در سومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدانهای کوپه رفتهایم که دوئل قبلی آن بین مرسدس بنز CLS و بامو سری ۶ گرن توریزمو برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۲۰۰۷ رأی به ثبت رسیده است که مرسدس توانست با دریافت ۱۳۶۳ عدد از آنها و کسب ۶۸ درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالیکه بامو موفق به دریافت ۶۴۴ رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابتها کنار رفت. حال امروز در سومین و آخرین دوئل گروه سدانهای کوپه مرسدس-امگ GT 4 و پورشه پانامرا پای به میدان نبرد گذاشتهاند.
آئودی A7 | بامو سری ۶ گرن کوپه | مرسدس بنز CLS | بامو سری ۶ گرن توریزمو |
آئودی A7 | مرسدس بنز CLS | ||
مرسدس-آامگ GT 4 | پورشه پانامرا | ||
؟ |
پورشه پانامرا
پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااینحال این شرکت آلمانی در دههٔ ۸۰ میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل ۹۸۹ در سال ۱۹۸۸ شکلی جدیتری به خود گرفت؛ اما بااینحال این سدان پورشه هیچگاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراساوورها توسط مدل کاین موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچبک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیشنمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلتفرم MSB گروه فولکسواگن ساخته شده است، هماکنون در مدلهای مختلف با پیشرانههای متفاوت ارائه میشود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند درحالیکه بالاترین مدل آن توربو S E-Hybrid نام دارد. این مدل از یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموع خروجی آن ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور است. ولی ما در این دوئل پانامرا توربو را انتخاب کردهایم که از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند ولی در آن خبری از موتور الکتریکی نیست. این پیشرانه ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
مرسدس-آامگ GT 4
مرسدس بنز برای اولین بار مدل AMG GT را بهطور رسمی در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ رونمایی کرد. هرچند این خودرو بهنوعی جانشین مدل SLS AMG محسوب میشود اما نمیتوان آنرا جایگزین مستقیم SLS دانست چراکه AMG GT برخلاف سلفش، بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است تا سوپراسپرت. همچنین AMG GT یک کوپهٔ فستبک بوده و در آن خبری هم از درهای گالوینگ SLS نیست. بااینحال این خودرو پس از SLS AMG دومین محصول مرسدس بنز است که با همکاری آامگ توسعه پیدا کرده و همچنین نخستین خودرویی محسوب میشود که با برند مرسدس-آامگ به بازار عرضه شد. سپس حدود سه سال بعد مرسدس بنز در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ نسخهٔ چهاردر AMG GT را در قالب یک کانسپت رونمایی کرده و در همانجا وعدهٔ تولید آنرا دارد. بدین ترتیب نهایتاً دقیقاً یک سال بعد در نمایشگاه ژنو امسال نسخهٔ تولیدی AMG GT چهاردر رسماً رونمایی شد. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی به نسخهٔ کوپه شبیه است اما بااینحال تغییراتی در چراغهای عقب و جلوی آن اعمال شده است. AMG GT چهاردر با دو پیشرانهٔ مختلف و در سه مدل گوناگون ارائه میشود. نسخهٔ پایه GT 53 نام دارد که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند. مدل بعدی اما که GT 63 نام دارد به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بایتوربو مجهز شده که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اما حتی نسخهای قدرتمندتر از این هم وجود دارد که GT 63 S نام داشته و بالاترین مدل AMG GT چهاردر محسوب میشود. این مدل هم از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 استفاده میکند ولی در اینجا قدرت بیشتری معادل ۶۳۰ اسب بخار تولید میکند. در این دوئل ولی ما به جهت هماهنگی با پورشه پانامرا توربو همان مدل GT 63 استاندارد را انتخاب کردهایم. انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ این ماشین نیز توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
پورشه پانامرا توربو | مرسدس-آامگ GT 63 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 | ۴ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | بایتوربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر/ساعت | ۳۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر (ترکیبی) | ۱۱.۱ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۲۱۳ گرم/کیلومتر | ۲۵۴ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۹۰ لیتر | ۶۶ لیتر |
وزن | ۱۹۹۵ کیلوگرم | ۲۰۲۵ کیلوگرم |
طول | ۵.۰۵ متر | ۵.۰۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۵ متر | ۲.۹۵ متر |
قیمت | ۱۴۷,۹۵۰ دلار | حدود ۱۵۰,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9977968]
عاشق خودروهای ۱۲ سیلندر
۲۰ فروردین ۱۳۹۷کاش اسمش cls بود
پارسا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹چه فرقی داره
#ali.m#
۲۰ فروردین ۱۳۹۷انتخابم پانامرا .
به نظر من بهترین در کلاس خودشه.
پارسا
۲۰ فروردین ۱۳۹۷منم همیشه میگفتم پانامرا تو این کلاس از همه یه سر و گردن بالاتره ، تا این که amg این غولو معرفی کرد!!!
هنوزم میگم پانامرا ماشینیه که نمیشه عاشقش نبود ، بینظیره ، پورشم کمپانی مورد علاقمه ، ولی باید قبول کرد این amg gt 4 واقعاً بینظیرترین و بهترینه ???
#ali.m#
۲۰ فروردین ۱۳۹۷درست میگید amgبینظیره قدرت و شتاب بیشتری هم داره.
ولی من واقعا استایل پانامرا رو با 0.4 اختلاف شتاب عوض نمیکنم .
البته به نظرم به جز همون شتاب در بقیه موارد پانامرا بهتره.
شاهين
۲۰ فروردین ۱۳۹۷پانامرا فوقالعادست ولی بیا قبول کنیم این بنز بی رقیبه
پارسا لطیفی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹نه آخه کی گفته پاناراما بهترین در کلاس خودشه
1-مرسدس بنز gt 63 s شتاب بیشتری نسبت به پورشه پاناراما داره
2-رکود مرسدس بنز gt 63 s در پیست نوربرگ رینگ : 7,25,41
رکورد پورشه پاناراما توربو اس هیبرید در پیست نوربرگ رینگ : 7,38
اکنون بنز gt 63 s سلطان ای کلاسه
مسعود
۲۰ فروردین ۱۳۹۷معلومه که مرسدس سرتره. همه جوره از پورش بالاتره
T.H.M
۲۰ فروردین ۱۳۹۷اگه به اعداد و ارقام مربوط به موتور و شتاب و … نگاه کنیم حق با شماست. ولی خیلی چیزا هست که تو مشخصات ماشین هیچ وقت نمیشه پیدا کرد. از جمله قابلیت اطمینان که آمار نشون میده پورشه بالاتره، مثل هندلینگ و لذت رانندگی که همه میدونن پورشه بالاتره، یه کسی که سوار هر ماشینی شده باشه، ازش بپرسید متوجه میشید ماشینای پورشه چه قدر از این نظر حرفه ای هستن طوری که حتی از بی ام و که هندلینگش زبانزده، میگن حرفه ای تر و لذت بخش تره. ضمن اینکه تو همین جدول اینجا برتری هایی داره پورشه، از جمله مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر و ظرفیت باک بیشتر، که شاید برای شما مهم نباشه، ولی برای من به شخصه مصرف سوخت مهمه و حتی از شتاب 0.4 ثانیه بالاتر بنز که تو عمل به درد خیلیامون نمیخوره، اهمیت بیشتری داره. طراحی هم که یه چیز سلیقه ایه. پس مرسدس با اینکه فوق العادست ولی اینطور که میگید همه جوره از پورشه بالاتره، اینجور نیست. اگه قرار بود صرفا اعداد رو کاغذ مهم باشه که دیگه برای چی دوئل برگزار میشه و رای گیری میشه. خود سایت برنده رو مطابق با جدول انتخاب میکرد دیگه. ولی کسی که ماشین بازه میدونه همه چیز اعداد و ارقام رو کاغذ نیست و خیلی چیزای دیگه مهمه و صد البته که عشق وعلاقه به برند هم برای یه ماشین باز جزو مهمترین فاکتورهاست.
مانی
۲۱ فروردین ۱۳۹۷در مورد قابلیت دینامیکی
این مدلهای معمول بنز نیست،ساخت AMG هست با پشتوانه ۴فصل قهرمانی پیاپی در فورمولا وان
مرصاد
۲۰ فروردین ۱۳۹۷چطوری انتخاب کنم آخه ???
me84
۲۰ فروردین ۱۳۹۷.
پورش
Amir
۲۰ فروردین ۱۳۹۷با تمام احترام برای مرسدس که چیزی کم نداره انتخاب من زیبای چشم درشت
محمدرضا
۲۰ فروردین ۱۳۹۷با تمامی احترامی که برای مرسرس قائلم اما فکر میکنم پانامرا تو صدر این سگمنت قرار داره.البته نظر شخصی خودم هس
hamid
۲۰ فروردین ۱۳۹۷جفتشونو دوس دارم نمیتونم بینشون یکدومو انتخاب کنم.
TWD
۲۰ فروردین ۱۳۹۷وجود اسم بنز برام کافی بود
KING 918
۲۰ فروردین ۱۳۹۷دقیقا طرز فکر 90 درصد مردم ایران
چطوری ایرانی …… :-)
ADAK
۲۱ فروردین ۱۳۹۷امثال این بابا ؛
فقط دل شون خوشِ که امنیت دارن !!!!
مجید سبزواری
۲۰ فروردین ۱۳۹۷من پورش انتخاب کردم
Khan
۲۰ فروردین ۱۳۹۷طبق معمول اگر بنز برنده شده باشه دوباره یکی میاد میگه طرفدارای مرسدس نظرسنجی ها رو فلان کردن و بهمان کردن
PaRHaM
۲۰ فروردین ۱۳۹۷پانامرا تو این سگمنت
برام از همه جذاب تره
ب خصوص مدل Turbo SE Hybrid ک شاهکاره??
البته در واقع اصلا نباید RS7 رو هم دست کم گرفت
اونم خیلی جذابه
ولی بازم برام پانامرا جذاب تره???
نویدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ظرفیت باک بنز خیلی مسخره ست! ۶۶ لیتر:))
فکر کنم دلیل کم بودن ظرفیت باک بنز،پایین آوردن وزن خودرو باشه.وگرنه این باک کوچیک با مصرف سوخت ۱۱.۱ لیتری جور در نمیاد!
شاهين
۲۰ فروردین ۱۳۹۷یعنی از نظرت ۶۰۰ کیلومتر رو با یه باک بنزین بره کافی نیست؟!؟!؟
نویدی
۲۱ فروردین ۱۳۹۷مساله اینه که پورشه پانامرا با یه باک بنزین،بالای ۹۰۰ کیلومتر میتونه بره(نقطه)
امین
۲۰ فروردین ۱۳۹۷انتخاب بین عالی و محشر هستش .
سعید(تهران)
۲۰ فروردین ۱۳۹۷کمپانی پورشه بسیار قابل احترام، با مهندسی بینظیر و فوق العادس ولی اگه روزی بخوام یه پورشه بخرم قطعا فقط ۹۱۱ خواهد بود( فک کن یه درصد بتونم!) اینجا انتخابم مرسدس…
Ali Keyhani
۲۰ فروردین ۱۳۹۷مرسدس در اکثر موارد از پانامرا سرتره،ولی بازم انتخاب پانامراست.
امیر
۲۰ فروردین ۱۳۹۷مرسدس شاهکار فوق العاده ای خلق کرده اما وقتی پای پورشه اونم پانامرا وسط باشه مرسدس دیگه شاید به چشم نیاد(چشم خودم ).پورشه واقعا جذاب تره!
Mehran
۲۰ فروردین ۱۳۹۷انتخاب من که پانامرا هست به خاطر ظاهر جذاب تر و مهندسی پورشه
mohammad_FM 480
۲۰ فروردین ۱۳۹۷قطعا آ ام گ جی تی?
پانامرا هم طراحی جالبی داره و خیلی دوستش دارم اما این یه چیز دیگست…
نیما
۲۰ فروردین ۱۳۹۷مصرف سوخت و باک بنز اصلا برام قابل قبول نیست انتخابم پورشه
حمیدرضا
۲۰ فروردین ۱۳۹۷به نظرم پورشه گزینه اسپرت تری هست بنز یکم زیادی با قدرت و شتاب داره نظر مصرف کننده ها رو جلب می کنه
Hamid...Audi
۲۱ فروردین ۱۳۹۷قبلا هم گفتم بهتره وقتی یه ماشین با قوی ترین موتورش میاد ماشین مقابلش هم با قوی ترین موتور باشه…
الان مرسدس با یه موتور ضعیف تر از خودش دوئل داره در صورتی که پورشه پانامرا Turbo SE Hybrid خیلی قویتر و سریع تر از مرسدسه.
Amir
۲۱ فروردین ۱۳۹۷عجب حتما به جدول دقت نکردی که هر دوتا 4 لیتر V8 هستن البته پانامرا یدونه توربو هم بیشتر داره !!
Amir.Prs
۲۱ فروردین ۱۳۹۷جفتشون دوتا توربو دارن. مرسدس بایتوربو هست و پانامرا توئین توربو.
بایتوربو دوتا توربو هم سایز هستند که یکی برای سیلندر 1 تا 4 و اون یکی برای سیلند 5 تا 8 هستند. ولی توئین توربو دوتا توربو هستند که یکیش کوچیکتر هست برای دور موتور پایین و اون یکی بزرگتر هست که برای دور موتور بالا استفاده میشه.
پارسا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹چجوری به این نتیجه رسیدی؟
Amir
۲۱ فروردین ۱۳۹۷نمیدونم چرا میگید این مدل بنز شاهکاره،هر چی فکر میکنم و تلاش میکنم با نا هماهنگی خنده دار قسمت عقب ماشین و اون سپر نا همگون ارتباط برقرار نمیکنم…طراحی تو این سگمنت واقعا مهمه پانامرا واقعا بی نقص و چشم نواز طراحی شده نمونه بارز یه آلمانی اصیل…در بحث طراحی داخلی کنسول میانی مرسدس زیبایی اون فرمان و داشبورد فوق العاده رو کم کرده…از نظر شتاب مرسدس سره خب ولی با مصرف بالاتر…به هر حال ۰.۴ثانیه شتاب بهتر دلیل قانع کننده ای برای ترجیح دادن این AMG به پانامرا نیست…
#
۲۱ فروردین ۱۳۹۷پورشه فوق العادس ولی من طراحی این جی تیو بهتر نسبت به پورشه میبینم و امکاناتش هم نسبت به پورشه پانامرا بیشتره
کیارش
۲۶ فروردین ۱۳۹۷پورشه بهتر: چون کارش اینه یعنی فلسفه اسپرت ساز، ولی بنز طمع بازار ماشین باعث شده که با وجود ماهیت لوکس سازیش خودش رو در سیتم های اسپورت وسایر سیستم های دیگه به زور جا کنه که به نظر من به همون لوکس سازیش برسه بهتره!
☆و در این دول پورشه برندس بازم می گم چون کارش اینه☆
keyvan
۲۹ فروردین ۱۳۹۷بازم ایرانیها سنتی فکر میکنند تا نام بنز و BMW میاد دست و پاها شل میشه حتا بوگاتی هم رفوزه میشه چه برسه به لامبورگینی و بنتلی ورولزرویس ومازاراتی رای من پرشه پانامرا
amir
۳۰ فروردین ۱۳۹۷مث این که فینال این سگمنت بین دوتا بنزه:)
Farzad
۱۰ خرداد ۱۳۹۹پانامرا ?
صدرا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اصلا من دویل رو ندیدم چشم بسته به پورشه رای دادم مرسدس هرچی باشه به پورشه نمیرسه