اشکودااوپل

دوئل اوپل اینسیگنیا و اشکودا ساپرب

در قسمتی دیگر از دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه سدان‌های متوسط رسیده‌ایم. در چهارمین دوئل این گروه شاهد رقابت فورد فیوژن و مزدا ۶ بودیم که طی این رقابت درمجموع تعداد ۲۰۴۷ رأی به ثبت رسیده است. مزدا ۶ در این دوئل پیروزی مقتدرانه‌ای کسب کرده است زیرا ۱۷۲۳ رأی دریافت کرده که معادل ۸۴ درصد از کل آراء می‌شود. این در حالی است که فیوژن موفق به کسب تنها ۳۲۴ رأی شده و بنابراین از دور رقابت‌ها کنار می‌رود. امروز نیز دوئل پنجم گروه سدان‌های متوسط را بین اشکودا ساپرب و اوپل اینسیگنیا برگزار خواهیم کرد.

فولکس‌واگن پاسات

نیسان آلتیما

تویوتا کمری

هیوندای سوناتا

فولکس‌واگن پاسات

؟

تویوتا اونسیس

هیوندای i40

هوندا آکورد

کیا اپتیما

؟

هوندا آکورد

مزدا ۶

فورد فیوژن

سوبارو لگاسی

رنو تالیسمان

مزدا ۶

رنو تالیسمان

شورلت مالیبو

پژو ۵۰۸

اوپل اینسیگنیا

اشکودا ساپرب

؟

؟

اشکودا ساپرب

اشکودا برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ از نام ساپرب برای یک خودروی فول سایز لوکس استفاده کرد که تا سال ۱۹۴۹ به تولید رسید؛ اما پس از خاتمهٔ تولید این خودرو برای چندین دهه خبری از نام ساپرب در سبد محصولات اشکودا نبود تا اینکه پس از خریداری این شرکت توسط گروه فولکس‌واگن، نام ساپرب بار دیگر احیا شد. ساپرب جدید در قالب یک سدان متوسط به بازار بازگشت که بر اساس پلت‌فرم فولکس‌واگن پاسات ساخته شده بود. نسل اول این ماشین در سال ۲۰۰۱ معرفی شده و تا سال ۲۰۰۸ روی خط تولید بود. سپس در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۸ نسل دوم ٱن رونمایی شد. در این نسل اما فرم بدنهٔ ساپرب از یک سدان سنتی به نمونه‌ای لیفت‌بک تغییر یافت درحالی‌که نسخهٔ استیشن آن‌هم تولید شد. نهایتاً نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ جایی بود که نسل سوم یا کنونی این سدان متوسط به جهانیان معرفی شد. این نسل از ساپرب بر روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه همچون پاسات مشترک است. همچنین در این نسل نیز برای ساپرب از همان ترکیب لیفت‌بک استفاده شده و در کنار این مدل، مانند نسل قبل نسخهٔ استیشن هم تولید می‌شود. ساپرب کنونی در تمامی آزمون‌های نشریات معتبر خودرویی مانند اتو اکسپرس، تاپ گیر، اتو بیلد و… امتیازات بالایی کسب کرده و با نظرات مثبتی روبرو شده است. این خودرو هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی گروه فولکس‌واگن به بازار عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ هستند. ولی در این دوئل ما بالاترین مدل بنزینی ساپرب را شرکت داده‌ایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو در مدل استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.

اوپل اینسیگنیا

اوپل نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۳ کانسپتی را با نام اینسیگنیا معرفی نمود که یک سدان فول سایز لوکس دیفرانسیل عقب با پیشرانهٔ V8 بود؛ اما این کانسپت هیچ‌گاه به تولید نرسید تا اینکه در نمایشگاه لندن ۲۰۰۸ یک سدان تولیدی با نام اینسیگنیا رونمایی شد. البته این سدان جدید هیچ ارتباطی با کانسپت اینسیگنیا نداشت. درهرحال این خودرو در چهار نسخهٔ سدان، لیفت‌بک، استیشن و کراس استیشن تا امسال روی خط تولید بود. اینسیگنیا در بریتانیا با برند واکسهال و در استرالیا با برند هولدن عرضه می‌شد درحالی‌که نسخهٔ آمریکایی آن نیز با نام بیوک ریگال در ایالات‌متحده عرضه گردید. چند ماه پیش اما نسل دوم این سدان آلمانی-آمریکایی رونمایی شد و به‌تازگی راهی بازارهای جهانی شده است. این نسل اینسیگنیا روی پلت‌فرم E2XX جنرال موتورز ساخته شده که با خودروهایی چون شورلت مالیبو مشترک است. نسل جدید اینسیگنیا فعلاً در سه نسخهٔ گرند اسپرت (سدان لیفت‌بک)، اسپرت تورر (استیشن) و کانتری تورر (کراس استیشن) ارائه شده و خبری از نسخهٔ سدان چهاردر نیست؛ بنابراین هردو شرکت‌کنندهٔ دوئل امروز ما سدان‌های لیفت‌بک پنج‌در هستند. همچنین اینسیگنیا هنوز هم در بریتانیا، استرالیا و آمریکا به ترتیب با برندهای واکسهال، هولدن و بیوک عرضه می‌گردد با این تفاوت که با توجه به خاتمهٔ تولید هولدن کومودور در استرالیا، نسل جدید اینسیگنیا به‌عنوان نسل جدید هولدن کومودور در این کشور معرفی شده است. اوپل نیز مانند اشکودا پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی گوناگونی را برای اینسیگنیا در نظر گرفته که ما جهت هماهنگی با رقیبش در این دوئل، قوی‌ترین و بزرگ‌ترین موتور بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر است که نیروی آن از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند؛ مانند ساپرب، اینسیگنیا هم در حالت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است.

مشخصات فنی

اشکودا ساپرب

اوپل اینسیگنیا

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۲۸۰ اسب بخار ۲۶۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۶.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک ۶۶ لیتر ۶۲ لیتر
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر (ترکیبی) ۸.۶ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۴۰ گرم/کیلومتر ۱۹۷ گرم/کیلومتر
وزن ۱۵۴۰ کیلوگرم ۱۵۷۴ کیلوگرم
طول ۴.۸۶ متر ۴.۸۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۴ متر ۲.۸۳ متر
حجم صندوق بار ۶۲۵ لیتر ۴۹۰ لیتر
قیمت ۴۲,۰۰۰ دلار ۴۱,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9844511]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    دیزین داخلی اوپل خیلی خوشگله بیرونشم عالیه و چون من کلا این ماشینو ریبج بیوک میدونم و عاشق بیوکم به اوپل رای دادم

  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3016 ديدگاه)

    هر دو عالی هستن و کسی از خریدشون پشیمون نمیشه، اما من به دلیل ظاهر فوق‌العاده اینسیگنیا، بهش رای دادم.

  3. حامد

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (826 ديدگاه)

    طراحی اوپل اینسیگنیا ولی مشخصات و کابین ساپرب

  4. TRX

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (315 ديدگاه)

    به دلیل استفاده از قطعات مشترک جنرال موتورز در این نسل اینسیگما ، انتخابم اپل هست واقعا دلم واسه این اپل تنگ میشه.
    خدا میدنه آینده دست پژو چی میشه.

  5. Hosein

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    فولکس هر کمپانی ای رو میگیره همین طداحی رو روش پیاده میکنه.الان چراغای اشکودا و سئات دقیقا یکیه.چراغ عقبای جفتشونم با خود فولکس خیلی شباهت داره .طراحیه خارجی اوپل یه چیز دیگس کلا اوپل و ازاول خیلی دوست داشتم از زمان اوپل امگا.

  6. sina

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    این کلاس در کنار سدان کامپکت کلاس های مورد علاقه من هستن.
    اوپل رو بیشتر دوست دارم.

  7. پدرام

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من درگیر پیروزی تلیسمان مقابل سوباروم?

  8. SERIAL WINNER

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11527 ديدگاه)

    .
    فنی که اشکودا کاملا برتره هیچ شکی هم توش نیست
    طراحی اشکودا به زیبایی اوپل نیست ولی دوست داشتنیه و باعث نمیشه انتخابش نکنم
    پس به اشکودای دوست‌داشتنی رای میدم

  9. رامکال

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (592 ديدگاه)

    پسر من روانی اشکودا ساپربم.
    من عاشق اشکودا هستم.
    کاشکی پاش به ایران باز بشه.الهی.
    فقط یک چیزی یادمه توی مجله ایران خودرو در مورد نمونه 6سیلندرش مطلب خونده بودم.

  10. Roham

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (756 ديدگاه)

    به نظرم اشکودا خیلی چهره عضلانی و مرتبی داره
    من دوتاشون رو دوست دارم ولی چهره اشکودا رو بیشتر می پسندم

  11. #ali.m#

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    طراحی اشکودا یه شتر گاو. پلنگه که هر جاییش از یکی از زیر مجموعه های فولکس گرفته شده .(به جز جلو پنجره)
    اما اوپل طراحیش حرفی واسه گفتن نمیذاره .
    عالیه از برتری فنی اشکودا چشم پوشی میکنم و
    به اوپل رای میدم .

  12. ایلیا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (731 ديدگاه)

    قیمت ها درسته؟ خیلی بالا نیست؟

    توی مطلب قبلی در مورد کیااستینگری گفته شده که قیمتش از 32 هزار شرو میشه

  13. mohammad_FM 480

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1892 ديدگاه)

    اول یکم شک داشتم . طراحی اوپل شیک هست ولی اشکودا خشن و منظمه وقتی هم که به طراحی داخلی و مشخصات رسیدم با قاطعیت به ساپرب رای دادم

  14. Saman

    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    اپل اینسیگنیا :-) چون با تکنولوژی و پلتفورم GM امریکا ساخته شده و بسیار قابلیت اطمینان بالائی داره :-) اخیرن هم در گزارش جی دی پاورز بریتانیا در مورد قابلیت اطمینان با اینکه آئودی و bmw در قعر لیست و بسیار قابلیت اطمینان پائینی داشتن :D ولی اپل اینسیگنیا در لیست از بهترینها بودش براوو به us :-)

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا