن متر گشتاور بدن منظورم اینه که رو هر چرخ کامیون یکگیربکس سی وی تی بزارن داخل رینگ و محور مثل محور های پرتابل ارتفاع بالاتر ازمرکزچزخ به گیربکس برسه و گیربکس به هماهنگی بقیه گیربکس ها مقدار گشتاور انتقالس به چرخ رو کنترل کنه همین الان هم محور های پرتابل درو اقعع رو هر چرخ یک گیربکس دارن که گشتاور دیفرانسیل رو دو برابر. میکنن و به چرخ میدن اما اگر رو هر چرخ ی سی وی تی بزارن میشه گفت دیگه حیت احتیاج به گیربکس مرکزی ندارن کامیون ها و نیرو مستقیم ازانجینبه دیفرانسیل و بعد به گیربکس های سی وی تی داخل هر چرخ میرسه اینحوری کلی تو وزنونزینهصرفه جویی میشه و مثلا جای اینکه اون دیفرانسیل و گاردن هایی کت و کلف کامیون هامیتونن ازگاردن و دف های پیکاپ ها حتی استفاده کنن چون گشتاور انجین تا وقتی مه به گیربکس داخل چرخ نرسهتغییری نمیکنه برعکس حالت معمولکهگشتاور تو گیربکس تو دنده یککشندهتامثلا ده برابرمیشه و گیربکس و دفتو اینحالت باید اونقدرقوی باشن که تحمل گشتاور ده برابری رو داشتهباشننسبت به میلنگ موتور اما تواون خالتی که من میگم گاردن همونقدری گشتاور تحویلمیگیره که میلنگ موتور داره یا میشهی انجین الکتریکی به علاوه ی گیربکس سی وی تی داخل هر چرخ کامیون گذاشت خصوصاواسه کمپرسی ها و ماشینهای معدن هرچند انجین های برقی کمبود گشتاور ندارن اما خب انجین های برقی با گشتاور مثلا سههزار نیوتون متر قطعا خیلی خیلی گرون تر از انجین های با گشتاور پونصدششصد پونصدششصدنیوتونمترهستن میشهمثل هم رو محور عقب هم جلو ی هرکدوم دو تا انجین الکتریکی دویست اسب و پونصد نیوتن متر گذاشت تا اینجا قدرت هشتصد اسب و دوهزار نیوتن متر مربع داره و ی گیربکس دو دنده با نسبت دنده سنگین سه و سبک یک اینحوری گشتاور پونصد نیوتون متری هر چرخ میشههزار وپونصد نیوتون متر مربع که البته بازمواسنکشندن زیاد نیست یا گیربکس حداقل سهدندهداشتهباشه تو هر چرخ یااصلا ی سی وی تی بزارن البته که تسمه فولادی در کل خروار خروار ایده دارم تو کله ام اما بر پدر جبر جغرافیایی و تاریخی از شانس بدماافتادیمتو بدترینب هه تارخی خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا