اشکودارنو

دوئل رنو مگان RS و اشکودا اکتاویا RS

در چهارمین قسمت از دور هشتم سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به زیرگروه هاچ‌بک‌های داغ یا اسپرت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه ب‌ام‌و M140i و هیوندای i30 N با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این رقابت درمجموع تعداد ۱۸۱۹ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل M140i توانست با دریافت ۱۵۷۶ رأی و کسب ۸۶ درصد از کل آراء قاطعانه و مقتدرانه پیروز گردد درحالی‌که i30 N با تنها ۲۴۳ رأی از دور رقابت‌ها خارج شد. حال امروز در آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های اسپرت، رنو مگان RS در برابر اشکودا اکتاویا RS 245 قرار گرفته است.

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

مرسدس بنز A45 AMG

فولکس‌واگن گلف R

پژو ۳۰۸ GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

هوندا سیویک تایپ R

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا ۲۴۵

ب‌ام‌و M140i

؟

رنو مگان RS

مگان یکی از محصولات باسابقهٔ در حال تولید رنو محسوب می‌شود. نسل اول این ماشین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان جایگزینی برای رنو ۱۹ به بازار آمد. این نسل در انواع مختلفی شامل هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان، کابریولت و استیشن تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد که در سپتامبر همین سال به بازار آمد. تنوع مدل‌های این نسل نیز مشابه نسل قبلی بود و نسخهٔ سدان آن در مقطعی توسط پارس‌خودرو در کشورمان هم به تولید رسید. در این نسل یک نسخهٔ اسپرت بنام RS هم به خانوادهٔ مگان اضافه شد. رنو مگان اما هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با تالیسمان و خودروهای دیگری چون نیسان پولسار مشترک است؛ اما دو سال بعد یعنی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷، رنو نسخهٔ RS نسل جدید مگان را هم رونمایی کرد تا اعضای خانوادهٔ این هاچ‌بک فرانسوی تکمیل گردد. مگان RS جدید که برخلاف نسل‌های قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود، به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در کوپهٔ اسپرت آلپاین A110 بکار رفته است. این موتور در نسخهٔ استاندارد مگان RS قدرتی معادل ۲۸۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۹۰ نیوتن متر دارد اما در نسخهٔ تروفی قدرت آن به ۳۰۰ اسب بخار می‌رسد. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده است که یکی شش سرعتهٔ دستی و دیگری شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. همچنین مگان RS برای اولین بار به سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز مجهز شده است.

اشکودا اکتاویا RS 245

اشکودا اکتاویا هم کار خود را تقریباً هم‌زمان با رنو مگان آغاز کرده است به‌گونه‌ای که معرفی نسل نخست آن به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد. البته اشکودا بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ هم از نام اکتاویا استفاده کرده بود اما پس مالکیت فولکس‌واگن این نام دوباره احیاء شد. نسل اول اکتاویا که در دو نسخهٔ سدان لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شد، بر روی پلت‌فرم A4 گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با خودروهای فراوانی از این گروه مانند آئودی A3، فولکس‌واگن گلف و سئات لئون مشترک بود. در مارس سال ۲۰۰۴ اما نسل دوم این ماشین رونمایی شد که پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید بود و سپس در ماه پایانی سال ۲۰۱۲ نسل سوم یا کنونی اکتاویا رونمایی شد. این نسل هم مانند اسلاف خود همچنان در دو نسخهٔ سدان لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شود. نسل کنونی اکتاویا به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که برای اولین بار در ماه ژانویهٔ امسال رونمایی شد و از مهم‌ترین تغییر آن می‌توان به دوتکه شدن چراغ‌های جلو اشاره کرد؛ اما در خانوادهٔ این ماشین همواره یک نسخهٔ اسپرت با نام RS وجود داشته است که این نسخهٔ اسپرت در خانوادهٔ نسل کنونی هم حضور دارد؛ اما اشکودا به‌تازگی نسخه‌ای حتی قدرتمندتر از این مدل را با نام RS 245 معرفی کرده است که قوی‌ترین اکتاویای تاریخ محسوب می‌شود. این مدل به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته اکتاویا RS 245 در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید می‌شود و خودرویی هاچ‌بک نیست. به همین دلیل ما برای این دوئل نسخهٔ استیشن آن‌را انتخاب کرده‌ایم که به هاچ‌بک‌ها نزدیک‌تر است.

 

مشخصات فنی

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا RS

پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۲۸۰ اسب بخار ۲۴۵ اسب بخار
گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۶.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۰ لیتر
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۴۱۲ کیلوگرم
طول ۴.۳۶ متر ۴.۶۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۷ متر ۲.۶۸ متر
حجم صندوق بار ۳۸۵ لیتر ۶۱۰ لیتر
قیمت پایه ۳۳,۱۴۰ پوند ۲۶,۸۸۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9914107]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. شهاب شورلت

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    تنها فاکتوری ک اسکودا ازش بهتره قیمتش هست

    طراحی رنو در این ماشین بی نظیر بوده

    1. john

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (215 ديدگاه)

      دوستان دوباره کمپین نخریدن خودروی صفر راه افتاده فقط این بار خودروهای صفر خارجی رو هم تحریم کردن
      خواهشن به هرکسی میتونید اطلاع رسانی کنید

      1. (ali (Chevy nova

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (7389 ديدگاه)

        John
        بازم همون نتىجه قبلى رو مىده
        اون موقع هم همه گفتن نخرىد و تحرىم کنىد تا اسم وام 25/000/000 اومد همون کسى که اول از همه تحرىم کرد شىرجه زد وسط نماىندگى براى ثبت نام تىبا و 405

        1. John

          ۲۰ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (215 ديدگاه)

          علی جان
          درسته که دفعه ی قبلی شکست خورد ولی این بار مردم ظلم ها و بی عدالتیای بیشتری رو تجربه کردن، علی الخصوص که این اتفاقات اخیر هم افتاده و***
          همیشه پیروزی بعد از شکست حاصل میشه، الآن وقت تسلیم شدن و ناامیدی نیست

        2. (ali (Chevy nova

          ۲۰ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (7389 ديدگاه)

          John
          دادا باهات موافقم

        3. ??GERMANY??

          ۲۰ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (132 ديدگاه)

          John سال ۸۸ شکست خوردند گفتند یک بار دیگه. این دفعه بی عدالتی و ظلم و بی کاری ده ها مشکل دیگر اضاف شده اما نتیجش چی شد. این کمپین نیز همان گونه. هم اکنون انبارهاشون پر شده قصد دارن نقشه قبلیشون را اجرا کنن و گاری هاشون را مثل روش قبلی بفروشند.

        4. john

          ۲۰ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (215 ديدگاه)

          germany
          پیروزی و شسکت تو این قضیه فقط به دست مردم (خریدارا) رقم میخوره، تمام حربه ها و حیله ها فقط با نخریدن خنثی میشه واقعا مردم باید به خودشون بیان و متحد بشن

        5. سورنا

          ۲۰ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          به نظرت بهتر نیست جای اینکه از قبل شکستو قبول کنیم ، بریم و تو میدون شکست بخوریم ؟ :)

      2. Mahdi

        ۲۱ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (52 ديدگاه)

        اخه قسمت بدش اینجاست که خواسته ی دولت هم نخریدن و محدود کردن خودرو های وارداتی هست تا ارز از کشور خارج نشه و برخلاف سری قبل شرکت های وارد کننده خصوصی هستن نه مثل خودروساز های دولتی

        1. Archi KHAN

          ۲۱ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (2202 ديدگاه)

          دوست عزیزم
          بخش اعظم واردکنندگان خودرو همون سران و زیر مجموعه هاشون هستن ، نه مردم عادی !

  2. F۲۲RAPTOR

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    رنومگان
    موتور قویتر
    ظاهر فوق العاده جذاب

  3. E 36

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (917 ديدگاه)

    اشکودا فقط صندوق بزرگ داره !

  4. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (126 ديدگاه)

    به نظر من مگان RS سومین هاچبک زیبا بعد از مرسدس A45 و ائودی RS3 هست پس حتما لایق برنده شدن تو این دوئله.

    1. Just bentley continental

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (564 ديدگاه)

      قشنگ ترین و شیک ترین هاچبک دنیا به نظرم گلفه.
      سلطان هاچبک ها.

  5. (ali (Chevy nova

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (7389 ديدگاه)

    رنو خىلى خوب ظاهر شده و قدرت موتور و گشتاور خىلى خوبى داره
    طراحىش هم قشنگه

  6. orangotan

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    مگان بهتر بود،میخوام برلیانس h320 ثبت نام کنم اما ترجیح میدم به کمپین نخریدم خودرو بپیوندم?✌ دیشب خواب دیدم یه آلپاین سبز ونوم خریدم ?

  7. حمیدرضا

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    رای من مگان به خاطر قدرت و طراحی خیلی جذاب البته اشکودا خیلی ماشین خوبیه ولی من با طراحی استیشن خیلی حس نزدیکی ندارم

  8. bmw M5

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت رنو مگان با سطح امکانات و تجهیزات touch مدل سال 2018 با موتور یک و نیم لیتری و 110 اسب بخار تو ترکیه فقط و فقط 83 میلیون تومن صفر کیلومتر از در کارخونه
    همین مدل و همین مشخصات با ده هزار کیلومتر کارکرد تو ترکیه دست دوم حساب میشه و اکثر نمایشگاه دارا تو استانبول هفتاد هزار لیر که حدودا هفتاد میلیون تومن میشه میفروشن

    رنو مگان مدل 12 سال پیش با صد هزار کیلومتر کارکرد رو تو ایران بالای شصت میلیون میفروشن
    اخه این چه ظلمیه؟

  9. Raha

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    خدا پدر نیسان رو بیامرزه واقعا در پیشرفت رنو نقش بسزایی داشت

    1. Madjid

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      دوست عزیز رنو ۲ قهرمانی سازنده و ۲ قهرمانی راننده‌ی پشت سر هم در فرمول ۱ داره‌‌ ( ۲۰۰۵ و‌۲۰۰۶)
      این « فقط » یک مورده.
      موفقیت های مسابقات رالی و لمنز رو نمی‌گم چون طولانی میشه
      من خودم علاقه ی خاصی به رنو ندارم و نیسان رو ترجیح میدم
      اما جوری حرف میزنید انگار رنو در شرف ورشکستگی بوده و نیسان نجاتش داده !!

      اگر رنو نبود نیسان هم الان مثل دوو شده بود

  10. Madjid

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    لامصب این رنگ نارنجی رنو تو عکس اول از ذهنم بیرون نمیره
    طراحیش از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ می‌گیره
    خیلی قشنگه
    انگار نارنجی رو واسه این ماشین درست کردن
    اول انتخابم اسکودا بود اما از رنو نمیشه گذشت

  11. shahryar

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (236 ديدگاه)

    خب رنو از لحاظ مالی نجاتش داد،اگ رنو نبود ممکن الان نیسان پیشرفتش کمتر باشه،ولی اینم در نظر داشه باش اگ تکنولوژی نیسان نبود،رنو هنوز همون ماشینای بی مصرفو تولید میکرد،
    حالا میخواد پشت سر هم تو فرمول یک مقام بیاره،
    مقام اوردن یا قدیمی بودن ی برند حتما دلیل بر بهتر بودن نیس،

    1. datsun

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      داداش ایشون کلا به اسم ژاپن حساسیت داره
      فقط کافی به مدل های قبل از همکاری که نیسان تولید کرده یه نگاه بندازی همون وضعیت رو تو رنو هم ببینی کل داستان دستت میاد
      نیسان همین الان ۱۵ درصد سهام رنو رو دست داره سهام میتسوبیشی رو هم خوده نیسان خریده خیلی راحت الان میتونه مابقی سهام رو بخره و رنو رو اوت کنه رنو بارها از نقش پر رنگ تر نیسان تو این اتحاد ابراز نگرانی کرده ولی ظاهرا به نفع دو تا کمپانیه و از مشارکت راضین پس ما لازم نیست اینجا تو ایران حرص اونا رو بخوریم
      اونی هم که میگه رنو صاحب نیسانه سخت در اشتباه چون کمپانی مادر نیسان گروه نیسانه که اونم خودش شامل چند کمپانی میشه

      1. Raha

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (288 ديدگاه)

        “پس ما لازم نیست اینجا تو ایران حرص اونا رو بخوریم”
        این رو خیلی خوب اومدی

      2. AK_007

        ۲۱ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        اینکه هر کمپانی دوره رشد و افول داشته چیز عجیبی نیست همین پژو تازگیاس که داره خوب کار میکنه و در ضمن دوست عزیز با ماشین قدیمی نمیشه تو فرمول ۱ یا لمانز اول شد!!!

  12. مانی

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    این چیزی که تو عکس دیده میشه اشکودا یه ماشینه استیشن هست
    و رنو هاچبک،چرا بعضی‌ وقتا مقایسه اینجوری میشه؟

  13. shahryar

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (236 ديدگاه)

    اسکوداچه حجم صندوقی داره،نزدیک تالیسمان،یا بیشتر از بنز اس، به چ دردش میخوره!

  14. Just bentley continental

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (564 ديدگاه)

    مگان در یک کلام.

  15. Mahdi Chevrolet

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    دوستان یه سوال
    منظور از ۳ امپر که برای هیوندا کوپه میگن چیه
    اصلا چی هست

    1. pool

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      توی وسط داشبورد سه تا امپر داره که یکیش شتاب رو نشون میده بقیش یادم نیست مثل کیلومتر که امپر داره این سه تا گرد وسط داشبوردشه

      1. Mahdi Chevrolet

        ۲۱ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        ممنون رفیق

  16. Amirtajik

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه این دو ماشین کاملا اشتباه هستش
    مگان یک هاچبک اسپرت هست که رقیبش فولکس واگن گلف یا فولکس شیروکو و …. هست
    در صورتیکه اشکودا بک ماشین استیشن هست

  17. ایمان

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (171 ديدگاه)

    سلام من درست متوجه نشدم چرا این دو تا مقایسه شدن اکتاویا به هاچ بک شباهت نداره اصلا . در کل ماشین خوبیه من اشکودا رو خیلی دوست دارم مخصوصا ساپرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا