امروز در یکی دیگر از قسمتهای دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروهی خلوت یعنی گروه سدانهای کوپه رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه که اولین دوئل آن محسوب میشد، آئودی A7 و بامو سری ۶ گرن کوپه با یکدیگر به نبرد پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۲۱۰۰ رأی به ثبت رسیده است که A7 موفق به دریافت ۱۱۶۷ عدد از آنها شد و بدین ترتیب با کسب ۵۵ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالیکه سری ۶ گرن کوپه تعداد ۹۳۳ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دومین دوئل گروه سدانهای کوپه، دومین نمایندهٔ بامو در این گروه یعنی سری ۶ گرن توریزمو در برابر یکی از نمایندههای مرسدس بنز یعنی مدل CLS قرار گرفته است.
آئودی A7 | بامو سری ۶ گرن کوپه | مرسدس بنز CLS | بامو سری ۶ گرن توریزمو |
آئودی A7 | ؟ | ||
مرسدس-آامگ GT 4 | پورشه پانامرا | ||
؟ |
مرسدس بنز CLS
مرسدس بنز برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۳ کانسپت بنام ویژن CLS را رونمایی کرد که یک سدان کوپه بود. سپس حدود یک سال بعد، در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۴ نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام CLS معرفی شد و بدین ترتیب کلاس سدان کوپه را در دوران مدرن توسط مرسدس بنز بنیان نهاده شد. البته ایدهٔ ساخت سدان کوپه برای اولین بار توسط پونتیاک و با تولید مدل گرند ام در سال ۱۹۷۳ مطرح شده بود. درهرحال، نسل نخست CLS که بر روی پلتفرم E کلاس ساخته شده بود، استایل بسیار زیبا و منحصربهفردی داشت و بهسرعت موردتوجه خودرو دوستان قرار گرفت. CLS در بازار کاملاً موفق عمل کرد که موجب شد دیگر خودروسازان آلمانی هم نمایندگانی را راهی کلاس نوظهور سدانهای کوپه نمایند. سپس در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۰ نسل دوم CLS رونمایی شد. در این نسل نسخهٔ استیشن هم به خانوادهٔ CLS اضافه شد. این مدل در ژوئن ۲۰۱۲ با نام CLS شوتینگ بریک معرفی شد. نسل دوم این ماشین در اواسط سال ۲۰۱۴ فیسلیفت میاندورهای خود را هم تجربه کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد. CLS اما بهتازگی وارد نسل سوم خود شده است که چندی پیش در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ رسماً رونمایی شد. نسل سوم CLS فعلاً در چهار مدل مختلف ارائه شده است که شامل دو نمونهٔ دیزلی به همراه یک مدل بنزینی و یک مدل اسپرت هیبریدی بنام CLS53 میشود. ما برای این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب باواریایی، مدل بنزینی CLS450 را انتخاب کردهایم. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در کنار این موتور بنزینی، یک سیستم هیبریدی خفیف هم قرار دارد که شامل یک موتور الکتریکی کوچک و یک پکیج باطری لیتیوم یون یک کیلووات ساعتی میشود. این موتور الکتریکی ۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را بهصورت لحظهای به توان موتور بنزینی اضافه میکند. نیروی کل سیستم نیز توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
بامو سری ۶ گرن توریزمو
بامو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ کانسپتی بنام سری ۵ گرن توریزمو را رونمایی کرد که پیشنمایشی از عضو جدید خانوادهٔ سری ۵ بود. سپس نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ معرفی شد و رسماً در کنار مدلهای سدان و استیشن، گرن توریزمو هم بهعنوان عضو سوم به خانوادهٔ سری ۵ اضافه شد؛ اما این خودرو را نمیشد در یک کلاس واحد قرار داد چراکه نه یک کراساوور محسوب میشد، نه سدانی کوپه بود و نه در بین استیشنها قرار میگرفت. از سوی دیگر، سری ۵ گرن توریزمو از لحاظ فروش هم انتظارات بامو را برآورده نکرد و خودروی نسبتاً ناکامی بود. بااینحال سازندهٔ آلمانی همچنان بر ادامهٔ تولید این عضو عجیب خانوادهٔ سری ۵ اصرار داشت و همچنان تا سال گذشته آنرا روی خط تولید نگه داشت. سپس در ژوئن ۲۰۱۷، بامو مدل کاملاً جدید سری ۶ گرن توریزمو را بهعنوان جایگزین سری ۵ گرن توریزمو رونمایی کرد. این خودروی جدید در اصل نسل دوم سری ۵ گرن توریزمو محسوب میشود اما نام آن به سری ۶ تغییر یافته است. این خودرو که با کد G30 شناخته میشود، بر روی پلتفرم نسل جدید سری ۵ ساخته شده و مانند سلفش، اشتراکات زیادی با سری ۵ دارد. در سری ۶ گرن توریزمو اما بامو بهمنظور جبران شکست سری ۵ گرن توریزمو، طراحی ماشین را بهطور کامل تغییر داده و حالا سری ۶ گرن توریزمو بیشتر به سدانهای کوپه نزدیک شده است. این خودرو هماکنون در سه مدل مختلف با پیشرانههای گوناگون به بازار عرضه میشود که یکی از آنها دیزلی و دو مدل دیگر بنزینی هستند. در دوئل ما، قدرتمندترین عضو خانوادهٔ سری ۶ گرن توریزمو شرکت کرده است که 640i نام دارد. این مدل از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوی بنزینی استفاده میکند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو در حالت استاندارد به چرخهای عقب صورت میگیرد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.
مشخصات فنی
بامو 640i | مرسدس بنز CLS450 | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 | ۳ لیتری I6 |
تنفس | توربو | توربو |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۳ ثانیه | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۰ لیتر (ترکیبی) | ۷.۷ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۸۲ گرم/کیلومتر | ۱۸۱ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۶۸ لیتر | ۶۶ لیتر |
وزن | ۱۸۳۵ کیلوگرم | ۱۸۶۵ کیلوگرم |
طول | ۵.۰۹ متر | ۴.۹۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۰۷ متر | ۲.۹۴ متر |
حجم صندوق بار | ۶۱۰ لیتر | ۵۲۰ لیتر |
قیمت | ۷۱,۱۹۵ دلار | ۷۶,۱۴۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9948688]
علیرضا
۹ اسفند ۱۳۹۶نسل قبل cls حیف شد,اون ماشین فوق العاده زیبا بود اما این نسل طراحیش خیلی معلوله!
رای من بی ام و .
هر چند که طراحی داخلی بنز بهتره
علی
۹ اسفند ۱۳۹۶من به شخصه با اینکه شیفته بنز cls شدم ولی به bmw رای میدم به دو دلیل یکی حجم بیشتر صندوق عقب و همچنین بلندتر بودن ارتفاع کف ماشین تا زمین که برای من به شخصه با توجه به غیر استاندارد بودن خیابونای تهران عامل تایین کننده ایی میتونه باشه .
با تچکر فراوان
محمد
۹ اسفند ۱۳۹۶این بی ام و طراحی بیرونی نا موزونی داره.. ترکیب عقبش واقعا بدتر از بنز هست…
بازم از نزدیک ندیدیم ولی به نظر طرح بنز بهتر باشه …
power active
۹ اسفند ۱۳۹۶bmw x4 x1x3 نمای عقب همه شبیه همن !!! خخخخخ
power active
۹ اسفند ۱۳۹۶منم موافقم واسه طراحی سری قبل خیلی مردونه تر بود واقعا محشر بود اما بازم به بنز رای دادم :(
آریا
۹ اسفند ۱۳۹۶با این که به بنز رای دادم ولی از چراغ جلوش که مثل برلیانس h220 شده متنفرم
احمد
۹ اسفند ۱۳۹۶چرا اخه آدمو میذارید سر دوراهی
آخه الان چجوری انتخاب کنم بین این دوتا….!!!!
مرصاد
۹ اسفند ۱۳۹۶جونم مرسدس
همیشه و تا ابد
ستاره سوار
۹ اسفند ۱۳۹۶فقط مرسدس….مقایسه ی گربه و پلنگه!!!
Kian70
۹ اسفند ۱۳۹۶بی ام و
حسین
۹ اسفند ۱۳۹۶درود
اینا رقیب نیستن. بامو کلاً از این سگمنت خارج شد! سری ۶ الان مثل سری ۳ گرن توریزمو و نسل قبل سری ۵ گرن توریزمو به حساب میاد!! سدان کوپه نیست که با cls مقایسه بشه
Abbas
۹ اسفند ۱۳۹۶بی ام و والسلام
دلیلی لازم نیست
moein
۹ اسفند ۱۳۹۶ابهت و وقار مرسدس جایی واسه تردید نمیذاره
حامد
۹ اسفند ۱۳۹۶انصافا این مدل زیاد وقاری نداره. نمیدونم چرا طراحیشو اینجوری کردن
پارسا
۹ اسفند ۱۳۹۶همی گویم و گفته ام بارها :
بنز مثل ناموس ایرانی جماعت میمونه ?
من به نظرم BMW خیلی خوشگل تره با این که فنی بنز یه سر و گردن بالاتره ، ولی با نسل جدید CLS اصن حال نمیکنم
مهدی
۹ اسفند ۱۳۹۶به مرسدس رای دادم اما از نظرم ظاهرش خیلی نچسبه
amin
۹ اسفند ۱۳۹۶برای اولین بار نتونستم انتخاب کنم و رأی بدم
هردو عالی هستن و نمیتونم بینشون فرق بزارم
مسعود
۹ اسفند ۱۳۹۶مرسدس و CLS بنیان گذاره این سگمنته و عالیه
با اینکه ایرادهایی بهش وارد هست و نسل اول CLS محشر بود، ولی در این مقایسه از بی ام و سرتره. سری 6 گرن توریزمو یجورایی از اینجا رونده و از اونجا مونده س، یه حالت گنگ داره. ولی CLS حق مطلب رو ادا کرده با اینکه با سلیقه بعضی ها جور نیس (که اونا هم گذشته رو میبینن و توقعشونو همین CLS بالا برده)
حسین دهمرد
۹ اسفند ۱۳۹۶برعکس مقایسه ی معمول بین بنز و بیمر برای اولین بار اینجا بیمر به سمت لوکسی بیشتر حرکت کرده و بنز به سمت اسپورت بودن.
وقار بیمر رو به خشم بنز ترجیح میدم.(البته فقط همین یه بار)
ماتئوس
۹ اسفند ۱۳۹۶گروه خانوادگیه
Saeed
۹ اسفند ۱۳۹۶بی ام دابلیو عالیه بنز هم حرف نداره ولی قیافش یه جورریه…..رای من بی ام دابلیو هستش چون خیلی دلنشینه و طراحیش حرف نداره….
مسعود
۹ اسفند ۱۳۹۶…The Best or Nothing
Khosrow
۹ اسفند ۱۳۹۶این نسل CLS از قبلی خیلی بهتره / ایرادهایی داره ولی استایل کلیش مثل نسل اول تهاجمی ه / تو عکس اول چقدر فانتزی و شیکه / بنز فقط با بنز قیاس میشه ولا غیر ..
سروش
۹ اسفند ۱۳۹۶شانس اوردیم محصولات سایپا تو نظر سنجی شرکت نمیکن . وگرنه دوراهی واقعی اتتخاب واسه پراید های ۱۳۱ و ۱۳۲ و ۱۳۳ الی اخر بود
سروش شیرازی
۹ اسفند ۱۳۹۶اگر تو این مقایسه به جای سری 5 gt سری 6گرن کوپه ای که 2012/13 تو ایران هس بود به بی ام و رای میدادم،فارغ از شتاب و ابعاد و هزار تا چیز دیگه،اما خدایی سی ال اس سری قبلی خیلی با اباهت تر و مردونه تر بود این مدل خیلی به دل من نمیچسبه هر چند که بنز است و حتی یه پره رینگش هم به صد تا ماشین میارزه
Pooriya:::BMW:::GERMANY
۹ اسفند ۱۳۹۶با این که عاشق ب ام و هستم ولی اصلا سری گرن توریزمو درک نمی کنم و فلسغه وجودی شو نمی فهمم
به ناچار به بنز رای دادم هرچند این بنز هم اون بنز قدیم نیست
حسين
۹ اسفند ۱۳۹۶درود
گرن توریزمو در واقع یه سری 5 کاربردیه که جاداری و راحتی بالاتری داره. به اندازه سری 7 لوکس و راحت نیست اما چیزی هم کم نداره. در واقع یه سری 7 غیر اشرافیه. اتفاقا خیلی کلاس باحال و خوبیه.
ولی رقیب CLS نیست دیگه!
حمیدرضا
۹ اسفند ۱۳۹۶به خاطر فضای خودرو و قیمت سری ۶
امیر
۹ اسفند ۱۳۹۶من خودم. طرفدار جدی بی ام و و پورشه هستم اما در این رقابت امتیاز رو به بنز میدهم. از لحاظ موتور و ظاهر داخلی از بی ام و بهتره. بی ام داخلش هم مثل بیقه سری ها هست ساده و یکنواخت که خیلی وقته از این طرح استفاده میکنه.موتورش هم کم بازده تر از بنز هست.
ali
۹ اسفند ۱۳۹۶من به بی ام و رای میدم زیباتره و نظر شخصی خودمه.
به کسی ربطی نداره چرا
صادقانه بگم خیلی خنده داره که ما از یه کشور در پیت جهان سومی اومدیم خریدن سهام دایملر رو مسخره میکنیم
انگار نه انگار که خودمونم یه روز سهامدار بنز بودیم
چین بهتر از بنزم میتونه بسازه حالا ببینید
میدونم الان یه عده میان مسخره میکنن
اصولا این ادما دستشون به بنز نخورده و میان چنان نظر میدن که هرکی ندونه فکر میکنه بنز یه شرکت ایرانیه و اونام سهامداران بنزن
خرید نوش جونشون . طرف زحمت کشیده عرق ریخته به اینجا رسیده نه پارتی داشتن نه رانت. مفسیدن اقتصادیشون رو اعدام میکنن حقشونه به اینجا برسن . این ماییم که باید مسخره بشیم نه اونا که از فقر به اینجا رسیدن. از هیچی به اینجا رسیدن که میتونن بنز بخرن ولی میگن نه فعلا همینقدر کافیه. هر وقت اراده کنن میخرن و بهتر میسازن.
این ماییم که از هیچی دنیا خبر نداریم فکر میکنیم ماشین سازی دیگه اخرشه و بعدم ربطش میدیم به غرور و ملی گرایی المانی و بعدم چینی ها رو مسخره میکنیم
تو خود المان ابدا این نوع تفکری که ما درباره ی بنز و بی ام و و پورشه داریمو ندارن و اصلا نمیگن این شرکتا المانی هستن و افتخار و غرور المان هستن. اونا به چیزایی تکیه میکنن که فراتر از بنز و بی ام و پورشه و فولکس هست
اونا به توانایی هاشون تکیه میکنن. اینکه اگه بهتر نباشیم کسی نمیخره. اینکه اگه حتی بنزم باشی و خوب نباشی پس ورشکست میشی.
حالا این چیزا برای ماها که اصلا ماشین نمیدونیم چیه غیر قابل درکه.
اونام اگه مثل ما فکر میکردن بنز در حد همین پراید و سمند خودمون بود
اونا مردمشون رو طوری اموزش دادن که هر روز بهتر باشه چه بنز چه بی ام و چه پورشه. همین سایپا و ایران خودرو با همین وضع صد در صد بره زیر دست المان تبدیل به یکی از بهترین های بازار میشه و این همون چیزیه که المانها بهش افتخار میکنن.
این ماییم که چسبیدیم به مادیات و سر بنز و هوایی و سامسونگ و اپل چندان یقه جر میدیم انگار ناموسمونه
نویدی
۹ اسفند ۱۳۹۶توی این نظرسنجی بنز از نظر مشخصات فنی بهتره ولی این نسل cls مثل یه بچه ناقص الخلقه طراحی شده!
حس میکنم فضای سر سرنشین عقب cls خیلی کوتاهه.ولی bmw همه چیزش روی حساب و کتابه.
skyline
۹ اسفند ۱۳۹۶اصلا این مقایسه از بیخ اشتباهه cls باید با سری ۶ گرن گوپه مقایسه بشه کی این دوئلو ترتیب داده ؟
ستار
۹ اسفند ۱۳۹۶این نسل از cls خیلی دوست دارم
به ابهت نسل اولش
فک کنم بار اول که ببینمش سکته ناقص بزنم?
kaveh
۹ اسفند ۱۳۹۶هرچند ب بنز رای دادم ولی نمای جلو بی ام و ی چیز دیگست
بنز ی جوریه،ب دل نمیشینه
Ali Keyhani
۹ اسفند ۱۳۹۶آره حرفتو قبول دارم.
Ali Keyhani
۹ اسفند ۱۳۹۶خیلی انتخاب سختیه،مشخصات و عملکرد cls بهتره،ولی ظاهر بی ام و بیشتر به دلم نشست.
آرمین
۹ اسفند ۱۳۹۶نمای خارجی بنز هیجان انگیز نیست بر خلاف دو نسل قبلیش ولی بی ام و ظاهر جذاب و جوان پسندتری داره در داخل هم داشبرد دو رنگ بی ام و شیک تر و قشنگ تر شده ولی یک مسئله ای وجود داره تو انتخاب خودرو اینه که دیدن عکس خودرو ها با مشاهده آن در خیابان و نمایشگاه خودرو کاملا متفاوته و کاملا حس و نظر افراد را تغییر میده دلیلش هم میتونه این باشه که هیبت و حجم خودرو در مشاهده عکس کار دشواریه انتخاب کلیم اینه قلبم میگه بنز مغزم میگه بی ام و ولی به بنز رای دادم